handdator

Visa fullständig version : Ser du ned på rökare?

ErikWrestlingFreaket
2007-09-06, 17:42
Inspirererad av "Har ni svårt att acceptera överviktiga" tråden, så tänkte jag att det skulle vara skoj att se vad folk tycker om rökare.

Personligen tittar jag ner på rökare, jag ser dom som idioiter som friviligt stoppar i sig gift.

Lexidos
2007-09-06, 17:47
Ja

MasterChief
2007-09-06, 17:48
Så länge de inte stör mig så är det ok.

egge
2007-09-06, 17:50
Ser ner och ser ner, jag är bättre än dom helt enkelt, men sen är jag ju bättre än de flesta människor.

edit: ;)

kharon
2007-09-06, 17:50
Absolut.
Jag slutade röka för några år sedan efter att ha rökt 10+ år.

Litecore
2007-09-06, 17:51
haha, jag stör mig som fan på passiv rökning när jag blir utsatt själv.
men däremot kan jag gärna ta ett par cigg i samband med alkohol ;)

kharon
2007-09-06, 17:53
Ser ner och ser ner, jag är bättre än dom helt enkelt, men sen är jag ju bättre än de flesta människor.

Jag önskar att jag hade kommit på det där! :thumbup:

NiXPhoenix
2007-09-06, 17:53
Nja, inte direkt, fast när de sprider sin rök mot mig kan jag bli lite vred.

Fultjack
2007-09-06, 17:56
Personligen tittar jag ner på rökare, jag ser dom som idioiter som friviligt stoppar i sig gift.

ser du ner på folk som dricker alkohol också? eller snusar?

nej jag ser inte ner på rökare, det är upp till var och en

melancoolio
2007-09-06, 17:57
Irriterar mig på rökare i många fall. Så länge dom är på behörigt avstånd så är det dock ok.

Sen så har jag svårt för kollegor som går och röker hela tiden!

Lasse Kongo
2007-09-06, 17:59
Om de är kortare än mig ser jag såklart ner på dem.

aitamaa
2007-09-06, 17:59
Fuck off. nej jag stör mig inte på rökare.

Scratch89
2007-09-06, 18:00
Nope. Kommer troligen göra det senare när de tar rökpauser på betald arbetstid, men inte annars.

Dissector
2007-09-06, 18:02
Nej inte det minsta.

Om de är kortare än mig ser jag såklart ner på dem.

aaaaaaaaaaaaaaaaaaaha-ha :D

pabb
Nej, det kan dock vara jobbigt ibland, men det är väl sånt man får acceptera när man är på en plats som tillåter rökning.

aitamaa
Nope. Kommer troligen göra det senare när de tar rökpauser på betald arbetstid, men inte annars.

Får du mindre lön för att nån annan går ut och röker?

Såvitt du inte ska jobba på ett jobb där det krävs att alla är närvarande för att det ska flyta, va spelar det dig för roll?

mangemani
2007-09-06, 18:06
så länge dom inte stör mej,nej,men nu så stör dom mej genom röken jag drar in i mej,så ja.
likadant är det med dom som dricker giftet alkohol,stör dom ej mej så har jag inget emot dom,men dom stör mej genom att väsnas och bli allmänt odrägliga.

Fatalist
2007-09-06, 18:08
Nej, det är deras val. Däremot morsor som går och röker medan dom är ute med sin barnvagn, idioter.

Lasse Kongo
2007-09-06, 18:12
så länge dom inte stör mej,nej,men nu så stör dom mej genom röken jag drar in i mej,så ja.
likadant är det med dom som dricker giftet alkohol,stör dom ej mej så har jag inget emot dom,men dom stör mej genom att väsnas och bli allmänt odrägliga.

Konstigt att det inte pratas lika mycket om hur alkohol stör, vad störs man mest av, att möta någon som blossar eller en apfull odräglig som uppför sig som en neandertalare?

ErikWrestlingFreaket
ser du ner på folk som dricker alkohol också? eller snusar?

Ja:)

Fatalist
Ja:)

Folk som dricker kaffe?

aitamaa
2007-09-06, 18:14
Folk som dricker kaffe?

folk som äter snabba kolhydrater?

Arf Pingvin
2007-09-06, 18:15
Ja lite ser jag ner på dem allt.

Metal_boy_
2007-09-06, 18:15
När jag rökte såg jag ner på människor som inte rökte. Ibland blåste jag rök eller gjorde rökringar i ansiktet på dom och skrattade när nom började vifta och kisa med ögonen :)

regus
2007-09-06, 18:16
Nej, verkligen inte.

ErikWrestlingFreaket
Folk som dricker kaffe?

Ja , dock inte alls så mycket.

Lasse Kongo
När jag rökte såg jag ner på människor som inte rökte. Ibland blåste jag rök eller gjorde rökringar i ansiktet på dom och skrattade när nom började vifta och kisa med ögonen :)

Haha Gösta, du är speciell du!

*bonk bonk bonk* :hbang:

Metal_boy_
2007-09-06, 18:18
Haha Gösta, du är speciell du!

*bonk bonk bonk* :hbang:

Haha! Stäng av den där jävla stereon nu ffs! :D Din inkorg är full btw! ;)

Eddie Vedder
Nej jag ser inte ner på rökare. Det förstår jag inte hur man kan göra faktiskt. Jag är glad att jag aldrig börjat med det och lär aldrig mer ta ett bloss.

Men jag känner många som röker och dom personerna tycker jag inte mindre om för det.

tp_88
Njaaaaa. Jag blir förbannad såfort jag ser rökning/sprit, men det är mest för att jag är så lack på narkotikalagstiftningen.

