handdator

Visa fullständig version : När tar lönen slut?

Purren
2007-09-26, 10:39
Jag har stött på detta fenomen med att man inte har några pengar när det närmar sig löning ett par gånger, men jag har inte fått någon känsla för hur utbrett det är.

Personligen tycker jag det är konstigt att folk låter sig själva leva så nära gränsen, tänk om något händer? Man behöver ju inte ha värsta förmögenheten i reserv, men en tusenlapp eller två iallafall.

När börjar det bli tomt i era bankkonton?

pellep
2007-09-26, 10:40
Har ingen lön, så aldrig.

Thewind
2007-09-26, 10:41
Ska gå plus på sparkontot varje månad när jag jobbar. har man diciplin slipper man hålla en budget. Man planerar alla inköp och kan vissa månader låta bli att handla alls, och göra större inköp andra månader om man hittar något som det gäller att passa på med.

Går och lurar på en Arctic Mist-jacka, men jag borde inte...*cupid*

coxie
2007-09-26, 10:43
Jag skulle aldrig klara av att gå i närheten av barskrapad oavsett datum. Jag har iof ingen riktig månadslön då jag är egenföretagare. Att ha några få tusenlappar i buffert är helt otänkbart för min del.

Piranha
2007-09-26, 10:44
Brukar för det mesta ha lite till övers, så den räcker till.

internethjälten
2007-09-26, 10:46
Har inte börjat använda mig av juni's lön ännu, så 'aldrig'.

machine gun
2007-09-26, 10:51
Det beror lite på hur mkt jag får jobba och hur många pendlingsdagar jag har till skolan varje månad (det blir 82 kr extra per dag jag är där). Oftast klarar jag mig bra och har pengar på kontot även den 24:e, trots att jag är student :D

EDIT: Lägger dessutom undan pengar nästan varje månad, så "aldrig".

eleni
2007-09-26, 10:52
Har alltid pengar över fastän jag lägger undan en stor summa direkt när lönen kommer.

LadyG
2007-09-26, 10:52
Ser alltid till att ha en buffert att falla tillbaka på, har inte behövt den än bara. Ser alltid till att de pengar jag får räcker till nästa gång, lite framförhållning och självdisciplin måste man ha.

DanielF
2007-09-26, 10:55
Jag försöker få lite buffert, men nu är det fan illa.
fick xx antal kronor i lön igår. La in räkningar och hyra vilket resulterade i att den 30:e dras det mer än 100% av xx från kontot.
Så i mitt fall är lönen slut innan månaden börjat.

Snafu
2007-09-26, 10:56
Det går alltid åt helvete typ. Jag var mycket bättre när jag var student, sen när jag började jobba och tjäna pengar tappade jag konceptet helt.

Den här månaden har gått ovanligt bra men det beror på att jag insåg att jag hade ett par tusen kronor i mynt hemma i spargrisen (eller skokartongen som det egentligen är).

Nu kommer det dimpa in en massa pengar från min alldeles första faktura tjollahopp. Det betyder iofs ingenting, kommer fortfarande vara fattig vid slutet av månaden. Yeeehaw.

lectris
2007-09-26, 11:14
Jag är kung på ekonomi :P Får inte direkt hög lön, men kan ändå handla det jag vill + spara ett par tusenlappar i månaden + ha pengar över när nästa lön kommer. trolleri? antagligen ;D

Tilläggas kanske att ja, jag betalar mitt eget boende, mat, osv också ;p

Yucko
2007-09-26, 11:21
Jag har kommit till insikten att ju fler vänner man har, desto mer pengar går det åt pga socialt skit. Så det mest ekonomiska man kan göra är att bli enstöring, då sitter man jämt hemma och plånboken blir bara fetare och fetare.

Angel
2007-09-26, 11:39
Jag har kommit till insikten att ju fler vänner man har, desto mer pengar går det åt pga socialt skit. Så det mest ekonomiska man kan göra är att bli enstöring, då sitter man jämt hemma och plånboken blir bara fetare och fetare.

+1.

