Visa fullständig version : Inga Sverigetröjor i skolkatalogen
AlexanderYeah
2007-09-05, 17:12
http://sydsvenskan.se/malmo/article263887.ece
Samma sak hände i min klass förrförra året. Fast det var inte fotbollströja utan en blå tröja med gult kors (ja sverigeflaggan alltså.)
Fast nu var det bara en fotbollströjja och resten sverigeflaggatröjjor.
(Radiointervie med rektorn)
Dissector
2007-09-05, 17:14
Haha, det är ju helt otroligt...
Fast nu var det bara en fotbollströjja och resten sverigeflaggatröjjor.
(Radiointervie med rektorn)
Även vanliga Sverige-tröjor borde väl vara fullt okej kan man ju tycka
Coldsmith
2007-09-05, 17:16
Man blir ju bara less.
Hur fan kan en landslagströja vara rasistisk. Hur tänker dom egentligen. Jag blir så less. Och ARG
redbrigade
2007-09-05, 17:17
tror inte dom hade tröjorna för att vissa sitt stöd för svenska landslaget...
The_RobRoy
2007-09-05, 17:18
Alltid lika komiskt när barn gör något, utan minsta tanke på att det skulle ha rasistiska baktankar och så vrider det vuxna det dit.
Visar bara vilka smygrasister lärarna är ;)
Denstillasittande
2007-09-05, 17:23
Helt klart, för de där åttondeklassarna är rasistiska avskum !
mm....utveckla det där*popcorn*
Flygplan
2007-09-05, 17:25
Helt sinnesjukt. Jag tvivlar pa att det finns nagot annat land i varlden dar det ar fult att bara sitt lands farger.
Det kommer att forsatta att vara sa har tills nagon politiker vagar sta upp och skapa en debatt om invandring (Ja, det hor ihop).
Att bara sitt lands farger ar inte bara fult i Sverige nufortiden, utan ocksa farligt. Minns forra aret under forbolls VM nar en kille i malmo gick runt i landslagstrojan pa en matchdag - han blev jagad med en bil och blev tillslut pakord, blev ganska illa tilltygad.
Dissector
2007-09-05, 17:26
Nä, det kanske var själva landet Sverige dom gillade. Eller så var det en substitut för hakkorströjor?
Du får gärna förklara varför du tror att de hade tröjorna av annan anledning.
Den där skolledningen måste ju ha en skruv lös
Scratch89
2007-09-05, 17:29
Jag kunde iofs inte bry mig mindre då sverigetröjor i allmänhet är skitfula, men det har väl aldrig varit bra att begränsa sina elevers klädval.
Nä, det kanske var själva landet Sverige dom gillade.
I Sverige får man inte gilla Sverige, det är rasistiskt! *screwy*
Flygplan
2007-09-05, 17:33
I Sverige får man inte gilla Sverige, det är rasistiskt! *screwy*
Japp, "Disector" ar en precis lika stor jubelidiot som rektorn pa den dar skolan.
Lillgrabben
2007-09-05, 17:34
Men vilken stolle den där rektorn är...
En landslagströja från fotbollslandslaget kan väl knappast anses vara rasistisk på något vis?
Men vilken stolle den där rektorn är...
En landslagströja från fotbollslandslaget kan väl knappast anses vara rasistisk på något vis?
Välkommen till Sverige.
Metal_boy_
2007-09-05, 17:38
Den där rektorn och alla andra "bäst att ta det försiktigt, så ingen blir arg"-folk, fattar ju inte att det är dom som skapar fördomarna genom att peka ut saker och relatera till ditt och datt. Begriper dom inte att dom gynnar extremhögern när dom håller på sådär?
danne454
2007-09-05, 17:40
Det roligaste är att vi inte fick ha nått med sverige, Men alla albaner stod med varsin albansk flagga runt sig på kortet. Det var inget. man blir less
Välkommen till Sverige.
Nej, välkommen till Strandskolan. I mina ungars skolkataloger kryllade det av Sverigetröjor. Det måste vara nåt skånskt...
Det roligaste är att vi inte fick ha nått med sverige, Men alla albaner stod med varsin albansk flagga runt sig på kortet. Det var inget. man blir less
*mini* :furious:
Jag avskyr sånt! :banned
Metal_boy_
2007-09-05, 17:43
Nej, välkommen till Strandskolan. I mina ungars skolkataloger kryllade det av Sverigetröjor. Det måste vara nåt skånskt...
Nja, det verkar finnas lite överallt. Lite större städer iaf.
The_RobRoy
2007-09-05, 17:48
Helt sinnesjukt. Jag tvivlar pa att det finns nagot annat land i varlden dar det ar fult att bara sitt lands farger.
Det kommer att forsatta att vara sa har tills nagon politiker vagar sta upp och skapa en debatt om invandring (Ja, det hor ihop).
Att bara sitt lands farger ar inte bara fult i Sverige nufortiden, utan ocksa farligt. Minns forra aret under forbolls VM nar en kille i malmo gick runt i landslagstrojan pa en matchdag - han blev jagad med en bil och blev tillslut pakord, blev ganska illa tilltygad.
Som jag förstått det har tyskland iaf tidigare varit aningens försiktiga med sin nationalism och flaggviftande
kommer ihåg att det i min skola på högstadiet blev förbud att ha sverigemotiv, malteserkors elr andra symboler som av vissa kan relateras till rasism på kläderna öht. om ngn hade sådant på sig i skolan blev det allvarligt prat med farbror rektor om rasism och nynazism...
på en skola i landskrona fick inte barnen sjunga nationalsången på nationaldagen för att eleverna från andra länder kunde ta illa upp
Ignatius72
2007-09-05, 17:57
Den där skolledningen måste ju ha en skruv lös
Allan du chockar.
