Visa fullständig version : Om du har svårt att få styrka i maten...
http://www.santamaria.se/servlet/se.daddy.santam.ProductServlet?productid=39&category=1&subcategory=P
Raketbränsle! Jag lovar!
kommer ihåg en gång när man som lite parvel tryckte i sig lite sånt.. läpparna svullnade och hela munnen brännde i flera timmar..
så var fösiktiga med denna krydda!
Commonrider
2003-04-18, 16:14
Sambal oelek sätter fart på maten också :D
piri piri är nog ett par snäpp värre. OMG att få det runt ögonen AJ!! (har provat)
HookersUnited
2003-04-30, 18:28
Originally posted by Commonrider
Sambal oelek sätter fart på maten också :D
Sett en gammal gubbe som av misstag tog det istället för lingonsylt till sina plättar :thumbup:
Nitrometan
2003-05-01, 18:39
Oh yeah! Starka kryddor är gott.
Kolla in de här ställena:
Jonas Borssén, Amigo del chile (http://www.borssen.com/index2.asp)
Fiery Foods (http://www.fiery-foods.com/)
Om man letar chilipeppar och liknande grejer
Pepperclicks (http://www.pepperclicks.com/)
Chilipeppar på ett vetenskapligt sätt (http://www.chilepepperinstitute.org/)
:devil:
Originally posted by HookersUnited
Sett en gammal gubbe som av misstag tog det istället för lingonsylt till sina plättar :thumbup:
Hhmm jo det klart, det blir lite för mycket salt då. Sedan är sambal oelek lite svag också. Mina salsor och speciellt dipsouce brukar vara rejält mycket starkare.
Angående chili föresten så går det MYCKET bra att odla i fönstret hemma. Det är 2-3 månader mitt i vintern som de inte får frukt men annars blir det massor om man ser till att vattna och skaka blommorna ordentligt. En habaneroplanta kan ge dig 100+ frukter per år. Och det finns massa roliga och goda chili att odla hemma. I år har jag sått så det blivit lite overkill med 9 olika sorter så det kommer att bli överfullt. (fyra sorters habanero)
Men gott är det :D
Det finns inget som får upp ångan som att mumsa rå habanero! Sen kan man ju ha lite jalapeno och sådant för veka gäster som inte kan hantera riktiga grönsaker :whipped:
Nils
Originally posted by Nils
Angående chili föresten så går det MYCKET bra att odla i fönstret hemma.
Nils
Ahh, var köper man? :hbang:
Originally posted by Bamse
Ahh, var köper man? :hbang:
Vill man ha många kul sorter så är det bäst med örtagården.
http://www.ortagarden.com/katalog/C.html
är man nöjd med att göra någon av de man brukar äta så går det bra att pilla ut lite kärnor av de flesta chili man kan köpa. Fast de har MYCKET sämre grobarhet så brukar man ju ha en himla massa frö att ödsla.
Sen så är det dags att skynda på nu då de bär bäst med frukt då det är mycket sol och det tar ett tag för dem att bli stora nog att blomma.
fast det finns ju alltid tid. De är fleråriga om man odlar inomhus.
Och tacksamma, man kan tom klippa dem i lämpliga former för fönstret utan att de protesterar alltför mycket. Dricker dock en otrolig mängd vatten så ett stor kruka kan vara bra om man inte vill vattna varje dag.
(Dock så rekommenderar örtagården 10 liter och jag har odlat finfint i 1 liters) Fast om jag varit ute med gott om plats så hade större krukor säkert inte skadat)
Nils
Nu skall jag försöka lägga upp min första bild på det som verkligen är raketbränsle.
Det verkar bli usel upplösning för att få den liten nog. Så man ser inte de omogna chilisarna och alla mogna längre ner på stammen hade jag ju ätit upp. Men det säger väl ändå lite om chiliodling.
Nils
jaha, det gick inte trots att filen bara var 41 kB och 200X200 så säger den att det var för stort och att jag skall göra filen under 640X 480. Fånigt.
