handdator

Visa fullständig version : Mental träning

stora_starka_jätten
2007-09-09, 17:50
Hej!

Är det någon här som jobbat med mental träning?

Jag är intresserad av hur det går till?

Vilka metoder används. Finns det några metoder man på egen hand kan tillämpa?

MVH / Jätten

gibfel
2007-09-09, 17:52
Hej!

Är det någon här som jobbat med mental träning?

Jag är intresserad av hur det går till?

Vilka metoder används. Finns det några metoder man på egen hand kan tillämpa?

MVH / Jätten

Jag har inte direkt jobbat med den men jag har provat på lite olika praktiska övningar från diverse böcker. Finns en hel del att köpa om du är intresserad;)

Milia
2007-09-09, 18:00
Jupp, jag jobbar mycket med det.
Man kan utgå från färdiga band/cd-skivor, och det ultimata är om du börjar med grundträning, som är först muskulär avslappning i ett visst antal dagar, sen mental avslappning. På så sätt lär du dig att komma ner till ett visst tillstånd, självhypnos, där är du mer lättpåverkbar och kan programmera in målbilder, stärka självkänslan o.s.v.
Kroppen kan inte skilja på verklighet och målbilder upplevda under självhypnos, vilket gör det hela väldigt effektivt att programmera in positiva känslor till en situation som man vanligtvis brukar bli spänd eller nervös i.
Program finns att köpa antingen på apoteket, eller www.veje.nu och då rekommenderar jag "Avspänningsskivan" (artnr 1025) om du bara vill prova på,
eller "Mental grundträning" (artnr 1025) samt "Självbild och målbild" (artnr 1165) om du vill satsa mer seriöst/grundligt.

Pez
2007-09-09, 19:42
"Mental träning i vilket syfte och/eller grad?" är väl inte helt oväsentliga frågor.

Milia
2007-09-09, 19:49
Syftet spelar väl egentligen mindre roll för oss att veta tycker jag, då man kan använda mental träning inom alla områden.