handdator

Visa fullständig version : Hjälp med att välja rätt kost !

Swe Kings Hollow
2003-04-16, 13:57
Hejsan allihopa. Jag är en kille på 17 år som en total nybörjare inom gym området. jag har börjat intressera mig för gym på riktigt för ca 2 månader sen.

Jag har tränat i 2 månader. och visst, jag känner mig lite starkare och så, men jag skulle vilja ha lite hjälp angående kost biten.

jag är ganska undernärd skulle jag tro. jag är ca 175 cm lång och väger ca 59-60

Jag har inget speciellt upplägg på maten jag äter och jag gillar inte grönt =/

skulle nån vänlig själ kunna hjälpa mig att få ett bättre mat schema ?

för tillfället äter jag top of the line's gainer efter varje träning.

*kan påpekas att jag nästan aldrig orkar ställa mig seriöst vid spisen och köra på mat* men med lite tip så kanske jag kan få orning på maten ! tack på förhand

King Grub
2003-04-16, 14:14
Okej! Du behöver alltså rejält med kolhydrater, protein och fett. Ingen anledning att snåla in på energin här.

Försök äta 5 eller t om 6 gånger om dagen. Protein till varje mål, och långsamma kolhydrater alla gånger utom efter träningen, då är det snabba, men det tar gainern hand om åt dig. I en GI-tabell kan du se vilka kolhydrater som är snabba eller långsamma. Under 70=långsamma och över 100=riktigt snabba. Här är en:

http://www.kolozzeum.com/gemensamma/gi-tabell_ny.htm

Här är ett exempel på matschema, med 5 mål om dagen, och med lättlagade saker, din latmask. :; . Bara ett förslag förstås. Fördelen med att du vill gå upp i vikt är att du behöver inte hålla på och väga och mäta: det är bara och äta tills du blir mätt. Gå inte hungrig, utan då är det dags att hitta något att stilla hungern med, så fort som möjligt.

Frukost: Kellogg's All-Bran med mjölk, fil eller yoghurt. Ett par ägg. Grovt flerkornsbröd med proteinrikt pålägg (skinka, mager ost, mjukost, keso t ex).

Mellanmål: En liter lättyoghurt.

Lunch: skollunch, antar jag? Tag rejält av potatisen, riset eller pastan och vilken sorts kött eller fisk som nu serveras. Drick mjölk!

Mellanmål: Grovt flerkornsbröd med makrill i tomat på, eller ett par ägg med kaviar. Mjölk.

Träning.

Gainer.

Middag: Lunch: Pasta, ris, potatis, korngryn eller havregrynsgröt. Kött, fisk eller fågel. En eller två tonfiskburkar duger om du inte orkar laga något. Mjölk.

Lellan
2003-04-16, 14:21
Lat-mat:

Färdiggrillad kyckling
Burkmat (tonfisk. makrill, fiskbullar, köttsoppa, taco beans, vita bönor osv osv)
Färdigskivat: rökt lax, skinka, kalkon osv.
Grovt bröd med hela korn + lägg på nåt av ovanstående
Mejerivaror: mjölk, kesella, färskost/keso (valio/arla), lätt yoghurt/ fil etc), messmör, mager (5%) ost (är ändå fett - tycker personligen inte det borde finnas någon vettig anledning med feta mejerprodukter trots bulk).
Pasta (7 minuter kanske du pallar spisen? ;))
Ägg

Och nåt grönt gillar du väl? Nån frukt? Tomat.. paprika? *trugar*

:eating: :thumbup:

Edit: Hörru Grub.. *skrattar* Andra gången idag du hinner före.. :MrT:

Swe Kings Hollow
2003-04-16, 14:26
Originally posted by King Grub
Okej! Du behöver alltså rejält med kolhydrater, protein och fett. Ingen anledning att snåla in på energin här.

