handdator

Visa fullständig version : Koppla högtalare till surroundsystem

Scratch89
2007-09-12, 21:08
Hej KP.

Jag har fått fyra högtalare som jag tänkte på något sätt koppla till dator/TV, och helst skulle det gå att byta mellan TV o dator. Det finns inget krav på att det ska bli någon surroundeffekt egentligen, bara det kommer ljud ur alla fyra högtalare. Det är högtalare som har varit till vanliga stereoapparater som typ stått i vardagsrum.
Min tanke är att det finns någon slags mojäng man kan koppla alla högtalare till, och från den går det sedan en kabel till datorn/TVn.
Jag är teknisk idiot, men jag har ett presentkort på 2000 kr från netonnet, så om det finns något där som någon kan länka till och förklara hur det funkar, vore det jättesnällt och bra. :)

PowPow
2007-09-12, 21:14
Hej KP.

Jag har fått fyra högtalare som jag tänkte på något sätt koppla till dator/TV, och helst skulle det gå att byta mellan TV o dator. Det finns inget krav på att det ska bli någon surroundeffekt egentligen, bara det kommer ljud ur alla fyra högtalare. Det är högtalare som har varit till vanliga stereoapparater som typ stått i vardagsrum.
Min tanke är att det finns någon slags mojäng man kan koppla alla högtalare till, och från den går det sedan en kabel till datorn/TVn.
Jag är teknisk idiot, men jag har ett presentkort på 2000 kr från netonnet, så om det finns något där som någon kan länka till och förklara hur det funkar, vore det jättesnällt och bra. :)

Denna obsession med att få ljud från alla håll och kanter :D

Det du kallar mojäng kallar jag förstärkare. En sådan behöver du.

Eller missförstår jag dig?

Scratch89
2007-09-12, 21:18
Denna obsession med att få ljud från alla håll och kanter :D

Det du kallar mojäng kallar jag förstärkare. En sådan behöver du.

Eller missförstår jag dig?

Där ser man. Vad kostar en sån, o hur funkar det?
Jag bjuder dig på kladdkaka om du kommer o installerar också. :D

EDIT: Jag är inte ljudkåt, men om man har fyra högtalare som står o dammar kan man lika gärna göra något vettigt med dem. (Sen är det en penisförlängare utan dess like!)

tntballe
2007-09-12, 21:20
billigaste dom har är en sony som kostar 1680kr.

PowPow
2007-09-12, 21:25
Du får köpa en förstärkare helt enkelt. Finns säkert på net on net. Sen får du koppla dator och tv till förstärkaren, och vidare högtalarna till förstärkaren.

En vanlig förstärkare har ju bara utgång för 2 högtalare, men när jag var kid och ville ha fett många högtalare (mer är ju bättre - eller hur?!) så tvinnade jag bara ihop högtalarsladdarna och tryckte in dem i förstärkaren. Det funkade (med funkar menar jag att det kom ljud från högtalarna :D )

Är det likadana högtalare? Och varför vill du ha 4 högtalare? För att du kan? Ljudkvaliteten kommer absolut inte bli bättre. Dessutom är det ju skitskumt om ljudet kommer bakifrån eller från sidan när du tittar på TV.

Och du, en resa malmö-skövde är värt mer än en kladdkaka!

Scratch89
2007-09-12, 21:29
Du får köpa en förstärkare helt enkelt. Finns säkert på net on net. Sen får du koppla dator och tv till förstärkaren, och vidare högtalarna till förstärkaren.

En vanlig förstärkare har ju bara utgång för 2 högtalare, men när jag var kid och ville ha fett många högtalare (mer är ju bättre - eller hur?!) så tvinnade jag bara ihop högtalarsladdarna och tryckte in dem i förstärkaren. Det funkade (med funkar menar jag att det kom ljud från högtalarna :D )

Är det likadana högtalare? Och varför vill du ha 4 högtalare? För att du kan? Ljudkvaliteten kommer absolut inte bli bättre. Dessutom är det ju skitskumt om ljudet kommer bakifrån eller från sidan när du tittar på TV.

Och du, en resa malmö-skövde är värt mer än en kladdkaka!

Hmm, två extra borde ju iofs räcka. Nu för tiden så tror jag att det finns för fyra högtalare, jag ska kika vidare.
Det är två par högtalare.
Det är Malmö - Göteborg nu för tiden. :)

Scratch89
2007-09-12, 21:30
billigaste dom har är en sony som kostar 1680kr.

Länk, tack? *cupid*

tp_88
2007-09-12, 21:40
Länk, tack? *cupid*
http://www.netonnet.se/index.asp?iid=84195

tntballe
2007-09-12, 21:44
den sidan kan jag inte länka, så sök på Sony STR-DE197.

tntballe
2007-09-12, 21:45
http://www.netonnet.se/index.asp?iid=84195

hur fick du fram länkadress

tp_88
2007-09-12, 21:47
hur fick du fram länkadress
m4d h4xx0rski11z.

