Visa fullständig version : Det ultimata träningsschemat?
Hejsan!
Har nu tränat 2 år och kört från logvolym till högvolym och helkroppspass etc.. Men nu har jag varit borta från träningen i 4 månader pga. sjukdom och har börjat lite smått nu igen. Nu är motivationen på topp och jag har inte följt utvecklingen speciellt mkt under den tiden.
Vad är det som gäller nu , kan någon tipsa mig om ett bra schema? Vill helst träna 4-5 gånger i veckan för jag är så grymt motiverad nu.
Har en bra grundstyrka och kom gärna med motivering varför jag ska välja det programmet osv :)
Tack / en taggad jaevel
major Pectoralis
2007-09-17, 20:16
Det finns inga "ultimata" träningsprogram i ordets rätta bemärkelse. Ett träningsprogram kan bara vara funktionellt eller icke-funktionellt (dessutom skall det påpekas att vad som är funktionellt och inte förändras med tiden eftersom kroppen anpassar sig).
Det viktigaste är att man har en plan för det man gör och att man utvärderar efterhand; dvs. man har ett metodiskt tänkande kring sin träning. Naturligtvis är även genomförandet av ett träningsprogram lika viktigt som planeringen. Därutöver skall man komma ihåg kostens betydelse; den är inte en "plusfaktor" utan en "grundläggande förutsättning".
Om du vill ha mer konkreta svar bör du konkretisera din målsättning.
Det finns inga "ultimata" träningsprogram i ordets rätta bemärkelse. Ett träningsprogram kan bara vara funktionellt eller icke-funktionellt (dessutom skall det påpekas att vad som är funktionellt och inte förändras med tiden eftersom kroppen anpassar sig).
Det viktigaste är att man har en plan för det man gör och att man utvärderar efterhand; dvs. man har ett metodiskt tänkande kring sin träning. Naturligtvis är även genomförandet av ett träningsprogram lika viktigt som planeringen. Därutöver skall man komma ihåg kostens betydelse; den är inte en "plusfaktor" utan en "grundläggande förutsättning".
Om du vill ha mer konkreta svar bör du konkretisera din målsättning.
Mitt mal aer framforallt att legga po min muskelmassa jag har forlorat under min sjukdomstid och derfor soker jag ett schema som skulle kunna ge dessa onskemol.. Svort att forklara men molet ar soklart att go upp i vikt och trena hort.
Vart tog dina å, ä & ö vägen? *screwy*
Vart tog dina å, ä & ö vägen? *screwy*
sitter po engelskt tangenbord
Handcuff
2007-09-17, 20:26
sitter po engelskt tangenbord
Rita bokstäver i paint!!!
Till topic: Det ultimata träningsprogrammet är det program/schema som gör att du släpar dig till gymet år ut och år in och inte tröttnar. Hur det ser ut kan bara du själv veta :thumbup:
Javisst hehe men har nogon ett spontant forslag?
major Pectoralis
2007-09-17, 20:30
Javisst hehe men har nogon ett spontant forslag?
Nej, inga spontana men däremot har jag en hel hög väl genomtänkta. Skriv ner dina favoritövningar och vad du gillar för typ av träning så skall vi kanske kunna knopa ihop något.
Anders The Peak
2007-09-17, 20:45
Det här är ett bra basprogram som bygger massa och styrka och inte speciellt tidsödande...
Måndag:
-Knäböj 3x5
-Benpress 2x8
-Vader 2-3x15 (valfri övning)
-Vanliga situps 3x15 (med vikt om det behövs)
Onsdag:
-Bänkpress 3x6
-Sned hantelpress 2x8
-Dips 2x8 (för triceps)
-Stående rodd till hakan 2x10 (med skivstång)
Fredag:
-Marklyft. 2x5
-Skivstångsrodd 2x8
-Latsdrag 2x8 (variera med handflatorna mot/ifrån dig)
-Skivstångscurl 2x6 (variera med hantlar)
-Magövning med raka ben 3x15
Lycka till! Svårare än så här behöver det inte vara
Motivering varför du ska använda det. Det bygger bra med massa
pragmatist
2007-09-18, 09:06
Dag 1: underkropp + korsett (fokus: knäböjsvariant)
Dag 2: överkropp (fokus: vertikal press/drag)
Dag 3: vila
Dag 4: underkropp + korsett (fokus: marklyftsvariant)
Dag 5: överkropp (fokus: horisontell press/drag)
Dag 6: vila
Dag 7: vila
Motivering: tränar igenom hela kroppen två gånger i veckan, medger fler övningar per muskelgrupp än helkroppspass, "stora" övningar varje pass = mer anabola hormoner. Så nära perfektion du kan komma enligt min åsikt.
Cerwinbob
2007-09-18, 09:13
Har testat strongmanschemat som du lagt upp på flashback Pragmatist tycker det funkar mycket bra också, har fortfarande inte lyckats hitta några svaghetert i det. Det enda jaginte har riktigt lyckats med att förstå är var man ska lägga in teknikträningen för strongman i det?
Har testat strongmanschemat som du lagt upp på flashback Pragmatist tycker det funkar mycket bra också, har fortfarande inte lyckats hitta några svaghetert i det. Det enda jaginte har riktigt lyckats med att förstå är var man ska lägga in teknikträningen för strongman i det?
Länka det =)
Det där såg riktigt intressant ut pragmatist. Faktiskt någonting jag vill pröva då jag villa träna igenom kroppen minst två gånger per vecka men tycker att helkroppspass tar lite för lång tid. Jag förstår dock inte vad du menar med korsett? Har du något program enligt detta system där man kan se exempel på lämpliga övningar?
pragmatist
2007-09-18, 12:19
Roligt att det där gamla programmet lever vidare, jag har inte satt min fot på Flashback på flera år. :) Namnet kanske är lite förvirrande, jag hade inte strongman som tävlingsgren i åtanke utan det syftar mer på programmets "retro"-karaktär, att man skulle träna lite mer som "starka gubbar" gjorde förr.
Det där såg riktigt intressant ut pragmatist. Faktiskt någonting jag vill pröva då jag villa träna igenom kroppen minst två gånger per vecka men tycker att helkroppspass tar lite för lång tid. Jag förstår dock inte vad du menar med korsett? Har du något program enligt detta system där man kan se exempel på lämpliga övningar?
"Korsett" syftar på övningar för muskelkorsetten d.v.s. mage och korsrygg.
Har inget mer explicit program på lager tyvärr, kanske får tid att skriva ner ett lite senare om intresse finns. Annars kan det vara en bra idé att plocka övningar ur z-bumbis program.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.