Dissector
2007-09-05, 17:58
Japp, "Disector" ar en precis lika stor jubelidiot som rektorn pa den dar skolan.
Oj, missuppfattade du nåt nu? :D
redbrigade
2007-09-05, 18:03
Nä, det kanske var själva landet Sverige dom gillade. Eller så var det en substitut för hakkorströjor?
Du får gärna förklara varför du tror att de hade tröjorna av annan anledning.
för att jag gick på högstadie för några år sen och man hade och har inte sverige tröjor för att "heja" på sverige,, det är inte små barn som inte tänker på vad dom gör,,men jag tycker ändå att skolan gör fel
Flygplan
2007-09-05, 18:03
Oj, missuppfattade du nåt nu? :D
Nej, verkligen inte.
Du antyder pa att det inte ar OK att ha trojan pa sig om man vill visa sitt stod for landet, utan bara OK om det galler fotbollslaget.
Nej, fy fan vad jag blir arg av att ens behova skriva det har... Folk som du har gatt for langt.
En sommar hade jag svenska nationalsången som ringsignal.
Hände minst 3 ggr att folk kom fram till mig och skrek "jävla rasist".
Efter tredje gången så bytade jag ringsignal.
Suck....
Detta var längesen dock.
Man ska vara stolt över sitt land, varför ska man förbjuda sitt lands motiv? Fattar ingenting.
Haha, det är ju helt otroligt...
Även vanliga Sverige-tröjor borde väl vara fullt okej kan man ju tycka
Nej, verkligen inte.
Du antyder pa att det inte ar OK att ha trojan pa sig om man vill visa sitt stod for landet, utan bara OK om det galler fotbollslaget.
Nej, fy fan vad jag blir arg av att ens behova skriva det har... Folk som du har gatt for langt.
Jag tror du missuppfattade något flygplan.
Flygplan
2007-09-05, 18:08
Jag ber om ursakt Dissector. Missuppfattade det helt.
Slartibartfast
I finland går folk folk ibland omkring med tröjor med finska lejonet på, typ:
http://www.shoppi.fi/convert/magick.php/sp_suomen_leijona_.jpg
http://www.ramasa.net/mainoskuvat/leijonahuppari.jpg
Då tänker åtminstone jag att där går en (smyg)fachist/nationalist.
Det är i alla fall det överlägset white trashigaste man kan ha på sig.
Dissector
Nej, verkligen inte.
Nej, du missuppfattade mitt inlägg totalt :)
Vad jag menade med "Nä, de kanske gillar själva landet Sverige" var att, om de inte hade fotbollströjorna på sig för att stödja landslaget, så kanske det var för att de helt enkelt gillade Sverige, och vad skulle isåfall vara fel med det?
Eller om Redbrigade kanske helt enkelt tänkte att om man har Sverigetröja på sig så är det bara för att "ersätta" starkare politiska åsikter, vilket jag inte håller med om.
Min poäng var alltså raka motsatsen mot vad du trodde att den var. Jag kanske uttryckte mig klumpigt, eller så är du på dåligt humör idag.
Jag själv är ganska snabb med att reagera negativt på att man på något sätt försöker censuera sitt eget land.
Deceiver85
" – Det står i vår läroplan att vi ska arbeta mot främlingsfientlighet och intolerans. En fotbollströja står ju inte för det, men i grupp så kan det uppfattas på det sättet. Det vill jag bespara oss, personalen, barnen och deras föräldrar..." (rektorn på skolan)
Enligt rektorn så är följande personer de mest kända rasisterna i hela Sverige, och tittar man noga så ser man (just det) två skinnskallar!
http://www.svenskfotboll.se/files/%7BDE6ADE12-74EE-4001-94B0-D51372CE05C0%7D.jpg
Deceiver85
2007-09-05, 18:11
http://www.shoppi.fi/convert/magick.php/sp_suomen_leijona_.jpg.
Den var iofs väldigt snygg. Går att beställa till Sverige?
Äntligen.. Hatar Sverige tröjor.. speciellt ungar som springer runt med Z. Ibrahimovic på ryggen. Man vill bara jaga dem och ----------.
Ut med Zlatan!!!11 Tänk er Zlatan fritt-Sverige.. Fan va skönt det vore eller hur?
Flygplan
2007-09-05, 18:11
Nej, du totalt missuppfattade mitt inlägg :)
Vad jag menade med "Nä, de kanske gillar själva landet Sverige" var att, om de inte hade fotbollströjorna på sig för att stödja landslaget, så kanske det var för att de helt enkelt gillade Sverige, och vad skulle isåfall vara fel med det?
Eller om Redbrigade kanske helt enkelt tänkte att om man har Sverigetröja på sig så är det bara för att "ersätta" starkare politiska åsikter, vilket jag inte håller med om.
Min poäng var alltså raka motsatsen mot vad du trodde att den var. Jag kanske uttryckte mig klumpigt, eller så är du på dåligt humör idag.
Jag själv är ganska snabb med att reagera negativt på att man på något sätt försöker censuera sitt eget land.
Forstar dig helt och hallet nu. Jag var for snabb och laste inte ditt urspungliga medelande, utan bara ditt citat. Annu en gang ber jag om ursakt.