Folk ska jämt luncha, fika osv osv med mig, Vet inte hur mycket pengar jag spenderar på sådant. Sedan är det fester och utgångar och lite resor hit och dit. Ja ska med bli enstöring

rosisbägen
2007-09-26, 11:56
Ptja, sms-lånen kostar ju..

shut teh face
2007-09-26, 12:00
Pengarna är slut cirka 20 min efter löning (00.00). :Virro

David86
2007-09-26, 12:08
Jag är kung på ekonomi :P Får inte direkt hög lön, men kan ändå handla det jag vill + spara ett par tusenlappar i månaden + ha pengar över när nästa lön kommer. trolleri? antagligen ;D

Tilläggas kanske att ja, jag betalar mitt eget boende, mat, osv också ;p
Så det ska vara :)

Har själv lagt undan så mycket pengar de senaste månaderna att jag har 2 månadslöner på sparkontot, nästan ett krav om man har bil och använder den för att ta sig till arbetet då det hade blivit riktigt dyrt om bilen gick sönder och man är fast hemma.

Inzza
2007-09-26, 13:19
tar slut den 25:e, då jag överför allt jag hade kvar för månaden till sparkontot :) Som denna månaden blev 380kr haha (bilförsäkring osv som är pissdyrt som 20åring)

lectris
2007-09-26, 13:27
Så det ska vara :)

Har själv lagt undan så mycket pengar de senaste månaderna att jag har 2 månadslöner på sparkontot, nästan ett krav om man har bil och använder den för att ta sig till arbetet då det hade blivit riktigt dyrt om bilen gick sönder och man är fast hemma.

ellerhur. måste ha en nödbuffert att falla tillbaka på, får panik annars. tänk om det händer något och man måste ha pengar nu liksom :P Blir galen på folk som inte sparar, tycker nästan att det är lika med idioti..

LadyInsane
2007-09-26, 13:29
Min hinner aldrig ta slut. Sparar flera tusen i månaden.

heltzonicka
2007-09-26, 13:32
Som student och tillskillnad från andra i tråden så är Ugglas låt "kung i baren" en nationalsång för mig. Pengarna ploppar in den 25:e, inte mycket men nog fan är dom slut efter en två och en halv vecka. Då får man börja låna ihop lite ulor om man inte får turen att hitta ett svartjobb, sen blir det allmänt elände, köra omkring på bensinångor, krita på cafeterian osv.
Pengar är som syra i händerna på mig, och syra gör ont så därför bränner jag bort alla pengar. Vad jag köper för slantarna? ingenting egentligen allt går åt till mat och bensin i stort sett

Edit: och öl

Thewind
2007-09-26, 13:36
+1.

Folk ska jämt luncha, fika osv osv med mig, Vet inte hur mycket pengar jag spenderar på sådant. Sedan är det fester och utgångar och lite resor hit och dit. Ja ska med bli enstöring

Lider av samma skit. Vad ska man svara? "Nej, jag har redan fikat med någon den här veckan, har inte råd" *gah!*

lectris
2007-09-26, 13:38
Lider av samma skit. Vad ska man svara? "Nej, jag har redan fikat med någon den här veckan, har inte råd" *gah!*

Man går och fikar utan att köpa något? eller fikar hemma? :P

påven
2007-09-26, 13:42
Man går och fikar utan att köpa något? eller fikar hemma? :P

Eller så tappar man sitt bankomatkort så får kompisarna betala, det funkar också

David86
2007-09-26, 13:43
ellerhur. måste ha en nödbuffert att falla tillbaka på, får panik annars. tänk om det händer något och man måste ha pengar nu liksom :P Blir galen på folk som inte sparar, tycker nästan att det är lika med idioti..
Var glad att du inte bor ihop med en student som lever lyxliv under 2 terminer för att sedan komma på att han inte får ett öre i bidrag eller lån under sommarlovet och därför har 0 kr på kontot i 2-3 månader. Hade räckt med att stoppa undan 500 kr i månaden för att kunna leva ganska gott under sommaren med... Helt ofattbart när man tänker efter.

