Visa fullständig version : Omedelbar tillfredställelse!
Handcuff
2007-09-19, 17:11
Hela tiden dyker det upp trådar där folk mår dåligt..tips på vilka antidepressiva medeciner det finns och överallt hör man om någon som är deppig. Blir klart oroad över att så många ungdomar mår så dåligt idag att de måste medicinera sig till en normalnivå. Stor skillnad mot för när jag var 17 för tio år sedan...klart att det fanns de som mådde dåligt. Shit var säker på att livet var slut då första riktiga romansen tog slut...tog säkert 3 månader innan jag började fungera igen..
Utan att fundera allt för mycket kring ämnet så skulle jag tro att en stor del ligger i den omedelbara tillfredställelse som eftersträvas i dagens samhälle. Ett exempel: När jag var unge så längtade jag till söndag då det äntligen var tecknat på tv..Hacke Hackspett tror jag det var i 15min eller nåt...typ veckans tv-höjdpunkt! Idag pumpas det ut tecknat osv dygnet runt så där behöver inte ungarna längta eller vänta.
Ett annat exempel på den omedelbara tillfredställelsen: Som tonåring var lyckan att få tag på en "herrtidning" eller kanske rent utav en VHS med vuxenmaterial..men det var varken lätt eller ofta :D Hur lång bort finns porren idag? Ett *klick* bort....och inte så lite heller.
Samma sak med social relationer. Hur svårt är det att lära känna nya människor/partners osv? Utan att överdriva skulle jag utan problem kunna skapa nya "relationer" varje vecka....kan lungt säga att det inte riktigt var lika enkelt för 10år sedan. En del orkar inte ens gå utanför dörren längre...MSN FFS!!
Idag ska det gå snabbt! Det ska vara enkelt och det ska framförallt vara kvantitet! Orka vänta....då blir man ju otålig!!! *gah!*
Bättre/sämre än förr? Det vet jag inte...jag har det i alla fall bra i det här samhället.
Spontana funderingar från mig som knappt kan fatta vart tiden tog vägen. Nyss var ju jag 17åringen....
Jaha, denna tråden levde ju inte upp till topic:(
Jaha, denna tråden levde ju inte upp till topic:(
QFT :D
Förövrigt håller jag nog med, jag själv är 22år så jag var typ 13-14 när internet blev vardag. Visst hade man porrsurfat lite i skolan tidigare än så men det var i högstadiet alla fick datorer med internet där hemma och ICQ/IRCandet började.
Jag tycker verkligen att samtidigt som världen krymt har kraven på mig höjts. Det är så mycket lättare att få prestationsångest när jag med 2 knapptryck man läsa 1 miljard bloggar om framgångsrika personers vardag. Många unga tror att man blir lycklig av kändiskap, kola, diamanter och LV-väska=Total lycka.
Samtidigt är jag väldigt glad över möjligheterna som skapats. Jag har med hjälp av internet kunnat göra saker som aldrig var möjliga för 10 år sedan.
Handcuff
2007-09-19, 17:41
Minns även heta debatter kring allt våld som barnen blev exponerade för tack vare våldsamma program som t ex. Tom & Jerry :D Lol....och hur vissa spel till Nintendo 8bit (NES) var barnförbjdna pga våldsinnehållet....
LadyInsane
2007-09-19, 17:44
Vi är både otåligare och mer bortskämda nuförtiden. Det är sant. Jobbigt också.
cowboyen
2007-09-19, 18:05
och mår sämre...
Ignatius72
2007-09-19, 18:08
Många verkar leva i en tro att man inte kan ha bättre och sämre perioder i livet. Man ska antingen springa omkirng och vara skitlycklig eller så måste man käka medicin för att man inte är tillräckligt lycklig. Vilket jag tror hänger samman med just tanken på den omedelbara tillfredställelsen.
Handcuff
2007-09-19, 18:12
Många verkar leva i en tro att man inte kan ha bättre och sämre perioder i livet. Man ska antingen springa omkirng och vara skitlycklig eller så måste man käka medicin för att man inte är tillräckligt lycklig. Vilket jag tror hänger samman med just tanken på den omedelbara tillfredställelsen.
Jo precis det är en av de sakerna jag tänkte på. Livet och tillvaron är inte linjär på något vis och enbart "lycka"....det går upp och ner, ibland mer ner än upp.
Ibland får man intrycket att många tar antidepressiva läkemedel för att de är olyckliga och inte därför att de är deprimerade.
Kan trösta er med att det där går över för de flesta. Det är många som sett världen i svart, skrivit svårmodiga dikter och funderat över livets frågor i ungdomen. För somliga går det aldrig över - många andra lär sig att leva livet ändå, utan de enorma svackorna. Man skaffar sig en hög lägstanivå helt enkelt, och skaffar sig knep för att komma förbi fallgroparna.
Ofta handlar det här om att man inte hittat sin plats i tillvaron.
heltzonicka
2007-09-19, 18:27
Kan trösta er med att det där går över för de flesta. Det är många som sett världen i svart, skrivit svårmodiga dikter och funderat över livets frågor i ungdomen. För somliga går det aldrig över - många andra lär sig att leva livet ändå, utan de enorma svackorna. Man skaffar sig en hög lägstanivå helt enkelt, och skaffar sig knep för att komma förbi fallgroparna.
Intressant inlägg.
Men frågan är om man verkligen vill ställa sig i ledet till samhällets förslavande kugghjul? Vill man verkligen arbeta 7-4 och ha ångest på söndagen när en ny vecka är på intåg?
Att det "går över" för de flesta råder det inga tvivel om men är det inte på något sätt en variant av accepterande?
Man "accepterar" att man ska knega, slita och kröka på helgerna för att omedvetet bedöva smärtan som just jobb ger. Man "accepterar" att man "ska" följa den "vanliga" vägen med radhus, tre ungar, volvo 740 kombi osv för att man lärt sig att leva alternativt är just...."fel...
Undantag finns ju givetvis där folk lever för att jobba inte jobba för att leva men att få tillhöra den skaran är nog få förunnat.
Nog om detta jag är bara inne i min sedvanliga höst/vinterdepression och komemr så att vara fram till början på Maj nästa år.
Fridens liljor / Heltzonicka
Jag hålelr med att det kanske inte är samma kommunikation som förr, men det är en naturlig utveckling. Vi har fortfarande behov av att vara med andra -
Jag känner inte igen mig i att vilja ha allt nu. Det enda omedelbara man vill ha är isådanafall utbildning, jobb eller liknande så man kan ta tag i sitt liv och bygga upp vad man känner för.
Jag är som sagt rätt nöjd med allt jag har, jag är inte speciellt förvirrad eller så, men mer kommunikation, events och andra gruppaktiviteter och liknande hade varit bra för oss tror jag ändå.
Ignatius72
2007-09-19, 18:35
Intressant inlägg.
Men frågan är om man verkligen vill ställa sig i ledet till samhällets förslavande kugghjul? Vill man verkligen arbeta 7-4 och ha ångest på söndagen när en ny vecka är på intåg?
Att det "går över" för de flesta råder det inga tvivel om men är det inte på något sätt en variant av accepterande?
Fridens liljor / Heltzonicka
Man kan behöva hitta sin plats i tillvaron oavsett om man vill jobba 7-4 eller ej. När man börjar bli lite mogen så har man sett en och annan livscykel där man upptäcker det tråkiga talesättet "efter regn kommer sol " faktiskt stämmer.
Det enda som aldrig förändras är att det var bättre förr.
Vad syftar du på?
Om du menar musik så håller jag med dig...
Handcuff
2007-09-19, 18:41
Jag tycker det är bättre nu :thumbup:
Tricklev
2007-09-19, 18:53
Det var inte bättre förr, ffs ni är alldeles för unga för att vara "det var bättre förr"-gubbar/tanter redan.
Nej, det var inte bättre förr. Tro inte att tonårsdepressivitet eller vad man ska kalla det uppfanns 2007. Det beskrevs redan av de gamla grekerna. Och ni kan vara fullständigt övertygade om att det alltid kan bli värre
bästa du någonsin skrivit tror jag. lyfter av metafor-hatten
Ignatius72
2007-09-19, 19:12
bästa du någonsin skrivit tror jag. lyfter av metafor-hatten
Träning ger färdighet (18600 inlägg senare:D )
Var inte helt allvarlig...
