handdator

Visa fullständig version : Är 80-talisterna en förslappad generation?

kalle_banan
2007-09-08, 09:35
Jag ögnade igenom en liten artikel (http://www.alba.nu/artikel/artikel.php?id=572) nyligen och ställde mig fråga hur väl andra tycker det stämmer? De flesta av mina bekanta gör något av sin tid, nån enstaka känner jag till som sitter framför WoW och liknande spel.
Är det sant?

FreCKo
2007-09-08, 09:47
Jag tror nog att vi för tillfället är en riktigt jävla förslappad generation... Däremot så tror jag inte att 90-talisterna och 00-talisterna kommer vara bättre.

Jaive
2007-09-08, 09:48
Definiera gör något av sin tid. Personligen så gör jag inte speciellt mycket just nu, dock ska jag läsa upp några kurser från gymnasiet och nästa år plugga vidare. Vet inte om detta kan räknas som att "inte göra något av sin tid" då detta bara kommer röra sig om en kort period samt att jag antagligen kommer jobba någon dag i veckan under tiden. Det blir ju ändå väldigt mycket dödtid men det är så jag vill ha det och känner att jag har rätt att få ha det under ett år.

Snafu
2007-09-08, 09:49
I blame the internet!

kalle_banan
2007-09-08, 10:14
Definiera gör något av sin tid. Personligen så gör jag inte speciellt mycket just nu, dock ska jag läsa upp några kurser från gymnasiet och nästa år plugga vidare. Vet inte om detta kan räknas som att "inte göra något av sin tid" då detta bara kommer röra sig om en kort period samt att jag antagligen kommer jobba någon dag i veckan under tiden. Det blir ju ändå väldigt mycket dödtid men det är så jag vill ha det och känner att jag har rätt att få ha det under ett år.

Inte göra ngt av sin tid = Spela WoW eller göra nått lika värdefullt.

drkarloff
2007-09-08, 10:18
Är ju ingen artikel, utan ett romanutdrag. Och verkar inte vara någon vidare roman heller, mer ett slags försök att skriva 80-talisternas svar på Ulf Lundells Jack. Tyvärr är den ju lite infantil i sitt försök.

rememberence
2007-09-08, 10:21
Är ju ingen artikel, utan ett romanutdrag. Och verkar inte vara någon vidare roman heller, mer ett slags försök att skriva 80-talisternas svar på Ulf Lundells Jack. Tyvärr är den ju lite infantil i sitt försök.

Håller väldigt mycket med.

Devoid
2007-09-08, 10:24
Ingen som läste artikeln i METRO för några månader sedan om just 80-talister? Min chef (och jag) hade riktigt roligt åt den, jag satte upp den på väggen då den hade några riktigt roliga synpunkter.

Jag själv jobbar heltid och har så gjort sen jag gick ur skolan, visst för några år sedan lirade jag mycket CS och just nu spelar jag lite för att inte tänka på mat :) Så jag anser inte mig själv som förslappad.
Det stämmer inte heller in på någon av mina kompisar då alla jag kan komma på har heltidsjobb och ingen lirar WoW :)

Skall se om man inte kan hitta artikeln från metro igen.

*Edit* "Så hanterar du en lat 80-talist" http://www.metro.se/se/article/2007/02/13/07/0746-23/index.xml

Allan
2007-09-08, 10:27
Faktum är att folk enligt den traditionella definitionen väljer att/tvingas bli vuxna allt senare. Idag ligger nåt slags snitt på 28 år, om man utgår från flytta hemifrån, ekonomiskt oberoende, skaffar familj etc. Åttiotalisterna finns i den klumpen men det är knappast deras eget fel.
Läs mer här (http://www.sr.se/stockholm/nyheter/arkiv.asp?ProgramID=701&Max=2007-08-18&Min=2001-10-29&PeriodStart=2007-08-18&Period=2&Artikel=1542736) och här (http://www.ungdomsstyrelsen.se/art/0,2072,7037,00.html)

Lexidos
2007-09-08, 10:30
Faktum är att folk enligt den traditionella definitionen väljer att/tvingas bli vuxna allt senare. Idag ligger nåt slags snitt på 28 år, om man utgår från flytta hemifrån, ekonomiskt oberoende, skaffar familj etc. Åttiotalisterna finns i den klumpen men det är knappast deras eget fel.
Läs mer här (http://www.sr.se/stockholm/nyheter/arkiv.asp?ProgramID=701&Max=2007-08-18&Min=2001-10-29&PeriodStart=2007-08-18&Period=2&Artikel=1542736) och här (http://www.ungdomsstyrelsen.se/art/0,2072,7037,00.html)

Helt klart, nu förtiden ska man ju plugga vidare på både gymansium o ev högskola innan man kan ge sig ut i den riktiga världen.
Tex min pappa som är sextiotalist har jobbat sedan han var 15 år och har lyckats väldigt bra.

joriice
2007-09-08, 10:35
Undrar när man blir vuxen om sisådär 50 år?

