handdator

Visa fullständig version : Larsa och dom stora 3 (Frukost, Lunch, Middag)

LarsLasr
2007-09-09, 20:30
Hej alla barn, nu blire träningsprogram. Titta här vad farbror Lars tar fram, 3 stora måltider och nu ska vi höra vad man med 3 mål mat om dagen kan göra.
Stoppa dom i magen och ta dig i kragen, så lyder den nya lagen. (ni får komma med synpunkter på träningen men inte rimmen, ok? :em: )

Om ni missat det så heter jag alltså Lars, är 19år (88a) och har slutligen tänkt ta mig i kragen, slänga mig själv in i gymmet och börja bygga, och finns det någon bättre start än en träningsjournal på kolozzeum? Enda sporten utöver skolidrotter är handboll som jag lirade i 6 år tills jag blev 18, men älskar verkligen alla bollsporter och har blivit hemskt mycket volleyboll/frisbee under sommaren. Nu med jobb så går inte riktigt handbollsträningarna ihop och enklaste sättet att hålla kroppen i trim är nog via gymmet då jag själv kan välja tider. Har många gånger förut spenderat min fritid i gymmet men aldrig kontinuerligt, utan riktiga mål och inget träningschema.
Det tar slut _NU_.

Längd: 191 cm
Vikt: 82kg

Efter någon dags slösurfande och insugande av kunskap från kolozzeum och länkar överallt på forumet så har jag planlagt att min kropp ska byggas av de tre M:en (Mycket Mer Mat). Gillar verkligen min kropp som den är nu med synliga muskler lite här och där (återkommer med bilder), men vill ha mer muskler och som jag förstått det innebär det mer fläsk och potatis först.

Målet är 90kg till nyår. Har hemskt svårt att gå upp i vikt, men ska verkligen försöka äta tills jag råkar svälja ner tungan också, kanske börjar med en gainer om kroppen behöver mer. Om det ser illa ut i december får jag skrapa släktens julbord rent :p

Matschema:

Frukost: Musli och yoghurt + 2 grovlimpa skivor med skinka/korv ELLER 500g risgrynsgröt och mjölk + 2 grovlimpa skivor med skinka/korv

Mellanmål: Frukt och 2 mackor

Lunch: Matlåda tills jag blir mätt, räcker det inte får jag ta en större dagen efter, men alltid proppmätt efter lunch. Inga mackor.

Mellanmål: Frukt och 2 mackor, kanske någon godsak.

Träningsdags. ( Någon gång mellan 16:30 och 18:00)

Middag: Ät tills proppmätt, tar maten slut, gör mer. Inga mackor.

Äta igen innan jag går och lägger mig, mackor eller rester från middag beroende på vad som finns.

Brukar få ganska varierad kost, största problemet är att få i mig nog mycket mat så jag växer.

Som träningsschema hade jag tänkt mig något liknande(det mesta taget från bumbis nybörjarprogram):

Överkropp:

Bänkpress 5*6-8
Axelpress 4*8
Skivstångsrodd 4*10
Chins/Latsdrag 3*8
Dips 3*max-10
Rotatorcuff utåt och innåt 2*15-20
Magövning: 4*10
Sned magövning: 2*20 Höger armbåge till vänster knä och tvärtom, 4 gånger sammanlagt.

Underkropp+biceps:

Marklyft 4*6
Benböj 4*6-8
Utfall/stepups 2*10
Benspark 3*10
Vadpress 3*10
Ryggresningar 2*många
Pullups/bicepscurl med stång 3*10
Underarmar av någotslag 3*8 Grippers eller handledscurl, eller om någon har förslag på bättre övning.

Upplägget under veckorna ser ut så här:

Vecka 1

Mån Underkropp
Tis Vila
Ons Överkropp
Tors Kondition
Fre Underkropp
Lör Vila
Sön Vila/kondition, beroende på hur pigg man är efter lördagen.

Vecka 2:

Mån Överkropp
Tis Kondition
Ons Underkropp
Tors Vila
Fre Överkropp
Lör Vila
Sön Vila/kondition, beroende på hur pigg man är efter lördagen.