Egentligen ser jag inte ner på rökarna, även om jag tycker det är extremt puckat.

olwe
2007-09-06, 18:20
Ja. Eller jag ser ner på jusst det beteendet och kollar lite snett och överlägset på folk som står och röker. Men man väljer sina brister. Jag ser inte ner på hela människan bara för att han/hon röker.

aitamaa
2007-09-06, 18:20
Njaaaaa. Jag blir förbannad såfort jag ser rökning/sprit, men det är mest för att jag är så lack på narkotikalagstiftningen.

Egentligen ser jag inte ner på rökarna, även om jag tycker det är extremt puckat.

Nu blev jag intresserad, lets go ot.. Va har du emot narkotikalagstiftningen??

Metal_boy_
2007-09-06, 18:22

Ja lagen kan ju alltid diskuteras angående droger. Men låt folk njuta av kaffe och snus eller en cigg efter maten om man vill. Precis som en del njuter av träning.

Fartman
2007-09-06, 18:22
Jag ser ner på rökning, men inte nödvändigtvis alltid på rökaren, men nästan alltid.

Metal_boy_
2007-09-06, 18:23

Inte i den här tråden också. Leta upp en gammal ffs! Finns hur mycket som helst om just det.

tp_88
2007-09-06, 18:30
Jag orkar inte mer på Kolo egentligen, men jag tycker bara det är sjukt hur dom jagar kids med något gram hasch, lite kul svamp, folk som ser grova ut vid grillen sent en lördagkväll (jag vet, inte narkotikalagen även om doping antagligen snart kommer falla under den) för att dom ställer till med sååå mycket problem.

Att dricka/röka däremot, det är en mänsklig rättighet och all skit som kommer från det (som är extremt mycket mer omfattande) kan man tydligen lika gärna skita i. Alkohol är ju en så gemytlig och harmlös drog, inte sant?

Lasse Kongo
2007-09-06, 18:30
Haha! Stäng av den där jävla stereon nu ffs! :D Din inkorg är full btw! ;)

Jag jobbar! Men jag sitter o drömmer lite =)

Min basketkorg är tömd nu, så det är bara att börja skicka kärlekspm, doneringspm, snuskiga pm osv, vad än ni känner för!

gibfel
2007-09-06, 18:32
Ja

Mescreant
2007-09-06, 18:34
Inte det minsta, ska röka en cigarr imorgon tror jag bestämt.

Frantic
2007-09-06, 18:35
Nej men jag tycker att folk är idioter som röker i närheten av andra människor. Det gäller bankomatköer, busshållsplatser osv.

aitamaa
2007-09-06, 18:36
Jag orkar inte mer på Kolo egentligen, men jag tycker bara det är sjukt hur dom jagar kids med något gram hasch, lite kul svamp, folk som ser grova ut vid grillen sent en lördagkväll (jag vet, inte narkotikalagen även om doping antagligen snart kommer falla under den) för att dom ställer till med sååå mycket problem.

Att dricka/röka däremot, det är en mänsklig rättighet och all skit som kommer från det (som är extremt mycket mer omfattande) kan man tydligen lika gärna skita i. Alkohol är ju en så gemytlig och harmlös drog, inte sant?

mjo tycker oxå det är rätt barnsligt, Men lagen säger ju att hasch är olagligt men inte alkohol/nikotin.. det är väl därför dom jagar dem... Men Men, mest troligt inget varken du eller jag kan göra nånting åt.. bara gilla läget.

Tricklev
2007-09-06, 18:40
Inte direkt.

Snafu
2007-09-06, 18:41
Rökare är ju i nio fall av tio mer intressanta människor än icke-rökare. Lite coolt är det ändå.

Själv röker jag inte. Inte så ofta iaf.

hultman
2007-09-06, 18:41
Ja, jag ser ned på rökare. Rökning förknippar jag med underklass och brist på utbildning. Självklart finns det undantag, men fördomar tar inte hänsyn till det.

Jaive
2007-09-06, 18:50
Nej men jag säger som Mr T: I pity the fools. Jag ser inte mig själv som någon jävla supermänniska som är så mycket bättre än de som dricker, röker eller knarkar.

Mel
2007-09-06, 18:51
Ja

westleage
2007-09-06, 18:51

Handlar det inte mest om att alkohol och nikotin är socialt accepterat och därför svårt att förbjuda? Att legalisera övriga droger skulle troligtvis leda till att användningen av dem ökar och det är knappast önskvärt.

Jaive
2007-09-06, 19:00
Handlar det inte mest om att alkohol och nikotin är socialt accepterat och därför svårt att förbjuda? Att legalisera övriga droger skulle troligtvis leda till att användningen av dem ökar och det är knappast önskvärt.

Samt att man överdoserar knappast nikotin, alkohol är en annan sak (been there done that).

joriice
2007-09-06, 19:00
Det beror på situationen, hur personen ser ut, hur de uppför sig osv. (det har alltså inte så mkt att göra med att se ned på rökare i allmänt)

Men det kan liknas (tycker jag) med personer som går runt och fiser, gapar eller för annat obehag med sig på ALLMÄN plats. Lite respekt för andra så är det okidoki.

Eddie Vedder
2007-09-06, 19:03
Nu kan ni sluta diskutera drog-och alkoholpolitik, knappast första gången det sker så om suget efter en sån diskussion finns så leta upp en tråd.

Förstör inte den här med samma diskussion som alltid.

Guybrush
2007-09-06, 19:20
Nä, ser inte ner på rökare! Jag faller själv för frestelsen ibland när jag är rund under tofflorna!

Däremot har jag svårt att förstå folk som 6.30 på morgonen står och väntar på tåget och hetsar i sig 2-3 cigg för att klara halvtimmen ombord! De borde dra ner lite :)

RassK
2007-09-06, 19:23
Ja, stackare.

Yucko
2007-09-06, 19:25
Ja.

De är ungefär lika äckliga som en uteliggares svett mellan pung och arsle *spy*

Dumleman
2007-09-06, 19:25
Ja alkoholister och knarkare står högre i kurs än rökare.

Tricklev
2007-09-06, 19:32
Jag ser ner på wrestlingfreaks, utan tvekan.

Tolkia
2007-09-06, 20:27
Nej.

tröskel
2007-09-06, 20:33
Ja!

Metal_boy_
2007-09-06, 20:35
Ja, jag ser ned på rökare. Rökning förknippar jag med underklass och brist på utbildning. Självklart finns det undantag, men fördomar tar inte hänsyn till det.

Under/medelklassen är bättre i sängen.

PowPow
2007-09-06, 20:39
Nej, men jag ser ner på folk som gnäller på att andra människor röker.
Och som någon nämnde så känns det som om rökare oftast är trevligare personer än ickerökare. Speciellt klagande ickerökare utan egentliga skäl att klaga. Värsta sorten.

Och nej, jag röker inte.

Olsson
2007-09-06, 20:46
ja

petah
2007-09-06, 21:06
Oh yes.

L-Sami
2007-09-06, 21:09
Nej

machine gun
2007-09-06, 21:16
Ja, och när jag ser gravida som röker vill jag gå fram och ge dem en örfil.

(jag har för övrigt rökt själv, men slutade för snart 4 år sedan)

krilleh
2007-09-06, 21:18
Ja, och när jag ser gravida som röker vill jag gå fram och ge dem en örfil.

(jag har för övrigt rökt själv, men slutade för snart 4 år sedan)

Då har ju du varit lika dum som dom. Lite dubbelmoral där?

Sen som någon tidigare nämnt, ska man se ner på folk som dricker alkohol också? Det är ju också skit.

Metal_boy_
2007-09-06, 21:23

Men snälla du. Han la ju iaf av innan han blev gravid.

Frippe_L
2007-09-06, 21:26
Ja

Sen till han som störde sig på folk som går ut och röker på arbetstid, gå ut du med någon gång och ta friskluft istället.

tntballe
2007-09-06, 21:26
ser ner på dom som säger att dom ska sluta, men aldrig gör det.

regus
2007-09-06, 21:27
.

Har hon rökt när hon var gravid?

F.ö är det inte dubbelmoral hursom...

Doris
2007-09-06, 21:28
ja, skulle nog tex aldrig kunna tänka mej o vara ihop med en kedjerökare.

machine gun
2007-09-06, 21:28

Javisst är det dubbelmoral om man som rökare ser ned på andra rökare. Jag slutade dock för att jag insåg hur idiotiskt det är.

Men snälla du. Han la ju iaf av innan han blev gravid.

Han? :MrT:

Metal_boy_
2007-09-06, 21:29
Fan jag trodde ju machine gun var en kille. Tänkte inte på avatarn, hehe:em:

KlopFer
2007-09-06, 21:29
ja

Metal_boy_
2007-09-06, 21:30
Javisst är det dubbelmoral om man som rökare ser ned på andra rökare. Jag slutade dock för att jag insåg hur idiotiskt det är.

Han? :MrT:

Sorry, trodde fel :em: *felåt*

Bönne
2007-09-06, 21:58
Ogillar att se folk, speciellt vänner och andra man bryr sig om, röka, men ser inte ner på dem.

Raggis
2007-09-06, 22:00
Fan jag trodde ju machine gun var en kille. Tänkte inte på avatarn, hehe:em:

Lite roligt att du nämnde gravid också :D

OT: Nej.

tröskel
2007-09-06, 22:01
Nej, men jag ser ner på folk som gnäller på att andra människor röker.

Kanske det dummaste jag hört i hela mitt liv.

Man har väll all rätt att "gnälla" när det bevisligen drabbar alla som är i närheten. Det finns få rökare som har vett nog att gå iväg när dom skall röka, istället står dom kvar så man själv får flytta på sig. Värst av alla är dom som ställer sig i dörröppningar och liknande.

Bättre med snusare, dom tar bara död på sig själva iaf.

PowPow
2007-09-06, 22:06
Kanske det dummaste jag hört i hela mitt liv.

Man har väll all rätt att "gnälla" när det bevisligen drabbar alla som är i närheten. Det finns få rökare som har vett nog att gå iväg när dom skall röka, istället står dom kvar så man själv får flytta på sig. Värst av alla är dom som ställer sig i dörröppningar och liknande.

Men då gnäller man ju på att folk inte har vett nog att hålla sin rök på platser där rök passar sig. Jag syftade på folk som helt enkelt gnällde på att folk de facto röker, även då detta inte stör personen som gnäller.

Självklart är det en belastning för såväl individen som samhället att någon röker, men de omotiverade klagomålen stör mig faktiskt mer. Och ja, nu ser jag ner på dig. Mouha!

tröskel
2007-09-06, 22:16
Men då gnäller man ju på att folk inte har vett nog att hålla sin rök på platser där rök passar sig. Jag syftade på folk som helt enkelt gnällde på att folk de facto röker, även då detta inte stör personen som gnäller.

Självklart är det en belastning för såväl individen som samhället att någon röker, men de omotiverade klagomålen stör mig faktiskt mer. Och ja, nu ser jag ner på dig. Mouha!

Lär ju vara rätt svårt att hitta någon som aldrig besvärats av rökare (Dvs som nu själv inte är rökare lr av någon andledning gillar rök) så att klagomål skulle vara omotiverade har jag svårt att se.

Om rökarna nu bara hade rökt på platser där det passar (vart fasen det nu är någonstans?) så är det helt ok med mig, var och en har rätten att göra vad dom vill med sitt liv så länge det inte drabbar andra.

muddler
2007-09-06, 23:01
ser ner på de allra flesta rökare.. men det beror mest på att jag är rätt lång

Det verkar va ett jävla gift det där eftersom det är ett helvete ( för de flesta ) att sluta... Svårt att greppa om man aldrig rökt regelbundet själv....

Degpekka
2007-09-06, 23:02
japp jag ser ner på rökare... men även på folk som dricker sprit. Tyvärr?

Alfred Nobel
2007-09-06, 23:09
Jag kan tycka att föräldrar som dricker/röker medan de väntar barn (spec mammor under graviditet) kan skjuta sig själva, rent ut sagt.

Jag ser ned på personer som röker inomhus.

Metal_boy_
2007-09-06, 23:11
Jag ser ned på personer som röker inomhus.

Även om det är deras egna hem och att dom bor ensamma?

nubbe
2007-09-06, 23:11
Ser endast ner på rökare som inte har allmänt vett. Typ röker i busskurer, i trånga områden (ej fester och dylikt), osv.

Eddie Vedder
2007-09-07, 05:25
Lär ju vara rätt svårt att hitta någon som aldrig besvärats av rökare (Dvs som nu själv inte är rökare lr av någon andledning gillar rök) så att klagomål skulle vara omotiverade har jag svårt att se.

Lär vara rätt svårt att hitta någon som aldrig besvärats av någon person överhuvudtaget, eftersom jag känner till betydligt fler icke-rökare än rökare så gar jag personligen besvärats mer av icke-rökare.

Hos en person som inte tar hänsyn till andra människor är det jut DET som jag ser ner på, om personen sen tar dålig hänsyn genom att skrika och lägga ut hela sin livshistoria i mobiltelefonen på bussen, röker i närheten av mig eller står och tjafsar och hålle upp en kö spelar inte mig nån roll. Så som Pow Pow säger är det inte det att någon de fasto röker som är problemet, en person som sedan skiter i andra är ju en trist person oavsett om h*n röker eller ej.

loolY
2007-09-07, 05:44
Själv tycker jag att folk kan stoppa i sig vilken skit dom vill sålänge dom inte stör mig, men skulle man kunna räkna rökare som knarkare? Har för mig att det är en ganska stark drog.

krilleh
2007-09-07, 07:04
Har hon rökt när hon var gravid?

F.ö är det inte dubbelmoral hursom...

Men hon kollar fortfarande ner på vanliga rökare, EFTER hon slutat. Hmm, kolla hon då ner på sig själv när hon rökte? Det tror jag icke.

Stumpis
2007-09-07, 07:31
Jag ser nog inte ner på rökare i allmänhet, men jag kan bli jävligt irriterad på vissa, i mina ögon "stereotypa" rökare. De som går ut från ett varuhus och tänder ciggen i vestibulen eller precis utanför så man får första rökmolnet rakt i ansiktet om man går bakom dom.
De som kräver att man ska anpassa pauser på tex en bussresa efter deras rökbehov och gör att man missar en färje-avgång.
De som surar för att man inte låter dom röka inomhus när det är fest.

Men, rökare är ju oxå människor, fast inte lika länge?

Lillgrabben
2007-09-07, 07:37
Nej, varför ska jag göra det. Rökare är lika bra / dåliga människor som alla aldra.

Spawn
2007-09-07, 07:39
De är svaga människor som börjat röka pga grupptryck.

så svaret är ja!*slap*

Stoltz
2007-09-07, 08:02
Nej, så länge de inte envisas med att ställa sig så att någon som redan stod på plats får röken i ansiktet.

Arnesson
2007-09-07, 08:13
Nej.

Det är upp till varje person att avgöra om den vill röka eller ej. Dock tycker jag rökare ska anpassa sig efter icke rökare. Det tycker jag även de flesta gör i Sverige. Stor skillnad mot många andra länder.

Bronkitkorv
2007-09-07, 08:15
Nej fast dom är ibland jobbiga med sitt stinkande och sina ständiga avbrott för rökpauser. När jag dricker så kedjeröker jag däremot och kräver själv att bussen ska stanna 60 gånger på 2 mil och så vidare så jag ser inte ner på dom. Jag har rökt mer men konditionsträningen tvingar mej att röka mindre som tur är. En dag ska jag sluta helt med nikotin.... (måste bara köpa boken ju)

jenny
2007-09-07, 08:32
Jag ser ner på rökare. Det är nog den grupp i samhället som jag stör mig på mest. Inget jag är stolt över, men så är det. Ett skäl är att jag är luktöverkänslig och får en sprängande huvudvärk av att vara nära någon som röker/stinker rök. Sätter sig en inbiten rökare brevid mig på bussen så flyr jag snabbt.

Lallle
2007-09-07, 09:32
Absolut inte.

hahavaffan
2007-09-07, 10:28
Herregud ja. De är ju idioter hela högen, och jag har mycket svårt att bortse från idioti.

Nina L
2007-09-07, 11:12
Herregud ja. De är ju idioter hela högen, och jag har mycket svårt att bortse från idioti.:D Du måste ha ett jobbigt liv.

Trance
2007-09-07, 12:05
Det trevliga med rökare är att de gör något som det nuvarande samhället fördömer. Jag menar de flesta vill nog se ner på konstiga invandrare, de skriker på ett annat språk och äter störda maträtter som luktar. Eller utvecklingsstörda, de låter, slemmar och är allmänt jobbiga. Helt enkelt utmärkta mål att hata eller se ned på.

Men där slår uppfostran till, man får inte göra så. Det är fel. Där kommer rökare in som en ventil där man kan släppa ut allt rasistiska hat man inte får känna i vanliga fall.

Jag tycker däremot rökare är rätt coola. En man som röker vid rätt tillfälle är fortfarande rätt häftig.

MasterChief
2007-09-07, 12:06
Det trevliga med rökare är att de gör något som det nuvarande samhället fördömer. Jag menar de flesta vill nog se ner på konstiga invandrare, de skriker på ett annat språk och äter störda maträtter som luktar. Eller utvecklingsstörda, de låter, slemmar och är allmänt jobbiga. Helt enkelt utmärkta mål att hata eller se ned på.

Men där slår uppfostran till, man får inte göra så. Det är fel. Där kommer rökare in som en ventil där man kan släppa ut allt rasistiska hat man inte får känna i vanliga fall.

Jag tycker däremot rökare är rätt coola. En man som röker vid rätt tillfälle är fortfarande rätt häftig.

Welcome back!

Du är saknad. *kissass*

MasterChief
2007-09-07, 12:08

Du menar typ:
http://www.cch.unam.mx/historiagenda/11/componentes/James%20Dean.jpg

gibfel
2007-09-07, 12:15
Att tycka rökare är coola är ungefär som att tycka mördare är ruggigt häftiga;)

Axmode
2007-09-07, 12:16

Hultman, ser du ner på underklassen med?

Trance
2007-09-07, 12:18
Att tycka rökare är coola är ungefär som att tycka mördare är ruggigt häftiga;)

Ja, rökare är så gott som Hitler. Tänk på hur lika cigaretter är auswitch ugnar! Helt galet att folk får gå omkring och vara på det sättet.

hultman
2007-09-07, 12:31
japp jag ser ner på rökare... men även på folk som dricker sprit. Tyvärr?

Jag ser även ned på folk som inte dricker sprit, om sanningen skall fram. Har hittills inte träffat en enda sympatisk nykterist, och åtminstone 90 % av nykteristerna placerar jag direkt i facket med töntar.

hultman
2007-09-07, 12:31
Hultman, ser du ner på underklassen med?

I vilken bemärkelse då? Jag har givetvis större respekt för individer med gedigen utbildning, hög lön och ordnad ekonomi än en slashas utan arbete och med ett sluskigt beteende.

egge
2007-09-07, 12:48
Men hon kollar fortfarande ner på vanliga rökare, EFTER hon slutat. Hmm, kolla hon då ner på sig själv när hon rökte? Det tror jag icke.

Nej men hon kom ju till insikt och slutade. Vad är det du inte förstår?

Pingu
2007-09-07, 12:50
Ser ned vet jag inte men det är bland det äckligaste jag vet *spy*

machine gun
2007-09-07, 14:23

När man började röka som korkad tonåring tyckte man ju att man var superhäftig eller nåt, men sista tiden jag rökte så skämdes jag snarare. Folk som börjar röka när de är gamla nog att förstå bättre anser jag vara ännu mer korkade än alla grupptryckspåverkade snorungar. Jag anser dessutom att det borde vara straffbart att röka som gravid, då det de facto skulle kunna rubriceras som framkallande av fara för annan alternativt vållande till kroppsskada (eller rentav misshandel, då man gör det medvetet) förutsatt att ofödda barn skulle räknas som människor i juridisk mening.

Men om du vill märka ord, så visst - det är ju handlingen att röka samt beslutet att röka man ser ner på, inte allt som personen bakom ciggen står för.

PowPow
2007-09-07, 15:05

Om rökarna nu bara hade rökt på platser där det passar (vart fasen det nu är någonstans?) så är det helt ok med mig, var och en har rätten att göra vad dom vill med sitt liv så länge det inte drabbar andra.

Jag har aldrig drabbats av rökare. Dock saknar jag dem på uteställen nu. Röklukt slår ju svettlukt alla dagar. Även om det är skönt att slippa lufta jeansen efter var gång man varit ute. Hade jag haft långt hår hade jag nog uppskattat att det inte luktade rök så fort man varit ute i 10 minuter också.

Och rök passar sig på platser där man får lov att röka. Sin egen trädgård och serveringar som tillåter rökning är två ställen. Ute på gatan är ett annat ställe. Måhända att folk stör sig på att folk röker även på dessa ställen. Men vafan, jag stör mig på folk som använder för mycket parfym, pratar på ett språk jag inte förstår och har tubsockar till kostymbyxor. Ska man leva med andra människor så får man ju faktiskt stå ut med dem också. Annars kan man ju alltid stanna hemma.

Aasa
2007-09-07, 15:57
Ser inte ned på rökare. Själv dricker jag kaffe, och koffein är förvillande likt nikotin kemiskt sett. Jag får en liknande effekt av kaffe som av snus ( har aldrig rökt, och har numera slutat snusa ). Jag använder också alkohol då och då.

Däremot vill jag inte andas in cigarettrök, trampa i snus eller bli nedspydd. Eller få kaffe på mig.

