handdator

Visa fullständig version : svenska dejtingregler - drinkar eller fika?

Snafu
2007-09-07, 12:32
Hej alla,

Jag satt och tänkte, vilka aktiviteter som involverar dryck är godtagbara som dejtingaktiviteter i Sverige?

Jag dejtade inte alls innan jag var 24 (utan hade bara flickvänner som man liksom träffat....på något sätt).

Hur är det i Sverige egentligen. Dejtar man i Sverige på samma sätt som i England? Dvs går man och tar några alkoholhaltiga drinkar eller är det fika som gäller? Blir det inte lite roligare med drinkar? Jag minns att jag tyckte det kändes underligt att man gick och drack drinks på dejter i början men nu är det naturligt. Det var väl min svenska aversion mot att dricka alkohol på krogen mitt i veckan (då dejter ofta sker) som ställde till det.

Skiljer det sig i andra länder i Europa också, typ Tyskland, Franrike eller varför inte Iran, Turkiet etc. Hur dejtar man där?

Jag skiter i bio, middag osv. Jag tänker på en typisk förstadejt, vad gör man i Sverige (och andra länder i europa som ni känner till?)

LadyInsane
2007-09-07, 12:33
Fikar är väl det vi i Sverige gör jämt. Med alla, hela tiden.

Oftast blir det "fikadejter" för min del. Eller en bra konsert. ;)

Liten Men Fet
2007-09-07, 12:35
Hej alla,

Jag satt och tänkte, vilka aktiviteter som involverar dryck är godtagbara som dejtingaktiviteter i Sverige?

Jag dejtade inte alls innan jag var 24 (utan hade bara flickvänner som man liksom träffat....på något sätt).

Hur är det i Sverige egentligen. Dejtar man i Sverige på samma sätt som i England? Dvs går man och tar några alkoholhaltiga drinkar eller är det fika som gäller? Blir det inte lite roligare med drinkar? Jag minns att jag tyckte det kändes underligt att man gick och drack drinks på dejter i början men nu är det naturligt. Det var väl min svenska aversion mot att dricka alkohol på krogen mitt i veckan (då dejter ofta sker) som ställde till det.

Skiljer det sig i andra länder i Europa också, typ Tyskland, Franrike eller varför inte Iran, Turkiet etc. Hur dejtar man där?

Jag skiter i bio, middag osv. Jag tänker på en typisk förstadejt, vad gör man i Sverige (och andra länder i europa som ni känner till?)

Min erfarenhet är att dejter där man gör något är lättare och roligare än att bara sitta med en kopp kaffe och försöka komma på bra samtalsämnen. Gå å bowla eller spela biljard, ännu bättre är det ju om dom serverar öl å cider på stället.
Tycker inte tjejen om biljard eller bowling så dumpa henne för då är hon inget att ha ändå.

Snafu
2007-09-07, 12:42
Jag försöker spetsa till frågan lite ytterligare då jag inte är intresserad av aktivitetsdejter, valet är mellan fika eller drinkar. Vad väljer man i Sverige?

Solros
2007-09-07, 12:42
Gå och dricka drinkar känns inte aktuellt för mig, även fast jag är bartender. Jobbigt att bli påverkad av alkohol, då är det lättare att göra bort sig eller säga fel sak. Sedan blir själva dagen förstörd, man kan inte ta bilen hem etc. Sedan är det inte alla som är bekväma med att dricka alkohol, särskilt på vardagar, men alla kan hitta något på ett fik att stoppa i sig. Det blir liksom fel om tjejen beställer en fanta och du sitter med en stor mörk jävla guiness och berättar om dina starwars-gubbar.

Nej, första daten skulle jag hålla mig till kaffe.

coxie
2007-09-07, 13:26
Fika utan tvekan.

Resturangdatingen som man ser i så många sitcoms, existerar detta i Sverige? Aldrig hört någon ta ut en tjej (eller kille för den delen) på en romantisk middag som första eller andra träff.

L-Sami
2007-09-07, 13:44
Fika är bättre. Bättre att vara sig själv, med alkohol blir man väl en annan person än just den vardagliga personen som man oftast är. Finns väl undantag, så kallade alkoholister.

