Visa fullständig version : Ingen hunger kvar!
Hejsan alla på kolo!
Jag är 19 år och har tränat i två år. Ökat från ca 55 kg till nu 78, som max var jag dock uppe i 83-84 (i mitten av denna sommar). Problemet är att jag känner noll hunger! Jag kan gå en hel dag utan mat eller bara äta en middag. Såfort jag sätter mig vid matbordet får jag en fet klump i magen och spykänslor, en gång spydde jag tom för att jag tvinga i mig maten ändå. Jag börjar oroa mig för någon slags ätstörning, eftersom allt i mitt huvud har tänkt på ibland är "BULK BULK BULK KCAL ÖVERSKOTT!!!!!!!!!!!!" och jag har gjort allt för att uppnå det. Jag är en människa som i sig inte äter mycket alls, för att öka i vikt nu på senare tiden har det krävts ett kcal intag på 4000+ vilket har vart en riktig kamp för mig. Frågan jag ställer er nu är, vad ska jag göra? Hur ska jag hantera detta problem? Lugna ner mig och inte pressa på eller verkligen fortsätta tvinga i mig mat? Hur kan jag öka min hunger igen?
Tack för svar!!
MVH
//KOP
Det verkar ju som om du blivit lite väl fixerad vid maten och känner stor press på dig att äta mycket, som om det vore det viktigaste i världen. Jag kan känna igen mig litegrann i det beteendet. Lugna ner dig och ät vad du känner för. Du kommer inte tyna bort.
Att äta mycket trots att man inte är hungrig behöver ju i sig inte vara något dåligt (jag själv är nästan aldrig hungrig och äter mycket mer än vad jag skulle gjort om jag inte sysslade med byggning), men när man bygger upp sådan press på sig själv att man måste äta mycket, det är då det blir negativt.
Ta det lite piano ett tag och sluta basera ditt välmående på hur mycket du äter. När du kommit till rätta med tänkandet kan du börja justera din kost och äta mer energitäta livsmedel så du slipper äta så stora mängder. Hur stor aptit man har är ju högst individuellt och man får anpassa kosten efter det.
ja, precis som Hades sa så kan du ju satsa på energitäta livsmedel. Man kan tex få i sig en hel del kalorier genom mjölk, juice, läsk. Å så kan du ju äta vitt bröd, vit pasta ist för fullkornsvarianterna- de sistnämnda mättar längre.
Choklad brukar innehålla runt/mer än 500 kcal per 100 gram. Gillar du inte att äta sånt näringslöst "skräp" så kan du ju käka nötter ist; bra fett och kaloririkt.
Just det att du känner att du måste äta massor är väl inte direkt någon aptithöjare.. När jag försöker gå ner i vikt vill jag äta hela tiden, tänker inte på annat än mat.
Tvinga inte i dig massa om du verkligen inte är sugen/hungrig. Då kan det bli så att man kopplar ihop mat med obehagskänslor..
räkna inte kalorier, försök inte göra så stor sak av mat
Tack för svaren =) Så ni tycker inte jag ska hantera problemet genom att typ äta nått piller som höjer aptiten eller klunka olja? XD Det ni förespråkar (och jag också egentligen) är väl det hälsosammaste, inte minst för psyket. Känt mig riktigt knäckt ibland, verkligen känt att jag lider av nån jävla ätstörning eftersom det tar upp så mkt av mitt humör osv. Det ändå problemet med att börja käka så mkt som jag egentligen vill just nu är att jag kommer gå ner i vikt... Så är det. Och det när jag ÄNTLIGEN inte känner mig som tanigaste snubben i världen (klassas tom som "gängets" biff, men de vet dock inte vad de snackar om =P). Känns jobbigt att gå bakåt i utvecklingen nu. Har dessutom inte tränat på 10 veckor pga många olika saker... :( Känns som om musklerna bara tynar bort :( Men jag antar att psyket får gå i första hand nu... Kommentera gärna detta och tipsa om mera om ni kan och orkar =)
MVH
KOP
King Grub
2007-09-21, 19:47
Så ni tycker inte jag ska hantera problemet genom att typ äta nått piller som höjer aptiten eller klunka olja?
Nej. Ät mindre "nyttigt" så blir det lättare att få i sig kalorierna. Du tjänar inget på att basera hela ditt energiintag på fullkornsprodukter och allmänt "nyttiga" livsmedel. Har du täckt ditt behov av mikronäringsämnen och ändå har, säg, 2000 kcal kvar att äta, behöver du inte äta mer supernäringsrika livsmedel - du har ju redan täckt ditt behov. Ingen skillnad om man äter 2500 kcal från "bra" mat + 500 från godis eller 3000 från "bra" mat. Förutsatt att man täcker behovet av näringsämnen på dom där 2500 förstås.
För högenergiförbrukare kan det t o m vara negativt att äta hela kaloribehovet i form av mycket näringsrika och fiberrika livsmedel - det blir helt enkelt för mycket av det goda, för att inte tala om att det kan vara en plåga att trycka i sig. Orienterare eller längdskidåkare måste ofta vräka i sig skräp för att täcka energibehovet. Dom orienterare jag känner formligen trycker i sig pannkakor med sirap, sockerbullar, sockeryoghurt, godis mm för att få i sig energin dom behöver.
Nej. Ät mindre "nyttigt" så blir det lättare att få i sig kalorierna. Du tjänar inget på att basera hela ditt energiintag på fullkornsprodukter och allmänt "nyttiga" livsmedel. Har du täckt ditt behov av mikronäringsämnen och ändå har, säg, 2000 kcal kvar att äta, behöver du inte äta mer supernäringsrika livsmedel - du har ju redan täckt ditt behov. Ingen skillnad om man äter 2500 kcal från "bra" mat + 500 från godis eller 3000 från "bra" mat. Förutsatt att man täcker behovet av näringsämnen på dom där 2500 förstås.
För högenergiförbrukare kan det t o m vara negativt att äta hela kaloribehovet i form av mycket näringsrika och fiberrika livsmedel - det blir helt enkelt för mycket av det goda, för att inte tala om att det kan vara en plåga att trycka i sig. Orienterare eller längdskidåkare måste ofta vräka i sig skräp för att täcka energibehovet. Dom orienterare jag känner formligen trycker i sig pannkakor med sirap, sockerbullar, sockeryoghurt, godis mm för att få i sig energin dom behöver.
Förstår dina tankegångar. Men om jag börjar äta skräpmat (när alla mikronäringsämnen är täckta) varje dag, borde inte det påverka mig negativt också?
Dessvärre äter jag typ bara skräpmat :( Får ändå inte i mig tillräckligt. Dricker hur mkt mjölk per dag som helst samt äter chips, choklad osv... Räcker ändå inte alltid :(
King_Grub: Fick du mitt pm? Jag skulle vara så otroligt tacksam om du tog dig tiden att läsa och svara på det! =)
MVH
KOP
King Grub
2007-09-21, 20:20
Det är inte meningen att du skall leva uteslutande på skräp. Basen skall vara nyttig. En ung frisk tränande individ som behöver energin får inte negativa metabola konsekvenser av att äta en kost som inte består till 100% av "nyttig" mat.
Jag har inte hunnit läsa några PM som rör annat än modereringen av forumet i dag, men jag kan säga, att jag inte har tid eller möjlighet med några personliga konsultationer utöver ja- eller nej-frågor. Mer omfattande saker kan jag inte ta mig an, har varken tid eller möjlighet eller lust, och jag särbehandlar inte någon, tyvärr.
Jag gjorde det förr, men när det började handla om dussintals PM om dagen med frågor, blev det inte hållbart längre.
Det är inte meningen att du skall leva uteslutande på skräp. Basen skall vara nyttig. En ung frisk tränande individ som behöver energin får inte negativa metabola konsekvenser av att äta en kost som inte består till 100% av "nyttig" mat.
Jag har inte hunnit läsa några PM som rör annat än modereringen av forumet i dag, men jag kan säga, att jag inte har tid eller möjlighet med några personliga konsultationer utöver ja- eller nej-frågor. Mer omfattande saker kan jag inte ta mig an, har varken tid eller möjlighet eller lust, och jag särbehandlar inte någon, tyvärr.
Jag gjorde det förr, men när det började handla om dussintals PM om dagen med frågor, blev det inte hållbart längre.
Jag förstår. Tack för svar här iaf
Jag förstår. Tack för svar här iaf
Bara så du vet så handlade det inte om det här problemet eller något jobbigt i sig, hoppas jag. Jag hoppas du ändå läser PM:et och inte tar bort det. =)
Skulle jag kunna äta nyttigt och sedan resterande kcal bara klunka olja? Asså som extremfall? =P
Eddie Vedder
2007-09-21, 21:03
Skulle jag kunna äta nyttigt och sedan resterande kcal bara klunka olja? Asså som extremfall? =P
Det förefaller ganska vidrig och jag får rännskita av blotta tanken.:D
Men att höja sitt energiintag med olja är knappast obeprövat, det är många här på forumet som gör. Så visst, tar du en matsked olivolja, en matsked rapsolja och en matsked linfröolja varje dag utöver att du satsar på att trycka så mycket käk du orkar kommer ju kcalintaget öka rejält.
Och sedan inte överdrivet supernoga med "nyttigheten" heller som sagt. En pizza och en glass är absolut inget fel, exempelvis ett bättre sätt att fylla sitt energibehov än att fylla upp det med gainers i tid och otid.
Men är det så att maten hela tiden ger dig ångest och oavsett vad du äter så är altid tanken att "det här krävs för att jag ska bygga, det här måste jag käka för att bli större och starkare" så tycker jag personligen du tjänar mer på att må bra och sluta bry dig så jättemycket om träningen.
Träning som inte bygger maximalt med massa är inte bortkastad träning. Då hade mitt liv varit bortkastat, du ser ju själv vilken speta jag är.:D
Varför skulle du klunka olja när du skulle kunna äta/dricka något gott (smaken är olika, men det är nog få som tycker att olja är gott)?
Jag tycker att det låter som om din fixering vid hur mycket och hur nyttigt du måste äta, hur mycket du måste öka, hur mycket du måste "bygga" etc. har tagit över lite väl mycket. Du kommer inte att döden dö eller förvandlas till ett dallrande fetto eller vad det nu är du är rädd för, av att äta något som inte står på Aftonbladets (eller Kolozzeums) lista över kvalitetssäkrade Nyttigheter(tm). Inte heller kommer det att vara det som stoppar dig från att vinna nästa OS.
Du kommer inteatt tyna bort av att äta lite mindre ett tag - känns det jobbigt att äta så går det bra att ge magen och psyket en paus och äta lite mindre tills matlusten kommer tillbaka.
Det finns inte bara svart eller vitt, OS-guld eller superloser, adonis eller tjockis.
Hehe! Tack för svaren =) Som sagt så äter jag sjukt onyttigt nu vilket inte alls är bra... Går ändå ner i vikt. Aftonbladet & ca är aldrig något jag har följt, jag hänger på halso.info jag =D Men tänkte titta in på kolo lite oftare för det verkar najs =) Många bra tankar och trevligt bemötande tackar jag för =) Ska ta det lite lugnt med maten och käka lite nyttigare nu. Jag är bara 19 så jag har inte bråttom =)
OT: Vet ni nån "auktoritet" eller läkare eller något som kan tänka sig ringa ett samtal till mina föräldrar och berätta för dem att kosttillskott är vanlig mat i enkel form som dessutom är billig! Mina proteindrinkar håller på att splittra vår familj när morsan grinar varje dag och tror att jag knarkar. Så står jag där och känner mig som en jävla knarkare när jag vägrar offra tillskotten för familjens skulle (VILKET ÄR DET LÖJLIGASTE JAG HAR HÖRT!? PALLA EN DISKUTERA DETTA). Skulle vara mycket tacksam! <3
Orienterare eller längdskidåkare måste ofta vräka i sig skräp för att täcka energibehovet. Dom orienterare jag känner formligen trycker i sig pannkakor med sirap, sockerbullar, sockeryoghurt, godis mm för att få i sig energin dom behöver.
Ibland önskar man att man var elit orienterare/skidåkare :(
jojjep91
2007-09-21, 22:19
Känner verkligen igen mig i din sits.
Alla på kolo gnäller, ÄT mer föfan, ät mer, du måste gå upp i vikt, ät ät ät, man blir cp.
Jag har verkligen ingen lust att äta ibland, men saker jag bruka få i mig är som sagt,
juice, 1l = 500kcal, går ju på ett smack efter träningen. 5,50kr/L hemköp
mjölk röd = 600kcal
drickyoggi från lidl :D = 750g = 850kcal inga konstigheter att dricka upp
knäckebröd = 35-45kcal per knäckebröd as lätt o knapra i sig.
läsk
godis mm.
Men som sagt, nu efter ett tag så känns de som om min magsäck har töjts it, kan ibland käka uppåt 3 portioner ibland.
Alla på kolo gnäller, ÄT mer föfan, ät mer, du måste gå upp i vikt, ät ät ät, man blir cp.
Jag har verkligen ingen lust att äta ibland, men saker jag bruka få i mig är som sagt,
mjölk röd = 600kcal
läsk
godis mm.
Men som sagt, nu efter ett tag så känns de som om min magsäck har töjts it, kan ibland käka uppåt 3 portioner ibland.
Du måste gå upp i vikt säger vi bara till sjukligt underviktiga. De behöver en viktökning för att må bra och då är det på sin plats att uppmana personen till det ;).
Gällande att alla påpekar åt folk att äta mer är för att det stämmer i de allra flesta fall. Vill man uppnå någonting så måste man kämpa för det också. Det hjälper sig inte att komma tillbaka varje vecka med samma problem om man inte lägger manken till också. Ser man fortfarande ingen förändring så gnäller man inte här utan förslagsvis vänder man sig till en doktor.
mjölk röd = 600kcal
läsk
godis mm.
Det jobbigaste är verkligen att man känner sig som en patetisk jävla kärring när man inte pallar äta :(. Det tar verkligen på psyket att känna den där pressen att fortsätta käka fast man inte vill, men man vill ju lyckas med träningen liksom, vad var det tillför annars? Träningen är ju liksom fas I --> möjligheten att bygga öppnas och tillgodoses OM jag trycker i mig tillräckligt med käk. Så jävla jobbigt asså. Mjölk dricker jag som sagt hur mkt som helst, snittar väl på 2-3 liter om dagen skulle jag chansa (beror dock på). Yoghurt har jag slutat med eftersom jag blev så jävla trött på skiten. Dock använder jag mig av en havredrink som ger 1000 kcal bara den. Men jag har inte tränat på 10 veckor nu pga massa olika orsaker och da har jag inte velat köra min bulkdryck som ger mig det extra överskottet. Tyvärr har jag dock tappat vikt (ca 5-6 kg) utan att träna... Vilket gör att ångesten för enorm muskelförlust under dessa veckor ökar.
Jag har helt enkelt skapat en ond cirkel. Jag har ångest --> jag äter mindre --> jag får mera ångest --> jag äter ännu mindre --> jag får ännu mera ångest OSVOSV.
Har insett nu att muskelbygge inte är allt här i livet. Jag måste ta det lite lugnt ett tag så jag sedan kan fortsätta med den hobbyn som är den grymmaste jag någonsin haft =D I och med att jag tar det lite lugnare och inte brur mig så mkt så kommer jag nog få tillbaka matlusten =)
Du måste gå upp i vikt säger vi bara till sjukligt underviktiga. De behöver en viktökning för att må bra och då är det på sin plats att uppmana personen till det ;).
Gällande att alla påpekar åt folk att äta mer är för att det stämmer i de allra flesta fall. Vill man uppnå någonting så måste man kämpa för det också. Det hjälper sig inte att komma tillbaka varje vecka med samma problem om man inte lägger manken till också. Ser man fortfarande ingen förändring så gnäller man inte här utan förslagsvis vänder man sig till en doktor.
Jag håller med dig till viss mån. Problemet är att man just KAN få problem av detta tankesätt. Man skapar ångest runt just ätandet. Det låter jävligt mesigt men så är det nog tyvärr. Så de som redan har problem (undervikt) måste nog inte utsättas för ytterligare ångest som: "ÄT TILLS DU NÄSTAN SPYR!!!!! SEN ÄTER DU LITE TILL:hbang:" Jag känner två personer som råkat ganska illa ut, och jag är väl på gränsen. Den ena besöker psykolog nu den andra spyr efter varannan måltid eller liknande, antagligen har bådas besvär sitt ursprung i just faktumet att de känner sån vansinnig press att äta så det hela bara vänder sig mot dem.
Bättre vore det att förklara för folk hur det ligger till och tipsa dem med kcal rik föda och inte ha den ofta hårda attityden som ofta får en att känna sig mesig och oduglig.
Jag förstår inte riktigt varför man måste ha så bråttom? Man måste inte våldsäta.
Eddie Vedder
2007-09-21, 22:37
Det känns ganska uppenbart att du borde lägga byggandet på is en period tycker jag.
Som jag redan sagt, träning utan muskelökningar är inte bortkastat. Så träna på, ät di mätt och belåten. Ät det som du tycker om och träna i den mån du känner att det ger dig glädje.
Jag har redan gett viktökningstips i tråden men det ångrar jag nästan lite nu när du berättat tydligare hur dåligt du mår.:(
Så mitt tips är att sluta värdera muskelökningar som det viktigaste i livet och sluta se maten som något nödvändigt ont som mekaniskt måste tryckas in i munnen för att musklerna ska kunna växa.
Du bör försöka hitta samma balans som en anorketiker, fast i motsatt förhållande. D.v.s. ALLT kan inte handla om att öka i vikt och få mera muskler hela tiden.
Hoppas det kommer gå åt rätt håll.
Det känns ganska uppenbart att du borde lägga byggandet på is en period tycker jag.
Som jag redan sagt, träning utan muskelökningar är inte bortkastat. Så träna på, ät di mätt och belåten. Ät det som du tycker om och träna i den mån du känner att det ger dig glädje.
Jag har redan gett viktökningstips i tråden men det ångrar jag nästan lite nu när du berättat tydligare hur dåligt du mår.:(
Så mitt tips är att sluta värdera muskelökningar som det viktigaste i livet och sluta se maten som något nödvändigt ont som mekaniskt måste tryckas in i munnen för att musklerna ska kunna växa.
Du bör försöka hitta samma balans som en anorketiker, fast i motsatt förhållande. D.v.s. ALLT kan inte handla om att öka i vikt och få mera muskler hela tiden.
Hoppas det kommer gå åt rätt håll.
Precis =) Det var därför jag skrev:
"Har insett nu att muskelbygge inte är allt här i livet. Jag måste ta det lite lugnt ett tag så jag sedan kan fortsätta med den hobbyn som är den grymmaste jag någonsin haft =D I och med att jag tar det lite lugnare och inte brur mig så mkt så kommer jag nog få tillbaka matlusten =)"
Har verkligen insett det nu. Det är inte bråttom nånstans =) Jag är bara 19 bast. =) Tack för er hjälp och uppmärksamhet btw ;D Känns mycket bättre nu.
För övrigt har jag inte sett någon som skrivit "ät tills du nästan spyr och sen lite till." generellt sett så är Kolos medlemmar rätt sansade. Man får goda råd bland de vanliga "ätposterna".
Lycka till med nästa byggperiod!
För övrigt har jag inte sett någon som skrivit "ät tills du nästan spyr och sen lite till." generellt sett så är Kolos medlemmar rätt sansade. Man får goda råd bland de vanliga "ätposterna".
Lycka till med nästa byggperiod!
Ah jag ber om ursäkt! Jag märker verkligen att kolos medlemmar inte ALLS är som jag föreställt mig. Jag trodde de var vansinniga byggare XD Men det verkar gå rätt sansat till och jag trivs faktist bra i den miljön =) Just nu iaf när jag har min enorma svacka =P
Tack jag ska göra mitt bästa under nästa byggarperiod! :cool:
Doctor Snuggles
2007-09-22, 11:12
Här är ett tips som kan ta bort iaf lite av de mentala problemen: Fokusera ditt ätande runt träningen, särskilt några timmar efter. Det är ändå där du får den största effekten gällande muskeluppbyggnad. Personligen har jag alltid ätit lite, och har märkt att det spelar inte så stor roll vad jag äter resten av tiden (försöker förstås äta näringsrikt, om än inte så mycket) så länge som jag fyller på ordentligt efter träning. Om man inte är en storätare av naturen, så är det om inte annat psykologiskt mycket lättare att fokusera frossandet till en gång varannan dag (föreslår också en träningsrutin där man tränar max 1 gång varannan dag för detta syfte). En gainer efter träning (och innan om du pallar), och sedan en timme efteråt ett ordentligt stort mål med energität mat och spara inte på fettet. Mackor brukar vara ett bra tips för mig, kan trycka i mig ett lass sådana, och då är det bara att smöra på det lite extra, bara gott. Kolla t.ex. på tråden om periodisk fasta, och hur bra resultat vissa har fått med den. Det kan vara en lösning att större delen av dan inte behöva tänka på mat.
För övrigt när det gäller att övertyga närstående om att gainer inte är knark, så hjälper sällan faktauppgifter, man måste med enkel logik förklara vad det handlar om, t.ex. "tycker du torrmjölk är ok?, ja vassle är bara torrmjölk som är lite mer näringstät. Romarna i antiken drack vassle, o.s.v." så att hon släpper associationen att det handlar om anabola=knark.
Fokusera också på mat som du gillar, och som du inte stoppar i dig "bara för att gå upp i vikt", det är antagligen det som gett den psykologiska spärren till att börja med. Sen kan det vara bra att ändra din kroppsuppfattning lite, om du inte mår bra av den som du har nu (att du är tanig, vilket enligt normala mått mätt du INTE är på 80 kg).
Jag vet faktist inte hur det där funkar... Kan du bygga muskler genom att svulla som en oxe direkt efter passet fast du sen under dagens lopp inte ligger på ett överskott? Jag har svårt att förstå hur du kan utöka en energidepå (i form av fett och muskler i detta fall), om du inte ens får i dig tillräckligt med energi för hela dagen utan tom måste ANVÄNDA dig av dina energidepåer (nettomässigt under dagen).
Tack dock för ditt tips =) Kommentera gärna det jag skrev.
Det med kosttillskott har blivit ett sånt enormt problem hos oss... Morsan grinar och säger att jag splittrar familjen liksom... hur långt får det gå? :S Helt sjukt ju. Jag behöver verkligen en auktoritet som berättar för dem att de har missuppfattat allt.
stargate
2007-09-22, 15:39
Du har inga andra problem då som hämmar din matlust? Relationsproblem m.m.. brukar göra så att man tappar matlusten ganska lätt...
Lugna ner dig, Fråga dig själv vad du har för mål, bara för att du inte ligger på överskott hela tiden så betyder det inte att dina reslutat försämras.
Det är överdrivet att dricka olja, bulka skräp osv. Du kan som många sagt, äta ren husmanskost, mackor osv för att nå dick kcal-behov, om du känner att du inte "kan" eller "orkar" äta så mycket så är det OK.
Men jag kan ju säga om du har högre planer som fitness, bodybuilding eller liknande så krävs det en heeel del psyke, dv.s kunna bulka grisen på beställning.
tntballe
2007-09-22, 15:58
Jag vet faktist inte hur det där funkar... Kan du bygga muskler genom att svulla som en oxe direkt efter passet fast du sen under dagens lopp inte ligger på ett överskott? Jag har svårt att förstå hur du kan utöka en energidepå (i form av fett och muskler i detta fall), om du inte ens får i dig tillräckligt med energi för hela dagen utan tom måste ANVÄNDA dig av dina energidepåer (nettomässigt under dagen).
Tack dock för ditt tips =) Kommentera gärna det jag skrev.
Det med kosttillskott har blivit ett sånt enormt problem hos oss... Morsan grinar och säger att jag splittrar familjen liksom... hur långt får det gå? :S Helt sjukt ju. Jag behöver verkligen en auktoritet som berättar för dem att de har missuppfattat allt.
när det gäller periodisk fasta så behöver du fortfarande ligga på +kalorier för att gå upp i vikt.
testa att skippa tillskotten ett tag, så familjen mår bättre. Sen när tillskottsskräcken lagt sig så kanske det är lättare att förklara vad det är för något.
kanske blir så att du får större aptit om du o din familj slutar tänka på tillskotten.
Du har inga andra problem då som hämmar din matlust? Relationsproblem m.m.. brukar göra så att man tappar matlusten ganska lätt...
Jag har många olika problem just nu. Ett utav dem är att ett förhållande på 3 år tog slut. Så ahh det har nog sin betydelse.
Lugna ner dig, Fråga dig själv vad du har för mål, bara för att du inte ligger på överskott hela tiden så betyder det inte att dina reslutat försämras.
Det är överdrivet att dricka olja, bulka skräp osv. Du kan som många sagt, äta ren husmanskost, mackor osv för att nå dick kcal-behov, om du känner att du inte "kan" eller "orkar" äta så mycket så är det OK.
Men jag kan ju säga om du har högre planer som fitness, bodybuilding eller liknande så krävs det en heeel del psyke, dv.s kunna bulka grisen på beställning.
Tycker det känns så jävla onödigt att försöka bygga muskler om man ändå inte göra det. =P Det är det. Mitt mål är att ligga på 85 kg deffad (runt 8% bf). Så några år kvar XD
när det gäller periodisk fasta så behöver du fortfarande ligga på +kalorier för att gå upp i vikt.
testa att skippa tillskotten ett tag, så familjen mår bättre. Sen när tillskottsskräcken lagt sig så kanske det är lättare att förklara vad det är för något.
kanske blir så att du får större aptit om du o din familj slutar tänka på tillskotten.
haha TNTBALLE (XD) det är iof en tanke. =P Tror jag ska softa ner med allt ett tag =) Träningsuppehåll har jag iaf haft i 10 veckor nu typ... så jag är jävligt sugen att sätta igång igen =)*flex* Men maten och så får komma av sig själv när den har lust =) Hoppas bara det sker snart, eftersom varför bygga om du ändå inte bygger :Virro
Doctor Snuggles
2007-09-22, 19:04
Nja, det går också att gå upp i muskelvikt och ner i fettprocent, som vissa tycker periodisk fasta är just ypperligt för. Men förstås, om man stannar på samma fettprocent så måste du ligga på kcal plus för att gå upp i muskelmassa, det är en självklarhet.
Fast poängen varför jag föreslog att svulla efter träning (behövs inte göras en riktig periodisk fasta) är för att han ska släppa på den psykologiska terrorn att "jag måste äta hela tiden en jävla massa för att inte tappa muskelmassa". Det behöver man inte göra.
När det gäller energitäthet i mål, så lägg till en massa fett i maten efter träningen som jag sa. Det är nog enklast. Då blir det inte speciellt stora fysiska portioner du måste få i dig. Elvismacka någon? ;)
Doctor Snuggles
2007-09-22, 19:05
haha TNTBALLE (XD) det är iof en tanke. =P Tror jag ska softa ner med allt ett tag =) Träningsuppehåll har jag iaf haft i 10 veckor nu typ... så jag är jävligt sugen att sätta igång igen =)*flex* Men maten och så får komma av sig själv när den har lust =) Hoppas bara det sker snart, eftersom varför bygga om du ändå inte bygger :Virro
Det är faktiskt tvärtom. Det är bättre att träna även om du ligger på +-0 när det gäller kalorier, för att bibehålla muskelmassan/styrkan du redan har. Det behöver inte vara ngn överdrivet hård träning, och inte heller så ofta.
