Visa fullständig version : Ni som är duktiga på BILAR!
Jag hade tänkt att köpa bil snart, men saken är den att jag är väldigt dålig på bilar och jag har inte många jag kan fråga om råd heller, alla mina kompisar är bara subjektiva.
Hur som helst har jag tänkt att lägga mellan 30 000 och 40 000. Jag är ute efter en snygg billig och bra bil.
Just nu känns det som att det står och väger mellan tre olika bilar. Volvo S40, Saab 900 och Toyota Corolla.
Några åsikter om vilken bil jag skall välja?
Och en till fråga:
Är det bäst att hitta en bil som gått så få mil som möjligt lr är det bättre att hitta en så ny bil som möjligt?
Hoppas ni förstår mina frågor:)
Persoligen hade jag valt en Volvo 940/960/V90 för de pengarna.
Byggd som en stridsvagn, billiga delar, vanliga delar och lättmekad så du kan göra en del av underhållet själv. Lätt trimmad som sutton om man vill ha mera pulver.
Men om du inte har något emot att göda verkstäderna så finns det många fina nyare bilar.
pragmatist
2007-09-12, 09:09
För en äldra begagnad bruksbil finns det väl egentligen bara två rimliga filosofier om man vill ha någorlunda ekonomiskt och problemfritt ägande. Antingen köper man en som är lättmekad, har billiga reservdelar och som vilken billig bilmekaniker som helst kan serva och laga, eller så köper man en som inte går sönder till att börja med. Då kvarstår två biltyper: Volvos 740/940-serie och japaner (Toyota och Mazda framför allt). Om man själv är utbildad eller kompis med en mekaniker skulle man kanske kunna tänka sig Saab också, förslagsvis då en 9000.
Angående mil/årtal så tycker jag att det individuella skicket är helt avgörande när det gäller äldre bilar och inte siffror på ett papper.
hmm, det innebär att jag borde välja en mazda lr toyota, eftersom att jag inte är duktikg på att mecka?
jag har faktikst varit inne på mazda 323f, känner du till om det är en bra bil tro?
jag har faktikst varit inne på mazda 323f, känner du till om det är en bra bil tro?
Känner måååånga som haft dem och inga har fått meka så mycket med trasiga avgasrör som just ägarna till denna bil.
Saab 900 tyckte jag lät som en bra idé. Är väl iofs. inte jätteinsatt i just Saab.
http://www.blocket.se/vi/13359781.htm?ca=22_s
http://www.blocket.se/vi/13376089.htm?ca=22_s
Fidde_Mannen
2007-09-12, 09:29
Av dom du själv nämde en sv40 t4. Annars är ju en bmw 325 fin.
champion
2007-09-12, 09:32
Just nu känns det som att det står och väger mellan tre olika bilar. Volvo S40, Saab 900 och Toyota Corolla.
Och en till fråga:
Är det bäst att hitta en bil som gått så få mil som möjligt lr är det bättre att hitta en så ny bil som möjligt?
Saab 900 har usla köregenskaper.
S40 under -03 är dåliga(tror det va de årtalet)
Toyota Corolla har jag hört är slitstark
Angående miltal så är det svårt. Har den gått 20 000mil och gått igenom service varje år så kan motorn vara kanon. Har den gått 15 000mil och ingen service så kan den rasa ihop i morgon.
bertbert
2007-09-12, 09:35
Känner måååånga som haft dem och inga har fått meka så mycket med trasiga avgasrör som just ägarna till denna bil.
I Malmö är samtliga avgasrör sönder på alla 323F. Av någon anledning sitter där stuprörstora bullerburkar på allihopa. Misstänker dock starkt att det har mest med ägarna att göra. :)
Calle Siren
2007-09-12, 09:41
hmm, det innebär att jag borde välja en mazda lr toyota, eftersom att jag inte är duktikg på att mecka?
Balkarna rostar så in i...
Hyundai Elantra är ett tips, faktiskt. Du kan lätt få en 2000+ för de pengarna om du klarar att vara prestigelös i avseende på bilval.
Motorbreath
2007-09-12, 09:48
Måste det vara en framhjulsdriven bil?
Ja, det beror ju helt på vad du är ute efter för bil. Själv skulle jag aldrig köpa en så pass gammal bil som flera föreslår, och om man nu absolut vill ha en billig bil framför en rolig bil så finns det flera schysst alternativ.
