Visa fullständig version : Självförtroende!
stora_starka_jätten
2007-09-10, 16:51
Vad kännetecknar en person som har bra självförtroende?
Självsäkerhet och skryt är inte samma sak som självförtroende.
Finns det något speciellt sätt som kännetecknar bra självförtroende?
MVH
Lite fuck the world attityd (med betoning på lite) tycker jag är ett tecken på självförtroende. Ett ständigt leende som om personen i fråga alltid har något som roar h*n tycker jag med är ett bra tecken på självförtroende.
Självförtroende är väl helt enkelt hur mycket man tror på sin egen förmåga i olika situationer. Därför kan självförtroendet variera mycket beroende på vilken situation en person befinner sig i. Inte att förväxla med självkänsla som är mer konstant oberoende av situation. Rätta mig om du tycker jag har fel. En person med gott självfötroende har ett kroppsspråk som antyder att personen vet vad h*n håller på med och inte är osäker. Jämför till exempel en person med lugna kroppsrörelser och stadig blick med en person som flackar med blicken och har ett hetsigt kroppsspråk.
Slartibartfast
2007-09-10, 17:31
Orka läsa tråden, men självförtroende är väl att inte ta sig själv så allvarligt?
Orka läsa tråden, men självförtroende är väl att inte ta sig själv så allvarligt?
Jag skulle säga att det har mer med självkänslan att göra. Självförtroende är väl mer att man tror att man klarar allt som man ger sig in på (inte allt givetvis men du fattar).
Det är i alla fall en viktig del av ett gott självförtroende. Jag tycker att du Slarti har ett bra självförtroende.
Motorbreath
2007-09-10, 17:47
Det skulle jag mer beskriva som självdistans.
En som vågar göra saker inför andra personer kan vara ett tecken på självförtroende.
Longshot
2007-09-10, 18:31
En person som inte söker den där ständiga bekräftelsen, utan vet var han/hon står. Lugn, harmonisk och ödmjuk. Det är iaf min koncisa definition.
Slartibartfast
2007-09-10, 18:40
Det skulle jag mer beskriva som självdistans.
Jo, det är det nog. Men självdistans är en komponent av självförtroende. Tycker jag.
Jo självdistans, självkänsla och självförtroende går för de flesta hand i hand.
Visst det finns de med totalt värdelös självkänsla som bygger ett bra självförtroende med hjälp av prestationer men innert inne är de nog rätt osäkra.
Motorbreath
2007-09-10, 19:57
Jo, det är det nog. Men självdistans är en komponent av självförtroende. Tycker jag.
Det håller jag med om.
Självförtroende handlar väll om att våga vara sig själv. Utanför att göra sig till eller slicka röv etc. Gärna lugn och harmonisk. Har mycket med kroppsspråket att göra. Även om det nog inte säger allt.
Andra begrepp att ha i åtanke är självkänsla och självvärde.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.