Träning ger färdighet (18600 inlägg senare:D )
Fnys, Jag har över 36,000 inlägg. men det syns inte eftersom inlägg i Allmänt inte räknas
Fnys, Jag har över 36,000 inlägg. men det syns inte eftersom inlägg i Allmänt inte räknas
Hur många har jag, hur många har jag? :D
Jag trodde för övrigt inte att brukandet av antidepp var så pass utbrett som det faktiskt är. Visst har man gått genom tunga perioder i livet, men jag förstår inte riktigt syftet med att ta medicin istället för att reda ut problemen som orsakar symptomen. Ni som använder er av det, hur stora är skillnaderna?
cowboyen
2007-09-19, 20:07
man kanske är tvungen att ta det så man orkar reda ut situationen...
dessutom är det väl så att självmordsfrekvensen har stigit rätt mycket de senaste åren också?
Metal_boy_
2007-09-19, 20:11
Jag trodde för övrigt inte att brukandet av antidepp var så pass utbrett som det faktiskt är. Visst har man gått genom tunga perioder i livet, men jag förstår inte riktigt syftet med att ta medicin istället för att reda ut problemen som orsakar symptomen. Ni som använder er av det, hur stora är skillnaderna?
Tja, har man fel på utsöndringen av serotonin kan man behöva medicin. Handlar inte om att ta itu med problemet.
cowboyen
2007-09-19, 20:12
det är också jäkligt lätt för de som ej varit riktigt under isen att uttala sig. typ "ta dig i kragen"
det är också jäkligt lätt för de som ej varit riktigt under isen att uttala sig. typ "ta dig i kragen"
haha ja, skrattretande, "ryck upp dig förfan" "riktiga män gör inte sånt" "visa lite stolthet" osv osv. treött man blir på sånt levaibubbla-beteende.
Det är inte tänkt att man ska ta medicin istället för att reda ut problemen.
Ofta blir det bäst om man kombinerar medicin med tex att träffa en psykolog.
Medicinen kan göra så att man kommer över tröskeln där man faktiskt orkar prata med tex en psykolog som i sig kan vara väldigt jobbigt och energikrävande.
Om man ligger i sin lägenhet i flera dagar och inte kan äta eller sova och bara vill dö är medicinen en utomordentlig start till att börja att reda ut sina problem.
Man har ofta helt enkelt inte kraften och viljan när man är riktigt nere på botten.
cowboyen
2007-09-19, 20:21
haha ja, skrattretande, "ryck upp dig förfan" "riktiga män gör inte sånt" "visa lite stolthet" osv osv. treött man blir på sånt levaibubbla-beteende.
anar jag ironi?
Metal_boy_
2007-09-19, 20:23
Haha, precis. Ofta folk som inte begriper nåt av vad man förklarar heller.
Handcuff
2007-09-19, 20:32
Vad är det som gör att fler undomar är deprimerade och mår dåligt idag mot för 10år sedan? Statistiken visar på att självmord ökar och bruket av antideppiller har ökat ofantligt mycket sedan dess. Många ungdomar har även gjort depp till en livsstil (EMO osv...). Det finns inspirerande hemsidor och forum där man kan dela med sig av sina suicidala tankar och ge tips...
Så varför mår ungdomar så mycket sämre idag? Eller gör dom verkligen det?
Kan tillägga att jag i min omgivning upplevt 4 självmord. Och i arbete råkat ut för lika många försök...om inte fler. Så ja jag har träffat människor som mått dåligt...
Ignatius72
2007-09-19, 20:39
[QUOTE=Handcuff;2524896]
Så varför mår ungdomar så mycket sämre idag? Eller gör dom verkligen det?
QUOTE]
En anledning kan vara att omgivningen ställer högre krav. Om dopaminet eller serotininet inte kör racet som det borde så kan den ökade sårbarheten ge utslag i en miljö som kräver mer av individen. Dvs i en annan miljö hade det kanske inte gett något utslag och man hade "mått bra".
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.