handdator

Visa fullständig version : Arbeta i Australien!

bengdoktor
2007-09-12, 22:26
Tar fil.kand till sommaren och har tänkt ett sabbatsår innan masterprogrammet. Behöver bättre engelska och har tänkt en del på att jobba i Australien.
Är det nån här på brädan som har gjort det och kan tipsa om i vilken stad man hittar bra jobb/boende? Jag har hört att det finns många bättre jobb där man slipper plocka frukt.. söker man jobb hemifrån eller åker man ner och söker där?

Vill ha all info om jobb i Australien som finns här! :)

Frantic
2007-09-12, 22:31
Läsvärt - http://www.backpacking.se/ReadArticle.asp?ArticleId=181&SubMenu=2

Rahf
2007-09-12, 22:32
Du kan ju åka ner med Work & Travel Company som funkar som arbetsgivare i Australien. Annars är det relativt lätt att få jobb bara man hittar nånting. Lagerarbetare är att rekommendera då man får en hygglig lön för tråkigt men enkelt arbete. Jag fick jobb på ett företag som hette Bremick och de betalade cirka 20$/h för pissenkelt jobb.

Ett tips är att hålla till runt storstäderna Sydney, Melbourne och Canberra runt Juni-September då det är vinter och väldigt lätt att hitta jobb.

Har du yrkesutbildning så kan du söka jobb redan nu skulle jag tro.

Lövbiffen
2007-09-13, 10:36
Kan fråga min brorsa här om jag kommer ihåg. Han är nere nu och jobbar i australien för andra gången. En riktig jävel på att skaffa jobb :thumbup:

Snafu
2007-09-13, 10:40
Åk till England istället, garanterat solsken varje dag året runt!

RösböJunior
2007-09-14, 22:31
någon som vet om det är så bra betalt att vara:

Mekaniker/road-train chaffis?

/packar redan

hahavaffan
2007-09-15, 00:09
Åk till England istället, garanterat solsken varje dag året runt!Hehe

Åk till Melbourne, så jävla skön stad. Nära till beachen, bra shopping, massor av restauranger, barer osv. St. Kilda som ligger 15min bort med tram är också schysst. Sydney är för mycket storstad, och Canberra är tråkigt. Visst finns det fler städer, typ Perth osv, men Melbourne är grymt. Du kan börja med att bo på ett hostel under tiden du letar lägenhet. Sätt upp intresselappar på hostels i staden, där du frågar efter mates att dela lägenhet med. Jobb är asenkelt att få om du pratar okej engelska, vill du ha nåt inom restaurangbranchen så finns Fitzroy Street (har jag för mig), som är fullsmockad med små restauranger. Sjukt mysig gata för övrigt.

bengdoktor
2007-09-15, 08:48
Tack för tipsen!

Rahf
2007-09-15, 08:54
OBS! Restaurangbranschen kräver att man har betalat och gått en eller två kurser så man får intyg att servera alkohol.

Melbourne hörde jag för övrigt inte så väldigt mycket gott om. Bra studentstad men som stad i övrigt så är den relativt tråkig. Smaken är som baken i det här fallet. Canberra är definitivt en tråkig stad men det finns jobb och det är vad tråden handlar om.

Råttan
2007-09-17, 10:38
Ahhh, har samma planer som du! Skulle va så jävla skönt att slippa den svenska vintern... Men tyvärr blir det nog inte förren nästa år, fast man vet aldrig...

För min del lutar de åt antingen Sydney, Melbourne lr Perth. Fast problemet är att jag inte vill leva nåt jävla packpacker liv och bo på vandrarhem och så, vill ha en egen lägenhet lr dela lägenhet med nån/några, men samtidigt vill jag resa runt lite i landet så det kan ju bli lite knivigt kanske.

Själv hade jag väl tänkt jobba ungefär hälften av tiden och slappa hälften, jobba då jag behöver typ. Kommer nog ha rätt mycket cash med mig så jag klarar mig. Tror inte jobb är nå svårt att fixa, iaf vad jag läst runt på lite olika ställen på internet.

Nån som varit där nere och har lite prisuppgifter på vad saker och ting kostar där nere? Är intresserad av allt möjligt men just proteintillskott och sånt, finns det mycket av det där nere? Är rädd att det kan va dyrt...

Men fan är det nån som varit där eller ska dit så får dom gärna skicka iväg ett PM eller nåt så man kan snacka lite!

hahavaffan
2007-09-17, 11:21
Ahhh, har samma planer som du! Skulle va så jävla skönt att slippa den svenska vintern... Men tyvärr blir det nog inte förren nästa år, fast man vet aldrig...

För min del lutar de åt antingen Sydney, Melbourne lr Perth. Fast problemet är att jag inte vill leva nåt jävla packpacker liv och bo på vandrarhem och så, vill ha en egen lägenhet lr dela lägenhet med nån/några, men samtidigt vill jag resa runt lite i landet så det kan ju bli lite knivigt kanske.

Själv hade jag väl tänkt jobba ungefär hälften av tiden och slappa hälften, jobba då jag behöver typ. Kommer nog ha rätt mycket cash med mig så jag klarar mig. Tror inte jobb är nå svårt att fixa, iaf vad jag läst runt på lite olika ställen på internet.

Nån som varit där nere och har lite prisuppgifter på vad saker och ting kostar där nere? Är intresserad av allt möjligt men just proteintillskott och sånt, finns det mycket av det där nere? Är rädd att det kan va dyrt...

Men fan är det nån som varit där eller ska dit så får dom gärna skicka iväg ett PM eller nåt så man kan snacka lite!Mitt tips är att inte bry sig så mycket om proteintillskottet. Ät mat istället, du är ju för tusan inte bortrest på träningsläger.

Men angående kostnader, så är det ganska likt Sverige. Vissa grejer är billigare, men vissa är dyrare. En Big Mac kostade nog 5-6 dollar har jag för mig, vilket är runt 30-35kr. Minns inte riktigt vad ett sexpack Carlton Cold (öl) gick på, men tror det låg runt 15 dollar, medans en låda 38-44 dollar.

Råttan
2007-09-17, 11:30
Alltså det är ju ingen semester jag tänkt åka på, hade tänkt försöka leva ungefär samma liv som jag gör hemma i sverige fast där, fast visst kommer de nog att bli lite softare. ;)

Skulle inte klara mig 8-10 månader utan träning och jag använder mig mer än gärna av proteinpulver och bars för att komma upp i proteinmängd, tycker både det är relativt billigt och lättsamt. Visst jag käkar 4-5 riktiga mål per dag oxå, nu under vinterbulken kommer jag äta sammanlagt 8 måltider inkl mellanmål.

Okej, bärsen va ganska dyr då... Men antar att det är bra mycket billigare än i sverige på krogen iaf?

hahavaffan
2007-09-17, 11:47
Alltså det är ju ingen semester jag tänkt åka på, hade tänkt försöka leva ungefär samma liv som jag gör hemma i sverige fast där, fast visst kommer de nog att bli lite softare. ;)

Skulle inte klara mig 8-10 månader utan träning och jag använder mig mer än gärna av proteinpulver och bars för att komma upp i proteinmängd, tycker både det är relativt billigt och lättsamt. Visst jag käkar 4-5 riktiga mål per dag oxå, nu under vinterbulken kommer jag äta sammanlagt 8 måltider inkl mellanmål.

Okej, bärsen va ganska dyr då... Men antar att det är bra mycket billigare än i sverige på krogen iaf?Okej. Men proteintillskott går väl på en 60-70 dollar per kilo skulle jag tro. 3-400kr alltså. Och gym vimlar det av i storstäderna, dock är det SJUKT dyrt på de större kedjorna. Men man tränar ju 10 gånger hellre på ett litet källargym i en boxningslokal typ, som jag gjorde, och det kostade mig 30 dollar i månaden, och blev billigare om man tog ett halvår eller år direkt.

Rahf
2007-09-17, 11:59
Rent generellt över hela spektrat så är Australiens priser ungefär 80% av Sveriges. Livsmedel är aningen billigare än svenska och deras billigaste märken (tänk Eldorado och Euroshopper) håller bättre kvalitet.

Boende i storstäderna är dyrt och vill man bo lyxigare än hostel så får man räkna med att punga ut en relativt dyr slant som blir en stor summa på längre sikt. I de vanliga städerna så snittar boendet på cirka 20$ och då får man genomgående ganska bra kvalitet för en backpacker. Sängkläder är det lag på att man ska ha i Queensland och det är inte accepterat att ha sovsäckar eller dylikt på skäliga hostels. Priserna stiger under sommarmånaderna, alltså under vårat vinterhalvår. Sikta på att snitta 20$/natten så får man bra boende. Storstäderna är väldigt ofta dyrare och är det inte dyrare så är det ett sunkställe.

Skit i tillskott, njut av den varierade matkulturen istället.

Alkohol är i regel billigare än Sverige, för att dra ett exempel så kostar Absolut Vodka på ett ungefär lika mycket i Australien som i Sverige. Då ska vi ta i akt att det alltså är exportsprit för dem och inhemsk sprit för oss. Mest populära ölen är Toohey's och kommer i varierande kulörer.

