Visa fullständig version : Styrkelyft, eller..?
Lukaspappa
2007-09-18, 00:15
Min kamrat Dogge tjatar så mycket om att jag ska skaffa en egen journal, så jag får väl ge det en chans. Hoppas jag "orkar" fortsätta skriva i den bara *whistle*
Korta fakta:
Ålder: 33 (född -74)
Längd: 187 cm
Vikt: 109,2 kg (senaste morgonvikten)
Kort bakgrund:
Tävlade i styrkelyft som junior. Tävlade då i klass 125 kg (kroppsvikt ca 118-123 kg). I mina första 3 tävlingar representerade jag Kiruna Kraftsport, sen flyttade jag till Göteborg och började då tävla för Göteborgs SK. När jag blev senior (24 år) försvann motivationen och jag slängde upp styrkelyftet på hyllan.
Mina tävlingspers var:
Böj: 307,5 kg
Bänk: 195 kg (Fick 200 kg underkänt med 2-1 på min sista tävling) *mini*
Mark: 310 kg
Total: 810 kg
Gjorde bara 10 tävlingar men hann ändå med en del:
Lag-SM-Final juniorer: Brons
J-SM: Guld
J-EM
J-VM (Brons i marklyft, men har ännu inte fått medaljen) *mini*
Har sen ca 3 år tillbaka börjat nosa på en comeback, men jag skjuter upp eländet hela tiden. Har en rygg som jävlas med mig allt för ofta.
Lukaspappa
2007-09-18, 00:30
17 sep -07
Plats: Sporthallen
Böj, utan bälte:
70*8
100*5
120*5
140*5
165*4-4-4-4
Böj, utan bälte, mot bänk (bänkhöjd ca 45 cm)
170*5
185*5
190*5
200*5
Har sen några veckor tillbaka börjat träna utan bälte. Detta för att stärka mitt midjeparti som definitivt är min svagaste del. Kanske kan detta även göra att min onda rygg blir bättre..?
Detta pass kändes helt ok, har gått tungt i böjen på sistone.
Min kamrat Dogge tjatar så mycket om att jag ska skaffa en egen journal, så jag får väl ge det en chans. Hoppas jag "orkar" fortsätta skriva i den bara *whistle*
Korta fakta:
Ålder: 33 (född -74)
Längd: 187 cm
Vikt: 109,2 kg (senaste morgonvikten)
Kort bakgrund:
Tävlade i styrkelyft som junior. Tävlade då i klass 125 kg (kroppsvikt ca 118-123 kg). I mina första 3 tävlingar representerade jag Kiruna Kraftsport, sen flyttade jag till Göteborg och började då tävla för Göteborgs SK. När jag blev senior (24 år) försvann motivationen och jag slängde upp styrkelyftet på hyllan.
Mina tävlingspers var:
Böj: 307,5 kg
Bänk: 195 kg (Fick 200 kg underkänt med 2-1 på min sista tävling) *mini*
Mark: 310 kg
Total: 810 kg
Gjorde bara 10 tävlingar men hann ändå med en del:
Lag-SM-Final juniorer: Brons
J-SM: Guld
J-EM
J-VM (Brons i marklyft, men har ännu inte fått medaljen) *mini*
Har sen ca 3 år tillbaka börjat nosa på en comeback, men jag skjuter upp eländet hela tiden. Har en rygg som jävlas med mig allt för ofta.
En fin meritlista som många inte kan mäta sig med, starkt att hinna med allt på den korta karriären du hade. Blir oerhört spännande att se "Del 2" i karriären om det blir en comeback (håller tummarna) du var bra grundstark som ung och den nivån är du ju redan förbi tycker jag. Får du bara vara hel kommer du bli livsfarlig på podiet!
Det som talar för stora vikter om du begår comeback är som jag ser det främst följande:
1. Du var duktig på att få ut kilo av den gamla utrustningen och med den nya betydligt förbättrade utrustningen så kommer du få ut ännu mer! Speciellt i böj och bänk förstås.
2. Din tävlingsinstinkt! Få lyftare kan mäta sig med dig när det gäller att få till det på tävling, dina träningsresultat med utrustning var ju hästlängder från dina tävlingsresultat!
Kul att "tjatet" gav resultat:thumbup:
Kiruna är verkligen på G! Kommer du tillbaka på liknande nivå som förut så får ni ett kanonbra SL-lag :hbang:
Lukaspappa
2007-09-18, 09:41
Ja, Kiruna verkar vara på G :) Det var när jag flyttade tillbaka upp till Kiruna som jag halkade in på styrkelyft igen. Nu lever ju sporten i stan igen. När jag tävlade för Kiruna Kraftsport, 1996-97, så var jag väldigt mycket ensam i min satsning. Hade jag inte flyttat till Göteborg så hade jag inte fått dom resultat jag fick.
Det som dock talar emot en comeback är böjen. Tyckte alltid den var grymt jobbig, både rent fysiskt och kanske ännu mer mentalt. Ska bli intressant att få testa dagens utrustning. Lär väl återigen göra ett flertal "Matti Nykänen" och flyga in i böjställningen :laugh:
Men visst får jag inspiration och motivation av att läsa träningsjournaler här på kolozzeum :thumbup:
Lukaspappa
2007-09-18, 21:33
18 sep -07
Bänkpress, "mellansmala" (lillfingret nån cm innanför ringen):
70*X-X
100*5
120*5
125*5
130*5
135*5
142,5*5
132,5*5
4 set triceps
5 set biceps
Känner att trycket är på G. Förra passet smalbänk fick jag "bara" en 4a på 140 kg som topp. Sliten i ryggen efter gårdagens böjpass. Hoppas det mest berodde på trötthet i ryggen..?
18 sep -07
70*X-X
100*5
120*5
125*5
130*5
135*5
142,5*5
132,5*5
4 set triceps
5 set biceps
Känner att trycket är på G. Förra passet smalbänk fick jag "bara" en 4a på 140 kg som topp. Sliten i ryggen efter gårdagens böjpass. Hoppas det mest berodde på trötthet i ryggen..?
Så här stark har du väl aldrig varit vid den här tiden på året? Du brukar ju vara långt ned i träsket i september. Håller kroppen ihop törs jag inte tänka mig de hemska vikterna du kommer att ha på stången när det vankas vår igen:hbang:
Lukaspappa
2007-09-19, 09:04
Så här stark har du väl aldrig varit vid den här tiden på året? Du brukar ju vara långt ned i träsket i september. Håller kroppen ihop törs jag inte tänka mig de hemska vikterna du kommer att ha på stången när det vankas vår igen:hbang:
"Aldrig" är nog att ta i en smula... :) Men visst var det ett bra tag sen jag hade dessa krafter i september månad. Sommar- och golfsäsongen brukar tära på min styrka. Dock är jag tyngre nu än vad jag var förra året vid den här tiden. Som kuriosa kan jag nämna att 17 sep förra året orkade jag bara en 3a på 130 kg i vanlig bänkpress. :laugh:
Markus har ont i armarna efter gårdagens bänkpass, han tycker det blir värre i armarna när han kör bänk dagen efter böj. Många ålderskrämpor börjar härja i klubbleden? Han var inne lite på att vi kanske skulle kunna flytta tisdagspasset till torsdag istället, vad tror du om det?
Sen tidigare vet jag att du själv har haft svårt att bänka allt för tätt efter ett böjpass, du fick problem i armbågarna har jag för mig.
Omöjligt hur man än gör att vi alltid kan träna tillsammans, men roligare blir det ju definitivt (och mer givande förstås) sedan är det ju inte heller fel om vi kan lägga upp träningen så smart som möjligt för att få så lite krämpor som möjligt.
David-Tajik
2007-09-19, 21:26
tjenare! förstog på dina resultat att de var du :) tror inte jag tackade för hjälpen i Öjebyn. Om du har möjlighet så hoppas jag att du kan linda mig på DM också.. kändes riktigt bra när du lindade mig... (tack för öjebyn) MVH David
Markus har ont i armarna efter gårdagens bänkpass, han tycker det blir värre i armarna när han kör bänk dagen efter böj. Många ålderskrämpor börjar härja i klubbleden? Han var inne lite på att vi kanske skulle kunna flytta tisdagspasset till torsdag istället, vad tror du om det?
Sen tidigare vet jag att du själv har haft svårt att bänka allt för tätt efter ett böjpass, du fick problem i armbågarna har jag för mig.
Omöjligt hur man än gör att vi alltid kan träna tillsammans, men roligare blir det ju definitivt (och mer givande förstås) sedan är det ju inte heller fel om vi kan lägga upp träningen så smart som möjligt för att få så lite krämpor som möjligt.
Jag har nog nu kommit fram till att om man har möjlighet så är det bäst att träna bänk innan böj/mark pass så att man får någon dags vila innan bänken. Dels på grund av att böjen sliter så mycket på armar axlar och kan ge smärtor(för oss äldre) och om man kör rygg/mark innan så orkar man inte hålla spänning i bryggan och få hjälp av ryggen vilket gör att bänken går sämre.
Sen är det förstås alltid svårt att lägga upp träningen som man vill men det ska jag försöka ha i åtanke från och med nu.
Lukaspappa
2007-09-19, 23:21
tjenare! förstog på dina resultat att de var du :) tror inte jag tackade för hjälpen i Öjebyn. Om du har möjlighet så hoppas jag att du kan linda mig på DM också.. kändes riktigt bra när du lindade mig... (tack för öjebyn) MVH David
Ditt tack till mig var att du klarade dina lyft :thumbup: Jag hoppas att jag kan linda dig till DM, David. Risken är dock att jag kommer att ha en hel del att göra under tävlingen eftersom vi är arrangörer. Jag vill gärna ställa upp och linda så många som möjligt. Man ska helst inte behöva linda själv, åtminstone inte alla lyft.
Lukaspappa
2007-09-19, 23:33
Vi kan ju vara överens om att det inte är helt lätt att lägga upp träningen. Att träna bänk dagen efter böjen har definitivt sina nackdelar. Detta blir säkerligen ännu tydligare om man tränar tungt och med utrustning.
Jag har haft perioder då jag inte alls kunnat träna bänk efter böjen, pga värk i armbågarna.
Träningsupplägget är viktigast för er som tävlar, själv har jag inte kommit så långt ännu *rolleyes*
Jag har nog nu kommit fram till att om man har möjlighet så är det bäst att träna bänk innan böj/mark pass så att man får någon dags vila innan bänken. Dels på grund av att böjen sliter så mycket på armar axlar och kan ge smärtor(för oss äldre) och om man kör rygg/mark innan så orkar man inte hålla spänning i bryggan och få hjälp av ryggen vilket gör att bänken går sämre.
Sen är det förstås alltid svårt att lägga upp träningen som man vill men det ska jag försöka ha i åtanke från och med nu.
Ja både träning och träningsupplägg blir viktigare ju starkare och äldre man blir och är förmodligen helt avgörande för att ha möjlighet att kunna fortsätta utvecklas. Oftast är det ju skadorna som sätter käppar i hjulen och inte motivationen hos lyftaren. Vad som är viktigast är ju att hitta ett träningsupplägg som passar en själv och att få goda råd och ta del av hur andra tränar är oerhört värdefullt för i den här branchen tror jag ingen någonsin kommer bli fullärd*gah!*
Lukaspappa
2007-09-20, 19:05
I dag blev det 1 timmes promenad i solen, med lillgrabben :n00b
Gjorde gott för både själ och hjärta för oss båda :)
I dag blev det 1 timmes promenad i solen, med lillgrabben :n00b
Gjorde gott för både själ och hjärta för oss båda :)
Jag var inte lika flitig men 45 minuter pallade jag nog med:naughty:
Lukaspappa
2007-09-21, 18:52
21 sep-07
Sporthallen
Mark, utan bälte:
120*X-X
160*5
180*5
200*5-5-5
Mark, med bälte:
200*3-3-3
225*3
3 set T-bar row
5 set mage
Jobbat natt, så 45 min efter att väckarklockan ringde hade jag stången i nävarna.
Sliten i ryggen (som vanligt). Vågade inte alls ta i ordentligt utan bälte och därför gick det rätt segt. När jag drog på bältet kändes det bättre och bättre och efter sista setet på 225 kg var ryggen fräschare än den varit på hela veckan *screwy*
Mark utan bälte är bra träning för min mage men tycker att jag tappar tekniken så därför vill jag träna med bälte oxå. Dessutom ger träning med bälte bättre explosivitet.
Styrkan känns ganska bra trots allt. Jag är beroende av en explosiv start i marken så därför tappar jag en hel del när ryggen krånglar.
Men skam den som ger sig *flex*
21 sep-07
Sporthallen
Mark, utan bälte:
120*X-X
160*5
180*5
200*5-5-5
Mark, med bälte:
200*3-3-3
225*3
3 set T-bar row
5 set mage
Jobbat natt, så 45 min efter att väckarklockan ringde hade jag stången i nävarna.
Sliten i ryggen (som vanligt). Vågade inte alls ta i ordentligt utan bälte och därför gick det rätt segt. När jag drog på bältet kändes det bättre och bättre och efter sista setet på 225 kg var ryggen fräschare än den varit på hela veckan *screwy*
Mark utan bälte är bra träning för min mage men tycker att jag tappar tekniken så därför vill jag träna med bälte oxå. Dessutom ger träning med bälte bättre explosivitet.
Styrkan känns ganska bra trots allt. Jag är beroende av en explosiv start i marken så därför tappar jag en hel del när ryggen krånglar.
Men skam den som ger sig *flex*
Din "rackare" där:hbang: 3: a på 225 kg efter alla de seten innan med en krånglande rygg vittnar om att det finns myyyyyycket mer i denna kropp!
Skynda långsamt även om det är svårt!
Lukaspappa
2007-09-21, 23:05
Ok, nu måste vi vara tydliga här...
Hur blir man en riktigt bra marklyftare? Hur ska man lyckas med det där viktiga sista lyftet som kan vara skillnaden mellan succé och fiasko?
Visst... man tränar sina 2or, 3or, 5or. Man står på platå, man tränar kronlyft, man tränar utan bälte, med bälte, med full utrustning, man tränar mage m.m. m.m.
Visst... detta är självklart nödvändigt!
Men allt detta slit är kanske inget värt när det väl gäller... när du står där, ensam mot stången... nu eller aldrig... Här kommer det viktigaste, det är nu du måste ta fram det du har, det du tränat upp...
Du måste helt enkelt bli totalt jävla GALEN!
Har du skött din träning och lyckas uppnå ett tillstånd av total galenhet, så lovar jag dig... du missar INTE!
Detta "upplägg" fungerar inte alls till knäböj och bänkpress men till marklyft är det ett vinnande koncept.
När det gäller frågan att bli galen har Jack "Heeere's Johnny" Torrance alltid varit en förebild
Håll till godo: http://www.youtube.com/watch?v=puOYuRq9UU0
Hur blir man en riktigt bra marklyftare? Hur ska man lyckas med det där viktiga sista lyftet som kan vara skillnaden mellan succé och fiasko?
Visst... man tränar sina 2or, 3or, 5or. Man står på platå, man tränar kronlyft, man tränar utan bälte, med bälte, med full utrustning, man tränar mage m.m. m.m.