(Den står ju förbövelen i adressfältet!? :D)

tntballe
2007-09-12, 22:00
m4d h4xx0rski11z.

(Den står ju förbövelen i adressfältet!? :D)

inte för mig *cry* , jag var tvungen att tipsa mig själv genom mail för att få fram den.:smash:

tp_88
2007-09-12, 22:03
inte för mig *cry* , jag var tvungen att tipsa mig själv genom mail för att få fram den.:smash:
Skrota IE och ladda: http://www.mozilla.com/en-US/ :)

tntballe
2007-09-12, 22:07
Skrota IE och ladda: http://www.mozilla.com/en-US/ :)

opera, min flickvän använder firefox...

Motorbreath
2007-09-12, 22:34
Vad är det för Ohm på de fyra högtalarna du har?

Fettecke
2007-09-13, 09:57
har du tur kanske du har någon liten ministereo hemma med AUX ingång... då slipper du köpa en stärkare :D

Ola Wallengren
2007-09-13, 10:17
Om du vill ha fler än 2 högtalare så bör du köpa en flerkanalsförstärkare (som oftast kallas receiver). Till en sådan kan du koppla 5-7 högtalare. Att tvinna ihop kablarna till 2 eller fler högtalare kan skada förstärkaren.

PowPow
2007-09-13, 14:52
Om du vill ha fler än 2 högtalare så bör du köpa en flerkanalsförstärkare (som oftast kallas receiver). Till en sådan kan du koppla 5-7 högtalare. Att tvinna ihop kablarna till 2 eller fler högtalare kan skada förstärkaren.

Reciever och förstärkare har inte med antalet högtalarterminaler att göra - det handlar bara om huruvida apparaten har en mottagare (radio) eller ej.

Det finns externa högtalarterminaler i vilka man kan koppla in dubbla högtalarpar, för att sedan välja mellan par A och par B, alternativt köra båda paren samtidigt (effekten blir såklart lägre). Om man invensterar i en flerkanalsförstärkare (och nu antar jag att du menar en hemmabioförstärkare) så får man ju inte samma ljud i de två högtalare som kopplas in i förstärkarens rear-utgångar. Och som jag förstår det (jag förstår kanske scratch fel) så vill han att det vanliga stereoljudet ska komma ur samtliga högtalare.

Åse Columbus
2007-09-13, 14:58
har du tur kanske du har någon liten ministereo hemma med AUX ingång... då slipper du köpa en stärkare :D

å så bränner vi sönder det hela med att sätta dit hlögtalare som inte passar...poooffff!

Ola Wallengren
2007-09-13, 15:27
Reciever och förstärkare har inte med antalet högtalarterminaler att göra - det handlar bara om huruvida apparaten har en mottagare (radio) eller ej.

Det finns externa högtalarterminaler i vilka man kan koppla in dubbla högtalarpar, för att sedan välja mellan par A och par B, alternativt köra båda paren samtidigt (effekten blir såklart lägre). Om man invensterar i en flerkanalsförstärkare (och nu antar jag att du menar en hemmabioförstärkare) så får man ju inte samma ljud i de två högtalare som kopplas in i förstärkarens rear-utgångar. Och som jag förstår det (jag förstår kanske scratch fel) så vill han att det vanliga stereoljudet ska komma ur samtliga högtalare.

Under rubriken Receivers hittar man ofta flerkanalsförstärkare eller s.k. hemmabioförstärkare, därför skrev jag så.
Man kan mycket enkelt få ut ett stereo eller monoljud till alla kanalerna i en flerkanalsförstärkare, det är bara att välja rätt inställning.

Att paralell- eller seriekoppla högtalare är i regel ingen bra ide.

PowPow
2007-09-13, 15:38
Under rubriken Receivers hittar man ofta flerkanalsförstärkare eller s.k. hemmabioförstärkare, därför skrev jag så.
Man kan mycket enkelt få ut ett stereo eller monoljud till alla kanalerna i en flerkanalsförstärkare, det är bara att välja rätt inställning.

Att paralell- eller seriekoppla högtalare är i regel ingen bra ide.

Brukar man? Inget jag märkt.

Ah, det visste inte jag. Jag har ägt 2 hemmabioförstärkare, och ingen av dem har haft den möjligheten.

Och nej, jag har inte heller sagt att det är en god idé att koppla 4 högtalare till en tvåkanalsförstärkare. Men det är en möjlighet. Lite beroende på motståndet i högtalarna såklart.

Fatalist
2007-09-13, 15:52
En receiver är en förstärkare, oavsett mängd kanaler, som har en inbyggd radiodel?

Inzza
2007-09-13, 15:59
köp en billig sörraouuuund förstärkare bara. Koppla DVDn och datorn är jättelätt. Kan dock behövas köpa lite småkablar till så som 3.5mm->rca för att köra från datorn till förstärkaren, men sådana kostar inga pengar.

Vart i göteborg bor du? Vill du fläska på med lite mer pengar för en fin förstärkare så kan du ringa :P

PowPow
2007-09-13, 16:13
En receiver är en förstärkare, oavsett mängd kanaler, som har en inbyggd radiodel?

Ja. Med reciever (mottagare) brukar man syfta på förstärkare med inbyggd radiomottagare. Det finns både 2- och flerkanalsrecievers, och det finns både 2- och flerkanalsförstärkare.

tntballe
2007-09-13, 16:22
dom flesta 2-kanalsförstärkare brukar ha kopplingar för 2par högtalare. A+B.
eller åminstone dom senaste jag ägt.

Scratch89
2007-09-15, 11:53
Jag hade glömt av den här tråden. :em:

De stora högtalarna ligger på 100 watt och 8 ohm. De små ligger på 40-70 watt (nominal resp. music power) och de ligger på 4-8 ohm.

Inzza, jag bor i Kyrkbyn.

Ola Wallengren
2007-09-15, 16:38
Brukar man? Inget jag märkt.

Ah, det visste inte jag. Jag har ägt 2 hemmabioförstärkare, och ingen av dem har haft den möjligheten.
.

Ja ha, där ser man. Jag har haft 2 och båda har haft den möjligheten.

Visst är en receiver en apparat med mottagare (http://en.wikipedia.org/wiki/Receiver_(radio)) men eftersom killen hade ett presentkort på netonet (http://www.netonnet.se/), där flerkanalsförstärkare står under rubriken receivers så tyckte jag att det var passande att nämna.

tntballe:
En 2-kanalsförstärkare med A/B utgång innebär väl att man väljer A eller B, inte båda?

tntballe
2007-09-15, 21:38
tntballe:
En 2-kanalsförstärkare med A/B utgång innebär väl att man väljer A eller B, inte båda?

Detta står på beskrivningen för Sony STR-DE197.
Utrustad med A, B och A+B högtalarval för användning av t.ex högtalare i ett annat rum.

Scratch89
2008-03-03, 12:17
Jag bumpar tråden. :D
Skulle ni köpa ett surroundsystem eller skulle ni köpa en reciever (eller vad det nu hette :D)? Presentkortet ligger på 2000 kr, men jag skulle väl kunna lägga ut ett par lökar till, iom att jag fått extrajobb nu och kan pimpa som fan. Det vore ju gött att kunna använda högtalarna som ändå står här och som jag vet att det är krämigt ljud i, men om det bara blir besvärligt kanske man kan sälja dem på blocket eller något annat upphetsande. Länkar är jätteuppskattat.

Whistler
2008-03-03, 13:07
Som tntballe skrev så går Sony STR-DE197 använda med två högtalarpar, precis som du vill ha det.

En receivers enda skillnad mot en vanliga förstärkare är att receivern har radio. Vill du alltså inte lyssna på Fylkings fredagsfräckis så behöver du ingen receiver. Kostar de lika mycket kan du ta receivern, men kostar den mer än förstärkaren så tycker jag det är onödigt.

För övrigt så har en högtalare ingen effektspecifikation ("200W supermegapower blablabla"). Du kan utan problem mata in 500W i dessa högtalare så länge som förstärkaren klarar det. Det är för svaga förstärkare som skadar högtalare, inte för starka.

tntballe
2008-03-03, 13:38
Onkyo TX-SR504E
http://www.netonnet.se/index.asp?iid=79387

7.1 reciever med a+b funktion.

Scratch89
2008-03-03, 17:35
Det fanns ingen Sony STR-DE197 på netonnet. :(
Sen var recieversarna jäkla dyra. Man får ju ett billigare surroundsystem för mindre pengar.

Scratch89
2008-03-03, 17:37
Onkyo TX-SR504E
http://www.netonnet.se/index.asp?iid=79387

7.1 reciever med a+b funktion.

Skitbra där!
Då jag är teknisk idiot undrar jag vad a+bfunktion innebär.
Sen undrar jag även hur många högtalare man kan koppla in. Kan man koppla så att man kan använda ljudet antingen från datorn eller tvn samtidigt (dvs bara trycka på en knapp så byter det)?

tp_88
2008-03-03, 17:56
Skitbra där!
Då jag är teknisk idiot undrar jag vad a+bfunktion innebär.
Sen undrar jag även hur många högtalare man kan koppla in. Kan man koppla så att man kan använda ljudet antingen från datorn eller tvn samtidigt (dvs bara trycka på en knapp så byter det)?
2 uppsättningar fronthögtalare, typ. Du kan t.ex. ha högtalare i två olika rum, och välja vilket par som ska användas. (Par 1 = A, par 2 = B etc).

7st, 9st om man räknar med B-platsen.

Ja, åtminstone 6st olika ljudkällor kan du koppla direkt till grunkan.