handdator

Visa fullständig version : Ringer du polisen?

Purren
2007-09-06, 12:56
Om du såg ett gäng människor bryta sig in i en bil, ringer du polisen?

Och jag menar inte om det är rätt eller fel osv osv utan skulle du göra dig besväret att ringa och anmäla det.

Jag såg just detta och tyckte att det var självklart att man ska ringa, men mitt sällskap tyckte att det inte var någon ide eftersom "polisen gör ändå inget."

tp_88
2007-09-06, 12:56
Tror inte det. I'm a bad person.

Yes
2007-09-06, 12:57
Ja, självklart.

Whistler
2007-09-06, 12:58
Självklart.

JoelR
2007-09-06, 12:58
Ja, självklart.

+100

Hobbes
2007-09-06, 13:04
Självklart, +använda kameran i mobilen och filmat dem (så att någon som äter hamburgare senare blir förd till förhör och som sedan visar sig vara oskyldig.).

cowboyen
2007-09-06, 13:04
jag bröt mig in i min egen bil för att tjejen låst in nycklarna. eftersom det regnade ute hade jag luva nerdragen. kom tom en person i bil som tittade skumt på mig där jag stod med skruvmejsel och ståltråd, men ingen snut kom :)

MasterChief
2007-09-06, 13:05
Jag måste hålla mig i skinnet jävligt hårt för att inte springa ditt och roida så ja, det är klart jag ringer.

Exhale_
2007-09-06, 13:05
Givetvis ringer man

olle lindblad
2007-09-06, 13:07
Ja.

Liten Men Fet
2007-09-06, 13:08
Jag måste hålla mig i skinnet jävligt hårt för att inte springa ditt och roida så ja, det är klart jag ringer.

Precis står ju å väger mellan att få nöjet att haffa en tjyv å riskera liv å lem. Är det min bil så skulle det inte vara nån tvekan skulle inte kunna hålla mig för jag avskyr folk som inte kan skilja på mitt å sitt.

Nonamenoshame
2007-09-06, 13:17
Har ringt ett antal gånger faktiskt .
Är det ett lagbrott som är allvarligt ringer man självklart. Men småsaker ringer man inte för . Det gör ändå inte mödan för sådant.

Calle Siren
2007-09-06, 13:18
Detta kommer låta riktigt löjligt antagligen, men jag hade ringt polisen och ingripit själv (Om situationen tillåter dvs).

Mvh Calle Sirén

Motorbreath
2007-09-06, 13:19
Beror på vems bil det är.

NiXPhoenix
2007-09-06, 13:33
Vart ringer ni, 112 eller polisens direktnummer?

Det där med ett snabbnummer till polisen är ju nytt om jag inte har fel, och jag kan inte det heller. En gång ringde jag till 112 när det var en bil som larmade i en evighet, för att få numret till polisen.

Lellan
2007-09-06, 13:35
Jag har ringt polisen i flera situationer, bla när jag såg ett bilinbrott. 3 killar hoppade å slog på bilar på gatan. Jag ringde polisen som var lite trög till en början. Just när vi pratade fick de hål på en ruta. De skrek åt varandra, 2 hoppade in i bilen å en stack (jag öppnade fönstret och försökte filma med urkass mobil, värdelöst eftersom det var natt å den tog inte upp ljudet heller).

Blev kopplad till polisbil som var ute å åkte. Tyvärr kom det folk då så killarna drog, de som kom tog också upp telefoner å jag antar att de ringde de med. Lite senare kikar jag ut genom ett annat fönster som vetter åt ett annat håll. Där står gänget! *screwy* Helt säker, eftersom ena killen hade en speciell tröja. Så jag ringde polisen igen, blev på nytt kopplad till polisbilen. Den smög upp bakom dem just när killen som med tröjan tar av sig den. De bara står kvar och poliserna tog dem, jättelugnt. (De stod i en busskur. Fö väldigt smart att ställa sig och vänta på bussen 100 meter från där man gjort inbrott..*rolleyes* ).