Men allt detta slit är kanske inget värt när det väl gäller... när du står där, ensam mot stången... nu eller aldrig... Här kommer det viktigaste, det är nu du måste ta fram det du har, det du tränat upp...
Har du skött din träning och lyckas uppnå ett tillstånd av total galenhet, så lovar jag dig... du missar INTE!
Detta "upplägg" fungerar inte alls till knäböj och bänkpress men till marklyft är det ett vinnande koncept.
När det gäller frågan att bli galen har Jack "Heeere's Johnny" Torrance alltid varit en förebild
Det är väl därför vi båda är "hyfsade marklyftare";) skillnaden är att jag är mycket nöjd om jag bara blir galen för jag kan aldrig bli helgalen som du ibland kan bli, din tändning när du är på rätt humör går inte av för hackor:hbang:
Lukaspappa
2007-09-23, 18:45
23 sep-07
Gymmet
Bänkpress:
70*X-X
100*5
125*3
140*3
157,5*3
170*1
140*3
150*3-3
140*3
6 set axlar
Styrkan känns mycket lovande. Tekniskt var det sämre... Fick inte den rätta lyftbanan. Detta kanske berodde på att jag hade fel skor med mig. Hade med mig mina tunna skor som är anpassade till sporthallens låga bänkar. Tyvärr var hallen bokad så jag var tvungen att dra till gymmet istället, som har högre bänkar. Med "fel" skor fick jag inte den rätta "känslan" på bänken. (Man är inte bara klen, man är känslig oxå). :em:
Men styrkan var det inget fel på, hoppas jag kan lyckas öka lite till snart.
23 sep-07
Gymmet
Bänkpress:
70*X-X
100*5
125*3
140*3
157,5*3
170*1
140*3
150*3-3
140*3
6 set axlar
Styrkan känns mycket lovande. Tekniskt var det sämre... Fick inte den rätta lyftbanan. Detta kanske berodde på att jag hade fel skor med mig. Hade med mig mina tunna skor som är anpassade till sporthallens låga bänkar. Tyvärr var hallen bokad så jag var tvungen att dra till gymmet istället, som har högre bänkar. Med "fel" skor fick jag inte den rätta "känslan" på bänken. (Man är inte bara klen, man är känslig oxå). :em:
Men styrkan var det inget fel på, hoppas jag kan lyckas öka lite till snart.
Känslig kille! Jag har varit så känslig att jag t.o.m. gått hem och inställt träningen om jag haft fel utrustning eller glömt något hemma!:banned
Lukaspappa
2007-09-24, 20:42
Sista setet på 225 kg, markpasset 21/9
f8BKKBYddhA
Lukaspappa
2007-09-24, 23:01
Bänkpress 170 kg, 23 sep
mRS81Og3oHA
170 kg i bänken i den där skitställningen och skräpbänken borde innebära minst 180 kg på sportis om du toppar och skippar tunga set innan du går maxtungt:naughty: Marken är klockren med fin teknik, men det visste du ju redan!
Lukaspappa
2007-09-25, 21:39
25 sep-07
Sporthallen
Böj, utan bälte:
70*X
100*5
120*5
140*5
160*5
172,5*3-3-3-3
Böj, utan bälte, mot bänk:
180*5
Ett antal set vader
Zzz... I dag var det ett sömningt och segt pass. Var nästan nära att somna mellan seten. Skulle egentligen köra några fler set "böj till bänk", men jag ville hellre stanna kvar på bänken och snarka så det var lika bra att bryta.
Men i övrigt gjorde jag det jobb jag var där för att göra. Får se om jag drar på bälte till några set snart... Vill inte riskera att bli en "smygare" :smash:
Lukaspappa
2007-09-25, 21:46
170 kg i bänken i den där skitställningen och skräpbänken borde innebära minst 180 kg på sportis om du toppar och skippar tunga set innan du går maxtungt:naughty: Marken är klockren med fin teknik, men det visste du ju redan!
Nja, 180 kg finns inte ännu, men jag närmar mig *flex* Vill dock hålla mig i 110:an, annars är det ju fusk :cool:
Jävligt läcker bild från fjällvärlden du lagt in*cupid*
Friska Norrland:hbang:
Du hade hård konkurrens idag om vem som var tröttast, tycker jag var tröttare än dig, men vet ju inte hur trött du var förstås. Man blir så trött på att se andra människor vara trötta, det blir tröttsamt och så blir man ännu tröttare.
Nu är jag helt plötsligt lite piggare! Märkligt!
Lukaspappa
2007-09-25, 22:47
Jävligt läcker bild från fjällvärlden du lagt in*cupid*
Friska Norrland:hbang:
Du hade hård konkurrens idag om vem som var tröttast, tycker jag var tröttare än dig, men vet ju inte hur trött du var förstås. Man blir så trött på att se andra människor vara trötta, det blir tröttsamt och så blir man ännu tröttare.
Nu är jag helt plötsligt lite piggare! Märkligt!
"Fjällbilden": http://www.kolozzeum.com/forum/member.php?u=25060
Det är dalgången Ladtjovagge i Kebnekaiseområdet. Högsta toppen längst till höger är Kebnekaises topp. Där har jag stått. *flex* Makalöst vackert att vara där. *cupid* Endast 6 mil från lägenheten... Betydligt trevligare att vara där än i en svettig lokal. Dessutom är det bra att bli påmind om vilken liten räka man egentligen är. *kissass*
Var du tröttare än mig? Vi skulle tävlat om vem som kunde somna snabbast. Men visst blir man piggare när man kan lägga eländet bakom sig...
Lukaspappa
2007-09-27, 17:18
27 sep -07
Sporthallen
70*X-X
100*5
120*3
135*3
150*3
135*3
145*3
130*3
140*3
6 set biceps
3 set triceps
Gjorde mitt jobb, men kände mig inte riktigt fräsch efter söndagens bänkpass. Tycker det känns bra att stegra upp mot en vikt, sen sänka vikten och stegra upp lite igen, och sen kanske en sväng till :cool:
Som du sa, du gjorde ditt "jobb". Tänkte köra ett pass idag på dagen men kom på bättre tankar och stannade hemma.
Fick faktiskt spykänslor när jag tänkte på hur jobbigt det skulle vara med att träna! Men imorrn hoppas jag ta mig till lokalen strax före klubbtid om inte spykänslorna återkommer vill säga*whistle*
Lukaspappa
2007-09-27, 19:59
Som du sa, du gjorde ditt "jobb". Tänkte köra ett pass idag på dagen men kom på bättre tankar och stannade hemma.
Fick faktiskt spykänslor när jag tänkte på hur jobbigt det skulle vara med att träna! Men imorrn hoppas jag ta mig till lokalen strax före klubbtid om inte spykänslorna återkommer vill säga*whistle*
Tränar mark imorgon fredag. Ryggen får avgöra vilka vikter det blir.
Eventuellt måste jag hämta lillen från dagis kl 16 så då måste jag träna ca 14.30. Annars går jag en liten stund senare.
Klokt av dig Dogge, att inte träna. Den ende som får spy på mig är jag själv *whistle* och lillen förstås *cupid*
Lukaspappa
2007-09-28, 17:55
28 sep-07
Sporthallen
Mark, med bälte:
120*X-X
170*3
200*3-3
230*3
255*3
200*3-3
4 set T-bar row
2 set latsdrag
6 set mage
Tänkte innan passet att om ryggen känns bra så ska jag jag göra en 3:a på 255 kg. Det bästa är att ryggen kändes helt ok efter setet på 255 kg, även om det smärtade lite i ryggen på mina avslutande set på 200 kg.
Pers på 3an, vilket är kul. Dock ska vikten inte vara några problem om bara ryggen får vara fräsch. Vad som kanske är intressantast är att jag tror att jag har en relativt hög maxnivå på en singel. Att repsa känns inte som min melodi i marklyft.
Film kommer...
Din 3:a på 255 kg med min kamera.
xhdQFbuV9Rg
Lukaspappa
2007-10-01, 17:26
1 okt-07
Sporthallen
Böj, utan bälte:
70*8
100*5
120*5
140*5
150*5
160*5
170*5
180*5
Böj, med bälte:
170*3
180*3
190*3
Kändes som sirap till en början. Som tur var så dök Donald upp som gubben i lådan... så då kunde jag lyfta lite bättre eftersom jag fick pass och nån som peppade upp mig. 3 första repsen på 180 kg, utan bälte, kändes väldigt fina, de sista 2 var segare.
Körde tre set med bälte. Inte använt bälte på nästan två månader så det blev lite knöligt. Men det ska nog bli bra så småningom.
Lillgrabben
2007-10-01, 17:45
Du är inte bara en mkt bra utlyftare för bänkpress, du är även rejält stark!
*flex*
Lukaspappa
2007-10-01, 18:34
Du är inte bara en mkt bra utlyftare för bänkpress, du är även rejält stark!
*flex*
Ha ha, tack ska du ha Lillgrabben! Har dock inte gjort så många utlyft i mina dar, men en hyfsad kapacitet i marklyft kan vara en fördel som utlyftare :cool:
Jag vet att du är jävligt stark i bänkpress, dock känner jag inte till din kapaciet som utlyftare :D Men jag vet däremot att du även är stark i marklyft så du har förutsättningarna! *flex*
A.Pahkamaa
2007-10-01, 19:10
Nu känner jag ju igen dig, kul att du också har hittat hit! Kul att du även funderar på comback. :)
Lukaspappa
2007-10-01, 19:49
Nu känner jag ju igen dig, kul att du också har hittat hit! Kul att du även funderar på comback. :)
Tack! Kul att bli igenkänd, så länge det inte handlar om "Efterlyst" med Hasse Aro :laugh:
Hittade hit tack vare Donald. Det är trevligt att läsa träningsdagböcker, det ger fin inspiration och nya idéer och tips.
Min ambition är absolut att göra comeback, när det blir är inte lika säkert :Virro
Det tar sig Nicke!
Du har ju ökat kollosalt fort nu i styrka utan bälte, kanske läge att dra i bromsen en aning nu ett par veckor så ryggen din inte överbelastas?
Jag menar bara att så vikterna får "växa" in i kroppen lite innan du fortsätter jakten på nya kilon för håller du dig bara hel så kommer det bli oerhört spännande att se vad du kan hitta på!*popcorn*
Lukaspappa
2007-10-01, 22:45
Det tar sig Nicke!
Du har ju ökat kollosalt fort nu i styrka utan bälte, kanske läge att dra i bromsen en aning nu ett par veckor så ryggen din inte överbelastas?
Alldeles riktigt! Tror att vikter kring 180 kg ska få växa in i mig ett tag :naughty:
När jag körde med bälte var det svårt att verkligen utnyttja bältet maximalt. En mycket viktig faktor som inte får missas. T ex första repset på 190 kg kändes nästan som utan bälte, sen fick jag till det lite bättre på sista 2.
Lillgrabben
2007-10-02, 13:57
Ha ha, tack ska du ha Lillgrabben! Har dock inte gjort så många utlyft i mina dar, men en hyfsad kapacitet i marklyft kan vara en fördel som utlyftare :cool:
Jag vet att du är jävligt stark i bänkpress, dock känner jag inte till din kapaciet som utlyftare :D Men jag vet däremot att du även är stark i marklyft så du har förutsättningarna! *flex*
Har du inte varit utlyftare många gånger så är det bara att gratulera till en god insats! Utlyften du bjöd på under bänkdm förra året var otroligt bra & följsamma.:)
Ett skräckblandad upplevelse var bänkdm i Malå för ganska många år sedan.... Där var ett antal hockeygrabbar i 70-80 kgs klassen anlitade som passare / utlyftare under tävlingen - dessvärre hade de nog aldrig provat agera utlyftare eller ens passa tidigare. Huga...:thumbup:
Själv gör man väl så gott man kan som utlyftare, smalfet som man är! Det är dock inte alltid alldeles lätt då vissa lyftare har ganska speciella önskemål på hur utförandet av utlyftet ska vara.
Lukaspappa
2007-10-02, 18:43
Har du inte varit utlyftare många gånger så är det bara att gratulera till en god insats! Utlyften du bjöd på under bänkdm förra året var otroligt bra & följsamma.:)
Ett skräckblandad upplevelse var bänkdm i Malå för ganska många år sedan.... Där var ett antal hockeygrabbar i 70-80 kgs klassen anlitade som passare / utlyftare under tävlingen - dessvärre hade de nog aldrig provat agera utlyftare eller ens passa tidigare. Huga...:thumbup:
Själv gör man väl så gott man kan som utlyftare, smalfet som man är! Det är dock inte alltid alldeles lätt då vissa lyftare har ganska speciella önskemål på hur utförandet av utlyftet ska vara.
Tackar! Bra att veta att jag inte var helt bortkommen :em: Ja, vissa lyftare är betydligt svårare att lyfta ut åt än andra... ska dock inte nämna några namn :D
Lukaspappa
2007-10-03, 16:15
3 okt-07
Sporthallen
Bänkpress:
70*X-X
100*5
125*3
142,5*3
160*2
162,5*2
140*3
147,5*3
152,5*3
FU-bänk, "illegal wide" (inspirerad av Börje :) )
100*5
110*5
110*5
7 set axlar
Tekniskt känns det jävligt vidrigt. Fr a på tunga vikter där stången vill ner mot magen, precis som om jag hade bänktröja på mig. Fattar inte vad jag sysslar med *mini* Får nog fel vinkel med fötter och brygga. Sista två seten fick jag till det bättre tror jag, ska tänka på det till nästa gång. Styrkan dock godkänd *rolleyes*
Axelbredd är viktigt så axelträningen får man inte missa :naughty:
3 okt-07
Sporthallen
Bänkpress:
70*X-X
100*5
125*3
142,5*3
160*2
162,5*2
140*3
147,5*3
152,5*3
FU-bänk, "illegal wide" (inspirerad av Börje :) )
100*5
110*5
110*5
7 set axlar
Tekniskt känns det jävligt vidrigt. Fr a på tunga vikter där stången vill ner mot magen, precis som om jag hade bänktröja på mig. Fattar inte vad jag sysslar med *mini* Får nog fel vinkel med fötter och brygga. Sista två seten fick jag till det bättre tror jag, ska tänka på det till nästa gång. Styrkan dock godkänd *rolleyes*
Axelbredd är viktigt så axelträningen får man inte missa :naughty:
Klart bra pass:thumbup: Axlarna är och har ju alltid varit ditt signum!
Mackanlarsson
2007-10-03, 18:07
Hej nu är också jag här :naughty:
Lukaspappa
2007-10-03, 18:29
Hej nu är också jag här :naughty:
Vad kul! Välkommen! :thumbup:
Lukaspappa
2007-10-05, 21:16
5 okt-07
Sporthallen
Mark, utan bälte:
120*X-X-X
170*5-5
190*5
200*5
210*5
Mark, med bälte:
210*3-3-3
Rumänska mark, utan bälte:
120*X
140*X
160*X
180*5-5-5
4 set mage
Kass rygg efter onsdagens bänkpass :( Trodde inte att jag skulle kunna träna mark idag, men tänkte att jag åtminstone kanske kunde prova Rumänska mark för första gången. Men jag värmde upp mer än vanligt och körde mycket mage (lätt) innan jag började lyfta så då kunde jag utföra lyften hjälpligt, dock helt utan explosivitet. (Tränar jag mage brukar smärtan/krampen i ryggen minska lite)
Rumänska mark ska jag prova fler gånger, kändes "intressant" *rolleyes*
Jag kämpar vidare *flex*
Hur gör man rumänska mark? Tunga vikter du kör på annars!