Det är faktiskt tvärtom. Det är bättre att träna även om du ligger på +-0 när det gäller kalorier, för att bibehålla muskelmassan/styrkan du redan har. Det behöver inte vara ngn överdrivet hård träning, och inte heller så ofta.
Jag vill dock bygga =) har mkt kvar att göra ju... :)
Nja, det går också att gå upp i muskelvikt och ner i fettprocent, som vissa tycker periodisk fasta är just ypperligt för. Men förstås, om man stannar på samma fettprocent så måste du ligga på kcal plus för att gå upp i muskelmassa, det är en självklarhet.
Elvismacka någon? ;)
Nja här håller jag inte med dig. Du kan gå upp i muskelmassa och ner i fettprocent av en bulk också. Om du genom din bulk ENDAST ökar i muskelmassa så kommer du ju att automatiskt få lägre fettprocent.
Kan jag effektivt bygga lika mkt muskler med kcal underskott som med kcal överskott om jag näringstimar perfekt? Nej anser jag, vad anser ni?
Vad är elvismacka? :D
groddddaan
2007-09-22, 19:43
Det jobbigaste är verkligen att man känner sig som en patetisk jävla kärring när man inte pallar äta :(. Det tar verkligen på psyket att känna den där pressen att fortsätta käka fast man inte vill, men man vill ju lyckas med träningen liksom, vad var det tillför annars? Träningen är ju liksom fas I --> möjligheten att bygga öppnas och tillgodoses OM jag trycker i mig tillräckligt med käk. Så jävla jobbigt asså. Mjölk dricker jag som sagt hur mkt som helst, snittar väl på 2-3 liter om dagen skulle jag chansa (beror dock på). Yoghurt har jag slutat med eftersom jag blev så jävla trött på skiten. Dock använder jag mig av en havredrink som ger 1000 kcal bara den. Men jag har inte tränat på 10 veckor nu pga massa olika orsaker och da har jag inte velat köra min bulkdryck som ger mig det extra överskottet. Tyvärr har jag dock tappat vikt (ca 5-6 kg) utan att träna... Vilket gör att ångesten för enorm muskelförlust under dessa veckor ökar.
Jag har helt enkelt skapat en ond cirkel. Jag har ångest --> jag äter mindre --> jag får mera ångest --> jag äter ännu mindre --> jag får ännu mera ångest OSVOSV.
Har insett nu att muskelbygge inte är allt här i livet. Jag måste ta det lite lugnt ett tag så jag sedan kan fortsätta med den hobbyn som är den grymmaste jag någonsin haft =D I och med att jag tar det lite lugnare och inte brur mig så mkt så kommer jag nog få tillbaka matlusten =)
2-3 liter mjölk om dan. Jag hade i ett års period problem att äta mat och ville spy efter varje måltid, delvis var jag ganska nervös hela tiden men för 1,5 månad sen slutade jag dricka vanlig mjölk och dricker låg laktos mjölk ibland när jag blandar gainers. och nu kan jag äta mycke mer än jag nånsin kunnat mest troligt beror de på mjölken för jag låg på 2-3 liter om dagen. pallade ingen frukost eller lunch nästan när jag hade druckit mjölk på kvällen innan jag gick åå la mig vaknade jag upp med illamående. testa skippa mjölken och se. behöver inte vara orsaken men bara ett förslag.
btw så skriver jag skitdåligt men jag skylle på att jag är trött är förkyld och har feber
2-3 liter mjölk om dan. Jag hade i ett års period problem att äta mat och ville spy efter varje måltid, delvis var jag ganska nervös hela tiden men för 1,5 månad sen slutade jag dricka vanlig mjölk och dricker låg laktos mjölk ibland när jag blandar gainers. och nu kan jag äta mycke mer än jag nånsin kunnat mest troligt beror de på mjölken för jag låg på 2-3 liter om dagen. pallade ingen frukost eller lunch nästan när jag hade druckit mjölk på kvällen innan jag gick åå la mig vaknade jag upp med illamående. testa skippa mjölken och se. behöver inte vara orsaken men bara ett förslag.
btw så skriver jag skitdåligt men jag skylle på att jag är trött är förkyld och har feber
Ah intressant =) Men borde det inte räcka med att jag kollar om jag är laktosintolerant? Jag menar jag får ju liksom i mig mellan 1200-1800 kcal per dag bara från mjölk. Skulle gå ner vansinnigt utan de asså... :(
tntballe
2007-09-22, 21:07
Javisst, men nu ville KOP gå upp i vikt. Ville bara påpeka att samma regler gäller som annan viktökning.
groddddaan
2007-09-22, 22:31
Ah intressant =) Men borde det inte räcka med att jag kollar om jag är laktosintolerant? Jag menar jag får ju liksom i mig mellan 1200-1800 kcal per dag bara från mjölk. Skulle gå ner vansinnigt utan de asså... :(
lugnt köp låglaktos mellanmjölk ist och testa. lika mycke kolhydrater och proteiner i det som mjölken med grönt paket. däremot uppfattar jag att de smakar lite småsött låglaktos mellanmjölk men testa de iaf :thumbup:
lugnt köp låglaktos mellanmjölk ist och testa. lika mycke kolhydrater och proteiner i det som mjölken med grönt paket. däremot uppfattar jag att de smakar lite småsött låglaktos mellanmjölk men testa de iaf :thumbup:
Lika kcal rikt? =)
groddddaan
2007-09-22, 23:01
Lika kcal rikt? =)
inte fullt,
låglaktos mellanmjölk 1 dl = 45kcal
grönmjölk 1 dl=60 kcal
vet inte riktigt om de går köpa kraftigare låglaktos mjölk men kanske
inte fullt,
låglaktos mellanmjölk 1 dl = 45kcal
grönmjölk 1 dl=60 kcal
vet inte riktigt om de går köpa kraftigare låglaktos mjölk men kanske
kan ju hälla i lite olja ^^
Grön mjölk har för övrigt 50 kcal väl? det är röd som har 60kcal ;p
groddddaan
2007-09-22, 23:22
kan ju hälla i lite olja ^^
Grön mjölk har för övrigt 50 kcal väl? det är röd som har 60kcal ;p
nope står 60 på paketet i kylen. joo typ en matsked rapsolja. eller så kan du göra egen gainer/ proteindrink häll i 400 ml mjölk i en tillbringare eller nåt ta 2 bananer och 2-3 ägg + oboy och mixa med stavmixer. brukar göra de innan jag går och lägger mig +2 matskedar rapsolja i.
nope står 60 på paketet i kylen. joo typ en matsked rapsolja. eller så kan du göra egen gainer/ proteindrink häll i 400 ml mjölk i en tillbringare eller nåt ta 2 bananer och 2-3 ägg + oboy och mixa med stavmixer. brukar göra de innan jag går och lägger mig +2 matskedar rapsolja i.