Peugot 206, ~2000, ~10.000 mil
http://www.blocket.se/vi/13129883.htm?ca=5_s
Två modeller gammal golf, lite drygt, ~98, ~15.000 mil
http://www.blocket.se/vi/13302460.htm?ca=5_s
Förra Passaten, ~10 år gammal, ~20.000 mil. Iofs gått lite för långt för min smak, men hellre den än en gammal Volvo som gått lika långt.
http://www.blocket.se/vi/13344007.htm?ca=5_s
Själv skulle jag köpt en Golf VR6 från ~92-96.
http://www.blocket.se/vi/13365538.htm?ca=5_s
Avgasrör är förbrukningsvara och byte av sådant får man räkna med om man köper begagnad bil.
Balkarna rostar så in i...
Hyundai Elantra är ett tips, faktiskt. Du kan lätt få en 2000+ för de pengarna om du klarar att vara prestigelös i avseende på bilval.
Jodå kan absolut tänka mig en sådan också... Men hur är kvaliten på ett sådant "okänkt" märke?
Hultman vet du något om hur driftsäkra Peugot 206 är?
Calle Siren
2007-09-12, 11:53
Jag kan besvara båda två. Hyundai har ryckt upp sig ordentligt på senare år. Vi hade Hyundai som firmabilar på min förra arbetsplats, och de bara går och går och går, trots hård körning.
Jag har nu en 206a, en RC för visso, men är helnöjd. Dock är Peugeot kända för extremt dåliga avgasdelar.
Är du inne på något sånt hade jag hellre kikat på Honda CRX. Roliga och ruskigt driftsäkra.
Jadu. För att vara lite krass så kan man ju säga att ingen överlever en relativt snabb krasch, oavsett bilfabrikat och modell. Jag har väldigt svårt att tro att Peugeot 206 skulle vara mindre driftsäker än en gammal Volvo, en liten Corolla eller en Mazda 323.
delta_mats
2007-09-12, 12:09
Vill du ha en driftsäker bil som nästan aldrig går sönder, köp en Subaru!
Liten Men Fet
2007-09-12, 12:35
Allt beror ju på hur stor bil du vill ha, jag hittar massor med saab 900 runt 98 från 20 000 och uppåt. Om du ska ha en bil och inte vill meka så skulle jag satsa på en som är i slutet av 90 talet och som är kanske sista modelåret för modellen. Då är alla konstiga barnsjukdomar åtgärdade.
Sen ska du ha en rostfri bil, betala gärna mer för att få den rostfri för annars kommer den bli sunkig på nåt år. Avgasrör är inte så viktigt är det rostigt så får du pruta och byt det sen till ett rostfritt.
Köper du en som det är mer pulver i måste du vara noga med att kolla växellåda och koppling när du köper den för då kanske den är hårt körd.
Sen beror det mest på skicket. En välskött bil är det värt att betala lite extra för.
Ska du kolla på en bil så måste du ha läst in dig på vad som brukar vara fel på bilmodellen eller ha med en kompis som är BRA på bilar, annars är det som att köpa grisen i säcken.
Arf Pingvin
2007-09-12, 13:23
Toyota har i särklass nöjdaste verkstadskunderna, till stor del för att bilarna aldrig går sönder men ändå. Hade lätt valt en Toyota om jag inte ville bry mig så mycket om att fixa med bilen.
Jag kan besvara båda två. Hyundai har ryckt upp sig ordentligt på senare år. Vi hade Hyundai som firmabilar på min förra arbetsplats, och de bara går och går och går, trots hård körning.
Jag har nu en 206a, en RC för visso, men är helnöjd. Dock är Peugeot kända för extremt dåliga avgasdelar.
Vad menar du med på senare år?
2000-talet och framåt?
Avgasrör är förbrukningsvara och byte av sådant får man räkna med om man köper begagnad bil.
Beror ju på vilken bil man köper. Köper man en BMW 5 serie (96 o framåt) ska avgasröret överleva bilens livslängd. Det är ändå en över 10 år gammal bil.
Liten Men Fet
2007-09-12, 14:30
Toyota har i särklass nöjdaste verkstadskunderna, till stor del för att bilarna aldrig går sönder men ändå. Hade lätt valt en Toyota om jag inte ville bry mig så mycket om att fixa med bilen.
Men vilka årsmodeller kollas det då på? Om det gäller dom nyaste bilmodelerna eller 02 och frammåt så spelar det ju ingen roll om han kollar på en från 95-00.
