Visa fullständig version : Bästa sätt för att bygga upp styrka i korsryggen?
Animalistic
2007-09-23, 16:03
korsrygg = nederdelen av ryggen hoppas jag ;) iaf är det den delen av ryggen jag syftar på.
hur gör man för att bygga upp styrka där?
jag tar marklyft som en given femma som en övning, vilka fler finns det?
och vilka reps/sets rekomenderar ni?
Tack på förhand
Mvh
Musselbank
2007-09-23, 16:04
Gissar: kabelrodd, ryggresningar!
littlejep
2007-09-23, 16:06
Rygglyft tycker jag är en ritkigt bra övning, man känner verkligen efteråt att den har tagit, brukar köra ett första lätt set med runt 12 reps sen kör jag med extra vikt och brukar ligga runt en 4-10 reps oftast.
Enligt vad jag har hört så bygger man mest muskler under få reps? vet ej om det stämmer så du lär väl bygga mest under få reps. runt 4-6? max ot är en bra metod, sök på det via google, finns säkert här på forumet.
Marklyft, goodmornings, knäböj.
Övningar som ryggresningar och sånt kan inte ens mäta sig med dessa övningar om det är styrka man vill bygga.
Övningar som ryggresningar och sånt kan inte ens mäta sig med dessa övningar om det är styrka man vill bygga.
Sant.
Skivstångsrodd, zerkerböj.
Skridskoåkning;) Kommer dock göra sjukt ont i ryggen o början när musklerna inte är vana men efter ett tag kommer nedre delen av ryggen att bli riktigt bitig*flex*
Nitrometan
2007-09-23, 18:23
True, true.
Marklyft och good mornings är jättebra övningar för korsryggen. Knäböj kommer nog på andra plats bakom dem.
Nitrometan
2007-09-23, 18:24
Skridskoåkning
Skulle du vilja jämföra en timme skridskoåkning med en timme good mornings?
Skridskoåkning;) Kommer dock göra sjukt ont i ryggen o början när musklerna inte är vana men efter ett tag kommer nedre delen av ryggen att bli riktigt bitig*flex*
Ja, eller hur....
*rolleyes*
Animalistic
2007-09-23, 19:30
Tack för alla tips.. ska skippa bältet också för att försöka bygga upp största möjliga bålstabilitet.
men hur är de med repsantalet? ungefär 5-10 ?
Med marklyft så är det fördelaktigt att ligga under en sexa åtminstone. Ju högre man går desto svårare blir det att hålla bra form eftersom utmattningen knackar på.
bertbert
2007-09-23, 19:53
Djupa (långa) marklyft, raka mark, good morning, fri/styrkevändningar, marklyft, kronlyft.
I mindre utsträckning skivstångsrodd, t-bar rodd, sittande rodd (kabel).
Musselbank
2007-09-23, 21:43
Alltså, jag har fått intrycket att marklyft och knäböj, tex, är bra som fan men ej tillfyllest, eftersom de trots allt är så pass statiska (för ryggen, givetvis). Därav mina förslag på ett par mer dynamiska övningar. Är jag ute på velocipeden?
Liten Men Fet
2007-09-23, 22:03
Alltså, jag har fått intrycket att marklyft och knäböj, tex, är bra som fan men ej tillfyllest, eftersom de trots allt är så pass statiska (för ryggen, givetvis). Därav mina förslag på ett par mer dynamiska övningar. Är jag ute på velocipeden?
Det är väl ingen dum tanke, kombinationen av marklyft och en övning där korsryggen får jobba dynamiskt, tex sittande rodd i kabel eller hyperextensioner, är nog en bra ide.
bertbert
2007-09-24, 06:48
Du blir stark i korsryggen av marklyft. Korsryggen har en ganska statisk roll i de flesta tunga lyft (tillsammans med resten av bukens stabiliserande muskulatur).
Mark, Böj, Stela Mark och Good Morning
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.