Visa fullständig version : LCD-Tv inköp + koppla dator
Hej kära vänner på kolozzeum!
Jag sitter och tänker klicka på köp knappen, men har lite frågor först.
Om jag har en dator utan DVI. Kommer det funka att koppla till denna tv? Om det inte gör det, finns det någon adapter t.ex VGA -> DVI/HDMI ?
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010099321
ja det kommer att funka, du kan köra s-video kabel men det blir inte lika bra som med dvi-hdmi, köpte en sharp full hd 52" lcd kunde inte låta den köra på s-video så jag köpte ny dator med 2 dvi portar på grafikkortet :D
Det finns ju många LCD-apparater med VGA ingång
Det finns ju många LCD-apparater med VGA ingång
Jodå, men den där verkade så prisvärd så man blev ju sugen. :)
[QUOTE=Nissinen]lalala S-video lalla
[QUOTE]
Hehe, jo det vet jag. Men man är ju inte så sugen att sitta och leka med S-video när det finns bättre lösningar. Så därför jag tänkte om det fungerar bra med VGA -> DVI Adapter och om bilden blir mycket bättre pga adaptern :)
jo den blir bättre bild om du kör vga med adapter, men de bästa vore en dator som klarar skicka hd utan hack då får du överlägsen bild :)
Men, hur många vga-utgångar har du på din dator då? Du måste ju ha en till din datorskärm (om du inte kör dedikerad htpc såklart).
men det finns kanske switchar.. men det är ju drygt. Nytt grafikkort funkar annars ;)
Men, hur många vga-utgångar har du på din dator då? Du måste ju ha en till din datorskärm (om du inte kör dedikerad htpc såklart).
men det finns kanske switchar.. men det är ju drygt. Nytt grafikkort funkar annars ;)
Kör med laptop =)
Kör med laptop =)
Ah, då så.
Men då är väl vga -> dvi (alt. vga -> hdmi.. om det finns) bästa lösningen.
Här finns iaf vga-dvi. Endast analogt, vad jag hittar.
http://www.kabellagret.se/
Ah, då så.
Men då är väl vga -> dvi (alt. vga -> hdmi.. om det finns) bästa lösningen.
Här finns iaf vga-dvi. Endast analogt, vad jag hittar.
http://www.kabellagret.se/
Tack för länken :)
Får ta och läsa reviews på vad som är bäst =D
jo den blir bättre bild om du kör vga med adapter, men de bästa vore en dator som klarar skicka hd utan hack då får du överlägsen bild :)
Hur kan adaptern göra bilden bättre?
Om man har HDMI utgång på laptopen då, men inte på TV´n. Finns det sladdar även till mig? Tror det finns DVI in på TV´n.
Han menar nog att det blir bättre än det andra alternativet (s-video)
Om man har HDMI utgång på laptopen då, men inte på TV´n. Finns det sladdar även till mig? Tror det finns DVI in på TV´n.
HDMI -> DVI
http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?visa=artiklar&id=728&menyid=2
vga-dvi adapter bättre än s-video, nu förstod du nog bättre
köp vga-dvi kabel från kabelgiganten frifrakt slipper du adapter
köp vga-dvi kabel från kabelgiganten frifrakt slipper du adapter
Det fåre bli :)
Men då har jag lite fler frågor nu. Om man köper en tv med full HD. Vad måste man använda för anslutningar/kablar/tjofräsan för att få just 1920x1080 ?
Och VILKEN tv ska jag köpa? :( ge mig tips :(
Det fåre bli :)
Men då har jag lite fler frågor nu. Om man köper en tv med full HD. Vad måste man använda för anslutningar/kablar/tjofräsan för att få just 1920x1080 ?
Och VILKEN tv ska jag köpa? :( ge mig tips :(
jag hade aldrig köpt en dyr TV utan att ens kollat på den först. men det är ju jag. åk runt och kolla lite affärer sen beställ online?
jag hade aldrig köpt en dyr TV utan att ens kollat på den först. men det är ju jag. åk runt och kolla lite affärer sen beställ online?
Jo, det tänker jag göra också. Men man vill ju hitta en prisvärd först och sen åker man ut på tv-safari och kollar in vilken som är skönast av dom alla man blivit intresserad av. För åker man ut dit och kollar på alla som finns så blri man ju bara kär i den dyraste och måste bara köpa den och sen må skit ett tag.
Jo, det tänker jag göra också. Men man vill ju hitta en prisvärd först och sen åker man ut på tv-safari och kollar in vilken som är skönast av dom alla man blivit intresserad av. För åker man ut dit och kollar på alla som finns så blri man ju bara kär i den dyraste och måste bara köpa den och sen må skit ett tag.
aitz sry, I getz it! har du nåt pristak då?
aitz sry, I getz it! har du nåt pristak då?
oj, glömde göra smajlisar. Lät nu lagom dryg där. :)
10-12k låter ju bra. Sen kan man ju höfta till nån tusenlapp om det verkligen gör stor skillnad i kvalitet på helheten :)
Hur stor TV hade du tänkt dig? Om det är en större du vill ha lär det bli svårt att hitta en bra full HD för 10-12000.
Hur stor TV hade du tänkt dig? Om det är en större du vill ha lär det bli svårt att hitta en bra full HD för 10-12000.
Men är det så stor skillnad mellan full-hd och hd-ready? Vad jag läst så måste det just vara hdmi -> hdmi för full-hd och bla bla. Men vad vet jag. Kan inget om kablar och sånt här fuffens :D
Så äre värt att köpa fullhd istället för hd-ready? Ska koppla till datorn, men jag har ingen dvi uttag på datorn. Men jag har en VGA-DVI kabel.
edit: Minimum kravet är väl 40-42" iaf.
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010099321 <- är ju sugen på denna. Men man vill ju inte köpa en stor tv som sedan är skit.
Men är det så stor skillnad mellan full-hd och hd-ready? Vad jag läst så måste det just vara hdmi -> hdmi för full-hd och bla bla. Men vad vet jag. Kan inget om kablar och sånt här fuffens :D
Så äre värt att köpa fullhd istället för hd-ready? Ska koppla till datorn, men jag har ingen dvi uttag på datorn. Men jag har en VGA-DVI kabel.
edit: Minimum kravet är väl 40-42" iaf.
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010099321 <- är ju sugen på denna. Men man vill ju inte köpa en stor tv som sedan är skit.
Klart det är skillnad. Det handlar trots allt om rätt många bildpunkter. Frågan är om du ser skillnaden på det avståndet du tittar. På 40-42 tum är det väl inte alltid motiverat om du inte sitter väldigt nära. Om du ska lägga 10-12k (med lite svängrum) skulle jag satsa på en TV som "bara" är HD-ready, men istället är bra på andra sätt (anslutningar, kontrast mm).
Klart det är skillnad. Det handlar trots allt om rätt många bildpunkter. Frågan är om du ser skillnaden på det avståndet du tittar. På 40-42 tum är det väl inte alltid motiverat om du inte sitter väldigt nära. Om du ska lägga 10-12k (med lite svängrum) skulle jag satsa på en TV som "bara" är HD-ready, men istället är bra på andra sätt (anslutningar, kontrast mm).
Förslag på någon bra tv som är hd-ready endast men har fint krut på det andra?
Sedan, jag ska köra mot dator mycket och då är det väl mer lönt att ta en LCD?
Om inte annat pga risken för inbränningar på plasman. Ett problem som finns kvar än i dag, om än inte i samma utsträckning som tidigare. Jag själv skulle välja plasma eftersom jag även använder TVn för film/TV-tittande. När jag gått runt och tittat på LCD har jag fortfarande inte hittat någon utan eftersläpningar vid snabba rörelser (tex sport). På vissa modeller är problemet minimalt men tillräckligt för att jag skulle störa mig på det.
Ärligt talat är det en djungel bland alla modeller. Mitt förslag är att du börjar på Pricerunner eller Prisjakt och anger ungefär vilka specifikationer du vill ha. Efter det kan du läsa lite omdömen som folk har gett och sedan åker du och tittar själv.
10-12k på en tv då skulle jag rekommendera en panasonic px70 plasma på en lcd tycker jag man måste lägga ner lite mer pengar för å bli nöjd, du kan sända 1080p med dvi-hdmi, om din dator har 2 dvi portar, och eftersom du ska köra från datorn ska du hellst ha lcd själv kör jag pixelmappat blir knivskarp bild ser små texter i windows.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=146932 bra tv har 52" själv oj blev fel den ska heta 42xd1e den har klarar 1080p
Ska du kolla på film via datorn eller "vanligt" dator användande typ surfa?
