Logga in

Visa fullständig version : Borttappat körkort, få ett nytt?

Looney
2007-09-16, 19:52
Japp, haft körkortet i endast 6 månader och redan tappat bort det :MrT:

Vet någon hur man går tillväga för att få ett nytt, och hur mycket det kommer att kosta mig?

Raggis
2007-09-16, 19:57
http://www.google.se/search?hl=sv&client=firefox-a&channel=s&rls=org.mozilla:sv-SE:official&hs=DCz&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&q=tappat+k%C3%B6rkort&spell=1

Google is your friend. Use it!

Rahf
2007-09-16, 20:02
Kontakta vägverket, pröjsa för lamineringen och kostnaderna för försändelserna. Det kan ta upp till några veckor. Klart!

Looney
2007-09-16, 20:07
Tackar!

fick svar på allt förutom på hur mycket det kommer att kosta, någon som vet?

Looney
2007-09-16, 20:08
Kontakta vägverket, pröjsa för lamineringen och kostnaderna för försändelserna. Det kan ta upp till några veckor. Klart!

Får man inte köra under tiden?

coxie
2007-09-16, 20:09
Får man inte köra under tiden?

Tror det är ok om du kan styrka din identitet med pass/random id-kort.

Rahf
2007-09-16, 20:11
Polisen har möjlighet att kolla upp det så se till att ha annan form av ID på dig. Det är inte smidigt och de blir inte glada men att du ska bli stående är nog ingen fara med.

Summan för nytt kort är liten, jag gissar på strax över hundringen eller så. Lovar inget på det dock.

jakke
2007-09-16, 20:17
Du ska polisanmäla ditt borttappade körkort också.

jontet
2007-09-16, 20:42
Du ska polisanmäla ditt borttappade körkort också.

japp, det är skönt o ha papper på polisanmälningen när det börjar droppa in inbetalningskort på teven något köpt på avbetalning med kortet eller dyl.

hahavaffan
2007-09-16, 21:33
japp, det är skönt o ha papper på polisanmälningen när det börjar droppa in inbetalningskort på teven något köpt på avbetalning med kortet eller dyl.Mmm, det händer ofta att folk lyckas köpa en TV med ett upphittat körkort.

jontet
2007-09-16, 21:57
Mmm, det händer ofta att folk lyckas köpa en TV med ett upphittat körkort.

då ere gött o kunna visa papper på att man stöldanmält det innan och inte efter. så med alla visakort o grejjer är det bra o både ringa bank o polis direkt :thumbup:

Looney
2007-09-16, 22:35
Haha, skulle gärna se dem försöka köpa en tv med hjälp av mitt körkort.... med studiebidraget som enda inkomst har jag nog inte allt för mycke kreditvärdighet.

Men tack för svaren:) !

påven
2007-09-16, 23:26
Tror det är ok om du kan styrka din identitet med pass/random id-kort.

inte tillåtet, man måste ha med sig giltigt körkort under färden

egge
2007-09-16, 23:35

Första året så gäller pappersremsan man fick efter uppkörningen tillsammans med ett id-kort har jag för mig. Hade alltid det i bilen så att jag slapp ta med plånkan på träning mm.

Så var det för ett par år sedan alltså, mkt har ju ändrats sen dess.

Kryss
2007-09-17, 09:29

Jorå, det var det när jag polisanmälde mitt borttappade körkort i juni iallafall. Är det polisanmält kan dom se det och då räcker giltig legitimation.

machine gun
2007-09-17, 10:22

Om man har med sig kopian på polisanmälan (man får den hemskickad när man ringt in anmälan) och giltigt ID-kort, bör det vara ok.