Beror ju på vilken bil man köper. Köper man en BMW 5 serie (96 o framåt) ska avgasröret överleva bilens livslängd. Det är ändå en över 10 år gammal bil.
Räknar dom med att man kör den till skrotan efter 10 år? ;) Det finns säkert en viss variation i hur länge avgasrören håller, det tvekar jag inte på, men man kan ganska lugnt se det som en förbrukningsdel ändå vad jag märkt på många bilar. Sen att det finns många som har tur med besiktningen och skiter i att byta avgas fastän det är dags är en annan femma, mig tog dom direkt.... :(
Liten Men Fet
2007-09-12, 14:41
Räknar dom med att man kör den till skrotan efter 10 år? ;) Det finns säkert en viss variation i hur länge avgasrören håller, det tvekar jag inte på, men man kan ganska lugnt se det som en förbrukningsdel ändå vad jag märkt på många bilar. Sen att det finns många som har tur med besiktningen och skiter i att byta avgas fastän det är dags är en annan femma, mig tog dom direkt.... :(
Jag tror att man kan räkna med att ett avgasrör håller 3-5 år om det inte är rostfritt så det är mer eller mindre förbrukningsvara. Slänger man på ett rostfritt kan det hålla lika länge som resten av bilen, tyvärr brukar inte verkstäder ta hem och sätta dit rostfria för då får dom inte byta det igen.
Kan ju säga så mycket att avgassystemet på min bil från 1998, som är samma som monterades i fabriken, fortfarande är helt rostfritt :) Jag menade att det är bilar som idag är 10 år gamla, inte att det ska bytas inom 10 år. Avgassystemet lär hålla minst 10 år till.
Edit : Det är alltså rostfria avgassystem som monteras från fabrik på tex Audi och BMW... Så jag ser det absolut inte som en förbrukningsvara.
ojoj här har vi allvetaren, jag antar att du haft både 900 och s40 under en sisådär 5+ år samt kört ett x antal tusen mil med var o en?
inlägg klassificerat som bs. :thumbup:
Kan ju säga så mycket att avgassystemet på min bil från 1998, som är samma som monterades i fabriken, fortfarande är helt rostfritt :) Jag menade att det är bilar som idag är 10 år gamla, inte att det ska bytas inom 10 år. Avgassystemet lär hålla minst 10 år till.
Edit : Det är alltså rostfria avgassystem som monteras från fabrik på tex Audi och BMW... Så jag ser det absolut inte som en förbrukningsvara.
Jag fick byta mittdämpare just på en Audi från -98, självklart var det ingen genomrostning och inget hål men den var ganska rutten i övrigt och ganska slut inuti (hör man om man knackar). Bakdämparen är dock ok och håller säkert två år till. Rostfritt betyder förresten inte rostfritt, närmare sanningen är väl "rostskyddat".
ojoj här har vi allvetaren, jag antar att du haft både 900 och s40 under en sisådär 5+ år samt kört ett x antal tusen mil med var o en?
Det brukar vara ett allmänt tips att skippa första generationen S40 pga kvalitestproblem om jag minns rätt. Å andra sidan känner jag några som har så pass gamla bilar så man kan snacka om tidiga versioner och så mycket gnäll på dom är det inte..
Motorbreath
2007-09-12, 15:46
Jag vet inte vad du syftar på men Saab 900 (ng) som han nämner har ett rätt mjukt chassi och är därför rätt "svampig" om man säger så.
Liten Men Fet
2007-09-12, 16:26
Jag vet inte vad du syftar på men Saab 900 (ng) som han nämner har ett rätt mjukt chassi och är därför rätt "svampig" om man säger så.
Må så vara att det är lite mjukare än andra modeler från saab men det är knappast något man stör sig på om man kör på allmän väg och inte kör som en idiot.
Men det är ju bara att provköra så får man dra sina egna slutsatser.
jag syftar främst på att man inte kan komma och såga modell efter modell utan att antingen lägga fram några belägg eller erfarenheter.
Ska snart sälja min saab 900i från -86. Lite ytlig rost men klarade (om)besiktningen utan anmärkning. Fördelen med en så gammal bil är att den snart blir helt skattefri. Intresserad?
:D
Metal_boy_
2007-09-12, 17:26
Jadu. För att vara lite krass så kan man ju säga att ingen överlever en relativt snabb krasch, oavsett bilfabrikat och modell. Jag har väldigt svårt att tro att Peugeot 206 skulle vara mindre driftsäker än en gammal Volvo, en liten Corolla eller en Mazda 323.