Sedan kom poliser och grejade med bilen, killen som ägde den å hans mamma kom. (Tja, vafan.. kunde inte sluta glo på underhållningen - rätt patetiskt faktiskt:em: )

Nån dag senare ringde polisen och jag fick berätta allt igen men sen hörde jag aldrig nåt mer. Så spännande var det.

Svedberg
2007-09-06, 13:54
Detta kommer låta riktigt löjligt antagligen, men jag hade ringt polisen och ingripit själv (Om situationen tillåter dvs).

Mvh Calle Sirén

+1 Klart som fan man provar göra nått om man ser det.

z_bumbi
2007-09-06, 14:28
Vart ringer ni, 112 eller polisens direktnummer?

Det där med ett snabbnummer till polisen är ju nytt om jag inte har fel, och jag kan inte det heller. En gång ringde jag till 112 när det var en bil som larmade i en evighet, för att få numret till polisen.

"Vid nödsituation eller pågående brott ring 112" från en av polisens hemsidor.

Det tar en stund att ringa 114 14 (polsens direktnummer) eftersom man blir kopplad till en central växel som sen kopplar vidare till rätt station och ringer man dit är det ju ingen brådska.

Muskelbyggaren
2007-09-06, 14:30
Nja, om jag finner något nöje i att sätta dit dem, annars orkar jag inte besvära mig.

Lexidos
2007-09-06, 14:40
Jag ringer men jag är inte så säker på att det skulle leda nånstans

Doris
2007-09-06, 15:17
Såg ett gäng som stal en bil, ringde polisen dom ville ha mitt namn jag vägrade uppge det, så aja polisen sket i det, synd synd, hade ju skrivit ner reg nummret o hela skiten åt dom.

cowboyen
2007-09-06, 15:22
Såg ett gäng som stal en bil, ringde polisen dom ville ha mitt namn jag vägrade uppge det, så aja polisen sket i det, synd synd, hade ju skrivit ner reg nummret o hela skiten åt dom.

ja för ditt namn hade ju verkligen spelat roll att ge ut...

sleep is the enemy
2007-09-06, 15:25

Varför ville du inte uppge ditt namn?

Handcuff
2007-09-06, 15:28
Själklart. Om ingen anmäler brott (eftersom polisen ändå inte gör något blablabla..) så existerar inte brottet. Syns inte brotten i statstiken så ges inga pengar till bekämpning av dem heller. Anmäl ALLT :thumbup:

cowboyen
2007-09-06, 15:31

han var rädd för att hells angels skulle besöka honom sedan

Doris
2007-09-06, 15:39

För dom har inte ett skit med mitt namn o göra. ren princip faktiskt.

Handcuff
2007-09-06, 15:40

Hoppas den som blir vittne då du (eller närstående..syster osv) misshandlas resonerar likadant då....

Principer är överskattade och bara ursäkter.

Doris
2007-09-06, 15:50
Hoppas den som blir vittne då du (eller närstående..syster osv) misshandlas resonerar likadant då....

Principer är överskattade och bara ursäkter.

Jag skulle förmodligen ingripa om jag såg någon bli misshandlad och med laga stöd använda mej av "försvar av annan" under paragrafen om "nödvåld" så skulle jag med stöd utav lag spöa skiten ur dom.

Så det e inte samma sak, en biljävel orkar jag inte anstränga mig för om det inte e min biljävel, människor dock e en helt annan sak.

cowboyen
2007-09-06, 15:52
Jag skulle förmodligen ingripa om jag såg någon bli misshandlad och med laga stöd använda mej av "försvar av annan" under paragrafen om "nödvåld" så skulle jag med stöd utav lag spöa skiten ur dom.

Så det e inte samma sak, en biljävel orkar jag inte anstränga mig för om det inte e min biljävel, människor dock e en helt annan sak.

du har aldrig laglig rätt att spöa skiten ur ngn bara så du vet.

cowboyen
2007-09-06, 15:53

varför ringde du ens då om du som du säger inte orkar bry dig om en biljävel.

