Visa fullständig version : Er absolut godaste egenkomponerade maträtt!
Tyckte det kunde vara kul med en tråd som samlar alla de bästa recepten här på kolo.
Skriv in(gärna med bilder!!!!) den maträtt just du är mest stolt över att ha kombinerat ihop själv och som ni tycker ä kanongod!
Kom igen nu, ge er själva lite credit!!! :D
enklaste maträtten
1 grillad Kyckling (urbenad)
4dl creme fraiche
1-2påsar old el paso tacokrydda
pressad vitlök
Blanda och låt puttra ihop
Servera istället för tacofärs eller bara med pasta!
Vrålgott och superenkelt
påskmust är inte gott till!
påskmust är inte gott till!
:laugh: *notera* :D
VAr denna tråd så dålig? :(
Är det ingen som tycker sig vara duktig på att laga mat? :)
machine gun
2007-09-25, 17:17
VAr denna tråd så dålig? :(
Är det ingen som tycker sig vara duktig på att laga mat? :)
Större delen av all mat jag lagar har jag komponerat själv. Använder sällan recept. Just därför kan det bli svårt att komma på vilken maträtt av alla man lagat som är godast.
Större delen av all mat jag lagar har jag komponerat själv. Använder sällan recept. Just därför kan det bli svårt att komma på vilken maträtt av alla man lagat som är godast.
Är det ingen rätt som du lagar oftare än andra? :)
Alfred Nobel
2007-09-25, 19:22
lax med fetaost i ugnen och spaghetti med cremé fraiche franska örter
Jag har verkligen ingen aning. all mat jag lagar är god ;) tihi.
vadå ödmjuk :D
LadyInsane
2007-09-25, 19:57
Jag har verkligen ingen aning. all mat jag lagar är god ;) tihi.
vadå ödmjuk :D
Jag säger det igen!! Adoptera mig... pleeez!*cupid*
Shakemynuts
2007-09-25, 20:08
Favoriten borde vara att man steker kyckling så att den blir precis klar, inte översteka för då blir den torr. :nono:
Sen skär man upp kycklingbitarna som en baguett ungefär, stoppar i massor av gorgonzola, sen lägger man dom i en så på matlagningsgrädde, salt, peppar och färsk rosmarin.
Till detta föredrar jag att koka pasta, som man har parmesan i.
Mycket gott! *drool*
machine gun
2007-09-25, 20:41
Är det ingen rätt som du lagar oftare än andra? :)
Jag improviserar oftast hejvilt utifrån vad som finns hemma för tillfället. Tycker det mesta blir gott. Det har väl hänt kanske en gång på flera år att någonting blivit oätligt och då har jag vanligtvis gjort en rejäl tankevurpa i tillagningsprocessen ;)
Makaroner, falukorv, massa ketchup majs. till det mjölk :D orginellt :naughty:
machine gun
2007-09-25, 20:47
Schysst snabbmat:
Röda linser
Smaksatt crème fraiche (brukar ta 4 peppar + vitlök, men vilken som helst går bra bara man gillar smaksättningen)
Koka linserna tills de är klara, rör ner crème fraiche och låt det koka ihop. Jag brukar äta det som sås till spagetti. Passar bra med broccoli till.
Iofs långt ifrån min godaste måltid, men väldigt snabb och smidig.
Turbonisse
2007-09-26, 08:22
Norrlandspölsa, Cous Cous och sötsursås :thumbup:
Norrlandspölsa, Cous Cous och sötsursås :thumbup:
pölsa? *spy* måste jag säga att jag är väldigt tveksamt till..
1l minimjölk
200g äggvita
250g grahamsmjöl
100g havregryn
Valfri mängd proteinpulver (har använt alltifrån 0-3, det funkar)
Mixa.
Stek.
Min egenhändigt komponerade nyttighets/diet-risifrutti som jag käkar till frukost på tåget (kopierar texten direkt ur min journal):
Jag baserar den oftast på helt bovete, det är godast tycker jag och blir lite så där grötklibbigt när man kokar det (har även använt dinkelris eller korngryn vilket funkar men inte lika gott).
Som klet har jag naturell lättyoghurt och ofta lite minikeso. Smaksätter med lite proteinpulver också, smaken beror på vilken frukt eller bärsort jag ska ha på sen. Det får man experimentera lite själv med, vaniljsmak är ju det enklaste förstås.
Jag brukar sen variera mellan blåbär/nektarin/blodgrape/äpple/päron/jordgubbar/hallon.
En fantastisk smakkombination jag upptäckt är grapefrukt, jordgubbsprotein och riven ingefära. Namnamnam Överhuvudtaget är ingefära fantastiskt till såna här rätter. Oftast har jag kanel och kardemumma i också.
Toppar detta med linfrön och solrosfrön eller valnötter.
Gottigottgott :D
Hackad kycklingfilé, quorn nuggets, bulgur och remouladsås var jävligt gott :D
machine gun
2007-10-02, 14:16
cam: Borde det inte bli godare om man gör det på ris? Någon rundkornig klibbigare variant, t.ex. avorio.
Brukar göra en sallad, som förvisso inte jag kommit på men... den innehåller i alla fall detta:
5 morötter
Purjolök
1 gul paprika
1 röd paprika
1/4 vitkål
Sen kokar man (i ca 1 minut) en blandning av:
1/2 dl socker
1 dl rapsolja
1/2 dl äppelcidervinäger
1/2 tsk salt
1 tsk salladskrydda
och häller över salladen och blandar. Den här salladen kan faktiskt hålla i två veckor i kylen, men jag lovar att du kommer äta upp den långt innan eftersom den är så vansinnigt god. Den passar till nästan all mat till skillnad från många andra sallader jag testat. Den är t.o.m. god till köttbullar, som vanligtvis skyr sallad som pesten.
Brukar ha den här salladen på mackor också, eller bara gå förbi kylen och ta nåt knippe mellan fingrarna och köra in i munnen.
Pasta + kyckling + tortilliasås *drool*
Gravlax
Färska champinioner
Creme Fraiche
Skiva och fräs på champinionerna, stimla gravlaxen och släng i, i med craime fraichen, lite svartpeppar på det och vips sås har man en juste så till pastan.
Vill man lyxa till det kan man lägga till lite kräftstjärtar eller räkor. *drool*
MyungChul
2007-10-02, 23:25
Hackad kycklingfilé, quorn nuggets, bulgur och remouladsås var jävligt gott :D
Hackad kyckling? Huh?
cam: Borde det inte bli godare om man gör det på ris? Någon rundkornig klibbigare variant, t.ex. avorio.
Man tar såklart det man gillar bäst, heter det risifrutti så kanske man vill ha ris :D Jag har just nu dille på bovete, samt att jag gärna vill ha lite mer fiberrikt. Bara att prova sig fram, rent smakmässigt funkar nog avioriris utmärkt!
Keso
chasewnötter
Strimlad kycklingfile.
Ta en halv burk Keso, kasta ner i en skål. Kasta ner strimmlad kycklingfilé tillsammans med cashewnötter, pressa lite lime över det.
+1
De få gånger jag har misslyckats med maten beror det på att jag följt recept. Läst fel och när jag följer recept slutar jag tänka själv. Men det brukar gå att rädda upp på något sätt ändå. Däremot kan det vara bra att läsa recept som inspiration.
Några av min egenkomponerade rätter finns i Recepttråden som är sticky i den här avdelningen.
Det senaste påhittet jag har gjort på senare tid är hel kyckling i ugn. Gör ett kryddsmör på:
smör
bacon
vitlök
olivolja
gräslök
timjan
honung
soya
peppar
Pilla sedan försiktigt upp skinnet på kycklingen (börja från "halsen"). Tryck sedan in smöret mellan skinnet och köttet. Försök att sprida ut det så bra som möjligt och kleta även på smöret vid andra strategiska ställen där det ger så mycket smak som möjligt.
Senast jag åt serverade jag med ris och en kantarellsås.
thatkrillesshow
2007-10-07, 18:44
pölsa? *spy* måste jag säga att jag är väldigt tveksamt till..
Men pölsa till spagetti e gott. Som vanlig spagetti me köttfärssås, fast man byter ut köttfärsen mot pölsa.*drool*
Krille 87
2007-10-07, 22:35
Valfri mängd pasta
150 g tärnat, knaperstekt bacon
3 msk Sweet chili sås!
Svartpeppar!
Behöver inte vara svårare än så ;)
Smörgåstårta
9 skivor franska eller 3 Landgångsbröd
4 burkar Lätt cremefraiche
400g skalade räkor
400g kräftstjärtar
3 hårdkokta, skivade ägg
rom eller kaviar
dill
1 finhackad rödlök
gurkskivor
salladsblad
citronskivor
gula och röda cocktailtomater
2 tsk dijonnesenap
Lägg ut första lagret bröd. Om du använder långfranska måste du putsa bort de hårda kanterna först. Landgångsbröd kan man använda som det är.
Blanda första burken lätt creme fraiche med en rejäl näve finhackade kräftstjärtar. Klipp ner lite dill. Smaka av med lite dijonnesenap (cirka en tesked), salt och svartpeppar. Bred ut blandningen på första lagret bröd.
Blanda andra burken lätt creme fraiche på ungefär samma sätt, fast hacka ner räkor i blandningen i stället. Lägg blandningen på andra varvet.
Täck med sista brödet och börja blanda det som ska täcka hela smörgårtårstan.
Blanda två burkar lätt cremefraiche med dijonnesenap, salt, väldigt finhackad rödlök (det ska i princip vara lökmos, använd en stavmixer för att få till det. Det ska inte vara några klumpar), svartpeppar och smaka av tills du är nöjd med smaken. Täck hela smörgåstårtan och låt den stå en stund så den hinner mjukna lite och brödet hinner suga upp en del av fukten.
Under tiden kan du börja skölja cocktailtomaterna, skala och skiva äggen samt skiva gurkan. Pynta smörgåstårstan strax innan den ska serveras, täck sidorna med små bitar salladsblad och gurkskivor, lägg äggskivorna lite omlott ovanpå, vräk på en stor mängd räkstjärtar och kräftstjärtar, ställ några citronskivor ovanpå, lägg ett par klickar rom på äggen, klipp över lite dill över skapelsen och sätt tandpetare genom tomaterna så de inte rullariväg innan du sätter ner dem i smörgåstårtan.
Det tar ungefär en timme att göra en smörgåstårta från start till mål, om man inte låter den vila emellan.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.