Dissector
2007-09-05, 18:16
Forstar dig helt och hallet nu. Jag var for snabb och laste inte ditt urspungliga medelande, utan bara ditt citat. Annu en gang ber jag om ursakt.
Ingen fara. Det är lätt hänt :)
Bronkitkorv
2007-09-05, 18:34
Hej och hå, snart kommer väl nån dum minister och säger att sverige inte har någon egen kultur och därför inte kan hyllas för nåt... Nä vänta nu det har redan hänt... trippelsuck.
Jag tycker sverige är bra som fan med sina susande björkar och allt annat skit som hör landet till...
redbrigade
2007-09-05, 18:45
Precis som i Sverige
grisbil3n
2007-09-05, 19:23
http://www.shoppi.fi/convert/magick.php/sp_suomen_leijona_.jpg
http://www.ramasa.net/mainoskuvat/leijonahuppari.jpg
Läckert som fan juh. Har sett flera finnar här i Sverige som haft den som tatuering.
frågan är om dom inte oxå borde åtalas för hets mot folkgrupp
Min första tanke var att skolledningen kanske vet något som vi inte vet om vilka som bär vissa kläder. nu var väl inte problemet en fotbollströja utan div tröjor med flaggor etc som inte hade så mycket med idrott att göra och de kan ju kanske lättare förknippas med rasism. Därmed inte sagt att de gjorde rätt som plockade bort bilderna men allt är inte svart eller vitt i sådana här frågor.
Är de helt sjuka i huvudet eller? Det är något riktigt fel med skolledningen för jag har aldrig hört något mer idiotiskt. Eller jo det har jag då jag har märkt att människor är idioter som folkgrupp, men det hör inte hit.
Vill de ha på sig färger som visar upp Sveriges färger så får de göra det! Det är väl bra att de är stolta över sitt hem. Det finns förstås de som gör det av rasistiska själ, men även de har rätten till det lika mycket som jag har rätten att gå omkring med Irans färger om jag nu skulle vilja det.
Vissa regler borde helt enkelt inte finnas. Ta på er Sveriges färger som protest säger jag bara. Alla borde ta skolfotot med färgerna gul och blå och gick jag kvar i skolan skulle jag se till att så blev fallet.
Fredriiik
2007-09-05, 21:29
ja blir så jävla trött på denna jävla skiten!
vaddå ska vi inte ens få fira våra egna födelsedagar snart eller?
vi får inte sjunga nationalsången, inte ha svenska flaggor, och nu inte ens ha svenska tröjjan på sig på ett jävla kort.
FYFAN SÄGER JA BARA!
Windstalker
2007-09-05, 21:42
på en skola i landskrona fick inte barnen sjunga nationalsången på nationaldagen för att eleverna från andra länder kunde ta illa upp
Så var det på mitt högstadie också, iaf i 7an och 8an. I 9an har jag för mig att vi fick sjunga nationalsången på skolavslutningen. Jag tycker det är helt sjukt att dom förbjuder barn att sjunga nationalsången på skolavslutningen..
/wind
Jacksatan
2007-09-05, 21:48
Det är inte så jävla konstigt att invandrare har svårt att känna sig hemma i Sverige och få nån nationell identitet när vi svenskar inte ens kan älska vårt land. Vart gick det fel? Blir nästa steg att Kluft stegar ner från prispallen o gömmer sig i skam när nationalsången spelas?
Patrik Cutler
2007-09-05, 21:48
Hade jag varit stadsminister och fått den nyheten hade jag släppt allt, ställt in alla möten med viktiga personer, tagit mitt plan o åkt ner o spöat upp fanskapet! sen hade jag fråntagit honom hans svenska medborgarskap o skickat iväg honom till iran eller nåt i en liten pappkartong!
fy fan att jag skulle läsa det här nu, inte lätt att lägga sej o sova med 190 i puls
NiXPhoenix
2007-09-05, 22:07
Nej, kanske inte, men spelar det så stor roll då?
Jag har väl all rätt att vara rasist om jag vill eller hur?
Passade på att fräscha upp min profil.
Seriöst?? Vad går du på för skola?
Om de ska förbjuda svenska symboler ska de också förbjuda alla andra länders symboler.
Wennerberg
2007-09-06, 08:26
Man blir så trött :(
Tycker det hela är ganska sorgligt faktiskt. Rektorn borde få avgå.
När jag hörde honom på nyheterna välte jag nästan TVn. Men det måste vara som Allan sa, något skånskt :)
PK-maffian är bara för mycket. Det är ju uppenbarligen svenskar som sätter måttet för vad som bör accepteras och vad som bör förknippas med invandringsfientlighet. Inte för att jag själv skulle komma på tanken att bära en Sverigetröja på en skolfotografering, men det är ju direkt löjligt att inte låta elever med sådana tillåtas vara med vid fotograferingstillfället. Gråzonen bör bli betydligt smalare om den politiska korrektheten inte ska ta över helt.
Jag har väl all rätt att vara rasist om jag vill eller hur?
Absolut. Åsikts- och yttrandefrihet är viktiga grundpelare i samhället, även om det per automatik inte betyder att du klarar dig undan att straffas för dina yttranden. Att bära en tröja med Adolf Hitler i en skolkatalog är däremot näppeligen straffbart, och om någon anser att det bör förefalla annorlunda så kommer jag sannolikt att vilja trycka ned Che Guevara-tröjan i halsen på denne. Godtyckligheten bland censuren är ibland irriterande uppenbar.