Motorbreath
2007-09-06, 15:54
Förstår om man inte vill ge ut sitt namn åt polisen. En kompis som hittade en massa grejer och anmälde det bad polisen att inte lämna ut hans namn åt någon. Ändå ringde en lokaltidning till honom senare på kvällen för att få uppgifter till en artikel angående fyndet. Det är således bara hävda att du kommer från en tidning så lämnar polisen ut namn till höger och vänster.

redbrigade
2007-09-06, 15:56

jo du kan ju testa att springa dit om du vill se hur stryktålig du är

MasterChief
2007-09-06, 15:57
jo du kan ju testa att springa dit om du vill se hur stryktålig du är

Är det ett gäng så gör jag det inte IRL såklart. Men det är det jag helst vill göra om jag kunde hantera det.

Pingu
2007-09-06, 16:01
Kanske ringer, beror på vad när och hur

Handcuff
2007-09-06, 16:02

Dina hänvisnigar till lagrum tål att diskutteras.

Men hur som helst vill jag förtydliga att jag absolut INTE hoppas att du eller närstående råkar illa ut.

Gpajpen
2007-09-06, 16:04
ringer alltid när det händer någonting, ring från kontantkort eller nått om man vill vara anonym.

Doris
2007-09-06, 16:44

Men hur som helst vill jag förtydliga att jag absolut INTE hoppas att du eller närstående råkar illa ut.

Ja våldet ska ju balanseras efter situationen, om det ens behövs man ryter ju oftast till o ibland funkar det, men fulla/påverkade personer uppfattar inte sånt alltid

Doris
2007-09-06, 16:54

om det e ett gäng på 3-4 personer som misshandlar en försvarslös person så ger lagen mig faktiskt stort utrymme till att nyttja våld med tanke på situationen, klart att om man golvar nån så ska man inte börja sparka han i skallen osv.

blekfet2
2007-09-06, 17:16
Det är väl klart, varför låta snorungar komma undan lagens långa arm.

mathor
2007-09-06, 17:17
om det e ett gäng på 3-4 personer som misshandlar en försvarslös person så ger lagen mig faktiskt stort utrymme till att nyttja våld med tanke på situationen, klart att om man golvar nån så ska man inte börja sparka han i skallen osv.

Du påminner lite om Steven Seagal. Tough guy... with a pony tail.

Doris
2007-09-06, 17:25
Du påminner lite om Steven Seagal. Tough guy... with a pony tail.

jo lät lite överdrivet macho, men om man står på sig så e det faktiskt ganska få som vågar börja mucka med en även om dom e flera, gäller att aldrig backa dock. (jag har säkert haft jävla tur hittills)

Min polare tex, väger 60kg helt otränad typ WoW offer, lönnfet fan slog ner ett gäng på 3-4 personer själv, så ja fan man ska inte underskatta en ensam person, dom försökte råna honom.

fan hatar bli jmf med Steven seagal han e en jävla "pussy" dessutom så e jag bättre skådis än han ;)

Metal_boy_
2007-09-06, 17:29
Självklart, +använda kameran i mobilen och filmat dem (så att någon som äter hamburgare senare blir förd till förhör och som sedan visar sig vara oskyldig.).

:laugh:

XroW
2007-09-06, 17:30
jo lät lite överdrivet macho, men om man står på sig så e det faktiskt ganska få som vågar börja mucka med en även om dom e flera, gäller att aldrig backa dock. (jag har säkert haft jävla tur hittills)

True true

Deceiver85
2007-09-06, 17:34
Självklart hade jag ringt polisen!

Inzza
2007-09-06, 17:43
ja jag ringer, batongen ligger ju i handsfacket så inte så mycket man kan göra.

hultman
2007-09-06, 18:48
Skulle först ringa, sen ta fram luftgeväret och sikta noggrannt. Sedan skulle jag springa ut och svingat tills snuten kom om det var någon polares bil. I annat fall skulle jag skjuta ett par skott till med luftgeväret och filma.

Handcuff
2007-09-06, 18:49
Skulle först ringa, sen ta fram luftgeväret och sikta noggrannt. Sedan skulle jag springa ut och svingat tills snuten kom om det var någon polares bil. I annat fall skulle jag skjuta ett par skott till med luftgeväret och filma.

:laugh: That´s the spirit :thumbup: glöm inte posta filmen här sedan!