überstarken
2007-09-26, 14:19
Jag fick in 20k igår, idag har jag 8 kvar och efter alla förväntade utgifter ligger jag på 2k resten av månaden, yippie! :thumbup: :D

Arf Pingvin
2007-09-26, 14:20
Jag har aldrig förstått dem som har slut på kontot varje månad. Har varit student och hade alltid pengar kvar. Är arbetslös nu och... har pengar kvar. Fick låna ut en tusenlapp till en arbetande polare förra månaden eftersom vi skulle ut:smash: (andra månaden i rad dessutom).

machine gun
2007-09-26, 14:46
Jag har aldrig förstått dem som har slut på kontot varje månad. Har varit student och hade alltid pengar kvar. Är arbetslös nu och... har pengar kvar. Fick låna ut en tusenlapp till en arbetande polare förra månaden eftersom vi skulle ut:smash: (andra månaden i rad dessutom).

Känner igen det där. Vad fan gör folk med sina pengar egentligen? Ok om man har villa och barn och annat kostsamt, men annars? Jag är student och det har alltid löst sig. Enda gången jag haft lite problem var innan jag började plugga och inte fick jobba så mkt jag ville under ett par månader, vilket resulterade i att jag fick ut ca 3000 kr/mån och hyran låg på 2300 kr. Då tog pengarna faktiskt slut...

LadyInsane
2007-09-26, 14:47
Jag kan fika flera gånger om dan. Är ju i princip vad man gör när man umgås. :Virro

überstarken
2007-09-26, 14:50
Jag kan fika flera gånger om dan. Är ju i princip vad man gör när man umgås. :Virro

Ja precis, och pizza blir det ofta med... Dyrt som fan ju ;)

lectris
2007-09-26, 14:52
Känner igen det där. Vad fan gör folk med sina pengar egentligen?

+1

förmodligen onödiga impulsinköp som inte behövs, eller smålån med skyhög ränta, osv. skaffa lite diciplin liksom :D

Snafu
2007-09-26, 14:55
Tråkiga sparnissar. Spendera lite, live a little (jag säger bara det här för att dämpa min egen ångest).

cowboyen
2007-09-26, 14:55
pund är ju bara leksakspengar.

machine gun
2007-09-26, 15:01
Tråkiga sparnissar. Spendera lite, live a little (jag säger bara det här för att dämpa min egen ångest).

Haha, jag spenderar pengar jag också, men jag köper bara sånt som jag faktiskt vill ha. Och så har jag inte så dyr smak, Stureplan har aldrig lockat mig :D Plus att jag inte festar så mkt, där går det ju lätt sjukt mkt pengar.

Motorbreath
2007-09-26, 15:14
Är rätt bra på att hålla i pengar så jag svarade: Aldrig.

Sonny.
2007-09-26, 15:18
Jag lever på 1000 kr i månaden, så ja. Det går åt till mat.

olander08
2007-09-26, 16:16
Haha, jag spenderar pengar jag också, men jag köper bara sånt som jag faktiskt vill ha. Och så har jag inte så dyr smak, Stureplan har aldrig lockat mig :D Plus att jag inte festar så mkt, där går det ju lätt sjukt mkt pengar.

Och du tror att dom som spenderar hela sina löner köper saker dom inte vill ha?

NiXPhoenix
2007-09-26, 16:46
Det lustiga är ju att det är så fullt i affärerna kring månadsslutet, alla som ger sig ut helgen när de fått lön kan knappast ha haft slut på pengar. Men för en del är det nog så, svenskar är ett fattigt folk.

Brukar alltid vara rätt tomt på gymmet helgen när det är löning, inte alltid men oftast är det klart mindre folk då.

Denstillasittande
2007-09-26, 17:11
Tror jag slösar på rätt bra, men har alltid flera tusen över varje månad. Har ju inte direkt några stora kostnader och tjäna hyffsat.

Har väl lite dålig koll på vad mina pengar går till, bruka bara hålla ett hum på hur mycket jag har på kontot.