Lukaspappa
2007-10-06, 08:54
Hur gör man rumänska mark? Tunga vikter du kör på annars!
Lite förenklat kan man nog säga att det är en kortare variant av raka mark. Med nästan raka ben ska du gå ner med stången precis under knäna (med rak rygg). Viktigt att du går bak med röven när du startar rörelsen.
Tar bra på mage, övre del av rygg och baksida lår.
Lite förenklat kan man nog säga att det är en kortare variant av raka mark. Med nästan raka ben ska du gå ner med stången precis under knäna (med rak rygg). Viktigt att du går bak med röven när du startar rörelsen.
Tar bra på mage, övre del av rygg och baksida lår.
Är det någon rumäm som kommit på denna "vampyrövning":naughty:
Lukaspappa
2007-10-07, 09:32
Alldeles riktigt Dogge! Övningen "uppfanns" 1451 av Vlad III Dracula. Med tanke på vilken djävulsk värk övningen ger på trapz och baksida lår så ska jag i fortsättningen döpa övningen till Transsylvanska mark, efter den store Greve Dracula. :devil:
:laugh:
En bild på "den store" som uppfann Trannsylvanska marklyft, den djävulska övningen.
Mackanlarsson
2007-10-07, 13:20
det här med djävulskmark det är inte bara rumänskmark som är djävulsk alla mark är på kommen av djävulen:devil: för hur jag en tränar så tycks jag ej komma upp på en normal nivå*mini* så det är tur att det finns böj:cool: och bänk:hbang:
Lukaspappa
2007-10-07, 13:38
det här med djävulskmark det är inte bara rumänskmark som är djävulsk alla mark är på kommen av djävulen:devil: för hur jag en tränar så tycks jag ej komma upp på en normal nivå*mini* så det är tur att det finns böj:cool: och bänk:hbang:
Nej, det är inte lätt att komma upp på en "normal nivå" i mark. Men å andra sidan kan väl ingen beskylla den store Greve Dracula för att vara normal?
Lukaspappa
2007-10-07, 17:50
7 okt-07
Sporthallen
Smalbänk (pekfingrarna alldeles intill "glatta" delen):
70*8-8
100*5
120*3
130*3
140*3
130*3
120*3
100*5
5 set biceps
Kände mig grov som fan idag :D Detta pga rejält blodfyllda trapz och lats efter fredagens Transsylvanska mark *flex*
När jag började lyfta kom jag dock ner på jorden igen. *slap* Körde iof som planerat men jag hade trott/hoppats att det skulle gå lättare än vad det gjorde. Men dä ä int så noga :Virro
Saknar ord över dagens pass du genomförde! Du bara lallar upp vikterna! Det ÄR styrka!:em:
Och så slog du Markus med ett set i biceps! Vad håller på hända i klubben?
Lukaspappa
2007-10-07, 19:08
Saknar ord över dagens pass du genomförde! Du bara lallar upp vikterna! Det ÄR styrka!:em:
Och så slog du Markus med ett set i biceps! Vad håller på hända i klubben?
Att Markus ödlsar kraft på 4 set biceps är lite oroväckande ;)
Då mitt motto är "det viktiga är inte att vara stark, det viktiga är att se ut att vara stark", så är 5 set biceps ett mycket logiskt agerande från min sida :MrT:
Skulle jag börja tävla igen så får jag nog dock revidera mitt motto en smula :laugh:
Där kan jag inte riktigt hålla med om:D Det är en himmelsk övning det här med marklyft! Den där grenen där man ligger ned och tävlar däremot är en gren som måste härstamma från en plats där det är mycket varmt!
Stryk bänkpress från styrkelyft och låt bänkarna ha sin egen sport för sig själva! Ligga ned VAD ÄR DET FÖR NÅT? Säger bara: phö
Jag fick en tår i ögat när jag lästa. Så vackert! Det där är poesi för min öron ska du veta och jag håller med om vartenda ord.
Lukaspappa
2007-10-08, 21:33
Jag fick en tår i ögat när jag lästa. Så vackert! Det där är poesi för min öron ska du veta och jag håller med om vartenda ord.
Tack ska du ha Timme! Du förstår dig på sann poesi märker jag. Eftersom du har denna poetiska ådra inom dig så har du alla möjligheter att lyckas med dina mål. Skynda långsamt! *flex*
Tack ska du ha Timme! Du förstår dig på sann poesi märker jag. Eftersom du har denna poetiska ådra inom dig så har du alla möjligheter att lyckas med dina mål. Skynda långsamt! *flex*
Tack så mycket! Ja, det gäller att skynda långsamt, annars kan man gå riktigt illa.
Lukaspappa
2007-10-08, 21:46
8 okt-07
Sporthallen
Böj, utan bälte:
70*X
100*5
125*5
150*5
160*5
175*5
185*3
190*3
Böj, med bälte:
180*3-3-3
Mage 5 set
Är rätt nöjd med passet. Träning utan bälte har gjort mig starkare, absolut. Problemet ligger i att omsätta den ökade styrkan maximalt när man kör med bälte (och ev dräkt). Böjar utan bälte blir automatiskt betydligt långsammare så jag får vara på min vakt så jag inte blir en smygfis även med bälte.
Fick dock rätt fin fart på böjarna med bälte. Bättre än förra veckan.
Valde sedan att träna mage istället för vader... Inte likt mig! Vad fasen håller jag på med? Tror jag med detta att jag kan kalla mig för styrkelyftare?
Nää, det krävs nog mer än så..?
Klart bättre fart i böjarna med bälte idag, såg riktigt lätt ut! Styrkan helt RAW ökar snabbare än vad jag trodde måste jag medge:thumbup: Du börjar helt klart få upp styrkan i din svagaste länk (midjepartiet) det syns klart och tydligt:)
Mackanlarsson
2007-10-08, 22:41
du har väldigt finna böjar helt klart så är du starkare på mitten:hbang:
Lukaspappa
2007-10-08, 23:14
Tack pojkar! Ni är för gulliga :em:
Tror vi har uppfostrat ännu en lyftare i klubben till att ha blivit en riktig spjuver! Tänker på Lukas som efter att ha persat med 10 kg i bänk får frågan: Är du nöjd nu? - Nej det var ju dåligt, det gick ju tungt!
Verkar inte finnas någon "normal" i klubben, vilket är trevligt för det är ju så vi vill ha det:laugh: I alla fall jag är det kanske bäst att tillägga ifall någon som läser detta anser sig vara normal.:D
Och alla som lyfter skrot borde ju egentligen sinnesundersökas!
Ja, vi skrotlyftare är ju lite rubbade :D
Lukaspappa
2007-10-09, 18:14
Men bättre att lyfta skrot än att samla på sig en massa skrot :ike
showstopper
2007-10-11, 18:53
Härligt med nysatsning osv. Kör själv på Atletican, har sett dej där några gånger för rätt längesen och tänkt att det är ungefär din fysik jag skulle vilja uppnå på längre sikt. Är nämligen själv närmare 1.90, och det är fan svårt att få fram ett "stort intryck" då. Men du är grym:). Hoppas man får se dej på DM (var väl det som skulle gå av stapeln här istan). Kör hårt.
Lukaspappa
2007-10-11, 20:51
Härligt med nysatsning osv. Kör själv på Atletican, har sett dej där några gånger för rätt längesen och tänkt att det är ungefär din fysik jag skulle vilja uppnå på längre sikt. Är nämligen själv närmare 1.90, och det är fan svårt att få fram ett "stort intryck" då. Men du är grym:). Hoppas man får se dej på DM (var väl det som skulle gå av stapeln här istan). Kör hårt.
:em: Tack så mycket! Roligt att jag kan inspirera lite.
Ja, jag har tränat en del på Atletican. Men har inte tränat där sen det stängde igen för allmänheten. Har dock alltid tränat mest på sporthallen och numera ibland även på gymmet. Nu har Nina, som tränar ganska mycket på Atletican, börjat träna med oss på sporthallen. Du kanske vet vem det är...
På DM kommer du nog få se mig, dock inte som tävlande. Men jag lär nog synas där ändå :) Min comeback är inte ett faktum än på ett tag.
Se till att komma och titta på DM 27:e oktober i friidrottshallen.
Lukaspappa
2007-10-12, 18:10
12 okt-07
Sporthallen
Mark, utan bälte:
120*X-X
160*3
180*3
200*3
210*3
220*3
Mark, med bälte:
200*3
220*3
240*3
Transsylvanska mark, utan bälte (pekfingrarna intill glatta delen):
150*X
170*X
190*6
200*5-5
170*X (lillfingrarna på ringarna)
Bänkpress:
60*X
80*5
100*5
120*2
130*2
140*2
150*2
160*2
140*2
Flera set mage
Kände direkt att jag hade mycket bättre drag i marken än förra veckan. Fick lite känning i ryggen på 220 utan bälte, men inte så farligt. Med bälte gjorde jag nog den lättaste 3an någonsin på 240. Kändes riktigt bra! :)
Bänken var helt ok. Kände mig skakig efter marken. Dessutom kramp i ryggen, så jag fick köra ett set mage mellan nästan varje set bänk för att få bort krampen. Tekniskt känns det mindre bra, får ingen "balans" på lyften.
Har gått med feber tis, ons och tors. Med tanke på det så kunde jag absolut inte begära mer i dag.
Ja din trea på 240 kg igår var inga problem alls. Tror att du redan nu gör minst 300 kg med dräkt:thumbup: Om du är fräsch och inte har ont förstås.
Grabbarna skötte sig bra på DM fick jag höra. Nöjdast är nog Inko som persade till 127,5 kg. Lukas tror jag gjorde 195 kg. Markus 267,5 kg, Adam bommade ut sig.
Laddat upp för kl 18.30? Du är välkommen förbi och kolla om du inte har annat för dig.
Jäklar! Fick du en tvåa på 160 kg i bänk igår efteråt? Ja tydligen var det så, du är liksom på g över hela linjen!
Lukaspappa
2007-10-13, 20:31
Jäklar! Fick du en tvåa på 160 kg i bänk igår efteråt? Ja tydligen var det så, du är liksom på g över hela linjen!
Korrekt läst av dig. Du får absolut godkänt i läskunnighet :naughty: :Virro
Korrekt läst av dig. Du får absolut godkänt i läskunnighet :naughty: :Virro
Läskunnigheten har alltid varit god men däremot inte alltid läsförståelsen:D
Lukaspappa
2007-10-15, 22:18
15 okt-07
Sporthallen
Böj, utan bälte:
70*X
100*5
125*5
150*5
160*5
170*5
180*5
195*3
Böj, med bälte:
180*3
190*3
202,5*3
6 set vader
Pust! I dag fick jag ingenting gratis. Fick kämpa för varje reps, på alla set, kändes det som. Kände mig trött i magmuskulaturen. Berodde med all säkerhet på förra veckans träning. Aldrig påfrestat magen så hårt som jag gjorde förra veckan.
Följde min planering, men jag kan bättre. Fick inte alls lika fina böjar med bälte som jag fick förra veckan *grr* Dock var jag rejält slut i ben och mage/midja så det var nog inte så konstigt. 3a på 202,5 med rejält ömma muskler är ändå godkänt :MrT:
Nästa böjpass blir lättare :)
Mackanlarsson
2007-10-16, 07:49
med än så smala midja så måste musklerna som sitter där vara oerhört starka*flex*
Lukaspappa
2007-10-16, 09:57
med än så smala midja så måste musklerna som sitter där vara oerhört starka*flex*
Ja, det har du helt rätt i :D
Lukaspappa
2007-10-18, 23:13
18 okt-07
Gymmet
Bänkpress:
70*X-X
100*5
120*3
135*3
150*3
165*1 (miss på tvåan)
140*3
150*3-3
140*5
6 set axlar
Jäla siit! Gillar inte att missa lyft. Men jag måste lära mig att våga missa lite oftare. Här är bänkmonstret Lukas Nilsson ett föredömme... Har aldrig sett nån annan missa så många lyft som han gör *rolleyes* Går inte ett pass utan att han missar ett eller flera lyft, men det ger ju bevisligen resultat *popcorn*
En tvåa på 165 hade varit det bästa jag gjort sen 1998... (Gjort 1a på 180 som bäst, men då var jag en tjockis)
Tänkte köra lite lätta mark oxå, men jag tränade efter kl 23 så energin tog slut :em:
Lukaspappa
2007-10-19, 12:53
19 okt-07
Gymmet
Mark, utan bälte:
120*X-X
160*3
180*3
200*3-3
Mark, med bälte:
200*3-3
Transsylvanska mark (lillfingret på ringen):
160*X-X-X
Lätta vikter som gick tungt. Glömde hjärnan hemma. Mindre än 12 timmar sen gårdagens pass.
showstopper
2007-10-21, 10:24
tjena.. atletican-räven här igen...
hehe, måste bara börja med att hylla bänkmonstret nilsson, det är ju sanslöst, har hört att han ökat sin max-etta med nära 50 kg på ett drygt år!!
hade varit kul att se bilder på dej från 90-talet, när du tävlade,och låg i 125 kilos klassen:). kör hårt!
Lukaspappa
2007-10-21, 17:42
tjena.. atletican-räven här igen...
hehe, måste bara börja med att hylla bänkmonstret nilsson, det är ju sanslöst, har hört att han ökat sin max-etta med nära 50 kg på ett drygt år!!
hade varit kul att se bilder på dej från 90-talet, när du tävlade,och låg i 125 kilos klassen:). kör hårt!
Ja, Herr Nilsson har brutala ökningar i bänken. Dock hade man själv rätt hyfsade ökningar i hans ålder... :cool:
Bilder på mig från 90-talet finns... men dessa bilder föreställer en koloss som endast en mor kan älska :laugh:
showstopper
2007-10-22, 20:24
hehehe, det är rejält. hade varit kul om du vågat posta några här på sidan;).
en lyftare i sina glansdagar ska va grotesk, d är ju trots allt ingen skönhetstävling:).
förövrigt tänkte ja höra om tider på DM.. Start för hela faderullan... Eller kommer det annons i annonsbladet kanske?
Lukaspappa
2007-10-22, 20:37
hehehe, det är rejält. hade varit kul om du vågat posta några här på sidan;).
en lyftare i sina glansdagar ska va grotesk, d är ju trots allt ingen skönhetstävling:).
förövrigt tänkte ja höra om tider på DM.. Start för hela faderullan... Eller kommer det annons i annonsbladet kanske?
Jag är ju begåvad med humor så man vet aldrig vilka bilder som kan dyka upp så småningom... :D
Start för DM är lördag kl 11.00 (Friidrottshallen). Annons kommer i veckans Annonsblad.