Försök äta 5 eller t om 6 gånger om dagen. Protein till varje mål, och långsamma kolhydrater alla gånger utom efter träningen, då är det snabba, men det tar gainern hand om åt dig. I en GI-tabell kan du se vilka kolhydrater som är snabba eller långsamma. Under 70=långsamma och över 100=riktigt snabba. Här är en:

http://www.kolozzeum.com/gemensamma/gi-tabell_ny.htm

Här är ett exempel på matschema, med 5 mål om dagen, och med lättlagade saker, din latmask. :; . Bara ett förslag förstås. Fördelen med att du vill gå upp i vikt är att du behöver inte hålla på och väga och mäta: det är bara och äta tills du blir mätt. Gå inte hungrig, utan då är det dags att hitta något att stilla hungern med, så fort som möjligt.

Frukost: Kellogg's All-Bran med mjölk, fil eller yoghurt. Ett par ägg. Grovt flerkornsbröd med proteinrikt pålägg (skinka, mager ost, mjukost, keso t ex).

Mellanmål: En liter lättyoghurt.

Lunch: skollunch, antar jag? Tag rejält av potatisen, riset eller pastan och vilken sorts kött eller fisk som nu serveras. Drick mjölk!

Mellanmål: Grovt flerkornsbröd med makrill i tomat på, eller ett par ägg med kaviar. Mjölk.

Träning.

Gainer.

Middag: Lunch: Pasta, ris, potatis, korngryn eller havregrynsgröt. Kött, fisk eller fågel. En eller två tonfiskburkar duger om du inte orkar laga något. Mjölk.

Tack för snabbt svar ! det låter som en helt klart vettig start!

Då kan jag börja kommentera sånt smo jag gärna byter ut då så kanske ni har fler förslag ?

Frukosten : .Låter helt ok, En tallrik fil med tex allbran går helt klart att äta men hur stor är skillnaden på allbran och tex frosties (som juh trots allt är godare). Ok, ägg kan jag äta utan problem. Blir till att inhandla lite grovt flerkorns då ! vanlig hushålls ost funkar det bra på mackan ? eller kanske pastej ? Förövrigt måste jag ha en kopp oboy på morgonen om det går bra =P

Mellanmålet: hmm, ta med det till skolan i nån slags flaska så jag kan halsa ?

Lunch : lunch äter jag alltid så mycket jag kan av ! däremot är det så att jag aldrig dricker mjölk förutom till gainer och oboy ! =( *skäms*kanske måste börja plåga i sig ett glas mjölk till maten då ?

Mellanmål: hmm, jag har ingen aning om jag gillar mackrill men jag ska testa ! annars tar jag väll ett ägg eller två. Har ni fler tips på bra mellan mål ?

Gainer: jummy !

Middag: försöker äta så mycket jag kan ! men om tex familjen äter pannkakor en dag, är det då dags att steka på nått annat (fisk,fågel,kött) själv?

Tack för snabbt svar ! mvh/marcus

*bör påpekas att jag tränar ca 4 dagar i veckan på gym och 3 dagar taekwondo!* så nog fan behöver jag energin !

Swe Kings Hollow
2003-04-16, 14:30
Originally posted by Lellan
Lat-mat:

Färdiggrillad kyckling
Burkmat (tonfisk. makrill, fiskbullar, köttsoppa, taco beans, vita bönor osv osv)
Färdigskivat: rökt lax, skinka, kalkon osv.
Grovt bröd med hela korn + lägg på nåt av ovanstående
Mejerivaror: mjölk, kesella, färskost/keso (valio/arla), lätt yoghurt/ fil etc), messmör, mager (5%) ost (är ändå fett - tycker personligen inte det borde finnas någon vettig anledning med feta mejerprodukter trots bulk).
Pasta (7 minuter kanske du pallar spisen? ;))
Ägg

Och nåt grönt gillar du väl? Nån frukt? Tomat.. paprika? *trugar*

:eating: :thumbup:

Visst orkar jag stå vid spisen lite ! helt klart om det ger resultat.
:thumbup:

angående frukt, lå mig tänka. när jag tänker på frukt så tänker jag på banan, mandariner etc. banan gillar jag verkligen ! äter jag äpple börjar det klia i halsen =/ förövrigt måste jag nog erkänna att jag inte gillar nån slags grönksaker (tomat, gurka, sallad etc) ..... men visst kan jag äta mat om det är grönsaker iblandat !

mvh/marcus

King Grub
2003-04-16, 14:39
Frukosten : .Låter helt ok, En tallrik fil med tex allbran går helt klart att äta men hur stor är skillnaden på allbran och tex frosties (som juh trots allt är godare). Ok, ägg kan jag äta utan problem. Blir till att inhandla lite grovt flerkorns då ! vanlig hushålls ost funkar det bra på mackan ? eller kanske pastej ? Förövrigt måste jag ha en kopp oboy på morgonen om det går bra =P

Skillnaden är jättestor mellan allbran och frosties. All-Bran är den enda flingsorten med långsamma kolhydrater. Frosties är värre än en skål socker.

