Visa fullständig version : valio keso
Jag har letat som en tok efter valios keso...men kan inte hitta den i nån butik i Stockholm.
Nån som vet var den finns att få tag på?
King Grub
2003-04-16, 10:29
Jag tror alla ICA-butiker där jag bor (några mil norr om Stockholm) har den. Annars kan du väl be någon affär som har t ex Valios yoghurt att ta hem den. Kan de ta hem yoghurten så kan de ta hem keson, eller grynosten som Valio kallar den, också.
Originally posted by Coconut
Jag har letat som en tok efter valios keso...men kan inte hitta den i nån butik i Stockholm.
Nån som vet var den finns att få tag på?
Enda ställena (vad jag vet) här i Örebro som har den är de stora ica-varuhusen (inte de mindre).
Konsumentkontakt: 08-725 51 50 el maila konsumentkontakt@valio.fi
/Lellan - talesman för valio.. :rolleyes:
Edit: Grub är ALLTID snabbare.. :MrT:
Ica Metro vid medborgarplatsen
Ica Matmarknad i Sickla.
Det är de två affärer som jag handlar i och båda har Valio Cottage Cheese (obs ej keso)
Tackar för alla snabba svar!
Ser ut som att man får ta en tripp till medborgarplatsen då...
Hoppas att det inte smakar skit nu bara!!
Jag menar, det är ju nästan för bra för att vara sant, massor med protein och nästan inget fett...
King Grub
2003-04-16, 11:39
Originally posted by Action
Ica Metro vid medborgarplatsen
Ica Matmarknad i Sickla.
Det är de två affärer som jag handlar i och båda har Valio Cottage Cheese (obs ej keso)
Det är Valio's keso. Det är Arla som har rättigheterna till namnet "keso", så Valio är tvungna att kalla sin variant Cottage Cheese eller Grynost.
King Grub
2003-04-16, 11:40
Tackar för alla snabba svar!
Ser ut som att man får ta en tripp till medborgarplatsen då...
Hoppas att det inte smakar skit nu bara!!
Jag menar, det är ju nästan för bra för att vara sant, massor med protein och nästan inget fett...
Inte är det en njutning för gommen inte. Det smakar garanterat inte lika gott som Arla's keso, men det är ju fettet som gör smaken där.
King Grub: Har du kanske några bra tips för att göra den lite smakligare?
Sitter precis och äter keso (arlas) med jordgubbar i bitar och sötningsmedel...god och nyttig efterrätt på lunchen!
King Grub
2003-04-16, 11:52
King Grub: Har du kanske några bra tips för att göra den lite smakligare?
Sitter precis och äter keso (arlas) med jordgubbar i bitar och sötningsmedel...god och nyttig efterrätt på lunchen!
Oftast brukar jag röra ner den i tonfisk- och pastaröra eller liknande. Då smakar kombinationen helt okej. Skinka eller kyckling istället för tonfisk är också gott.
Någon som låter konstigt med smakar yummy är grynost blandat med vaniljyoghurt och sötningsmedel efter smak. Blir som en söt, krämig vaniljsmet. :eating:
Värt att testa.
Vad använder du för sötningsmedel förresten?
Själv tar jag Hermesetas lättströ
King Grub
2003-04-16, 12:06
Värt att testa.
Vad använder du för sötningsmedel förresten?
Själv tar jag Hermesetas lättströ
Hermesetas smakar skit. :D
Jag använder Suketter i bit, och krossar dem själv mellan två teskedar eller liknande. Himmelsk sötma! :thumbup:
http://www.suketter.cederroth.no/cederroth/userhtml/bilder/om_suketter.jpg
Originally posted by King Grub
Det är Valio's keso. Det är Arla som har rättigheterna till namnet "keso", så Valio är tvungna att kalla sin variant Cottage Cheese eller Grynost.
När jag va på ett mejeri så fick jag förklarat att det skiljer vid tillverkningsprocessen beträffade Keso och Cottage cheese...
King Grub
2003-04-16, 12:19
När jag va på ett mejeri så fick jag förklarat att det skiljer vid tillverkningsprocessen beträffade Keso och Cottage cheese...
Men om du tittar på Arla's kesoförpackning står det "Keso är ett av Arla registrerat varumärke för Cottage Cheese".
Men om du tittar på Arla's kesoförpackning står det "Keso är ett av Arla registrerat varumärke för Cottage Cheese".
Ja det diskuterades även då..
Men den jämförelsen vi gjorde då var mellan Keso. Och det som internationellet är Cottage cheese... Kontentan av det hela va då att: Svensk Cottage Cheese (Keso) är inte detsamma som internationell Cottage Cheese... Smakar annorlunda och har annorlunda konsistens!
Så fick jag det förklarat för mig.. Jag fick även förklarat skillnaden.. men minns den inte.
Ja det diskuterades även då..
Men den jämförelsen vi gjorde då var mellan Keso. Och det som internationellet är Cottage cheese... Kontentan av det hela va då att: Svensk Cottage Cheese (Keso) är inte detsamma som internationell Cottage Cheese... Smakar annorlunda och har annorlunda konsistens!