50? :D

hahavaffan
2007-09-08, 10:36
Haha ja, och speciellt årgången -86 är extra förslappad! Riktigt sjukt hur bra det stämmer in på folk här nere där jag bor.

n1tro
2007-09-08, 10:46
är född 87. mitt sista egentliga sommarlov hade jag typ i nian. jobbade i princip alla somrar på gymnasiet + ngn helg. vart mer under 3e ring t.o.m. sommarlovet 3e ring hade jag 2veckor off (jobbade alltså hela den sommaren också), och sen började heltidsarbetet från aug 2006-maj2007. hade 3veckor off i juni, 2v off i juli och nu är man här i princip. försökte börja plugga också i aug 2007 men det vart inte min grej, blir till att söka en ny utbildning nu i oktober.. det gäller ju att betala för sig hemma och att spara undan så mkt man kan medan man kan liksom

kalle_banan
2007-09-08, 10:50
Var det bättre förr?

1986
2007-09-08, 11:24
Var det bättre förr?

Ju förr, desto bättre!

Metal_boy_
2007-09-08, 11:31
Ju förr, desto bättre!

:laugh:

Deceiver85
2007-09-08, 11:35
Saxat från artikeln

Det är två saker som vi 80-talister hittills har varit först med. Det första är mobilrån och det andra är gruppvåldtäkter.

Guilty by association-chock!

coxie
2007-09-08, 12:07
Jafan visst är vi förslappade. Jag själv är 85a och flera av mina vänner har fortfarande inte bestämt sig för vad de vill göra med livet. Få skulle kalla mig slapp, men inte fan tänker jag stressa mig in i vuxenlivet. Jag kommer sitta och spela tvspel med polarna varje helg tills jag är långt över 30.

Varför ska man stressas in i en grå Svensson-vardag med villa, billigaste modellen av V70 och en drös odrägliga ungar? Eller ännu värre, bli en av alla dessa WT-drägg som skaffar barn vid 20, jobbar på lagret/går på bidrag och förtidspensioneras vid 40?

aitamaa
2007-09-08, 12:13
Jafan visst är vi förslappade. Jag själv är 85a och flera av mina vänner har fortfarande inte bestämt sig för vad de vill göra med livet. Få skulle kalla mig slapp, men inte fan tänker jag stressa mig in i vuxenlivet. Jag kommer sitta och spela tvspel med polarna varje helg tills jag är långt över 30.

Varför ska man stressas in i en grå Svensson-vardag med villa, billigaste modellen av V70 och en drös odrägliga ungar? Eller ännu värre, bli en av alla dessa WT-drägg som skaffar barn vid 20, jobbar på lagret/går på bidrag och förtidspensioneras vid 40?

+1 så det smäller om det.

Eddie Vedder
2007-09-08, 12:14
Morsan visade mig en gång ett gammalt klassfoto, "han sköt sig, han sitter i fängelse, det gör han också tror jag, han har väl fått ordning på livet nu men har knarkat i säkert 30 år, han söp ihjäl sig tidigt, den där killen var jättetrevlig men knarkade ihjäl sig han också tror jag...", ungefär så lät det och jag överdriver faktiskt inte.

Det var alltså årgång -55, så nej vi är inte mer förslappde tror jag.

Dumleman
2007-09-08, 12:16
Jo det är vi, vi orkar inte ens knarka ihjäl oss!

XroW
2007-09-08, 12:17
Den typiske 80-talisten gör visserligen vad hon eller han blir tillsagd, men inte ett dugg mer än det

Hahaha, jobbar iof inviduelt men stämmer så jävla bra :D Övrigtid ägnas åt att "chilla" och sitta på internet :D

Livet ska vara skoj, och karriären är ytterligare en arena att ha kul på. Har de tråkigt, då drar de vidare.

Stämmer nog också ganska bra, det jag tänker på när jag funderar på vad jag ska studera vidare till är "Vad finns det som är kul och man tjänar bra på det?"

utan vettiga förklaringar till varför en arbetsuppgift ska göras på ett visst sätt blir 80-talisten lätt inspirerad att göra tvärtom – bara för att provocera fram en förändring.

Word!

Eddie Vedder
2007-09-08, 12:18

Touché!:laugh:

Metal_boy_
2007-09-08, 12:18

HAHA!!! Klockrent!:laugh:

Whistler
2007-09-08, 12:42
Inte göra ngt av sin tid = Spela WoW eller göra nått lika värdefullt.

Här måste jag säga ifrån. Att om man klarar sig ekonomiskt kunna göra något man brinner för är väl knappast "inte göra ngt av sin tid"? Måste det vara ekonomiskt produktivt för att vara moraliskt acceptabelt? Räknas inte själslig produktion? Du kanske inte gillar WoW, eller andra liknande koncept, men klanka inte ner på de som brinner för det.

+1

Vinter
2007-09-08, 12:44
Det går helt klart en knivskarp gräns mellan effektivitet och förslappning till det sämre vid årskiftet 1979 :D

Cilia
2007-09-08, 13:35

Vad är WT-drägg?

Det som slår mig med ditt inlägg är hur du ser ner på dom som väljer att skaffa barn och hus. Att inte leva i lyx och ha en ganska enkel tillvaro är ngt förnedrande och misslyckande i livet.

Jag lever ganska långt ifrån ett sånt liv men har vänner som gör det och som är enormt lyckliga. Lycka ser olika ut från människa till människa. Det kan vara deras val och inte deras dom att dom lever det livet.

Morsan visade mig en gång ett gammalt klassfoto, "han sköt sig, han sitter i fängelse, det gör han också tror jag, han har väl fått ordning på livet nu men har knarkat i säkert 30 år, han söp ihjäl sig tidigt, den där killen var jättetrevlig men knarkade ihjäl sig han också tror jag...", ungefär så lät det och jag överdriver faktiskt inte.

Jag lyckades gå i en klass där dom flesta har blivit framgångsrika. Det gäller att prestera väldigt bra för att det ska vara imponerande i den samlingen. Jag skulle då ändå bedömma att vi var en helt vanlig klass och där framgången inte beror på att man har haft "rätt" föräldrar.

Nu är jag iofs inte född -55 men inte heller på 80-talet

coxie
2007-09-08, 13:42
Vad är WT-drägg?

Det som slår mig med ditt inlägg är hur du ser ner på dom som väljer att skaffa barn och hus. Att inte leva i lyx och ha en ganska enkel tillvaro är ngt förnedrande och misslyckande i livet.

Jag valde att generalisera rätt bra iom att artikeln trådskaparen skrev gjorde likadant. Jag ser inte ner på någon som väljer att skaffa familj så fort de har en ekonomisk och social grund att stå på (de som gör det innan ser jag inte direkt ner på men tycker synd om deras barn).

Jag anser inte att pengar är något att sträva efter, pengar i överflöd gör ingen lycklig. Däremot ogillar jag starkt kommentarer som "när ska du skaffa dig en flicka och slå dig till ro då, det börjar väl bli dags för det" som jag och många av mina jämngamla vänner får höra av 40-60-talister. Jag ogillar skarpt att det anses slappt och ofint att 4-5 25+ grabbar och tjejer sitter och spelar TV-spel istället för att köpa blöjor.

regus
2007-09-08, 13:43
Hör inte det till att dom äldre generationerna tycker ungdomarna är förslappade/otraditionella/dumma i huvudet?...
Min farfar tyckte säkert det om farsan. Farfars far tyckte antagligen det om farfar

Jag tror, det blir nog bra med tiden.

Eddie Vedder
2007-09-08, 13:47
Jag lyckades gå i en klass där dom flesta har blivit framgångsrika. Det gäller att prestera väldigt bra för att det ska vara imponerande i den samlingen. Jag skulle då ändå bedömma att vi var en helt vanlig klass och där framgången inte beror på att man har haft "rätt" föräldrar.

Nu är jag iofs inte född -55 men inte heller på 80-talet

Jag förstår inte riktigt hur du menar.

Det enda jag menade var mest att det fanns många som "slarvade" även förr och alltså inte tycker man kan säga att 80-talister är värre än någon annan.

Angel
2007-09-08, 15:27
Finns inga som är så drivna som 80-talisterna, men samtidigt så ovilliga att kämpa för det.

