Visa fullständig version : Student tips?
Nu när man flyttat hemifrån och lever på bidrag så har man lärt sig uppskatta dom små sakerna man tagit för givet, tex mat och varför det hela tiden var rent hemma hos mamma på något konstigt hokus pokus sätt.
Men iaf.
varje dag äter jag samma sak.
2 ägg, 3 skivor rostade mackor med kaviar till frukost.
All in one multivitamin&mineral
2 portioner fullkornsris till lunch
2 portioner fullkornsris 1 timme före träning
TRÄNING +gainer
4 ägg, 8 skivor rostade mackor med kaviar efterträning (middag?)
2 ägg, 3 skivor rostade mackor med kaviar till kvällsfika.
grönsaker osv småäter jag under dagen.
Vad är det jag kommer få brist av, av att äta såhär enformigt?
Vad skulle jag kunna ändra på eller lägga till för att få det som fattas?
Vill bara påpeka att jag är nöjd över att äta som jag gör nu, men då har det bara gått 2 veckor
(det tar 30 minuter att gå till gymmet och 30 hem ifall det spelar någon roll)
kroppen
70kg
174 lång
Eddie Vedder
2007-09-21, 13:40
Visst är det enformigt så det skriker om det. Jag skulle personligen iaf försöka få i mig lite mjölkprodukter, lite fet fisk då och då och sedan byta bröd till något grövre.
Iofs nämner du ju ganska odetaljerat vad du äter men jag gissar att "rostat bröd" är typ toast?
Äter du inget protein till riset?
Visst är det enformigt så det skriker om det. Jag skulle personligen iaf försöka få i mig lite mjölkprodukter, lite fet fisk då och då och sedan byta bröd till något grövre.
Iofs nämner du ju ganska odetaljerat vad du äter men jag gissar att "rostat bröd" är typ toast?
förlåt, fullkorns toast är det.
Mjölk är också ett stort problem då jag och min rumskamrat dricker i snitt 2 liter var per dag och det tär otroligt på matkassan *cry*
Men annars får vi nog i oss det så det räcker tror jag.
Förlåt att jag glömde nämna det i första inlägget.
Men annars då? Inget man behöver bekymmra sig över ifall man ska hålla detta fram till jul ungefär?
Äter du inget protein till riset?
lyfter mer då jag endast har kolhydrater i magen innan träning, känner mig piggare också.
protein har jag nog i systemet dygnet runt ändå
Eddie Vedder
2007-09-21, 13:56
Ja ditt proteinintag är det nog inga större problem med, energigivare brukar knappast vara problem att få i sig tillräckligt av överhuvudtaget.
Mackor med ägg och kaviar är ganska energirikt och ägg är väldigt näringsrikt även om DEN äggkonsumtionen kanske känns lite overkill.;)
Iom att du utöver kosten tar ett multivitamintillskott ska du nog inte oroa dig över näringsbrist iaf, det är rejält sällsynt. Att det ska bli rejält tråkigt är en annan risk. Men jag är ju inte trött på gröt trots 10-12 portioner i veckan av olika varianterr under ett bra tag nu så vissa av oss pallar extremt "tråkig" kosthållning.:D
Ja ditt proteinintag är det nog inga större problem med, energigivare brukar knappast vara problem att få i sig tillräckligt av överhuvudtaget.
Mackor med ägg och kaviar är ganska energirikt och ägg är väldigt näringsrikt även om DEN äggkonsumtionen kanske känns lite overkill.;)
Iom att du utöver kosten tar ett multivitamintillskott ska du nog inte oroa dig över näringsbrist iaf, det är rejält sällsynt. Att det ska bli rejält tråkigt är en annan risk. Men jag är ju inte trött på gröt trots 10-12 portioner i veckan av olika varianterr under ett bra tag nu så vissa av oss pallar extremt "tråkig" kosthållning.:D
lite overkill kan det vara men man känner sig så sjukt nöjd efter man ätit det *flex*
synd bara att det är så dyrt, 20 ägg för 20 kr*rolleyes*
tack för dom snabba svaren, uppskattas stort.