Lukaspappa
2007-10-22, 20:58
22 okt-07
Sporthallen
Böj, med bälte:
70*X
100*3
120*3
140*3
160*3
180*3
200*3
215*2
180*3
6 set vader
Setet på 215 kg... Första rep: sätter mig ända ner till källaren, fäller ihop knäna, historiens näst knöligaste lyft. Andra rep: sätter mig ända ner till källaren, fäller ihop knäna, historiens knöligaste lyft.
Målet var en 3a, men det var uteslutet med den tekniken. Teknisk katastrof! :furious: Lyfte som en j-a nybörjare *grr*
Men får försöka hitta nåt positivt i eländet:
1. Själva styrkan i sig är bra. Att jag överhuvudtaget orka bända upp vikten två gånger med sån usel teknik.
2. Kände ingen smärta alls i ryggen, trots dessa lyft som borde påfresta vilken rygg som helst. (Får dock avvakta till morgondagen innan jag säkert kan säga om ryggen är bra.)
Självförtroendet fick sig en knäck, men jag vet att jag kan bättre och kraven på mig själv har ökat. Jag hade varit väldigt nöjd med en tvåa på 215 för ett år sen.
Mitt självförtroende fick sig oxå en knäck idag:cryout: man är aldrig bättre än sitt senaste pass som bekant, men det kan svänga fort och ett bra lyft på lördag på värmningen och allt självförtroende kan återkomma snabbare än blixten.
Märklig sport!
David-Tajik
2007-10-23, 20:37
FEL! nybörjare går aldrig nog djupt(vad jag sett) btw, tror du att du kan linda mig på DM ?
Lukaspappa
2007-10-23, 21:32
tror du att du kan linda mig på DM ?
Kan inte lova nåt, men jag hoppas det.
Mackanlarsson
2007-10-24, 12:53
du har ju väldigt fin teknik i vanliga fall men du gick alldels för långt bak med arslet så du fick höften alldels för långt bak när du vände så då får man bryta upp vikten med ryggen jag tror att du ska köra varana vecka utan bälte för att inte tappa vinklarna i böjen i stället för varje böjpass vad tror du sjölv om det
Lukaspappa
2007-10-24, 17:04
du har ju väldigt fin teknik i vanliga fall men du gick alldels för långt bak med arslet så du fick höften alldels för långt bak när du vände så då får man bryta upp vikten med ryggen jag tror att du ska köra varana vecka utan bälte för att inte tappa vinklarna i böjen i stället för varje böjpass vad tror du sjölv om det
Ja precis, det där med arslet märker jag nu när du nämner det. Jag filmade lyften på 215 och det syns tydligt att jag går alldeles för långt bak med höften. Då blir bryyytning *grr* Ska nog köra några pass med bälte, för så där kan jag inte fortsätta *mini*
Tack för din påpekan! :thumbup:
Lukaspappa
2007-10-24, 17:18
24 okt-07
Sporthallen
Bänkpress:
70*X-X
100*8
120*5
135*3
150*2
165*1
172,5*Bom
145*4
7 set axlar
5 set biceps
Förhoppningen var en 2a på 165, men första rep gick inte tillräckligt lätt så jag försökte inte ens. Chansade med 172,5 men det fanns inte idag. Känns fortfarande skit med tekniken, får det inte alls att stämma *gah!*
När jag lyfter av stången har jag ingen aning om var på bröstet jag ska lägga stången. Dessutom blir det nästan med stopp trots att jag vill ha lyft med mer flyt (men absolut inte studs). Donald tyckte det såg ut som att jag pressade mycket med armarna och inte tillräckligt mycket med bröstet. Det kan nog ha varit en korrekt iakttagelse.
Mitt mål är 180 kg i 110:an. Ganska tufft mål men förhoppningsvis realistiskt.
David-Tajik
2007-10-24, 17:49
hojj, du är stark i bänk !! längtar tills man blir lika stark som dig :) btw kommer du kunna linda mig på DM ?... inte så farligt om du inte gör det, har ändå inte hunnit ta i helt MAX än i böj så kommer inte satsa allt för hårt på DM men om du lindar mig satsar jag ju såklart lite högre :)
Lukaspappa
2007-10-24, 19:36
hojj, du är stark i bänk !! längtar tills man blir lika stark som dig :) btw kommer du kunna linda mig på DM ?... inte så farligt om du inte gör det, har ändå inte hunnit ta i helt MAX än i böj så kommer inte satsa allt för hårt på DM men om du lindar mig satsar jag ju såklart lite högre
Styrka är relativt, som det heter. Jämfört med min mor är jag groteskt stark :D En gång skulle morsan prova på bänkpress... 10-15 kg var det (5 kg:s teknikstång och lite vikter). Hon rubbade inte stången från ställningen, utan frågade istället vem som hade låst fast stången på ställningen :laugh: Jag och farsan blev inte imponerade kan jag säga. Som tur är fick jag nog mer av farsans gener :D
På DM på lördag hoppas jag kunna göra allt som finns i min makt, inklusive lindning av så många jag kan :thumbup:
Märkligt det där hur man helt plötsligt kan tappa känslan och tekniken i en gren bara sådär över en natt:furious: men som tur är så brukar det i regel gå ganska fort att åtgärda bristerna om man bara vet vad som är felet:thumbup:
Styrkan har ju blivit stabilare och stabilare och snart kommer en höjning även i bänken för dig!
Lukaspappa
2007-10-26, 20:06
26 okt-07
Sporthallen
Mark, med bälte:
120*X-X
170*3
200*3
235*3
270*1
Transsylvanska mark, utan bälte:
170*X
190*8
200*6-6
180*X (lillfingret på ringen)
3 set mage
30 november 1995 gjorde jag 270 kg i mark med bälte. Sedan dess har jag faktiskt aldrig var upp så högt RAW... tills idag :) Men jag har betydligt mer i kroppen känner jag, men ett steg i taget :cool:
Får jag ut lika mycket med markdräkten som jag fick "förr i tiden" så kan det bli riktigt roligt :cool: Min svaga del i marken är ju starten och där hjälper ju dräkten som mest.
Ska försöka lägga in en snutt på marken.
Lukaspappa
2007-10-26, 20:41
26 okt-07
Mark 270 kg RAW
dg2kkhR_Nyk
Mark 270 kg RAW
Oj, såg ju fasiken explosivt ut!
Lukaspappa
2007-10-26, 21:25
Oj, såg ju fasiken explosivt ut!
Tackar! Ja, segare lyft har man ju sett :D
Tackar! Ja, segare lyft har man ju sett :D
Härligt Niklas! Jag hoppas du verkligen håller ihop och börjar jaga mig då kommer jag att få en jäkla motivation och då jagar vi varandra mot än högre vikter!:thumbup:
Lukaspappa
2007-10-28, 17:02
Härligt Niklas! Jag hoppas du verkligen håller ihop och börjar jaga mig då kommer jag att få en jäkla motivation och då jagar vi varandra mot än högre vikter!:thumbup:
Min ambition är att jaga upp dig på riktigt höga vikter! :devil:
Mackanlarsson
2007-10-28, 18:31
du är grym i marken niklas :hbang: du ska också ha ett stort tack för hjälpen på tävlingen:thumbup:
Lukaspappa
2007-10-29, 22:15
29 okt-07
Sporthallen
Böj, med bälte:
90*5
90*5
110*3
130*3
150*3
160*3-3
170*3
180*3
190*3
205*3
180*5
150*5
7 set vader
Ett DM tar hårt även på en coach... Trött och ont i kroppen. Tekniskt kändes det bättre idag, åtminstone på de lite lägre vikterna, men jag hade väldigt svårt att få fram kraften. "Ser ut som toy" som Dogge sa.
Men detta pass gjorde mig klokare tror jag... Jag står för smalt! Sedan tidigare vet jag att jag går alldeles onödigt djupt i mina böjar *grr* Där ger jag bort många kilon. Jag ska börja träna med bredare fotställning, då borde vinklarna bli bättre och då ska jag inte sjunka lika djupt ner. Till en början kanske jag känner mig svagare (?) men jag ska försöka att verkligen ge det en chans, för jag tror det kan bli mycket bättre så i längden.
Mitt mål nu är att få bredare och grundare böjar. Tänk om jag t o m skulle kunna få till en underkänd böj... *drool* Det har jag nog aldrig lyckats med :laugh:
Lukaspappa
2007-10-29, 22:21
Böj, 205*3 RAW
Står för smalt, går för djupt.
kKewU2guWFs
Lukaspappa
2007-10-31, 11:44
Dagens morgonvikt: 110,0 kg :MrT:
Våga vägra 125:an! Har senaste veckorna befunnit mig i skymningslandet (läs 125:an) och där vill jag inte vara *spy*
Alla tjockisar över 110 kg borde få betala dyrt för sina synder :devil: Som att t ex betala för två stolar på flygresor :laugh:
Lukaspappa
2007-10-31, 16:46
31 okt-07
Sporthallen
Bänkpress:
70*X-X
100*5
120*5
135*5
150*3-3
140*5
130*5
6 set axlar
5 set biceps
Blä blä vita lamm... Ont i vänster armveck efter böjpasset.
Såg en mygga idag... sista oktober... Årets sista mygga? Eller kanske nästa års första mygga? Stackarn var nog rejält vilsen, precis som jag :Virro
Lukaspappa
2007-11-02, 19:17
2 nov-07
Sporthallen
Mark, med bälte:
120*X-X
170*3
200*3
220*1
250*1
280*1
Böj, med bälte:
100*5-5
125*5-5
150*5-5-5-5
150*10
180*10
190*8
200*6
5 set mage
Om det kändes bra så skulle jag prova 280 kg annars skulle jag träna lätt. 220 kg kändes som luft. 250 kg kändes sämre och jag tappade självförtroendet på en gång *grr* Tänkte först skita i att lyfta 280 men då tänkte jag att jag skulle ångra mig hela helgen.
Jag var nästan säker på att skulle bomma 280, även när jag påbörjat lyftet så väntade jag på korken. Desto gladare var jag när den kom så pass lätt. Kändes inte som max *flex*
Tränade lätta böj med bredare fotställning. Känns inspirerande. Känner mig klen i insidan av låren eftersom jag alltid stått ganska smalt. Men tanken med att stå bredare är att jag inte ska sjunka lika djupt och då ska det förhoppningsvis bli bra så småningom.
Lukaspappa
2007-11-02, 19:22
Mark 280 kg RAW, med äkta norrländskt jubel :)
q8PV57DwjsY
A.Pahkamaa
2007-11-02, 19:26
Jag har svårt att bestämma mig för om lyftet eller "eftersnacket" var bäst :D
Bra jobbat!
Lillgrabben
2007-11-02, 19:29
Mark 280 kg RAW, med äkta norrländskt jubel :)
q8PV57DwjsY
Snyggt marklyft!
Det var ju dessutom med en del mersmak!!! Bådar gott inför framtiden måste jag säga! :)
Kraften finns i Norrland :hbang:
Ser grymt bra ut. Nu djävlar packar du på dig en marklyftsdräkt och ger Dogge en allvarlig match om marklyftartiteln nästa år *slap*
Fy fan Niklas! Helt underbart att se efter dina enorma skadeproblem som varit de senaste 2 åren! Är inte alls överraskad för detta har vi alla vetat att du har kapacitet för:)
Tror att du kan dra hur jävla mycket som helst om du lägger på dig 15 kg till!
Comebacken närmar sig! Nu får du nästa vecka beställa en bänktröja och börja köra in dig lite smått med material för tusan! Böjdräkt och lindor kan du ju vänta med ett tag till med.
Sa du jag är så jävla stark så klockerna stannar? Den var bra och sann:laugh:
Jäkla fint marklyft...
Fan ni måste ju fått för mycket mygg gift när ni var små*whistle*
För ni är ju helt galna ni från Kiruna :D
"jag är så jävla stark så klockerna stannar"
Lukaspappa
2007-11-02, 21:11
Jag har svårt att bestämma mig för om lyftet eller "eftersnacket" var bäst
Bra jobbat!
Tackar! Ett lyckat lyft var förutsättningen för ett eftersnack *whistle* Lite pinsamt när man spyr ut sån där goja men man måste bjuda på sig själv ibland :em: Blev bara så glad när den kom så lätt.
Snyggt marklyft!
Det var ju dessutom med en del mersmak!!! Bådar gott inför framtiden måste jag säga! :)
Tackar! Ja, det fanns mer kilon att hämta men jag måste ha bättre självförtroende innan lyftet.
Kraften finns i Norrland
Ser grymt bra ut. Nu djävlar packar du på dig en marklyftsdräkt och ger Dogge en allvarlig match om marklyftartiteln nästa år
Tackar! Ska hoppa in i en dräkt så småningom. Donalds framgångar i mark inspirerar mig mycket. Förhoppningsvis kan vi lyfta varandra till högre vikter. Intern konkurrens är mycket viktigt för utveckling.
Fy fan Niklas! Helt underbart att se efter dina enorma skadeproblem som varit de senaste 2 åren! Är inte alls överraskad för detta har vi alla vetat att du har kapacitet för
Tror att du kan dra hur jävla mycket som helst om du lägger på dig 15 kg till!
Comebacken närmar sig! Nu får du nästa vecka beställa en bänktröja och börja köra in dig lite smått med material för tusan! Böjdräkt och lindor kan du ju vänta med ett tag till med.
Att äta upp sig 15 kg är egentligen mycket lockande. Men först komma igång med tävlandet, sen kanske en viktuppgång. Vill inte bli tjock i onödan :em:
Visst ska jag beställa utrustning. Men det får vänta ett tag... Är inte världens rikaste just nu. Betalade i veckan kvarskatt på över 13 000 kr. Idiot är jag som försätter mig i denna situation *screwy*
Lukaspappa
2007-11-02, 21:19
Sa du jag är så jävla stark så klockerna stannar? Den var bra och sann:laugh:
Japp, det var precis vad jag sa :cool:
Jäkla fint marklyft...
Fan ni måste ju fått för mycket mygg gift när ni var små*whistle*
För ni är ju helt galna ni från Kiruna :D
"jag är så jävla stark så klockerna stannar"
Tack så mycket Rambo! Brukar ha myggmedel som deodorant under armarna, vilket säkert kan bidra till mitt (och mina kamraters) sjuka beteende :D
Mackanlarsson
2007-11-02, 23:05
du är min idol:hbang: ingen kan efter tända som du du är bäst:bow:
showstopper
2007-11-03, 08:46
Det där ser ut som MINST 10-15 kg från max!
Och instämmer i Dogges förslag att lägga på 15 kg på kroppen också:) det är aldrig fel när man jagar vikter.
Grymt genomfört lyft.. från bottendraget till "jag är så jävla stark så klockerna stannar" hehe, sånt gillas, det är tamejfan så det ska låta efteråt!!
Kör hårt.
Lukaspappa
2007-11-03, 09:36
du är min idol:hbang: ingen kan efter tända som du du är bäst
Tackar ödmjukast! Jag är normalt en sansad människa men jag kan tända till ibland ;)
Det där ser ut som MINST 10-15 kg från max!
Och instämmer i Dogges förslag att lägga på 15 kg på kroppen också:) det är aldrig fel när man jagar vikter.
