handdator

Visa fullständig version : Robert Jordan död

Trance
2007-09-17, 17:07
För er som bryr er.
http://nielsenhayden.com/makinglight/archives/009381.html

Rykten säger väl att han har berättat hur sista boken skall avslutas till sin hustru och kusin.

The_RobRoy
2007-09-17, 17:11
Vilket fiasko, 1 bok kvar.. *gah!*

Trance
2007-09-17, 17:14
Vilket fiasko, 1 bok kvar.. *gah!*

Ja, det var okänsligt av honom.

Liten Men Fet
2007-09-17, 17:14
Jag läste dom 3-4 första böckerna men sen började jag ledsna. Det här är väl risken när man aldrig avslutar serien. Hur många böcker blev det totalt?

coxie
2007-09-17, 17:17
Tråkigt som fan, jag själv älskar de 8 första böckerna därefter gick det snabbt utför. Dock hoppas jag verkligen inte att det slut som jag hörde ryktesvägen är sant vore totalt jävla värdelöst.

The_RobRoy
2007-09-17, 17:18
Tråkigt som fan, jag själv älskar de 8 första böckerna därefter gick det snabbt utför. Dock hoppas jag verkligen inte att det slut som jag hörde ryktesvägen är sant vore totalt jävla värdelöst.

Kan de ha att göra med att han blev sjuk kanske? Att böckerna blev sämre d.v.s.

King Grub
2007-09-17, 17:21
En av dom stora i genren. :(

Absinteh
2007-09-17, 17:24
I say pwned you are, nerds of the fantasy world!

coxie
2007-09-17, 17:32
Kan de ha att göra med att han blev sjuk kanske? Att böckerna blev sämre d.v.s.

Jo det var min tanke det med.

Whistler
2007-09-17, 17:36
Jag har inte följt Jordan sedan bok 8 eller nåt (engelska utgåvorna), tänkte jag skulle vänta tills den blev färdig. Hur ligger det till nu? Hur många böcker finns det?

Wain
2007-09-17, 17:42
R.i.p.

King Grub
2007-09-17, 17:46
Jag har inte följt Jordan sedan bok 8 eller nåt (engelska utgåvorna), tänkte jag skulle vänta tills den blev färdig. Hur ligger det till nu? Hur många böcker finns det?

Det finns elva böcker. Bok tolv skulle avsluta serien. Nu blir den aldrig färdig. *cry* Om inte frun så önskar.

MojjMojj
2007-09-17, 18:22
Faaaaaaaan, jag som längta som fan :( R.J. was king *cry*

Slartibartfast
2007-09-17, 18:24
Damn! Vafan går alla å DÖR för??

Många bra nu på sistone. :(

Toxic
2007-09-17, 18:31
Vilken bok serie handlar det om ?:smash:

Whistler
2007-09-17, 18:32
Får hoppas frugan avslutar serien då, men det lär väl ta tid. :(

Rahf
2007-09-17, 18:34
The Wheel of Time eller Sagan om Drakens Återkomst.

Väldigt synd, brukade följa alla hans blogginlägg och hoppas på att sista boken slutfördes. Hoppas ändå att den blir klar men vi får väl se.

LadyG
2007-09-17, 18:36
:(

Tråkigt. Även om jag inte själv följt serien längre så är det alltid sorgligt när någon går bort. Han fick unga att läsa böcker igen, det var en välgärning oavsett vad man tycker om litteraturen som sådan.

Hades
2007-09-17, 18:49
Ytterst tråkigt.

AngelLove
2007-09-17, 18:52
Herrejävlar.... Tragiskt värre :(

King Grub
2007-09-17, 19:22
Får hoppas frugan avslutar serien då, men det lär väl ta tid. :(

Vi skall väl hoppas att hon inte skriver boken. Det handlar om att ge ut Jordans anteckningar i bokform. Hon kan väl inte skriva som han. Det är hennes godkännande att publicera makens manuskript det gäller.

King Grub
2007-09-17, 19:25
Förresten, som en fotnot, Jordan skrev inte sina böcker själv. Han dikterade dom muntligt, så fick spökförfattare konvertera det till bokform. Som Alexandre Dumas. Jordan hade en "army of writers" enligt honom själv. Så det är hans författare som i sådana fall får omvandla hans kassetter till text, trots att Jordan än så längde bara hade dikterat ramhandlingen och idéer. Boken skulle inte publiceras förrän 2009.

Palm
2007-09-17, 19:26
Men vad i helvete! Jag som tvingade mig igenom de två senaste böckerna, nu till ingen nytta alls. *gah!*
Jag ska aldrig mer börja läsa en bokserie som inte är färdigskriven.

The_RobRoy
2007-09-17, 19:40
Jag ska aldrig mer börja läsa en bokserie som inte är färdigskriven.

Så har jag fanimej tänkt många ggr också, men dehär vaju verkligen helt sjukt störigt, började läsa denhär serien för typ 8 år sen och nu detta.

*gah!* *gah!* *gah!*

stridis
2007-09-17, 20:10
men dehär vaju verkligen helt sjukt störigt, började läsa denhär serien för typ 8 år sen och nu detta.

*gah!* *gah!* *gah!*

+123.

Hades
2007-09-17, 20:19
Fan vad okänsliga ni är, visa lite respekt, mannen har ju faktiskt dött. Förhoppningsvis har ni haft glädje av läsningen medan ni läst. Slutet är inte allt.

victor_n
2007-09-17, 20:23
läste precis ut bok 4a:/ är det nödvändigt att forsätta om serien kanske inte kommer få ett slut?

Whistler
2007-09-17, 20:29
Fan vad okänsliga ni är, visa lite respekt, mannen har ju faktiskt dött. Förhoppningsvis har ni haft glädje av läsningen medan ni läst. Slutet är inte allt.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2500859&postcount=96

Rahf
2007-09-17, 20:39

Jag kände honom inte mer än som en intelligent man som deltagit i Vietnamkriget. Självklart tycker jag att det är tråkigt för hans familj och närstående men samtidigt måste du förstå den gnutta besvikelse som kommer när man har väntat i ett antal år på nånting som kanske inte kommer att införlivas.

Helt ärligt så rör det mig inte lika mycket att han gick bort som att serien kanske inte blir klar. Känns brutalt att formulera det så men jag tycker inte om att linda in såna saker. Det funkar inte när man ska säga det till barn utan då är det raka rör som gäller.

Hades
2007-09-17, 20:45
Det är helt upp till er hur ni vill framstå. Tyvärr är det lätt att framstå som en egoistisk idiot om man skriver saker som vissa av inläggen i den här tråden.

Rahf
2007-09-17, 20:55
Varför framstå som något annat än den jag är? Det är hyckleri.

Jag tycker att det är synd och jättetråkigt, men jag gråter heller inte. Dämpad blir jag men inte sorgsen. Man väljer sina stunder för sorg och för mig är inte det här en sån stund. Jag spenderar hellre den energin på min familj och mina vänner.

Palm
2007-09-17, 21:08
Det är helt upp till er hur ni vill framstå. Tyvärr är det lätt att framstå som en egoistisk idiot om man skriver saker som vissa av inläggen i den här tråden.

Känns lite surt att ha plöjt igenom 10000 sidor för att sedan få slutet bortryckt framför näsan. Tänk dig själv att se Fight Club för första gången och så självantänder projektorn innan slutet och du får aldrig en ny chans att se den. Vilken upplevelse du skulle missa.

Det är inte aktuellt att känna någon större personlig sorg för en människa jag aldrig träffat eller blivit särskilt berörd av. Det enda jag kommer sakna är hans böcker, vilket ändå borde vara ett bra betyg eftersom det är det enda sättet jag känner honom på.

The_RobRoy
2007-09-17, 21:16
Det är inte aktuellt att känna någon större personlig sorg för en människa jag aldrig träffat eller blivit särskilt berörd av. Det enda jag kommer sakna är hans böcker, vilket ändå borde vara ett bra betyg eftersom det är det enda sättet jag känner honom på.

Precis, varför skulle jag känna någon sorg över en person som bara är ett namn för mig, visste inte att han va sjuk, visste inte ens att Robert Jordan var ett påhittat namn, har sett en bild på gubben i mina böcker, that's it.

Hades
2007-09-18, 06:43
Känns lite surt att ha plöjt igenom 10000 sidor för att sedan få slutet bortryckt framför näsan. Tänk dig själv att se Fight Club för första gången och så självantänder projektorn innan slutet och du får aldrig en ny chans att se den. Vilken upplevelse du skulle missa.

Jag har läst Wheel of Time och tycker att det är tråkigt att den inte blir färdig, men samtidigt känns det bara löjligt att gnälla när författaren har dött. Jag tycker inte alls att ni ska behöva sörja (jag gör inte det själv), men ni framstår som bortskämda småbarn som inte fått sitt lördagsgodis. Jag tycker man kan visa mer respekt än så för någon som gett dig hundratals timmars läsning.

bertbert
2007-09-18, 07:14
Jag har läst Wheel of Time och tycker att det är tråkigt att den inte blir färdig, men samtidigt känns det bara löjligt att gnälla när författaren har dött. Jag tycker inte alls att ni ska behöva sörja (jag gör inte det själv), men ni framstår som bortskämda småbarn som inte fått sitt lördagsgodis. Jag tycker man kan visa mer respekt än så för någon som gett dig hundratals timmars läsning.

+1

King Grub
2007-12-10, 22:42
Tor Books announced today that novelist Brandon Sanderson has been chosen to finish the final novel in Robert Jordan’s bestselling Wheel of Time fantasy series.

http://www.dragonmount.com/News/?p=326

Rahf
2007-12-10, 23:34
http://www.dragonmount.com/News/?p=326

Snacka om mantel att axla.