Snafu
2007-09-07, 13:44
Iofs, jag tror jag kom på varför man fikar (och inte käkar på restaurang eller tar en drink). Det är ju för att det kostar en jävla förmögenhet i Sverige.

Snafu
2007-09-07, 13:45
Fika utan tvekan.

Resturangdatingen som man ser i så många sitcoms, existerar detta i Sverige? Aldrig hört någon ta ut en tjej (eller kille för den delen) på en romantisk middag som första eller andra träff.

Existerar i England till viss grad, inte som förstadejt men helt omöjligt som andra-date är det inte. Det kanske är ännu vanligare i staterna?

Liten Men Fet
2007-09-07, 14:07
Fika är bättre. Bättre att vara sig själv, med alkohol blir man väl en annan person än just den vardagliga personen som man oftast är. Finns väl undantag, så kallade alkoholister.

Jag blir inte annorlunda, lite mer avslappnad vilket är bra om man är nervös. Att bli helt annorlunda när man dricker hör tonåringarna till.
Jag tar gärna en öl eller tre på första dejten men jag skulle inte supa ner mig eller henner.

coxie
2007-09-07, 14:14
Existerar i England till viss grad, inte som förstadejt men helt omöjligt som andra-date är det inte. Det kanske är ännu vanligare i staterna?

Jo kom och tänka på detta med, en middag för två hamnar på minst 600+ på en "billig" resturang här i sverige, och vill man då datea 2-3 gånger i veckan blir det en ordentlig kostnad.

dynamo
2007-09-07, 14:15
Fika! Öl gör mig vimsig, trött och pissnödig. Ofta mindre buller på fikaställen än ölställen. Sen är ju espresso såå behagligt. Gärna i kombo med promenad. Sen kan man ju fortsätta ut eller hem till nån efter fikan om man vill och det passar.

Snafu
2007-09-07, 14:16
Jo kom och tänka på detta med, en middag för två hamnar på minst 600+ på en "billig" resturang här i sverige, och vill man då datea 2-3 gånger i veckan blir det en ordentlig kostnad.

Här får man en schysst, riktigt schysst middag för 16 pund skallen, det inkluderar ett glas vitt också. Sammanlagt 400 spänn.

Tigerkotten
2007-09-07, 14:28
Tycker inte alls om att fika, hellre isåfall något i stil med promenad. Eller varför inte träffas hemma hos den andra? Detta beror ju självklart hur första mötet var när man väl träffades såklart :) (om det nu var krogen / fest eller whatever).

L-Sami
2007-09-07, 14:30
Jag blir inte annorlunda, lite mer avslappnad vilket är bra om man är nervös. Att bli helt annorlunda när man dricker hör tonåringarna till.
Jag tar gärna en öl eller tre på första dejten men jag skulle inte supa ner mig eller henner.

Jag har en känsla av att man inte kan lita på sig själv tillräckligt om man måste ta till alkoholen för att slappna av och bota nervositetet.

Liten Men Fet
2007-09-07, 15:06
Jag har en känsla av att man inte kan lita på sig själv tillräckligt om man måste ta till alkoholen för att slappna av och bota nervositetet.

Måste ta till? Vart säger jag det?

Jag har en känsla av att man är osäker på sig själv och inte har sig riktigt underkontroll om man blir lustig och annorlunda av två stora stark. Allt går att tolka och erfarenheterna hämtar man väl från sig själv?

Det är gott med öl och det har en avslappnande effekt på alla parter, om man inte kan dricka två öl utan det går över styr så ska man naturligtvis låta bli. Jag går inte överstyr om jag dricker 12 öl, jag blir trött å går å lägger mig.
Självklart är det trevligt med en kopp kaffe med men jag förstår inte rädslan för att ta en öl, har ni ingen kontroll på er efter en öl eller är ni födda 1920?

Me_Myself
2007-09-07, 15:17
Tycker inte alls om att fika, hellre isåfall något i stil med promenad. Eller varför inte träffas hemma hos den andra? Detta beror ju självklart hur första mötet var när man väl träffades såklart :) (om det nu var krogen / fest eller whatever).

