Visa fullständig version : Fördelar med arbetsförmedlingen?
Jag funderar på om jag borde gå och anmäla mig till arbetsförmedlingen? Vad är det för fördelar med det? Tror inte att jag har rätt till någon A-kassa ändå?
Som situationen ser ut nu så läser jag 150p på komvux, och det får ja inget bidrag eller lån för, och utöver det så jobbar jag på timmar på olika vårdcentraler/kortidsboende. Denna månaden har jag lyckats jobba hela 45timmar. Alltså, inte så hållbart. Så just nu lever jag på sparade pengar.
Så är det någon ide att anmäla sig där och behöva springa på alla deras möten, eller är det bättre att söka jobb själv.
Jag funderar på om jag borde gå och anmäla mig till arbetsförmedlingen? Vad är det för fördelar med det? Tror inte att jag har rätt till någon A-kassa ändå?
Som situationen ser ut nu så läser jag 150p på komvux, och det får ja inget bidrag eller lån för, och utöver det så jobbar jag på timmar på olika vårdcentraler/kortidsboende. Denna månaden har jag lyckats jobba hela 45timmar. Alltså, inte så hållbart. Så just nu lever jag på sparade pengar.
Så är det någon ide att anmäla sig där och behöva springa på alla deras möten, eller är det bättre att söka jobb själv.
A kassa kräver att du betalat in fackavgift alt akasseavgift under en period på minst 12 månader.
A kassa kräver att du betalat in fackavgift alt akasseavgift under en period på minst 12 månader.
Är det inte så att de även kräver att du är anmäld till AF? Att de betalar ut eventuell a-kassa från den dagen du är anmäld hos AF?
I övrigt har du helt rätt i ditt inlägg!!
inte alfakassa va?
Den får du efter att ha varit anmäld hos AF i minst 3 månader, vill jag minnas! Så i det fallet måste du vara anmäld!
Den får du efter att ha varit anmäld hos AF i minst 3 månader, vill jag minnas! Så i det fallet måste du vara anmäld!
2 veckor efter stog det på deras hemsida. Men ja vet inte vad kraven är på hur mycket man måste arbetat innan.
2 veckor efter stog det på deras hemsida. Men ja vet inte vad kraven är på hur mycket man måste arbetat innan.
Då skall jag erkänna att jag inte är säker heller, det är tyvärr en djungel. Mitt förslag är att försöka finna någon på AF att prata med och diskutera igenom möjligheterna. Jag har inga bra erfarenheter av dem tyvärr, de var mest negativa till att jag utbildat mig och att jag talade om för dem att jag inte behövde deras hjälp. Bevisligen inte!!
Enda fördelen med ams är att de har en platsbank där man kan söka jobb själv. :thumbup:
Jag är inte heller med i akassa osv, sparar hellre pengar själv i fonder osv ifall jag skulle gå och bli arbetslös.
Det är inte så många möten man behöver gå. Men vill du ha a-kassa kräver de en viss antal möten i månaden vad jag har förstått
cowboyen
2007-09-19, 11:53
när jag hade a-kassa räckte det med 1 besök på 6 månader och 2 mail...
Om det är något arbetsförmedlingen är bra på, så är
det att kunna saker om a-kassa, regler m.m.
jag tycker du ska besöka dom och få lite mer info.
addicted
2007-09-19, 12:36
Jag var arb.lös i 6mån och hade alfakassa-bidrag och gick faktiskt på sosbidrag. Fick hela hyran betald och jag fick ett existensminimum, så jag levde rätt gott, inte så man hade mkt pengar över direkt, vilket ju inte heller är meningen.
Jag var anmäld till ett ungdomsprojekt (för att inte unga ska hamna snett i början av livet..) och var på plats och sökte jobb en gång i veckan. Men detta är ju bara om din stadsdel har denna typen av ungdomsprojekt.
Jag har för mig att jag var anmäld som arb.lös i två veckor sedan fick jag bidrag som täckte det mesta.
Dumleman
2007-09-19, 18:52
Jag törs inte anmäla mig, tänk om de tvingar mig att jobba?!
Jag törs inte anmäla mig, tänk om de tvingar mig att jobba?!
Dumleman, du måste ju lägga till en eller flera sådana här - :D alt. :) annars blir jag riktigt rädd!!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.