Nils
Det gick!
Tänk att det skall ta sådan tid för någon som tom försörjt sig på datasupport...
jaja, det känns inte som mycket till bild nu efter detta men nu vet jag hur jag skall skicka i framtiden i alla fall!
Nils
Mega Mike
2003-05-02, 16:21
Ser rackarns smaskigt ut det där:thumbup:
Mega Mike
2003-05-25, 18:44
Blev så sugen när jag såg den där plantan att jag var tvungen att peta ner några frön från en habanero i en kruka.
Nu har det börja komma upp något grönt så det verkar fungera.
Har även tryckt ner en annan sort (lång smal röd och mild) och ska ge mig på jalapenon så fort som den hamnar på skärbrädan.
Nu är frågan hur lång tid tar det innan man kan börja mumsa på den stakars plantan.:confused:
Den står i ett minidrivhus i köksfönstret så den får bra med sol.
Jadu. Jag har ju habanerofrukter nästan året runt nu så jag har lite dålig koll på hur lång tid de tar. Beror mycket på jorden hur snabbt de växer i början också. (som med alla andra växter, i början är luftig jord bra)
Jalapeno som jag satte i början av mars får sina första blommor nu och går bra att äta om en månad Lite tidigare om man tar dem omogna som man ofta gör med jalapeno. Så det blir nog ca 4 månader. De flesta andra chili är långsammare. habanero ca en månad senare om jag minns rätt. Det tar liksom med tomater lite tid i början (de är mycket lika tomater i beteende, släkt som de är) men sen blommar och blommar de länge länge. (inomhus) (utomhus är det nu för sent att så även i växthus tror jag)
Blommorna blir frukter om man bara kommer ihåg att slå eller skaka kraftigt på dem då och då (om du inte har bin och humlor inne). De är självpollinerade så att slå på en blomma i taget räcker. (kraftig skakning funkar inte så bra när man börjat få tunga frukter , man skakar sönder växten då och det är bara ståndare/pistill som egentligen behöver skaket så om man inte har så mycket plantor med blommar är det bättre att snärta till blommarna individuellt istället)
Det vanligaste misstaget är att man missar detta och blir sur när alla blommar ramlar av utan att frukter bildas.
Jag har inte haft bra lycka då jag testade att så frön från köpta jalapeno frukter dock. Hoppas det går bättre för dig! Jalapeno är ju en mycket trevlig grönsak att knapra på.
Nils
Mega Mike
2003-05-26, 18:03
Okey så sep/aug ungefär kan jag :eating:räkna med om det går som det ska.
Tack för tipset om att slå/skaka det hade jag ingen aning om så där hade det gått åt pipan:bow:
Kanon!
Tack för tipsen!
Om man (som jag) glömmer att vattna dem kan man ju alltid röka dem....:)
Originally posted by Zipitup
Kanon!
Tack för tipsen!
Om man (som jag) glömmer att vattna dem kan man ju alltid röka dem....:)
Om man inte har rest bort är det svårt att missa vattning då de slokar extremt mycket så fort de blir torra men hämtar sig igen fort när de får vatten. (bäst är så klart att vattna innan de slokar förståss)
De dricker extrema mängder vatten föresten.
Nils
Kul tips det här, ska nog köpa lite frön.
El Diablo
2003-06-01, 21:11
Det var faktiskt rätt tufft. Och vilken krukväxt kan vara maskulinare än en habaneroplanta? Det blir ett projekt i sommar.
fredthehead
2003-06-01, 21:47
en traumatisk upplevelse från högstadiet när jag och två kamrater tävlade i chiliätning från hans föräldrars chiliplantor. oj vad ont vi fick i magen, för att inte tala om ögonen som vi kliade oss i utan att ha tvättat händerna. Smärta!
Originally posted by fredthehead
en traumatisk upplevelse från högstadiet när jag och två kamrater tävlade i chiliätning från hans föräldrars chiliplantor. oj vad ont vi fick i magen, för att inte tala om ögonen som vi kliade oss i utan att ha tvättat händerna. Smärta!
magen?? Munnen brukar ju vara lite känslig på ovana. Andra ändan för lite vanare. Halsen värst på riktigt vana. (vet inte om det riktigt går över helt.) Men magen?
Ögonen känner jag till. Saker som är riktigt starka i saften som bra habanero kan man äta på middag, tvätta sig flera gånger och ändå vakna på natten för att man får ont när man tagit sig på känsliga ställen :devil:
Det börjar för övrigt brådska lite med chili för riktigt bra skörd i år. De skall helst sättas i februari. Då de är fleråriga inomhus så går det iofs senare. Fast ju senare de mognar desto svagare brukar de bli och sätts de nu så handlar det ju om oktober med frukt, lite tidigare med snabbare chilisorter. (kanske inget jätteproblem med habanero, de är mycket smak i ändå)
Nils
Mega Mike
2003-06-02, 17:21
Samma dag som jag plockade ur fröna ur habaneron så hade jag endagarslinser i för att jag vart ute och kört med MTB´n.
Var inte någon rolig upplevelse att försöka plocka ut dom på kvällen:smash::cryout:
Linser!
Ouch. Om man har sådant kanske det är dags att bli riktigt omanlig när man pillar med habanero och använda sådana där skyddshanskar som brukar rekommenderas vid chilihantering...
När man äter och så har jag blivit riktigt bra på att göra alla hantering av chilin utan att ta på fruktsaften efter några hårda lärdomar och klarar mig bra Men jag har inte linser.
Nils
Mega Mike
2003-06-02, 20:20
Som min vackra avatar visar så har jag för det mesta brillor så då är det inte nått problem.
Men jag är klart försiktigare nu mera.
Ett tips.. om ni lagat mat med piripiri och använt fingrarna för att krydda maten med... Glöm då inte bort o tvätta händerna.. O tänk definitivt inte tanken att ha :kinky: med flickvännen.. Gjorde misstaget för 10år sen... Fick inget på några veckor efter det pga viss svullnad... :D :D :D
Mega Mike
2003-06-02, 21:21
Tvätta händerna hjälpte inte ett dugg mot habanerosaften.
Tvättade nog händerna minst 10 gånger under dagen om man räknar med alla gångerna jag diskade.
En viss hetta kändes även då jag slog en drill men det var inte direkt otrevligt:naughty:
Originally posted by Action
Ett tips.. om ni lagat mat med piripiri och använt fingrarna för att krydda maten med... Glöm då inte bort o tvätta händerna.. O tänk definitivt inte tanken att ha :kinky: med flickvännen.. Gjorde misstaget för 10år sen... Fick inget på några veckor efter det pga viss svullnad... :D :D :D
Piripiri är väldigt bra att torka så jag antar att det var torr du menade. Den är då ganska lätt att tvätta bort.
Habanerosaft är några snäpp värre. Det försvinner mycket när man tvättar sig. Men det lilla som är kvar i hudytan är tillträckligt för att ge en hel del problem då den dels löser sig lite i huden och dels har habanero 2-10ggr så mycket capsaicin i. (speciellt habanero varierar ovanligt mycket i styrka)
Nils
riktigt stark mat äter jag till vardags. Tar in chilli från thailand och kan lova er att det är den bästa som finns. Santa maria, släng er i väggen :)
Har ni vägarna förbi så ska jag bjuda er på färsk chilli, eller rostad i ugnen (går ej att andas där efteråt hehe), och sedan lätt krossad. Och damer, fröna ska självklart vara med, är ju det som skiljer pojkar från män. Jag föddes som en riktig man! :eating:
Originally posted by benke
riktigt stark mat äter jag till vardags. Tar in chilli från thailand och kan lova er att det är den bästa som finns. Santa maria, släng er i väggen :)
Har ni vägarna förbi så ska jag bjuda er på färsk chilli, eller rostad i ugnen (går ej att andas där efteråt hehe), och sedan lätt krossad. Och damer, fröna ska självklart vara med, är ju det som skiljer pojkar från män. Jag föddes som en riktig man! :eating:
De ganska små avlånga som brukar kallas Thaichili är tämligen starka(för det är väl inte de runda små endast starka men annars smaklösa du tar in?), det är väl egentligen bara vissa typer av habanero som odlas kommerciellt som är väsentligt starkare. Men i mitt tycke är de lite mycket frö (som ju inte smakar något utan bara tar in en del styrka från "moderkakan" (kommer inte ihåg vad de där hinnerna heter men de har samma funktion, på engelska samma namn också) och lite frukt och de har inte den fruktighet som tex habaneron har.
