handdator

Visa fullständig version : Högtalar bygge - hifi

lejonet
2007-09-04, 22:10
Tjenare pojkar och flickor! Nu är det så att jag har fått ett sånt brinnande intresse för att bygga mig ett par egna högtalare. Men som vanligt när man ska bygga något själv så vet man ju aldrig vad som är "bäst" och vad som är riktigt crap. Därför så vänder jag mig nu till det allvetande kolozzeum om hjälp!
Jag är helt grön inom det här området men har läst på mig en hel del de senaste dagarna och jag skulle vilja bygga två stycken högtalare med grymt ljud, grym bas!:hbang: Och på dom kommer jag att spela all sorts musik men mestadels metal, hårdrock, dunk dunk = sånt som får igång "pumpet"

Min fråga är nu vilka element jag ska välja för att få ut bästa ljud för pengarna.

Jag har inte bestämt mig för vilken sorts låda jag ska bygga men jag funderar kring en basreflexlåda eller en slavbaslåda eftersom de verkar bäst för en nybörjare. Lådan tänkte jag bygga av antingen betong eller MDF.

Hmm min budget ligger kring 8000kr.

Tack på förhand!

flenders
2007-09-04, 22:15
Tjenare pojkar och flickor! Nu är det så att jag har fått ett sånt brinnande intresse för att bygga mig ett par egna högtalare. Men som vanligt när man ska bygga något själv så vet man ju aldrig vad som är "bäst" och vad som är riktigt crap. Därför så vänder jag mig nu till det allvetande kolozzeum om hjälp!
Jag är helt grön inom det här området men har läst på mig en hel del de senaste dagarna och jag skulle vilja bygga två stycken högtalare med grymt ljud, grym bas!:hbang: Och på dom kommer jag att spela all sorts musik men mestadels metal, hårdrock, dunk dunk = sånt som får igång "pumpet"

Min fråga är nu vilka element jag ska välja för att få ut bästa ljud för pengarna.

Jag har inte bestämt mig för vilken sorts låda jag ska bygga men jag funderar kring en basreflexlåda eller en slavbaslåda eftersom de verkar bäst för en nybörjare. Lådan tänkte jag bygga av antingen betong eller MDF.

Hmm min budget ligger kring 8000kr.

Tack på förhand!

Eftersom priset på högtalare sjunkit så rejält så är det knappt lönt att bygga egna högtalare längre, dessutom så är det rejält svårt att få det att låta bra - även med guider. Det låter som du letar efter ett par Cerwin Vega-högtalare. Kolla på hifi klubbens hemsida.

Musselbank
2007-09-04, 22:26
Det är svårt (omöjligt är ett ord som kommer för mig) att få valuta för pengarna i praktiken i enlighet med fienders synpunkt ovan.

Men det är inte omöjligt att få välljud, och om du har en estetisk idé eller bara vill göra det själv så är det ju bara att köra hårt. Det är en komplex konst dock, inte så lätt att tipsa om element bara sådär.

flenders
2007-09-04, 23:14
Om du ska ha en högtalare för cirka 8 tusen så är Cervin Vega CLS-15 rätt val med tanke på dina krav. Riktig kräm i basen och klarar spela (överdrivit) högt. Krävs dock en rejäl förstärkare som orkar producera tillräckligt med ström.

lejonet
2007-09-05, 15:13
ok tack för svaren.
Kikade snabbt på cerwin vega högtalarna och de verkade riktigt saftiga. Fast man lär ju sig inget av att köpa dem färdigbyggda och det är lite roligare om man kan experimentera hit och dit med en egen låddesign. Men jag lär å andra sidan inte uppnå samma kvalla som cerwin vega högtalarna om jag bygger egna högtalare.
Aja vi får se hur jag bestämmer mig för att göra, jag kanske ska ta och börja bygga ett par små högtalare och senare bygga riktiga högtalare :)

bubbe
2007-09-05, 16:42
Finns ett sätt ifall man inte är riktigt duktig, det är att använda en ritning från någon duktig/företag med exakt samma element, filter, lådmatrial osv. Att bygga själv och labba lite är skitsvårt att få bra. För 8000kr får du rätt bra grejer,men tänk på att hifi är hela kedjan (högtalare kan dock vara bra att börja med).