Ost, pastej går bra. Inget fel på det, och du bygger inte sämre med muskler av det. O'boy går bra det också.

Eller varför inte en oöppnad förpackning?

Lunch : lunch äter jag alltid så mycket jag kan av ! däremot är det så att jag aldrig dricker mjölk förutom till gainer och oboy ! =( *skäms*kanske måste börja plåga i sig ett glas mjölk till maten då ?

Är du inte laktosintolerant är mjölk ett perfekt sätt att få i sig både protein och långsamma kolhydrater!

Middag: försöker äta så mycket jag kan ! men om tex familjen äter pannkakor en dag, är det då dags att steka på nått annat (fisk,fågel,kött) själv?

Inget direkt fel på pannkakor, men mycket protein är det inte. Visst kan du äta pannkakor, men försök då att få i dig lite muskelbyggande protein till det. Öppna en tonfiskburk om du orkar något annat. Men prova inte att ha tonfisk på pannkakorna! :D

Swe Kings Hollow
2003-04-16, 14:45

Skillnaden är jättestor mellan allbran och frosties. All-Bran är den enda flingsorten med långsamma kolhydrater. Frosties är värre än en skål socker.

Ost, pastej går bra. Inget fel på det, och du bygger inte sämre med muskler av det. O'boy går bra det också.

Frukosten kommer juh iaf bli mumma :hbang:

Eller varför inte en oöppnad förpackning?

iofs. håller den sig då ? utan för kylskåpet i några timmar !

Är du inte laktosintolerant är mjölk ett perfekt sätt att få i sig både protein och långsamma kolhydrater!

Okej, då blir det väll till att testa mjölk till maten hädan efter då !

Inget direkt fel på pannkakor, men mycket protein är det inte. Visst kan du äta pannkakor, men försök då att få i dig lite muskelbyggande protein till det. Öppna en tonfiskburk om du orkar något annat. Men prova inte att ha tonfisk på pannkakorna! :D

Sjysst. Jag planerar inte att testa ha tonfisk på pannkakorna. men nånting säger mig att jag testat tonfisk och inte gillat det. vet tusan inte vart eller när jag smakat det. kanske bara är inbillning.

Föressten. tror ni att man kan få en bättre mage utav att äta efter följande schema eller liknande !? har ofta magkatarr eller liknande. Jag hoppas och tror faktiskt att det kan hjälpa.

Har ni nån uppfattning om hur mycket protein jag komemr få i mig per dag med följande kost ?! (bara ett cirka värde)
tack tack . ni ä så snälla så :D :love:

King Grub
2003-04-16, 15:01
Originally posted by Swe Kings Hollow

Sjysst. Jag planerar inte att testa ha tonfisk på pannkakorna. men nånting säger mig att jag testat tonfisk och inte gillat det. vet tusan inte vart eller när jag smakat det. kanske bara är inbillning.

Föressten. tror ni att man kan få en bättre mage utav att äta efter följande schema eller liknande !? har ofta magkatarr eller liknande. Jag hoppas och tror faktiskt att det kan hjälpa.

