handdator

Visa fullständig version : Svart hyreskontrakt

elan
2007-09-07, 17:37
Hur vanligt är det att man hyr lägenheter svart? Jag letar boende i Stockholmstrakten och hittade en superbra lägenhet i Sollentuna. Lägenheten verkar helt perfekt i övrigt, både storlek, form, läge och pris. Dessvärre var det alltså en hyresrätt som de inte har värdens officiella godkännande att hyra ut. Det verkar inte vara några som helst problem att det ska bli bra, tjejen verkade hur vettig som helst och de hade hyrt ut lägenheten ända sedan 2002 och under den tiden bara haft fyra olika hyresgäster boende där så det verkar ju rätt stabilt.

Är det vanligt att man gör så här eller ska jag lägga benen på ryggen och springa all världens väg? Är bostadsmarknaden så pass illa i de krokarna att man inte ens kan få ett vitt andrahandskontrakt?

Jag var den som låg högst upp på deras lååååånga lista med folk som hört av sig under dagen så det är jag som har första tjing och behöver bestämma under helgen om jag ska åka upp och kika på den eller ej.

Mental
2007-09-07, 17:39
Det är hon som tar risken, tuta och kör

elan
2007-09-07, 19:38
Risken som jag skulle ta är ju att kunna stå på gatan en vacker dag utan tak över huvudet. Fast jag tror inte den risken är särskilt stor.

Det kändes bara lite olustigt när hon sa att det var hennes pojkväns lägenhet och att de hade sagt till grannarna att han var ute och reste mycket och att jag kunde låtsas vara hans flickvän ifall någon undrade.

Yankeee
2007-09-07, 19:41
Låter lite oseriöst. Dessutom är det långt till stk från sollentuna.

Cilia
2007-09-07, 19:41
Det är ganska vanligt i Stockholm att man hyr svart.
Kör på den och leta ngt annat mer säkert under tiden så du slipper leva i ovisshet.

Cilia
2007-09-07, 19:42
Dessutom är det långt till stk från sollentuna.
hhahahahahaa ännu längre ifrån Boden

elan
2007-09-07, 19:45
stk, världens medelpunkt, det är i alla fall närmare från sollentuna än från linköping ;)

Ahja, än så länge har ingen befasat sig över omoralen i det hela, får se om det dyker upp något annat lovande under helgen annars åker jag nog och kikar på stället i veckan någon gång. Och då hoppas jag att jag tycker det är kanon för det kommer bli jobbigt att åka till Stockholm flera gånger i veckan för att kolla på lägenheter i förorten tills man blir nöjd.

elan
2007-09-07, 21:36
Kan man skriva sig på den addressen då eller måste jag bo kvar på annan address rent formellt?

mathor
2007-09-07, 22:42
Var i Sollentuna ligger den? Det är, som tidigare nämnts, väldigt vanligt med svarta hyreskontrakt i Stockholmsområdet. Jag skulle dock själv inte ställa in mig på mer än det var ett tillfälligt boende. Fortsätt att leta även om du tar den.

elan
2007-09-08, 07:02
Annonsen är inlagd på Ängsvägen och det ser ju ut att ligga trevligt till på kartan i alla fall. Jag har noll koll på Stockholm överhuvudtaget faktiskt.

Hon sa i alla fall att det är 7 minuter med buss till Sollentuna centrum och därifrån 15 minuter med pendeln till centralstationen. Vilket i och för sig inte spelar mig någon roll eftersom jag antagligen inte kommer vilja åka in till stan allt för ofta. Buss till Kista skulle ta cirka 15 minuter. Jag är mera av en cykel- och promenadperson så 7 minuter buss till centrum låter som att det är görbart även utan buss för min del.

Jag kommer se detta som ett tillfälligt boende och jag söker vidare, eftersom det är svart kan jag ju i princip dra när som helst om jag skulle vilja. Helst skulle jag vilja hitta något så jag kan bli skriven i Sundbyberg för då kan jag ställa mig i bostadskön där. Jag har visst snöat in lite på Sundbyberg men det verkar ligga väldigt bra till och jag vet dessutom att det finns trevliga områden där.

The_RobRoy
2007-09-08, 10:44
Kan man skriva sig på den addressen då eller måste jag bo kvar på annan address rent formellt?