WTF... På min röda mjölk står det 60 xD :Virro 3% fett...
groddddaan
2007-09-22, 23:40
WTF... På min röda mjölk står det 60 xD :Virro 3% fett...
På den gröna i kylen står de 60 kcal och 3,0 % fett. kanske är olika vars man bor mitt är norrmejerier :)
På den gröna i kylen står de 60 kcal och 3,0 % fett. kanske är olika vars man bor mitt är norrmejerier :)
mitt är arla :P
groddddaan
2007-09-23, 00:05
mitt är arla :P
okej de förklarar väl saken. men för mig verkar de iaf som att de var mjölken som var problemet, nu vaknar jag upp på morgonen och är hungrig somfan ibland trots att jag käkat mycke innan jag gick åå la mig. tidigare drack jag alltid en halvliter/liter mjölk innan jag gick åå la mig + nåra mackor eller nudlar eller nå sånt typ och vakna upp med ett jävla illamående och aptiten kom inte igång föränn till middagen och tillochmed då mådde jag illa efter middagen.
Vi får se =) Kan testa iof. Men tror massor sitter i mitt helt fucked uppade psyke just nu. Nu vill kärringen bli ihop med mig igen.. Vete fan va jag ska göra... men men;P
stargate
2007-09-24, 11:55
Vi får se =) Kan testa iof. Men tror massor sitter i mitt helt fucked uppade psyke just nu. Nu vill kärringen bli ihop med mig igen.. Vete fan va jag ska göra... men men;P
jag visste att det var där skon klämde! :)
Gör så här, ät när du är hungrig, sov när du är trött och träna när du känner för det.
Så ska allt nog lösa sig!
Gör så här, ät när du är hungrig, sov när du är trött och träna när du känner för det.
Så ska allt nog lösa sig!
precis!
Det är inte alltid bra att tänka igenom saker allför mkt, kör på känn
Mellanmjölk är 45kcal/100ml och 1,5% fett. Kolla namnet och inte färgen.
groddddaan
2007-09-24, 14:45
Mellanmjölk är 45kcal/100ml och 1,5% fett. Kolla namnet och inte färgen.
är de nån som har frågat efter innehållet i mellanmjölk? de gröna mjölkpaketet står de enbart "mjölk" på och inte lättmjölk mellanmjölk eller minimjölk. därför säger jag gröna mjölken. och mellanmjölken är röd.
är de nån som har frågat efter innehållet i mellanmjölk? de gröna mjölkpaketet står de enbart "mjölk" på och inte lättmjölk mellanmjölk eller minimjölk. därför säger jag gröna mjölken. och mellanmjölken är röd.
Och det gäller för hela landet säger du?
Mellanmjölk i mitt område (Milko mejerier) har grönt tetrapak och den vanliga feta mjölken (3% fett) har rött tetrapak. Det var ju världens diskussion om det och jag postade då en riktlinje så slipper folk missuppfatta saker. Heter det mjölk så är det vanlig fet mjölk men eftersom folk missuppfattar varandra kan det vara på sin plats att poängtera och förklara.
Spydiga kommentarer kan du hålla för dig själv.
Eddie Vedder
2007-09-24, 15:03
Okej nu har vi rett ut mjölkproblemet och behöver inte tjafsa mer om det.:)
Doctor Snuggles
2007-09-24, 15:07
Nja här håller jag inte med dig. Du kan gå upp i muskelmassa och ner i fettprocent av en bulk också. Om du genom din bulk ENDAST ökar i muskelmassa så kommer du ju att automatiskt få lägre fettprocent.
Kan jag effektivt bygga lika mkt muskler med kcal underskott som med kcal överskott om jag näringstimar perfekt? Nej anser jag, vad anser ni?
Vad är elvismacka? :D
Jaja, men jag pratade inte om relativt till din totalavikt, så låt oss säga gå ner i fettvikt, inte fettprocent då.
Elvismacka är 2 brödskivor av t.ex formfranska med jordnötssmör och bananskivor emellan, som steks i drypande mängder smör på båda sidor. Mmmmmm... :naughty:
groddddaan
2007-09-24, 15:20
Och det gäller för hela landet säger du?
Mellanmjölk i mitt område (Milko mejerier) har grönt tetrapak och den vanliga feta mjölken (3% fett) har rött tetrapak. Det var ju världens diskussion om det och jag postade då en riktlinje så slipper folk missuppfatta saker. Heter det mjölk så är det vanlig fet mjölk men eftersom folk missuppfattar varandra kan det vara på sin plats att poängtera och förklara.
Spydiga kommentarer kan du hålla för dig själv.
nee om du scrollar upp lite så ser du att de är jag som skrivit att de är olika från olika ställen man bor på bla jag handlar norrmejerier. jag säger bara grön mjölk för de heter inget annat än mjölk men om vi kommer till nå annat där de står mellanmjölk minimjölk eller annat så säger jag de. men från norrmejerier är den feta mjölken grön och mellanmjölken röd. och jag och KOP kom ju på det tillslut. och jag mena inte att vara spydig
Jaja, men jag pratade inte om relativt till din totalavikt, så låt oss säga gå ner i fettvikt, inte fettprocent då.
Elvismacka är 2 brödskivor av t.ex formfranska med jordnötssmör och bananskivor emellan, som steks i drypande mängder smör på båda sidor. Mmmmmm... :naughty:
Men hur kan man under samma tidsperiod (säg 2 månader) effektivt gå ner i fettmassa och upp i muskelmassa samtidigt? Kommer muskelmänged under dessa två månader vara lika stora som om du hade bulkat rejält? Hur ska man göra? =P
Elvismacka låter *cupid*
Ingen skillnad om man äter 2500 kcal från "bra" mat + 500 från godis eller 3000 från "bra" mat. Förutsatt att man täcker behovet av näringsämnen på dom där 2500 förstås.
Vänta nu lite här, var det inte just det ni kom fram till i den där gamla "dricka cola för att komma över energimålet"-tråden, att det visst gjorde skillnad om man drack upp de sista 500 från cola istället för mat?
Eddie Vedder
2007-09-24, 18:11
Vänta nu lite här, var det inte just det ni kom fram till i den där gamla "dricka cola för att komma över energimålet"-tråden, att det visst gjorde skillnad om man drack upp de sista 500 från cola istället för mat?
Det här handlar ju om tillgodosett näringsbehov, den tråden var väl mer en fråga om huruvida det är bra "ur byggarsynpunkt".
Trådskaparen har problem att gå upp i vikt och kommer ju inte lida brist på näring om han får i sig det men sedan fyller ut med näringsfattigare livsmedel. Men 100% "optimalt" är det ju inte och det har ju ingen påstått heller.
zeusden1
2007-09-24, 18:12
a puff of ganja? :D
Det här handlar ju om tillgodosett näringsbehov, den tråden var väl mer en fråga om huruvida det är bra "ur byggarsynpunkt".