Animalistic
2007-09-06, 11:40
blir bara så jävla förbannad, stoppa invandringen eller ta tag i del för helvete !! vi är svenskar och man borde la för fan kunna ha på sig sverigetröjor..
Richard85
2007-09-06, 11:44
Vi får immigrera och köra med sverigetröjor någon annanstans
shut teh face
2007-09-06, 11:55
Så trist att man inte får älska sitt land.
Hela tiden spyr svenska samhället ut sådana här skitsaker!
Edit:
Invandrarna kan väl fan inte bli förolämpade? Jag kan med 99.9% säkerhet säga att mina invandrarvänner kommer tycka det här är riktigt larvigt. Samma med den där jävla Nogger Glassen, alla invandrarpolare SKRATTADE.
Helt idiotiskt!
Calle Siren
2007-09-06, 12:52
*gah!* Idioter...
blir bara så jävla förbannad, stoppa invandringen eller ta tag i del för helvete !! vi är svenskar och man borde la för fan kunna ha på sig sverigetröjor..Tråkigt att höra att du är så jävla okunning. Du säger "stoppa invandring.."
Tror du att det var invandrare som sa "nae, nu får det fan räcka.. ni får inte ha på er något som symboliserar Sverige"
Sverige tröjor spreds ju fan via Ultima Thule. Pluton Svea, Hel osv. Säger inte att någon inte ska köpa det, säger inte att man inte ska lyssna på dem heller.
Hur många invandrare vet vilka Ultima thule eller pluton svea är?
Fan INGA och jag menar det, ABSOLUT inga invandrare som tycker att det är rasistiskt med Sverige tröjor.
Jag blev lite avundsjuk på amerikanarna i somras när jag var där. Oavsett om de gillar Bush eller inte så gillar de sitt land, och de gillar att visa det. Det hänger en stor amerikansk flagga efter varje brandbil etc. Jag kräver inte att det ska hänga en svensk flagga efter varje brandbil här men får man inte ha på sig en fotbollströja på skolfotot eller sjunga nationalsången på skolavslutningen så har det gått för långt. Folk från andra länder skrattar när dom hör det.
Slartibartfast
2007-09-06, 13:55
Jag har aldrig förstått detta med att älska sitt land. Hur och varför gör man det?
Jag har aldrig förstått detta med att älska sitt land. Hur och varför gör man det?
Har du inte förstått det än så lär du väl inte göra det efter att ha frågat på ett forum heller. Jag älskar inte Sverige, men jag gillar det och jag tycker man ska får visa det om man gör det.
ramagoen
2007-09-06, 14:09
Är väl inget konstigt, så är är det väl överallt. Vi fick inte sjunga nationalsången på skolavslutningen, svenska tröjor fick inte bäras i skolan(en kille fick nästan stryk för han hade en, av invandrare då). :(
Tråkigt är det. Och nej, jag är inte rasistisk, morsans kille är bosnier och han är trevlig! :thumbup:
Är väl inget konstigt, så är är det väl överallt. Vi fick inte sjunga nationalsången på skolavslutningen, svenska tröjor fick inte bäras i skolan(en kille fick nästan stryk för han hade en, av invandrare då). :(
Hade bara använt "svenska" tröjor i en sådan skola..
"Han har en sverige tröja, buuuhuuu! vilken rasist" hur tänker dom?!
Har förövrigt aldrig varit med om något liknande på någon av de skolor jag gått på.
Det här med att man "inte får" visa sin egen nationsflagga är inget som är unikt för Sverige bara så ni vet, jag menar, innan ni springer iväg och signar upp för SD/nationaldemokraterna.
Nånting som är jäkligt intressant med Sverige är att det är helt naturligt att ha en flaggstång på bakgården med en fet svensk flagga. Om du åker utomlands och såg att nån har en flaggstång på bakgården, eller en flagga i fönstret - vad skulle du säga/tro/känna?
När det är fotbolls-EM/VM här i England sätter packet ofta upp vimplar på bilarna med den engelska flaggan.
Jag tycker dock att det är beklagligt att man inte får visa sin nationsflagga utan att det blir tjaffs. Å andra sidan håller jag med Slarti om hur fasen man kan älska sitt land.
Tråkigt är det. Och nej, jag är inte rasistisk, morsans kille är bosnier och han är trevlig! :thumbup:
Men alla andra bosnier är dumma i huvet eller?
Älskar "men jag är inte rasist".
ramagoen
2007-09-06, 14:19
Hade bara använt "svenska" tröjor i en sådan skola..
"Han har en sverige tröja, buuuhuuu! vilken rasist" hur tänker dom?!
Har förövrigt aldrig varit med om något liknande på någon av de skolor jag gått på.
Vet inte hur det är nu då jag går på en annan skola, dock bredvid den gamla, den här händelsen hände på högstadiet nu går jag på gymnasiet. Tror inte det är lika hårt nu på gymnasiet. Tror inte du velat använda det på den skolan jag gick på. Inte då iallafall. Nu har dom dragit ner på flyktinganläggningarna samt att flertalet gått ut skolan. Som tur är(tråkigt att säga så, faktiskt :()
ramagoen
2007-09-06, 14:21
Men alla andra bosnier är dumma i huvet eller?
Älskar "men jag är inte rasist".
Klart dom är? :hbang:
Trött på såna som dig. Aja, ska inte debattera. Jag anser mig själv inte vara rasistisk vilket är det som spelar störst roll för mig. Puss och kram.
