handdator

Visa fullständig version : Efter deffen

Silverryggen
2007-09-23, 13:00
Jag hoppas ni på forumet kan hjälpa mig med denna fråga. Jag avslutar snart min viktnedgång för i år och ska nu satsa på att bygga lite muskler över vintern. Vet att jag tidigare läste en post på forumet där det stod att man som maximalt kan lägga på sig runt 2 kg muskler per år. Vilket iofs är mer i total vikt då det är ofrånkomligt att det även blir mer fett och vätska på samma gång.
När man ska gå ner i vikt så brukar man prata om ett underskott på 500 kcal per dag för att gå ner 0,5 kg i veckan. Finns det något liknande samband när det gäller viktuppgång?
Jag vill inte lägga på mig onödigt mycket fett utan endast det som krävs för att öka muskelmassan. Då blir det svårt att veta hur stort energiöverskott man ska lägga sig på för att slippa bli ”grisfet”. Jag ska köra en uppbyggnadsperiod från oktober till februari, mars ungefär. Jag ligger idag på 91 kg i hyfsad form med rutor på magen och antydan till julgran på ryggen och är 184 lång.

L-Sami
2007-09-23, 18:07
+250kcal per dag kommer jag sikta på, dvs +1kg viktuppgång per månad.

Trumpeten
2007-09-24, 22:06
Inte mer än 2 kg muskler på ett år? det är ju fan ingenting, ett par biceps lära ju ligga på 1 kg st minst, hur mycket starkare är det möjligt att bli?

nubbe
2007-09-25, 21:20
Inte mer än 2 kg muskler på ett år? det är ju fan ingenting, ett par biceps lära ju ligga på 1 kg st minst, hur mycket starkare är det möjligt att bli?

Man måste inte lägga på massa för att bli starkare..

Johansv
2007-09-27, 14:45
Trumpeten lär dig en sak. Massan talar inte om styrkan till 100% alls.

Morty
2007-09-29, 18:11
Dessutom så ökar massan mycket med 1 kg muskler. Vatten i musklerna, glukos, och annat spelar in.

Trumpeten
2007-09-29, 21:30
puh, blev smått orolig, efter att deffen är avslutad i januari så lära man ju lägga på sig lite muskler, efter 0 träning och deff så är dom obefintliga!