Nitrometan
2007-09-06, 18:51
Ja. Det har jag gjort.

joriice
2007-09-06, 18:52
Det beror på vilken förseelse som pågår, antingen jagar man bort de själva (beroende på situationen) eller så ringer man polisen...

grisbil3n
2007-09-06, 19:03
När jag bodde i Upplands "Skithål" Väsby så var det fan pundare ute o pillade i bildörrar på parkeringen utanför huset var och varannan kväll. Jag orkar fan inte ringa polisen, hade hellre ingått i någon sorts mobb.

Tricklev
2007-09-06, 19:38
När jag bodde i Upplands "Skithål" Väsby så var det fan pundare ute o pillade i bildörrar på parkeringen utanför huset var och varannan kväll. Jag orkar fan inte ringa polisen, hade hellre ingått i någon sorts mobb.

:D

Själv är jag rätt säker på att jag hade ringt, beroende på vilket slags brott som pågår dock.

Jorgen
2007-09-06, 20:17
Självklart hade jag ringt polisen.

Doris
2007-09-06, 21:23
ja jag ringer, batongen ligger ju i handsfacket så inte så mycket man kan göra.

men vfan jag har batongen hängades innanför dörrn :D

L-Sami
2007-09-06, 21:44
Jag skulle nog ringa.

PiNG.
2007-09-06, 21:51
Jag rignde 112 för en månad sen typ när det stod 3-4 ungar å montera/demonterade eu moppar, på en avlägsen parkering utanför stan. Jag förklara vad som hände, men det var inte akut enligt henne så hon "put me on hold" så att säga...blev kopplad till radio bilarna eller nåt...12 minuter senare la jag på för dom svara aldrig.

Så mopparna såldes nog samma kväll nånstans ;)

Eddie Vedder
2007-09-07, 06:13
Jag svarade nej och skäms över detta. Men det beror på situationen. Utifrån vad du nämner i förstaposten ser jag mig själv ensam ute på natten med ett gäng som bryter sig in i en bil typ 100 meter bort. Då skulle jag aldrig våga fiska upp mobilen och säga "ett gäng bryter sig in i en bil framför mig, kom hit!".

Skulle jag se det ske på gatan från mitt fönster t.ex. skulle jag givetvis anmäla. Det har med rädslan för kriminella att göra helt enkelt.

z_bumbi
2007-09-07, 06:29
Jag svarade nej och skäms över detta. Men det beror på situationen. Utifrån vad du nämner i förstaposten ser jag mig själv ensam ute på natten med ett gäng som bryter sig in i en bil typ 100 meter bort. Då skulle jag aldrig våga fiska upp mobilen och säga "ett gäng bryter sig in i en bil framför mig, kom hit!".

Då går du 100 meter längre bort och runt ett hörn innan du ringer, fortsätt även att gå bortåt så minimerar du riskerna att någon från gänget av någon anledning skulle komma ikapp dig.

Eddie Vedder
2007-09-07, 06:30
Då går du 100 meter längre bort och runt ett hörn innan du ringer, fortsätt även att gå bortåt så minimerar du riskerna att någon från gänget av någon anledning skulle komma ikapp dig.

Iofs sant, hehe.*whistle* Du är så vis z_bumbi.:D

machine gun
2007-09-07, 14:42
Ja, men så är man väl lätt yrskesskadad också.

mangs
2007-09-07, 19:28
Jag skulle ringa oavsett vad 24/7. Jag avskyr low lifes som inte kan skilja på mitt och ditt.

Handcuff
2007-09-07, 19:56
Jag skulle ringa oavsett vad 24/7. Jag avskyr low lifes som inte kan skilja på mitt och ditt.

Samma här. Allt för att försvåra/förstöra dessa typers tillvaro. :thumbup:

Har ofta undrat..undrar om dessa sk. lowlifes (tjuvar, pundare os) är medvetna om att de är just lowlifes?

PiNG.
2007-09-07, 21:25

Hehe...de e ingen som hinner ifatt honom....han springer tjyvarna trötta så polisen bara behöver lasta in dom i polisbilen...;)