Har ni nån uppfattning om hur mycket protein jag komemr få i mig per dag med följande kost ?! (bara ett cirka värde)
tack tack . ni ä så snälla så :D :love:

Du kan säker förbättra magens status genom att äta regelbundet och fiberrikt. Och kom ihåg: grönsaker och frukt försämrar inte direkt magens funktion. ;)

Proteinmängden är svår att gissa sig till, men tillräckligt för att växa i alla fall. :thumbup: Om du får i dig ca 40 gram per mål, 5 ggr om dagen, blir det totalt mer än 3 gram per kilo kroppsvikt för dig, och det är :hbang:

King Grub
2003-04-16, 15:03
Originally posted by Lellan

The ladies call me mr Speed. :booty: :D

Swe Kings Hollow
2003-04-16, 15:11

Du kan säker förbättra magens status genom att äta regelbundet och fiberrikt. Och kom ihåg: grönsaker och frukt försämrar inte direkt magens funktion. ;)

Proteinmängden är svår att gissa sig till, men tillräckligt för att växa i alla fall. :thumbup: Om du får i dig ca 40 gram per mål, 5 ggr om dagen, blir det totalt mer än 3 gram per kilo kroppsvikt för dig, och det är :hbang:

vad är optimalt att få i sig ? gram per kroppsvikt alltså. räcker det med typ 1.5 ?

King Grub
2003-04-16, 15:13

vad är optimalt att få i sig ? gram per kroppsvikt alltså. räcker det med typ 1.5 ?

För att leva och må bra räcker det med mindre än 1 gram per kilo. För att bygga krävs det mer, och vilken nivå som är optimalt är individuellt. Mellan 2-4 gram kanske. Själv låg jag länge och tragglade på 2 gram per kilo utan att se några speciella ökningar, men när jag drog upp intaget till över 3 gram per kilo så började det hända saker. Och det var när jag var i din ålder, alltså ung och rask.

Swe Kings Hollow
2003-04-16, 15:15

För att leva och må bra räcker det med mindre än 1 gram per kilo. För att bygga krävs det mer, och vilken nivå som är optimalt är individuellt. Mellan 2-4 gram kanske. Själv låg jag länge och tragglade på 2 gram per kilo utan att se några speciella ökningar, men när jag drog upp intaget till över 3 gram per kilo så började det hända saker. Och det var när jag var i din ålder, alltså ung och rask.

oki dokk ! mycket mat är bra mat !=)

Swe Kings Hollow
2003-04-16, 17:00
finns det nån dryck som är lika protein rik som mjölken ?

Linnet
2003-04-16, 20:45
vä ldigt vad sär skrivnings sjukan härjar här då!:nono:

Nej men skämt och sido, en vassledrink innehåller mycket protein.

Swe Kings Hollow
2003-04-16, 20:57
Originally posted by Linnet
vä ldigt vad sär skrivnings sjukan härjar här då!:nono:

Nej men skämt och sido, en vassledrink innehåller mycket protein.

har du nått förslag på en god och protein rik vassle som inte kostar skjortan?

King Grub
2003-04-17, 10:13

har du nått förslag på en god och protein rik vassle som inte kostar skjortan?

Titta i webshoppen. Exell är både billigt och bra.

Officer
2003-04-17, 11:38

Titta i webshoppen. Exell är både billigt och bra.

Exell Vassle och Star Nutrition Whey-80, båda kostar 150 spänn per kilo. Billigt och bra. (visst finns det "bättre" proteinpulver som är filtrerat hit o dit o har senaste teknikens bullshit, men frågan är om det kommer göra märkbar skillnad i din muskelutveckling..)

Swe Kings Hollow
2003-04-19, 21:46
Kan juh säga att jag hade gått upp till 62 kilo idag när jag kollade ! undrar hur fan det gick till. vågen har stått på precis samma ställe förut... (60 prick) men nu jävlar låg den på 62 ! :hbang:

Rumpelstilzchen
2003-04-19, 23:25
Kan juh säga att jag hade gått upp till 62 kilo idag när jag kollade ! undrar hur fan det gick till. vågen har stått på precis samma ställe förut... (60 prick) men nu jävlar låg den på 62 ! :hbang:

När jag började med kreatin gick jag upp 4 kg på ungefär 3 veckor!! Det är verkligen inte att leka med!:bpump:

Swe Kings Hollow
2003-04-20, 09:16
Originally posted by Rumpelstilzchen

När jag började med kreatin gick jag upp 4 kg på ungefär 3 veckor!! Det är verkligen inte att leka med!:bpump:

saken är den att jag bara laddade upp med kreatin i 3 dagar. sen kände jag att det inte var min grej. det skulle bli för dyrt etc.. så jag har inte ätit kreatin på några dagar och ändå väger jag så pass