Tuniz
2007-09-26, 18:08
Förut var den alltid slut den 15-20:e >_<

Nu när jag bytt jobb och får mycket genom jobbet (mat, bil, mobil) så tar den typ aldrig slut.
Dock röstade jag den 25:e eftersom jag inte fått tillräckligt många löner för att vara säker än men skulle gissa på att jag har några hundra / 1 tusenlapp runt den 25:e

mangs
2007-09-27, 10:59
Lönen tar aldrig slut, eller, jo det gör den men det är inget jag märker av.

Jag har alltid sett till att ha en rejäl buffert undansparat. Nu bor man i hus och har barn men det gör saken nästan enklare. Visst har man mer utgifter med två bilar, boende, huslån etc. men å andra sidan går det mindre pengar på ute-ställen etc.

Det handlar mycket om planering. Varje månad så har jag en auto-överföring till vårt huskonto. Sedan betalar jag alla räkninagr som har med boende att göra från detta konto. Lån + El+Gas+ Vatten + Telefon + samfällighetsavgift etc.

Detta gör att jag inte behöver bry mig om jag en månad har utgifter på dessa poster på 2000kr eller 35000kr. Vissa månader på vintern kring jul skulle annars vara tuffa. Det gäller bara att se till att kontot har en buffert och att det går lite plus över tiden.

Jag förstår inte heller hur folk kan leva över sina tillgångar och ha 0 kr kvar när månaden knappt börjat.

Förra året levde vi på en lön (tog endast ut ett fåtal föräldradagar, för att spara dessa till framtiden, en av oss var hemma under 1 år utan en enda krona). Visst blev det tuffare men under denna perioden, lyckades vi resa, amortera en stor del av huslånet, fimpa studielånet, Vi köpte en andra bil, Jag bytte typ ut hela min garderob, renoverade i huset, köpte Plasma, LCD och Projje mm samt hade ett rikt umgängesliv. Trots detta kunde vi spara undan lite slantar så gott som varje månad.

Det jag vill ha sagt är att man behöver inte ha så enorma utgifter trots att man unnar sig saker och lever ett bra liv. Dessutom. Anpassa magen efter plånboken och lev inte över dina tillgångar. Nu när det är högkonjunktur tror många att man kan köpa allt man ser oavsett hur ens ekonomi ser ut.

Snafu
2007-09-27, 11:17
pund är ju bara leksakspengar.

Det håller jag fullständigt med om.

Mashik
2007-09-27, 11:30
Jag är enstöring så det lämnar alltid något av lönen före jag får nästa månadslön.

grisbil3n
2007-09-27, 15:02
Har ganska låga kostnader och har jobbat som en n*ger så senaste året har ekonomin varit god. Men man ska ju vara medveten om hur jävla enkelt det är att konsumera, finns ju hur mycket skit somhelst som är åtminstone halvkul att ha.

Jiggen
2007-09-27, 15:47
går man på diet så är det inte dyrt. 69kr/dag för 1kg kyckling...ingen alkohol, och fikan består bara av kaffe...så dieta är ekonomiskt *popcorn*

Alexton
2007-09-27, 16:04
Studerar och jobbar lite extra vid sidan. Har en köpt lägenhet men brukar ha ungefär 1500-2000 kvar den 25:e varje månad. Det gäller nog mest att plannera sina utgifter en aning. Och inte fika/äta på staden allt för mycket :)

machine gun
2007-09-27, 16:30
Och du tror att dom som spenderar hela sina löner köper saker dom inte vill ha?

Jag tror att många gör ganska mkt onödiga impulsköp, ja.

Jazen
2007-09-27, 16:50
varför skulle lönen ta slut för :P ? dumt o lägga upp en budget o inte ha kronor kvar på kontot innan nästa lön har klirrat in

edgen_ÖSD
2007-09-27, 17:00
Jag förstår att lönen kan ta slut, men om man planerar bra går det mycket bättre än man tror. Jag jobbar i Oslo just nu, och lägger utan problem undan 75% av lönen. Då lever jag också helt ok, behöver inte vända på varje krona. Att ta lokaltrafik till hjälp istället för att äga bil sparar en bra slant. Att sen tänka efter varje gång man handlar och skita i att köpa massa skräp som man egentligen inte behöver så sparar man mycket pengar!