handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig koppla dator till plasma-tv

Officer
2007-09-04, 10:19
Har ett Geforce 7300GS med DVI-I och ett Soundblaster audigy4 med SPDIF och sånt. Har förstått att man kan få ut 5.1-ljud via SPDIFen.

Hur ska jag koppla med kablar och allt sånt helvete för att få bästa möjliga bild till min plasma-tv med HDMI via min DVI-I på grafikkortet och ljudkortet som jag vill kunna ha 5.1-ljud ifrån ut till min hemmabio som är kopplad till min tv via hdmi?

Taragon
2007-09-04, 10:26
För att få bästa bild så bör du ha en DVI- till HDMI kabel.

http://www.gnt.se/productimages/CC5005VED10-G.jpg

Ljud vet jag inte så mycket om...

hahavaffan
2007-09-04, 10:33
DVI(dator)-HDMI(tv) för bild
Optisk(dator)-Optisk(förstärkare/hembioreciever) för ljud

Officer
2007-09-04, 12:00
DVI(dator)-HDMI(tv) för bild
Optisk(dator)-Optisk(förstärkare/hembioreciever) för ljud

Tack - så kan du länka till motsvarande kablar i 5-10 meters klassen för båda dessa ovanstående så får du en julklapp av mig sen :Virro
En fråga till.. alla DVI-HDMI-kablar jag hittar benäms som "DVI-D".. fast mitt grafikkort har ju "DVI-I". Spelar det någon roll?

MasterChief
2007-09-04, 12:17
En fråga till.. alla DVI-HDMI-kablar jag hittar benäms som "DVI-D".. fast mitt grafikkort har ju "DVI-I". Spelar det någon roll?

DVI finns i flera varianter
DVI-Digital (DVI-D) stödjer bara digital överföring.
DVI-Integrated (DVI-I) stödjer digital överföring samt är bakåtkompatibel med analoga (CRT) skärmar.
DVI-Analog (DVI-A) stödjer endast analog överföring.

Officer
2007-09-04, 14:33
Ja men alla DVI-hdmi kablar jag hittar snackar om "DVI-D", inte "DVI-I" som mitt grafikkort har. Funkar det ändå?

maRRtin
2007-09-04, 14:53
DVI finns i flera varianter
DVI-Digital (DVI-D) stödjer bara digital överföring.
DVI-Integrated (DVI-I) stödjer digital överföring samt är bakåtkompatibel med analoga (CRT) skärmar.
DVI-Analog (DVI-A) stödjer endast analog överföring.

Ja men alla DVI-hdmi kablar jag hittar snackar om "DVI-D", inte "DVI-I" som mitt grafikkort har. Funkar det ändå?

*whistle*

Officer
2007-09-04, 14:54
*whistle*

stfu man blir blind på alla detaljer ibland :D

Zäta
2007-09-04, 15:58
Akta bara så att du inte får några inbrända punkter i bildskärmen... Är det inte i en Plasma skärm som du kan få det om du har samma bild på skärmen för länge??? Eller är jag helt ute på isen utan grillor nu??:Virro

Zedo
2007-09-04, 17:03
Nej, helt utan grillor är du väl inte. Risken finns men jag har för mig att det var ett större problem på de tidigare plasmorna. Vi får väl hoppas att AP byter bild lite då och då iaf...

petah
2007-09-04, 17:45
Ring min kompis som hjälpte mig.

ibland måste man få göra lite onödiga inlägg

Prankie
2007-09-04, 18:04
Ställ ner färg och ljus nivå till normal nivå och kör en inbränning. Typ vanliga tvkanal utan logo funkar bäst. :) Men på de nyare plasmor är det inte nån större problem.

Ganymedes
2007-09-04, 18:23
Precis som sagts tidigare. Inbränning är inte ett så stort problem med dagens plasmor. Det som de tjafsade om i tv för några veckor sedan rörde äldre plasmor, men det bemödade de sig inte att nämna.

Hur som helst. Ställ ner alla världen (kontrast etc) under 50% och alla bild"förbättrings"effekter på av. Kör så i 200 h totalt. Då har fosforet lugnat sig (så att säga) och du kommer kunna köra med valfria inställningar och betydligt lägre risk för inbränning. Naturligtvis är det inte optimalt att köra samma bild dag ut och dag in konstant, men några timmar åt gången är inga problem.

Zedo
2007-09-04, 18:38
Rätt spännande hur tråden gick från en fråga om vilka kablar som behövdes till allehanda tips och tricks rörande inbränning. :cool:

MacGyver
2007-09-04, 18:41

"Har ett grafikkort en DVI-I utgång kan du både skicka analoga och digitala signaler, och kan då antingen använda DVI-I kablar, DVI-D kablar eller DVI-A kablar.
Har en skärm en DVI-I ingång kan du mata den med både analoga och digitala signaler (DVI-I, DVI-A, DVI-D)
Har en skärm en DVI-D ingång så kan du bara skicka digitala signaler till den (DVI-D)"

http://www.dustin.se/dacsaportal/

MacGyver
2007-09-04, 18:45
Länken ovan ska vara www.dustin.se/dacsaportal/system/pages/other/wf_display_dynamic_page.aspx?PageID=731

Allan
2007-09-25, 19:53
Vill bara - mycket nöjd - berätta att två medelålders män, med händer vana vid hammarskaft och rörtänger, faktiskt lyckades skruva ihop ett stycke modern plasma-TV med ett stycke ångdriven dator fr 2001. Och fick både bild och ljud! Inte tog det alltför lång tid heller.
Allt för att kunna avnjuta MrO så komfortabelt som möjligt

Officer
2007-09-25, 20:23
Vill bara - mycket nöjd - berätta att två medelålders män, med händer vana vid hammarskaft och rörtänger, faktiskt lyckades skruva ihop ett stycke modern plasma-TV med ett stycke ångdriven dator fr 2001. Och fick både bild och ljud! Inte tog det alltför lång tid heller.
Allt för att kunna avnjuta MrO så komfortabelt som möjligt

Ni är så snygga! :D

Officer
2007-09-25, 20:26
Ni är så snygga! :D

Allan hur gjorde ni då?? Vill också avnjuta ett stycke Olympia här i Jakan på lördagen

Granatgiraffen
2007-09-25, 20:30
Dessutom så har många nyare (och äldre?) plasmor inställningar för pixelskiftningar, dvs att den flyttar pixlar varannan minut eller så. Kan vara bra att sätta på om det inte är påsatt default.

PowPow
2007-09-25, 20:33
Om man kör VGA-VGA och tycker att man får dålig svärta, kan det vara värt att testa DVI-HDMI istället då?

OBS! LCD, INTE PLASMA.

Edit: Oj, vad dyrt det var med klånga DVI-HDMI-kablar /=
Det handlar om typ 15 meter säkert.

Litecore
2007-09-25, 20:46
Om man kör VGA-VGA och tycker att man får dålig svärta, kan det vara värt att testa DVI-HDMI istället då?

OBS! LCD, INTE PLASMA.

Edit: Oj, vad dyrt det var med klånga DVI-HDMI-kablar /=
Det handlar om typ 15 meter säkert.
jag +1:ar den men ställer frågan gällande just PLASMA istället..
vill inte överge min enda HDMI som jag har till dvdn i dagsläget.

Torwald
2007-09-25, 21:33
Verkar vara många som har svarat på frågor om bild, och sådant har jag ingen koll på, men skulle vilja säga att du inte kan ha 5.1ljud med bara s/pdif, protokollet kan bara överföra 2 kanaler simultant. Det finns andra digitala format (som adat/lightpipe) som kan hantera så många kanaler.

På konsumentutrustning kan det ibland hända att s/pdifutgångar är en vanlig 3,5"kontakt men vanligast är nog RCA-kontakter. Lightpipe är kantiga ofta svarta kontakter! Optisk kabel brukar folk kalla det ibland tror jag.

Jag kanske bara statar the obvioust men tänkte att jag kan ju dela med mig av det jag har lite koll på ändå :)

Litecore
2007-09-26, 05:41
Verkar vara många som har svarat på frågor om bild, och sådant har jag ingen koll på, men skulle vilja säga att du inte kan ha 5.1ljud med bara s/pdif, protokollet kan bara överföra 2 kanaler simultant. Det finns andra digitala format (som adat/lightpipe) som kan hantera så många kanaler.

På konsumentutrustning kan det ibland hända att s/pdifutgångar är en vanlig 3,5"kontakt men vanligast är nog RCA-kontakter. Lightpipe är kantiga ofta svarta kontakter! Optisk kabel brukar folk kalla det ibland tror jag.

Jag kanske bara statar the obvioust men tänkte att jag kan ju dela med mig av det jag har lite koll på ändå :)
nej, epic fail på det svaret.. s/pdif syftar på antingen optisk eller coaxial digitalt ljud-ut,
d.v.s att den kan skicka en okodad eller kodad dolby digital eller DTS signal i 5.1 kanaler
beronde på om du väljer att låna datorn eller recievern sköta signalavkodningen.

s/pdif på bärbara datorer ser ut som en vanlig 3.5mm minijack kan användas om du
har en optisk kabel med just 3.5mm-plugg i ena änden och vanlig toslink i den andra :]

men rätta mig gärna om jag har fel :)

fat_joe
2007-09-26, 09:57
Vad är skillnaden mellan silver series och single link kablar (DVI-HDMI) ?