Repetera

Har försökt få med hela kroppen och så mycket basövningar som möjligt och lång vila mellan träningarna, jag ökar antalet set på vissa övningar efter ett tag och självklart tar jag det lugnt första 2 veckorna och tänker på rörelse, vecka 3 och 4 blir lite tyngre och vecka 5 är det fullt ös, medvetslös om allt känns bra :hbang:

Sen kör jag med detta programet i minst 6 månader, om jag märker av att något inte funkar eller behöver tips litar jag på er på forumet ;)

Målsättningen med träningen:
Bänkpress: öka 10kg från 8 oktober till Nyår, klarar 3x10 45 kg nu (75-80kg)
Benböj: öka 25kg från 8 oktober till Nyår, klarar 3x10 65 kg nu (100-110kg)
Chins: 3x8 BW vid nyår, klarar 1x4 BW nu
Pullups: 4x10 BW vid nyår, klarar 3x5 BW nu
Marklyft: Inte förstöra ryggen :)

Har inte riktigt koll på hur mycket jag klarar av i alla övningar, det blir upp till bevis efter 4 veckor då jag förhoppningsvis är klar med uppvärmningsfas och lagt på mig något kilo till. Då kanske jag ändrar några av målen också då jag får bättre inblick i hur min kropp reagerar på träning osv, men om jag fixxar detta till nyår blir jag definitivt nöjd.

Konditions dagarna blir det minst 30 minuter konditionsträning med lång löpning och intervaller.

Vilodagarna en gång/lättjogging vända med hunden och stretchning. Självklart stretchning efter styrke och konditionsdagar också.

Ska även tänka på hållning när jag sitter vid datorn, huvudet högt och axlarna bakåt när jag går, undvika att överanstränga ryggen på jobbet med dumma lyft.

Målet på lång sikt med all träning är att komma i BRA form för att börja med någon bollsport / parkour / breakdance när jag flyttar någonstans där det finns möjlighet. Vill även kunna gå på händer, frivolter och diverse gymnastiska företeelser. Med tanke på detta så föredrar jag all form av tung träning med den egna kroppsvikten för att träna balans och lära känna min kropp, så om ni har bra tips, tell me!

Tack om ni läste allt, blev mycket text men det är mest för att jag ska kunna läsa den, veta vad jag vill och verkligen skämmas om det inte blir som jag tänkt mig.

Ska uppdatera allting med "före" bilder imorgon också. Dålig på namnen så säg om det är fel, men en latsspread framifrån, en bakifrån, en krabba, en sidechest och någon bild på benen.

Nu ska jag äta :cool:

Koffeman
2007-09-09, 20:42
Välkommen till kolo :) härifrån går det bara uppåt ;) Lycka till!

LarsLasr
2007-09-10, 20:52
Välkommen till kolo :) härifrån går det bara uppåt ;) Lycka till!

Tack, ska kika in i din journal sen :)

Grymt härligt pass, kändes helt insane att verkligen ha påbörjat något med ett mål som jag verkligen vill nå, uppdaterar allt emorron när jag har tid, även bilder. Fick ledigt från jobbet och är dötrött nu efter matlagning och 35 minuter ätande, känns verkligen som att det kommer ge resultat :D

LarsLasr
2007-09-11, 09:15
Hade lite känningar i höften/ljumsken under gårdagen, men bestämde mig för att värma upp ordentligt och se om det släppte. Det gjorde det :) , inga känningar under hela passet och verkar ha försvunnit helt tills idag.

Underkropp Måndag 10/9/2007

Uppvärmning
Rodd 5 min
Löpning 5 min

Marklyft
1x20 20kg
3x10 40kg

Benböj
4x10 40kg

Hädanefter blir det antingen marklyft eller benböj i ett pass, aldrig båda. Troligen 1/3 marklyft och 2/3 benböj då jag verkligen gillar känslan i benen efter ett benböjspass :D

Utfall
2x10 BW varje ben

Fokus på att inte låta benen luta innåt.

Benspark
2x15 2block, tror dom väger 5kg/st, ska fråga sen.

Vadpress
2x15 30kg

Bicepscurl med stång
3x15 13,5 kg

Ryggresningar (Belly-back stod det i gymmet)
1x15 BW
1x12 BW

Började få känningar i ryggen efter marklyften och benböjjen, troligen bara trötthet efter träning, men tänkte det var bäst att sluta och låta ryggen vila.