Du kommer inte ske nån direkt skillnad på 720p och 1080p på en 40-42"
Ska du kolla på film via datorn eller "vanligt" dator användande typ surfa?
Du kommer inte ske nån direkt skillnad på 720p och 1080p på en 40-42"
Jag ska surfa mycket och även kollar mycket film och serier. Sen emellan åt kolla på tv. men mest genom dator tror jag iaf.
Då skulle jag nog välja LCD. Tänk på att 1080p kan bli litet på en 40" om du ska ha den som datorskärm.
Generellt brukar man säga
Stillbilder = LCD
Film (även från datorn) o sport = Plasma
Då skulle jag nog välja LCD. Tänk på att 1080p kan bli litet på en 40" om du ska ha den som datorskärm.
Generellt brukar man säga
Stillbilder = LCD
Film (även från datorn) o sport = Plasma
Har du koll på vad man ska göra med en Plasma under den första tiden för användning? Jag hörde något om att man skulle sätta ner ljusinställningar och kontrast för att minska risken för "permanenta inbränningar".
beror på vad det är för lcd min sharp är bra till film iaf men de eklart den kostar lite mer
Har du koll på vad man ska göra med en Plasma under den första tiden för användning? Jag hörde något om att man skulle sätta ner ljusinställningar och kontrast för att minska risken för "permanenta inbränningar".
Man bör ställa ner inställningarna dom första 100-200 timmarna för att köra in plasman, de minskar risken för inbränningar.
Plus att kalibrerar man plasman direkt kan man behöva göra om det när den har blivit inkörd.
grisbil3n
2007-10-13, 01:15
Lånar tråden lite. Om man köper en jävligt vass VGA kabel och sen kör en
DVI->VGA adapter till grafikkortet, förlorar man nån kvalitet då? Just nu har jag en billig DVI->VGA kabel.
köp en färdig dvi-vga kabel istället, kabelgiganten har bra priser och fri frakt
grisbil3n
2007-10-13, 01:27
köp en färdig dvi-vga kabel istället, kabelgiganten har bra priser och fri frakt
Har en sån som sagt, men folk på internet påstår att man har mycket att tjäna i kvalitet om man lägger ner en slant på kabeln. Problemet här är att det inte verkar finnas några dyra/bra dvi->vga kablar utan alternativet skulle då vara att köpa en renodlad vga kabel och sedan köra adapter till datorn.
jo det fins dyra fina dvi-vga kablar kolla under high end kablarna
Lånar tråden lite. Om man köper en jävligt vass VGA kabel och sen kör en
DVI->VGA adapter till grafikkortet, förlorar man nån kvalitet då? Just nu har jag en billig DVI->VGA kabel.
Testa att flytta datorn närmare TVn o testa med en kortare kabel först, gärna av bra kvalitet då kan du kanske se om bilden blir bättre innan du köper en lång o dyr kabel.
kul å flytta datorn nätmare=) ska han rigga upp den på vadagsrumsbordet:D
grisbil3n
2007-10-13, 05:08
jo det fins dyra fina dvi-vga kablar kolla under high end kablarna
Vart?
Testa att flytta datorn närmare TVn o testa med en kortare kabel först, gärna av bra kvalitet då kan du kanske se om bilden blir bättre innan du köper en lång o dyr kabel.
Dom står bredvid varandra men kabeln är 10 meter så det är nog en god idé. Men återigen, har bara hittat en kabel och det är den jag har, på Kjell o company. Kanske inte har letat så noga.
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=11001.htm
Clicktronic är nog ganska prisvärda kablar. Jag är nöjda med mina iaf.
http://www.lindy.com/int/catalog/14/04/01b/index.php
http://www.lindy.com/int/productfolder/04/41222/index.php
http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=2439&menyid=8 har dvi-hdmi kabel från HQ Super Silverline * 24k Guldpläterade kontakter.
* OFC-Kabel.
* Metallkontakter.
* Dubbelskärmad
* Ferritkärnor för att minska störningar.