Trådskaparen har problem att gå upp i vikt och kommer ju inte lida brist på näring om han får i sig det men sedan fyller ut med näringsfattigare livsmedel. Men 100% "optimalt" är det ju inte och det har ju ingen påstått heller.
Jag såg det som att king grub menade att sålänge men har en sund "bas" kost så spelar det ingen roll var kcal överskottet kommer ifrån. Och dessutom att det tom kan vara ohälsosamt att överdosera nyttig mat. Såg jag allt fel nu eller? =P
Eddie Vedder
2007-09-24, 18:32
Var ju exakt så jag skrev också.
Var ju exakt så jag skrev också.
Haha men den här tråden handlar väl också om vad om är bra ur byggarsynpunkt? :P
Haha men den här tråden handlar väl också om vad om är bra ur byggarsynpunkt? :P
OK, vi tar ett steg tillbaka till diskussionen om sans och måtta igen. Det finns ungefär 10000000000 teorier om vad som är bra och inte bra från "byggarsynpunkt"; det som är viktigt är väl kanske vad som är viktigt fårn den synpunkt man själv tittar ut ifrån. Är man så optimal i alla andra delar av sitt liv att den eller den detaljen "från byggarsynpunkt" kommer att vara avgörande? Realist - javisst.
(Vi kom väl några poster fram till att viss lindring för dina problem stod att finna i att spänna av lite ...? ;) )
Doctor Snuggles
2007-09-24, 23:02
Men hur kan man under samma tidsperiod (säg 2 månader) effektivt gå ner i fettmassa och upp i muskelmassa samtidigt? Kommer muskelmänged under dessa två månader vara lika stora som om du hade bulkat rejält? Hur ska man göra? =P
Elvismacka låter *cupid*
Alltså jag har ingen närmre koll, jag bara nämnde att periodisk fasta har förespråkats som ett bra sätt för att åstadkomma detta. Min poäng var återigen att ur ett sundhetsmässigt perspektiv är att ha ätarperioder efter träningen mycket bättre än att hela tiden stressa sig med att behöva äta lass och åter lass av mat hela dagen lång. Jag skulle iaf bli galen om jag levde mitt liv centrerat runt mitt matintag.
Alltså jag har ingen närmre koll, jag bara nämnde att periodisk fasta har förespråkats som ett bra sätt för att åstadkomma detta. Min poäng var återigen att ur ett sundhetsmässigt perspektiv är att ha ätarperioder efter träningen mycket bättre än att hela tiden stressa sig med att behöva äta lass och åter lass av mat hela dagen lång. Jag skulle iaf bli galen om jag levde mitt liv centrerat runt mitt matintag.
Jo de e ju de jag blivit :Virro
Någon mer som kan kommentera detta? Känns onödigt att köra på det sättet och sen ändå inte bygga nämnvärt.
OK, vi tar ett steg tillbaka till diskussionen om sans och måtta igen. Det finns ungefär 10000000000 teorier om vad som är bra och inte bra från "byggarsynpunkt"; det som är viktigt är väl kanske vad som är viktigt fårn den synpunkt man själv tittar ut ifrån. Är man så optimal i alla andra delar av sitt liv att den eller den detaljen "från byggarsynpunkt" kommer att vara avgörande? Realist - javisst.
(Vi kom väl några poster fram till att viss lindring för dina problem stod att finna i att spänna av lite ...? ;) )
Haha, jag vill ju bara veta hur det funkar =) Är mkt intresserad av det =) Men det är bra att ni tar hand om ert forumfolk ;) Duktiga mods :thumbup:
Doctor Snuggles
2007-09-25, 01:13
Någon mer som kan kommentera detta? Känns onödigt att köra på det sättet och sen ändå inte bygga nämnvärt.
Finns en eller flera trådar ang periodisk fasta, leta efter dem.
tntballe
2007-09-25, 01:37
Ät med familjen, ät ordentligt o träna regelbundet.
Läs om periodisk fasta, o när du förstår hur det går till så kan du kanske börja med att snacka med dina föräldrar om saken. Så att dom inte blir hysteriska över att du äter "konstigt".
Du har ju erkänt att du skulle behöva lite ro i din omgivning.
Att försöka optimera allt utan kunskap kan lätt leda till att det går till överdrift.
Eddie Vedder
2007-09-25, 05:38
Haha, jag vill ju bara veta hur det funkar =) Är mkt intresserad av det =)
Ett intresse är förstås inget fel, men du har ju faktiskt berättat om hur dåligt du mår i fem sidor nu så frågan är ju om det "intresset" gör dig särskilt gott eller om du helt enkelt bör intressera dig mindre och slappna av mer.
Menar inget illa utan vill bara hjälpa till som jag hoppas du förstår. Men jag kan inte hjälpa att tycka det känns konstigt när varannat inlägg handlar om att du inte trivs med din inställning till mat/träning och sedan nästa inlägg om vad du ska käka för att kunna bygga.
Vilket vill du egentligen?
Ett intresse är förstås inget fel, men du har ju faktiskt berättat om hur dåligt du mår i fem sidor nu så frågan är ju om det "intresset" gör dig särskilt gott eller om du helt enkelt bör intressera dig mindre och slappna av mer.
Menar inget illa utan vill bara hjälpa till som jag hoppas du förstår. Men jag kan inte hjälpa att tycka det känns konstigt när varannat inlägg handlar om att du inte trivs med din inställning till mat/träning och sedan nästa inlägg om vad du ska käka för att kunna bygga.
Vilket vill du egentligen?
Just nu har jag ju redan börjat ta det mycket lugnare =) Jag äter när jag känner mig hungrig och jag ställer mig inte på vågen. Dock vet jag att jag ska börja bulka upp mig någon gång igen, när jag känner att jag mår bättre =) Kan dock tillägga att jag är mycket intresserad av just sånt här, processer i kroppen osv (inte bara i samband med träning) och därför vill jag utöka min kunskap =)
Just nu har jag ju redan börjat ta det mycket lugnare =) Jag äter när jag känner mig hungrig och jag ställer mig inte på vågen. Dock vet jag att jag ska börja bulka upp mig någon gång igen, när jag känner att jag mår bättre =) Kan dock tillägga att jag är mycket intresserad av just sånt här, processer i kroppen osv (inte bara i samband med träning) och därför vill jag utöka min kunskap =)
Roligt att du är intresserad! Låt det aldrig gå ut över träningen bara. Det är lätt hänt när man suger åt sig för mycket.
Roligt att du är intresserad! Låt det aldrig gå ut över träningen bara. Det är lätt hänt när man suger åt sig för mycket.
Nej jag vet! Har märkt av en obsession av min sida, men är som sagt mkt lugnare nu =) Det blir nog bra tillslut =)
Skulle vara intressant att se hur du äter en vanlig dag. När går du upp och när går du och lägger dig? Hur ser din dag ut?
Att ha problem med att få i sin tillräckligt med energi är det fler än du som har. Förr i tiden rekommenderades en GBD(Get big Drink) för att få i sig tillräckligt med kalorier. Den bestod i princip av mjölk, glass, mjölkpulver, olja och lite annat smått och gott som man ansåg sig gilla.
