Visa fullständig version : Att säga R.I.P när någon dött
Hej,
Jag vill ventilera min frustration. Jag tycker inte det är passande som svensk att säga/skriva RIP/R.I.P när någon dött.
Att säga vila i frid tycker jag låter kasst också. Det konnoterar att man inte levde i frid när man väl levde utan att det var kasst. Sen låter det jävligt pretentiöst också.
Således tycker jag att folk slutar skriva RIP om folk dör samt kommer på något nytt att säga istället för vila i frid.
Sen tycker jag att personer borde sluta försöka vinna några jävla moralpoäng med att skriva att det är så himla tråkigt och liksom måste skriva hur jävla bra person X var, särskilt om dom dör av ålder liksom? Wtf det är väl bara att förvänta sig? Herregud vad tråkigt, han har ju för helvete levt att fullgott liv? Om man faktiskt känt personen kan jag förstå om nån blir ledsen, men nån som helt enkelt bara är känd. Wtf liksom?
Sådär, nu känns det bättre.
Så, du tycker att det är fel att känna sorg över någon, om personen i fråga har levt ett fullvärdigt liv? Stackars dig...
Angående RIP. Förstår inte varför du hyser agg över det. Engelska förkortningar kryper sig allt närmare svenskan.
Ja jag tycker det är löjligt att bli ledsen om t ex Pavarotti dör och du inte ens känner karln. Lölj är det.
Att säga R.I.P när någon dött ligger på samma nivå som att döpa sina ugnar till Kevin och Melissa.
blekfet2
2007-09-06, 14:00
Haha, klockrent!
Fan Snafu, vill du vara min vän? :D
Ja jag tycker det är löjligt att bli ledsen om t ex Pavarotti dör och du inte ens känner karln. Lölj är det.
Att säga R.I.P när någon dött ligger på samma nivå som att döpa sina ugnar till Kevin och Melissa.
Om man hyser stor respekt för personen, och uppskattar vad han har tillfört världen, så tycker jag att det inte är mer än rätt att man tar farväl av personen i fråga. Spelar ingen roll om det är Pavarotti, eller kalle i hobbex-butiken.
Är inte "Vila i Frid" en säkerhet så att den döda inte återuppstår som en zombie?
Haha, klockrent!
Skicka mig en dosa snus är jag din för evigt....*cupid*
Semiramis
2007-09-06, 14:05
R.I.P - Requiscat in Pace. Inte någon nymodig import precis.
Om man hyser stor respekt för personen, och uppskattar vad han har tillfört världen, så tycker jag att det inte är mer än rätt att man tar farväl av personen i fråga. Spelar ingen roll om det är Pavarotti, eller kalle i hobbex-butiken.
+1 Självklart kan man känna sorg över att någon man kanske inte känner personligen går bort. Att skriva RIP, eller för den delen "vila i frid", syftar verkligen inte på att personen i fråga skulle ha haft ett hemskt och dåligt liv.
Om du tex ska spela en fotbollsmatch och jag säger "lycka till under matchen", betyder det att du spelar skitdåligt i vanliga fall då? Så tolkar jag det inte iaf.
Om man hyser stor respekt för personen, och uppskattar vad han/hon har tillfört världen, så tycker jag att det inte är mer än rätt att man tar farväl av personen i fråga. Spelar ingen roll om det är Pavarotti, eller kalle i hobbex-butiken.
*slap*
Hej,
Jag vill ventilera min frustration. Jag tycker inte det är passande som svensk att säga/skriva RIP/R.I.P när någon dött.
Att säga vila i frid tycker jag låter kasst också. Det konnoterar att man inte levde i frid när man väl levde utan att det var kasst. Sen låter det jävligt pretentiöst också.
Således tycker jag att folk slutar skriva RIP om folk dör samt kommer på något nytt att säga istället för vila i frid.
Sen tycker jag att personer borde sluta försöka vinna några jävla moralpoäng med att skriva att det är så himla tråkigt och liksom måste skriva hur jävla bra person X var, särskilt om dom dör av ålder liksom? Wtf det är väl bara att förvänta sig? Herregud vad tråkigt, han har ju för helvete levt att fullgott liv? Om man faktiskt känt personen kan jag förstå om nån blir ledsen, men nån som helt enkelt bara är känd. Wtf liksom?
Sådär, nu känns det bättre.
Det är som det är av en anledning, betänk den/de istället.
Det är som det är av en anledning, betänk den/de istället.
Vill du utveckla?
MasterChief
2007-09-06, 14:23
Nu tycker jag vi ber om RIP till den här tråden.
R.I.P - Requiscat in Pace. Inte någon nymodig import precis.
Tack. Ingen tycks förstå det.
Ffs alla som skriver R.I.P menar rest in peace, försök fan inte med nåt annat. Och varför i hela fridens namn skall ni använda latin när ni bör använda svensk text om ni nu är svenskar.
Ffs alla som skriver R.I.P menar rest in peace, försök fan inte med nåt annat. Och varför i hela fridens namn skall ni använda latin när ni bör använda svensk text om ni nu är svenskar.
Ja, alla menar "rest in peace" men det är inte det som det står för egentligen. Folk använder det helt enkelt fel.
Sen säger jag inte att jag använder det uttrycket själv.
Vad står "Requiscat in Pace" för om man gör en korrekt översättning?
Semiramis
2007-09-06, 14:38
Vad står "Requiscat in Pace" för om man gör en korrekt översättning?Vila i frid
Haha, klockrent!
Och min? :D
Folk använder det för att 1. Bekvämt 2. Alla förstår vad man menar. 3. Man vill visa sin kollektiva respekt (Alla coolingar gör det på forumet och då måste jag också göra det). Men det egentliga resultatet bli att man istället visar hur lite man egentligen bryr sig genom att använda en stereotyp förkortning på ett annat språk.
Asso det betyder samma sak men det är ett/en låneord/fras från latin och inte från engelskan.
Vila i frid
Ok men varför används det felaktigt isf? När man skriver RIP menar man ju "Vila i frid" *screwy*
Ok men varför används det felaktigt isf? När man skriver RIP menar man ju "Vila i frid" *screwy*
Nä okey, dumt formulerat av mig. Man använder det inte fel men det är lite kul att många säger/skriver det när de faktiskt inte vet vad det kommer ifrån.
Nä okey, dumt formulerat av mig. Man använder det inte fel men det är lite kul att många säger/skriver det när de faktiskt inte vet vad det kommer ifrån.
Då förstår jag. Och det gäller ju många andra ord/förkortningar/namn osv också;)
Annars kan man ju göra som indianerna:
" Today is a good day to die " (Ugh!)