Du kommer inte kunna skriva dig där, det blir som C/O du kommer få din post. Vad är det för hyra dom kräver, oftast vid svartkontrakt brukar ju folk ta högre hyror. Hade själv jätteproblem att hitta en lgh här i sthlm, men hade riktigt flyt tillslut. Flyttade just ifrån Linköping jag också.

Bahir
2007-09-08, 14:01
...

Go for it.

OT: Nice med en IwD avatar! Spelar?

elan
2007-09-08, 15:08
Du kommer inte kunna skriva dig där, det blir som C/O du kommer få din post. Vad är det för hyra dom kräver, oftast vid svartkontrakt brukar ju folk ta högre hyror. Hade själv jätteproblem att hitta en lgh här i sthlm, men hade riktigt flyt tillslut. Flyttade just ifrån Linköping jag också.

Mkay, så då får jag ta och skriva mig hemma hos mor och far eller hos annan lämplig person då. Hyran var på 5000 kronor, antagligen extra kryddat för en etta på 42 kvadrat i Sollentuna.

Hur löste det sig för dig till slut då?

Jag fortsätter att leta vidare, hittar jag inget när helgen är över får jag väl ringa och säga att jag tar den där så länge. Hittar jag något annat har jag ju alla möjligheter att lägga benen på ryggen och dra omgående eftersom vi inte har något kontrakt.

elan
2007-09-08, 15:11
Go for it.

OT: Nice med en IwD avatar! Spelar?

Nej jag spelar inte Icewind Dale...än, men en vacker dag kanske. WoW har hållit mig upptagen i snart två år. :D

Cilia
2007-09-08, 15:35
när kommer du till stan?

elan
2007-09-08, 16:00
när kommer du till stan?

Min anställning börjar 8 oktober men det pågår förhandlingar om att jag ska få vara kvar i projektet i Linköping fram till slutet på november. Så svaret är att jag inte riktigt vet. :D

Har språkat lite med en annan tjej nu som har en bostadsrätt som hon vill hyra ut på längre tid för hon ska utomlands i och med sin doktorandtjänst. Hon låter mer seriös och den lägenheten ligger i Kista (Helsingörsgatan)...där mitt jobb kommer vara. Det är två rum (som jag hellre vill ha), lite dyrare och större med egen tvättmaskin (som svettiga träningskläder tycker är trevligt).

Nu kommer alla säkert säga att Kista är supersunkigt att bo i men jag tyckte ändå att detta gav bättre magkänsla än den förra.

Cilia
2007-09-08, 16:02
Jag tycker inte Kista är sunkigt och jag är ganska kräsen.

Vill du vara kvar i projektet i Linköping eller är du snäll nu och vill inte säga att du eg vill sluta?
Ska du sälja din lägenhet där eller är du här på prov?
Kort uppsägningstid du verkar ha iaf

elan
2007-09-08, 16:13
Jag tycker inte Kista är sunkigt och jag är ganska kräsen.

Vill du vara kvar i projektet i Linköping eller är du snäll nu och vill inte säga att du eg vill sluta?
Ska du sälja din lägenhet där eller är du här på prov?
Kort uppsägningstid du verkar ha iaf

Bra det Cilia, jag har liksom bara åkt dit med tunnelbanan och sedan promenerat ut till dataföretagsområdet där så jag vet inte hur det ser ut egentligen.

Att vara kvar två månader till i det här projektet passar mig utmärkt för då har jag mer tid på mig att styra upp alla lägenhetsbekymmer och så. Visst vill jag sluta men det är inte projektet i sådant som jag vill bort från. Så det är absolut inte för att vara snäll som jag vill ha det så.

Jag ska försöka sälja lägenheten jag har här, har kollat lite på priser och det verkar som att jag i alla fall kan gå plus minus noll på den, en liten vinst är inte heller helt omöjligt. Tror det är helt rätt tid att sälja den nu och det är skönt att slippa ha den att oroa sig för här. Får jag ångest av Stockholm och längtar tillbaka till Linköping går det nog att ordna på andra sätt.

Jag har en månads uppsägningstid eftersom jag jobbat kortare än två år. Chefen blev också förvånad och tyckte att det lät kort. ;)

The_RobRoy
2007-09-08, 21:42
Hur löste det sig för dig till slut då?

Jag tröttnade på alla på blocket som ville ha 7000kr på en 1a i innerstan. Eller typ 6000kr en bit utanför.

La ut en annons på mitt jobbs intranät att jag sökte lgh, en gubbe ringde nästa dag, han hade en extra lägenhet han ägde som stod tom.

Så nu sitter jag här i västra skogen i Solna, är riktigt nöjd. 4500kr inkl el. dubbla blåa linjer som susar direkt in till jobbet i Kungsträdgården.

elan
2007-09-08, 21:59
Jag tröttnade på alla på blocket som ville ha 7000kr på en 1a i innerstan. Eller typ 6000kr en bit utanför.

La ut en annons på mitt jobbs intranät att jag sökte lgh, en gubbe ringde nästa dag, han hade en extra lägenhet han ägde som stod tom.

Så nu sitter jag här i västra skogen i Solna, är riktigt nöjd. 4500kr inkl el. dubbla blåa linjer som susar direkt in till jobbet i Kungsträdgården.

Oh, det låter ju perfekt. Jag betalar strax över 5k för min lägenhet här i Linköping och anledningen till att jag flyttar till Stockholm är en rätt rejäl lönehöjning så jag tycker att jag har råd med en lite dyrare lägenhet. Typ 6000 för en skapligt fräsch tvåa med längre hyrestid känns okej för min del om den ligger på rätt ställe. Som sagt så har jag råd och man kan ju ta det till att börja med, tror det är lättare att hitta något mer perfekt när man väl är på plats sedan.

Hittar du fler gubbar med billiga lägenheter kan du ju tjoa till. ;)

För övrigt har jag släppt Sollentunabruttan från kroken nu, ska få bilder på lägenheten i Kista i början på nästa vecka och det börjar även dyka upp flera intressanta annonser så det ska nog bli väl det här bara man har lite is i magen och inte känner att man måste ta första bästa som dyker upp.

eleni
2007-09-08, 22:14
Säg till om du behöver någon att dela lägenhet med ;)

elan
2007-09-08, 22:28

Jag tror att jag är alldeles för asocial för att dela boende med någon under någon längre tid men jag lovar att säga till om jag kommer på bättre tankar. ;)

Cilia
2007-09-08, 22:57
ska du också till stockholm?

Elan, Kista funkar och 6 000 är inte mycket för en tvåa i den här stan särskilt inte i andra hand. Kan du få i Sumpan som du hade önskemål om innan tycker jag det är trevligare och närmare stan men man kan byta upp sig efter hand.

eleni
2007-09-08, 23:00
ska du också till stockholm?

Jajemensan, befinner mig i samma sits som elan.
Fast jag kommer jobba i Huddinge så söder är mer intressant för min del.
Tänker dock inte bosätta mig i Huddinge, Flemingsberg eller Södertälje. Pendlar hellre 40 minuter om dagen, enkel resa.

Cilia
2007-09-08, 23:06
eleni, jag förstår dig
men det finns en del trevliga söderförorter med även om söder om söder för mig mest är som en vit fläck/blaffa.

Fast Älvsjö t ex är helt ok och däromkring.
tyvärr är jag helt lost på vad som är bra kommunikationsmässigt till just huddinge.

elan
2007-09-08, 23:14
Spanade in en tvåa i Sundbyberg för 6500 men då var den hela 72 kvadrat. Som sagt så har jag ju råd och det trevliga med Sundbyberg (förutom närheten till STK) är att om man väl bor där kan man ställla sig i deras bostadskö och så småningom få en egen lägenhet.

eleni
2007-09-08, 23:16
Har fått ett erbjudande om en 2a på 61 kvm på Hökarängen för 4500 kr/månad. Hmm...

Cilia
2007-09-08, 23:18
Spanade in en tvåa i Sundbyberg för 6500 men då var den hela 72 kvadrat. Som sagt så har jag ju råd och det trevliga med Sundbyberg (förutom närheten till STK) är att om man väl bor där kan man ställla sig i deras bostadskö och så småningom få en egen lägenhet.
det låter ju kanon
du kan ställa dig i stockholms bostadskö utan att bo här, kan du inte göra det i sumpans med?

sen ska du väl träna på frescati? *L*

Har fått ett erbjudande om en 2a på 61 kvm på Hökarängen för 4500 kr/månad. Hmm...

bästa svängen, hökarängen
det verkar ju kanon.
måste leta fram kartan och se var hökis ligger *L*

elan
2007-09-08, 23:38
Sundbybergs bostadskö får man bara stå i om man redan bor där, har fast anställning där eller barn som går i skolan där. Livet är hårt. ;)

Träningen kommer nog ske någonstans så nära som möjligt där jag bor eller jobbar. Orka åka in till stan för att träna liksom. :D

The_RobRoy
2007-09-09, 00:21
Sundbybergs bostadskö får man bara stå i om man redan bor där, har fast anställning där eller barn som går i skolan där. Livet är hårt. ;)

Träningen kommer nog ske någonstans så nära som möjligt där jag bor eller jobbar. Orka åka in till stan för att träna liksom. :D

Ungefär samma regler gäller i Solna, förtur för de som är skrivna i Solna, hela jäkla Sverige är fan uppbyggt på att om man bara fått in en fot är allt löst sen.

Pellefant
2007-09-09, 06:43
eleni, jag förstår dig
men det finns en del trevliga söderförorter med även om söder om söder för mig mest är som en vit fläck/blaffa.

Fast Älvsjö t ex är helt ok och däromkring.
tyvärr är jag helt lost på vad som är bra kommunikationsmässigt till just huddinge.

Pendeltåg till Huddinge centrum. (ca 20 min från centralen)

Piranha
2007-09-09, 07:02
Svart är standard i Stockholm, av flera skäl.

Dels för att det går att kringå gränsern för tiden man får hyra ut, dels för att slippa blanda in värden, sen för att ev lägga på mer avans än vad som är skäligt.

Bara för det är svart behöver det inte betyda det är sämmre, och med rådande bostadsbrist i sthlm den som hyr ut välja ganska fritt ibland alla hundratals sökande.

elan
2007-09-09, 08:19
Jo det verkar vara väldigt många sökande per lägenhet men sedan när det väl kommer till kritan verkar det inte vara lika många som verkligen är intresserade eller som den som hyr ut till verkligen vill hyra ut till. Ensamma, skötsamma tjejer verkar ligga högt i kurs har både eleni och jag konstaterat. ;)

H.Emanuel
2007-09-09, 08:58

Hökis är väldigt trevligt, bor själv där i en lägenhet i den storleken. Det är kanon

Piranha
2007-09-09, 12:48
Varför inte slå er ihop om ni inte känner ni vill mörda varandra efter en vecka, jag har fått för mig att lite större lyor inte är lika eftertraktade plus att dem oftast går att hyra på lite längre tidsbasis.

H.Emanuel
2007-09-09, 12:53
Lägenheten känns lite stor, som ett rum är överflödigt. kanske ska hyra ut ett rum?

eleni
2007-09-09, 12:58
Lägenheten känns lite stor, som ett rum är överflödigt. kanske ska hyra ut ett rum?

Jag är intresserad :D

Pellefant
2007-09-09, 12:58
Hur fungerar det med nyfikna grannar när man hyr en lägenhet svart? Hur mycket vågar man berätta om de frågar något? Bör man totalt undvika dem?

Läste att Stockhom stad(?) eller var det någon annan myndighet/förening? Går runt och försöker kartlägga folk som bor svart för att kasta ut dem, så man bör nog inte svara om det ringer på dörren?)

Ge gärna förslag på svar på dessa frågor av nyfikna grannen. :D

a) Frågar om den ordinarie hyresgästen: "Jag har inte sett Sara på tre år nu, hur kommer det sig? Står ju på dörren att hon bor här....."

b) "Är du skriven här? Jag råkade se att du inte är det på datorn...?"

c) "Hur länge ska du bo här då?"

d) "Ska du komma över på en välkomstfika ikväll?"

e) "Råkade se att du står som c/o på dörren, varför gör du det, du bor väl själv här?"

f) "Kommer du på gårdsfesten på lördag?"

Cilia
2007-09-09, 13:05
Pendeltåg till Huddinge centrum. (ca 20 min från centralen)
eehhh så mycket kan jag
nu var det inte hur man tar sig ifrån stan som jag sa jag var dålig på utan från dom mindre och små obskyra förorterna söder om stan och i förhållande till varandra och främst Huddinge jag kände att jag inte var någon säker ciceron

GymTT
2007-09-09, 15:21
Sollentuna är de shit, då ta det:)