Skojar du eller? Gamla volvo-bilar plogar ju för fan allt! Har du sett en frontalkrock med en gammal 740 eller 240 som har krockat med en liten eller i allmänt nyare bil? :D
Skojar du eller? Gamla volvo-bilar plogar ju för fan allt! Har du sett en frontalkrock med en gammal 740 eller 240 som har krockat med en liten eller i allmänt nyare bil? :D
Japp. Har sett en 740 som krockat i över 110 km/h. Den såg inte så fin ut, precis som de som satt i den.
Metal_boy_
2007-09-12, 17:33
Japp. Har sett en 740 som krockat i över 110 km/h. Den såg inte så fin ut, precis som de som satt i den.
Såklart. Men om vi jämför med många andra bilar.
Metal_boy_
2007-09-12, 17:35
Om nån vill köpa en ford sierra med trasig drivaxel billigt så är den också till salu. I övrigt funkar den kanon och man får en ny framskärm med till den. Billig som fan!
Pepparkakssmurfen
2007-09-12, 18:08
Om nån vill köpa en ford sierra med trasig drivaxel billigt så är den också till salu. I övrigt funkar den kanon och man får en ny framskärm med till den. Billig som fan!
Hur mycket betalar du?
(för att bli av med den alltså:) )
Pepparkakssmurfen
2007-09-12, 18:18
När bilar sjunkit ner till 30-40´ kronorsklassen märks det tydligt
vilka exemplar som blivit väl omhändertagna.
En Indienbyggd Suzuki Alto kan vara ett bättre köp än en
svenskbyggd Saab 900.
Man kan inte säga att en viss bilmodell är bättre än en annan när de är så pass gamla.
Jag tror du ska kolla på nån bil DU tycker om och trivs med,ta med en bilkunnig kompis om du är osäker.
Jag hade tänkt att köpa bil snart, men saken är den att jag är väldigt dålig på bilar och jag har inte många jag kan fråga om råd heller, alla mina kompisar är bara subjektiva.
Hur som helst har jag tänkt att lägga mellan 30 000 och 40 000. Jag är ute efter en snygg billig och bra bil.
Och en till fråga:
Skulle nog satsa på en bil som gått lite och haft få ägare. Kolla upp att den är servad regelbundet, gärna på verkstad. Årtalet har mindre betydelse. Skicket är det viktiga.
Volvo är ofta säkert köp, men ganska törstiga. Japaner borde vara säkra kort också eller en VW golf. :)
Skulle nog satsa på en bil som gått lite och haft få ägare. Kolla upp att den är servad regelbundet, gärna på verkstad. Årtalet har mindre betydelse. Skicket är det viktiga.
Volvo är ofta säkert köp, men ganska törstiga. Japaner borde vara säkra kort också eller en VW golf. :)
Årtalet har ganska stor betydelse, särskilt om man inte är grym att leta upp alla fel och bedöma om det är värt ett köp eller inte. Köper du en tre år gammal bil så om man bara ser till sannolikheten så är det ganska liten sannolikhet att det finns några större fel på den. Köper du en 10 år gammal bil så är den sannolikheten mycket högre. Spelar ingen roll hur bra du vårdar din bil, hur försiktigt du kör, 20 000 mil är fortfarande en jävla körsträcka och samma sak gäller om bilen är gammal. Istället för att säga att det ena är viktigare än det andra så är båda två sakerna ganska bra grejer att kolla på om man säger så.
Få ägare kan också vara svårt, det är få bilar idag som inte byter ett gäng ägare. Dessutom kan det se värre ut än det är, att en fem år gammal bil har en ny ägare per år. I det fallet kan det handla om att bilen bytt tre företag som ägare och egentligen bara haft två "riktiga" ägare. Inte helt ovanligt
Angående miltal så är det svårt. Har den gått 20 000mil och gått igenom service varje år så kan motorn vara kanon. Har den gått 15 000mil och ingen service så kan den rasa ihop i morgon.
Nyare än 01 alltså fas2 så är v40ín mycket bra.
Det är ingen dålig bil innan 01 heller.
Jag jobbar på volvo och vi har inte haft mycket bekymer med s 0ch v40.
Någon skev bromsskiva ibland. På dom innan 01 kan det vara rost angrepp på bromsrören vid bränslefiltret. Alltså inga stora grejer.