130kg finsk sisu
2007-09-06, 14:21
Snafu och Slarti plugga lite finländsk historia och se hur sund patrotism har präglat hela vår självständighet. Och jag kan ge min penis på att utan den skulle landet Finland varit utraderat många gånger om...
Men som jag sagt tidigare Slarti är mer rikssvensk är riksvenskarna!:thumbup:
(jag skämtar Henkka...)
En finne som säger så:D Personligen älskar jag inte något land. Däremot gillar jag verkligen Sverige. Saker som jag älskar är min familj och mina allra närmaste vänner. Det värdesätter jag betydligt högre.
Vet inte hur det är nu då jag går på en annan skola, dock bredvid den gamla, den här händelsen hände på högstadiet nu går jag på gymnasiet. Tror inte det är lika hårt nu på gymnasiet. Tror inte du velat använda det på den skolan jag gick på. Inte då iallafall. Nu har dom dragit ner på flyktinganläggningarna samt att flertalet gått ut skolan. Som tur är(tråkigt att säga så, faktiskt :()
Hahaha, roligare ju fler som blir förbannade :)
Mycket av dom hoten man fick under högstadiet var just bara det, hot.
Många i den åldern som är skit cool och ska "döda" en. *screwy*
Sen om man får sig en snyting hade jag redan räknat med :D
Bara polisanmäla tills dom lär sig :D
petersson
2007-09-06, 14:55
Haha inte jag heller
petersson
2007-09-06, 14:57
Har du inte förstått det än så lär du väl inte göra det efter att ha frågat på ett forum heller. Jag älskar inte Sverige, men jag gillar det och jag tycker man ska får visa det om man gör det.
Vad gillar du med Sverige? Jag kan inte uttala mig så mycket mer än att jag gillar staden Gävle där jag bor, egentligen måste jag begränsa mig till den stadsdel jag bor i samt centrum med alla affärer.
Vad gillar du med Sverige? Jag kan inte uttala mig så mycket mer än att jag gillar staden Gävle där jag bor, egentligen måste jag begränsa mig till den stadsdel jag bor i samt centrum med alla affärer.
Tråden handlar inte om vad jag gillar med Sverige, jag kan skicka ett PM när jag har tid.
Man lägger armen runt Moder Svea på biografen, sedan går man hem och makear sweet sweet love down by the fire.
Lasse Kongo
2007-09-06, 15:08
Så sjukt, så sjukt så man vill börja gråta.
Motorbreath
2007-09-06, 15:14
Nånting som är jäkligt intressant med Sverige är att det är helt naturligt att ha en flaggstång på bakgården med en fet svensk flagga. Om du åker utomlands och såg att nån har en flaggstång på bakgården, eller en flagga i fönstret - vad skulle du säga/tro/känna?
Skulle genast känna mig ovälkommen och hatad för mitt etniska ursprung. Eller inte.
Det skulle passera mig obemärkt. Skulle på min höjd tänka: "-Jaha där hänger en flagga."
Lasse Kongo
2007-09-06, 15:15
Tråkigt att höra att du är så jävla okunning. Du säger "stoppa invandring.."
Tror du att det var invandrare som sa "nae, nu får det fan räcka.. ni får inte ha på er något som symboliserar Sverige"
Sverige tröjor spreds ju fan via Ultima Thule. Pluton Svea, Hel osv. Säger inte att någon inte ska köpa det, säger inte att man inte ska lyssna på dem heller.
Hur många invandrare vet vilka Ultima thule eller pluton svea är?
Fan INGA och jag menar det, ABSOLUT inga invandrare som tycker att det är rasistiskt med Sverige tröjor.
Det där kan jag nästan hålla med om till 100%, det är ju oftast vi Svenskarna själva som TROR att invandrarna vill döda oss typ för vi går med en tröja som är gul och blå.
då borde dom vara konsekventa o förbjuda alla färgkombinationer på kläder som finns som flaggor över hela världen. blir ganska trist då... men aja jävla hycklare.
Men för fan Sverige... Snart kommer varenda jävla svensk be om ursäkt för att de finns, och alla kommer dö av förstoppning för inte en jävel vågar ju skita längre. År 2040 kommer Svenskar inte ens existera och VM och OS kommer ha samma betydelse i historieböckerna som Vietnamkriget där massa nationer mötte och slogs mot varandra i en enda stor penismätartävling.
Lasse Kongo
2007-09-06, 15:58
I samma veva borde långt hår förbjudas för att det är mobbing mot skalliga. Friskhet borde förklaras olagligt också. Det är diskriminering mot handikappade...
Oerhört Förbannat Löjligt.
ramagoen
2007-09-06, 17:18
Hahaha, roligare ju fler som blir förbannade :)
Mycket av dom hoten man fick under högstadiet var just bara det, hot.
Många i den åldern som är skit cool och ska "döda" en. *screwy*
Sen om man får sig en snyting hade jag redan räknat med :D
Bara polisanmäla tills dom lär sig :D
Tro mig, dom här personerna kunde gladeligen slå ner dig om du gick dem på nerverna.
