Visa fullständig version : Bortkastad mat
Gammal artikeln, men man får sig en funderare.
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_15233354.asp
Däremot så funderar jag på hur mycket mat som butikerna kastar bort. Det måste ju vara sanslösa mängder som aldrig säljs utan bara går raka vägen till tippen. Det får mig också att fundera på varför butiker inte börjar sälja ut produkter med kort datum tidigare än på sista förbrukningsdagen som i regel verkar vara vanligast.
Är det någon här på kolozzeum som arbetar/arbetat i en matbutik och som i första hand sett hur mycket matvaror som kastas bort?
Är det någon här på kolozzeum som arbetar/arbetat i en matbutik och som i första hand sett hur mycket matvaror som kastas bort?
Har för mig att siffran låg på ca 1,5% (1-2%?) av omsättningen på den butik jag arbetat på. Tror den siffran är ganska normal vad gäller fysisk förstörelse även i andra butiker.
En större ICA Maxi med omsättning på 300-400 Mkr borde isåfall kasta mat och annat för ca 87 000 - 115 000 kr per vecka om man räknar på siffran 1,5%
Har för mig att siffran låg på ca 1,5% (1-2%?) av omsättningen på den butik jag arbetat på. Tror den siffran är ganska normal vad gäller fysisk förstörelse även i andra butiker.
En större ICA Maxi med omsättning på 300-400 Mkr borde isåfall kasta mat och annat för ca 87 000 - 115 000 kr per vecka om man räknar på siffran 1,5%
Jag trodde faktiskt att siffran skulle ligga mycket högre än så. Iofs är den kanske missvisande. Det är väl ICA som har blivit kritiserade för sina hårda avtal där leverantören bla tvingas ta tillbaka den mat som inte säljs. Om den maten inte finns med i statistiken borde siffran i själva verket vara högre.
Jag tycker också det låter väldigt lågt. Fast procenten måste vara väldigt mycket högre på produkter med kort förbrukningsdatum, chark, grönsaker, frukt, osv.
piraten99
2007-09-19, 16:15
varför kan de inte ge maten till nån som behöver den?
varför kan de inte ge maten till nån som behöver den?
För då köper de den inte.
Det finns ju dem (http://en.wikipedia.org/wiki/Freeganism) som gör det till en livsstil att plundra sopcontainers på mat. Ett intressant ställningstagande.
brukar vara i sina förpackningar så det är inte så illa, dock kanske man inte ska ta kött och sånt ;)
har själv plundrat en sån container en gång på diverse chips, godis och sånt när man var liten.
Corpobal
2007-09-19, 16:59
OT, vilken anime är din avatar från Tomten?
OT, vilken anime är din avatar från Tomten?
Sayonara zetsubou sensei, grymt bra komediserie :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.