Men styrkan är renare och den är därför lättare att ha i mat, specielllt asiatisk matlagning passar bra med både den färska thaichilin för mer lätta , ljusa ,färska grönsaker typ av rätter och rostad/stekt för mer mörka mustiga typ Kung Pao chicken (hardcore)
Men i vilket fall rekommenderar jag större utflykter i chilins underbara värld :)
Nils
El Diablo
2003-07-09, 13:02
Hur lång tid tar det från att fröna är sådda tills det börjar likna en växt? Sådde för en vecka sedan tre habanero och tre av en annan sort från örtagården och bara en av dem har börjat visa små livstecken.. Hur hör procent kan man räkna med att de tar sig?
Originally posted by El Diablo
Hur lång tid tar det från att fröna är sådda tills det börjar likna en växt? Sådde för en vecka sedan tre habanero och tre av en annan sort från örtagården och bara en av dem har börjat visa små livstecken.. Hur hör procent kan man räkna med att de tar sig?
Minst en vecka.
Det beror också på om man får till bra omgivning, lagom varmt och vått men inte alltför vått från början.
Jag har ibland fått ta till saker som att göra mer hål i täckplasten för att torka upp lite (men det skall vara rätt fuktigt) eller sätta såddburken på kylskåpet där rötterna blir lite varmare för att få igång dem. Men har du fått upp en på en vecka så är det stor chans att du har OK betingelser och bara behöver vänta några dagar till.
Jag har över 80% groddbarhet på frön från örtagården. Oftast 100% men jag misslyckades lite med korean hot sist så det kan gå sämre.
Nils
El Diablo
2003-07-10, 08:40
Tack för tipsen. I morse hade en till habanero kikat upp och en av Ungersk rund också. satte igång elementet under fönsterbrädan så det blev lite varmare och det verkar ha fungerat bra. Nu är det bara att vattna och vänta..
El Diablo
2003-07-29, 09:15
Nu är de ca 10 cm höga med fyra till sex blad. Hur stora är de innan de börjar bära frukt? Läste även nånstans att man ska klippa ned dem till bara en stump innan vintern men det känns ju lite trist..
Originally posted by El Diablo
Nu är de ca 10 cm höga med fyra till sex blad. Hur stora är de innan de börjar bära frukt? Läste även nånstans att man ska klippa ned dem till bara en stump innan vintern men det känns ju lite trist..
Det varierar kraftigt mellan arterna för frukt bildning. Allt ifrån små korean hot med frukter vid 20 cm till vissa piri piri och likande som kan dra iväg till en meter innan de får frukt.
Även variation mellan tex olika habanero sorter och hur mycket jord man har gett dem.
(mindre jord ger frukt på kortare växter, men de växer också långsammare)
Så jag kan inte svara på den frågan mer än att det är minst 20 cm innan du får blommor, sedan växer ju också plantan medan frukten mognar. Mellan 10cm och ca 1 meter är en snabbväxande period för de flesta plantor om de får näring nog.
Jag får frukt nästan året runt och skulle aldrig skära ned mina plantor om de inte blivit för stora. Även då kan man bara skära ner utstickande grenar.
Nils
Jag minns för flera år sen på fest hur vi la ner lite piri piri i en polares öl, det var ganska kul då hans ansikte blev rött och han rusade till toan.. :devil:
Nils:
Jag håller på att ska beställa chili från Örtagården och undrar vilka som får sådan storlek att man kan ha dom i lägenheten utan att dom tar upp en massa golvyta?
Dom ska kunna rymmas i fönstret med andra ord. Dom får ju gärna vara fina att se på också, lite buskiga och täta.
BTW. så håller jag på och odlar Chili själv på altanen med frön som jag tog ur en frukt som jag köpte på OBS, och det blir ju hur mycket chili som helst!...men dom buskarna är lite för stora för att ha i fönstret... :( Jag har 15-20buskar som är strax under metern i höjd, planterade i blomlådor.
Du får väl skänka lite till mig. :) Hur smakar de?
Originally posted by sOFFe
Nils:
Jag håller på att ska beställa chili från Örtagården och undrar vilka som får sådan storlek att man kan ha dom i lägenheten utan att dom tar upp en massa golvyta?
Dom ska kunna rymmas i fönstret med andra ord. Dom får ju gärna vara fina att se på också, lite buskiga och täta.
BTW. så håller jag på och odlar Chili själv på altanen med frön som jag tog ur en frukt som jag köpte på OBS, och det blir ju hur mycket chili som helst!...men dom buskarna är lite för stora för att ha i fönstret... :( Jag har 15-20buskar som är strax under metern i höjd, planterade i blomlådor.
Buskiga täta små chili... Det var inte lätt. Jag har bara provat Korean Hot som stämmer på det. Men det är den enda chili som jag trots mycket blommor inte får frukt på så jag kan inte rekommendera den för tillfället. Mer än estetiskt. Mest buskiga har de blivit som jag skurit ner lite.. Nästan alla chili blir sådär en meter eller lite under. Några sorter blir längre! Men jag har alla i fönstret eftersom jag inte har något annat :cryout:
Det är väl inget problem att ha en planta på en meter i fönstret?
Den som jag skickade bild på är ganska tät, men den är köpt som frukt så jag vet inte riktigt vilken typ av habanero det är. Jalapeno har inte så jättestora plantor. Men jättetät är den inte. Alla plantor blir klart kortare om de inte får så mycket jord. Men det kan knappast vara en rekommenderad metod heller då de växer långsamt då.
Tyvärr drar växterna gärna på längden MER inomhus där det inte blåser.
Lite udda tid att sätt chili nu förresten. De kommer att bli "bra" lagom till mitten av vintern då det är för lite ljus för frukter. Visst, de kommer att övervintra. Men ändå, en udda årstid att sätta på.
Nils
OK, tack.
Nu har jag beställt i alla fall...det var ju inte så lätt att välja, men jag tog typ 15 olika sorter så får jag väl fundera på vilka jag ska sätta! :D
Givetvis så var jag ju tvungen att ta den där som anses vara världens starkaste (Habanero Red Savina, 577.000 scoville). :devil:
Och några klassiker som Jalapeno, Cayenne, PiriPiri, och någon som ger frukt väldigt tidigt, och någon som inte är stark, och så vidare.....det fanns ju så mycket att välja på! :eating: :kickass:
Prankie: Jag blev lite besviken på dom som jag har arbetat med hela sommaren, för dom var inte så starka som jag hade hoppats!
Men jag provade en specialare igår som dom passade bra till: Man fyller dom med cheddarost och doppar dom i frityrsmet och friterar dom.....mums!:eating:
Vissa spansk peppar likande verkar bli riktigt tama i Sverige.
En del andra, som gyllene habanero är skitstarka under en lång period. Men sedan på kort tid så försvinner nästan all smak, mer eller mindre händer det alla chili. Så de skall inte vara FÖR länge på plantan. Styrkan går länge uppåt. Men sen snabbt nedåt på vissa sorter.
Jag vet en del som har haft enstaka chili de varit stolta över på plantan alltför länge och blivit besvikna på när de plockar. Men då har de varit alldeles övermogna.