Fagersta är tyvärr en stad där mycket våld förekommer, gör det väl i andra städer mer, men fagersta låg etta ett tag över våldsbrott sett till befolkningen, nu har vi dock sjunkit. Men ändå. I förra veckan blev t.ex. en 80+ gubbe misshandlad av ett gäng ungdomar på en torsdagskväll. *mini*
Jag blev lite avundsjuk på amerikanarna i somras när jag var där. Oavsett om de gillar Bush eller inte så gillar de sitt land, och de gillar att visa det. Det hänger en stor amerikansk flagga efter varje brandbil etc. Jag kräver inte att det ska hänga en svensk flagga efter varje brandbil här men får man inte ha på sig en fotbollströja på skolfotot eller sjunga nationalsången på skolavslutningen så har det gått för långt. Folk från andra länder skrattar när dom hör det.
Vad, exakt, är det som frambringar dessa patriotiska känslor? Själv bryr jag mig inte särskilt mycket om dumskallar, som Sverigetröjebärarna oftast är, blir nekade att fjanta runt med provokativa tröjor. Men visst, att ett antal svenska symboler förknippas med invandringsfientlighet, nazism och rasism är direkt löjligt.
I samma veva borde långt hår förbjudas för att det är mobbing mot skalliga. Friskhet borde förklaras olagligt också. Det är diskriminering mot handikappade...
Apropå diskriminering och glass. Om nu Nogger Black och 88:an diskriminerar mörkhyade så diskriminerar Päronsplitt alla oss med skilda föräldrar.
Mescreant
2007-09-06, 18:39
Apropå diskriminering och glass. Om nu Nogger Black och 88:an diskriminerar mörkhyade så diskriminerar Päronsplitt alla oss med skilda föräldrar.
:laugh:
Fortfarande är det inte Sverige det är fel på. Enstaka välmenande puckon kommer det att finnas jämt, och det finns i alla länder. Den här gången var det i en skola i Skåne. I hundratals andra skolkataloger finns tröjorna med, utan att rektorn har synpunkter.
Fortfarande är det inte Sverige det är fel på. Enstaka välmenande puckon kommer det att finnas jämt, och det finns i alla länder. Den här gången var det i en skola i Skåne. I hundratals andra skolkataloger finns tröjorna med, utan att rektorn har synpunkter.
I hundratals andra skolkataloger utöver de som tillåter Sverigetröjor är tröjorna förbjudna; inklusive min högstadie- och gymnasieskola.
Tricklev
2007-09-06, 19:15
Det där inlägget kan missuppfattas så härligt bra :D
Men iaf: Löjligt att dom inte får ha på sig Sverige tröjjor.
Dels håller jag med Slarti: hur älskar man ett land?
Men jag tror nog Z_Bumbi träffade mitt i prick med sina tankar om att skolledningen kanske visste något om eleverna i fråga som man valt att inte redovisa/inte tagit reda på mom eleverna i fråga.
Vad, exakt, är det som frambringar dessa patriotiska känslor? Själv bryr jag mig inte särskilt mycket om dumskallar, som Sverigetröjebärarna oftast är, blir nekade att fjanta runt med provokativa tröjor. Men visst, att ett antal svenska symboler förknippas med invandringsfientlighet, nazism och rasism är direkt löjligt.
Naturen, årstiderna, allemansrätten, systemet. Man kan klaga på mycket här men inget land är perfekt, alla har sina brister och Sverige har många. Jag har bara vart i sju andra länder men än så länge är det i Sverige jag vill att mina framtida barn ska växa upp.
Naturen, årstiderna, allemansrätten, systemet. Man kan klaga på mycket här men inget land är perfekt, alla har sina brister och Sverige har många. Jag har bara vart i sju andra länder men än så länge är det i Sverige jag vill att mina framtida barn ska växa upp.
Jag är väldigt övertygad om att man finner sitt hemland mest trivsamt just för att man känner sig hemma och trygg här av ren vana. Det finns nog ingen invandrare, förutom de från krigshärjade områden, som inte trivs bättre i sitt hemland.
Jag är väldigt övertygad om att man finner sitt hemland mest trivsamt just för att man känner sig hemma och trygg här av ren vana. Det finns nog ingen invandrare, förutom de från krigshärjade områden, som inte trivs bättre i sitt hemland.
Ja det finns väl en anledning till varför alla våra idrottsstjärnor, oavsett hur många miljoner de har på banken, flyttar hem till Sverige efter sina karriärer (förutom typ Patrik Sjöberg då men å andra sidan har han ju inga pengar kvar).
Jag tar min examen nästa år och mitt mål efter det är att flytta till ett annat land, lära mig ett nytt språk och uppleva en annan kultur. Men jag blir inte förvånad om det är i Sverige jag hamnar efter några år.
Man älskar det på samma sätt som man kan älska sina vänner.
Man gör det för att man har lärt sig det och att det är ett naturligt sätt att gruppera olika människor tillsammans och få dem att känna gemenskap. Innan var det ju klaner och släkten som styrde och man slogs för, vilket det fortfarande är i vissa delar av världen. Detta har genom en naturlig utveckling blivit ett koncept där alla i hela landet deltar till fullo och inte bara de med rätt blod och deras undersåtar.
Nationalstaten som idé har fått mycket skit men jag anser att det är en rätt bra uppfinning som gjort att relativt olika människor kan leva tillsammans och känna gemenskap.
Deceiver85
2007-09-07, 14:46
Nationalstaten som idé har fått mycket skit men jag anser att det är en rätt bra uppfinning som gjort att relativt olika människor kan leva tillsammans och känna gemenskap.
Nationalstaten är dessutom grunden för demokratin, så det är en mycket bra uppfinning! :thumbup:
Klart dom inte ska få ha svenska fotbollströjor på sig, folk kan ju få för sig att dom spelar i landslaget.
Man gör det för att man har lärt sig det och att det är ett naturligt sätt att gruppera olika människor tillsammans och få dem att känna gemenskap. Innan var det ju klaner och släkten som styrde och man slogs för, vilket det fortfarande är i vissa delar av världen. Detta har genom en naturlig utveckling blivit ett koncept där alla i hela landet deltar till fullo och inte bara de med rätt blod och deras undersåtar.
Nationalismen och dess statliga manifestation är inget naturligt. Den är en ideologisk-mytisk konstruktion som överheten har programmerat massorna med, främst med hjälp av skolan. Nationalism är lika mycket ideologi som marxism och liberalism.
Frågan är fortfarande: Vad är det man älskar/gillar när man älskar/gillar sitt land? Konstitutionen, mentaliteten, naturen?
Nationalismen och dess statliga manifestation är inget naturligt. Den är en ideologisk-mytisk konstruktion som överheten har programmerat massorna med, främst med hjälp av skolan. Nationalism är lika mycket ideologi som marxism och liberalism.
Frågan är fortfarande: Vad är det man älskar/gillar när man älskar/gillar sitt land? Konstitutionen, mentaliteten, naturen?
Ja, självklart är det så. Alla större gemenskaper än närmaste familjen är ju något konstgjort som måste programmeras in. Men jag menar på att det är ett av de bästa sätten för människor att samsas och arbeta tillsammans. Att ha en area gemensamt är bättre än att ha en tro eller blod då de är mindre toleranta mot avvikelser enligt mig.
Ja, självklart är det så. Alla större gemenskaper än närmaste familjen är ju något konstgjort som måste programmeras in. Men jag menar på att det är ett av de bästa sätten för människor att samsas och arbeta tillsammans. Att ha en area gemensamt är bättre än att ha en tro eller blod då de är mindre toleranta mot avvikelser enligt mig.
Men nationalism handlar ju inte om att en samling människor har ett område gemensamt. Nationalismen i sin mer utpräglade form förutsätter existensen av ett specifikt folk som förenas just av blod, religion, språk, kultur etc. Problemet är dock att sådana folk inte existerar eller har existerat. Därför måste man konstruera nationen och lära individen vad det innebär att tillhöra den.
Varenda nationalstat är i princip en imperialistisk skapelse där majoritetskulturen förtrycker minoriteterna. Svårigheterna för nationalstaten att hantera invandrande kulturer belyser detta eftersom en nationalstat i grunden inte kan vara mångkulturell utan att samtidigt förlora sin identitet. De stora kejsardömena var i det avseendet bättre eftersom de var mångnationella och multikulturella imperierer.
Men nationalism handlar ju inte om att en samling människor har ett område gemensamt. Nationalismen i sin mer utpräglade form förutsätter existensen av ett specifikt folk som förenas just av blod, religion, språk, kultur etc. Problemet är dock att sådana folk inte existerar eller har existerat. Därför måste man konstruera nationen och lära individen vad det innebär att tillhöra den.
Människor kommer alltid förtrycka andra människor och människor kommer alltid att dela upp sig i grupper och dessa grupper kommer alltid att baseras på konstgjorda värderingar som individen måste lära sig. Jag ser inte hur det på något sätt skulle vara något som nationalstaten har emot sig.
Varenda nationalstat är i princip en imperialistisk skapelse där majoritetskulturen förtrycker minoriteterna. Svårigheterna för nationalstaten att hantera invandrande kulturer belyser detta eftersom en nationalstat i grunden inte kan vara mångkulturell utan att samtidigt förlora sin identitet. De stora kejsardömena var i det avseendet bättre eftersom de var mångnationella och multikulturella imperierer.
Ja det är sant att en nationalstat har vissa värderingar som är svåra att förändra, vilket också är deras styrka till viss del. Men en nationalstat är ändå det bästa alternativet att ta emot främmande kulturer och ändå inte tvinga total underkastelse. För, vad är det egentligen du argumenterar för som är bättre?
Wennerberg
2007-09-09, 16:04
Usch vad jobbigt. Vem bryr sig "Hur" man älskar ett land. Vill jag ha en jävla fotbolls tröja på mig så har jag det. Slutdiskuterat. Den dagen någon nekar mig att ha ett vanligt jävla klädplagg på är den dagen jag får spader!
Människor kommer alltid förtrycka andra människor och människor kommer alltid att dela upp sig i grupper och dessa grupper kommer alltid att baseras på konstgjorda värderingar som individen måste lära sig. Jag ser inte hur det på något sätt skulle vara något som nationalstaten har emot sig.
Ja det är sant att en nationalstat har vissa värderingar som är svåra att förändra, vilket också är deras styrka till viss del. Men en nationalstat är ändå det bästa alternativet att ta emot främmande kulturer och ändå inte tvinga total underkastelse. För, vad är det egentligen du argumenterar för som är bättre?
Nationalism är ju ingen värdering i egentlig mening. Nationalism bygger på ett kollektivistiskt synsätt som delar in människor i tydligt åtskilda folk, på samma sätt som kommunism delar in människor i klasser.
Det bästa vore förstås att ha stater som bygger på värderingar snarare än på nationstillhöriget. Å andra sidan kan nationalstater vara en garanti för att kulturer skall undgå att förtryckas av andra kulturer. I en annan tråd diskuteras t.ex. hur den turkiska nationalismen förverkligades under groteska lidanden för andra folk i början av förra seklet.
För övrigt tror jag inte att endast familjen kan vara den enda "naturliga" gemenskapen. Historiskt sett har ju otaliga stater bestått av endast en stad och/eller ett mindre landsbygdsområde. Socknar och städer kan utgöra naturliga gemenskaper eftersom de består av människor man regelbundet kommer i omedelbar kontakt med och är beroende av för att överleva.
Upptaget
2007-09-09, 21:47
Så jävla sjukt..
Nationalism är ju ingen värdering i egentlig mening. Nationalism bygger på ett kollektivistiskt synsätt som delar in människor i tydligt åtskilda folk, på samma sätt som kommunism delar in människor i klasser.
Det bästa vore förstås att ha stater som bygger på värderingar snarare än på nationstillhöriget. Å andra sidan kan nationalstater vara en garanti för att kulturer skall undgå att förtryckas av andra kulturer. I en annan tråd diskuteras t.ex. hur den turkiska nationalismen förverkligades under groteska lidanden för andra folk i början av förra seklet.
Skulle verkligen stater byggda på värderingar vara ett större skydd för inflyttande kulturer? Dessutom är det ju rätt svårt att upprätthålla värderingar om jag förstår vad du menar rätt. USA kan man ju säga är ett av få länder som är grundat på vissa värderingar men på grund av naturliga orsaker och fiender (riktiga och påhittade) utifrån så har ju fokus blivit väldigt mycket på nationen USA och gått ifrån väldigt mycket av de värderingar som det grundades med.
En nationalstat är ju något som de flesta kan gå med och känna gemenskap med då de det mycket riktigt är något abstrakt och icke-definerbart. Om ett land istället defineras av en religion eller liknande så blir det ju mycket lättare att inte hålla med om de värderingarna.
För övrigt tror jag inte att endast familjen kan vara den enda "naturliga" gemenskapen. Historiskt sett har ju otaliga stater bestått av endast en stad och/eller ett mindre landsbygdsområde. Socknar och städer kan utgöra naturliga gemenskaper eftersom de består av människor man regelbundet kommer i omedelbar kontakt med och är beroende av för att överleva.
Nja, till viss del. Men det blir fortfarande något man uppfostrar till och efter ett tag så kommer ju dominanta styra vart det skall gå och alla indoktrinerar sina barn vad det är som gäller. Men visst, det var nog lättare att mer naturligt födas in i en gemenskap förr. Nu blir det svårare då de man tyr sig till inte direkt behöver vara de man är beroende av.
Skulle verkligen stater byggda på värderingar vara ett större skydd för inflyttande kulturer? Dessutom är det ju rätt svårt att upprätthålla värderingar om jag förstår vad du menar rätt. USA kan man ju säga är ett av få länder som är grundat på vissa värderingar men på grund av naturliga orsaker och fiender (riktiga och påhittade) utifrån så har ju fokus blivit väldigt mycket på nationen USA och gått ifrån väldigt mycket av de värderingar som det grundades med.
En nationalstat är ju något som de flesta kan gå med och känna gemenskap med då de det mycket riktigt är något abstrakt och icke-definerbart. Om ett land istället defineras av en religion eller liknande så blir det ju mycket lättare att inte hålla med om de värderingarna.
Nja, till viss del. Men det blir fortfarande något man uppfostrar till och efter ett tag så kommer ju dominanta styra vart det skall gå och alla indoktrinerar sina barn vad det är som gäller. Men visst, det var nog lättare att mer naturligt födas in i en gemenskap förr. Nu blir det svårare då de man tyr sig till inte direkt behöver vara de man är beroende av.
En nationalstat är definitivt inte något man bara kan "gå med och känna gemenskap med" eftersom man är exkluderad från nationen om man inte tillhör den. Därför uppleves existensen av minoriteter, vilkas existens är oundviklig, som problematisk. Hela invandringsdiskussionen förs i en anda av att invandringen är ett enda stort problem som måste lösas. Invandrarna släpps in i den svenska staten men inte i den svenska nationen.
För tillfället är vi mitt uppe i projekt av statsbildning på icke-nationalistisk grund. Projektet kallas EU. En sådan stat med åtskilliga nationaliteter men med gemensamma värderingar kommer garanterat att tona ner de inbillade klyftorna mellan folken och skapa mer tolernas även för historiskt sett utomeuropeiska kulturer. Intressant nog är det vänstern som för nationalismens banér i Sverige.
Problemet med nationalismen är att den förväntar sig att du skall känna en gemenskap med människor vilkas existens du inte ens känner till eller har möjlighet att känna till enbart för att de ingår i din nation. Den är därför en i hög grad konstruerad känsla. Människorna i en socken eller en stad kan du lättare uppfatta som utgörandes ett sammanhang du ingår i.
" – Det står i vår läroplan att vi ska arbeta mot främlingsfientlighet och intolerans. En fotbollströja står ju inte för det, men i grupp så kan det uppfattas på det sättet. Det vill jag bespara oss, personalen, barnen och deras föräldrar..." (rektorn på skolan)
Enligt rektorn så är följande personer de mest kända rasisterna i hela Sverige, och tittar man noga så ser man (just det) två skinnskallar!
http://www.svenskfotboll.se/files/%7BDE6ADE12-74EE-4001-94B0-D51372CE05C0%7D.jpg
3 st du missade Kennedy
Metal_boy_
2007-09-12, 20:54
3 st du missade Kennedy
Men han är bara halvt konverterad.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.