Det du ska passa dig för är fas 1 med GDI motor (Mitsubishi motor) Den är inge bra alls. En väl sköt s/v40 som är väl sköt är inget dåligt köp.
Men jag skulle nog satsa på en v70 mellan 97-00.
Dom finns att hitta från ca 30 000. Man får väldigt mycket bil för pengarna.
Jag hade inte köpt en mazda 323f. Dåliga plåtmässigt om vi snackar dom lite äldre. Jag hade inte köpt en saab 900 heller men det är mest för att jag tycker dom är fula, det är inga dåliga bilar.
Mvh R
Liten Men Fet
2007-09-12, 19:59
Nyare än 01 alltså fas2 så är v40ín mycket bra.
Det är ingen dålig bil innan 01 heller.
Jag jobbar på volvo och vi har inte haft mycket bekymer med s 0ch v40.
Någon skev bromsskiva ibland. På dom innan 01 kan det vara rost angrepp på bromsrören vid bränslefiltret. Alltså inga stora grejer.
Det du ska passa dig för är fas 1 med GDI motor (Mitsubishi motor) Den är inge bra alls. En väl sköt s/v40 som är väl sköt är inget dåligt köp.
Men jag skulle nog satsa på en v70 mellan 97-00.
Dom finns att hitta från ca 30 000. Man får väldigt mycket bil för pengarna.
Jag hade inte köpt en mazda 323f. Dåliga plåtmässigt om vi snackar dom lite äldre. Jag hade inte köpt en saab 900 heller men det är mest för att jag tycker dom är fula, det är inga dåliga bilar.
Mvh R
Det där var väldigt bra sagt, dom flesta sågar en bilmodel eller ett bilmärke för att dom fått för sig eller hört att dom är dåliga av en polare. Spelar ingen roll om man är volvo-bonde eller saab-idiot, att säga till nån som vill ha råd om bilköp att en bilmodel är dålig utan att ha ägt en och ha kött på benen är barnsligt.
Årtalet har ganska stor betydelse, särskilt om man inte är grym att leta upp alla fel och bedöma om det är värt ett köp eller inte. Köper du en tre år gammal bil så om man bara ser till sannolikheten så är det ganska liten sannolikhet att det finns några större fel på den. Köper du en 10 år gammal bil så är den sannolikheten mycket högre. Spelar ingen roll hur bra du vårdar din bil, hur försiktigt du kör, 20 000 mil är fortfarande en jävla körsträcka och samma sak gäller om bilen är gammal. Istället för att säga att det ena är viktigare än det andra så är båda två sakerna ganska bra grejer att kolla på om man säger så.
Få ägare kan också vara svårt, det är få bilar idag som inte byter ett gäng ägare. Dessutom kan det se värre ut än det är, att en fem år gammal bil har en ny ägare per år. I det fallet kan det handla om att bilen bytt tre företag som ägare och egentligen bara haft två "riktiga" ägare. Inte helt ovanligt
Visst kan årtalet ha betydelse t ex skulle jag undvika första årgången av en ny modell (i de allra flesta fall). Dock står jag nog fast vid att det inte är det viktigaste. Pratar vi tio år så är det givetvis en stor skillnad mellan bilarna. Men i den budget som han hade så finns det väll inte så jättemycket att spela på!?
Nyare bil innebär ju också att sannolikheten för att man måste uppsöka märkesverkstad ökar, vilket ju blir dyrt.
Visst händer det att bilar byter ägare utan för att man behöver dra öronen åt sig. Samtidigt är det inte ovanligt att om ett företag ägt den, så kan den ha haft 3-4 olika brukare inom företaget, vilka kört med den.
Rent allmänt kan det ju vara värt att kolla historik via bilregistret och bilprovningen! :)
RösböJunior
2007-09-12, 22:02
hur många mil kör du /år?
hur kommer du använda bilen (stadskörning,landsväg?)
Sen tycker jag man inte skall fastna på miltal när man köper begagnad en bil.
en taxibil som gått 45 tusen mil kan vara bättre skick än en privatägd som slått över 25 tusen...
Av dem bilar du lista hade jag valt toyotan då den är roligast om man ska leka av sig ibland =)
hur många mil kör du /år?
hur kommer du använda bilen (stadskörning,landsväg?)
Sen tycker jag man inte skall fastna på miltal när man köper begagnad en bil.
en taxibil som gått 45 tusen mil kan vara bättre skick än en privatägd som slått över 25 tusen...
Kommer nog mest använda bilen till och från jobbet, det är ca en mil dit.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.