Visa fullständig version : Fria aminosyror vid deff?
Kommer ett intag av fria eaa att minska muskelförlusten jämfört med ett intag av proteiner endast från mat när man ligger på kaloriunderskott?
Du ger för lite information om omständigheterna.
Hade du tänkt äta 20, 30, 50 eller 100 g EAA varje dag osv...
Du ger för lite information om omständigheterna.
Hade du tänkt äta 20, 30, 50 eller 100 g EAA varje dag osv...
Jag hade inte tänkt käka något, ännu iallafall :D
Var mer nyfiken på det då jag för tillfället deffar lite.
Men finns det några nivåer som spelar roll för bevarandet av muskelmassa? Säg för skoj skull att jag skulle käka 1.5 g fria eaa / kg kroppsvikt, skulle detta ge bättre muskelbevarande effekt än 1.5 g protein / kg kroppsvikt?
King Grub
2007-09-13, 13:35
EAA stimulerar proteinsyntesen, men reducerar inte muskelnedbrytning, annat än vid intag under själva träningen. Det är långsamt protein (från mat) och kolhydrat som reducerar den normala proteinnedbrytningen.
EAA stimulerar proteinsyntesen, men reducerar inte muskelnedbrytning, annat än vid intag under själva träningen. Det är långsamt protein (från mat) och kolhydrat som reducerar den normala proteinnedbrytningen.
Okej, fick för mig att jag hade läst här på kolo att fria EAA förhindrade muskelförlust vid sängliggande (eller något liknande). Men då vet jag hur det ligger till. Tackar! :thumbup:
King Grub
2007-09-13, 14:39
Jo, det stämmer, men det är ett katabolt stadie. I sådana katabola stadier, som immobilisering, sepsis, svåra infektioner, osv, gäller inte samma regler för proteinmetabolismen som vid normalt liv.
Jo, det stämmer, men det är ett katabolt stadie. I sådana katabola stadier, som immobilisering, sepsis, svåra infektioner, osv, gäller inte samma regler för proteinmetabolismen som vid normalt liv.
Kunde tänka mig att det var något sådant, tack för informationen KG.:bow:
King Grub
2007-09-13, 15:14
Förresten, när jag tänker efter, var det inte minskad muskelnedbrytning som låg bakom den bättre proteinbalansen i sängläge+EAA-studierna heller, utan just stimulering av proteinsyntesen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.