handdator

Visa fullständig version : Äta mycket innan man lägger sig

Purren
2007-09-24, 10:51
Jag har hört från flera olika håll att det inte är bra att lägga sig med massor av mat i magen, att man sover oroligt och sömnen blir av lägre kvalitet än om man är tom i magen utan att vara hungrig. Finns det några vetenskapliga belägg för detta?

Gpajpen
2007-09-24, 10:53
nej det finns inga vetenskapliga belägg för det.
många, inklusive mig själv, äter dagens största mål direkt innan sängdags.

Koloftw
2007-09-24, 10:56
Inklusive mig.

Äter alltid 500g kvarg innan jag går och lägger mig. Med alltifrån kakao, choklad, äpple, musli, sockerflingor, ananas, som tillbehör.

Tolkia
2007-09-24, 11:16
Tja, vissa upplever att de sover oroligt om de ätit en stor måltid för nära inpå sänggåendet, andra inte. Säkraste sättet att få veta vilken grupp man tillhör torde vara att prova och känna vad man trivs bäst med.

Ibland tycker jag att kraven på vetenskapliga belägg för allt och ingenting går till överdrift; många verkar helt sluta med det otroligt ovetenskapliga att faktiskt känna efter hur något känns. Allvarligt talat - behöver du en peer-reviewed studie för att kunna avgära om du blir orolig i magen eller inte?

jwzrd
2007-09-24, 11:18
Tja, vissa upplever att de sover oroligt om de ätit en stor måltid för nära inpå sänggåendet, andra inte. Säkraste sättet att få veta vilken grupp man tillhör torde vara att prova och känna vad man trivs bäst med.

Ibland tycker jag att kraven på vetenskapliga belägg för allt och ingenting går till överdrift; många verkar helt sluta med det otroligt ovetenskapliga att faktiskt känna efter hur något känns. Allvarligt talat - behöver du en peer-reviewed studie för att kunna avgära om du blir orolig i magen eller inte?

Källa på behovet till kritik?

Laijza
2007-09-24, 11:38
En del sover bättre utan speciellt mkt i magen. Jag sover själv sover bättre efter en större måltid. Så de är väl bara å känna efter vad som känns bäst å sen köra på de

Eddie Vedder
2007-09-24, 11:51
Försökte hitta någonting iaf. Oavsett om man tar till sig allt man läser eller ej kan det ju vara kul att veta hur saker och ting brukar kunna inverka på folk, i jämförelse med "sanningarna" som Anna Skipper berättar om:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=10627057&ordinalpos=12&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=7618019&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVAbstractPlus

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=1523250&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVAbstractPlus

Inget av det jag letade upp kan svara DIREKT på frågan känns det som, hittade tyvärr inget exakt. Hoppas du förlåter mig för mitt tillkortakommande Purren;). Men hursomhelst är det tre undersökningar om intag av energi och dess påverkan på bl.a. sömnen. Inga direkta skillnader såsom jag förstår.
Det stämmer ju dessutom överens med vad folk här på kolo brukar säga, att det för dom flesta inte har negaitiv inverkan på sömnen. Jag är likadan, sover gott sålänge vi inte snackar paltkoma. Men då är det mer magsmärtor och/eller illamående som håller mig vaken.

zeusden1
2007-09-24, 12:18
Jag sover inte bra om jag ätit innan jag lägger mig. För andra är det optimalt (grub) :D