Logga in

Visa fullständig version : Aspartam er trygt!

puccini
2007-09-20, 14:45
Jeg leste igjennom denne tråden, som handlet om nye funn som viste sammenheng mellom Aspartam og kreft (cancer): http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=100700

En ny systematisk gjennomgang av over 500 forskningsrapporter knyttet til aspartam er nå utført av 10 forskere, og er nylig publisert i fagtidsskriftet Critical Reviews in Toxicology:

Aspartame is a methyl ester of a dipeptide used as a synthetic nonnutritive sweetener in over 90 countries worldwide in over 6000 products. The purpose of this investigation was to review the scientific literature on the absorption and metabolism, the current consumption levels worldwide, the toxicology, and recent epidemiological studies on aspartame. Current use levels of aspartame, even by high users in special subgroups, remains well below the U.S. Food and Drug Administration and European Food Safety Authority established acceptable daily intake levels of 50 and 40 mg/kg bw/day, respectively. Consumption of large doses of aspartame in a single bolus dose will have an effect on some biochemical parameters, including plasma amino acid levels and brain neurotransmitter levels. The rise in plasma levels of phenylalanine and aspartic acid following administration of aspartame at doses less than or equal to 50 mg/kg bw do not exceed those observed postprandially. Acute, subacute and chronic toxicity studies with aspartame, and its decomposition products, conducted in mice, rats, hamsters and dogs have consistently found no adverse effect of aspartame with doses up to at least 4000 mg/kg bw/day. Critical review of all carcinogenicity studies conducted on aspartame found no credible evidence that aspartame is carcinogenic. The data from the extensive investigations into the possibility of neurotoxic effects of aspartame, in general, do not support the hypothesis that aspartame in the human diet will affect nervous system function, learning or behavior. Epidemiological studies on aspartame include several case-control studies and one well-conducted prospective epidemiological study with a large cohort, in which the consumption of aspartame was measured. The studies provide no evidence to support an association between aspartame and cancer in any tissue. The weight of existing evidence is that aspartame is safe at current levels of consumption as a nonnutritive sweetener.

Crit Rev Toxicol. 2007 Sep;37(8):629-727 (http://www.informaworld.com/smpp/content~content=a781888262~db=all~order=page)

King Grub
2007-09-20, 14:50
Japp. Och alla studier där man visat negativ påverkan på minnes- och hjärnfunktion är med, och studierna som visar cancerpåverkan är med, och studierna som visar på neurotoxicitet är med, när slutsatsen dras. Och slutsatsen? Att det är ofarligt. Oväntat. Både FDA och europeiska organ viftade ju bort cancerkopplingen förra året.

Racso
2007-09-20, 14:55
Nu känner jag inte till Critical Reviews in Toxicology, men de borde väl någon form av granskning?

Hur de släppa igenom nåt sånt?

King Grub
2007-09-20, 14:58
“Aspartame: A Safety Evaluation Based on Current Use Levels, Regulations and Toxicological and Epidemiological Studies” was funded by unrestricted support from Ajinomoto Company, Inc.

Ajinomoto är tillverkaren och försäljaren av innehållet i aspartam. *whistle*

Knabb
2007-09-20, 16:21
Det är ganska klassiskt, det kommer någon studie som pekar på eventuella risker med ett ämne (nu aspartam) Sen följs det upp av någon review som går åt något intresse håll där man helt underkänner all forskning som visar att det är skadligt. Det är illa av de statliga organen att det får gå till på detta sätt. Det är inte allt för många år sedan tobak inte ansågs som skadligt för hälsan.

Doktorn
2007-09-21, 22:28
Det är ganska klassiskt, det kommer någon studie som pekar på eventuella risker med ett ämne (nu aspartam) Sen följs det upp av någon review som går åt något intresse håll där man helt underkänner all forskning som visar att det är skadligt. Det är illa av de statliga organen att det får gå till på detta sätt. Det är inte allt för många år sedan tobak inte ansågs som skadligt för hälsan.

Illa att andra än staten får betala forskning? Ja isf skulle vi knappast ha någon forskning om staten finansierade allt, staten ger inte ett skit...