Grymt genomfört lyft.. från bottendraget till "jag är så jävla stark så klockerna stannar" hehe, sånt gillas, det är tamejfan så det ska låta efteråt!!
Kör hårt.
Tackar! Max var det inte, men hur många ytterligare kilon det fanns vet jag inte :) Jag lägger hellre 15 kg på stången än på kroppen men å andra sidan så gillar jag mat... :naughty:
David-Tajik
2007-11-03, 18:04
förra markpasset tog du 270 nu 280 nästa 290?:devil: såna ökningar vill jag också göra i marklyft :D
Lukaspappa
2007-11-04, 12:06
förra markpasset tog du 270 nu 280 nästa 290?:devil: såna ökningar vill jag också göra i marklyft :D
"Det är aldrig försent att ge upp, men det är heller aldrig försent att öka" :MrT:
showstopper
2007-11-05, 11:23
Tjena
Jag har en polare som jag tränar med... 88kg, har dragit 270 i mark (290 med remmar), bänkat 170 (givetvis RAW), böjjen är jag osäker på eftersom han har haft knäproblem och inte kört den på länge, men jag har för mej att det har varit kring 200 (bara med bälte då).
Har sagt åt han att han borde ta sej upp till sporthallen och kanske testa träna lite med er, för att säkerligen förbättra sina resultat i SL-grenarna, eftersom han (så som jag) tränar mer åt byggar-hållet just nu.
Vad tror du, låter dom persen som ngt som skulle kunna hålla inom styrkelyft?:cool:
/Robbe
Tjena
Jag har en polare som jag tränar med... 88kg, har dragit 270 i mark (290 med remmar), bänkat 170 (givetvis RAW), böjjen är jag osäker på eftersom han har haft knäproblem och inte kört den på länge, men jag har för mej att det har varit kring 200 (bara med bälte då).
Nu kan jag inte svara för Kirunapöjkarna. Men, som norrbottnisk lyftare, med vetskap om rekryteringssvårigheterna så låter det verkligen som en talang som verkligen inte bör slösas bort!! Är han av det rätta virket, dvs ej hobbykemist, så skulle det vara mycket intressant att se hans utveckling om han fick specialträna på tävlingsmomenten *popcorn*
Tjena
Har sagt åt han att han borde ta sej upp till sporthallen och kanske testa träna lite med er, för att säkerligen förbättra sina resultat i SL-grenarna, eftersom han (så som jag) tränar mer åt byggar-hållet just nu.
Vad tror du, låter dom persen som ngt som skulle kunna hålla inom styrkelyft?:cool:
/Robbe
Tycker både du och din polare skall söka er till oss på Sporthallen! Vi har något som fattas på de kommersiella gymmen och det stavas GEMENSKAP och SAMMANHÅLLNING! Vi har så kul på våra träningar så det inte är sant!
Resultaten du nämnde är mycket bra, inget snack om den saken. Vi anklagar ingen för att syssla med kemi men för att för få träna med oss måste medlemmarna skriva under är en ansvarsförbindelse där man tar kraftigt avstånd mot kemiska produkter.
Och på Sporthallen går det faktiskt att kombinera styrkelyft och byggning:thumbup:
Ett tillägg i sammanhanget kan vara på sin plats. Sporthallen har beskyllts för att vara tråkig och trång men nu har vi tre ställningar i världsklass och på två av dessa finns Safe Rack!:thumbup:
Dessutom är två sprillans nya lyftarflak beställda och som kommer lyfta hallen än mer! Lägg där till att vi fått massa nya vikter och nya viktställ är på gång! Utöver detta har vi nu en storsponsor på gång för att förbättra hallen ytterligare (men det är hemligt);) så inom ett år så tror vi att många kommer att söka sig till Sportis som kommer ha en av Sveriges absolut bästa anläggningar för Styrkeyft/bänkpress och varför inte byggning!
showstopper
2007-11-05, 12:50
Denna kille sysslar INTE med ngn "kemi":thumbup:
Jag ska snacka med han och försöka få med han upp till er ngn dag.
Själv är jag tveksam till en karriär inom styrkelyft (trots att det hade varit extremt roligt)... Saknar nämligen höger pec, stora bröstmuskeln, vilket inte bara leder till svårigheter i bänken utan även i mark (och många andra övningar) efter som hela högerarmen är kortare samt handen är avsevärt mindre*gah!* ...
Men d går att bygga och öka styrkan ändå:)
och det försöker jag så gott det går med... men kanske skulle satsa på en titel som "kiruna atletklubbs starkaste en-bröstmuskels-bänkare"*whistle* .
Kul med ett lyft för sporthallsgymmet, det verkar finnas känsla och en sammanhållning och genmenskap där som du säger.
showstopper
2007-11-05, 12:54
...och med 192 cm och 114 kg så är det inga fina resultat jag kan stoltsera med procentuellt till vikten i synnerhet:)
...och med 192 cm och 114 kg så är det inga fina resultat jag kan stoltsera med procentuellt till vikten i synnerhet:)
Spelar ingen roll om du inte blir världsmästare, det viktigaste är att ha roligt och är HELT övertygad om att du skulle bli starkare om du tränade med oss och därmed mer muskler!:hbang:
Tycker både du och din polare skall söka er till oss på Sporthallen! Vi har något som fattas på de kommersiella gymmen och det stavas GEMENSKAP och SAMMANHÅLLNING! Vi har så kul på våra träningar så det inte är sant!
Spelar ingen roll om du inte blir världsmästare, det viktigaste är att ha roligt och är HELT övertygad om att du skulle bli starkare om du tränade med oss och därmed mer muskler!:hbang:
Sanningen ord!
(hoppas an ni nu kan värva 2 st nya medlemmar till erat dåraktiga sällskap :))
showstopper
2007-11-05, 13:06
Jag ska fasen ta mej förbi ngn dag. Måste bara komma över rädslan (som jag redan kommit över på atletican:em: ) att våga vara svagare än killar som väger hälften så mkt, hehe. Men som du säger, man tränar för sej själv, och det viktiga är att ha kul. 19.00 på måndagar, visst hade ni tid då? Isf dyker jag upp om inte ikväll så nästa måndag.:)
Jag ska fasen ta mej förbi ngn dag. Måste bara komma över rädslan (som jag redan kommit över på atletican:em: ) att våga vara svagare än killar som väger hälften så mkt, hehe. Men som du säger, man tränar för sej själv, och det viktiga är att ha kul. 19.00 på måndagar, visst hade ni tid då? Isf dyker jag upp om inte ikväll så nästa måndag.:)
Här hittar du info om klubben
http://www.kirunastyrkelyft.se/kak_STARTSIDAN.htm
Lukaspappa
2007-11-05, 16:48
Tjena
/Robbe
Dogge och Börje har redan svarat mycket bra på din fundering. Dom vikterna du nämner är mycket bra resultat oavsett kroppsvikt! (För en ren lyftare vill säga)
Men du ska inte bry dig om vilka vikter du själv lyfter. I första hand tävlar man mot sig själv. Även när jag själv var bäst som junior så tävlade jag alltid i första hand mot mig själv :thumbup:
Dessutom är kvaliteterna som styrkelyftare inte så viktigt, det är betydligt viktigare med dom rätta kvaliteterna som människa :thumbup:
Lukaspappa
2007-11-05, 17:11
5 nov-07
Sporthallen
Böj, med bälte:
90*5-5
110*5
130*5
150*5
160*5
170*5
180*5
190*5
200*5
170*5
5 set mage
En sak kan jag säga... känns mycket bra att stå bredare i böjen. Lite ovant men känns ändå redan mycket bättre! Kan ta i mycket bättre och vinklarna blir mycket bättre. En relativt bekväm 5a på 200 kg är jag mycket nöjd med! Var dessutom rätt mör i benen efter alla 5or före det.
På sista setet på 170 kg stod jag ännu bredare vilket kanske kändes ännu bättre, men det är svårt att säga säkert eftersom det var en lättare vikt.
Vikter på 200 är kanske inte så smart utan pass... :em:
Kan även jag intyga att denne person som shadowtrooper känner inte sysslar med någon slags kemi. Han är nog bland dom seriösare man känner till med att hålla kosten och träna, men som sagt han tränar mycket åt "Byggarhållet"
Jag själv tränar på Atletican å har länge haft fundereringar på att komma å börja köra med er, men de har aldrig blivit av. Får se om man pallrar sig upp till sporthallen här nån vecka, hade varit roligt och givande att köra nåt eller några pass med er i veckan.
Häls Marcus
Lukaspappa
2007-11-05, 17:16
Böj 200*5 RAW
w7_b0mnKwyk
5 nov-07
Sporthallen
Böj, med bälte:
90*5-5
110*5
130*5
150*5
160*5
170*5
180*5
190*5
200*5
170*5
5 set mage
En sak kan jag säga... känns mycket bra att stå bredare i böjen. Lite ovant men känns ändå redan mycket bättre! Kan ta i mycket bättre och vinklarna blir mycket bättre. En relativt bekväm 5a på 200 kg är jag mycket nöjd med! Var dessutom rätt mör i benen efter alla 5or före det.
På sista setet på 170 kg stod jag ännu bredare vilket kanske kändes ännu bättre, men det är svårt att säga säkert eftersom det var en lättare vikt.
Vikter på 200 är kanske inte så smart utan pass... :em:
Bra pass Nicke:thumbup: nä vi är lite tokiga som kör utan pass på tunga vikter ibland. När man var ung och dum så körde jag bänk utan pass på 170 kg med lås ensam i lokalen och missade det var korkat! Nu törs man ju för fan knappt köra på 130 kg utan 3 pass:em: Man har blivit klokare med åren tack och lov!
Tekniken ser MYCKET BÄTTRE UT när du breddat och framförallt blev djupen på böjen äntligen grundare!
Kan även jag intyga att denne person som shadowtrooper känner inte sysslar med någon slags kemi. Han är nog bland dom seriösare man känner till med att hålla kosten och träna, men som sagt han tränar mycket åt "Byggarhållet"
Jag själv tränar på Atletican å har länge haft fundereringar på att komma å börja köra med er, men de har aldrig blivit av. Får se om man pallrar sig upp till sporthallen här nån vecka, hade varit roligt och givande att köra nåt eller några pass med er i veckan.
Häls Marcus
Låter ju bra angående den starke lätte pojken ni känner:thumbup: Även du bör pallra dig upp till sportis och köra med riktiga dårar!
David-Tajik
2007-11-05, 18:50
[QUOTE=Lukaspappa;2618824]Böj 200*5 RAW
tycker det ser ut som att du böjer ryggen rätt mkt som jag också gör när jag står brett, men djupet är ju perfekt :D
Lukaspappa
2007-11-05, 20:30
[QUOTE=Lukaspappa;2618824]Böj 200*5 RAW
tycker det ser ut som att du böjer ryggen rätt mkt som jag också gör när jag står brett, men djupet är ju perfekt :D
Visst fäller jag fram ryggen ganska mycket, men det känns som oundvikligt med mina långa lårben. Fäller dock ryggen ännu mer om jag står smalt.
Men numera har jag mycket finare böjar än när jag var junior. Då var jag inte känd för att ha fina böjar :em: Dom var alltid djupa men mindre vackra. Ryggen såg nog ut som en ostbåge... *spy*
Lukaspappa
2007-11-05, 20:37
Häls Marcus
Låter mycket bra det där! Se till att ni alla tre pallrar er till Sportis :thumbup: Även jag har haft perioder som hängivits åt byggning *slap*
Lukaspappa
2007-11-05, 23:22
Jaha, nu har brandmännen här på jobbet börjat "mobba" mig... "Fan, klockerna står ju still nu när du är här och jobbar" *whistle* :em:
showstopper
2007-11-06, 11:49
Jaha, nu har brandmännen här på jobbet börjat "mobba" mig... "Fan, klockerna står ju still nu när du är här och jobbar" *whistle* :em:
heheh, men det var ett grymt uttryck! har själv börjat köra med det:thumbup:
tron på sej själv samt att uttrycka den i ord efter lyckade lyft ska inte underskattas*flex*
Lukaspappa
2007-11-06, 19:42
heheh, men det var ett grymt uttryck! har själv börjat köra med det:thumbup:
tron på sej själv samt att uttrycka den i ord efter lyckade lyft ska inte underskattas*flex*
Vad bra att jag kan inspirera till nya idéer! :thumbup: Ja, tron på sig själv är mycket viktigt!
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?p=2621925&posted=1#post2621925
Kunde bara inte låta bli! Men detta är helt enkelt styrkelyft när den är som allra bäst! Styrka, beslutsamhet, toktändning och som avslutas med en helt fantastisk kommentar som redan är en klassiker:D
Lukaspappa
2007-11-07, 00:49
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?p=2621925&posted=1#post2621925
Kunde bara inte låta bli! Men detta är helt enkelt styrkelyft när den är som allra bäst! Styrka, beslutsamhet, toktändning och som avslutas med en helt fantastisk kommentar som redan är en klassiker:D
Gränsen mellan geni och dåre är tunn som ett snöre... och filmen visar att det går att balansera på det snöret *whistle* Vågar knappt titta på filmen själv, blir nästan rädd :em:
Tänk vad hemskt om filmen från norrländskan 1996 i Hudiksvall skulle komma ut... där snackar vi beteende som härstammar från primaterna :laugh: (eller möjligen Grizzlybjörnarna ;) )
showstopper
2007-11-07, 10:36
Gränsen mellan geni och dåre är tunn som ett snöre... och filmen visar att det går att balansera på det snöret *whistle* Vågar knappt titta på filmen själv, blir nästan rädd :em:
Tänk vad hemskt om filmen från norrländskan 1996 i Hudiksvall skulle komma ut... där snackar vi beteende som härstammar från primaterna :laugh: (eller möjligen Grizzlybjörnarna ;) )
HAHA, det känns som en film man bara måste se!:D
Lukaspappa
2007-11-07, 13:52
HAHA, det känns som en film man bara måste se!:D
Nej! *spy* :D
Lukaspappa
2007-11-07, 19:20
7 nov-07
Sporthallen
Bänkpress:
70*X-X
100*5
120*3
130*3
140*3
150*4-3-3
140*5-5
FU-bänk, "Illegal wide":
110*5-5
7 set axlar
Nja, ok. Nu när jag väger fullt i 110an önskar jag att jag hade lite mer tryck, men det kommer nog.
Försökte prova lite med "Öjeby-greppet" men det fungerade lika bra som ett punggrepp på en brud... alltså inte alls :em: Får kanske ta lektioner av Pahkamaa :cool:
Lukaspappa
2007-11-08, 22:38
Fasen, snart händer det grejer i styrkelyft...
Har du tänkt sätta pers eller rekord kanske? Skynda nu att persa i antal kg på stången för snart kan vi inte göra det längre.
T ex kommer 200 kg i bänkpress i fortsättningen vara 200 gio eller 200 bes.
Här en länk till styrkelyftets framtid: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1203618.ab
Fasen, snart händer det grejer i styrkelyft...
Har du tänkt sätta pers eller rekord kanske? Skynda nu att persa i antal kg på stången för snart kan vi inte göra det längre.
T ex kommer 200 kg i bänkpress i fortsättningen vara 200 gio eller 200 bes.
Här en länk till styrkelyftets framtid: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1203618.ab
Mycket oroande läsning! Vad händer med vikterna som används i styrkelyft idag? Blir de ogiltiga? Tänk om LEOKO, ELEIKO och IVANKO skjuter in lite pengar till IPF om de förbjuder alla de nuvarande vikterna som benämns KG?
Då måste alla klubbar införskaffa nya vikter och det leder till att flera klubbar tvingas lägga ned tävlingsverksamheten eftersom vikterna är så jävla dyra!
Oron känns befogad för IPF verkar vara pengakåta och får stora pengar varje år av utrustningstillverkarna TITAN, INZER och METAL det är därför utrustningen aldrig kommer försvinna!
Lukaspappa
2007-11-09, 00:02
Mycket oroande läsning! Vad händer med vikterna som används i styrkelyft idag? Blir de ogiltiga? Tänk om LEOKO, ELEIKO och IVANKO skjuter in lite pengar till IPF om de förbjuder alla de nuvarande vikterna som benämns KG?
Då måste alla klubbar införskaffa nya vikter och det leder till att flera klubbar tvingas lägga ned tävlingsverksamheten eftersom vikterna är så jävla dyra!
Oron känns befogad för IPF verkar vara pengakåta och får stora pengar varje år av utrustningstillverkarna TITAN, INZER och METAL det är därför utrustningen aldrig kommer försvinna!
Det är en skrämmande framtid du målar upp... :(
Lukaspappa
2007-11-09, 19:06
9 nov-07
Sporthallen
Mark, med bälte:
120*3
140*3
160*3
180*3
200*3
220*3
240*3
260*3
Böj, med bälte:
100*5-5
120*5
140*5
150*5
160*5
170*5
Transsylvanska mark, utan bälte (lillf. på ringen):
160*X
180*X
200*X
160*X
2 lätta set mage (mest för att "stretcha ut" korsryggen)
Troligen i mitt livs markform (åtminstone utan dräkt). 3an på 260 kg var bekväm och absolut inte max. Har dock svårt för att tända till ordentligt, men det kanske beror på att jag tycker att jag ska klara det ändå...
Satte mobilen på inspelning av 260 kg men en klåpare (vet vem) stötte till mobilen så den filmade taket istället. Men det är sånt som händer :thumbup: Jag är lika klumpig själv :em:
I övrigt kände jag mig ganska matt men orkade genomföra passet tack vare min rutin :D
9 nov-07
Sporthallen
Mark, med bälte:
120*3
140*3
160*3
180*3
200*3
220*3
240*3
260*3
Böj, med bälte:
100*5-5
120*5
140*5
150*5
160*5
170*5
Transsylvanska mark, utan bälte (lillf. på ringen):
160*X
180*X
200*X
160*X
2 lätta set mage (mest för att "stretcha ut" korsryggen)
Troligen i mitt livs markform (åtminstone utan dräkt). 3an på 260 kg var bekväm och absolut inte max. Har dock svårt för att tända till ordentligt, men det kanske beror på att jag tycker att jag ska klara det ändå...
Satte mobilen på inspelning av 260 kg men en klåpare (vet vem) stötte till mobilen så den filmade taket istället. Men det är sånt som händer :thumbup: Jag är lika klumpig själv :em:
I övrigt kände jag mig ganska matt men orkade genomföra passet tack vare min rutin :D
Vem var klåparen? Ge mig namnet*mini* hade ju sett fram emot en ny show! I övrigt måste jag säga att det ser bekvämare ut nu när du lyfter och det beror säkert på att du törs ligga på bättre nu när ryggen din är i rätt så stridsdugligt skick!
Programmet du körde idag i marken med 20 kg:s ökningar på varje set älskar jag! *cupid* Det ger många lätta set där man får upp både explosivitet och teknik och egentligen kan man säga att du bara körde två träningsset (de sista två) men de set som är på lägre vikter ger oxå bra för helheten.
Kommer köra samma träningupplägg som du körde det här passet men kör då istället femmor! Det är tufft! Ja du vet ju själv hur jävligt det är!
Lukaspappa
2007-11-09, 19:57
Vem var klåparen? Ge mig namnet*mini* hade ju sett fram emot en ny show! I övrigt måste jag säga att det ser bekvämare ut nu när du lyfter och det beror säkert på att du törs ligga på bättre nu när ryggen din är i rätt så stridsdugligt skick!
Programmet du körde idag i marken med 20 kg:s ökningar på varje set älskar jag! *cupid* Det ger många lätta set där man får upp både explosivitet och teknik och egentligen kan man säga att du bara körde två träningsset (de sista två) men de set som är på lägre vikter ger oxå bra för helheten.
Kommer köra samma träningupplägg som du körde det här passet men kör då istället femmor! Det är tufft! Ja du vet ju själv hur jävligt det är!
Klåparen... ta mitt namn här på kolozzeum men ta bort "pappa" så vet du vem det var :)
Ja, det är ganska mysigt med sånt upplägg jag hade idag. Däremot gillar jag inte reps på över 3 i marken så det skippar jag nog lång tid framöver :banned
Även de lätta seten är viktiga! :thumbup:
Klokt beslut att inte köra mer än 3 rep. Brukar tappa rätt mycket temporärt på toppstyrkan när jag kör femmor men eftersom läget är som det är med ryggen så kan det vara bra och få lite mer uthållighetsträning tills jag är redo för strid igen. Tror oxå att tappet kan bli mindre om jag får lite mer lyft så här i början.
Om man nu kan kalla 3x5 på skitlätta vikter i marken för träning?
Hur skötte sig våra lättviktare i böjen?
Lukaspappa
2007-11-10, 21:05
Hur skötte sig våra lättviktare i böjen?
Inko gjorde en 5a på 130 kg! *drool*
Lukaspappa
2007-11-12, 16:53
12 nov-07
Sporthallen
Böj, med bälte:
90*5-5
110*5
130*3
150*3
170*3
190*3-3
200*3-3
160*3-5
Bänkpress:
60*8
80*6
100*3-3-3-3-3
Jädrans värk i låren... blev nog lite för mycket böjande förra veckan. Inte lätt att få fart på lyften med värk *rolleyes*
Ville testa att bänka lite... fick nämligen ont i höger axel efter helgens brottning med en fyllskalle *screwy* Gick hyfsat, var rädd att det skulle vara ännu värre.
David-Tajik
2007-11-12, 17:02
brottning med en fyllskalle? jag gissar på att de var nån liten nisse som vela testa sin "styrka" pga att han tyckte du var biff? :D
Lukaspappa
2007-11-12, 18:03
brottning med en fyllskalle? jag gissar på att de var nån liten nisse som vela testa sin "styrka" pga att han tyckte du var biff? :D
Nja, som ordningsvakt tyckte jag att han druckit för mycket. Han höll inte med. Han fick ångra sig.
Lillgrabben
2007-11-12, 18:42
Finfina böjar, farsan! *flex*
Hur mår Markus arm nu, mår den bättre nu?
MVH
Lukaspappa
2007-11-12, 20:06
Finfina böjar, farsan! *flex*
Hur mår Markus arm nu, mår den bättre nu?
MVH
Tackar! Men jag var seg som fan, nu vill jag bara ligga på soffan :smash:
Markus arm skördar nya framgångar. Med tröja klossade han lätta singlar på 250 kg i fredags och armen höll *flex*
Det var ganska roligt att se... först bänkpress på 250 kg sen körde han bicepscurl med en 5 kg:s hantel :laugh:
Nja, som ordningsvakt tyckte jag att han druckit för mycket. Han höll inte med. Han fick ångra sig.
Har fyllbulten orsakat en skada på axeln blir jag förbannad! Hoppas för hans egen skull att han inte pajat den:devil:
Ännu ett skäl till att sluta med det där farliga och lågavlönade jobbet*grr*
Lukaspappa
2007-11-14, 16:30
14 nov-07
Sporthallen
Bänkpress:
70*8-8
100*5
120*3
135*3
152.5*1
Några lätta set axlar
2 set biceps
AJ! Förbannade axlar :furious:
Nu när ryggen äntligen blivit ok efter 2 års krångel, ja då ska axlarna börja krångla *mini* Höger axel knakade och sprakade så det säkert hördes flera meter bort. Helt omöjligt att hålla spänningen i den negativa fasen och vid vändningen.
Fan vad sur jag blir! *grr*
Oj nu verkar skadorna smitta av sig bland giganterna i Kiruna.
Väldigt tråkigt......vi borde :banned skadorna:D
Lukaspappa
2007-11-16, 00:40
Oj nu verkar skadorna smitta av sig bland giganterna i Kiruna.
Väldigt tråkigt......vi borde :banned skadorna:D
Ja, visst är det förjävligt!? :furious:
Har dock haft krånglande axlar i flera år. Många övningar som jag inte kunnat träna på många år pga axlarna, som t ex tricepspress från pannan och lutande bänkpress. Men som tur är så har jag oftast kunnat träna vanlig bänk hyfsat problemfritt... Hoppas att detta svammel är tillfälligt :confused:
Ja, visst är det förjävligt!? :furious:
Har dock haft krånglande axlar i flera år. Många övningar som jag inte kunnat träna på många år pga axlarna, som t ex tricepspress från pannan och lutande bänkpress. Men som tur är så har jag oftast kunnat träna vanlig bänk hyfsat problemfritt... Hoppas att detta svammel är tillfälligt :confused:
Ja det är jäkla jobbigt med skador som hämmar träningen....
Tricepspress från pannan har jag slutat med för ett tag sedan ,mina armbågar känns mycket bättre och inte har jag blivit nått klenare alls för det. I stället lägger jag mer krut på pushdowns som enda renodlad tricepsövning.:)
Lukaspappa
2007-11-16, 13:31
Ja det är jäkla jobbigt med skador som hämmar träningen....
Tricepspress från pannan har jag slutat med för ett tag sedan ,mina armbågar känns mycket bättre och inte har jag blivit nått klenare alls för det. I stället lägger jag mer krut på pushdowns som enda renodlad tricepsövning.:)
Jag älskade tricepspress från pannan. Sörjer den fortfarande... :angel: Men push downs är fin den med :thumbup:
Jag älskade tricepspress från pannan. Sörjer den fortfarande... :angel: Men push downs är fin den med :thumbup:
Push Down är en jävla skitövning*mini*
Lukaspappa
2007-11-16, 18:14
16 nov-07
Sporthallen
Mark, med bälte:
120*5
150*3
170*3
190*3
210*2
240*2
270*2
170*5
180*5
190*5
200*5
210*5
3 set T-bar row
5 set mage
Min målsättning var att få en 2a på 270 kg med lite mersmak. Det tycker jag att jag lyckades med. Hade det gällt en SM-medalj eller liknande hade jag säkert kunnat kämpa upp en till, men jag ville inte riskera ryggen nu :)
Kändes dock både fysiskt och mentalt att jag gått ganska tungt i marken i flera veckor nu. Nästa vecka blir det lugnare :cool:
Lukaspappa
2007-11-16, 18:20
Marklyft 270 kg*2 RAW (+ bonusklipp Transsylvanska mark) :cool:
w-FORw4hLRs
showstopper
2007-11-16, 19:46
"Transylvanska mark", vikket grymt namn på en övning..
men då ser dom också ut å sätta en stress på ryggen som bara kan jämföras med ett bett från greven själv=).
Dom måste ja testa.
David-Tajik
2007-11-16, 20:11
transylvanska och rumänska, vad är skillnaden? ser ut att ta på bakrelår denna också jag kör sådär när jag kör rumänska xD kanske jag har uppfattat rörelsen fel, PM:a gärna hur man kör rumänska och skillnaden mellan dehär tack !
Lukaspappa
2007-11-16, 21:06
"Transylvanska mark", vikket grymt namn på en övning..
men då ser dom också ut å sätta en stress på ryggen som bara kan jämföras med ett bett från greven själv=).
Dom måste ja testa.
Grymt namn, grym övning! *drool*
Du tränade inte idag? Din polare Markus visade upp sig iaf :cool:
Lukaspappa
2007-11-16, 21:15
transylvanska och rumänska, vad är skillnaden? ser ut att ta på bakrelår denna också jag kör sådär när jag kör rumänska xD kanske jag har uppfattat rörelsen fel, PM:a gärna hur man kör rumänska och skillnaden mellan dehär tack !
Skillnaden? Enbart namnet... nedan ser du orsaken till att jag har ett eget namn på övningen...
Alldeles riktigt Dogge! Övningen "uppfanns" 1451 av Vlad III Dracula. Med tanke på vilken djävulsk värk övningen ger på trapz och baksida lår så ska jag i fortsättningen döpa övningen till Transsylvanska mark, efter den store Greve Dracula. :devil:
showstopper
2007-11-16, 23:36
Grymt namn, grym övning! *drool*
Du tränade inte idag? Din polare Markus visade upp sig iaf :cool:
Arbetslös som jag är hade jag inte ro att vänta till kl 4, så jag körde Axlar redan kl 10 på förmiddan*flex*
Men på måndag siktar jag på sportis, om inte rastlösheten tvingar mej att träna förmiddag även då:em:
Länge leve transylvanska.
showstopper
2007-11-16, 23:40
Förresten...
Är det remmar jag ser i transylvanska?, visserligen helt rätt att använda i en sån övning... Men rykten från i tisdags säger att detta hjälpmedel är bannlyst på sporthallen;P!
Lukaspappa
2007-11-17, 00:05
Arbetslös som jag är hade jag inte ro att vänta till kl 4, så jag körde Axlar redan kl 10 på förmiddan*flex*
Men på måndag siktar jag på sportis, om inte rastlösheten tvingar mej att träna förmiddag även då:em:
Länge leve transylvanska.
Imponerande att du kommer upp och tränar så tidigt när du inte jobbar :thumbup: Själv kan jag sova hela dagen när jag inte jobbar :em: (Åtminstone innan jag blev far)
Lukaspappa
2007-11-17, 00:09
Förresten...
Är det remmar jag ser i transylvanska?, visserligen helt rätt att använda i en sån övning... Men rykten från i tisdags säger att detta hjälpmedel är bannlyst på sporthallen;P!
Ja, jag använder remmar i Transsylvanska och även i vissa andra ryggövningar som t ex latsdrag. Men i marklyft har jag aldrig använt remmar :cool:
showstopper
2007-11-17, 14:32
Imponerande att du kommer upp och tränar så tidigt när du inte jobbar :thumbup: Själv kan jag sova hela dagen när jag inte jobbar :em: (Åtminstone innan jag blev far)
Jag bestämde mej för att inte förstöra dygnsrytmen när jobbet tog slut.. det blir lättare att ställa tillbaks till att gå upp och jobba tidigt då sen:)
Förmiddagsträningen brukar dock ibland påverka mina resultat (om man stigit upp tätt inpå passet), men brukar vara som piggast ca 4 timmar efter att ja vaknat (alltså vid kl 10:cool: )
Jag använder också remmar i ALLA ryggövningar, ända till jag kom upp till er och körde mark, nu kommer jag aldrig mer spänna ett par remmar i mark i alla fall:thumbup: .