Stretchning 25 min Helkropp

Tid i gymmet 1h 22min

Blev riktigt upplyft efter duschen var avslutad, kändes som att det här kommer funka fint bara jag kämpar viade, och i bilfärden hem sjöng jag med på allt som hördes på radion med ett flin från öra till öra :D

Koffeman
2007-09-11, 10:43
Håll upp samma engagemang så kommer dethär och bli vackert :D

LarsLasr
2007-09-13, 23:32
Onsdag 12/9/2007

Uppvärmning
Löpning 5min
Rodd 5min

Bänkpress
1x20 20kg
1x15 30kg
2x10 40kg

Kändes bra, men klurar litegrann på om jag ska hålla över bröstet eller över halsen. Beslutar tills vidare för att hålla över bröstet, känns mest naturligt.

Axelpress
2x10 4kg
1x10 6kg

Skivstångsrodd
3x15 13,5kg

Första gången med denna övningen, ska försöka luska fram rätt teknik nånstans.

Chins
1x10 -25kg

Finns någon maskin där man får stå på en platta och har ett viktmagasin som hjälper en upp, men känns onaturligt att göra chinsen utan att hänga fritt så blir latsdrag framöver.

Latsdrag
1x10 45kg
2x10 50kg

Sittande dips i maskin
1x15 50kg
2x15 55kg

Testade även 5 riktiga dips och kändes bra, väntar dock med dom tills kroppen är på g.

Rotatorcuff Inåt
2x15 3kg vänster och höger

Rotatorcuff Utåt
2x15 3kg vänster och höger

Utåt var betydligt slitsammare, så nästa gång alternerar jag nog vikterna eller antalet reps.

Benlyft liggandes
3x lite mindre än max (34,22,17)

Brände bra efteråt :D

"Armbåge till knä på rygg"
2x20 båda sidor

Försökte med Hängande Benlyft (http://www.exrx.net/WeightExercises/RectusAbdominis/WtHangingLegHipRaise.html) men fick inte till böjningen i höft leden, antagligen för svag i magen, ska fixxas snarast möjligt.

Tid i gymmet 1h 55min

Inte samma härliga känsla som i måndags och såg det blev ett hemskt långt pass, men skam den som ger sig :smash:

LarsLasr
2007-09-14, 23:15
Fredag 15/9/2007

Uppvärming

Rodd 5min
Löpning 5min

Benböj
1x20 20kg
1x10 40kg
3x10 50kg

Utfall
1x10 BW
1x10 BW + 8kg

Började få känningar i ljumsken som blivit sträckt otaliga gånger efter löpningar till bussen ouppvärmd och avbröt, verkar lugnt nu några timmar efter träning och stretchande.

Benspark
3x10 3 block

Vadpress
1x10 40kg
2x10 45kg

Bicepscurl med stång
1x15 16kg
2x10 18,5kg

Ryggresningar
1x20 BW
2x12 BW + 5kg

Stretchade bara underkroppen då det var lite bråttom, skulle basta efteråt och det var verkligen ren njutning att få vila ut i en varmbastu och snacka skit med polarna :D

LarsLasr
2007-09-17, 20:51
Måndag 17/9/2007

Bänkpress
1x20 20kg
1x10 40kg
1x15 40kg
1x10 50kg
1x8 50kg

Blir bara mer och mer sugen på att lasta på mer vikt på den där stången.

Axelpress

3x10 6kg

Skivstångsrodd

1x20 13,5 kg
1x15 18.5kg
1x15 20kg

Latsdrag
1x15 45kg
1x10 55kg
1x10 60kg

Sittande dips

1x12 50kg
1x10 55kg
1x10 65kg

Dips

1x6 BW

Rotatorcuffs inåt
2x15 5kg

Rotatorcuffs utåt
2x15 3kg

Stretchade benen i 15 minuter, hann inte med magträning, skulle handla mat och sen är det upp för frukost 4 emorrn och sen mot jobbet.

mot sängen!

LarsLasr
2007-09-26, 17:55
Det sket sig :D Blir 12timmars dagar på jobbet fram till slutet av oktober och klarar inte av både jobb och gym. Får försöka hinna med armhävningar/upphopp/situps på jobbet och tagga för vintern.