Träffa folk hemma från början tycker jag inte är bra, vill gärna inte sluta i en svart säck :(
Jag slår ett slag för fikan! Gärna en promenad efter om det varit en trevlig fika.

regus
2007-09-07, 15:21
Jag håller med liten men fet.

Snafu
2007-09-07, 15:37
Det är faktiskt en grej som skiljer Sverige mot England. I Sverige får killar ofta följa med tjejer ensamma hem typ första kvällen.

I England händer inte det av två anledningar: är man mellan 18-28 är sannolikheten att man bor ensam minimal, således vill kvinnan inte ta hem vem som helst samt är engelska kvinnor oftast aningens mer ...vad ska jag säga, icke-godtroende (dvs som Me_Myself vill dom inte hamna i svart plastsäck).

Anyway, nu ere fredag! Tjolalhoppp!

Tigerkotten
2007-09-07, 15:39
Träffa folk hemma från början tycker jag inte är bra, vill gärna inte sluta i en svart säck :(
Jag slår ett slag för fikan! Gärna en promenad efter om det varit en trevlig fika.

Allt beror på vad för intryck man fått av personen från första början :) Menar visst om det är någon från nätet, så är det ju självklart att man ska vara försiktig. Men träffar du denna ute etc säg krogen / fest etc, så får man ju ett humm vad det är för person på riktigt :)

Men sen är man själv kille, så är inte precis rädd att träffa någon hemma / bjuda hem :)

machine gun
2007-09-07, 15:45
Drinkar känns inte så vanligt, men att gå och ta en öl förekommer väl relativt ofta. Beror kanske en del på vilka sociala kretsar man rör sig i också.

Inte för att jag varit på en dejt på drygt 3,5 år, men då var det så iaf. På den dejten tog vi för övrigt först en fika, sen gick vi och drack öl. Det måste vara optimalt, för idag bor vi ihop :D

Liten Men Fet
2007-09-07, 18:20
Drinkar känns inte så vanligt, men att gå och ta en öl förekommer väl relativt ofta. Beror kanske en del på vilka sociala kretsar man rör sig i också.

Inte för att jag varit på en dejt på drygt 3,5 år, men då var det så iaf. På den dejten tog vi för övrigt först en fika, sen gick vi och drack öl. Det måste vara optimalt, för idag bor vi ihop :D

Där har vi lösningen! Då kan man ju dricka kaffekask åxå! :thumbup:

påven
2007-09-07, 19:23
Bjud inte på middag hemma hos dig om det är första daten. Det kan sluta med att flickan stannar kvar i 5 dagar, blir lite jobbigt...

Cilia
2007-09-07, 19:28
Jag gillar fika (eller eg gillar jag inte dejting) men om det ska vara så fika iaf i början. Jag tycker att det blir jobbigt med restaurang och så mest beroende på vem som ska betala. Om han betalar känns det som om man är skyldig något och jag gillar inte den känslan. Går man och dricker typ öl/vin kan man iofs ta varannan så det kan funka.

kharon
2007-09-08, 17:06
I Finland sitter vi tysta tillsammans t.ex. på en parkbänk. Om allt känns rätt så börjar man prata på andra dejten och tredje dejten så tar man med sig varsin Koskenkorva.

NiXPhoenix
2007-09-08, 17:19
I Finland sitter vi tysta tillsammans t.ex. på en parkbänk. Om allt känns rätt så börjar man prata på andra dejten och tredje dejten så tar man med sig varsin Koskenkorva.

Tystnad kan också vara trevligt. Funkar bra med vissa personer, andra inte.

Men alltså, jag fattar inte det här med fika, har man strikta måltider att hålla så går man väl inte och "fikar" hur som helst?? Vad är ni för människor egentligen? Jag har svårt att se en riktig biff sitta på ett kafe med en kopp kaffe i ena handen (det dricker väl i och för sig de flesta vuxna) och en muffin i den andra. *screwy*
Det känns inte seriöst, går man ut och äter så äter man en ordentlig måltid.