Så fick jag det förklarat för mig.. Jag fick även förklarat skillnaden.. men minns den inte.
Men är då Valios Cottage Cheese detsamma som den internationella eller?
Men är då Valios Cottage Cheese detsamma som den internationella eller?
Det vet jag faktiskt inte.. :-)
Men ta ett land som Israel. Där är Cottage Cheese väldigt stort.. Och det fanns mängder med varianter.
Det finns iaf möjligheter att utveckla denna produkt till ngt större även i Sverige... e ju ändå rätt nyttigt
:eating:
Snabb sökning på nätet med Goo... gav som första träff http://www.geocities.com/Heartland/Cottage/1288/soft/cottage.htm
Detta är ett recept på färskost eller keso. Kan möjligen tänka mig att Cottage Cheese är syrad lite längre med mjölksyrabakterier och har en syrligare smak.
" Rennet" är löpe och finns att köpa på Apoteket inkl. recept.
Som syrningskultur eller " starter " duger svensk filmjölk alldeles utmärkt.
Oftast brukar jag röra ner den i tonfisk- och pastaröra eller liknande. Då smakar kombinationen helt okej. Skinka eller kyckling istället för tonfisk är också gott.
Någon som låter konstigt med smakar yummy är grynost blandat med vaniljyoghurt och sötningsmedel efter smak. Blir som en söt, krämig vaniljsmet. :eating:
Är ju som min favvorätt: valios cottage cheese i vitalinea danone mango eller jordgubbsyoghurt. Knappt nåt fett, inte mycket kollisar, energisnålt med massor med protein... och så underbart himmelskt gott!! Faktsiskt det godaste jag vet alla kategorier (slår även kexchoklad, det vill inte säga lite..).
Tycker förresten inte det är något fel på smaken annars? God att blanda med vadsomhelst. Tex Taco Beans (på burk), eller med makrill.. eller nåt.
Vill också slå ett slag för:
Pajdeg: 100 g mjöl (gramhamsmjöl, eller det godaste: kornmjöl), 150 g valiokeso, ½ tsk salt. Knåda ihop och kavla ut och lägg i formen. Förgrädda i 225 grader i 10 minuter. Fyll sedan med det du ska ha i (tex resten av kesoburken, några äggvitor och 150 dött djur, nån trevlig grönsak) och grädda som vanligt (förslagsvis upp till en halvtimma i 200 grader).
Supergott! :eating:
Nu har jag varit och köpt Valios cottage cheese...
måste säga att äta den naturell smakar skit!!
naturell tonfisk direkt ur burken smakar visserligen värre..
Men blandat med lite jordgubbar, jordgubbsyoggi och funlight smakar det kanon:eating:
Nu har jag varit och köpt Valios cottage cheese...
måste säga att äta den naturell smakar skit!!
naturell tonfisk direkt ur burken smakar visserligen värre..
Men blandat med lite jordgubbar, jordgubbsyoggi och funlight smakar det kanon:eating:
Tycker den smakar lite get? Eller kossa.. den smakar som det luktar när man gör egna mejeriprodukter? På landet? Så luktar det i fäboden när vi gör getost iaf..:em:
Någon mer än jag som brukar väga saker för att kolla om det stämmer överrens med vad som står på förpackningen?
Vägde valios keso: 182 gram !!
På burken står det 200 gram, lite dålig stil tycker jag..
betyder det att den vägde för lite eller att din våg är felkalibrerad då? :p
Iofs trist om de avrundar...
måste bara tala om att valios grynost precis som kesella blir superdupergott om man blandar i lite fun-light och frusna hallon! (fast upptinade då, förstås...) :eating:
Är Arlas Apelsinkeso / Passionfruktskeso något man bör prova på? Köpte mig en burk naturell keso och hade det på ett par skinkmackor utan att tycka det var allt för gott :(
King Grub
2003-04-24, 18:07
Originally posted by Erikkk
Är Arlas Apelsinkeso / Passionfruktskeso något man bör prova på? Köpte mig en burk naturell keso och hade det på ett par skinkmackor utan att tycka det var allt för gott :(
Proteinkvalitén är lika bra, fetthalten inte högre. Det du får mer av är kolhydrater, mest i form av socker. Om det är något du bryr dig om eller inte är upp till dig.
Fredrik_S
2006-06-03, 19:36
Någon mer än jag som brukar väga saker för att kolla om det stämmer överrens med vad som står på förpackningen?
Vägde valios keso: 182 gram !!
På burken står det 200 gram, lite dålig stil tycker jag..
Vägde två burkar precis och innehållet 199 gram på båda.
King Grub
2006-06-03, 19:41
Jag har vägt Arlas 500-gramskeso någon gång när det sett ut att vara misstänkt låg nivå på ostmassan. En gång var det nära hundra gram keso som saknades. Ett mail senare var Arla-checkar på 100 kronor på väg i posten. :thumbup: Service!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.