Ett tips kan vara att dra ner på träningen så att du inte är i samma behov av kalorier som under dina mer aktiva Styrkedagar. Käka rejält efter träningen, om du har svårt att peta i dig mat från solid föda så fungerar alltid drinkar(proteinpulver, socker och mjölk/vatten). Var dock noga med att borsta tänderna då det är förbannat lätt att dra på sig karies av dessa.
Sen vad gäller forum så har du hittat rätt, Kolozzeums forum är helt klart ett av de bästa.
Skulle vara intressant att se hur du äter en vanlig dag. När går du upp och när går du och lägger dig? Hur ser din dag ut?
Att ha problem med att få i sin tillräckligt med energi är det fler än du som har. Förr i tiden rekommenderades en GBD(Get big Drink) för att få i sig tillräckligt med kalorier. Den bestod i princip av mjölk, glass, mjölkpulver, olja och lite annat smått och gott som man ansåg sig gilla.
Ett tips kan vara att dra ner på träningen så att du inte är i samma behov av kalorier som under dina mer aktiva Styrkedagar. Käka rejält efter träningen, om du har svårt att peta i dig mat från solid föda så fungerar alltid drinkar(proteinpulver, socker och mjölk/vatten). Var dock noga med att borsta tänderna då det är förbannat lätt att dra på sig karies av dessa.
Sen vad gäller forum så har du hittat rätt, Kolozzeums forum är helt klart ett av de bästa.
Jag är mycket aktiv i forumet hälso.info, tycker om det mycket bra. Detta verkar också bra.
Just nu tränar jag inte, och har inte tränat på 10 veckor =P
Jag kör en GBD när jag är i bulkfas, skulle aldrig gå annars. Den består av havregryn mjölk olja och oboy.
Just nu tror jag att jag hamnar på ungefär 2500kcal per dag, vilket jag går ner i vikt av. =(
Jag är mycket aktiv i forumet hälso.info, tycker om det mycket bra. Detta verkar också bra.
Just nu tränar jag inte, och har inte tränat på 10 veckor =P
Jag kör en GBD när jag är i bulkfas, skulle aldrig gå annars. Den består av havregryn mjölk olja och oboy.
Just nu tror jag att jag hamnar på ungefär 2500kcal per dag, vilket jag går ner i vikt av. =(
Men om du går ner i vikt, och inte dricker GBD, varför inte då addera denna till din kost? Du måste prova dig fram, det är det enda sättet du lär känna din kropp.
Du behöver inte dricka allt på en gång, en smutt lite då och då lär inte göra dig spyfärdig.
Men om du går ner i vikt, och inte dricker GBD, varför inte då addera denna till din kost? Du måste prova dig fram, det är det enda sättet du lär känna din kropp.
Du behöver inte dricka allt på en gång, en smutt lite då och då lär inte göra dig spyfärdig.
Började dricka den igår igen. 1000 kcal i den så det lär adda nått. Men som sagt, jag vill känna noll press nu framöver, dra bara i mig skiten för att inte tappa som ett as :D
Trots att jag knappt har käkat nått idag (skiter i det, inte det som är problemet just nu). Så drack jag lite nu till kvällen (oboy). Alltid när jag äter dyker värsta klumpen upp i min mage och jag äcklas och mår illa. Men trots att jag tänkte: "Det spelar ingen roll, jag dricker så mkt som jag känner är gott" så var jag en sekund från att spy upp allt (fick andas lugnt i typ 3-4 minuter på toan innan det gick över). Jag förstår inte vad det är för fel på mig? Är det psykiskt eller fysiskt? :S
Haeffner
2007-09-26, 21:29
Är nog mycket psykiskt. Du tänker nog för mycket och känner en press att "få i dig tillräckligt" hela tiden. art med om känslan själv, att man inte är hungrig men ändå pressar, tvingar ner maten och sen måste man ta det lugnt och går runt och känner hur man tror att man ska spy.
Mina tips är dels att försöka bli av med denna stress. Ta en period där du inte tränar eller tränar betydligt mindre och inte äter mer än du känner eller att du orkar. Väg dig inte och hål inte på att "kontrellera" dig själv hela tiden. Räcker säkerligen med en vecka sen kan du nog börja äta mer och träna men ta det hela tiden i din takt och stressa inte. Huvudsakenm är att du mår bra och att du tänker långsiktigt.
Ett annat tips är att inte basera ditt enerigintag för mycket på vätskor (gainers, proteinshakes och liknande) eftersom i alla fall jag känner mig väldigt skvallpig och "full" i magen om jag får i mig för mycket drycker viket gör mig illamående.
Lycka till och tänk altid långsiktigt!
Är nog mycket psykiskt. Du tänker nog för mycket och känner en press att "få i dig tillräckligt" hela tiden. art med om känslan själv, att man inte är hungrig men ändå pressar, tvingar ner maten och sen måste man ta det lugnt och går runt och känner hur man tror att man ska spy.
Mina tips är dels att försöka bli av med denna stress. Ta en period där du inte tränar eller tränar betydligt mindre och inte äter mer än du känner eller att du orkar. Väg dig inte och hål inte på att "kontrellera" dig själv hela tiden. Räcker säkerligen med en vecka sen kan du nog börja äta mer och träna men ta det hela tiden i din takt och stressa inte. Huvudsakenm är att du mår bra och att du tänker långsiktigt.
Ett annat tips är att inte basera ditt enerigintag för mycket på vätskor (gainers, proteinshakes och liknande) eftersom i alla fall jag känner mig väldigt skvallpig och "full" i magen om jag får i mig för mycket drycker viket gör mig illamående.
Lycka till och tänk altid långsiktigt!
Tack för ditt fina svar. MEN som sagt så har jag varken tränat eller ätit bra på 10 veckor. Kände INGEN press med oboyen jag drack idag och utan flytande föda skulle jag kanske få i mig 1000 kcal per dag känns det som. :(
Trots att jag verkligen försöker att inte bry mig alls om maten och istället äta när jag är hungrig och sugen, så är jag knappt det. Idag har jag druckit en pucko, vart vaken sen 07.00, läkaren hittar inget fel. Finns väl inte så mycket att göra eller säga mera :( Ville bara skriva av mig...
Doctor Snuggles
2007-10-03, 19:52
Du kan ha fått en fysisk association med själva intaget av mat som ger äckelkänslor. Kolla upp lite kognitiv beteende terapi, KBT (cognitive therapy) tips på nätet, eller gå till en utövare/psykolog. Det handlar bara om att omprogrammera hjärnan så att du inte kopplar mat till ngt jobbigt medvetet eller omedvetet. Visst det kan ligga andra problem till grund för detta, vilket KBT kan hjälpa med också, du måste själv avgöra vad som är bäst för dig.
Jag tror mycket på det du säger. Jag kopplar mat med ångest liksom. Ska kolla in det du skrev! Tack!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.