Jag tycker också att det tyder på bristande empati, förståelse eller helt enkelt intellekt hos människor som går runt och ser ned på andra av en massa löjliga anledningar som t ex rökning. Man gör nog sig själv en otjänst genom att på förhand döma ut alla människor som avviker från ens egna värderingar och uppfattningar i olika saker. Jag själv skulle i alla fall inte vara nöjd med mig själv om jag hela tiden gick runt och såg ned på människor. Skulle mest kännas som en brist i mitt eget psyke.
Folk gör alltid saker som man själv inte skulle tänka sig att göra eller som man rentav tycker verkar dumma. Att döma ut dem totalt och t ex aldrig umgås med en person som röker/piercar sig/tatuerar sig/lyssnar på dödsmetal osv är enligt mitt sätt att se det bara att begränsa sig själv.

Ett litet tillägg som jag känner mig nödgad att bifoga är dock att jag känner väldigt få rökare, eftersom jag får astmaliknande symptom när jag vistas nära dem. Men därigenom missar jag säkerligen en hel massa erfarenheter och sätt att nyansera mitt eget synsätt. Det väger dock lätt om man ställer det emot andnöden jag upplever.

J de Koof
2007-09-07, 23:42
Jo prexis. Är ju halvtöntigt att se ned på nån som kanske kämpar och försöker bli av med ett beroende.

Dock kan man ju markera ett snett öga mot människor med slapp hänsyn till sina medmänniskor, alla kategorier.

/J

Racso
2007-09-07, 23:52
Som rökare förstör man i allmänhet miljön/trivseln för andra, man luktar skit och smakar skit. Man kostar samhället pengar och föregår med dåligt exempel.

Ja, rökare är sämre människor.

Eddie Vedder
2007-09-08, 08:21
Tog sällskap hem med en klasskompis inatt, en som bor i samma område som jag. Skitschysst och trevlig person på alla sätt, en person med egenskaper jag ser upp till på flera sätt faktiskt.
Efter ett tag tände hon en cigarett, jag kan inte påstå att hon blev en "sämre människa" i mina ögon för det. Hade jag däremot tänkt tankar som att hon är en idiot för att hon röker hade ju jag varit en intolerant idiot istället.

SandraJ
2007-09-08, 10:32
Ja jag ser ner på rökare.

Vinter
2007-09-08, 12:26
Ja jag ser ner på rökare.

Ehh, så lång är du väll inte.

coxie
2007-09-08, 12:41
Då jag drar i mig ett 20-tal cigarrer per år så vore jag en extrem hycklare om jag såg ner på rökare (nej jag anser inte att jag själv är en rökare).

Dock blir jag irriterad på folk som röker i min närhet utan min tillåtelse, som tur är går dessa idioter att undvika.

Lilla Lisa
2007-09-08, 13:24
När man sitter gravid, tjock och trött och väntar på tåget eller bussen så är det fan inte långt förren min hormonellt sprutande kropp snart slår ner någon som kommer och ställer sig brevid eller sätter sig pricis intill och fyrar upp en cigg, fy fan! Skam dere!.:devil:

Garnax
2007-09-08, 13:57
Inspirererad av "Har ni svårt att acceptera överviktiga" tråden, så tänkte jag att det skulle vara skoj att se vad folk tycker om rökare.

Vad dom gör mot sig själva rör också bara dom själva och inget jag dömer eller ser ner på dom för, att dom inte kan se något fel och utan att blinka utsätta sin omgivning för samma sak är mycket värre. Totala förringandet av andra människors rätt att vilja ha det rökfritt ÖVERALLT.

Cilia
2007-09-08, 15:55
Pipphi är så himla lång så det är svårt men när han sitter ner så brukar jag kunna se ner på honom.

Jag skulle nog aldrig kunna vara ihop med en rökare

Krille 87
2007-09-08, 16:38
Neej, verkligne inte! Ser du ner på sånna som dricker alkohol? Dricker kaffe etc.?

Raggis
2007-09-08, 16:41
Neej, verkligne inte! Ser du ner på sånna som dricker alkohol? Dricker kaffe etc.?

Går dock inte att jämföra på samma sätt, då det (oftast inte) påverkar andra människors hälsa negativt.

Trance
2007-09-08, 16:46
Går dock inte att jämföra på samma sätt, då det (oftast inte) påverkar andra människors hälsa negativt.

Känns inte som att den där rökaren på busshållsplatsen ger dig dödscancer. Utan det är mer lukt och rök som skulle då vara jobbigt, men knappast farligt.

Degpekka
2007-09-08, 17:23
Jag ser även ned på folk som inte dricker sprit, om sanningen skall fram. Har hittills inte träffat en enda sympatisk nykterist, och åtminstone 90 % av nykteristerna placerar jag direkt i facket med töntar.

haha! så jag är inte sympatisk?
Inte mitt problem att du är trång. *kissass*

jag tycker det är fel att pyssla med droger helt enkelt.

Cilia
2007-09-08, 17:25
haha! så jag är inte sympatisk?
Inte mitt problem att du är trång. *kissass*

jag tycker det är fel att pyssla med droger helt enkelt.
Fast är inte du lika trång som ser ner på rökare och folk som dricker?
Bara åt andra hållet

Angel
2007-09-08, 18:07
När man sitter gravid, tjock och trött och väntar på tåget eller bussen så är det fan inte långt förren min hormonellt sprutande kropp snart slår ner någon som kommer och ställer sig brevid eller sätter sig pricis intill och fyrar upp en cigg, fy fan! Skam dere!.:devil:

Jag jag sitter trött bakis och kanske lite tjock med och väntar på tåget eller bussen så är det fan inte långt förren min hormonellt sprutande kropp iallfall drömmer om att slå ner den passiva mamman som ställer sig precis brevid med sina 3ungar som skriker i kör och kletar glass på mig medans mamman tittar åt andra hållet. Det är i sådana situationer endast en cigarett kan lugna mina hambodansande nerver!

Lilla Lisa
2007-09-08, 18:13
Jag jag sitter trött bakis och kanske lite tjock med och väntar på tåget eller bussen så är det fan inte långt förren min hormonellt sprutande kropp iallfall drömmer om att slå ner den passiva mamman som ställer sig precis brevid med sina 3ungar som skriker i kör och kletar glass på mig medans mamman tittar åt andra hållet. Det är i sådana situationer endast en cigarett kan lugna mina hambodansande nerver!

du är ikke go:D
Du bör inte supa så jäkligt, its bad for you:D men för min del så kan DU bara fortsätta röka, haaha...

Raggis
2007-09-08, 18:15
Känns inte som att den där rökaren på busshållsplatsen ger dig dödscancer. Utan det är mer lukt och rök som skulle då vara jobbigt, men knappast farligt.

Beror väl på? Om man lever i en tillvaro, där många röker, så tror jag definitivt att man drabbas negativt utav det.

Angel
2007-09-08, 18:18
du är ikke go:D
Du bör inte supa så jäkligt, its bad for you:D men för min del så kan DU bara fortsätta röka, haaha...

Varje gång jag läser dina inlägg så läser jag dom med norsk röst i huvudet. Det är hett, du driver mig till vansinne...

Tricklev
2007-09-08, 18:38
Varje gång jag läser dina inlägg så läser jag dom med norsk röst i huvudet. Det är hett, du driver mig till vansinne...

Haha, nu är alla Lilla Lisa´s inlägg förstörda för mig i fortsättningen. *slap*

Degpekka
2007-09-08, 18:43
Fast är inte du lika trång som ser ner på rökare och folk som dricker?
Bara åt andra hållet

beror ju helt på hur man definierar "se ner". Jag tycker det dom gör är fel, för mig innebär det att se ner.

shut teh face
2007-09-08, 19:23
Jag ser inte ned på rökare, överviktiga eller personer med liknande "böjelser".

Förfan, låt människorna göra vad de vill. Om man ska sålla bort framtida vänner pga. övervikt eller cigaretter, ja .....

Snafu eller vad du heter (den där piff och puff killen på bilden med flint) ska blåsa dej med rök i ansiktet >_<

krilleh
2007-09-08, 19:25
De är svaga människor som börjat röka pga grupptryck.

så svaret är ja!*slap*

Herregud, gruppbeteende existerar överallt. Tror du gör minst en sak varje dag, som du inte skulle göra om det inte var för att du var med andra som ville de.

krilleh
2007-09-08, 19:26
nvm!

shut teh face
2007-09-08, 19:29
Jag själv som varit grovt fet och gått ned 45 kg. Jag kan INTE börja se ned på övervikiga. När man varit där, och vet hur svårt det kan vara.

Samma med rökare.

edit: krilleh radera sitt inlägg>D

krilleh
2007-09-08, 19:34
Jag själv som varit grovt fet och gått ned 45 kg. Jag kan INTE börja se ned på övervikiga. När man varit där, och vet hur svårt det kan vara.

Samma med rökare.

edit: krilleh radera sitt inlägg>D

Ja eftersom jag kom på att jag skrev ett snarlika inlägg tidigare. Du kan gärna skriva vad jag skrev om du vill :Virro

Racso
2007-09-08, 20:58

Dricker alkohol, javisst. Kaffe nej. Du kan inte dra alla "laster" över en kam.

Racso
2007-09-08, 21:00
Nej.

Det är upp till varje person att avgöra om den vill röka eller ej. Dock tycker jag rökare ska anpassa sig efter icke rökare. Det tycker jag även de flesta gör i Sverige. Stor skillnad mot många andra länder.

Är det up till mig att mina skattepengar går till lungcancersjuka rökare?

Eddie Vedder
2007-09-08, 21:01
Dricker alkohol, javisst. Kaffe nej. Du kan inte dra alla "laster" över en kam.

Precis som man inte kan dra alla rökare över en kam.

Racso
2007-09-08, 21:04
Precis som man inte kan dra alla rökare över en kam.

Om du kan motivera varför man inte kan det, så ska jag försöka komma med motargument.

Eddie Vedder
2007-09-08, 21:05
Om du kan motivera varför man inte kan det, så ska jag försöka komma med motargument.

Därför att varje rökare inte är samma person?:MrT:

Racso
2007-09-08, 21:19
Därför att varje rökare inte är samma person?:MrT:

Ser du ner på torterare eller massmördare?

Eddie Vedder
2007-09-08, 21:25
Ser du ner på torterare eller massmördare?

Det var nog den mest korkade jämförelsen jag nånsin läst. Ja det gör jag och nej det är på intet sätt jämförbart vilket du såklart vet själv.

Racso
2007-09-08, 21:38
Det var nog den mest korkade jämförelsen jag nånsin läst. Ja det gör jag och nej det är på intet sätt jämförbart vilket du såklart vet själv.

Det är ett alldeles utmärkt argument mot ditt påstånde att "varje rökare inte är samma person". Ett trivialt och meningslöst påstånde.

Det är både självklart och inte det minsta relevant att alla rökare inte är samma person, men deras beteende är den gemensamma faktorn som jag tycker illa om.

shut teh face
2007-09-08, 22:44
Tänk om man faktiskt tycker om att röka då?
Det finns en viss njutning med t.ex cigarr och pipa som inte alla uppskattar.

Vem kan avgöra om folk inte har denna njutning till cigg? För det inte är fint nog?

Att vara rökare handlar inte bara om att "ååh nej jag kan inte sluta" och går ut och tänder 20:e ciggen på balkongen.

Mago
2007-09-08, 22:54
Att vara rökare handlar inte bara om att "ååh nej jag kan inte sluta" och går ut och tänder 20:e ciggen på balkongen.

Det skulle vara riktigt sorgligt.

Cilia
2007-09-08, 23:30
beror ju helt på hur man definierar "se ner". Jag tycker det dom gör är fel, för mig innebär det att se ner.
tycker inte jag
jag tycker också rökare gör fel val men jag kan respektera dom och anse att dom är likvärdiga människor precis som jag.
Att se ner på någon innebär att du anser dom är mindre värda enligt mig

Frida.B
2007-09-09, 00:02
Folk får röka så länge de inte gör det intill mig eller att jag ev får röken på mig pga vindriktning eller att de blir sjuka och ska ha vård de inte kan betala själva. Blir folk sjuka pga deras levnadssätt får de fan betala det själva. Men jag ser inte ner på folk. Men jag gillar inte folk som röker utan hänsyn och som sen får lungcancer eller kol och skall bli vårdade och så går mina skattepengar till det. Precis som att jag inte vill att mina skattepengar skall gå till bidragstagare som bara sitter på sina ärslen utan att ge sig ut på arbetsmarknaden.

Upptaget
2007-09-09, 00:09
Jo visst irriterar man sig på dom, och att dom sedan stoppar i sig gift bara för att tillfredsställa sin hjärna är ju ännu värre.

gibfel
2007-09-09, 00:09
tycker inte jag
jag tycker också rökare gör fel val men jag kan respektera dom och anse att dom är likvärdiga människor precis som jag.

Jag tycker att se ner på både kan va det som du nämner. Att man tycker personen i fråga är mindre värd men samtidigt kan jag se ner på enstaka handlingar en person gör som jag tycker är felaktiga val.
Så jag skulle på sätt och vis kunna säga att jag ser ner på rökandet/rökare.

Vinter
2007-09-09, 00:24
och att dom sedan stoppar i sig gift bara för att tillfredsställa sin hjärna är ju ännu värre.

Som alkohol då? ;)

gibfel
2007-09-09, 00:29
Som alkohol då? ;)

Dom flesta dricker ju och vi människor är så finurliga att vi inte ser ner på oss själva om vi är som alla andra:D

Trance
2007-09-09, 01:16
Folk får röka så länge de inte gör det intill mig eller att jag ev får röken på mig pga vindriktning eller att de blir sjuka och ska ha vård de inte kan betala själva. Blir folk sjuka pga deras levnadssätt får de fan betala det själva. Men jag ser inte ner på folk. Men jag gillar inte folk som röker utan hänsyn och som sen får lungcancer eller kol och skall bli vårdade och så går mina skattepengar till det. Precis som att jag inte vill att mina skattepengar skall gå till bidragstagare som bara sitter på sina ärslen utan att ge sig ut på arbetsmarknaden.

Vem skall få dessa enorma skattepengar du givit staten på dina 20 levnadsår då?

Tricklev
2007-09-09, 01:44

Låt oss säga att ditt knä kollapsar under ett benpass, ska du betala alla vårdavgifter själv?

Metal_boy_
2007-09-09, 02:35

Du framstår som en arrogant överklass-snorunge och anser dig sedan som en vettig person att placera folk i töntfack? Jag fattar inte varför du är så dryg mot alla hela tiden? Blev du retad för slipsen när du var liten eller nåt? Släpp det nu isf.

mela
2007-09-09, 02:42
Jag har inget emot rökare, så länge de inte röker i folkmassor osv. Det tycker jag är brist på respekt och jag vill alltid fimpa dem i ögat eller något när de sysslar med sånt.

Det västa som finns är nog folk som röker i busskurer osv som är knökfulla pga regn osv.

Metal_boy_
2007-09-09, 02:49
Jag har inget emot rökare, så länge de inte röker i folkmassor osv. Det tycker jag är brist på respekt och jag vill alltid fimpa dem i ögat eller något när de sysslar med sånt.

Det västa som finns är nog folk som röker i busskurer osv som är knökfulla pga regn osv.

Jag tror att det bara är sättet som personens allmänna brist på respekt blottas. Det finns många rökare som tar hänsyn till omgivningen.

Degpekka
2007-09-09, 04:30
tycker inte jag

okej... för mig är inte begreppet riktigt så grovt, antagligen där missförståndet härstammade ifrån! ;) enligt din definition så är mitt svar nej. Enligt min så är det ja.

Cilia
2007-09-09, 09:30
okej... för mig är inte begreppet riktigt så grovt, antagligen där missförståndet härstammade ifrån! ;) enligt din definition så är mitt svar nej. Enligt min så är det ja.
Jag förstod det när du skrev ditt förra inlägg men själva uttrycket se ner på någon innebär ju att du minimerar den andra personen så du kan titta på den från ovan dvs du är mer värd än den andra personen. Du står över dom

Yankeee
2007-09-09, 09:36
Du framstår som en arrogant överklass-snorunge och anser dig sedan som en vettig person att placera folk i töntfack? Jag fattar inte varför du är så dryg mot alla hela tiden? Blev du retad för slipsen när du var liten eller nåt? Släpp det nu isf.

Livet som speta är hårt vet du.