Coldsmith
2007-09-23, 20:12
Man blir ju förvirrad av allt detta ju! Hur ligger det till egentligen? OFarligt i vanliga mängder? Kan man dricka Fun light utan att oroa sig?

King Grub
2007-09-23, 20:17
Hur ligger det till egentligen?

Det vet ingen säkert. Man får sätta sig in i litteraturen och dra egna slutsatser. Enligt officiella organ är det säkert. Enligt många studier har det neurotoxisk påverkan.

Själv skulle jag inte lita till 100% på en reviewartikel som bedyrar aspartamets säkerhet, när jag själv läst studierna som granskas i reviewartikeln och där flertalet av senare års studier pekar på en klar och i vissa fall kraftig neurotoxicitet, vilket helt ignoreras när slutsatsen skall dras, och där reviewartikeln i fråga är helt finansierad av tillverkaren av aspartam: http://www.aji-aspartame.com/

Krabban
2007-09-26, 15:55
Japp. Och alla studier där man visat negativ påverkan på minnes- och hjärnfunktion är med, och studierna som visar cancerpåverkan är med, och studierna som visar på neurotoxicitet är med, när slutsatsen dras. Och slutsatsen? Att det är ofarligt. Oväntat. Både FDA och europeiska organ viftade ju bort cancerkopplingen förra året.

Vad fan nu blir jag orolig, negativ påverkan av minnesfunktion. Kan mitt dåliga minne alltså ha att göra med att jag dricker 2-3L fun light per dag? Dock inte konscentrerad utan blandat med vatten? Det är främst närminnet jag har problem med om det har någon betydelse.

King Grub
2007-09-26, 15:58
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=17684524&ordinalpos=6&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=15159141&ordinalpos=5&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=16129618&ordinalpos=2&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

johan1234
2007-09-26, 17:06
Japp. Och alla studier där man visat negativ påverkan på minnes- och hjärnfunktion är med,.

Detta var något nytt för mig.
Finns det någon tråd om aspartans påverkan på kognitiva funtioner här på kolo? Eller har du lust/tid att dra en sammanfattning snabb om vad dessa forskningsrapporter visat?

King Grub
2007-09-26, 17:31
Inlägget ovan ditt...

Knabb
2007-09-26, 20:32
Illa att andra än staten får betala forskning? Ja isf skulle vi knappast ha någon forskning om staten finansierade allt, staten ger inte ett skit...

Klart att andra än staten ska få finansiera forskning, seriösa universitet som exempelvis KI ger inte finansiärerna något inflyttande som ska kunna påverka resultaten av forskningen.

drkarloff
2007-09-30, 09:44
Själv får jag finnar av alla sorts sockerformer, även aspartam och suckralos. Detta är givetvis individuellt men ett tips för dem som är drabbade av samma problem.

Handcuff
2007-09-30, 10:20
Själv får jag finnar av alla sorts sockerformer, även aspartam och suckralos. Detta är givetvis individuellt men ett tips för dem som är drabbade av samma problem.

Är du helt säker på det sambandet :confused:

Alltså...du får finnar av en "smak"(sött) oberoende av vad det är du stoppar i dig? Socker - aspartam - sucralose har inte mer gemensamt än smaken.

hultman
2007-09-30, 10:35
Är du helt säker på det sambandet :confused:

Alltså...du får finnar av en "smak"(sött) oberoende av vad det är du stoppar i dig? Socker - aspartam - sucralose har inte mer gemensamt än smaken.

Det låter, ursäkta uttrycket, som en riktigt jävla dum teori.

Eddie Vedder
2007-09-30, 12:02

Aspartam är inte ens en "sockerform", sucralos kan jag köpa eftersom det trots allt utvinns ur socker.
Aspartam är i såna fall en proteinform om något, utvinns ju ur aminosyran fenylalanin.

Muskelmannen
2007-10-01, 14:49
Min polare har sagt att hans pungkulor skrumpnar när han dricker funlight.

King Grub
2007-10-01, 14:54
Pratar alla dina "polare" skit?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=101757

Muskelmannen
2007-10-01, 15:07
Pratar alla dina "polare" skit?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=101757

Det är samma person.

King Grub
2007-10-01, 15:07
Det ante mig.