Cilia
2007-09-08, 17:21
Men alltså, jag fattar inte det här med fika, har man strikta måltider att hålla så går man väl inte och "fikar" hur som helst?? Vad är ni för människor egentligen? Jag har svårt att se en riktig biff sitta på ett kafe med en kopp kaffe i ena handen (det dricker väl i och för sig de flesta vuxna) och en muffin i den andra. *screwy*
Det känns inte seriöst, går man ut och äter så äter man en ordentlig måltid.
Finns ett gäng biffar på det här forumet som kontinuerligt fikar sig i form.
Så du har bara fördomar kring fika.

mystic[-_-]
2007-09-08, 17:22
Ta med matlådor utifall ni ska datea i över två timmar

NiXPhoenix
2007-09-08, 17:26
Finns ett gäng biffar på det här forumet som kontinuerligt fikar sig i form.
Så du har bara fördomar kring fika.

Ja det är väl så antar jag...
Konstigheter det där. Har fan inte varit på ett kafe på många år.

;2504447']Ta med matlådor utifall ni ska datea i över två timmar

Låter som en utomordentlig idé. Är övertygad om att Snelhest skulle göra det ifall han skulle gå dejt.

Angel
2007-09-08, 17:31
Drinkar!! Va sjutton, om ni går ut och tar en eller två drinkar, blir ni fulla då? För det låter så på er..? Veklingar! Vem sjutton börjar prata om sina star wars gubbar efter en öl?

Fikadejter är så boring, jaha ja. Jag som alltid dessutom är hungrig brukar ta en mumsig macka, medans killen sitter där med en kopp the. Skitkul.

Cilia
2007-09-08, 17:32
Ja det är väl så antar jag...
Konstigheter det där. Har fan inte varit på ett kafe på många år.

Var bor du?
Jag tror nämligen att det är olika i olika delar av landet.

För ngn helg sedan var jag hos en kompis som har flyttat utanför Gävle.
När vi är där så åker vi alltid omkring och fikar där vi kommer åt men deras grannar är lite förundrade över vårt agerande för för dom finns det liksom inte på världskartan att åka iväg och fika. Däremot fikar dom järnet hemma eller hemma hos andra

Angel
2007-09-08, 17:56
Måste skriva igen för nu har jag tänkt på en sak. Jag tycker det är jättekonstigt när folk fikar hemma, dukar upp med bullar och kakor och alla sätter sig och fikar. Hade en pojkvän och varje eftermiddag så skulle dom fika och dricka kaffe och äta smörgåsar tillsammans. Kändes jättekonstigt för sådant har jag aldrig gjort, ville man fika så gick man ut, och var man hungrig så tog man en macka på stående fot i köket. Och jag har aldrig aldrig någonsin köpt hem en vetelängd eller vad det nu är och seriöst fikat hemma. Är jag ensam?

z_bumbi
2007-09-08, 18:48
Var bor du?
Jag tror nämligen att det är olika i olika delar av landet.

För ngn helg sedan var jag hos en kompis som har flyttat utanför Gävle.
När vi är där så åker vi alltid omkring och fikar där vi kommer åt men deras grannar är lite förundrade över vårt agerande för för dom finns det liksom inte på världskartan att åka iväg och fika. Däremot fikar dom järnet hemma eller hemma hos andra

Utrymme i hemmet och tillgången till fik varierar ju en del om du jämför med Stockholm, att fika på "Huldas hantverk" (fingerat namn) tre gånger i veckan blir nog ganska tråkigt i längden. I Gävle finns det däremot enligt ryktena sådana ställen som kan kallas fik och även folk som trakterar dessa ställen men eftersom varje gång jag rör mig i Gävle så är jag antingen på högskolan eller på gymet (som bjuder på kaffe) så har jag inte kollat upp saken i egen person.

hahavaffan
2007-09-08, 18:56
Det blir liksom fel om tjejen beställer en fanta och du sitter med en stor mörk jävla guiness och berättar om dina starwars-gubbar.

Nej, första daten skulle jag hålla mig till kaffe.:laugh: :laugh:

shut teh face
2007-09-08, 19:15
Mailar tid och rum till tjejen och kör finska förspelet; pulla dig våt så går jag och skiter så länge.

Tål tjejen det så är det en bra husmor som kmr tjäna mig väl i köket.

Slartibartfast
2009-12-21, 13:48
epic bump

Hur tackar man nej till kaffedejter på ett snyggt sätt?

Tycker det känns ganska barskt att på en sms/mail-förfrågan bara svara "nej tack" utan någon vidare motivering.

Nitrometan
2009-12-21, 13:53
Är du inte en barsk finne?

Tål inte finska kvinns ett nej?

Slartibartfast
2009-12-21, 13:57
Är du inte en barsk finne?

Tål inte finska kvinns ett nej?

Jo, finne är jag ju iofs, men inte speciellt barsk. :em:

isato
2009-12-21, 13:58
Jo, finne är jag ju iofs, men inte speciellt barsk. :em:

Känner hon dig särskilt bra? Säg att du har flickvän eller något annars?

Nitrometan
2009-12-21, 14:06
Tycker det känns ganska barskt att på en sms/mail-förfrågan bara svara "nej tack" utan någon vidare motivering.
"Jag är upptagen"

"Jag är inte intresserad"

Nåt i den stilen kanske?

MrBoris
2009-12-21, 14:20
"jag vill bara ligga" fungerar kanske också

Yes
2009-12-21, 14:28
epic bump

Säg att du bara är ute efter sex, att du inte orkar med en massa snack innan och att du helst vill att hon bara drar efteråt.

Antingen får du lite sexy-time eller så kommer hon tycka du är värsta svinet, och därmed inte ta det så hårt. En win-win situation.

Brilliant logik, eller hur?

Annars kan du bara säga att du uppskattar att hon visat intresse men att du tyvär inte är intresserad. Det är vad jag hade gjort, men jag är för mesig för att vara ett svin.

Baan
2009-12-21, 14:33
epic bump

Coffee?! I'm the goddamn Slartiman!

Prova.

Slartibartfast
2009-12-21, 14:47
Säg att du bara är ute efter sex, att du inte orkar med en massa snack innan och att du helst vill att hon bara drar efteråt.

Men då kanske man sitter med en sexinvit från en tjej som man inte ens är speciellt intresserad av att fika med. Och då sitter man med svartepetter. Ur askan i elden. :)

men seriöst, det mest aktuella fallet, hon är säkert en helt förtjusande söt tjej, men just nu orkar jag inte/prioriterar inte dejtande.

killenigrillen
2009-12-21, 14:48
5jeDkABvpfo

Sebbe_H
2009-12-21, 14:51
Men då kanske man sitter med en sexinvit från en tjej som man inte ens är speciellt intresserad av att fika med. Och då sitter man med svartepetter. Ur askan i elden. :)

men seriöst, det mest aktuella fallet, hon är säkert en helt förtjusande söt tjej, men just nu orkar jag inte/prioriterar inte dejtande.

Och där har du svaret på din fråga om vad du ska skriva. Done deal.

Yes
2009-12-21, 14:54

Du är helt enkelt en alldeles hyvens person. Oh well, can't blame ya!

Håller med vad Sebbe_H skrev.

Nina L
2009-12-21, 14:54
"Tyvärr, jag är fortfarande kär i Nina L..."

Lando
2009-12-21, 15:06
Skriv: "Jag frågade om råd på styrketräningsforumet jag hänger på och dom tyckte inte vi skulle dejta"

Hon hör garanterat inte av sig igen..

Nitrometan
2009-12-21, 15:07
"Tyvärr, jag är fortfarande kär i Nina L..."

Den löser alla problem. :thumbup:

Slartibartfast
2009-12-21, 15:10
Skriv: "Jag frågade om råd på styrketräningsforumet jag hänger på och dom tyckte inte vi skulle dejta"

Hon hör garanterat inte av sig igen..

HAHA! :D

Nina, det är ju sant iofs *cupid*

Nina L
2009-12-21, 15:10
Den löser alla problem. :thumbup:Ja, och så tycker jag att man ska vara ärlig i de fall man kan det.

MrBoris
2009-12-21, 15:14
Ja, och så tycker jag att man ska vara ärlig i de fall man kan det.

+1, ärlighet först, även om det kan göra att du inte får ligga..