* 75 ohm kabel.
grisbil3n
2007-10-14, 03:09
Jo fast ingen av dom där var ju DVI->VGA, utom adaptern så att säga.
Jo fast ingen av dom där var ju DVI->VGA, utom adaptern så att säga.
D-Sub är vga
grisbil3n
2007-10-14, 14:05
D-Sub är vga
:em:
Då ber jag om yyrsäkt.
Goddaniel
2007-10-15, 19:23
Lånar tråden lite med en fråga då jag är gravt handikappad inom ämnet.
Jag skulle vilja koppla ihop min tv och dator så jag använder tvn som dataskärm och undrar då hur jag gör för bästa bild. Tvn klarar full-hd och 1080P. Utgångarna på mitt grafikkort ser ut som såhär http://news.soft32.com/wp-content/upload/7600GS%20AGP.jpg (Dock ej den högra)
Frågan kanske redan har blivit besvarad i tråden men vore ytterst tacksam för lite hjälp!
[QUOTE=Goddaniel;2574188]Lånar tråden lite med en fråga då jag är gravt handikappad inom ämnet.
Jag skulle vilja koppla ihop min tv och dator så jag använder tvn som dataskärm och undrar då hur jag gör för bästa bild. Tvn klarar full-hd och 1080P. Utgångarna på mitt grafikkort ser ut som såhär http://news.soft32.com/wp-content/upload/7600GS%20AGP.jpg (Dock ej den högra)
köp en dvi-hdmi kabel och koppla mellan dom kanske du får pixelmappat 1:1 då får du finfin bild
Goddaniel
2007-10-16, 15:47
köp en dvi-hdmi kabel och koppla mellan dom kanske du får pixelmappat 1:1 då får du finfin bild
Får jag ut den allra bästa möjliga bild då? Tror jag läste om en sån sladd men hittade bara en som stödde upp till 720P, alltså inte 1080P.
Och en till fråga, hur gör jag med ljudet? Vill gärna ha så att ljudet kommer från tvn så vilken sladd behöver jag då?
Tack för svaret förresten! :thumbup:
flenders
2007-10-16, 17:18
Får jag ut den allra bästa möjliga bild då? Tror jag läste om en sån sladd men hittade bara en som stödde upp till 720P, alltså inte 1080P.
Och en till fråga, hur gör jag med ljudet? Vill gärna ha så att ljudet kommer från tvn så vilken sladd behöver jag då?
Ett tips vore att koppla datorn till stereon via 3.5mm utgången.
Klarar den 720p klarar den mycket troligtvis 1080p, annat är försäljningssnack. Det enda kabeln består av är en ledare, är den inte mycket lång (10+ meter) så ska vilken skitkabel som helst klara av 1080p utan problem. Klarar den inte visa bilden så är det fel på kabeln och den ska således bytas ut på garantin.
köp från kabelgiganten HQ Super Silverline dvi-hdmi kabrl och en ljudkabel men kolla va de e för ljud uttag storlek mest troligt e de väll 3,5mm
Goddaniel
2007-10-16, 19:22
Stork tack till er allesammans! Uppskattas verkligen :thumbup:
Sladdar ska inhandlas under veckan sen blir det Kolozzeum i stort format :)
Vad tror ni om denna tv?
Skärmteknik: LCD
Storlek: 42 tum
HD Ready: Ja, Full HD
Inbyggd tuner: Analog
Elektronisk programguide (EPG): Nej
Kontrastförhållande Statiskt/Dynamiskt: 800:1/-
Ljusstyrka : 550 cd/m²
Responstid: 8 ms
Betraktningsvinkel: 178/178 grader
Pixel Mappning: Information saknas
Format: 16:9
Text-TV: Ja (500 sidors minne)
Ljudsystem: Nicam Stereo
Ljudförbättring: -
Menysystem/OSD: Ja/ -
Upplösning: 1920x1080 (16:9)
Bildsystem: PAL, Secam (NTSC via A/V)
Bildförbättring: -
Bild-i-bild-funktion: Nej
Bildlägen: Information saknas
Insomningstimer: Ja
Ingångar: 2xHDMI, 2xScart (1 RGB), komponentvideo, A/V, VGA, antenn
Utgångar: Analog ljudutgång (2xRCA)
Högtalareffekt: 2x8 W
Effektförbrukning (Normal/Standby): - W / <- W
Medföljande tillbehör: Fjärrkontroll, bordsstativ, batterier, bruksanvisning
Väggupphängning: VESA 400x200
Vikt: 27,5 kg (inkl. bordsstativ)
Mått i mm (bxhxd): 1060x785x300 (inkl. bordsstativ)
Vad tror ni om denna tv?
Man kan inte säga om en TV är bra eller inte genom att bara kolla på siffror.
Men du kommer inte ha någon användning av Full-HD på 42" så länge du inte har den på skrivbordet som skärm.
Vad ska du ha TVn till? Mest film, tv o sport eller surfning, kolla på stillbilder?
Man kan inte säga om en TV är bra eller inte genom att bara kolla på siffror.
Men du kommer inte ha någon användning av Full-HD på 42" så länge du inte har den på skrivbordet som skärm.
Vad ska du ha TVn till? Mest film, tv o sport eller surfning, kolla på stillbilder?
surfning, film, sport och tv. Det är väl i den ranken. Så jag ska satsa på hd-ready bara?
tntballe
2007-10-17, 14:32
Lånar tråden lite med en fråga då jag är gravt handikappad inom ämnet.
Frågan kanske redan har blivit besvarad i tråden men vore ytterst tacksam för lite hjälp!
Har inte alla missupfattat vad du kan koppla in för kablar? Du hade väl inte dvi-utgången? Den vita på bilden?
I sådana fall får du koppla ihop datorn och tv:n med en vga-kabel. Billigt och bra.
Goddaniel
2007-10-17, 15:30
Har inte alla missupfattat vad du kan koppla in för kablar? Du hade väl inte dvi-utgången? Den vita på bilden?
I sådana fall får du koppla ihop datorn och tv:n med en vga-kabel. Billigt och bra.
Grrr måste ha blivit missuppfattad, den vita är ju upptagen som jag skrev tidigare. Får koppla med Vga-uttaget isåfall men har hört att man inte får ut det mesta av bilden då.
Tack Ballen för att du uppmärksammade detta! :thumbup:
surfning, film, sport och tv. Det är väl i den ranken. Så jag ska satsa på hd-ready bara?
Jag har inte testat att surfa på en Full-HD men kan tänka mig att det blir ganska smått, men man kan ändra storleken på texten. I "Windows" kommer det bli ganska svårt o se vad det står på lite längre avstånd.
Du kommer få en bättre TV för samma pris om du väljer en med HD-ready kontra en Full-HD.
Har inga tipps på LCD då jag föredrar plasma. Kan inte se vitsen med LCD om man inte ska ha den som dator skärm vilket du tydligen ska.
maaherra
2007-10-17, 18:03
Vad tror ni om denna tv?
Skræp! Skræp! Skræp!
Køp inte. Kontrasten ær fullkomligt værdeløs. Har den i 37 tum.
Full-HD ær inte allt, satsa hellre på en 720p tv som har bættre kontrast.
Ful ær den också.
Skræp! Skræp! Skræp!
Køp inte. Kontrasten ær fullkomligt værdeløs. Har den i 37 tum.
Full-HD ær inte allt, satsa hellre på en 720p tv som har bættre kontrast.
Ful ær den också.
Tack för att du gav mig svaret, då kan sålla bort den :) Har du något förslag på en bra HD-ready tv ? :)
påtal om kontrast osv. Vad ska man ha för kontrast för att det ska vara bra?
påtal om kontrast osv. Vad ska man ha för kontrast för att det ska vara bra?
Kontrasten som står i produktbeskrivningen kan man inte lita på då dom bara höftar till med något.
Kontrasten som står i produktbeskrivningen kan man inte lita på då dom bara höftar till med något.
Man har ju läst att vissa mäter i dynamiska och andra i statisk, så man vette fan vilka värden man ska tro på. Man blir så ute av all teknisk fakta i alla tv apparater.
Har du något förslag på en lcd/plasma vid 10tkr som skulle falla in på mig bra?
tntballe
2007-10-17, 23:04
Grrr måste ha blivit missuppfattad, den vita är ju upptagen som jag skrev tidigare. Får koppla med Vga-uttaget isåfall men har hört att man inte får ut det mesta av bilden då.
Tack Ballen för att du uppmärksammade detta! :thumbup:
vad jag hört o sett så blir det lite mindre tryck i färgerna med vga. men ingen större skillnad.
Man har ju läst att vissa mäter i dynamiska och andra i statisk, så man vette fan vilka värden man ska tro på. Man blir så ute av all teknisk fakta i alla tv apparater.
Har du något förslag på en lcd/plasma vid 10tkr som skulle falla in på mig bra?
http://www.pioneer.se/files/se/Test_PDP-428XD_HB08_07.pdf
Jämför den uppmätta kontrasten på sida 2 mot vad tillverkarna skriver. *mini*
Plasma
Panasonic TH-42PX70
Panasonic TH-42PV70
Samsung PS-42Q97HD
Samsung PS-42Q96HD
LG 42PC55
LG 42PC51
LCD - Har jag inte så bra koll på men några populära är
Samsung LE-40R86
Samsung LE-40R87BD
Sony KDL-40S2530
Men verkar som att du får lägga mer än 10k om du vill ha en bra LCD i 40-42" och eftersom du ska surfa mycket på skärmen så bör du kanske välja LCD.
Har du ingen vanlig dator skärm?
http://www.pioneer.se/files/se/Test_PDP-428XD_HB08_07.pdf
Jämför den uppmätta kontrasten på sida 2 mot vad tillverkarna skriver. *mini*
Plasma
Panasonic TH-42PX70
Panasonic TH-42PV70
Samsung PS-42Q97HD
Samsung PS-42Q96HD
LG 42PC55
LG 42PC51
LCD - Har jag inte så bra koll på men några populära är
Samsung LE-40R86
Samsung LE-40R87BD
Sony KDL-40S2530
Men verkar som att du får lägga mer än 10k om du vill ha en bra LCD i 40-42" och eftersom du ska surfa mycket på skärmen så bör du kanske välja LCD.
Har du ingen vanlig dator skärm?
jodå, har ju en laptop. Men om man ska bara ibland koppla datorn till tvn och mest kolla film, tv och spela xbox. Är det då plasma man ska ha? Hur är det med inbränningen på plasmor nuförtiden?
De går fortfarande att få inbränningar med det är mycket ovanligt. Man bör köra TVn på lite lägra inställningar dom första 100-200 timmarna för att "köra in" den, det minskar inbrännings risken.
Jag hade satsat på plasma, speciellt när du vill ha 40-42" för runt 10k.
http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgigantenSE-Site/sv_SE/-/SEK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=p2Gz6oZKCO5SR0EjA9JBwx1h00000JLmYQnN?Pr oductID=qPfD4QFHmRQAAAEUtGBy0KaZ&CatalogCategoryID=tjHD4QFHEiUAAAEO8VxZtSy_&Selected=Specifications#t_category_tabcontent
Elgiganten har detta erbjudande till imorgon. Är den värd att köpa? Var o kolla på den idag och jag tyckte att den visade analogt och hd rätt så fint iaf.
De går fortfarande att få inbränningar med det är mycket ovanligt. Man bör köra TVn på lite lägra inställningar dom första 100-200 timmarna för att "köra in" den, det minskar inbrännings risken.
Jag hade satsat på plasma, speciellt när du vill ha 40-42" för runt 10k.
Blivit lite mer sugen på plasma. Men alla plasmor verkar ha 1030x700 eller liknande upplösningen.
1024x768 brukar dom ha i 42". Upplösningen är verkligen inte avgörande för bildkvaliteten, speciellt inte på 42"
1024x768 brukar dom ha i 42". Upplösningen är verkligen inte avgörande för bildkvaliteten, speciellt inte på 42"
Men är inte själva HD-ready standarden minimum 1366x768?
Vad tror du om tv:n jag länkade där? :)
Nä den måste ha någonting x720 eller mer för HD-Ready.
Kan inte säga något om den där TVn, men skulle tro att du måste lägga lite mer för att få en bra bild med LCD. Det går inte att utröna från specsen om det är en bra TV.
Skulle även säga att det är svårt att kolla i en butik då dom har så mycket ljusare i butiken än vad man har hemma där man ska kolla på den. Även att dom drar upp färgerna till sjuka nivåer bara för att fånga kundernas blickar vilket ger onaturlig bild.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.