Logga in

Visa fullständig version : Panikångestattack

Juliette
2007-09-06, 12:58
Idag var det en i min klass som fick en panikångestattack (tror vi att det var, vi fick ingen kontakt med henne, så vi vet inte riktigt var det var). Hon började plötsligt gråta, skrika hysteriskt (lät som ett plågat djur) samtidigt som hon sparkade och slog omgring sig så att det blev stora märken i golvet. Man fick ingen kontakt med henne, hon bara skrek rakt ut.
Som tur var så fick vår lärare tag på en kurator, som försökte lugna henne tills ambulansen kom.

Det kom så plötsligt, ena sekunden satt hon vid datorn och skrattade och pratade, sen några minuter senare så var hon helt förtvivlad, och helt borta.
Sen att man så gärna vill hjälpa henne, men inte kan är också jättejobbigt.
:(

Ville väl egentligen ingenting mer med den här tråden än att skriva av mig lite.

cowboyen
2007-09-06, 13:02
vad gjorde ni? brottade ner henne och satte er på henne?

Exhale_
2007-09-06, 13:04
Jobbigt sånt där, man är ju helt hjälplös när det inträffar!

Har du hört något mer från/om henne?

Juliette
2007-09-06, 13:07
vad gjorde ni? brottade ner henne och satte er på henne?

Hon var redan nere på golvet, det gick så fort. Några satte sig på huk och försökte få kontakt med henne, sen kom kuratorn och la en filt över henne samtidigt som han försökte prata lugnande, vi i klassen gick ut då så hon inte skulle tycka det var jobbigt med så många människor runt omkring.

DanielF
2007-09-06, 13:10
Kan man bli våldsam och börja veva av panikångest? Vad jag läst är det vanliga symptomen hjärtklappning, yrsel, ansträngd andhämtning, bröstsmärtor och kvävningskänslor.

Bara undrar.

Mvh

Juliette
2007-09-06, 13:19
Jobbigt sånt där, man är ju helt hjälplös när det inträffar!

Har du hört något mer från/om henne?

Nej, det hände nu på förmiddagen, ingen vet nånting, de bara körde iväg med henne. :(
Kan man bli våldsam och börja veva av panikångest? Vad jag läst är det vanliga symptomen hjärtklappning, yrsel, ansträngd andhämtning, bröstsmärtor och kvävningskänslor.

Bara undrar.

Mvh

Hon var inte våldsam mot nån person, utan mer att hon sparkade och slog av panik eller sorg inifrån, svårt att förklara, fast det var helt klart utåtagerande när man ser det så.

Svårt när man ser på utifrån och inte alls vet vad personen känner inuti.

Lellan
2007-09-06, 13:21
Kanske var ett epilepsianfall? Iofs är internetdiagnoser inte mycket att hänga i granen. Jobbigt för tjejen iaf, hoppas det var en engångshändelse!

Exhale_
2007-09-06, 13:22
Mmm, det är otroligt många mäninskor som lider utav ångest- och panikattacker. Vad det beror på skiljer så mycket mellan individer så det är så gott som omöjligt att hjälpa någon som får en attack, om man nu inte känt denne person hela livet och vet vad det handlar om.

Lellan
2007-09-06, 13:26
Mmm, det är otroligt många mäninskor som lider utav ångest- och panikattacker. Vad det beror på skiljer så mycket mellan individer så det är så gott som omöjligt att hjälpa någon som får en attack, om man nu inte känt denne person hela livet och vet vad det handlar om.

En intressant och "tröstande" sak en läkare sa på tv; Kroppen är smartare än psyket i dessa lägen. Man kan tex få för sig att man inte kan andas, att man kommer kvävas, riktigt dödsskräck iom det. Men till slut om man inte andas, så svimmar man. Och är andnöden orsakad av panikångest, dvs psykiskt betingat, så sätter kroppen igång att andas när man svimmat. Kroppen vinner.

Så även om det känns som att man ska kvävas så kommer man inte göra det. :)

cowboyen
2007-09-06, 13:33
personen kanske hade glömt ta sin medicin

Slartibartfast
2007-09-06, 13:39

Bara undrar.

Mvh

Jo, detta låter inte som en vanlig panikattack. Panikattacker är otroligt obehagliga, men har aldrig hört om någon som flippat ur sådär. Vanligen drar man sig undan. Märks ofta inte ens på personen ifråga om man inte är observant.

Juliette
2007-09-06, 13:47
Jo, detta låter inte som en vanlig panikattack. Panikattacker är otroligt obehagliga, men har aldrig hört om någon som flippat ur sådär. Vanligen drar man sig undan. Märks ofta inte ens på personen ifråga om man inte är observant.

Hon drog sig undan försiktigt först, gick ur synhåll. (Vi sitter i två datasalar med skärmar mellan borden, så vi tänkte att hon kanske ville vara ifred och behövde koncentrera sig.) Sen ett par minuter senare så började hon gråta/skrika.

egge
2007-09-06, 13:51
Inte bara epileptiker kan få epileptiska anfall. Var tionde person beräknas få ett epileptiskt anfall någon gång under livet. Anfall kan vara "provocerade", dvs. ha uppstått pga. att hjärnan utsatts för svåra påfrestningar, till exempel extremt lång vakenhet.

Ett alternativ bara. Interntdiagnoser är ju som sagt vanskliga.

Snafu
2007-09-06, 13:54
Ett alternativ bara. Interntdiagnoser är ju som sagt vanskliga.

Jag minns att vi satt och spelade MUD (detta var innan WoW och allt sånt där grafiskt) i 24-36 timmar och helt plötsligt segnar killen bredvid mig ihop och börjar skaka. Måste vara ett sånt där tröttshetsepilepsi då.

Rahf
2007-09-06, 16:12
Jag minns att vi satt och spelade MUD (detta var innan WoW och allt sånt där grafiskt) i 24-36 timmar och helt plötsligt segnar killen bredvid mig ihop och börjar skaka. Måste vara ett sånt där tröttshetsepilepsi då.

EC-offer? ;)