Vill man partaja i Sydney så är det dresscode som gäller om man vill in på klubb. Finskor och långbyxor för herrar alltså. Ju längre bort man kommer från storstäderna desto slappare blir reglerna.

hahavaffan
2007-09-17, 12:02
Ska man upp längst med östkusten så får man räkna med 30$ per natt istället för 20$. Och dit vill man :)

Rahf
2007-09-17, 12:07
Nej, 20$. Jag höll mig endast längst östkusten. Det gäller att välja tillfällen och leta lite längre än första bästa.

hahavaffan
2007-09-17, 13:19
Nej, 20$. Jag höll mig endast längst östkusten. Det gäller att välja tillfällen och leta lite längre än första bästa.Nej? Självklart kan man ju bo billigare. Men vi snittade 27-30$, du snittade 20$. Ska vi ena oss om 25$ då? ;)

Rahf
2007-09-17, 13:33
Ska man upp längst med östkusten så får man räkna med 30$ per natt istället för 20$. Och dit vill man :)

Enligt vad jag kan se så är det så gott som självklart enligt dig att det är 30$ som gäller. Jag påstår att man kan få bra boende för 20$ men det är som sagt beroende på vilken standard man söker. Man väljer själv vad man vill lägga pengar på men jag anser 20$ vara en bra siffra att sikta på för man får mycket för pengarna ändå. Det gäller att leta.

Ska man stanna längre än en månad så blir det dyrt att betala 30$ varje dag.

hahavaffan
2007-09-17, 14:14
Enligt vad jag kan se så är det så gott som självklart enligt dig att det är 30$ som gäller. Jag påstår att man kan få bra boende för 20$ men det är som sagt beroende på vilken standard man söker. Man väljer själv vad man vill lägga pengar på men jag anser 20$ vara en bra siffra att sikta på för man får mycket för pengarna ändå. Det gäller att leta.

Ska man stanna längre än en månad så blir det dyrt att betala 30$ varje dag.Yes, men t.ex. i Surfer's bodde vi 5 meter från stranden på ett sjukt bra hostel, och det kostade 31$ per natt under jul-nyårsveckan. Men sen bodde vi betydligt billigare i Byron och Cairns. Cairns kostade 15$ per natt, och då ingick en voucher for a free meal på ett schysst restaurang-nattklubbs-ställe.

Vi bodde på hostels för i snitt 4000 svenska kronor i månaden om man räknar alla 4 månaderna vi var där. Det blir en hel del :( Men vi drog bara runt och levde djävulen, så vi hade varken tid eller lust att hitta billigare alternativ, typ lägenhet delad med andra.

Råttan
2007-09-17, 15:26
Shit 3-400 spänn per kilo var lite väl saftigt. Blir nog isf billigare att satsa på riktig mat, strutsägg kanske? :naughty:

Fan det där med utelivet i Sydney lät ju inget vidare, inte min stil direkt. Men det borde väl finnas lite slappare ställen utanför själva city? Är det så i alla stora städer typ?

Okej, det är just det där med hostels jag känner mig lite tveksam mot. Skulle gärna ha eget boende. Vet att de finns nån sida på nätet typ nån anslagstavla för australien men har inte kikat så mycket där. Ingen som har erfarenhet av att hyra lägenhet?

Grisen
2007-09-17, 15:36
Shit 3-400 spänn per kilo var lite väl saftigt. Blir nog isf billigare att satsa på riktig mat, strutsägg kanske? :naughty:

Fan det där med utelivet i Sydney lät ju inget vidare, inte min stil direkt. Men det borde väl finnas lite slappare ställen utanför själva city? Är det så i alla stora städer typ?

Okej, det är just det där med hostels jag känner mig lite tveksam mot. Skulle gärna ha eget boende. Vet att de finns nån sida på nätet typ nån anslagstavla för australien men har inte kikat så mycket där. Ingen som har erfarenhet av att hyra lägenhet?

Det finns softa ställen utanför Sydney, t.ex. Kings Cross/Pots point (osäker på stavningen på sista). Men klädkoden är inte extrem, jag tog mig in på clubbar i Sydney med sneakers, jeans och skjorta. Men som Rahlf säger så är det ofta dress code som gäller. Jag har för övrigt ett bra tips på Hostel om du ska till Sydney.

hahavaffan
2007-09-17, 16:21
Dress code i storstäderna, javisst, men svenskar vill dom alltid ha in enligt mina erfarenheter. Så med skjorta, snyggare sneakers och jeans är det inga problem. Om du nu inte ska in på de riktigt fina ställena, men vem fan vill där o röja? Det var dom mindre barerna med mycket öl och chips (cheese and onion, så JÄVLA goda) som jag gillade främst. Och där kommer du in i badshorts och flipflops om du är snel.