Cilia
2007-09-08, 15:40
Däremot ogillar jag starkt kommentarer som "när ska du skaffa dig en flicka och slå dig till ro då, det börjar väl bli dags för det" som jag och många av mina jämngamla vänner får höra av 40-60-talister. Jag ogillar skarpt att det anses slappt och ofint att 4-5 25+ grabbar och tjejer sitter och spelar TV-spel istället för att köpa blöjor.
Jag ogillar skarpt att vi lever i ett samhälle där det eg inte finns utrymme för några avvikelser utan där normen är så styrd. Det är fortfarande oehört provokativt att säga att man inte vill ha barn t ex särskilt för en tjej. Dom som blir allra mest provocerade är andra kvinnor men även män. Dessutom förminskar dom en genom att hävda att man inte vet vad man pratar om eftersom man inte har barn själv.

Men även om du vill leva en annan form av liv såsom särbo eller med fler än en partner. Ska du leva som särbo ska du ha en bra förklaring annars måste du vara beredd på att svara på många många frågor. Det gäller allt avvikande även så enkelt som att du inte vill dricka alkohol eller äta godis.

vi är inte så toleranta helt enkelt

NiXPhoenix
2007-09-08, 16:26

Man kan ju fråga sig varför så många i 20-årsåldern fortfarande bor hemma, visserligen kan det vara bekvämt och billigt till viss del men tror fortfarande många skulle välja att flytta hemifrån om de kunde.
Kan det bero på att vi har lite hyresrätter i det här landet, de få som finns bor det ofta invandrare i...

Saxat från SDs hemsida, tycker det var riktigt pricksäkert även om "fina bostadsområden" nog ofta är att ta i.
"...Fina bostadsområden som var tänkta för svenska ungdomar är nu invandrarghetton och våra ungdomar får bo hemma till 25-30 års ålder. ..."

Jag vet, den här tråden har inget med invandring att göra men jag var bara tvungen. :D

Cilia
2007-09-08, 17:36
Saxat från SDs hemsida, tycker det var riktigt pricksäkert även om "fina bostadsområden" nog ofta är att ta i.
"...Fina bostadsområden som var tänkta för svenska ungdomar är nu invandrarghetton och våra ungdomar får bo hemma till 25-30 års ålder. ..."

Bra inlägg
80-talisterna är en förslappad generation för att vi har haft invandring.
skönt, då slapp vi ta ansvar igen.

Metal_boy_
2007-09-08, 17:39
Bra inlägg

:thumbup:

Scratch89
2007-09-08, 17:41
Bra inlägg

Ungefär så. Man kan vinkla allt till invandrarnas fel.

Ungdomarna är så högutbildade nu för tiden, det är så svårt att få jobb med bara gymnasial utbildning. -Det är invandrarnas fel, de tar alla jobb.

Sverige har en väldigt hög andel singelboenden. - Det är invandrarnas fel, de tar alla tjejer.

osv...

thatkrillesshow
2007-09-08, 18:10
Jag e född 89 o jag e LAT!!! Men det e bara jag det, känner en del som e raka motsatsen, fast dem flesta e nog nästa (notera nästan:D) lika lata som mig.

Tomten
2007-09-08, 18:26
Man kan ju fråga sig varför så många i 20-årsåldern fortfarande bor hemma, visserligen kan det vara bekvämt och billigt till viss del men tror fortfarande många skulle välja att flytta hemifrån om de kunde.
Kan det bero på att vi har lite hyresrätter i det här landet, de få som finns bor det ofta invandrare i...

Jag vet, den här tråden har inget med invandring att göra men jag var bara tvungen. :D

Är väl bara i de allra största städerna i Sverige som det är några som helst problem att hitta en någorlunda billig hyresrätt/bostadsrätt. SD har ingen koll på vad de snackar om. Har också att göra med en ovilja att bygga nytt och på tok för höga bostadspriser, när man väl bygger nytt. Bostadsköerna i t.ex Göteborg är väl inte heller så mycket mer än ett år, även om priserna för bostadsrätter verkar vara helt åt helsike. Att påstå att ungdomar inte "kan" flytta hemifrån före de börjar vara närmare 25 år är ju bara skitsnack.

Tricklev
2007-09-08, 19:05

Ungefär så jag ser på det också.

NiXPhoenix
2007-09-09, 01:24
Bra inlägg

Japp, allt är deras fel. Nej, men jag skrev bara om bostadsbristen.

Är väl bara i de allra största städerna i Sverige som det är några som helst problem att hitta en någorlunda billig hyresrätt/bostadsrätt. SD har ingen koll på vad de snackar om. Har också att göra med en ovilja att bygga nytt och på tok för höga bostadspriser, när man väl bygger nytt. Bostadsköerna i t.ex Göteborg är väl inte heller så mycket mer än ett år, även om priserna för bostadsrätter verkar vara helt åt helsike. Att påstå att ungdomar inte "kan" flytta hemifrån före de börjar vara närmare 25 år är ju bara skitsnack.

Bor i en kommun norr om Stockholm, just här finns det nästan inga hyresrätter alls men det har nog mycket att göra med kommunen också. Finns ett litet nybyggt område i kommunen men där ligger hyran på runt 7000 för en liten tvåa.

Om man nu går på högskolan kan man ju bo i en studentlägenhet tänker säkert många, och visst, det kan man självklart göra. Dock är studentlägenheterna precis som allt annat boende här i Sthlm överlag dyrare än i övriga landet. Det stora företaget här har studentlägenheter på max 23kvm, finns undantag men det är den generella gränsen. Ganska litet med andra ord, men hyrorna är fortfarande höga.
Om du inte vill bo i en studentlägenhet så visst kan man leta vanliga hyresrätter för att få något betydligt större för kanske en tusing mer i månaden, men det blir nog mkt letande kan jag säga.

De flesta jag känner bor antingen hemma eller i bostadsrätt köpt av föräldrarna.

Man kan åtminstone fråga sig hur bostadsmarknaden för unga hade sett ut med färre invandrare. Vissa skillnader hade det säkert varit. Inte speciellt kul att bo i ett tråkigt miljonprogramsområde, men bättre än en kyffig studentlägenhet eller bo hemma tror jag ändå många tycker.

Jishuku
2007-09-09, 01:52
Känner igen mig väldigt mycket i det ni säger. Är 84a själv, arbetslös och varit det i 3 år. Nog skulle jag kunna få jobb om jag ansträngde mig, och jag har inte direkt något emot att arbeta heller, har inte varit totalt arbetslös hela tiden under dessa 3 år.
Men jag känner mig inte direkt behövd i det här samhället, det rullar ju på ändå vare sig jag jobbar eller inte. Så jag har ingen motivation.. har lärt mig leva på 5-papp i månaden och har inga problem med det. Har en liten källar etta med låg hyra så jag har råd med gymkort, kläder och mat. Mer behöver jag inte.

Vill inte direkt vara en fästing på samhället, men eftersom ett antal i min närhet lever precis samma liv som jag + att samhället inte verkar behöva mig så känns det "normalt" på något vis.

En fördel med min arbetslöshet under dessa år är dock att jag under all min lediga tid funnit min "själ". Har inte bara suttit och slappat, har studerat väldigt mycket på egen hand och verkligen letat inombords, vilket har lett till att jag funnit min "väg" och är väldigt tillfreds med allt.
Trots det känns framtiden oviss, men jag ska försöka motivera mig att ta tag i matematiken som jag har svårt för, men som skulle innebära att jag skulle ha större chans att få ett arbete som passar mig. Börjar plugga på Onsdag, wish me luck. ;)

shut teh face
2007-09-09, 01:55
Jag ogillar skarpt att vi lever i ett samhälle där det eg inte finns utrymme för några avvikelser utan där normen är så styrd. Det är fortfarande oehört provokativt att säga att man inte vill ha barn t ex särskilt för en tjej. Dom som blir allra mest provocerade är andra kvinnor men även män. Dessutom förminskar dom en genom att hävda att man inte vet vad man pratar om eftersom man inte har barn själv.

Men även om du vill leva en annan form av liv såsom särbo eller med fler än en partner. Ska du leva som särbo ska du ha en bra förklaring annars måste du vara beredd på att svara på många många frågor. Det gäller allt avvikande även så enkelt som att du inte vill dricka alkohol eller äta godis.

1+

Jag är GRYMT trött på att bli dumförklarad av människor som står som ett frågetecken när jag säger att jag inte dricker.

Krampus
2007-09-09, 02:00

Jepp, ni tillhör lådvinsgenerationen och ni är bittra för att ni inte har haft tillräckligt med sexuella utsvävelser. :)

Cilia
2007-09-09, 09:33
Jepp, ni tillhör lådvinsgenerationen och ni är bittra för att ni inte har haft tillräckligt med sexuella utsvävelser. :)
gjorde du just om mig till en 80-talist? *L*

Danny Devito
2007-09-10, 00:36
Jag ögnade igenom en liten artikel (http://www.alba.nu/artikel/artikel.php?id=572) nyligen och ställde mig fråga hur väl andra tycker det stämmer? De flesta av mina bekanta gör något av sin tid, nån enstaka känner jag till som sitter framför WoW och liknande spel.
Är det sant?

Jag är född 1985. Den där artikeln var skrämmande lik min bekantskapskrets, som om någon av mina polare hade skrivit den... :MrT: