Visa fullständig version : Hjälp, jag kan inte gå ner! :(
Christopher Drake
2007-09-17, 15:59
Som rubriken antyder så har jag problem att gå ner i vikt.
Tidigare så har jag gått ner 10-15 kg 2 gånger under olika tillfällen. Till min så kallade normal vikt som ligger mellan 70-75kg.
Allt började sommaren -06 då jag vägde 75kg.
Min flickvän blev gravid och som alla vet så kan en gravid kvinna vräka i sig både godsaker o annat.
Tyvärr drabbas ju den som oftast sällskapar också.
Sen dess har jag gått upp till 85-86kg och förgäves provat att bli av med dessa ~10kg.
Jag har styrketränat, konditionstränat, käkat whey80, diet pro, kolhydratsnålt.
Nu har jag problem med allt pga att inget funkar.
Vet inte längre hur jag ska äta, vad jag ska träna, hur jag ska träna.
Jag behöver hjälp.
Ålder: 21
Längd: 175cm
Aktuell vikt: 86kg, vägde mig nyss.
Målvikt: ~70kg
Hjälp :(
King Grub
2007-09-17, 16:02
Du äter för mycket.
Ät mindre, träna mer.
Skriv upp vad du äter en normaldag och vad du gör.
Christopher Drake
2007-09-17, 16:07
Du äter för mycket.
Ät mindre, träna mer.
Skriv upp vad du äter en normaldag och vad du gör.
Vaknar ca: 12
Frukost:
2-4 mackor / kräm med mjölk / fil med flingor
Ofta 2-3 timmar efter jag vaknat.
Lunch:
Liknande frukost/ nudlar
Middag:
ris - pasta/fullkorns - pommes
kött - kyckling - tonfisk
wok & grönsaker - sällan
King Grub
2007-09-17, 16:15
Då är det inte svårare än att minska på portionerna du äter, alternativt röra på dig mer.
Rent innehållsmässigt skulle jag inte basera två måltider per dag (eller ens en) på kräm.
Men rent praktiskt beror dina svårigheter att minska i vikt på att du äter för mycket kalorier i förhållande till hur mycket kalorier du gör av med. Det får du råda bot på antingen genom att äta mindre, röra på dig mer, eller en kombination.
Christopher Drake
2007-09-17, 16:15
Glömde tillägga att jag just nu är arbetslös och knappt gör nånting.
Men har försökt o försökt i över ett halvår. Inte gått ner ett enda kilo.
Behöver även hjälp med hur jag ska träna/motionera
Christopher Drake
2007-09-17, 16:19
Då är det inte svårare än att minska på portionerna du äter, alternativt röra på dig mer.
Rent innehållsmässigt skulle jag inte basera två måltider per dag (eller ens en) på kräm.
Men rent praktiskt beror dina svårigheter att minska i vikt på att du äter för mycket kalorier i förhållande till hur mycket kalorier du gör av med. Det får du råda bot på antingen genom att äta mindre, röra på dig mer, eller en kombination.
Jag har kört pass på gymmet 2ggr om dagen 2ggr i veckan, käkat nyttigare än jag äter nu.
Jag gick fortfarande inte ner.
En gång på tiden såg man bra ut, man var inte helt perfekt, men man var nöjd.
Nu klarar jag inte av o se mig själv på kort ens.
O jag trodde att man såg så bra ut på sonens dop förra helgen, när jag fick se bilderna det var då jag insåg att nånting är fel.
King Grub
2007-09-17, 16:21
Din (in)aktivitetsnivå förklarar saken hur lätt som helst. Du behöver helt enkelt inte all den mat du trycker i dig. Antingen drar du ner på matintaget, eller så börjar du röra på dig. Ut och gå ett par timmar per dag, eller motionera mer intensivt någon timme per dag - cykla, jogga, simma, t ex. Börja med mer lågintensiv träning om du har varit inaktiv en längre tid. Det, gärna kombinerat med styrketräning ett par gånger i veckan, och du kommer att gå ner.
Jag har kört pass på gymmet 2ggr om dagen 2ggr i veckan, käkat nyttigare än jag äter nu.
Jag gick fortfarande inte ner.
Då har du kompenserat träningen med matintag. "Nyttigt" har inte med saken att göra. Man går upp i vikt lika lätt på bra mat.
Jag förstår inte hur du har "försökt" gå ner, om du "knappt gör nånting" samtidigt som du äter tre ordentliga mål per dag? På vilket sätt försöker man då? :)
Shakemynuts
2007-09-17, 16:27
Det är som när mitt ex frågade hur jag gått upp i vikt när jag bara ätit havregrynsgröt varje morgon. :D Det är ju nyttigt.
Nä men, du ska se att allt ordnar sig om du håller koll på hur många kalorier varje måltid innehåller och sen se till att du ligger på ca 500 kalorier underskott varje dag. Finns gott om trådar här (stickys) där du kan se exakt hur du gör. Lycka till.
Christopher Drake
2007-09-17, 16:32
Hur är det med att äta grönsaker? Wok - sallad. Är det något man kan "mata" i sig för att mätta magen istället?
King Grub:
Det jag menade var att jag försökt. "Min dag" var hur min dag ser ut nu. :)
Shakemynuts:
Ska ta och prova det!
Nån som vet om det är bra att komplettera med
Chitosan diet fuel
eller
calciumpyruvat för att öka fettförbränning samt minska fettupptag?
Christopher Drake
2007-09-17, 16:43
Jag hittade ett program : http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2097156&postcount=25
Som räknar ut energiintaget per dag/vecka. Ska jag efter beräkning dra bort 500kcal? Eller är Harris & Benedict metoden utvecklad för att gå ner?
Shakemynuts
2007-09-17, 16:54
"Ditt ungefärliga energibehov kan du räkna ut genom den beprövade Harris&Benedict-ekvationen från 1919:
Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)
Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)
Slutsiffran är ditt BEE, dvs ditt basala energibehov vid vila.
Därefter multipliceras BEE:t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 - 2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en idrottsmans dag inom en konditionsgren, och från summan du får fram (som alltså visar det energiintag du behöver för att din kroppsvikt skall vara konstant vid den aktivitetsnivå du anger) drar du av 500 kcal. Det är kaloriintaget som du bör ligga på för att uppnå viktminskningen av ett halv kilo per vecka."
Saxat från King Grubs deff-guide. :)
Christopher Drake
2007-09-17, 17:00
"Ditt ungefärliga energibehov kan du räkna ut genom den beprövade Harris&Benedict-ekvationen från 1919:
Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)
Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)
Slutsiffran är ditt BEE, dvs ditt basala energibehov vid vila.
Därefter multipliceras BEE:t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 - 2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en idrottsmans dag inom en konditionsgren, och från summan du får fram (som alltså visar det energiintag du behöver för att din kroppsvikt skall vara konstant vid den aktivitetsnivå du anger) drar du av 500 kcal. Det är kaloriintaget som du bör ligga på för att uppnå viktminskningen av ett halv kilo per vecka."
Saxat från King Grubs deff-guide. :)
Tack så mycket :)
Så då blir det väl x 1.2 då. Så får man väl stegvis gå mot 2.0.
Tack så mycket för alla tips!
Ska prova med underskott utav kcal! redan räknat ut dagens proteindrinkar :)
Handcuff
2007-09-17, 17:02
Tack så mycket :)
Så då blir det väl x 1.2 då. Så får man väl stegvis gå mot 2.0.
Tack så mycket för alla tips!
Ska prova med underskott utav kcal! redan räknat ut dagens proteindrinkar :)
Ett förslag är ju att du byter ut dina proteindrinkar mot mat nu när du kommer att äta mindre...
Eddie Vedder
2007-09-17, 17:18
Hur är det med att äta grönsaker? Wok - sallad. Är det något man kan "mata" i sig för att mätta magen istället?
Ja visst kan du det. Grönsaker är både nyttigt och kalorisnålt. Men det inebär ju inte att du kan äta som du gör och sen lägga till grönsaker. Du får byta ut annan "mat" (eller vad man nu skall kalla ditt upplägg med kräm och proteindrinkar) och istället äta samma mängd grönsaker.
Maten behöver du skärpa till helt klart, dessutom bör du sträva efter struktur i din träning. Jag tror inte du vinner något på att köra stenhårt en dag, inte göra ett dugg ett par dagar, knalla iväg till gymmet och halvträna, en kort promenad dagen efter etc. etc. utan lägg upp ett träningsschema som du tvingar dig själv att inte frångå.
Detta plus en hälsosammare kost med ett lägre energiinnehåll kommer förhoppningsvis innebära viktnedgång. Tillskotten du nämner kommer inte göra det.
Paltkoma
2007-09-17, 18:47
Vaknar ca: 12
Frukost:
2-4 mackor / kräm med mjölk / fil med flingor
Ofta 2-3 timmar efter jag vaknat.
Lunch:
Liknande frukost/ nudlar
Middag:
ris - pasta/fullkorns - pommes
kött - kyckling - tonfisk
wok & grönsaker - sällan
Pröva att räkna på energiinnehållet i de mackor du gör. Skaffa en köksvåg. Väg alla ingredienser på mackan och räkna ut kalorierna. (Kalorier / 100g finns på alla paket.) Lägg ihop. Det kan lätt bli 200-300 kalorier per macka om du komponerar dem med mycket smör och feta pålägg. 8 mackor kan då täcka mer eller mindre hela ditt dagsbehov av energi.
Sedan fortsätter du göra så med all din mat, läser på om mat och närningslära och komponerar om din matmeny allteftersom. Vips så vet du massor om mat och näring och vet hur du ska äta.
Paltkoma
2007-09-17, 18:52
Grönsaker är lysande "bukfylla". (Och så ger de massor med fibrer och mikromutrienter.)
http://friskforalder.blogspot.com/2007/09/mtt-p-frre-kalorier-metoden.html
http://friskforalder.blogspot.com/2007/09/mtt-p-frre-kalorier-trix-2.html
Yes det enda jag kan säga är att du ligger på KCAL + eller kolhydrats + egentligen. Du gör inte av med maten du stoppar i dig vilket hamnar som rest produkt och energi lagring någon annan stanns. Alla kan gå ner och upp i vikt! Frågan är om du vill eller inte.
Tro på dig själv så går allt!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.