Visa fullständig version : Vattenskydd bänkdiskmaskin
shadowfire
2007-09-21, 07:25
Är det någon av er lite mer hantverkarbegåvade som har något tips på vad man kan använda som vattenskydd för en bänkdiskmaskin som är integrerad i ett skåp?
Som bekant finns 45 eller 60cm-skydd att köpa till skåpdiskmaskiner, men bänkdiskmaskinen är 50cm och 60cm-skyddet är för stort för köksskåpet.
Är det någon av er lite mer hantverkarbegåvade som har något tips på vad man kan använda som vattenskydd för en bänkdiskmaskin som är integrerad i ett skåp?
Som bekant finns 45 eller 60cm-skydd att köpa till skåpdiskmaskiner, men bänkdiskmaskinen är 50cm och 60cm-skyddet är för stort för köksskåpet.
Ett tips är att ringa en certifierad installatör och få ett papper på att dom installerat allt rätt. Annars kan det bli väääääldigt dyrt när något börjar läcka eller går allmännt isönder.
Ignatius72
2007-09-21, 12:04
Du kan ju ha nästan vad som helst där, tanken med skyddet är ju bara att vattnet ska rinna fram och bli synligt inte att det ska skydda i någon annan bemärkelse.
NiXPhoenix
2007-09-21, 12:21
Kan du inte slänga in massa tidningar eller tyg i skåpet, nåt som suger upp vatten bra helt enkelt om du är rädd för att det ska läcka.
shadowfire
2007-09-27, 08:18
Kan du inte slänga in massa tidningar eller tyg i skåpet, nåt som suger upp vatten bra helt enkelt om du är rädd för att det ska läcka.
Det gills inte av försäkringsbolaget, det finns dessutom en lag på att man måste ha plastskydd eller motsvarande.
Du kan ju ha nästan vad som helst där, tanken med skyddet är ju bara att vattnet ska rinna fram och bli synligt inte att det ska skydda i någon annan bemärkelse.
Yes, det fick bli lite hemmasnickeri.
Hittade två luckor till förvaringslådor på claes ohlsson... kapade ner dem till rätt storlek med vinkelslip, limmade med superlim och fogtätade med silikon. Stabilt? Inte ett smack, men det är åtminstone en ränna på 2cm för vattnet att rinna i under diskmaskinen och den fyller uppgiften - att just precis släppa ut vattnet ut ur skåpet och ner på köksgolvet.
Komplettera med ett larm, jag väcktes själv av mitt för 2 dagar sen. En koppling som droppade för golvvärmen.
De kan inte kosta mycket, en liten batteridriven dosa med en givare.
shadowfire
2007-09-27, 08:55
Komplettera med ett larm, jag väcktes själv av mitt för 2 dagar sen. En koppling som droppade för golvvärmen.
De kan inte kosta mycket, en liten batteridriven dosa med en givare.
Huh? det har jag aldrig hört talas om? Iofs kör vi bara diskmaskinen då vi är hemma och det är ju en ventil för vattentillförseln (dessutom är det inte überstora mängder vatten som transporteras)... men kostar en sådan mojäng inte så mkt så kanske det är värt det.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.