Jag bestämde mej för att inte förstöra dygnsrytmen när jobbet tog slut.. det blir lättare att ställa tillbaks till att gå upp och jobba tidigt då sen:)
Förmiddagsträningen brukar dock ibland påverka mina resultat (om man stigit upp tätt inpå passet), men brukar vara som piggast ca 4 timmar efter att ja vaknat (alltså vid kl 10:cool: )
Jag använder också remmar i ALLA ryggövningar, ända till jag kom upp till er och körde mark, nu kommer jag aldrig mer spänna ett par remmar i mark i alla fall:thumbup: .
Den enda gången jag tycker det är befogat att använda dragremmar kan vara just i komplementsövningar och i kronlyft när man överbelastar den egentliga marklyftsstyrkan. I marklyft är det TOTALFÖRBUD på våra träningar om inte skinnet i någon av handflatorna är borta:D
showstopper
2007-11-17, 14:50
Den enda gången jag tycker det är befogat att använda dragremmar kan vara just i komplementsövningar och i kronlyft när man överbelastar den egentliga marklyftsstyrkan. I marklyft är det TOTALFÖRBUD på våra träningar om inte skinnet i någon av handflatorna är borta:D
Jag lovar att aldrig ens försöka att smuggla in ett par remmar till ett markpass med er:D . Det kanske kan leda till livstids avstängning?*whistle*
David-Tajik
2007-11-17, 14:54
jag tror jag måste skaffa mig ett par remmar eller så blir det att träna grepp-styrka som faan ! :D
showstopper
2007-11-17, 15:08
jag tror jag måste skaffa mig ett par remmar eller så blir det att träna grepp-styrka som faan ! :D
Köp såna där Captains of Crush grippers, dom har förbättrat mitt grepp avsevärt under dom senaste 4 månaderna jag kört med dom (bara 1, ibland 2 ggr i veckan:thumbup: )
Lukaspappa
2007-11-17, 18:56
Alla som tränar med remmar i marklyft måste efter träningen basta tillsammans med Frille :cryout: *spy* Alltså avråder jag er starkt från att träna mark med remmar :smash:
Men i vissa övningar kan man absolut träna med remmar, annars är risken att ryggen inte får optimal stimulans.
Captains of Crush grippers är absolut säkert bra för greppet, men hela sanningen till bra grepp ligger inte där... Markus är starkare än mig i dessa Captains of Crush grippers men jag har ändå mycket bättre grepp än honom. *rolleyes*
Lillgrabben
2007-11-17, 19:14
Alla som tränar med remmar i marklyft måste efter träningen basta tillsammans med Frille :cryout: *spy* Alltså avråder jag er starkt från att träna mark med remmar :smash:
Men i vissa övningar kan man absolut träna med remmar, annars är risken att ryggen inte får optimal stimulans.
Captains of Crush grippers är absolut säkert bra för greppet, men hela sanningen till bra grepp ligger inte där... Markus är starkare än mig i dessa Captains of Crush grippers men jag har ändå mycket bättre grepp än honom. *rolleyes*
Grippers är nog bra för att träna greppet, men jag tror inte de ger rätt sorts greppstyrka för marklyft.
För att specialträna greppet för marklyft tror jag det är bättre att träna symmetriska marklyft - alltså där man håller händerna samma väg. Detta kan gärna kompletteras med att man lyfter en tungt lastad stång från en ställning & håller den så länge man orkar.
JAg har också varit med om mer än en gång att människor bra mkt starkare än jag i grippers bommar marklyft på greppet. Själv klarar jag inte mer än coc # 2. även om jag provat nypa tills det riktigt knakar i fingrarna med coc # 3...
Något som jag tror är mer viktigt än att specialträna nyporna är att man ser till att man har ett utvilat grepp då det är dags för att dra mark. Är man övertränad eller slutkörd i greppet kommer vanligtvis lätta vikter att vara blytunga att hålla i.:)
Lukaspappa
2007-11-17, 19:37
Grippers är nog bra för att träna greppet, men jag tror inte de ger rätt sorts greppstyrka för marklyft.
För att specialträna greppet för marklyft tror jag det är bättre att träna symmetriska marklyft - alltså där man håller händerna samma väg. Detta kan gärna kompletteras med att man lyfter en tungt lastad stång från en ställning & håller den så länge man orkar.
JAg har också varit med om mer än en gång att människor bra mkt starkare än jag i grippers bommar marklyft på greppet. Själv klarar jag inte mer än coc # 2. även om jag provat nypa tills det riktigt knakar i fingrarna med coc # 3...
Något som jag tror är mer viktigt än att specialträna nyporna är att man ser till att man har ett utvilat grepp då det är dags för att dra mark. Är man övertränad eller slutkörd i greppet kommer vanligtvis lätta vikter att vara blytunga att hålla i.:)
Amen! :thumbup:
Lillgrabben
2007-11-17, 19:45
Har ni mycket av det vita eländet uppe hos er?
Vi har bara kring 1 dm hittills & det känns som om det räcker för mig!
( jag var ut i garaget & hälsade på Musse igår & den börja vilja ut & rastas igen. :( Synd bara att det är en tämligen kass vinterbil...)
showstopper
2007-11-17, 20:29
Ska tillägga att när jag kör me CoC grippers har jag på slutet mest kört statiskt.. nypa åt Trainern eller #1 och nypt åt tills det failar. Denna typ av träning med grippers tror jag ändå på när det gäller mark-greppstyrka:cool:
Lukaspappa
2007-11-17, 21:50
Ska tillägga att när jag kör me CoC grippers har jag på slutet mest kört statiskt.. nypa åt Trainern eller #1 och nypt åt tills det failar. Denna typ av träning med grippers tror jag ändå på när det gäller mark-greppstyrka:cool:
Ja, det är bra :thumbup:
Lukaspappa
2007-11-17, 21:58
Har ni mycket av det vita eländet uppe hos er?
Vi har bara kring 1 dm hittills & det känns som om det räcker för mig!
( jag var ut i garaget & hälsade på Musse igår & den börja vilja ut & rastas igen. :( Synd bara att det är en tämligen kass vinterbil...)
Ja, tyvärr är det alldeles för mycket vitt elände här. Har kommit väldigt mycket *grr* Jag är ingen vintermänniska så jag bor verkligen i rätt stad *screwy*
Köpte en Hyundai Santa Fe (stadsjeep) i våras för att jag ville ha en bra vinterbil... Men nu när det är kallt så startar den dåligt *grr*
Bra ryggpass :thumbup:
Lyssna inte på dogge ....Pushdowns :hbang:
Lukaspappa
2007-11-18, 12:39
Bra ryggpass :thumbup:
Lyssna inte på dogge ....Pushdowns :hbang:
Ja, Dogge är ute och cyklar :cool:
Tycker mig känna lite vibbar av "mobbing" här:banned måste ta en funderare om jag överhuvudtaget ska kommentera denna förbannade sammansvärjning för Push Down när det enda övningen ger en är en förbannad jävla ryggvärk*mini*
Era förbannade skithögar! Push Down är, har alltid varit och kommer alltid att förbli en jävla skitövning det har min rygg bestämt!
Ska bilda ett parti som får heta:
Ned med Push Down Demokraterna!
Lukaspappa
2007-11-18, 23:41
18 nov-07
Gymmet
Smalbänk (pekf. intill "glatta" delen):
50*8
80*6-6
100*3
110*3
120*3
130*3
140*3
150*1 (miss på tvåan)
2 set triceps (OBS Dogge! Det var Push down :D )
3 set biceps
Huvudsyftet med passet var att kolla om axeln skulle hålla. Kändes inte bra till en början så jag trodde att setet på 100 kg skulle få avsluta passet, men då skärpte axeln till sig helt plötsligt, så passet blev skapligt :)
På torsdag ska jag prova vanlig bänk. Får se hur det går :confused:
Lukaspappa
2007-11-19, 23:03
19 nov-07
Sporthallen
Böj, med bälte:
90*5-5
110*5
130*3
150*3
170*3
190*3
5 set vader
Vissa pass bör man avbryta. Detta var ett sådant pass. Stel och ont i hela kroppen. Mentalt och fysiskt sliten.
Aj Aj tråkigt att kroppen säger ifrån..Hoppas det blir bättre:thumbup:
Dogge :laugh: :laugh: Har dom lurat dig att Pushdown är en ryggövning. Dom har säkert lurat dig på hur man ska utföra övningen så att du skall bli sliten i ryggen. Kanske är det avundsjuka på dina enorma marklyft:cool:
Lukaspappa
2007-11-20, 22:55
Aj Aj tråkigt att kroppen säger ifrån..Hoppas det blir bättre:thumbup:
Dogge :laugh: :laugh: Har dom lurat dig att Pushdown är en ryggövning. Dom har säkert lurat dig på hur man ska utföra övningen så att du skall bli sliten i ryggen. Kanske är det avundsjuka på dina enorma marklyft
Bättre blir det nog :thumbup:
Med tanke på dom vikter Dogge kör på i pushdown så förstår jag att ryggen kan ta stryk :D
Bättre blir det nog :thumbup:
Med tanke på dom vikter Dogge kör på i pushdown så förstår jag att ryggen kan ta stryk :D
Har inget att tillägga förutom att tempusformen på ordet "kör" får ändras till körde! Alltså imperfektum talar jag om. Det är slut mellan mig och push down, däremot har en gammal förälskelse blommat upp och det är jag och triceps med skivstången som återfunnit varandra efter år som det verkar av avsaknad från varandra:D
Lukaspappa
2007-11-20, 23:28
Har inget att tillägga förutom att tempusformen på ordet "kör" får ändras till körde! Alltså imperfektum talar jag om. Det är slut mellan mig och push down, däremot har en gammal förälskelse blommat upp och det är jag och triceps med skivstången som återfunnit varandra efter år som det verkar av avsaknad från varandra:D
Vi får se om tempusformen kan ändras så småningom :naughty:
Min kärlek till "triceps med skivstången" svalnar aldrig. Tror dessutom att kärleken är besvarad *cupid* Men tyvärr är det kärlek på avstånd... och vi slänger bara blickar till varandra... *cupid* En vacker dag kanske...
Fy fan vad bra vi spelar mot Ryssarna idag! Känns stabilt med 1-1 i paus. EM-guld, EM-guld, EM-guld:hbang:
Fan vad medicinen tar:D
Whiskey och Jägermeister en kombination som garanterar STORA ökningar:thumbup:
David-Tajik
2007-11-21, 21:05
Fy fan vad bra vi spelar mot Ryssarna idag! Känns stabilt med 1-1 i paus. EM-guld, EM-guld, EM-guld:hbang:
Fan vad medicinen tar:D
Whiskey och Jägermeister en kombination som garanterar STORA ökningar:thumbup:
whiskey och jägermeister de lät inte som någon bra medicin när man tränar :smash: men om de är de du säger så måste jag få pappa att köpa ut så jag kan bli lika stark som dig i marklyft :D
Lukaspappa
2007-11-22, 00:35
whiskey och jägermeister de lät inte som någon bra medicin när man tränar :smash: men om de är de du säger så måste jag få pappa att köpa ut så jag kan bli lika stark som dig i marklyft :D
Whisky och Jägermeister är bevisligen vägen till framgång. MEN man måste vara 20 år för detta recept! :D
Jag tackar Dogge för en lyckad kväll! :thumbup:
Whisky och Jägermeister är bevisligen vägen till framgång. MEN man måste vara 20 år för detta recept! :D
Jag tackar Dogge för en lyckad kväll! :thumbup:
Vi är helnöjda med gårdagen med pricken över "i" när England missade festen!
Till David kan jag säga att idrott och alkohol inte hör ihop och jag och Nicke har ju varit myndiga lika länge som du är gammal!
Tycker inte du ska be din pappa köpa ut detta framgångsrika recept utan det kan du vänta med i 10 år när dina resultat börjar stagnera lite grann innan du tar fram denna bevisligen fungerande kombination.
För att medicinen ska fungera bör man dock inte ta för mycket av den och inte för ofta. Vi var ju båda uppe med tuppen idag som de småbarnsföräldrar vi är:thumbup:
Lukaspappa
2007-11-22, 16:04
Dagens morgonvikt: 110,5 kg
Lukaspappa
2007-11-23, 13:36
23 nov-07
Gymmet
Bänkpress:
70*8-8
100*5
120*5
140*5
150*4
160*2
130*5
Mark, utan bälte:
120*5-5
140*5
160*5
180*5
200*5-5
Orkade inte träna igår kväll, så för att hinna träna den här veckan var jag tvungen att träna på morgonen innan jobbet *spy* (Insåg precis att jag jobbar 70 timmar denna vecka och 62 timmar nästa vecka).
Axlarna mycket bättre idag :) Även om axellederna skulle behöva smörjas in med fett eller olja... Dom känns som utslitna gångjärn...
Inte lätt för mig att köra mark efter bänken eftersom jag får sån kramp i korsryggen efter bänken. Hur ska det gå på en ev framtida tävling? :confused:
David-Tajik
2007-11-23, 13:40
både för och nack delar med det du sa, nackdel: synd att du inte kan tävla näru är så förjävligt stark. Fördel: du kan matcha mig istället:naughty:
Lukaspappa
2007-11-23, 13:53
både för och nack delar med det du sa, nackdel: synd att du inte kan tävla näru är så förjävligt stark. Fördel: du kan matcha mig istället:naughty:
Ja, så sant som det är sagt! :cool:
Nog kan Niklas tävla i nuläget om han vill det, men Niklas väntar på comebacken ännu en tid (verkar det som)*slap* Niklas rätta plats är i första hand som tävlingslyftare och i andra hand som matchare även om många kan förlora på att nicke själv börjar tävla så är det vi alla vill!:thumbup:
Lukaspappa
2007-11-23, 22:42
Nog kan Niklas tävla i nuläget om han vill det, men Niklas väntar på comebacken ännu en tid (verkar det som)*slap* Niklas rätta plats är i första hand som tävlingslyftare och i andra hand som matchare även om många kan förlora på att nicke själv börjar tävla så är det vi alla vill!:thumbup:
Du har genomskådat mig... :naughty: Visst har jag krämpor då och då (lite för ofta) men det har väl nästan alla. Nån tävling ska jag väl klara nångång :cool: Måste orka ta tag i utrustningen bara :naughty:
Lukaspappa
2007-11-26, 22:13
26 nov-07
Sporthallen
50*15
70*8
100*4
110*4
120*4
130*4
140*4
150*2
3 set triceps
5 set biceps
Egentligen skulle jag träna böj idag men efter att ha jobbat dygnet runt under helgen så fanns det ingen energi till det *rolleyes*
Smalbänken ett fall framåt, trots att jag inte kände mig helt återhämtad efter fredagens bänkpass.
Lukaspappa
2007-11-27, 22:40
27 nov-07
Sporthallen
Böj, med bälte:
90*5
120*5-5
150*3
170*3
190*3
200*1
210*1
220*1
230*1
5 set mage
Har inte varit över 220 kg i böjen sen 1998. Därför satt 230 kg idag jävligt fint :)
Började knackigt som fan... fick ingen fart på lyften och det kändes segt. Men ju mer jag lastade på stången ju lättare blev det :Virro
Lukaspappa
2007-11-27, 22:46
Knäböj 230 kg RAW (Ber om ursäkt för dålig kvalitet på filmen)
o4EJua40Pbk
Knäböj 230 kg RAW (Ber om ursäkt för dålig kvalitet på filmen)
o4EJua40Pbk
Riktigt skönt att du äntligen börjar få lite sämre djup eftersom du haft för att prata ren svenska ÅT HELVETE FÖR DJUPA BÖJAR*grr27* då kommer vikterna och ryggen din håller:thumbup: Djupet igår var ju precis godkänt och mer behövs ju inte!
Säkert riktigt härligt när böjen fått sig ett uppsving det är ju liksom grunden oxå för att din mark ska funka (känns det som). Ännu ett steg närmare till ansökan om tävlingslicens:)
Lukaspappa
2007-11-28, 11:09
Riktigt skönt att du äntligen börjar få lite sämre djup eftersom du haft för att prata ren svenska ÅT HELVETE FÖR DJUPA BÖJAR*grr27* då kommer vikterna och ryggen din håller:thumbup: Djupet igår var ju precis godkänt och mer behövs ju inte!
Säkert riktigt härligt när böjen fått sig ett uppsving det är ju liksom grunden oxå för att din mark ska funka (känns det som). Ännu ett steg närmare till ansökan om tävlingslicens:)
Min önskan har alltid varit att få sämre djup. Äntligen har jag börjat hitta dit... Ingen som tackar mig för att jag böjer alldeles för djupt, ger bara bort kilon och det påfrestar ryggen.
Är fortfarande osäker med tekniken, vissa lyft blir bra när jag träffar men andra blir segare. Men mina 3 sista lyft igår var bra, så jag hoppas kunna behålla den känslan. Tror att jag breddade lite mer och hade stången längre ner på ryggen.
Försökte först böja med stången högre upp för att kanske få en rakare rygg, men det gick inte så bra *rolleyes*
Lukaspappa
2007-11-28, 11:11
Dagens morgonvikt: 109,6 kg
Snudd på undernärd... *slap*
David-Tajik
2007-11-28, 13:03
bra böjt där, jag böjjer ganska exakt sådär men ibland går lag lite djupare pga att jag inte vill bli underkänd men man vet ju aldrig vad de är för dommare hur hårda dom är :)
Lukaspappa
2007-11-30, 19:45
30 nov-07
Sporthallen
Bänkpress:
70*8-8
100*5
120*3
140*3
152,5*3-3
Marklyft, med bälte:
120*3
140*3
160*3
180*3
200*3
225*3
250*3
4 set T-bar row
(Lite lätt mage mellan bänk och mark)
Hade egentligen siktat lite högre i bänken, men med facit i hand så förstod jag att jag inte var fräsch i bröst och triceps. Har bänkat ganska tungt förra fredagen och i måndags, det blir lite för mycket för mig.
Kanske jag ändå går tungt i smalbänk på måndag för att straffa mig lite :smash: Sen vilar jag lite längre och hoppas på en superkompensation :)
Marklyftet gick helt ok, enligt ritningarna.
Lukaspappa
2007-12-02, 15:19
Jäkla bra pass:thumbup:
En gör så gott en kan :cool:
Snacka om " drömlottning"*drool* för andra veckan i rad:hbang: blir spännande att se vem vi får möta i semifinalen när vi besegrar Frankrike i kvarten:hbang:
Lukaspappa
2007-12-02, 19:40
Snacka om " drömlottning"*drool* för andra veckan i rad:hbang: blir spännande att se vem vi får möta i semifinalen när vi besegrar Frankrike i kvarten
Kan bara instämma i lottningen :thumbup:
Att möta regerande Europamästarna i första matchen är bra :cool:
Goda förutsättningar att ännu en gång klara gruppspelet, men sen blir det tuffare.
Vi måste snacka med Tellebo och Säcken m.m. Dags igen för feta matcher *popcorn*
Lukaspappa
2007-12-04, 16:49
4 dec-07
Sporthallen
70*8-8
100*5
110*5
120*5
130*5
140*5
152,5*2 (rövlyft på andra)
Bänkpress:
120*3-3-3
5 set biceps
Lite segt, ensam i lokalen (hade dock med mig sprit för säkerhets skull) :em:
De nya ställningarna med safe-rack är verkligen bra att ha! Så man vågar gå tyngre fast man är ensam :thumbup:
4 dec-07
Sporthallen
70*8-8
100*5
110*5
120*5
130*5
140*5
152,5*2 (rövlyft på andra)
Bänkpress:
120*3-3-3
5 set biceps
Lite segt, ensam i lokalen (hade dock med mig sprit för säkerhets skull) :em:
De nya ställningarna med safe-rack är verkligen bra att ha! Så man vågar gå tyngre fast man är ensam :thumbup:
Bra att du vidtar säkerhetsåtgärder och ser till att du har med dig riktig bränsle under träningarna om törsten skulle bli alltför stor! Ett föredöme är vad du är:naughty: :thumbup:
Lukaspappa
2007-12-05, 16:44
5 dec-07
Sporthallen
Knäböj, med bälte:
90*5-5
120*5
150*2
165*2
180*2-2
195*2-2
210*2-2
Återigen ensam i lokalen. Segt som fan. Jag och 2:or går inte ihop, går alltid segt när jag bestämt för att köra 2:or.
5 dec-07
Sporthallen
Knäböj, med bälte:
90*5-5
120*5
150*2
165*2
180*2-2
195*2-2
210*2-2
Återigen ensam i lokalen. Segt som fan. Jag och 2:or går inte ihop, går alltid segt när jag bestämt för att köra 2:or.
Köra böj ensam i lokalen är ingen höjdare:( trist är att du ju inte heller nästa vecka kan köra på klubbtiderna:( men formen är nog helt okej du gör säkert 230 nu oxå:thumbup: viktigast är att du är fortsatt hel!
Lukaspappa
2007-12-05, 19:18
Köra böj ensam i lokalen är ingen höjdare trist är att du ju inte heller nästa vecka kan köra på klubbtiderna:( men formen är nog helt okej du gör säkert 230 nu oxå:thumbup: viktigast är att du är fortsatt hel!
Segt som snor att böja ensam *grr* Numera är det inte bara jag som jobbar skift, nu jobbar ju även Carina skift så det gör att många pass måste köras på egen hand på dagarna *cry*
Senaste böjpassen har inte alls känts bra. En gåta hur 230 kg förra veckan kunde kännas så bra. Den var som en oas i min ökenvandring... *rolleyes*
Ryggen tyvärr inte helt 100 senaste dagarna... påverkade nog inte dagens pass men det är ju mitt marklyft som brukar lida mer av min krånglande rygg. Hoppas ryggen fräschar upp sig snarast.
Lukaspappa
2007-12-05, 22:17
Älskar introt... *drool* *popcorn* *drool*
Spelas med hög volym, vilket garanterar att du tänder till :thumbup:
N3HJXTiY_ZY
Lukaspappa
2007-12-07, 19:14
7 dec-07
Sporthallen
120*10
140*10
160*10
180*10
200*8
220*5
3 set bencurl
3 set T-bar row
Flera set mage
Tog grymt bra på baksida lår *popcorn*
7 dec-07
Sporthallen
120*10
140*10
160*10
180*10
200*8
220*5
3 set bencurl
3 set T-bar row
Flera set mage
Tog grymt bra på baksida lår *popcorn*
Härligt pass Nicke! Blir mer och mer sugen på att börja bygga igen faktiskt:em: jag menar man känner ju att man tränar när man kör lite mer reps:naughty: tior känns "intressant" i både böj och mark trots att det lockar fram spykänslor!*screwy* ska vi börja bygga istället? Man kan ju tävla i SL ändå:bumbi
Lukaspappa
2007-12-07, 21:05
Härligt pass Nicke! Blir mer och mer sugen på att börja bygga igen faktiskt:em: jag menar man känner ju att man tränar när man kör lite mer reps:naughty: tior känns "intressant" i både böj och mark trots att det lockar fram spykänslor!*screwy* ska vi börja bygga istället? Man kan ju tävla i SL ändå:bumbi
I Transsylvanska mark är det inga problem med högreppare, eftersom det inte är så jobbigt för hjärta och lungor.
Som jag brukar säga... "det viktigaste är inte att vara stark, det viktigaste är att se ut å vara stark." Problemet med att tävla är tyvärr att man då avslöjar sig :em:
I "det viktigaste är inte att vara stark, det viktigaste är att se ut å vara stark." Problemet med att tävla är tyvärr att man då avslöjar sig :em:
:laugh: jo men då får man skylla på nått :cool:
Bra pass:thumbup:
Lukaspappa
2007-12-10, 16:48
:laugh: jo men då får man skylla på nått :cool:
Bra pass:thumbup:
Ja visst måste man skylla på nåt, inte är det då mitt fel iaf! *rolleyes*
Lukaspappa
2007-12-10, 16:56
10 dec-07
Sporthallen
Bänkpress:
70*8-8
100*8
127.5*8
155*3-3-3
142,5*5
FU-bänk, "illegal wide":
110*6-6
6 set axlar
Hyfsad fart på lyften men de kändes som vanligt inte så bekväma.
Börjar inse att jag aldrig kommer bli kompis med dessa låga tävlingsbänkar *gah!*
Inte var det väl så tokigt pass iaf? Antar att du börjat på något nytt i bänk eftersom jag såg en 8:a (helt oförklarligt) på 127,5 kg. 3 treor på 155 vittnar ju ändå om en form som kan vara i sikte inom kort:naughty:
Lukaspappa
2007-12-10, 19:29
Inte var det väl så tokigt pass iaf? Antar att du börjat på något nytt i bänk eftersom jag såg en 8:a (helt oförklarligt) på 127,5 kg. 3 treor på 155 vittnar ju ändå om en form som kan vara i sikte inom kort:naughty:
Nej, det var inte så tokigt. Tråkigt bara att jag aldrig hittar en "skön" ställning när jag ligger på bänken. Missionären som annars är min favorit funkar ju inte så bra i bänkpress :em: :MrT: Dessa tävlingsbänkar är ju patetiskt låga.
Anledningen till 127,5 var att det låg mitt emellan 100 och 155. Anledningen till 8an var att min planerade 6a gick så rasande fort så jag hann inte stoppa förrän vid 8 reps :D
Visst kanske en formtopp kan vara på G i bänk snart men det är betydligt viktigare med böj och mark ;)
Nej, det var inte så tokigt. Tråkigt bara att jag aldrig hittar en "skön" ställning när jag ligger på bänken. Missionären som annars är min favorit funkar ju inte så bra i bänkpress :em: :MrT: Dessa tävlingsbänkar är ju patetiskt låga.
Anledningen till 127,5 var att det låg mitt emellan 100 och 155. Anledningen till 8an var att min planerade 6a gick så rasande fort så jag hann inte stoppa förrän vid 8 reps :D
Visst kanske en formtopp kan vara på G i bänk snart men det är betydligt viktigare med böj och mark ;)
Har aldrig hittat en skön ställning i bänk än, men det kanske kommer om några år om jag har tur. Att du är så explosiv i bänken att du inte hinner tänka är enbart positivt:thumbup: funderat klart!
Lukaspappa
2007-12-10, 22:00
Har aldrig hittat en skön ställning i bänk än, men det kanske kommer om några år om jag har tur. Att du är så explosiv i bänken att du inte hinner tänka är enbart positivt:thumbup: funderat klart!
Vi får hoppas på turen :)
Lukaspappa
2007-12-12, 17:24
12 dec-07
Sporthallen
Knäböj, med bälte:
90*5-5
120*3
140*3
160*3
180*3
200*3
220*1
232,5*1
160*3
8 set vader
Bättre fart på lyften idag. Skönt att slippa vara ensam i lokalen. Förutom det fina sällskapet så får man ju pass :)
Vikterna kändes tungt på axlarna men jag fick en riktigt bra träff på 232,5 kg. Kändes som jag hade fått 240 kg i ett sånt lyft. Breddade stansen lite mer på 232,5 och det funkade bra.
Får jag bara fler lyft som känns så där bra så ska det kunna bli bra det här :)
Lukaspappa
2007-12-12, 17:28
Knäböj 232,5 kg RAW
oMBO4yIVOvU
showstopper
2007-12-12, 21:36
satann vilket kontrollerat och relativt lätt lyft d där såg ut å vara!
ångrar att du inte gick på dom där 240:)?
Grym böj! Du ser ut att vara riktigt lång? Eller bara passarna som är korta? :D
Knäböj 232,5 kg RAW
oMBO4yIVOvU
Vilken kanonträff du fick, såg lättare ut än ditt lyft på 220 kg i setet innan! 240 nära nu!:thumbup:
Lukaspappa
2007-12-12, 23:35
satann vilket kontrollerat och relativt lätt lyft d där såg ut å vara!
ångrar att du inte gick på dom där 240:)?
Ja, det kändes fint. Men nej, jag ångrar inte att jag inte gick på 240. Jag tränar långsiktigt så det ska jag nog hinna med så småningom :) Dock har jag bestämt mig för att börja köra ettor mycket oftare än jag gjort tidigare. Tidigare har jag i princip aldrig kört ettor. Skärpning från min sida *slap*
Lukaspappa
2007-12-12, 23:41
Grym böj! Du ser ut att vara riktigt lång? Eller bara passarna som är korta? :D
Tackar! Jag är ganska lång, men inte så överdrivet :) Är 187 cm enligt passet. Men jag är inte bara lång, jag är ståtlig oxå :D
Donald, min högra passare på filmen är dock oxå 187 cm :cool:
Lukaspappa
2007-12-12, 23:48
Vilken kanonträff du fick, såg lättare ut än ditt lyft på 220 kg i setet innan! 240 nära nu!:thumbup:
Jag har på senaste tiden haft förmågan att få bättre och bättre lyft ju tyngre vikt det blir. Detta är ju förvisso bra, men det blir lite segt när jag kör relativt lätt och det ändå känns segt.
Men jag har varit med om många gånger när lätta vikter känts bra men sen när man lastat tungt så har det skitit sig... Så med tanke på det så föredrar jag detta "syndrom" 10 000 gånger hellre :cool:
Mackanlarsson
2007-12-13, 06:01
Jag har på senaste tiden haft förmågan att få bättre och bättre lyft ju tyngre vikt det blir. Detta är ju förvisso bra, men det blir lite segt när jag kör relativt lätt och det ändå känns segt.
Men jag har varit med om många gånger när lätta vikter känts bra men sen när man lastat tungt så har det skitit sig... Så med tanke på det så föredrar jag detta "syndrom" 10 000 gånger hellre :cool:
man tar inte i mer än vad man behöver jag gör ofta lika dant själv*screwy*
Starkt och lätt lyft :thumbup:
Lukaspappa
2007-12-13, 16:59
man tar inte i mer än vad man behöver jag gör ofta lika dant själv*screwy*
Ja, det blir ju oftast så *slap*
Lukaspappa
2007-12-13, 17:00
Starkt och lätt lyft :thumbup:
Tack och tack! :)
David-Tajik
2007-12-13, 17:02
FIN BÖJ!, brett stog du också :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.