Nils
Hur ser man på frukterna att det är dags att plocka dom?
Originally posted by sOFFe
Hur ser man på frukterna att det är dags att plocka dom?
Helst vet du färgen som de har som mogna och väntar ett par veckor efter att de nått den. Då brukar de vara ok.
tar man dem lite tidigt är det också OK. Jalapeno tex äter man normalt bara omogna om man köper, de tar ganska lång tid på sig att bli helt mogna. Men de är lite sötare och i mitt tycke godare som röda som de blir som mogna.
De flesta chili går från grönaktig till röd/gulaktigt när de är nära mogna.
Nils
Tror ni att det kan bli nått av den här? :confused:
/C
Den ser lite ranglig ut.:whipped:
Du får nog ge den lite whey så den grovar till sig lite! :eating:
Vad är det för sort, för dom jag odlat ser betydligt kraftigare ut i stammen. Dom står i alla fall utan att behöva kryckor!:angel:
Den verkar lite ranglig. Jag antar att den växt upp under lite väl mörka förhållanden.
De blir också lite starkare med lite svag blåst ibland, man kan tom ge dem lite kyligare ibland korta stunder så slutar de nästan växa på längden och blir rubustare.
Men det går utmärkt att få frukt även av chili som hela sitt liv behövt stagning. Även chili som varit mycket veka i början brukar rätta till sig om det får lite näring ibland.
Stammen blir för övrigt alltid starkare med tiden. Rena veden efter ett par år.
har för övrigt inte varit under 4 olika blommande chili samtidigt som minst sista året.:smokin:
Även nu mitt i vintern. Men nu är det inte många blommor och ännu färre som ger frukt. Bara några få nya frukter i veckan så här års :(
Runt nu är för övrigt en utmärkt tid att så nya chili som kan växa upp när våren börjar komma och få den första skörden lagom till sommarens sol!
För övrigt den där lilla buskiga korean hot som jag var lite besviken på:
Den har varit en av de bästa chili jag har haft sedan dess! Tätt med chili över hela den lilla busken hela hösten och mycket av vintern!
Godast är dock olika habaneros!
Nils
Winternal
2004-02-09, 14:03
Jag visste inte att ni hade gröna fingrar här på Kolozzeum.. :D
Jag har odlat några enkla chiliplantor inomhus ett par år. Tog frön från nån röd avlång peppar som jag köpte på ica =). Dom växer sig ganska stora och ger en hel del frukt. Problemet är att jag lyckas aldrig få dom att leva längre än över sommaren. Dom vissnar ihop och dör efter att dom gett frukt. Hur gör man?
Hur lång tid tror ni att det kommer att ta innan det kommer ätbara "chilis" på min planta?
/C
LunaSpice
2004-02-09, 17:59
Har man svårt att få styrka i maten så kan man tillsätta kreatin....hrm...*suck*
El Diablo
2004-02-09, 22:33
Förra chiliprojektet gick åt h--vete. Fick den trevliga ohyran spinn just som plantorna började sätta frukt och sen var det kört. Inte heller läga att bömba på med gifter, man vill ju kunna äta frukten.
Har dock beställt nya frön nu. Tabasco ocg Sweet Banana(20cm frukter) och ska så när jag får tid. ska bli kul att se hur det blir.
Kör ni med nån växtlampa?
Ingen som kan svara på hur lång tid det kommer att ta innan ätbara chilis finns på min planta?
/C
Piri Piri!!!!
Funkar till allt!
Älskar det, tycker du nudelsoppan är för mesig, i med ett par PPs så ska ni se på andra grejer ;)
Råkade ta Piri Piri - sås istälet för ketchup en gång, det jävlar! Munnen var ett stort sår efter det...
Ska nog ta ett par frön från de torkade jag har o se om det händer nåt, blev inspirerad :hbang:
Planterade ett par PP och en "lombardo" eller nåt, sen hittade jag lite andra mysko frön som jag slängde ner blandat i en annan kruka. Får se vad som händer!
