Visa fullständig version : Proteinfrossa
Slartibartfast
2003-04-16, 16:41
Hardcore som jag är har jag just klämt i mig:
en burk ärtsoppa
några brödskivor
en burk tonfisk
en liter mjölk
Sammanlagt ca 102 g protein.
Nu undrar jag hur mycket av detta min kropp kommer att ta tillvara och hur mycket jag helt enkelt kommer att ladda upp på avloppsnätet nästa gång det blir aktuellt.
Vissa säger ju att man bara kan ta upp 30 g protte i taget...
Finns ju inga exakta svar på den frågan..
Beror ju på din kroppsstorlek, och om du tar det direkt efter träning eller om du tar det en vanlig kväll.
Skulle gissa på inte mer än 40-60 gram, i båda av fallen. (det sistnämnda värdet kan du nog bara ta upp efter träning, och om du är stor nog.. :notme: )
Bara teorier dock, vet inte helt säkert.
King Grub
2003-04-16, 16:47
Du tar upp i stort sett allt av proteinet du äter. Därmed inte sagt att det blir muskler av allt proteinet. Överskottet går till ämnesomsättningen.
Ninjasmurf
2003-04-16, 17:04
en burk ärtsoppa...då blir det gasigt...:D
Slartibartfast
2003-04-16, 17:05
ÅÅH, shit vad svullen och jäsig jag blev då!
Originally posted by King Grub
Du tar upp i stort sett allt av proteinet du äter. Därmed inte sagt att det blir muskler av allt proteinet. Överskottet går till ämnesomsättningen.
Som resulterar i vaddå? Fläsk?
Slartibartfast
2003-04-16, 17:09
Originally posted by Ninjasmurf
en burk ärtsoppa...då blir det gasigt...:D
Det säger du?
*Pffffffffff* :D
Bör nog hållas borta från öppen eld ikväll.
Ninjasmurf
2003-04-16, 17:10
och tung knäböj :D
King Grub
2003-04-16, 17:16
Originally posted by Slartibartfast
Som resulterar i vaddå? Fläsk?
Fläsk eller kolhydrater. Dock är det en kostsam process, så mycket av energin från proteinet går åt under omvandlingen. Det blir inte många procent av energin kvar sedan, alltså går proteinöverskottet till ämnesomsättningen.
Hur många gram av proteinerna går till musklerna?
HAHAHA hur ska man kunna svara på det patrikX?
King Grub
2003-04-16, 18:40
37.6 gram var 179:e minut. Om det inte är fullmåne. Då kan du räkna med 0.1 gram per minut till. :smash:
Det måste väl finnas undersökningar som visar hur många gram av tex ett intag av 40-60 gram som används till muskeluppbyggnaden och hur många gram som används till annat i kroppen? På ett ungefär alltså.
Jag har ibland läst att kroppen endast kan använda 4-6 gram per dygn till muskeluppbyggnad under normala omständigheter. Med högt protein-intag kan man öka denna mängd lite.
King Grub
2003-04-16, 18:44
Allas proteinsyntes är individuell.
Ökar proteinsyntesen om man ligger käkar stora mängder protein? jag äter ca 220 g/dag o väger 90 kg, tror ni jag skulle öka mer om jag åt 300g/dag
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.