handdator

Visa fullständig version : Nybörjare behöver hjälp med skateboard

Toel
2007-09-16, 14:46
Var nere och kollade på inlines- och skateboardåkarna i västra hamnen, Malmö. Såg extremt kul ut!

För kanske 10 år sedan åkte jag själv skateboard, och nu blev jag sugen på och börja igen. Har dock sålt min bräda och kan iprincip inget om vad man bör införskaffa för bräda som nybörjare.

Behöver därför hjälp. Vill inte ha någon superbräda, en bräda som passar en nybörjare bara. Vad kostar det och var bör man leta? Kommer ihåg jag hade en bräda från Creature (?) först, den var ganska stor, var lite klumpig så bytte den mot en mindre variant av Toy machine (?) den var mindre och mycket lättare att göra flippar med. Eller flippar och flippar jag kunde göra kickflip och heelflip :D

Jag är 184cm 85kg om det har något med valet av bräda att göra. Om någon vill sälja en begagnad kan jag tänka mig det också, ska vara i Malmö i så fall.

Vart och vad bör jag leta efter? Bor i Malmö så tips på affärer här, tack :)
En bonus-fråga, vart tar åkarna vägen i Malmö på vintern?

PowPow
2007-09-16, 16:10
Top12 vid triangeln och Streetlab på fersens väg.
http://www.streetlab.nu/
http://www.top12.se/

Bryggeriet.
http://www.bryggeriet.org/skate/

Toel
2007-09-16, 20:30
Top12 vid triangeln och Streetlab på fersens väg.
http://www.streetlab.nu/
http://www.top12.se/

Bryggeriet.
http://www.bryggeriet.org/skate/

Ah, tack! Är ny i stan så får skylla på det ang. jag inte kände till bryggeriet :em:

Vad bör jag vara beredd på att betala för en nybörjarbräda?

fajiwara
2007-09-16, 21:48
har åkt bräda i 7 år , kan en hel del.. ehmm. först kan du ju ta reda på ifall du är ute efter street/freestyle åkning eller ramp. Själv åker jag bara street. ett exempel kan vara typ av hjul osv, men eftersom du är nybörjare gör det nog ingen större skillnad om det är din första bräda.

Kostnaden skiljer sig en hel del , om du inte är ute efter nått spec motib på brädan så fåreslår jag en blank. till exempel en hel svart. brukar gå på runt 300 kr , medans färgade med logo's på kostar drygt 500. en bra blank märke som är billigt är minilogo. finns nästan överallt. truckar finns det hur måga som helst . återigen eftersom att det är en nybörjar bräda så ska du absolut inte lägga mer än 500 kr för 1 par truckar, hjulen + dina kullager borde ligga på runt 500-600 tillsammans. I märkes väg kan jag tänka mig elemtent och girl. hyffsat bra och billigare märken. dock inte girl kullager för dom suger ***. hehe :=) .. min första bräda kostade 1100 kr , du borde inte komma över det . i så fall är det en överkill för enn nybörjarbräda. ha d gött och lycka till med skejtandet

Toel
2007-09-17, 15:20
Har kollat top12 här i Malmö, de säljer denna bräda:

"No Brand skate i 7 lagers Kanada lönn ger bästa pop, vi monterar den färdigt till dig utan extra kostnad ! med Steadfast abec 5 kullager, Jessup grippa, No Brand hjul, montage med stjärnskalle och No Brand skate. Smal bäsa till mindre fötter bredd 7,5 är den vanligaste och passar bäst till åkare med skostorlek 36 - 42."

780:- Bra pris?

fajiwara
2007-09-17, 15:48

"No Brand skate i 7 lagers Kanada lönn ger bästa pop, vi monterar den färdigt till dig utan extra kostnad ! med Steadfast abec 5 kullager, Jessup grippa, No Brand hjul, montage med stjärnskalle och No Brand skate. Smal bäsa till mindre fötter bredd 7,5 är den vanligaste och passar bäst till åkare med skostorlek 36 - 42."

780:- Bra pris?

tycker dock att du ska köpa seperata delar och inga paket , men det är upp till dig , och visst är priset rätt fint.

chidde
2007-09-17, 22:45
priset är rätt schysst faktiskt

men jag hade hellre satsat på en stadiumbräda
shuvit gör schyssta brädor, blanka brädor generellt är bra tycker jag

har alltid åkt på blanka (well, har ägt två brädor i min karriär) och det har funkat bra, jag har lyckats göra tricken som mina kompisar med 7-800 kronors motivbrädor kunde göra, i vissa fall till och med fetare och cleanare

om du är sugen på spots så är värnhemstorget ett fint ställe, har sett ett par kids där som faktiskt är duktiga :)

Dissector
2007-09-17, 23:01
Yey, sånt där har jag faktiskt hållt på med. Det var roligt. Jag lärde mig aldrig nåt.

Jag var typ 11 och låtsas-rebell. Hängbrallor och speciella sätt att snöra skorna. Nya spännande ord att lära sig. The clothingstyle from the west, banka med brädan i gatan och dissa alla som åkte inlines. Lyssna på 15-åringarna som fick vara ute mycket senare och sånt.
Jag kunde göra en ollie och sitta i en häftig position med brädan mot knäet :D
Det gällde att anamma hela skejt-kulturen, skaffa sig favvoåkare och så.

Jag åkte på en Wold Industries-bräda, ganska fräcka grejer faktiskt :)

Detta var alltså inte menat som en diss mot skateboardåkare, utan bara en liten rolig anekdot från när jag åkte skateboard. Vi spelade in massa "skejtfilmer", jag och ett par kompisar, jämngamla och lika kassa som jag. Fy fan vad dom är roliga att kolla på nu i efterhand :D

http://www.peoma.se köpte vi saker på då.

egge
2007-09-17, 23:11
Yey, sånt där har jag faktiskt hållt på med. Det var roligt. Jag lärde mig aldrig nåt.

Jag var typ 11 och låtsas-rebell. Hängbrallor och speciella sätt att snöra skorna. Nya spännande ord att lära sig. The clothingstyle from the west, banka med brädan i gatan och dissa alla som åkte inlines. Lyssna på 15-åringarna som fick vara ute mycket senare och sånt.
Jag kunde göra en ollie och sitta i en häftig position med brädan mot knäet :D
Det gällde att anamma hela skejt-kulturen, skaffa sig favvoåkare och så.

Hahahaha, jag tänker på klippet i Percy Tårar (tror jag) när de är kickers och går runt och sparkar på trottoarer:laugh: :laugh:

Någon som kan hitta klippet på youtube plz

Motorbreath
2008-03-28, 01:33
Ikväll satt jag och ett par kompisar och snackade lite minnen från förr och till följd av detta så blev jag sugen på att köpa mig en ny bräda. Hur bred bräda är lagom till en som har 44 i skostorlek?

Har alltid gillat smala brädor tidigare men jag har kommit fram till att det gör det onödigt svårt att landa tricken.

Edit: Streetåkning som gäller om det har någon betydelse.

mangs
2008-03-28, 09:17
Fan, denna tråden väcker nostalgin hos Mangs. Jag tänker mig tillbaka till 11-12-års åldern när alla ungar i kvarteret åkte bräda och jag efter lång tids tjatande till sist fick köpa den brädan jag ville ha. Jag hade väl ägt en två tre brädor innan detta. Först något riktigt kass med plasthjul. Denna bräda hottades dock en hel del med ny truckar,hjul och kulllager som jag köpte begagnade av en polare. Bytte sedan till mig en begagnad Santa Cruz som var Top of the line på den tiden. Denna bräda byttes senare bort mot Pekka Lindmarks målvaktsklubba. :)

Allting vi gjorde kretsade kring våra Skateboards. Jag hade till och med kompisar som sov med sina brädor. På dagarna åkte vi bräda och tittade på något kass VHS-band med Trashin' (http://www.imdb.com/title/tt0092085/), världens bästa Skateboardfilm!!

Vi hade även fått tag på någon fräck instruktionsfilm från Rodney Mullen och Tony Hawk som vi nötte rätt hårt. Vilka tider ! :)

Jag kommer ihåg känslan efter att ha besökt alla skateboard-affärer ett flertal gånger äntligen få gå fram till disken och säga att idag skall jag köpa en bräda. Jag kommer ihåg hur den nya Santa Cruz-brädan utrustades med grymma truckar och fräcka orange hjul och SKF kulllager som var teh shit back then. Det blev en höjdarbräda helt enkelt och känslan av att ha en ny fin bräda som var finare än alla polares var nog bland det bästa jag upplevt. Som jag hade längtat. Två månader senare dog Skateboard-kulturen av totalt för den gången och brädan har sedan dess legat i mina föräldrars förråd. Har aldrig riktigt blivit läge att börja igen.

Dock var det underbara tider som jag alltid kommer bära med mig.

Trashin' Trashin'!!

JJ
2008-03-28, 09:26
Trashin' Trashin'!!

Ja, helvete vad jag sett den många gånger. Det var faktiskt en riktigt kul period i mitt liv när man gjorde Huddings industriområde osäkert på kvällarna.

Motorbreath
2008-04-04, 16:47
Har kollat lite närmare på märket Minologo som fajiwara nämnde. Är väl i stort sett Powellbrädor utan häftigt motiv. Funtar på att köpa en 7.75" Minilogo komplett från USA.

http://www.skateone.com/store/detail/s_DCMXPS112K12/

Vad tror ni?

hahavaffan
2008-04-04, 17:50

780:- Bra pris?Har du så små fötter då?

watertouch
2008-04-04, 17:55
Ska du skata ute på asfalt så köp mjuka hjul...