Jo, en av PP krukorna, vattnade jag med nån sorts "anabola till växter" :naughty:
Lycka till Zakath!
:hbang:
fletchta
2004-02-14, 21:11
Eh, Fjantchili det där. Har en flaska sån här hemma, http://hotsaucecatalog.com/hs1210mdr.html den är det drag i kan jag lova :)
Jo, men nu tog jag bara de frön jag hittade, får se till att skaffa några habanero frön också! Men Piri Piri är faktiskt inte särskilt svag....
Din sås verkade intressant, skulle bjuda kompisarna på nåt sånt :D
Nils, eller nån annan. Jag blev otroligt inspirerad, ska sätta igång med detta snarast. Men har lite frågor.
Är det bättre att köpa från örtagården än att sätta frön från frukter man köper i affären?
Om jag köper från örtagården, vilka sorter tycker ni jag ska köpa? Jag bor i lägenhet, tycker att sån spansk peppar man köper i affären är lite mesig. Piri piri borde väl inte ta så stor plats i förhållande till hur mkt frukt man får. De är ju så små frukter på. Habanero kan ju vara kul.
nåt annat man ska tänka på, mer än att ge dem mkt vatten och snärta till blommorna i bland?
Jag tog mina frön från en chilifrukt köpt på en vanlig matbutik.
(fast min planta kanske inte är så fin)
:hbang:
Tänkte bara se hur det går för er.
Plockade lite extra mycket i fönstret idag och tog en bild som uppmuntran till nästa år om inte annat, för nu kommer veckoskörden minska.
Chilli är riktigt bra stilleben objekt även om den låga upplösningen förstör lystern!
Kan vara värt att tillägga att förutom ett tiotal vilsna små knappt synbara piri piri så är det endast olika varianter av Habanero. Världens starkaste chili :smokin:
Åh vad grymt! Min chili är fortfarande små plantor. Några har tagit sig, men är decennier från att bära frukt känns det som. Jag har inte gröna fingrar helt enkelt...
Jag har faktiskt också fått "frukt" på min chiliplanta... Dock bara en enda, men jag är glad i alla fall! :) Ska man plocka bort den medans den fortfarande är lite röd/orange eller ska jag vänta ett tag till? Ser fram emot att få äta MIN chili nu... ;)
Röd/orange är säkert mogen nog.
Det är ett slutstadie.
Alla på min bild är mogna.
Vissa mognar till ljusgul, andra orange, andra röda eller mörkt röda. Min Chocklad habanero (mer ovanlig) blir i det närmaste svart, men har ibland kvar gröna områden i evighet, tills de är övermogna.
Ett flertal chili tappar styrkan om de blir övermogna så att ta dem inom de två första veckorna efter att de bytt färg från grönt till något annat är säkrast om du inte känner till hur den chilin som du har beter sig. Det är mycket olika. Även mellan olika habanero typer tex.
Man kan äta dem gröna också. Jalapeno gör man oftast det med. Men jag tycker alla blir mer söta och fruktigt gott starka som mogna. Så jag äter mina jalapeno röda. (jalapeno är lätta förresten, jag tog inte med dem på min habanerobild, men de ger alltid frukt, man behöver inte skaka mycket på blommorna heller, men habanero ger mer om man får igång dem)
Sådde några chili jag köpte på ica. En habanero (tror jag) och en som är nån avlång gul variant (kommer inte ihåg vad den hette enl. förpackningen).
Finns några bilder på
http://home.astrakan.hig.se/wazztand/bilder/a80/blandat/page_3.html
Den ensamma habaneron har äntligen fått färg nu och blivit röd, det va den enda frukten som kom på den plantan, trots ivriga pollineringsförsök =)
Dock blev det några stycken gula på den andra plantan. De som var gröna vid fototillfället blev gula nån dag efter att jag plockat av de andra frukterna.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.