För varitionens skull, skulle jag byta ut havregryn ibland mot rostade mackor, samt ägg mot keso/kesella/pollock. Alla billiga alternativ till vad du äter nu.
blir risig i magen av gröt :(
kesella äter jag till chipsen på helgerna och pollock ska jag faktiskt prova
tack för förslagen
Squirrel
2007-09-21, 18:53
Baljväxter är bra studentmat. Om man köper torkade och kokar själv. Kostar inte mer än ris, och har t ex 20-30g protein / 100g. Och variation!
i vilken hylla hittar man det? :S
Köttfärs är underskattat som studentmat, köp mycket billigt tillsammans med din kompis när någon butik har extrapris. Dela upp i portioner och frys in det.
Eneklt att göra storkok av kötfärsås typ med lite krossade tomater och kryddor, som du sedan kan ha i kylen eller frysa in.
Lax är även det billigt på vissa ställen, fryst lax kan man göra ganska mycket med. Eller köpa hel fisk.
Tonfisk från endel lågris kedjor funkar även det, se bara till så det är tonfisk file och inte finfördelad. Går att göra god sallad på, blanda med yughurt, äta som den är osv.
Körde som du för nått år sedan, blev dödstrött på pasta :)
vad är det för fel på finfördelad tonfisk?
machine gun
2007-09-23, 12:37
i vilken hylla hittar man det? :S
Baljväxter = bönor, linser, ärtor, kikärter
De torkade brukar stå antingen bland torrvaror som ris, pasta osv eller så står det bland hälsokost. Finns bl.a. från GoGreen, Risenta, Friggs och även en del lågprismärken som Eldorado osv. Röda och gröna linser är smidiga eftersom de inte behöver blötläggas och går ganska snabbt att koka. Gällande bönor och kikärter så kan man med fördel blötlägga och koka ett stort lass för att sedan frysa in i portionspåsar och ta fram en och en när man ska laga mat.
EDIT: Det finns även färdiga på burk. Det kostar såklart mer, men ibland kan man hitta det riktigt billigt.
vi är från norrland och får billig köttfärs direkt från slaktarn :D
tonfisk kostar 4kr 200g euroshopper, men den smakar dynga.
lax är väl aldrig billig? den kostar ju som lägst 60 kr för 4 filéer eller något sånt
Jag kör på kött, ägg och kycklingfilé. Euroshopers kycklingfilé är skit billig och god, minst 2l mjölk om dagen gåre för mig men de får man leva med.
Laxfiléer behöver inte vara så dyrt. Köpte på Coop precis, 4 st á 140 g (tror jag) för 49,90 kr. 12,50 kr/laxfilé och tillsammans med pasta och något gott så bör man kunna landa på 20-30 kr/portion vilket inte är så farligt.
vad är det för fel på finfördelad tonfisk?
Bland det värsta som finns*spy* Köper mycket heldre billiga file konserver från lidl för en 5-6kr.
Lidl säljer 1kg kyckling klubbor för 15 spänn.
det tipset var värt mycket, för dom har goda kycklinglår med mycket kött. Ska springa dit efter gymmet så jag hoppas att du inte ljuger för det är typ 5 km att gå.*spy*
Bland det värsta som finns*spy* Köper mycket heldre billiga file konserver från lidl för en 5-6kr.
finns inge lidl här uppe i norr =( Om man bortser från smaken och bara ser till näringen är det likvärdig de burkar som kostar 10 kr st?
Ett tips när det gäller tonfisk (filé eller finfördelad) är att steka den lite. Då blir den avsevärt mycket godare, tycker jag. Jag äter tonfisk flera gånger i veckan - nyttigt, billigt och gott!
Fultjack
2007-09-24, 21:45
vita bönor är kärlek
2.90 för en burk :thumbup:
finns inge lidl här uppe i norr =( Om man bortser från smaken och bara ser till näringen är det likvärdig de burkar som kostar 10 kr st?
jupp, står på burken. Det finns ju eldorado på ica och coop osv i norrland, det är billigt
vita bönor är kärlek
2.90 för en burk :thumbup:
Det är extremt svårslaget när det gäller pris och enkelhet, med ris/pasta och grönsaker har man en komplett måltid för under 5 kr. Gott är det också.
Är man så hardkår att man äter tonfisk direkt ur burken *spy* så kan man dessutom lika gärna äta vita bönor direkt ur burken, med lite tabasco eller chilisås så är det t o m gott.
Det är extremt svårslaget när det gäller pris och enkelhet, med ris/pasta och grönsaker har man en komplett måltid för under 5 kr. Gott är det också.
Är man så hardkår att man äter tonfisk direkt ur burken *spy* så kan man dessutom lika gärna äta vita bönor direkt ur burken, med lite tabasco eller chilisås så är det t o m gott.
Är det inte också så att bönorna och pastans protein kompletterar varandra så båda blir fullvärdiga?
Eddie Vedder
2007-09-25, 08:13
Är det inte också så att bönorna och pastans protein kompletterar varandra så båda blir fullvärdiga?
Jo. Aminosyresammansättningen i baljväxtprotein och spannmålsprotein kompletterar varandra utmärkt.:)
Kidneybönor kan bli en hel komponerad måltid med lite oljerik dressing!
Sedan såklart tomat- och tonfisksås till pasta, kvarg, keso, gröt, mjölk, billig kyckling o.s.v. Finns mer än man tror som både är billigt och innehåller vad en tränande kropp behöver. Bacon också, vad skulle jag göra utan bacon?
Scratch89
2007-09-25, 10:51
Jag är också nybliven student. Såhär såg mitt inköp ut ungefär:
2,5 kg nötfärs
700 gram kycklingfilé
3 burkar vita bönor
400 gram kikärtor
400 gram kidneybönor
400 gram röda bönor
1 kg gröna bönor
1 kg fullkornsspaghetti
1 kg fullkornsris
1 platta (12 förpackningar?) kvarg
Mjölk o annat smått o gott.
Man får en rätt så bra variation och bra variation på mikronutrilenterna från bönorna. Att äta som en byggare, dvs bara massa ris o kyckling, suger rätt så hårt om du inte kompletterar med diverse piller o pulver. Det blir dessutom rätt så tråkigt o hyfsat kostsamt. Att blanda ut grytor med bönor blir inte bara billigt o näringsrikt, utan gott med.
Ett tips på god, billig o nyttig gryta, i detta fall Chili Con Carne:
1 kg nötfärs
2 burkar vita bönor
500-800 gram gröna bönor (såna där avlånga)
Röd (och ev. grön) paprika
Kryddmix (om du inte blandar själv)
Till detta kokar du upp fullkornsris, mängd beroende på om du ska upp eller ner i vikt. Jag körde 2 glas (4-5 dl) och det blev perfekt för mig. Du kanske ska ta den dubbla mängden.
EDIT: DU kan självklart hälla i fler bönsorter eller andra grönsaker i grytan. Jag ville egentligen hälla i alla mina bönor i grytan, för det ger mer smak. Dock fick jag inte det för flickvännen protesterade. :D
machine gun
2007-09-25, 11:16
så kan man dessutom lika gärna äta vita bönor direkt ur burken
Festival! :D
[QUOTE=z_bumbi;2533489]Är man så hardkår att man äter tonfisk direkt ur burken *spy* QUOTE]
Vadå hardcore? Man behöver väl inte vara hardcore för det, heller? Jag skulle leva på tonfisk för att det är så jäfla gott om det inte vore för tungmetaller.
Du är bäst Scratch. Jag kommer nog överleva.
Jo. Aminosyresammansättningen i baljväxtprotein och spannmålsprotein kompletterar varandra utmärkt.:)
skulle du kunna skriva en förklaring på det där och varför det är bra?
sen dumma ner det två gånger och posta det?
machine gun
2007-09-25, 15:18
skulle du kunna skriva en förklaring på det där och varför det är bra?
sen dumma ner det två gånger och posta det?
Jag kan! ;)
Om man äter bönor/ärter/linser tillsammans med ris/pasta/bröd/gryn så blir det bättre kvalité på proteinet än om man äter dem var för sig.
Jag kan! ;)
Om man äter bönor/ärter/linser tillsammans med ris/pasta/bröd/gryn så blir det bättre kvalité på proteinet än om man äter dem var för sig.
hehe det förstod jag redan. Jag ville veta varför det blir så och varför det är bättre och hur mycket bättre :P
men tack det var väldigt nerdummat iaf :D
machine gun
2007-09-25, 16:17
hehe det förstod jag redan. Jag ville veta varför det blir så och varför det är bättre och hur mycket bättre :P
men tack det var väldigt nerdummat iaf :D
Som man frågar får man svar ;)
Såhär är det: Spannmålsprodukter innehåller för lite av en aminosyra som heter lysin, medan de har ett överskott på två andra aminosyror, metionin och cystein. Baljväxter har i gengäld det omvända förhållandet, vilket gör att när man äter dem tillsammans, kompletterande aminosyrorna varandra, vilket ger en högre proteinkvalité.
EDIT: Kompletteringstabell: http://web.telia.com/~u30032762/komplementering.html
och det är bra för muskeltillväxten med hur många %. Hur är ration mellan jobbigt,äckligt/Optimalt?
(seriöst?)
machine gun
2007-09-25, 16:24
och det är bra för muskeltillväxten med hur många %. Hur är ration mellan jobbigt,äckligt/Optimalt?
(seriöst?)
Vad menar du?
Hur är ration mellan jobbigt,äckligt/Optimalt?
hur jobbigt är det att tillreda, hur äkligt det är jämfört med hur mycket bättre det går på gymmet ifall man äter så
machine gun
2007-09-25, 16:36
hur jobbigt är det att tillreda, hur äkligt det är jämfört med hur mycket bättre det går på gymmet ifall man äter så
Man kan äta god mat som även är tämligen "optimal", allt har ju med tillredning och individuell smakupplevelse att göra. Så länge du får i dig tillräckligt med energi coh inte underäter protein (vilket i princip är omöjligt om man inte medvetet utesluter alla proteinkällor) och framförallt, tränar ordentligt, så kommer du få resultat.
Att inte krångla till det alltför mkt brukar vara en bra tumregel.
Jag är student och äter vanliga livsmedel, standardmaten kretsar runt kyckling, nötfärs, lax, keso, broccoli, ris, pasta, bröd, pålägg, smör.. osv. Det är inga problem för mig, gäller att prioritera lite möjligtvis. Men vill man trycka i sig massa bönor och linser så är nog det trevligt det med :p
Eddie Vedder
2007-09-25, 17:37
Inget av dom.:D
Det är gott (tycker jag iaf, och många fler än jag på forumet äter baljväxter regelbundet), jobbigt är det inte heller direkt. På burk är det ju inte jobbigt för fem öre, har du torkade linser/kikärter krävs ingen blötläggning utan ca.15 minuters koktid räcker.
Torkade bönor kräver att man lägger dom i blöt i ca.10 timmar först och sedan är koktiden runt 40 minuter (iaf när jag kokar mina). Hursomhelst är det inte heller något större problem, bara att göra storkok och sedan behöver man ju faktiskt inte stå och observera bönorna under dom 10 timmarna som dom ligger i blöt.:D
Om det sedan är "optimalt". Nej, det finns inget som är optimalt. Hursomhelst är det bra mat, väldigt bra. Proteinet i en kompletterad måltid med baljväxter+spannmål är inte lika högvärdig som t.ex. mjölkprotein och äggprotein men det är verkligen inget att oroa sig för. Du får i dig gott om essentiella aminosyror och högvärdigt protein under en dag med en normal kost.:thumbup:
machine gun
2007-09-25, 17:43
har du torkade linser/kikärter krävs ingen blötläggning utan ca.15 minuters koktid räcker.
Kikärter bör du blötlägga och koka ganska länge innan du äter dem pha innehåller av bl.a trypsininhibitorer. Linser och vissa förbehandlade gula ärter går däremot att koka direkt.
Eddie Vedder
2007-09-25, 17:49
Kikärter bör du blötlägga och koka ganska länge innan du äter dem pha innehåller av bl.a trypsininhibitorer. Linser och vissa förbehandlade gula ärter går däremot att koka direkt.
Ajdå, det var bra att du sa. Men att koka kikärter länge? Då har det ju hunnit bli hummus när det är dags att käka? Nu har jag inte haft hemma på länge men då jag åt mycket kikärter blev dom på tok för mjuka och sönderkokta av längre koktid.
Men finns det negativa effekter får jag såklart tänka om och koka lite längre.:)
machine gun
2007-09-25, 17:52
Ajdå, det var bra att du sa. Men att koka kikärter länge? Då har det ju hunnit bli hummus när det är dags att käka? Nu har jag inte haft hemma på länge men då jag åt mycket kikärter blev dom på tok för mjuka och sönderkokta av längre koktid.
Men finns det negativa effekter får jag såklart tänka om och koka lite längre.:)
Man blötlägger som vanligt ca 8-10 h, sen kokar man 40-60 min eller så, ibland mer. Beror lite på fabrikat, en del är stenhårda och tycks aldrig bli klara. Jag har dock aldrig lyckats koka sönder kikärter, mkt lättare att råka koka sönder bönor isf tycker jag. Så ska man ju förstås inte stormkoka, att de får sjuda räcker juh.
Det var mest att skippa blötläggningen jag reagerade på, tror inte det är att rekommendera.
skönt att ha nya "föräldrar" med lite mer läringslära än dom hemma, :D
min kost är lite enformig, äggmackor, parboiled ris, mjölk,multivitamin.
(hallå jag är 18 och kille.)
finns det något annat gött förutom ärtor? ;)
finns det något annat gött förutom ärtor? ;)
Du vet väl själv vad du tycker är gott? Om det är proteinrik billig mat så har en massa bra exempel getts i den här tråden; mjölk, kvarg, tonfisk, ägg, kyckling (går att hitta billigt), baljväxter o.s.v.
Tänk bara varje gång du ska äta att du har en proteinkälla och en kolhydratkälla och att du får tillräckligt med fett. Skillnaden när du är fattig student är att du får ta ett billigt livsmedel istället för ett dyrt. Tycker det tvärt om är mycket lättare när man handlar själv, då är det ju du som kan se till att det finns näringsriktiga livsmedel hemma för din träning.
jag får i mig allt, jag vill bara ha tips på olika goda saker man kan göra som är lätta och göra och billigt, lätt går fresten före billigt
Paltkoma
2007-09-25, 19:10
Lever du ett frukt-, grönsaks- och fiberfritt liv? ;)
Euroshoppers frukt brukar kosta 10-12 kr/kg för äppen och päron
Morötter kostar 7-8 kr/kg
Frysgrönsaker kan du få för under 20 kr/kg av vissa sorter.
Vitkål, potatis, och mkt annat är också löjligt billigt.
Vitamineral i all ära, men det innehåller inte så mkt fibrer.
Dafgårds färdigmat kan du få 6 för 100 på Maxi (17 spänn styck), säkert ännu billigare någon annan stans, så får du lite piff emellanåt iaf.
Gröna linser, köttfärs och tacokrydda är en vinnande kombination.
Lever du ett frukt-, grönsaks- och fiberfritt liv? ;)
Euroshoppers frukt brukar kosta 10-12 kr/kg för äppen och päron
Morötter kostar 7-8 kr/kg
Frysgrönsaker kan du få för under 20 kr/kg av vissa sorter.
Vitkål, potatis, och mkt annat är också löjligt billigt.
Vitamineral i all ära, men det innehåller inte så mkt fibrer.
Dafgårds färdigmat kan du få 6 för 100 på Maxi (17 spänn styck), säkert ännu billigare någon annan stans, så får du lite piff emellanåt iaf.
fibrer får jag från bröd och så länge jag kan skita riktigt är jag nöjd :D
vet att det är dumt men jag hatar grönsaker osv men det går ju ändå.
Jag är en såndär halv köttitarian.
Det där med köttfärs tacokrydda var en bra idé :D
Vill du ha tips på en bok med många recept som är anpassade för singelhushåll så investera i Pocketkokboken. Tycker att den är utmärkt och nästan alla recept är angivna för 2 personer och det finns budgetrecept/vanligt pris och mer "lyxig" mat. Finns även en lång lista på vad som alltid är bra att ha i skafferiet (t.ex. kidneybönor, sambal oelek etc, kommer inte ihåg). Det var bra för mig i alla fall eftersom det var typiska byggstenar i hushålllet till skillnad från annat som man kanske bara ska ha hemma till något enstaka tillfälle.
Jaja, jag tycker den är bra och ett av mina favoritrecept (tonfiskpasta) kommer därifrån.
Vill du ha tips på en bok med många recept som är anpassade för singelhushåll så investera i Pocketkokboken. Tycker att den är utmärkt och nästan alla recept är angivna för 2 personer och det finns budgetrecept/vanligt pris och mer "lyxig" mat. Finns även en lång lista på vad som alltid är bra att ha i skafferiet (t.ex. kidneybönor, sambal oelek etc, kommer inte ihåg). Det var bra för mig i alla fall eftersom det var typiska byggstenar i hushålllet till skillnad från annat som man kanske bara ska ha hemma till något enstaka tillfälle.
Jaja, jag tycker den är bra och ett av mina favoritrecept (tonfiskpasta) kommer därifrån.
tackar, jag gillar ove rytters mat för idrott, men jag ska kolla upp den boken
bonniers kokbok är bra också
machine gun
2007-09-26, 09:34
Heter den inte tom "Studentkokboken"? Eller det kanske finns flera.
Scratch89
2007-09-26, 16:35
Om du/ni vill ha lite mer tips på bra, billig mat så kan ni väl PMa eller fråga i tråden. Jag är kostekonom precis som Eddie (jaja, vetare), så jag blir dagligen överröst med goda recept som jag inte har tid att provlaga själv. :)
finns nog flera då jag läste på framsidan innan jag skrev :P
loztdignity
2007-09-26, 16:49
Jag köpte precis 2 kg kycklingklubbor för 25 spänn på Netto =)
Jag köpte precis 2 kg kycklingklubbor för 25 spänn på Netto =)
säkert nudå att detta gäller på alla lidl just nu? för annars går jag en mil i onödan och jag blir förbannad ifall ni ljuger :smash:
säkert nudå att detta gäller på alla lidl just nu? för annars går jag en mil i onödan och jag blir förbannad ifall ni ljuger :smash:
Innan du gör bort dig: Nej Lidl brukar väl ha lite vad som är billigt för stunden så du kan nog inte räkna med det och dessutom så var dessa klubbor från Netto, inte lidl.
Fortsätt gärna i den här tråden istället för PMs, jag är åtminstone intresserad av tips om maträtter med billiga råvaror.
Heter den inte tom "Studentkokboken"? Eller det kanske finns flera.
Här är den jag refererade till i alla fall (har fått bra betyg här också):
http://www.bostream.nu/bokmarkt/bocker/pocketkokboken.htm
Innan du gör bort dig: Nej Lidl brukar väl ha lite vad som är billigt för stunden så du kan nog inte räkna med det och dessutom så var dessa klubbor från Netto, inte lidl.
Fortsätt gärna i den här tråden istället för PMs, jag är åtminstone intresserad av tips om maträtter med billiga råvaror.
har för mig någon högre upp nämnde lidl. netto? vad är det för butik
?
Eddie Vedder
2007-09-26, 18:15
Om du/ni vill ha lite mer tips på bra, billig mat så kan ni väl PMa eller fråga i tråden. Jag är kostekonom precis som Eddie (jaja, vetare), så jag blir dagligen överröst med goda recept som jag inte har tid att provlaga själv. :)
Jag snackade med Godz och erat upplägg skiljer rejält från vårat i Uppsala än sålänge. Vi har tenta i fysiologi OCH kemi i övermorgon, ni verkar mest laga mat.:D
Jag ger gärna tips om billig och bra mat men några recept vill man nog inte ha från mig, tro mig.:D
Scratch89
2007-09-28, 13:07
Jag snackade med Godz och erat upplägg skiljer rejält från vårat i Uppsala än sålänge. Vi har tenta i fysiologi OCH kemi i övermorgon, ni verkar mest laga mat.:D
Jag ger gärna tips om billig och bra mat men några recept vill man nog inte ha från mig, tro mig.:D
Han är så negativ till allting hela tiden, lyssna inte på honom. :D
Det är mest en preparandkurs vi har; det är ju lite dumt att skicka ut kostekonomer i arbetslivet som inte vet hur man lagar mat, samt inte förstår varför hinduer inte äter vissa maträtter osv. Han verkar inte se till helheten. :)
Vi ska iallafall snart börja med kemi och fysiologi, hoppas det blir roligt. :D
Eddie Vedder
2007-09-28, 13:10
Ja gjorde den tentan för ett par timmar sen.;) Men vi ska inte hi-jacka tråden med det. Hursomhelst kan du PM:a lr skriva på MSN om du undrar något.:)
hijacka allt va ni kan ni, jag har ändå inte några bra käk frågor. Har ni lite att göra kan ni lägga upp en mans matschema (fred flinta style) som innehåller allt man behöver. (den ni, det klarar ni inte)
Han är så negativ till allting hela tiden, lyssna inte på honom. :D
Det är mest en preparandkurs vi har; det är ju lite dumt att skicka ut kostekonomer i arbetslivet som inte vet hur man lagar mat, samt inte förstår varför hinduer inte äter vissa maträtter osv. Han verkar inte se till helheten. :)
Om du inte märkte så skrev Eddie att vi "mest lagar mat" lite med glimten i ögat, han vet att vi bara gör det i början och att det blir kemi osv senare, medans det för honom är precis tvärtom, kemin först och sen matlagning.