Mitt tips på prisvärda högtalare med massa krut är dessa,
Om du kontaktar en säljare så kan det nog hända att du kan pruta ner till 8000.
Fördelen med dessa är aktiva basar, vilket inte kräver lika mycket kräm ur förstärkaren för att låta bra.

http://www.fyndborsen.se/ScriptServer/ItemImages/6063/P_6063.jpg

Fredrici
2007-09-05, 18:28
Jag gissar på att 2 stativare med kanske en eller 2 aktiva basar inte är tillräckligt för dig?

Om du ändå skulle överväga mitt förslag så kan det byggas ut rätt så bra. Min tanke är att använda:
2 st stycken stativare med element från Thiel & Partner. Filterkomponenter från Mundorf. Sen väljer du tex 1-2 stycken audio pro subbar. Fördelen med aktiva basar är som tidigare sagt, lättare att driva övrigt system. Detta förslag skulle dock bli dyrare än dom 8 tusen du satt som gräns. Men behöver du allt på en gång? Sen är det lätt att bygga ut till flerkanalssystem. Ritningar och filter kan du få hjälp utav mig. Då jag har pillat med dessa element sen -99. Thiel & partners element är välkända för sin analytiska och upplösta återgivning.
Är du dock ute att flytta möbler och dylikt, välj då Cerwin. Men mina öron föredrar kvalitet före kvantitet. Ha i åtanke att stora högtalare oftast kräver stora rum för att komma till sin rätt.

lejonet
2007-09-07, 13:43
ok tja.. Att bygga från scratch verkar jäkligt svårt :P Så det blir nog att bygga efter ritning eller att köpa färdiga. Det senaste högtalar tipset såg rätt intressant ut.
Eftersom jag inte har ett så stort rum så blir de nog bättre än med cerwin högtalarna. Men va krävs det nu för förstärkare osv för att driva dem?

Daniel_S
2007-09-07, 14:17
Jag skulle även/hellre fråga på:

www.faktiskt.se eller www.hififorum.nu

Fredrici
2007-09-07, 19:47
ok tja.. Att bygga från scratch verkar jäkligt svårt :P Så det blir nog att bygga efter ritning eller att köpa färdiga. Det senaste högtalar tipset såg rätt intressant ut.
Eftersom jag inte har ett så stort rum så blir de nog bättre än med cerwin högtalarna. Men va krävs det nu för förstärkare osv för att driva dem?

Ja vad har du idag? Ju bättre förstärkare du har desto mer kommer du kunna utnyttja dina högtalare. Men har du en tex sony från siba så ska du se dig om ngt annat. För T&P elementen spelar det du ger dom. Dvs skit in är skit ut. Annars har du hfls-1 som byggsats finns på den tidigare föreslagna sidan www.hififorum.nu. Dom spelar okej, dock inte alls med samma transparens och upplösning som de jag har. Men sen är dom 1/5 av priset med.

mangs
2007-09-07, 19:49
Jag håller med ovanstående.

Jag har byggt ett 50-tal olika konstruktioner av alla de slag. Jag siktar främst på att få så bra och naturtroget ljud som möjligt samtidigt som de kan spela rätt högt och att högtalarna ser bra ut.

Om du vill att det skall låta bra kostar det en hel del även om man skall bygga själv men å andra sidan är det med dessa högtalare man kan spara in en bra slant. Fabriksfärdiga högtalare med erkänt bra element & filter kostar oftast skjortan delvis eftersom efterfrågan inte är så stor och att serierna därför blir begränsade.

När det gäller väljud från hemmabyggda högtalare krävs oftast 100-tals timmars av filterpillande, mätande, analyserande etc.

Att bygga lådor som låter helt ok och riktigt högt är betydligt enklare. Bereoende på vilka krav du har rent estetiskt så kanske en hornlösning skulle kunna vara något? Lådorna blir stora som fan men å andra sidan får du näsblod när du drar på. Dessa konstruktioner är ofta lite knivigare att bygga än basreflex som troligtvis är bäst om du vill kunna spela högt med bra bas. Beroende på vilken förstärkare du har så skulle jag nog om den är strömstark nog (klarar låga impedanser på ett bra sätt) satsa på 2 baslådor med vardera 2 parallelkopplade tior eller tolvor (Peerless) i varje låda och sedan köra en 6,5 ( Scanspeak, Vifa eller Peerless) + diskant (Scanspeak, Vifa eller SEAS) i en separat satellithögtalare. Med ett system likt det ovan kan du spela riktigt högt och samtidigt låter det HIFI istället för bara dunka-dunk. Att köra olika lådor gör att du senare enklare kan uppgradera fritt och du kan även beroende på hur du designar dem placera baslådorna som högtalarställ. Har du en extra förstärkare skulle du sedan kunna köra aktiv delning. Eller köper du ett separat slutsteg till basarna. För 8000 kan du bygga ett par helt ok högtalare som du blir riktigt nöjd med om du lägger ner lite jobb på det hela. Är du inte villig att lägga ner tid på det och lära dig saker om högtalarkonstruktion så kanske du kan överväga att köpa något liknande Cerwin Vega istället men det är så mycket roligare att bygga själv och framför allt är det roligare när man sedan lyssnar på något man själv konstruerat som det bara finns en kopia av.

Lite bra länkar:

Scanspeak,Vifa,Peerless (http://www.tymphany.com/)

SEAS (http://www.seas.no)

Fredrici
2007-09-07, 19:57
Om du har tänkt att bygga helt från scratch utan ngn kunskap, så välj en färdig konstruktion som du kopierar rakt av. Om du vill göra en helt egen konstruktion och har du tid och vilja så sätt in dig hur högtalarkonstruktion fungerar och investera i ett mät/simuleringsprogram. Men lättast är att kopiera ngn befintlig. dvs en byggsats.

lejonet
2007-09-09, 14:33
Ja vad har du idag? Ju bättre förstärkare du har desto mer kommer du kunna utnyttja dina högtalare. Men har du en tex sony från siba så ska du se dig om ngt annat. För T&P elementen spelar det du ger dom. Dvs skit in är skit ut. Annars har du hfls-1 som byggsats finns på den tidigare föreslagna sidan www.hififorum.nu. Dom spelar okej, dock inte alls med samma transparens och upplösning som de jag har. Men sen är dom 1/5 av priset med.

Idag har jag ingen förstärkare alls, det skulle va schysst om någon kunde tipsa mig om en bra förstärkare också.

Ska ta mig en titt på hfls - 1 högtalarna också.

lejonet
2007-09-09, 14:43
Jag håller med ovanstående.

Jag har byggt ett 50-tal olika konstruktioner av alla de slag. Jag siktar främst på att få så bra och naturtroget ljud som möjligt samtidigt som de kan spela rätt högt och att högtalarna ser bra ut.

Om du vill att det skall låta bra kostar det en hel del även om man skall bygga själv men å andra sidan är det med dessa högtalare man kan spara in en bra slant. Fabriksfärdiga högtalare med erkänt bra element & filter kostar oftast skjortan delvis eftersom efterfrågan inte är så stor och att serierna därför blir begränsade.

När det gäller väljud från hemmabyggda högtalare krävs oftast 100-tals timmars av filterpillande, mätande, analyserande etc.

Att bygga lådor som låter helt ok och riktigt högt är betydligt enklare. Bereoende på vilka krav du har rent estetiskt så kanske en hornlösning skulle kunna vara något? Lådorna blir stora som fan men å andra sidan får du näsblod när du drar på. Dessa konstruktioner är ofta lite knivigare att bygga än basreflex som troligtvis är bäst om du vill kunna spela högt med bra bas. Beroende på vilken förstärkare du har så skulle jag nog om den är strömstark nog (klarar låga impedanser på ett bra sätt) satsa på 2 baslådor med vardera 2 parallelkopplade tior eller tolvor (Peerless) i varje låda och sedan köra en 6,5 ( Scanspeak, Vifa eller Peerless) + diskant (Scanspeak, Vifa eller SEAS) i en separat satellithögtalare. Med ett system likt det ovan kan du spela riktigt högt och samtidigt låter det HIFI istället för bara dunka-dunk. Att köra olika lådor gör att du senare enklare kan uppgradera fritt och du kan även beroende på hur du designar dem placera baslådorna som högtalarställ. Har du en extra förstärkare skulle du sedan kunna köra aktiv delning. Eller köper du ett separat slutsteg till basarna. För 8000 kan du bygga ett par helt ok högtalare som du blir riktigt nöjd med om du lägger ner lite jobb på det hela. Är du inte villig att lägga ner tid på det och lära dig saker om högtalarkonstruktion så kanske du kan överväga att köpa något liknande Cerwin Vega istället men det är så mycket roligare att bygga själv och framför allt är det roligare när man sedan lyssnar på något man själv konstruerat som det bara finns en kopia av.