Då förstår jag. Och det gäller ju många andra ord/förkortningar/namn osv också;)
Ja, folk (inklusive mig) är otroligt obildade.
:thumbup:
Mescreant
2007-09-06, 14:51
Vilket dravel. Klart att en persons borgång, även om man inte kände denna personligen, kan påverka en. När en stor artist eller ledare som har influerat ens liv går bort är det en sorgens dag - oberoende av hur han levde och dog.
Har man svårt att uttrycka sig tycker jag det är helt acceptabelt att bara skriva "vila i frid"/"RIP"/"Du kommer bli saknad" etc etc.
Att det på något sätt skulle få motsatt effekt bara för det är en "sterotyp förkortning på ett annat språk" håller jag inte heller med om.
Eller att det är White trash-beteende (ang Kevin/Melissa-analogen) pfft.
Det felaktiga är att det används i tron att det står för "rest in peace" och inte för "requiescat in pace". Obs. att "requiescat in pace" betyder "må han/hon/den vila i frid", rör det sig om flera personer säger man (eller skriver, snarare) "requiescant in pace". Personligen gillar jag varken "rest in peace" eller "vila i frid", det är uttryck som skrivs i dödsannonser eller på blomsteruppsättningar till begravningsakten och riktar sig till den döde. I en tråd om Pavarottis bortgång heter det således "må han vila i frid" (may he rest in peace"); "vila i frid" (rest in peace) säger man till Pavarotti t.ex. vid hans begravning.
På svenska är väl annars det gängse uttrycket vid dödsfall vara "jag beklagar sorgen" el. liknande till anhöriga/vänner, mera allmänt fraser som "jag beklagar" eller "det var en stor förlust ..." osv. (när det är någon prominent person som avlidit.
Edit: Att störa sig svårt på vad man uppfattar som "white trash"-beteende tycker jag egentligen mer säger att det är väldigt viktig för personen som stör sig att inte bli uppfattad som "white trash" (vad nu det skulle vara med svenska mått mätt, i opposition till "black trash" då eller?) än något annat.
mangemani
2007-09-06, 15:02
point made,point not taken.
tror nog jag fortsätter och skriver det jag vill skirva.
Trodde folk i Sverige i allmänhet var såpass allmänbildade att de faktiskt menade Requiscat in Pace när de skrev R.I.P. I övrigt så är det väl ändock ganska vanlig att använda sig av latinska förkortningar i det svenska språket?
Är inte "Vila i Frid" en säkerhet så att den döda inte återuppstår som en zombie?
HAhahahaha... fy fan va bra... :laugh:
Edit: Att störa sig svårt på vad man uppfattar som "white trash"-beteende tycker jag egentligen mer säger att det är väldigt viktig för personen som stör sig att inte bli uppfattad som "white trash" (vad nu det skulle vara med svenska mått mätt, i opposition till "black trash" då eller?) än något annat.
Att distansera sig från något innebär inte att man är rädd för att vara just det man distanserar sig från. Nog för att jag naturligtvis inte vill bli sedd som white trash.
cowboyen
2007-09-06, 15:10
Trodde folk i Sverige i allmänhet var såpass allmänbildade att de faktiskt menade Requiscat in Pace när de skrev R.I.P. I övrigt så är det väl ändock ganska vanlig att använda sig av latinska förkortningar i det svenska språket?
eller hur visst trodde du att folk fattade det. Du vill bara visa att du själv är så jävla bildad.:smash:
Man visar bara sin respekt, måste alla som gör det samla moralpoäng? För helvete Snafu, du måste ha den största depån av klagan det här forumet har skådat tillsammans med person X och Y. (Ingen utpekad, ingen förnärmad).
vad är det med det här att "samla moralpoäng" som så många gnäller om? Det är en medfödd del av personligheten för vissa att man helt enkelt ska visa respekt för de som dött som man såg upp till när de var i livet.
Sen om man säger det för sig själv, på ett forum, etc - Spela roll?
Ifall man skrivit "V.I.F" hade ingen förstått, men "R.I.P" är en symbol som det moderna samhället kännetecknar som "Vila i Frid", och du minns säkert att du gapade på mig om symbolers tolkning i ett modernt samhälle, eller hur? Ska jag gå in i glashuset och hämta stenen du kastade där inne?
jontahontas
2007-09-06, 15:17
Att allvarligt och sorgset uttala "rest in peace" är något väldigt fint anser jag. Däremot "R.I.P" i både tal och skrivspråk relaterar jag till Diablo 2 och andra dataspel som något kids säger när någon dör. Det var typ 3 år sen jag spelade diablo och jag blir fortfarande uppretad när jag tänker på allt jävla "RIP" folk hivde ur sig. Nu även på forum kastar folk ur sig "RIP" och det känns opersonligt, respektlöst och något man bara säger för att man brukar göra det när man spelar spel.
Jag spyr. Tack för att det startades ett topipc om detta
Detta visar på att du är ganska oallmänbildad :D
Man visar bara sin respekt, måste alla som gör det samla moralpoäng? För helvete Snafu, du måste ha den största depån av klagan det här forumet har skådat tillsammans med person X och Y. (Ingen utpekad, ingen förnärmad).
vad är det med det här att "samla moralpoäng" som så många gnäller om? Det är en medfödd del av personligheten för vissa att man helt enkelt ska visa respekt för de som dött som man såg upp till när de var i livet.
Sen om man säger det för sig själv, på ett forum, etc - Spela roll?
Ifall man skrivit "V.I.F" hade ingen förstått, men "R.I.P" är en symbol som det moderna samhället kännetecknar som "Vila i Frid", och du minns säkert att du gapade på mig om symbolers tolkning i ett modernt samhälle, eller hur? Ska jag gå in i glashuset och hämta stenen du kastade där inne?
Den enda stenen jag kastade var att jag tyckte att den feministiska symbolen borde vara lite kaxigare och inte så undergjort (den pekar ju för fan nedåt). Vem som helst inser ju det självklara i detta.
V.I.F låter 100% mkt trevligare än R.I.P. Å andra sidan gillar jag inte uttrycket vila i frid heller.
Den enda stenen jag kastade var att jag tyckte att den feministiska symbolen borde vara lite kaxigare och inte så undergjort (den pekar ju för fan nedåt). Vem som helst inser ju det självklara i detta.
V.I.F låter 100% mkt trevligare än R.I.P. Å andra sidan gillar jag inte uttrycket vila i frid heller.
Syftade på Järnkorsetdiskussionen vi hade. Du vet, när jag roidade på nynazisten som trodde jag var nazist för att jag hade West Coast Choppertröjan och du roidade på mig för att jag hade en West Coast Choppertröja och vägrade acceptera Järnkorset som en nazistsymbol.
På svenska är väl annars det gängse uttrycket vid dödsfall vara "jag beklagar sorgen" el. liknande till anhöriga/vänner, mera allmänt fraser som "jag beklagar" eller "det var en stor förlust ..." osv. (när det är någon prominent person som avlidit.
Är inte "jag beklagar sorgen" ett väldigt märkligt uttryck? Det är ju inte sorgen man ska beklaga utan någons död. Att beklaga någons sorg är ju som att säga "Du borde vara glad! Skratta!". "Jag beklagar förlusten" vore vettigare. Eller "Jag delar sorgen."
Vad gillar du för utryck när man sörjer döda personer? "Äntligen dog du" eller "Vila INTE i frid"
cowboyen
2007-09-06, 15:26
Vad gillar du för utryck när man sörjer döda personer? "Äntligen dog du" eller "Vila INTE i frid"
måste man ha specifika uttryck då? på de begravningar jag varit på ahar det aldrig yttrats något vare sig rip eller vif
Gråt en skvätt, be done with it. Vafan ska man säga till en död person liksom? Hör han mig?
Till någon vars nära anhörig har dött skulle jag säga "jag beklagar sorgen". Att säga vila i frid känns krystat. Vadå vila i frid? Jag är fan varken kristen eller pensionär.
måste man ha specifika uttryck då? på de begravningar jag varit på ahar det aldrig yttrats något vare sig rip eller vif
Är alla tysta då eller vad har dom sagt om dom nu inte ska säga "Vila i frid" eller beklaga sig över bortgången?
Vissa kanske tror på livet efter döden och dylikt. Då passar den frasen ganska bra.
Gråt en skvätt, be done with it. Vafan ska man säga till en död person liksom? Hör han mig?
Till någon vars nära anhörig har dött skulle jag säga "jag beklagar sorgen". Att säga vila i frid känns krystat. Vadå vila i frid? Jag är fan varken kristen eller pensionär.
Så nu har du ett problem med Kristnas respekt för de döda alltså?
cowboyen
2007-09-06, 15:29
Är alla tysta då eller vad har dom sagt om dom nu inte ska säga "Vila i frid" eller beklaga sig över bortgången?
sägs väl inte så mkt om bortgången, brukar mest pratas om hur personen var och hade det när den levde så man kan minnas de bättre ögonblicken istället.
sägs väl inte så mkt om bortgången, brukar mest pratas om hur personen var och hade det när den levde så man kan minnas de bättre ögonblicken istället.
Tyckte du skrev något i stil med att du inte gillade att folk pratade om hur bra osv person X var när denna var död bara för att vinna moralpoäng *screwy*
cowboyen
2007-09-06, 15:32
Tyckte du skrev något i stil med att du inte gillade att folk pratade om hur bra osv person X var när denna var död bara för att vinna moralpoäng *screwy*
kan du quota det inlägget tack.
Så nu har du ett problem med Kristnas respekt för de döda alltså?
Det var inte så jag menade, å andra sidan tycker jag väl kristendom i allmänhet är löjlig. Jag försökte helt enkelt förklara varför jag inte skulle använda mig av ett uttryck som konnoterar att det skulle finns en möjligthet att dödan skulle någonting annat än fridfullt, t ex som att man hamnar i helvetet.
Fan vet jag, jag bara antar att termen vila i frid är kommer från kristendomen-kyrkor-religion i allmänhet eller använts av personer som tillhör något av ovanstående gruppering.
cowboyen
2007-09-06, 15:33
Det var inte så jag menade, å andra sidan tycker jag väl kristendom i allmänhet är löjlig. Jag försökte helt enkelt förklara varför jag inte skulle använda mig av ett uttryck som konnoterar att det skulle finns en möjligthet att dödan skulle någonting annat än fridfullt, t ex som att man hamnar i helvetet.
Fan vet jag, jag bara antar att termen vila i frid är kommer från kristendomen-kyrkor-religion i allmänhet eller använts av personer som tillhör något av ovanstående gruppering.
ja det är väl ganska självklart eftersom samhället vilar på en religiös grund.
kan du quota det inlägget tack.
Det orkar jag inte. Du skrev typ att man försöker vinna moralpoäng om man snackar om hur synd det är att person X gått bort och att man säger hur bra och omtyckt personen var.
Med andra ord se tillbaka och minnas dom fina stunderna då person X var trevlig och bra. Vilket du säger att ni gör under begravningarna?
cowboyen
2007-09-06, 15:37
Det orkar jag inte. Du skrev typ att man försöker vinna moralpoäng om man snackar om hur synd det är att person X gått bort och att man säger hur bra och omtyckt personen var.
jag har svårt att tro att jag skrivit det. du måste blanda ihop mig med ngn annan.
Muskelbyggaren
2007-09-06, 15:38
Haha, jag håller med dig lite Snafu.
När jag var i 15-årsåldern dog en jämnårig tjej av en blodpropp i hjärnan, knall och fall. Helt plötsligt skulle hon som tidigare inte varit något speciellt, varken bra eller dåligt, höjas till skyarna och säkert hundra människor grät och fler därtill var förkrossade över hur den finaste kunde fråntas dem så plötsligt. Alla försökte ta del av sorgen, klämma fram en tår och säga något man gissat sig till för att ge sken av att ha stått henne nära. Vi hade bott grannar i en 10 år, lekt lite när vi var små och så. Jag kände faktiskt ingenting, och inte tusan led jag av någon känslomässig störning för den sakens skull, men det var bara att spela med i det skådespel "sorg" ofta är.
Ärligt talat tror jag de flesta kan räkna på fingrarna de människor vars död skulle framkalla riktig saknad och ångest i mer än fem minuter.
Fast antagligen är allt detta en del i så kallad självklar medmänsklighet(tm) som man inte ifrågasätter eller resonerar kring för att det blir så besvärligt då.
jag har svårt att tro att jag skrivit det. du måste blanda ihop mig med ngn annan.
Haha:D Ja det gör jag. Ursäkta mig.
Det var jag som sa det i sammanhanget att man gör det på internet.
Det var jag som sa det i sammanhanget att man gör det på internet.
På internet. Så du menar att det är ok IRL då?
cowboyen
2007-09-06, 15:42
När jag var i 15-årsåldern dog en jämnårig tjej av en blodpropp i hjärnan, knall och fall. Helt plötsligt skulle hon som tidigare inte varit något speciellt, varken bra eller dåligt, höjas till skyarna och säkert hundra människor grät och fler därtill var förkrossade över hur den finaste kunde fråntas dem så plötsligt. Alla försökte ta del av sorgen, klämma fram en tår och säga något man gissat sig till för att ge sken av att ha stått henne nära. Vi hade bott grannar i en 10 år, lekt lite när vi var små och så. Jag kände faktiskt ingenting, och inte tusan led jag av någon känslomässig störning för den sakens skull, men det var bara att spela med i det skådespel "sorg" ofta är.
Ärligt talat tror jag de flesta kan räkna på fingrarna de människor vars död skulle framkalla riktig saknad och ångest i mer än fem minuter.
Fast antagligen är allt detta en del i så kallad självklar medmänsklighet(tm) som man inte ifrågasätter eller resonerar kring för att det blir så besvärligt då.
oförmåga att känna emapti är ett av kännetecknen för psykopati.
Muskelbyggaren
2007-09-06, 15:42
oförmåga att känna emapti är ett av kännetecknen för psykopati.
Var kom det in i bilden?
På internet. Så du menar att det är ok IRL då?
Typ, fast jag gillar det muskelbyggaren skrev också.
Ska det vara ska det fan vara äkta. Annars försöker du bara få ligga på hålet alternativt vinna PK-tävlingar.
cowboyen
2007-09-06, 15:44
Var kom det in i bilden?
ha du svårt att relatera till andra människor?
X-Change
2007-09-06, 15:46
Håller med Snafu. Stör mig att alla tycker det är sååå sorgligt när någon dem inte känner dör och det behöver inte ens vara någon man respekterar/ser upp till som en kändis som Pavarotti.
Visst är det sorgligt när någon dör, speciellt om personen dött i förtid pga olycka eller en annan individs dumhet - dör efter att blivit påkörd av ett rattfyllo t ex etc etc.
Men det är så falskt och äckligt att höra/läsa någon beklaga sig över en främlings död som om det är en familjemedlem som dött.
När jag gick i 1.an på gymnasiet dog en 17-åring på skolan efter att tillsammans med fyra kompisar kört av vägen och bokstavligt klyvit en björk i över 100 kilometer i timmen. Bilen var totalförstörd!
Skolan höll givetvis en minnesgudstjänst, som en del av mina kompisar gick på - För att slippa mattelektionen! Dem hade nämligen ingen aning om vem killen var! Jag kokade inombords när jag hörde det.
tossefar
2007-09-06, 15:49
Självklart är det smaklöst. Ännu värre blir det när man gör det publikt. Jag minns någon på kolo som hade en "Vila i frid"-signatur för en kompis. Jag ville kasta kaststjärnor på idioten. Så sjukt respekt- och smaklöst. Vill du sörja så sörj, resten av världen behöver inte veta om det.
Snafu glömde en sak. Trådskaparn skall ge oss ett substitut annars gills det inte!
Min formulering kan man skratta åt men det är allvarligt menat.
Snafu glömde en sak. Trådskaparn skall ge oss ett substitut annars gills det inte!
Jag tycker personligen människor ska hålla käft på internet i sådana situationer. En rolig anekdot kan dock vara på sin plats.
RIP - fel
Vila i fred - fel
Latin -pretto
tossefar
2007-09-06, 16:01
Du behöver inget substitut, du kan helt enkelt hålla det för dig själv.
Detta visar på att du är ganska oallmänbildad :D
Troligtvis, var ett tag sedan jag var hemma i Sverige.
;)
Du behöver inget substitut, du kan helt enkelt hålla det för dig själv.
Jag kanske vill säga nånting om saken.
Snafu: Fortfarande inget svar på frågan! *mini*
Jag kanske vill säga nånting om saken.
Snafu: Fortfarande inget svar på frågan! *mini*
Jag tycker inte man ska säga nånting förutom om man kanske är på begravningen då ett vila i frid kan vara på plats, inte för att jag själv skulle säga nåt.
Men å andra sidan gillar jag inte vila i frid heller. Knip, helt enkelt.
Muskelbyggaren
2007-09-06, 16:12
ha du svårt att relatera till andra människor?
Kände du dig utanför när du var liten?
cowboyen
2007-09-06, 16:14
Kände du dig utanför när du var liten?
ja, gjorde du?
Kan säga detsamma.
Muskelbyggaren
2007-09-06, 16:16
ja, gjorde du?
...
Och till familj eller under en konversation om den bortgångne?
Jag tycker personligen människor ska hålla käft på internet i sådana situationer. En rolig anekdot kan dock vara på sin plats.
RIP - fel
Vila i fred - fel
Latin -pretto
För människor på internet är egentligen inga människor eller hur? De som sitter bakom en skärm är inte människor, det är en död växt utan känslor. För helvete, vad är det med folk som har problem med att folk uttrycker en önskan om att den döde ska vila i frid på ett forum där man diskuterar genom skrivna ord och inte genom verbala ord? Jävligt tradigt för de som är stumma.
Jag minns någon på kolo som hade en "Vila i frid"-signatur för en kompis. Jag ville kasta kaststjärnor på idioten. Så sjukt respekt- och smaklöst.
Man får väl anta att den som antar en sådan signatur gör det just för att han/honvill visa den döde kompisen respekt, så jag har svårt att se hur det beteendet kan vara "respektlöst". Annat än om du väljer att se det som respektlöst mot dig som ogillande betraktare, då.
Jag har själv svårt för när vad som egentligen är några få personers sorg görs till något allmänt trauma, modell prinsessan av Wales död (som ju är aktuell). Det känns mer som en orgie i masshysteri och den egna dödsångesten än som sorg. Dock har jag också svårt för personer som inte kan låta den som vill uttrycka sin sorg publikt göra det. Varför är det t.ex. inte OK att markera genom att klä sig i svart när någon anhörig/en vän/en idol/whatever dör, om man känner att man vill göra det? Det hela påminner lite om när folk inte kan acceptera vegetarianer, utan måste köra stora kött-demonstrationen när någon kaninfoderätare kommer inom syn- och hörhåll.
För människor på internet är egentligen inga människor eller hur? De som sitter bakom en skärm är inte människor, det är en död växt utan känslor. För helvete, vad är det med folk som har problem med att folk uttrycker en önskan om att den döde ska vila i frid på ett forum där man diskuterar genom skrivna ord och inte genom verbala ord? Jävligt tradigt för de som är stumma.
Jag förutsätter att majoriteten av människor som skriver på internetforum, bloggar och andra sociala nätverk regelbundet och spenderar en hel del tid där försöker skaffa sig internetstatus genom att vara antingen 1. intressanta, 2. överdrivet PK 3. försöka vara roliga. Således, nej människor på internet är inte riktiga människor. De är statusjagande avaterar av deras riktiga jag.
Således, om nån sitter och skriver ett inlägg likt "åh gud person X har dött herregud jag kissar i byxan av sorg" så kommer jag helt enkelt lägga in den personen i kategori 2.
Jag har själv, i min ungdom, spenderat mkt tid på el internetto och skaffar "online-vänner" och försökt jaga status tills dess att jag insåg att det med största sannolikhet inte kommer ge mig per pengar eller sex.
Nu när jag spenderar time online är det för att undvika att jobba, vilket är en mer nobel anledning.
Jag tycker oärlighet är respektlöst, när man skriver RIP eller liknande så tycker jag det kan ses som ett tecken på slapphet istället för äkta saknad och sorg. Är det en person man verkligen brytt sig om och respekterar så kan man väl skriva några rader om vad denne har betytt för en istället för ett RIP.
Skriver man det bara för att det verkar snällt så kan man ju lika gärna skita i det, någon tog ju ett bra exempel när det gällde en grannes död. Känner man inget för personen varför låtsats som det? Visa respekt för de sörjande men låtsats inte som om du också sörjer.
Mescreant
2007-09-06, 16:27
Tror du på allvar att majoriteten som skriver RIP gör det för att vara politiskt korrekta?
Lövbiffen
2007-09-06, 16:27
Jag kan ju säga att jag gjorde min tråd som en liten hyllning eller en notis om att en världskänd sångare gått bort. Någon som många faktist kan ha relaterat till genom musiken.
Men jag håller med x-change att sorg ibland utnyttjas. Lika som att det finns dom som måste kommentera varenda jävla bild bland medlemsbilderna.
Jag kommer ihåg då hon Aaliyah dog och hon helt plötsligt blev en enorm talang över en natt. Vill minnas att hon inte va speciellt stor innan hon dog.
NiXPhoenix
2007-09-06, 16:28
Tror många reagerar på just det att kända personer som t ex Pavarotti (en gammal gubbe som sjöng) får så mycket mer uppmärksamhet än duktiga Kalle som jobbat i Hobbexbutiken halva sitt liv.
NiXPhoenix
2007-09-06, 16:29
Jag förutsätter att majoriteten av människor som skriver på internetforum, bloggar och andra sociala nätverk regelbundet och spenderar en hel del tid där försöker skaffa sig internetstatus genom att vara antingen 1. intressanta, 2. överdrivet PK 3. försöka vara roliga. Således, nej människor på internet är inte riktiga människor. De är statusjagande avaterar av deras riktiga jag.
Således, om nån sitter och skriver ett inlägg likt "åh gud person X har dött herregud jag kissar i byxan av sorg" så kommer jag helt enkelt lägga in den personen i kategori 2.
Jag har själv, i min ungdom, spenderat mkt tid på el internetto och skaffar "online-vänner" och försökt jaga status tills dess att jag insåg att det med största sannolikhet inte kommer ge mig per pengar eller sex.
Nu när jag spenderar time online är det för att undvika att jobba, vilket är en mer nobel anledning.
Fan verkligen huvudet på spiken där!
*nu försöker jag smöra in mig hos dig*
Lövbiffen
2007-09-06, 16:29
Tror många reagerar på just det att kända personer som t ex Pavarotti (en gammal gubbe som sjöng) får så mycket mer uppmärksamhet än duktiga Kalle som jobbat i Hobbexbutiken halva sitt liv.
Kanske för att inte så många känner till kalle?
Tror du på allvar att majoriteten som skriver RIP gör det för att vara politiskt korrekta?
Nä. Det har jag inte sagt heller?
Mescreant
2007-09-06, 16:31
Men vad är konstigt med det? Pavarotti och andra som bidrar till kulturen berikar miljontal människors liv.
Jag har nästan sagt det men det är inte min huvudpoäng alls. Fan vet jag, jag diskuterar bara.
För oss kanske han var en gammal gubbe, som sjöng. Men, för vissa har han, med all säkerhet, betytt ganska mycket. Precis som för kalle, bara inte i lika stor utsträckning.
NiXPhoenix
2007-09-06, 16:31
Jo, klart men frågan är om de ens på orten och i själva butiken uppmärksammar hans död på något speciellt sätt.
Inte så många på kolo som känner Pavarotti heller, sedan finns det självklart ett fåtal som känner äkta saknad och sorg över hans bortgång men det är knappast särskilt många.
Mescreant
2007-09-06, 16:33
2. överdrivet PK
Nehe, men de är överdrivet PK ändå? Trots att du inte har någon aning om deras relation till den döde, förutom att du kan utgå från att de personligen inte kände denna.
Nehe, men de är överdrivet PK ändå? Trots att du inte har någon aning om deras relation till den döde, förutom att du kan utgå från att de personligen inte kände denna.
Du sa RIP, det sa inte jag. Anyway, hårklyveri. Benämningen PK är kanske inte rätt ord.
Vi kan kalla dom simple people istället.
NiXPhoenix
2007-09-06, 16:34
Men vad är konstigt med det? Pavarotti och andra som bidrar till kulturen berikar miljontal människors liv.
Hmm, jaja, kanske det men det är fortfarande i mina ögon störande hur kända personer ibland kan få så extremt mycket uppmärksamhet.
Du sa RIP, det sa inte jag. Anyway, hårklyveri. Benämningen PK är kanske inte rätt ord.
Med tanke på hur åsikterna verkar vara fördelade så nej, PK är nog inte rätt uttryck, i vart fall inte här. ;)
Whistler
2007-09-06, 16:44
+100
Inte så många på kolo som känner Pavarotti heller, sedan finns det självklart ett fåtal som känner äkta saknad och sorg över hans bortgång men det är knappast särskilt många.
När Jon Nödtveidt (sångaren i Dissection) tog livet av sig blev jag lite ledsen. Jag väntade i över 10 år på att de skulle släppa sitt tredje album, och när det väl släppts så går grabben och dör. En stor musiktalang gick i graven, och det rörde mig. Att Jon själv dog rör mig inte i ryggen, jag kände honom inte och har aldrig träffat honom, jag blev mest ledsen för att det inte blir fler album.
Ffs? Varför skriver du en engelsk förkortning när du bör använda svensk text om du nu är svensk?
Det är mao slut med att skriva Biceps Brachii och dags att hitta ett svenskt ord som ersättning.
Mescreant
2007-09-06, 16:47
När Jon Nödtveidt (sångaren i Dissection) tog livet av sig blev jag lite ledsen. Jag väntade i över 10 år på att de skulle släppa sitt tredje album, och när det väl släppts så går grabben och dör. En stor musiktalang gick i graven, och det rörde mig. Att Jon själv dog rör mig inte i ryggen, jag kände honom inte och har aldrig träffat honom, jag blev mest ledsen för att det inte blir fler album.
Kul du drog upp just exemplet med Jon. När Jon dog startade jag en tråd liknande pavarotti-tråden på ett annat forum och fick väldigt mycket skit för det. Jon var ett svin och en mördare men hans konst förgyllde mitt liv och därför kände jag geniun sorg när han dog, inget mer med det. Knappast PK heller. :Virro
Ffs? Varför skriver du en engelsk förkortning när du bör använda svensk text om du nu är svensk?
:laugh: :laugh: :laugh:
Snyggt Jorgen!
Det är mao slut med att skriva Biceps Brachii och dags att hitta ett svenskt ord som ersättning.
Billig poäng.
Och då är det okej att skapa en tråd eller göra vad man nu vill för att uttrycka sin sorg/besvikelse/saknad, problemet är att folk bara för att de vet vem personen är ska vara med och "sörja" då blir det bara respektlöst.
:laugh: :laugh: :laugh:
Snyggt Jorgen!
Jaha nu blir jag förbannad.
Jag bor i England, jag får säga ffs.
Det latinska namnet för biceps har helt enkelt blivit ett svenskt ord i sig, således är det helt ok att säga biceps.
Men, R.I.P är åtminstone inte ett svenskt ord än och jag hoppas att det inte blir det heller.
Billig poäng.
Ja, det var öppet mål, medvind, och fikapaus för motståndarlaget.
Var konsekvent. Hädanefter vill vi inte se några engelska uttryck, förkortningar eller ord i text från dig.
Det latinska namnet för biceps har helt enkelt blivit ett svenskt ord i sig, således är det helt ok att säga biceps.
Men, R.I.P är åtminstone inte ett svenskt ord än och jag hoppas att det inte blir det heller.
Men du är svensk?
På vilket sätt ändrar din bostadsort din nationalitet?
Får du dispens på något vis?
Vem har gett dig den?
Men om det finns ett svenskt ord för det (överarmsböjaren tex) är det då inte mer rätt att använda det?
Frågorna är många, svaren få.
Det kommer att bli en spännande fortsättning. Nu skall jag gå och duscha.
Du får bli hur förbannad du vill gullgubben :)
Du kan ju inte klaga på engeslka förkortningar i svenskan och sen använda dom själv?
Om du bor i england kanske du skulle strunt i vad vi gör i sverige? haha
Tycker ändå jorgen satte dig på plats på ett ett väldigt enkelt sett som många hade missat.
Go jorgen!
Ja, det var öppet mål, medvind, och fikapaus för motståndarlaget.
Var konsekvent. Hädanefter vill vi inte se några engelska uttryck, förkortningar eller ord i text från dig.
Ditt biceps-exempel var sämst. Likaså ffs då det är ett gängse internetuttryck som är av en komisk art och försöker inte närma sig det allvarsamma i att säga R.I.P.
Haha jag blir förbannad. Jörgen, du trycker på rätt punkter. Duktigt. Kan du bli mer kategori 2?
Du får bli hur förbannad du vill gullgubben :)
Du kan ju inte klaga på engeslka förkortningar i svenskan och sen använda dom själv?
Om du bor i england kanske du skulle strunt i vad vi gör i sverige? haha
Tycker ändå jorgen satte dig på plats på ett ett väldigt enkelt sett som många hade missat.
Go jorgen!
Du missar ju poängen, helt. Det jag blir less på är ju inte att använda engelska förkortningar i svenskan. Det är inte huvudpoängen på något sätt.
Nu går jag hem för dagen. Hej då.
Metal_boy_
2007-09-06, 17:22
Jag säger R.I.P och vila i frid hur mycket jag vill. Jag ser inte problemet, mer än att det tydligen finns killar med Pms. Är det en person som dött så tycker jag att han/hon bör vila i frid. Som en gest när en människa har dött.
Haha jag blir förbannad. Jörgen, du trycker på rätt punkter. Duktigt. Kan du bli mer kategori 2?
:D
Jag tycker nog: "jag beklagar sorgen", borde granskas lite också.
Tyder det som: "Tråkigt att du är ledsen...själv känner jag inget direkt"
Gång på gång på gång så levererar du Snafu :thumbup:
Jag håller helt och hållet med.
Hahah. Jag brukar vara den som är den, men just R.I.P-skrivande stör jag mig inte på mer än att de som skriver det sällan eller aldrig brytt sig ett skvatt om den döde i fråga.
Nitrometan
2007-09-06, 18:49
Lölj är det.
VIF
Vila i frid. Det är väl inget fel i det. Och att det på nåt sätt skulle implicera att personen ifråga inte skulle ha levt fridfullt - vad får du det ifrån?
Det uttrycker helt enkelt en önskan om att den döde ska få ett "bra liv efter detta". Hur man nu föreställer sig det. Folk har säkert olika uppfattningar.
Om du stör dig så mycket på såna här grejer Snafu - så säger jag bara rest in pieces.
Hahah. Jag brukar vara den som är den, men just R.I.P-skrivande stör jag mig inte på mer än att de som skriver det sällan eller aldrig brytt sig ett skvatt om den döde i fråga.
Och det är väl just detta som är poängen även om många vill fokusera på VIF RIP och FFS istället.
Jag säger R.I.P och vila i frid hur mycket jag vill. Jag ser inte problemet, mer än att det tydligen finns killar med Pms. Är det en person som dött så tycker jag att han/hon bör vila i frid. Som en gest när en människa har dött.
You must get up very early in the morning, i alla fall om du ska skriva rip så fort en människa dör (extrem misstolkning och det var helt medveted, förlåt). Eller så har du missat poängen med tråden totalt. Det som trådskaparen stör sig på är att man skriver RIP bara för att visa någon form av låtsatssorg.
Metal_boy_
2007-09-06, 20:22
Och det är väl just detta som är poängen även om många vill fokusera på VIF RIP och FFS istället.
You must get up very early in the morning, i alla fall om du ska skriva rip så fort en människa dör (extrem misstolkning och det var helt medveted, förlåt). Eller så har du missat poängen med tråden totalt. Det som trådskaparen stör sig på är att man skriver RIP bara för att visa någon form av låtsatssorg.
Men hur vet då trådskaparen att det är låtsassorg? Om det är nån man inte bryr sig om eller om man inte känner för det så skriver man ju inte?
Jag tycker nog: "jag beklagar sorgen", borde granskas lite också.
Tyder det som: "Tråkigt att du är ledsen...själv känner jag inget direkt"
Jamen det är ju vad det betyder. "Jag beklagar sorgen" = "jag är ledsen för att du är ledsen", "jag beklagar att du har drabbats av sorg (eftersom det suger)", "jag beklagar att X är borta (och den sorg det vållar dig)". Det är ett uttryck för deltagande i den sörjandes sorg. Tillägget "själv känner jag inget" är ditt eget personliga tillägg; "jag beklagar sorgen" har mer med dina känslor för den anhörige/kvarlevande du säger det till än med dina känslor för den döde att göra. Det går utmärkt att beklaga sorgen över att någon för dig helt okänd har dött, till personens son, som du känner. Jag fattar inte problemet.
Semiramis
2007-09-07, 08:00
Litet ironiskt är det att trådskaparens nick urspungligen är en engelsk förkortning (Situation Normal, All Fucked Up)
Litet ironiskt är det att trådskaparens nick urspungligen är en engelsk förkortning (Situation Normal, All Fucked Up)
Läs tråden. Du har missat poängen.
Jamen det är ju vad det betyder. "Jag beklagar sorgen" = "jag är ledsen för att du är ledsen", "jag beklagar att du har drabbats av sorg (eftersom det suger)", "jag beklagar att X är borta (och den sorg det vållar dig)". Det är ett uttryck för deltagande i den sörjandes sorg. Tillägget "själv känner jag inget" är ditt eget personliga tillägg; "jag beklagar sorgen" har mer med dina känslor för den anhörige/kvarlevande du säger det till än med dina känslor för den döde att göra. Det går utmärkt att beklaga sorgen över att någon för dig helt okänd har dött, till personens son, som du känner. Jag fattar inte problemet.
Uttryckte mig dåligt.
Men vad jag reagerar på är "jag är ledsen för att du är ledsen", att man beklagar själva sorgen personen känner. Man bör ju beklaga den inträffade sorgligheten istället. Själva sorgekänslan i sig är ju en sund reaktion, helt i sin ordning.
Nu när jag funderat lite så kan man ju tolka "sorgen" lite poetiskt som just den inträffade händelsen, men det är inte rätt tillfälle att uttrycka sig luddigt. ;)
Ungar kan jag förstå att man döper men vem fan döper sin/sina ugnar?:Virro
Lasse Kongo
2007-09-08, 06:34
Pinsam tråd, Jurgen och Englund dominerar.
Klart som fan man fortsätter skriva RIP på nätet, det passar utmärkt, däremot inget man står och säger irl på en begravning direkt, men det är nog ingen som gör
R.I.P trådjävel.
R.I.P trådjävel.
R.I.P
Jag skyller på att jag bott utomlands och är uppvuxen i ett väldigt internationellt klimat. Engelska är därför lika naturligt som svenska, sug på den h3ters.
Att majoriteten är sådan (Jag vet inte, jag jagar inte status på ett allvarligt sätt på internet. Min umgängeskrets är nog så stor nog som den är, thank you very much) gör väl inte att alla gör det? Det är en stor jävla massa som sitter vid internet världen över, vet du.
Men du gör alltså skillnad på en person som säger "Fan, Pavarotti är död! *suck* Vila i frid, du var otrolig" vid matbordet och någon som säger samma sak på ett internetforum, för eftersom internetforumet är just "teh internetz omgzom" så är inte uttrycket av känslor och besvikelse riktig?
R.I.P
Jag skyller på att jag bott utomlands och är uppvuxen i ett väldigt internationellt klimat. Engelska är därför lika naturligt som svenska, sug på den h3ters.
Kom vi inte fram till att det inte var engelska;)
Metal_boy_
2007-09-08, 11:53
Kom vi inte fram till att det inte var engelska;)
Men nu har vi kommit fram till att ingen verkar bry sig och att Snuffe har fått visat att han är tuff och kunde förkortningens ursprungliga betydelse.
Självklart kommer det från engelskan när en svensk säger det då det på engelska har kommit att betyda just rest in peace. Att det ursprungligen kommer från latin spelar ju ingen roll i sammanhanget. Dessutom hur många använder det verkligen som en bön att personen skall vila i frid till domedagen?
Jag förstår vad Snafu menar och håller väl med, av någon anledning så tycker jag det är rätt löjligt när folk skriver det.
formula4shape
2007-09-08, 12:13
Pinsam tråd, Jurgen och Englund dominerar.
Klart som fan man fortsätter skriva RIP på nätet, det passar utmärkt, däremot inget man står och säger irl på en begravning direkt, men det är nog ingen som gör
R.I.P trådjävel.
Håller med. Sen att trådskaparen slänger upp en Dubbel WTF i sitt inledningsmess är ju härligt.
Metal_boy_
2007-09-08, 12:17
Självklart kommer det från engelskan när en svensk säger det då det på engelska har kommit att betyda just rest in peace. Att det ursprungligen kommer från latin spelar ju ingen roll i sammanhanget. Dessutom hur många använder det verkligen som en bön att personen skall vila i frid till domedagen?
Jag förstår vad Snafu menar och håller väl med, av någon anledning så tycker jag det är rätt löjligt när folk skriver det.
Och jag tycker att det är löjligt att ha en liten alien som avatar. Smaken är som baken. Är det nån som dött behöver man ju inte gå in i den tråden och läsa när folk skriver R.I.P.
Scratch89
2007-09-08, 12:43
Jag håller iallafall med dig. Puss. :)
Metal_boy_
2007-09-08, 12:58
Jag håller iallafall med dig. Puss. :)
http://www.snickeriet.eu/lurar.jpg
Lasse Kongo
2007-09-08, 13:14
http://www.snickeriet.eu/lurar.jpg
Jag har fått smällar va, jag har gett smällar va, jag har dansat i grekiska föreningen och på disco va!
Jag är snäll va, jag kallades för Putte som liten va!
Man ska ha en tjej i livet va, en tjej ska man ha va, jag har haft 22 tjejer va!
Håller med. Sen att trådskaparen slänger upp en Dubbel WTF i sitt inledningsmess är ju härligt.
Sen har ju du iofs inte förstått nånting av tråden.
Men nu har vi kommit fram till att ingen verkar bry sig och att Snuffe har fått visat att han är tuff och kunde förkortningens ursprungliga betydelse.
Haha. Bra där.
Jag ser en tendens. Dom som håller med mig tenderar att vara välbildade, dom som inte gör det är helt enkelt antingen unga eller inte alls välbildade. Jag kan naturligtvis ha fel (men det tror jag inte).
Håller med.
Där rök Snafus tes. :D
Jag ser en tendens. Dom som håller med mig tenderar att vara välbildade, dom som inte gör det är helt enkelt antingen unga eller inte alls välbildade. Jag kan naturligtvis ha fel (men det tror jag inte).
Jag är ung och obildad, så din tes stämmer nog.
Där rök Snafus tes. :D
;)
Dave
http://images.amazon.com/images/P/B000002UUX.01.LZZZZZZZ.jpg
Välbildad är ett intressant ord. Användes bland annat i en beskrivning av Gustav Vasa
Han var av passelig manslängd, vid pass tre Stockholmsalnar och en tolftedels kvarter*, hade ett "trint" huvud, vitgult hår, ett vackert, stort, långt skägg, skarpa ögon, liten rak näsa, en välbildad mun, rödletta kinder och rödbrun kropp, så välskapad som någon målare kunden önska sig, och så hel, att där ej fanns en fläck, som man kunde sätta en nålsudd uppå. --- Han hade ett skarpsinnigt omdöme och överträffade, ehuru han ej själv haft tid att öva sig i bokliga konster, många som hade studerat.
formula4shape
2007-09-10, 14:52
Sen har ju du iofs inte förstått nånting av tråden.
Den dagen du slutar skriva "dom" "Wtf" "iofs" "nånting" i dina inlägg kanske vi kan diskutera det här med att inte förstå. Det finns fortfarande människor med känsla för traditionella uttryck och det är jag glad för.
Den dagen du slutar skriva "dom" "Wtf" "iofs" "nånting" i dina inlägg kanske vi kan diskutera det här med att inte förstå. Det finns fortfarande människor med känsla för traditionella uttryck och det är jag glad för.
Och R.I.P är ju tradionellt och bra :D
formula4shape
2007-09-10, 15:21
Och R.I.P är ju tradionellt och bra :D
R.I.P/Requiescat in pace/Rest In Peace/Vila i frid Kommer ursprunglingen från Latin och har skrivits på gravstenar långt innan du föddes. Sen att man inte skrev det på forum som kolozzeum för 100år sedan har en naturlig förklaring.
R.I.P/Requiescat in pace/Rest In Peace/Vila i frid Kommer ursprunglingen från Latin och har skrivits på gravstenar långt innan du föddes. Sen att man inte skrev det på forum som kolozzeum för 100år sedan har en naturlig förklaring.
Om du kan visa att R.I.P skrivs på svenska gravstenar i dagsläget, eller ens har gjort det i nämnvärd omfattning tidigare i Sverige kanske jag reviderar min ståndpunkt.
Att jag skriver "wtf" kan inte liknas vid att skriva R.I.P vid något så pass allvarligt som hyllningar till någon som dött, om du förstår vad jag menar. Antagligen kommer du inte göra det, men det är ju därför vi är av motsatta uppfattningar.
formula4shape
2007-09-10, 15:51
Om du kan visa att R.I.P skrivs på svenska gravstenar i dagsläget, eller ens har gjort det i nämnvärd omfattning tidigare i Sverige kanske jag reviderar min ståndpunkt.
Att jag skriver "wtf" kan inte liknas vid att skriva R.I.P vid något så pass allvarligt som hyllningar till någon som dött, om du förstår vad jag menar. Antagligen kommer du inte göra det, men det är ju därför vi är av motsatta uppfattningar.
R.I.P/Requiescat in pace/Rest In Peace/Vila i frid
Jag har aldrig sagt att det bokstavligt står R.I.P på svenska gravstenar, däremot på utländska medan i Sverige står ofta motsvarigheten Vila i frid. Betydelsen är fortfarande traditionell och därför anser jag att det inte är fel att använda den.
R.I.P/Requiescat in pace/Rest In Peace/Vila i frid
Jag har aldrig sagt att det bokstavligt står R.I.P på svenska gravstenar, däremot på utländska medan i Sverige står ofta motsvarigheten Vila i frid. Betydelsen är fortfarande traditionell och därför anser jag att det inte är fel att använda den.
Det jag huvudsakligen reagerade mot, som framgår av min första post, är användandet av R.I.P. Det är det jag inte gillar främst. Sen tycker jag i och för sig att vila i frid känns aningen omodernt och betydelselöst egentligen.
Sen gillar jag inte, i mina ögon det tämligen skenheliga/masshysteriska/låtsas bry sig, hyllningar till personer man inte känner***. Nu vet jag att det såklart finns personer som gillar sådana hyllningar men jag är inte en av dom.
***= förklaringen till varför personer känner sig nödgade att skriva såna hyllningar har jag gett min högst personliga förklaring till ovan.
backflash
2007-09-10, 16:19
RIP RIP mao?
Metal_boy_
2007-09-10, 17:04
Förstår inte vad det skulle ha med saken att göra? R.I.P skriver iaf jag som en forkortning bara, som alla förstår vad man menar med. Jag säger ju inte så i verkligheten. Har väl mer att göra med ifall man är uppfostrad så, att beklaga när någon betydelsefull person har gått bort. Att det skulle vara ett samband med att vara obildad låter ju lika troligt som att alla i motparten skulle ha likadana monami-frisyrer som du.
Förstår inte vad det skulle ha med saken att göra? R.I.P skriver iaf jag som en forkortning bara, som alla förstår vad man menar med. Jag säger ju inte så i verkligheten. Har väl mer att göra med ifall man är uppfostrad så, att beklaga när någon betydelsefull person har gått bort. Att det skulle vara ett samband med att vara obildad låter ju lika troligt som att alla i motparten skulle ha likadana monami-frisyrer som du.
Är du riktigt säker på att du vill börja kasta personliga förolämpningar om utseende? :thumbup:
Anyway, vi håller inte med varandra. End of.
(hjälp han skriver på engelska vilken dubbelmoral omfg)
Metal_boy_
2007-09-10, 17:24
Är du riktigt säker på att du vill börja kasta personliga förolämpningar om utseende? :thumbup:
Anyway, vi håller inte med varandra. End of.
(hjälp han skriver på engelska vilken dubbelmoral omfg)
Förolämpning som förolämpning. Du förolämpar ju mig när du kastar ur dig en sån sak, som att det har att göra med hur bildad man är.
Det är ju bara ett sätt att vräka ur sig nervärderingar om andra och leka nån jävla herre på täppan. Det är inte speciellt smart att dra såna larviga paraleller om man själv vill framstå som seriös.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.