machine gun
2007-09-28, 15:13
Det heter kostekonom om du började plugga tidigare än den här terminen. Kostvetare är nån nymodighet som kommit på senare tid ;)
Angående matlagandets vara eller inte vara, så är upplägget annorlunda. I Uppsala lagar man mat hela Kost B istället, medan Ume/Gbg kör ett mer mixat upplägg.
machine gun
2007-09-28, 15:18
Angående matlagandets vara eller inte vara, så är upplägget annorlunda. I Uppsala lagar man mat hela Kost B istället, medan Ume/Gbg kör ett mer mixat upplägg.
Edit-tiden tog slut... *rolleyes*
I Umeå har jag dock för mig att de drar igång hårt med 7 p (10,5 hp) kemi rakt av :D
Scratch89
2007-10-01, 09:43
hijacka allt va ni kan ni, jag har ändå inte några bra käk frågor. Har ni lite att göra kan ni lägga upp en mans matschema (fred flinta style) som innehåller allt man behöver. (den ni, det klarar ni inte)
En vanlig dag för mig kan väl se ut som nedan. Jag är ingen opti-strävare, utan äter hyfsat bra och försöker få i mig mycket näringsämnen. Antar att det är det som är hållbart i längden (tänk på den HÅLLBARA UTVECKLINGEN! :D)
Frukost: 4 skivor lingongrova, lätt mjukost, kalkonbröst och paprika och skivad tomat, kaffe
Lunch: Chili con carne (nötfärs, vita bönor, gröna bönor, paprika, lök) med fullkornsris
Middag: Köttsoppa med keso och grovt bröd
Kvällsmat: Kvarg med frukt och grovt bröd med makrill
Det behöver inte vara mer avancerat än så. Vill du äta fler gånger, som Barca t.ex, så är det bara att slänga in lite mellanmål.
Det går ju att variera de små målen hur mycket som helst. Gröt till frukost, eller ha olika pålägg till ditt bröd (jag har kaviar, ägg, leverpastej, kalkonbröst, mjukost och makrill att variera mellan :D) och har du bulkat upp med köttfärs så kan du ju göra biffar en dag, köttfärssås en annan dag, chili con carne den tredje osv.
Scratch89
2007-10-01, 09:47
Ja just ja! Jag har ett bra recept på omelett som jag kanske kan dela med mig av.
Bondomelett
100 gram tärnad skinka
4 kokta och tärnade potatisar
4 ägg
1-2 gula lökar
4 msk vatten
lite salt
Persilja/gräslök
1 morot
Hacka löken och stek i smör. När den mjuknat lite så kan du slänga i potatisen och skinkan och blanda runt så det blir jämnt utspritt. Kläck äggen och blanda i vatten och salt och rör om med en gaffel så det blir en härlig trögflytande sörja. Häll i allting i stekpannan. Efter ett tag kommer det vara stelnat på botten men vara rinnit längst upp. Då kan du antingen sticka/skära hål i omeletten så det rinner ner där, eller så kan du vicka på stekpannan så det rinner ner på kanterna. När det inte är så rinnigt längre är det klart, och servera rakt ur pannan. Klipp över lite persilja eller gräslök, och servera med rivna morötter.
Det här blir sjukt mycket mat, jag gjorde det igår och jag blev mätt. Det är sällan jag blir det. :cool:
Ja just ja! Jag har ett bra recept på omelett som jag kanske kan dela med mig av.
Bondomelett
100 gram tärnad skinka
4 kokta och tärnade potatisar
4 ägg
1-2 gula lökar
4 msk vatten
lite salt
Persilja/gräslök
1 morot
Hacka löken och stek i smör. När den mjuknat lite så kan du slänga i potatisen och skinkan och blanda runt så det blir jämnt utspritt. Kläck äggen och blanda i vatten och salt och rör om med en gaffel så det blir en härlig trögflytande sörja. Häll i allting i stekpannan. Efter ett tag kommer det vara stelnat på botten men vara rinnit längst upp. Då kan du antingen sticka/skära hål i omeletten så det rinner ner där, eller så kan du vicka på stekpannan så det rinner ner på kanterna. När det inte är så rinnigt längre är det klart, och servera rakt ur pannan. Klipp över lite persilja eller gräslök, och servera med rivna morötter.
Det här blir sjukt mycket mat, jag gjorde det igår och jag blev mätt. Det är sällan jag blir det. :cool:
lät gött, ska ge det ett försök. I den där listan hade du mer saker än jag har i kylskåpet
Mer tips, recept och diskussion ang. studentmat efterlyses. Bump.
Mer tips, recept och diskussion ang. studentmat efterlyses. Bump.
Hur mycket pengar har du i matväg/dag?
Hur mycket pengar har du i matväg/dag?
Jag är inte ute efter personliga tips, är mer intresserad av vad folk har för idéer om billigare mat.
Ett tips från mig är iaf att kolla Willy's, ICA Supermarket, Lidl, Coop osv varje vecka och leta efter billiga, bra råvaror i flygbladen. Att bara leva på ris och tonfisk skulle jag inte klara av.
Tonfisk blir för dyrt i längden, tror jag. Pannkakor och risgrynsgröt är billigt, flingor och yoghurt också.
Scratch89
2007-10-28, 12:58
Kolhydratskällor:
Havregryn
Hembakat bröd
Ris
Potatis
Frukt
ev. pannkakor
Proteinkällor:
Ägg
Tonfisk
Kyckling
Färs
Ärtor, bönor, linser
Fettkällor:
Olja
Smör
Egentligen kan man ha ett upplägg som bara innehåller ärtor-bönor-linser och få det optimalt. Billigare kan man inte få det. Om det är bönor du får blötlägga själv blir det snuskigt billigt, en storätare kan säkert komma ner till 500 kr/månaden utan problem.
Baljväxter verkar vara populärt här. Leder inte östrogenerna till rubbad hormonbalans hos killar osv?
Det gällde visst bara sojabönor.
Scratch89
2007-10-28, 21:04
Det gällde visst bara sojabönor.
Sen tror jag inte att det kommer bli någon skillnad vid en normal förbrukning. Jag har för mig att det hade ungefär samma effekt som lakrits, o det var väl inte så farliga mängder östro. :)
och jag trodde att jag hatade att laga mat.
Eddie Vedder
2007-10-28, 21:19
Nej det verkar vara ganska små förändringar och dessutom tillskrivs soja många positiva hälsoeffekter:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=17585029&ordinalpos=15&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=17585029&ordinalpos=15&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=15749623&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVAbstractPlus
Ganska dumt att undvika sojabönor för att man fått för sig att det kommer påverka testot, föutsatt att man vill käka dom såklart.;)
Nej det verkar vara ganska små förändringar och dessutom tillskrivs soja många positiva hälsoeffekter:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=15749623&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVAbstractPlus
Ganska dumt att undvika sojabönor för att man fått för sig att det kommer påverka testot, föutsatt att man vill käka dom såklart.;)
Ge fan i mitt testo. Dessutom smakar det illa. Onödigt att inte äta kött, det är det godaste som finns.
Scratch89
2007-10-28, 22:19
Ge fan i mitt testo. Dessutom smakar det illa. Onödigt att inte äta kött, det är det godaste som finns.
Det finns ingen mat som är så onödig som kött. Belastar naturen, dyrt per gram och relativt näringsfattigt. Men ja, kött är alldeles för gott. :D
Lägg ner lite tid på att göra storkok... är ni två om det så kan det bli riktigt billigt!
Edit-tiden tog slut... *rolleyes*
I Umeå har jag dock för mig att de drar igång hårt med 7 p (10,5 hp) kemi rakt av :D
Som sedan följs av Fysiologi och Metabolism i ett rasande tempo *gah!*
Sen avslutar man med att hetsplugga Livsmedelsmikrobiologi. Den terminen vill jag inte göra om, shiet vad vi pluggade.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.