Allan
2007-09-26, 16:40
Måste säga att de råd som kommit i den här tråden lätt kvalar in som de krångligaste jag läst

Torwald
2007-09-26, 20:12
nej, epic fail på det svaret.. s/pdif syftar på antingen optisk eller coaxial digitalt ljud-ut,
d.v.s att den kan skicka en okodad eller kodad dolby digital eller DTS signal i 5.1 kanaler
beronde på om du väljer att låna datorn eller recievern sköta signalavkodningen.

s/pdif på bärbara datorer ser ut som en vanlig 3.5mm minijack kan användas om du
har en optisk kabel med just 3.5mm-plugg i ena änden och vanlig toslink i den andra :]

men rätta mig gärna om jag har fel :)

Ok sorry, tydligen inte samma sak som gäller när man pratar hemmabio! Tänkte inte ens på att man kan skicka kodat ljud... Tack för upplysningen :)

Litecore
2007-09-26, 20:54
Ok sorry, tydligen inte samma sak som gäller när man pratar hemmabio! Tänkte inte ens på att man kan skicka kodat ljud... Tack för upplysningen :)
jo, men det är precis samma sak som gäller hembio.. eller så förstår jag dig fel.
s/pdif är, om man ska vara riktigt noga, bara ett namn för en gemensam standard.

när det gäller hembio så menar man/du att man drar en antingen optisk eller coaxial
kabel från datorn eller dvd-spelare som sedan går till en surroundreciever vilket är helt rätt
och jag kanske villade bort dig lite genom att börja snacka om det när det gäller tv-apparater.

MEN! i "folkmun" så är s/pdif en digital överföring av ljud; således minst 5.1 kanaler :)

Officer
2007-09-26, 21:42
Jag har en digital i/o (3,5mm) från mitt ljudkort och på min förstärkare till surroundet har jag en "digital in / coaxial in" som är ett hål som på en vanlig RCA-kontakt.
Vad är det för kabel/kontakter jag behöver för att koppla ihop det så att jag kan börja skicka digital ljud (däribland 5.1 i AC3-format t ex) till förstärkaren?

Länkar direkt till produkter är väldigt uppskattat.

Litecore
2007-09-26, 21:50
Jag har en digital i/o (3,5mm) från mitt ljudkort och på min förstärkare till surroundet har jag en "digital in / coaxial in" som är ett hål som på en vanlig RCA-kontakt.
Vad är det för kabel/kontakter jag behöver för att koppla ihop det så att jag kan börja skicka digital ljud (däribland 5.1 i AC3-format t ex) till förstärkaren?

Länkar direkt till produkter är väldigt uppskattat.
saxar in allt från kjell.com eftersom jag vet att allt finns där :)

från datorn: Optisk kabel 3,5mm - Toslink (http://www.kjell.com/?item=39259&path=)
http://www.kjell.com/content/media/images/items/39259.jpg

för att omvandla signalen: Opto till Coax omvandlare (http://www.kjell.com/?item=37412&path=)
http://www.kjell.com/content/media/images/items/37412.jpg

till recievern: RCA kabel 5,0M (http://www.kjell.com/?item=37242&path=)
http://www.kjell.com/content/media/images/items/37242.jpg

Officer
2007-09-26, 22:01
saxar in allt från kjell.com eftersom jag vet att allt finns där :)

........

Grymt! Tack. Ska spara ner alla artikelnummer o besöka Kjell i Solna imorgon :thumbup:

Litecore
2007-09-26, 22:03
Grymt! Tack. Ska spara ner alla artikelnummer o besöka Kjell i Solna imorgon :thumbup:
haha, gör så! :D

Officer
2007-09-26, 22:08
haha, gör så! :D

Men dammit nu har jag ett annat problem..
Jag har i mitt grafikkort (Geforce 7300GS) två ingångar. En vanlig monitoringång (blå) och en DVI-ingång. Just nu kör jag monitorn (en viewsonic VA1912w) in i DVI-ingången genom en monitorkabel->DVI adapter. Jag behöver ju den där DVI-porten till att koppla DVI-HDMI till TV'n sen. Problemet är att när jag drar ut monitorkabel och trycker in den utan adapter där den "egentligen" är menad att vara - dvs i monitoringången så får jag ingen bild. Står bara "no signal - analog" på skärmen. Så just nu måste jag använda DVI-adaptern för att få bild.
HELP!

PowPow
2007-09-26, 22:13
Men dammit nu har jag ett annat problem..
Jag har i mitt grafikkort (Geforce 7300GS) två ingångar. En vanlig monitoringång (blå) och en DVI-ingång. Just nu kör jag monitorn (en viewsonic VA1912w) in i DVI-ingången genom en monitorkabel->DVI adapter. Jag behöver ju den där DVI-porten till att koppla DVI-HDMI till TV'n sen. Problemet är att när jag drar ut monitorkabel och trycker in den utan adapter där den "egentligen" är menad att vara - dvs i monitoringången så får jag ingen bild. Står bara "no signal - analog" på skärmen. Så just nu måste jag använda DVI-adaptern för att få bild.
HELP!

Har du testat att starta om datorn efter att du bytt kontakt? Mitt grafikkort känner av vilken port som är aktiv, men ibland krävs det att jag startar om datorn.

Kanske lite uppenbart påtalande, men om du inte testat det så är det kanske jackpot direkt.
Annars får du kolla inställningarna på grafikkortet.

Officer
2007-09-26, 22:26
Har du testat att starta om datorn ....

Oj, det funkade visst :D :hbang: