handdator

Visa fullständig version : Brukar du släppa/slänga vikter?

chidde
2007-09-04, 00:50
japps, frågan är enkel. ja eller nej?
om du har svarat ja så vill jag gärna veta varför du sysslar med såna fasoner!!

var nämligen på gymmet häromdan, en kille i svart keps och stor blå t-shirt trodde att han var så cool. han var inte så värst stor, men ändå maxade han en nordic-maskin som påminner om den här

http://www.nordicgym.se/produkter/s_serien/images/124S_l.jpg

bredvid stod det lite brudar och blev helt skrämda när han släppte vikterna. jag bah eeeeeh? attentionwhore!!! :smash:
sen skulle han ju såklart iväg till hantlarna och lägga på mer vikt i maskinen för det som fanns räckte ju inte till, det kändes nästan som han verkligen ville att alla skulle stanna till och titta mot hans håll, vilken tomte

om du har kolozzeum, och känner igen dig på beskrivningen så får du gärna skriva i tråden och skämmas!! så gör man inte, lär dig gymmets vett och etikett!!

Deceiver85
2007-09-04, 00:52
Haha, nödvändigt att hänga på extravikter på en Nordic-maskin :D Ville han vara hardcore så hade han kört fritt...

LadyG
2007-09-04, 01:00
Det jag kastar omkring mig är iaf inte vikter och jag kastar inga saker på gymmet.

Corpobal
2007-09-04, 01:52
Självklart släpper jag vikter i övningar som ryck, stöt, frivändningar. Både för att inte slita på muskler och leder samt att man är sjukt häftig när det slamrar!

agazza
2007-09-04, 01:57
exakt den maskinen har vi på gymmet och den kan jag maxa på mina 74 kilo så det var en sketen bedrift, och jag HATAR folk som slänger vikter!

enda anledningen till att slänga vikter är ifall man kan skada sig ifall man inte gör det.

och vet man att man kanske måste slänga vikter ska man hålla sig till dom speciella mattorna.

Chaan
2007-09-04, 05:15
Jag tycker det hör till saken om man lagt på hela magasinet i benspark att man släpper av den sista reppen lite extra.

:)

Animalistic
2007-09-04, 06:16
beror ju på, men gör det aldrig av den anledning att "hejkomochkollapåmig" utan för att det isf är sjuhelvetes tungt och man vill få ner skiten

Fultjack
2007-09-04, 06:20
Självklart släpper jag vikter i övningar som ryck, stöt, frivändningar. Både för att inte slita på muskler och leder samt att man är sjukt häftig när det slamrar!

lol du borde prova en minivacation i bensparken så får du se att man inte behöver kasta vikterna *slap*

Nonamenoshame
2007-09-04, 06:22
Släppte han dem helt eller ?
FÖr när man kör ibland är man ju så trött att man inte orkar hålla emot stenhårt hela vägen ner så det dunsar till lite extra. Men han släppte alltså ner det från slutläget ner till startlaget ?

damir_T
2007-09-04, 06:32
chidde.. Troligen har han inte kolo. Varför gick du inte fram och sa allt det där till honom istället....

ramagoen
2007-09-04, 06:38
Efterssom jag nästan alltid är på plattformen så "dumpar" jag vikterna utan att hålla emot. Att det låter lite är en sak, ingen som direkt klagar. Men vikterna och stången tål det så.

Ganymedes
2007-09-04, 07:21
Jag tycker att det är respektlöst att slänga än hit och än dit med vikterna. När jag kör hantelpress släpper jag hantlarna ungefär 1 dm från marken. Men det finns en slags matta så det låter väldigt lite.

Folk som slår och slänger med maskiner är bara fjortiscoola. Och jag tror nog att man kan släppa ner vikterna i en maskin ganska skonsamt, även om man tagit ut sig rejält.

Emil_Larsson
2007-09-04, 07:25
I benpress brukar jag vara lite vårdslös ibland för när man sugigt kraften ur benen på de sista repsen så håller man inte gärna emot jätte jäääääääääätte försiktigt mot nervägen till spärrarna.
Hantelpress är nog samma, men allt annat brukar jag inte föra oväsen på.

jwzrd
2007-09-04, 07:26
Bara på lyftarflaket.

petersson
2007-09-04, 07:27
Brukar inte hålla emot speciellt mkt när jag kör marklyft. Vill ha bra fart. Men det är på flak i vilket fall.

Honn
2007-09-04, 07:51
I marklyft och OL kan jag dra ner vikterna rätt fort. Jag undviker dock allt vad metallvikter heter då. I maskiner eller något annat där metall slår mot metall, är jag rätt försiktig. Gillar inte alls att få ont i öronen.

champion
2007-09-04, 07:58
Jag brukar släppa vikterna så det låter lite. Är man riktigt trött så orkar man inte direkt lägga tillbaka skiten fint. Man är inte på en nobelmiddag utan på ett gym.

bertbert
2007-09-04, 08:54
Nej, brukar inte släppa vikterna, om jag inte måste.

Muskelbyggaren
2007-09-04, 09:56
Det är ju skillnad på att släppa vikterna på ett normalt vis för att man inte orkar bry sig, och den stereotypen som finns på alla gym som faktiskt försöker påkalla så mycket uppmärksamhet som möjligt. Där jag tränar är det några stycken som faktiskt är så pass irriterande att man får ont i öronen då de ska smälla ner hantlarna i stället. Mycket patetiskt men jag säger inget då det inte riktigt känns som att det värt att hålla på och bråka om det.

Power
2007-09-04, 10:06
Precis....
Varför släppa dem ner i golvet bara för att man kan? Fast ibland finns det tillfällen då man verkligen inte orkar tänka som om golvet var gjort av glas. Då åker de ner oberoende om man vill eller inte!

Nej, brukar inte släppa vikterna, om jag inte måste.

Piranha
2007-09-04, 10:09
Nej aldrig.

Såvida jag inte kör mark på flak.

kelk
2007-09-04, 10:13
Nej, inte medvetet. På flak är jg dock inte lika aktsam

chidde
2007-09-04, 10:55
chidde.. Troligen har han inte kolo. Varför gick du inte fram och sa allt det där till honom istället....

för att jag väger 50 kg irl och 150 kg på kolozzeum fattar du väl!! :D

chidde
2007-09-04, 10:56
Släppte han dem helt eller ?
FÖr när man kör ibland är man ju så trött att man inte orkar hålla emot stenhårt hela vägen ner så det dunsar till lite extra. Men han släppte alltså ner det från slutläget ner till startlaget ?

det var inte det, utan att släppte dem från toppläget :(
det var liksom inte pang, utan det var PAAAAAANG!!!!!!

Noodles
2007-09-04, 10:57
Nej. Varje gång en hantel är nära att falla sönder förbannar jag de som gör det.

chidde
2007-09-04, 11:03
jag kan förstå er som kör t ex hantelpress med tunga vikter, det är kanske lättare att släppa vikterna i golvet än att lägga dem på bröstet, försöka komma upp och lägga dem på knäna och sen lägga tillbaka dem på stället lugnt och fint. marklyft och diverse tunga övningar också då t ex greppet släpper eller whatever, men det där var verkligen så att det dundrade i hela lokalen

i en maskin där man dessutom, oavsett tyngd kan hålla emot lite
så det där var pojkfasoner enligt mig

Yes
2007-09-04, 11:06
Att skramla lite hör till. Är det snygga tjejer i närheten försöker jag dock "stretcha hamstrings"...

damir_T
2007-09-04, 11:10
för att jag väger 50 kg irl och 150 kg på kolozzeum fattar du väl!! :D

Okej, jag tänte det.

TrasMannen
2007-09-04, 11:11
jag kan förstå er som kör t ex hantelpress med tunga vikter, det är kanske lättare att släppa vikterna i golvet än att lägga dem på bröstet, försöka komma upp och lägga dem på knäna och sen lägga tillbaka dem på stället lugnt och fint. marklyft och diverse tunga övningar också då t ex greppet släpper eller whatever, men det där var verkligen så att det dundrade i hela lokalen

i en maskin där man dessutom, oavsett tyngd kan hålla emot lite
så det där var pojkfasoner enligt mig

Tycker det borde vara ok att släppa vikterna när man kör väldigt tunga vikter i hantelpressen, men det är det ändå inte.

Yucko
2007-09-04, 11:14
Ju mer det smäller och lever om desto mer hardcore är det. Så det tror fan det att man försöker leva om!

chidde
2007-09-04, 11:35
Okej, jag tänte det.

å andra sidan är det inte heller mitt jobb att göra det heller, de som jobbar där som ska säga till om det ska sägas till öht. anser inte att vanliga gymbesökare ska gå runt och leka gympolis och se till att folk inte slänger vikter, hänger tillbaka dem osv

jag kan t ex störa mig på folk som spottar loskor, snus och slänger fimpar på gatan också men inte går jag fram till dem och säger vad man bör göra och inte göra. do you feel me?

hultman
2007-09-04, 11:41
Nej, det brukar jag inte. Undantaget är iofs om hantlarna är för tunga för att lyftas upp när man ligger slutkörd i hantelpress.

Whistler
2007-09-04, 11:58
Värst av allt är hantelstället på JSK i Jönköping. Metallhantlar mot metallställ och folk mer eller mindre kastar hantlarna på plats. Jag och en besökare till på gymmet började faktiskt använda öronproppar där inne, dels för att musiken var för hög men mest för att folk skramlar så. Kan ursäkta att SL-grabbarna skramlar lite när de maxar sina marklyft, för det låter lite t o m när jag marklyfter mina bebisvikter. Tycker dock det är löjligt att köra bicepscurl och kasta ifrån sig stången när man är klar.

Davil
2007-09-04, 14:23
Det finns några på gymmet jag tränar som tamefan alltid slänger ner sina ~40Kgs hantlar efter sina hantelpressar. Det stör mig lite.

Hockeyplayer
2007-09-04, 14:30
Ibland orkar jag inte hålla emot på nervägen när hantlarna ska ner från t.ex. hantelpress, så då blir det ett litet dunk i golvet.

Fatalist
2007-09-04, 14:58
Ibland orkar jag inte hålla emot på nervägen när hantlarna ska ner från t.ex. hantelpress, så då blir det ett litet dunk i golvet.

Kanske dax att sänka vikten då, såvida du inte hantelpressar 90kg+ ;)

Metal_boy_
2007-09-04, 15:38
Tränar jag tungt med fria vikter så kan jag inte alltid tänka på att lägga ner vikterna försiktigt för att inte störa nån annan. Känner jag att jag kan dra en rep till men inte hålla emot den på tillbakavägen, så gör jag hellre det än att inte köra den där sista som jag skulle klarat. Det är matta under och den ligger inte bara där för skoj skull. Tål man det inte bör man kanske gå till biblioteket istället. Men jag slänger inte saker i golvet för att det är roligt

jakke
2007-09-04, 15:43
Tränar jag tungt med fria vikter så kan jag inte alltid tänka på att lägga ner vikterna försiktigt för att inte störa nån annan. Känner jag att jag kan dra en rep till men inte hålla emot den på tillbakavägen, så gör jag hellre det än att inte köra den där sista som jag skulle klarat. Det är matta under och den ligger inte bara där för skoj skull. Tål man det inte bör man kanske gå till biblioteket istället. Men jag slänger inte saker i golvet för att det är roligt

Nej men för att ett par svindyra hantlar ska gå sönder?

Krampus
2007-09-04, 15:56
I´m Richy Bruch. Lol.

Metal_boy_
2007-09-04, 15:56
Nej men för att ett par svindyra hantlar ska gå sönder?

Går inte sönder om det är bra grejer.

mystic[-_-]
2007-09-04, 15:59
Efter jag värmt upp rotator med 3 kg hantlarna kastar jag dem i spegeln bara för att visa att det var lätt!

Slartibartfast
2007-09-04, 16:01
Aldrig kastat eller släppt en vikt någonsin.

Guybrush
2007-09-04, 16:05
Naturligtvis försöker man släppa vikterna så lugnt som möjligt! Det är väl helt ok att slamra lite i ett gym, men att slänga saker omkring sig och låta som en gorilla är bara tragiskt.

Personligen tycker jag att det är värre med vrålare. Man får god lust att börja veva! Idioter!

Lepras
2007-09-04, 16:15
;2497293']Efter jag värmt upp rotator med 3 kg hantlarna kastar jag dem i spegeln bara för att visa att det var lätt!

:laugh: :D

Hantlar slänger ja aldrig..Viktskivor släpper ja ofta från knähöjd,pallar inte böja mig ner om dom ska stå mot en vägg eller ligga på golvet osv..samma sak gäller i maskiner,,om det är sista reppet,kan det smälla lite,men släpper aldtrig med flit....blabla bdjfjffkd jag är hungrig..

Jorgen
2007-09-04, 16:24
Går inte sönder om det är bra grejer.

Jo, det gör dom.
Och hantlar är inga billiga saker att köpa nya.

agazza
2007-09-04, 16:25
Vi hade en idrotts inriktad utbildning på vårat gymnasium och jämt när dom tränade samtidigt som andra så kollade dom sig alltid omkring och var det inte tillräckligt med folk som kollade på dom lyfte dom bara upp en hantel eller vikt från golvet och kastade den i golvet igen...

mangemani
2007-09-04, 16:31
jag slänger aldrig vikterna,jag tränar kontrolerat men ändå så pass tungt så att det duger.

finns folk på gymmet som lastar på tok för mycket vikter(tom en nybörjare kan se att lyftet kommer att gå åt helvete) och orkar inte hålla emot vikterna på vägen tillbaks och brakar då ner vikterna i golvet medans dom skriker och frustar och tror att dom gör rätt....har sagt till ett antal(mitt jobb),men det finns ett "special" fall som knappt får upp vikterna och som verkligen slänger vikterna i golvet,har varit på honom 2 ggr nu och han fortsätter...1 vänlig tillsägning,1 lite argare och 1,tja,det finns inge mer tillsägningar,gör han det igen ryker kortet.

Arf Pingvin
2007-09-04, 16:41
Skulle vilja dumpa stången efter styrkevändningar(på flaket) men det dånade i hela lokalen så jag undvek det. Ny lokal nu med betonggolv och nya flak på väg, får se om jag vågar göra det då.

Klart som fan att man inte slänger hantlar m.m. i golvet.

skaparn
2007-09-04, 17:01
Bara på lyftarflaket.

Och en gång vill jag minnas att du även släppte dig själv. Jag blev lite rädd då eftersom jag satt just bakom. Tyngdlyftning är hårdkärna.

Själv släpper jag bara stången när jag kör bänk för att studsen mot revbenen ska hjälpa mig på uppvägen.

petah
2007-09-04, 17:25
Släpper aldrig vikter med flit, händer att man dunsar ner lite hårt under marklyft o rakmark osv tex. Tränar i en lokal anpassad för släppning av vikter dock, även om de inte vill att man gör det för mycket.

Händer att man råkar klånka lite när man kör nån maskin men jag försöker låta bli.

petah
2007-09-04, 17:26
Själv släpper jag bara stången när jag kör bänk för att studsen mot revbenen ska hjälpa mig på uppvägen.

+1 *flex*

NiXPhoenix
2007-09-04, 17:29
Nej, jag brukar inte, men det händer ibland.

När jag kör skullcrushers till exempel (den har många namn, men den där övningen för triceps när man ligger på en bänk och kör en curlstång/hantlar bakom huvudet) så släpper jag nästan alltid hantlarna i golvet när jag är klar och befinner mig längst ner i banan.
Men jag lägger då å andra sidan alltid en tjockare röd matta vid slutet på bänken som hantlarna kan droppa ner på, och så är jag nästan alltid där det är den vanliga tunna svarta mattan på golvet.

Las
2007-09-04, 18:20
Nej, skulle aldrig göra det för jag vill inte träna med trasiga hantlar. Det enda är att man ibland kan det låta till lite mycket när jag kör benpress. Men försöker undvika det så mycket som möjligt både för andra som tränar så ljudnivån blir bra, och för att jag vill inte på helt onödigt sätt förstöra utrustning.

mini
2007-09-04, 18:21
Det händer. Syns man inte måste man få låta.

Whistler
2007-09-04, 19:00
Vrålande är en heeeelt annan sak, det har ju med kraftansamlingsförmåga att göra. Fråga vilken kampsportare eller styrkelyftare som helst om man inte får mer tryck genom ett skrik/vrål/stön/pust i den konc... excent... eh... jobbiga fasen.

Skramla med vikter är dock förkastligt (no pun).

rosisbägen
2007-09-04, 19:03
ofc

Rahf
2007-09-04, 19:06
Samma som Kaffetrollaren. Bara på flaket och med päronvikter.

Baha
2007-09-04, 19:14
släpper aldrig, inte ens på flaket. aldrig tyckt det behövts

en del e för jävliga dock släpper o slänger o vrålar, man kan typ bli hörselskadad av o träna i n'rheten

Pingu
2007-09-04, 20:58
Jag slänger aldrig vikterna, hur tungt jag än kör

Metal_boy_
2007-09-04, 21:26
Jo, det gör dom.
Och hantlar är inga billiga saker att köpa nya.

Är det bra grejor går dom inte sönder. Jag har tränat på ett 70-talsgym ala Arnold-style. Dom hantlarna har varit med om mycket kan jag lova dig. Sen att en del gym prioriterar utseende på dom framför kvalitet är ju inte mitt problem.

Absinteh
2007-09-04, 21:35

Word up.

Jorgen
2007-09-05, 04:40
Är det bra grejor går dom inte sönder. Jag har tränat på ett 70-talsgym ala Arnold-style. Dom hantlarna har varit med om mycket kan jag lova dig. Sen att en del gym prioriterar utseende på dom framför kvalitet är ju inte mitt problem.

Jo, det gör dom. Såvida dom inte är helgjutna så går dom sönder om man slänger med dom.

Doris
2007-09-05, 04:53
På failureset på marklyft så kan det dunsa i golvet, men jag undviker metall vikter dom låter ju så fördjävligt, ibland så e man helt utmattad också efter man kört tex sittande rodd i maskin o så släpper man ner vikterna lite fort då låter det, men man släpper ju inte hela handtaget, aja lite skrammel ska man fan kunna tåla annars kan man fan hålla sig borta från gymmet.

Animalistic
2007-09-05, 05:52
På failureset på marklyft så kan det dunsa i golvet, men jag undviker metall vikter dom låter ju så fördjävligt, ibland så e man helt utmattad också efter man kört tex sittande rodd i maskin o så släpper man ner vikterna lite fort då låter det, men man släpper ju inte hela handtaget, aja lite skrammel ska man fan kunna tåla annars kan man fan hålla sig borta från gymmet.

håller med dig !!!

skaparn
2007-09-05, 06:52
Jo, det gör dom. Såvida dom inte är helgjutna så går dom sönder om man slänger med dom.

Mmmm, helgjutna. Det borde fler gym ha. Sedan jag sett Unbelievable så kommer sådana alltid representera hardcore för mig.

Olof
2007-09-05, 07:45
Själv slänger jag bara omkring medicinbollar! :)

Stoltz
2007-09-05, 08:58
Inte så länge jag har kontroll, men om något går fel så släpper jag fort som fan hellre än att få någon skada pga mitt dåliga utförande :D

Men i normala fall, Nej. Det är jobbigt när man måste hoppa åt sidan för att inte få fötterna krossade.

vsson
2007-09-05, 11:03
Nja det har väl hänt, men mest för att jag är trött och har dålig teknik. Försöker att undvika det då jag har "ömtåliga" öron.

RassK
2007-09-05, 12:46
Det är inget jävla bibliotek. Det är ett gym.
Accept it or gtfo.

Erik__
2007-09-05, 12:52
i marklyft, på flaket, med gummivikter då.

MrKashchei
2007-09-05, 13:54
Jag ser inte vitsen med att släppa/kasta vikterna. Det känns som att styrkan i den excentriska fasen i förhållande till den koncentriska fasen är undermålig om man inte kan hantera vikterna. Annat kan ju vara att man har lite dåligt psyke som säger "hoppsan nu tar det emot, bäst jag släpper". Eller kanske får man en kick av tron på att andra imponeras?

Ryska_raketen
2007-09-05, 14:16
Beror på. Har man tryck i bitarna så tro fan att man vill uppmärksamhet för`t!!

Pez
2007-09-05, 14:37
Precis - det krävs inte mycket för att hantlarna ska bli skeva och halvrassliga så det stör.
Jag har tidvis labbat med rätt ok vikter på hantlarna i bröstpress (runtish 60kg) och det har aldrig varit några problem med att sätta sig upp med dom i knät/på bröstet. Att kasta dom åt sidorna ser jag snarare som en skaderisk - för både mig och andra.
Att skramla i maskiner och liknande känns, imho, mest som nåt fjolårs-kalvarna sysslar med.
Mmmm, helgjutna. Det borde fler gym ha. Sedan jag sett Unbelievable så kommer sådana alltid representera hardcore för mig.
Men helgjutna brukar komma i 40kg och uppåt, så det är ändå inget för dig Lance. ;)
Beror på. Har man tryck i bitarna så tro fan att man vill uppmärksamhet för`t!!
Ja, såklart.
[Gym-filosofi]Om ingen ser mig lyfta 200 i marken.. har jag då lyft det?[/Gym-filosofi] :D

jwzrd
2007-09-05, 15:08
Oftast är det päron som slänger fikonhantlarna i golvet efter ett hårt set bicepscurl med polarna. Nödvändigt?

HoppeR
2007-09-05, 15:20
Släpper vikterna någon gång måste man ju göra..
(dåligt skämt.. )
Slänger dem dock aldrig. Även om man är lite sugen på att köra biceps-curl ala Ricky Bruch ibland. :devil:

Lillgrabben
2007-09-05, 15:27
Det finns inget värre än de som kastar ner hantlar i golvet.

Det är nog inte kapabla att förstå att hantlarna går sönder & att det kostar pengar att reparera dem - pengar som kunde användas till annat trevligt.

Visst - alla kan misslyckas & råka tappa en hantel eller stång, men det är uppenbart att många tycker det är sååå otroligt häftigt att slänga omkring utrustningen så att det skramlar.

Metal_boy_
2007-09-05, 16:18

Då är dom så gamla och äckliga att man får både hiv och hepatit av att ta i dom ändå, så då byter man dom ändå ;)

Dessutom så säger instruktören på gymet att det är ok att släppa skiten om man inte orkar, så då ligger det inget problem där ändå ifall dom skulle gå sönder. Så där jag tränar spelar det ingen roll.

jwzrd
2007-09-05, 16:24
Och en gång vill jag minnas att du även släppte dig själv. Jag blev lite rädd då eftersom jag satt just bakom. Tyngdlyftning är hårdkärna.

Att riskera livet är alltid ok och coolt.

Yankeee
2007-09-05, 17:08
Ja.

hahavaffan
2007-09-05, 17:10
Efter sista, sista repetitionen av tung hantelpress är det skönt att låta hantlarna falla till golvet istället för att man ska ta i för kung och fosterland och häva sig upp och allt det där.

mangemani
2007-09-05, 17:24
får bilden utav ivan drago i rocky 4 där han bara släpper ner stången i marken när jag läser vissas inlägg här.

Lillgrabben
2007-09-05, 17:31
Efter sista, sista repetitionen av tung hantelpress är det skönt att låta hantlarna falla till golvet istället för att man ska ta i för kung och fosterland och häva sig upp och allt det där.

Orkar du inte resa dig upp med hantlarna efter avklarat set kanske du skulle börja med en annan idrott?

Allan
2007-09-05, 17:42
Nej, jag har tränat på ProGym och då vänjer man sig raskt av med sånt

Erik__
2007-09-05, 17:47
i marklyft, på flaket, med gummivikter då.

ska kanske tillägga att jag far dit vid 10tiden på kvällen så det är tomt, för folk har kommit fram och klagat *gah!* *gah!*

och inte sådär toksläppa, men kan inte säga att jag håller emot särskilt mycket på nervägen.

Metal_boy_
2007-09-05, 17:49
Nej, jag har tränat på ProGym och då vänjer man sig raskt av med sånt

Lokalen var tom? :D

Allan
2007-09-05, 17:51
Lokalen var tom? :D

Nicke spöade folk som släppte hantlarna i golvet. Jag kan räkna upp ett antal gym - Pro, Delta, Fairing, Handen m fl - där man kan se fram mot avstängning om man envisas med att släppa hantlarna i backen.

bubbe
2007-09-05, 17:54
Gummivikterna med TL stång brukar gå rakt ner i golvet från raka armar över huvudet. Nu låter det iofs förhållandevis rätt lite om det. Hantlar aldrig, inte heller brukar jag släppa hissmagasin utan hålla emot på vägen ner.