Lite bra länkar:

Scanspeak,Vifa,Peerless (http://www.tymphany.com/)

SEAS (http://www.seas.no)

Låter intressant, jag har läst en del om horn högtalarna och det som jag kan tänka mig ska krångla när man bygger lådan är att hornet ska öka i storlek på "rätt sätt"? Men att börja från scratch som första bygge låter lite skrämmande fast det kanske inte är så svårt om man lägger ner mycket tid till analys och beräkningar?

lejonet
2007-09-09, 14:50
Om du har tänkt att bygga helt från scratch utan ngn kunskap, så välj en färdig konstruktion som du kopierar rakt av. Om du vill göra en helt egen konstruktion och har du tid och vilja så sätt in dig hur högtalarkonstruktion fungerar och investera i ett mät/simuleringsprogram. Men lättast är att kopiera ngn befintlig. dvs en byggsats.

Ok, då får jag ta och kolla runt på internet och se om jag hittar någon högtalare som ser intressant ut och kopiera den rakt av. Eller bara köpa en färdig högtalre men det verkar så mycket roligare och nyttigare att bygga dem själv :)

Vart kan man få tag på ett mät/simuleringsprogram? DC? *whistle*

flenders
2007-09-09, 15:22
Min personliga favorit förstärkare är NAD. Hifi glorifierar dem ganska kraftigt men de är faktiskt väldigt bra.

Just nu har jag dock en förstärkare från cambridge audio och den är jag väldigt nöjd med. Hela deras nya serie av förstärkare och CD-läsare har blivit hyllade.

mangs
2007-09-09, 17:19
Bara ett litet tips. HFLS-1 är en prisvärd och helt ok högtalare som är väldigt lätt att bygga men den kan vara lite tråkig + att den klarar inte av att spela högt. Eftersom du sökte efter något där du kan dra på så är nog inte den rätt väg att gå.

Om du vill ha ett gratis mät och simulerings-verktyg så finns

www.speakerworkshop.com

Det finns även en kille känd som linnar (http://www.kensonpro.com/ljudatergivning/index.htm) som gjort en guide på svenska hur man skall få igång det hela. Det är inte helt självklart hur man kalibrerar mic etc.

Dock fungerar programmet rätt bra nu för tiden och det är som sagt gratis.

Som första bygge kan det vara en idé att kopiera en färdig högtalare som man gilla. Gå gärna in på Hififorum då där finns ett antal bra konstruktioner under DIY-delen.

Skriv upp eller tänk ut en ungefärlig kravspec. på vad det är du är ute efter och utgå sedan från den. Hur stora för l¨ådorna vara, vilken ytfinish? Kostnad, hur djupt måste de gå i basen, hur högt skall de spela, vilken typ av musik skall de spela, vill du ha ett analytiskt ljud eller något romantiskt?

Tänk på att en bra högtalare skall återge musiken korrekt vilket i många fall gör att musiken låter rent illa pga att det är dåliga inspelningar från början. Det är det som är HIFI. Dock är det då så befriande att få höra en riktigt bra inspelning och hur den kommer till sin rätt i ett bra system.

FÖrstärkare finns det gott om men beroende på din budget skulle jag tipsa om att köpa begagnat då man kan hitta bra stärkare till bra priser. Om det främst är kraft du är ute efter skulle jag titta efter Vincent, NAD eller Rotel. Eller varför inte Krell och Tag McLaren? ;)

lejonet
2007-09-09, 19:55
tack för alla go svar .

Jag får ta och börja med att hitta en högtalare att kopiera sen så kan vi snacka in lite djupare på förstärkare ;) Men ungefär hur mycket går en bra förstärkare på? 5000?

Här är ett par som såg rätt intressanta ut fast frågan är ju om de passar min stil :P

http://www.drkrupp.se/hifi/
Övrigt > andras byggen > freddes tips

Två stora rätt grymma i betong

Fredrici
2007-09-18, 12:07
Lejonet: hur går det?

PowPow
2007-09-18, 13:05
Två stora rätt grymma i betong

Ganska balla. Men 133 kg styck! haha

lejonet
2007-09-18, 13:23
Hehe ja du .. Jag har väldigt svårt för att bestämma mig för vad jag ska bygga för något. Men när jag bestämt mig så kanske jag tar och skapar en "byggar journal". :)