handdator

Visa fullständig version : Vad ska man odla?

FreCKo
2007-09-03, 18:18
Om två-tre veckor så kommer jag och min tjej flytta ut till en förort söder om sthlm till en mysig liten etta på bottenvåningen. Uteplats ingår, med två ganska stora rabatter. Eftersom jag tycker att det är onödigt att bara ha två tomma jordplättar/gräsplättar så känner jag mig lite hurtig och tänker odla något. Inget avancerat, men något mataktigt som man faktiskt har lite NYTTA AV!

Det fanns ju en tråd här på forumet om att odla chili, men det gör man nog inte utomhus... Och min fantasi sträcker sig bara till kryddor *whistle*

Så, förslag? Utrymmet jag kommer odla på är MAX 2x3m, men det är en sån här jordplätt på vardera sida av uteplatsen, så man kan göra JÄTTEMYCKET saker :D

regus
2007-09-03, 18:20
Gurka.

XroW
2007-09-03, 18:22
Det är lagligt att odla Paeoniflorum i sverige, Skörda bara inte växten då kan farbror blå komma och tycka till ;)

FreCKo
2007-09-03, 18:24
Gurka.

Hum... Var fan en rätt bra idé! Eller är det svårt att odla?

Det är lagligt att odla Paeoniflorum i sverige, Skörda bara inte växten då kan farbror blå komma och tycka till ;)

Inga såna saker, jag ska fan kunna njuta av min skörd, inte sitta och odla cannabis på bakgården :Virro

Deceiver85
2007-09-03, 18:28
Fyra minuter från trådstart innan ett "odla gräs"-skämt nämndes...tsss, men jag antar att du bad om det FreCKo.

Odla grönsaker?

egge
2007-09-03, 18:30
HALLON!!!!!*drool*

regus
2007-09-03, 18:32
Hum... Var fan en rätt bra idé! Eller är det svårt att odla?

Andrahands information; Tål rätt mycket, får mycket skörd.

Motorbreath
2007-09-03, 18:34
Gräslök, rabarber, vinbär

Deceiver85
2007-09-03, 18:34
HALLON!!!!!*drool*
+1 på det, eventuellt svarta vinbär

Rex
2007-09-03, 18:37
Selleri, extremt gott.

dared
2007-09-03, 18:46
Fyra minuter från trådstart innan ett "odla gräs"-skämt nämndes

Vaddå skämt? :naughty:

Dumleman
2007-09-03, 18:53
NEJ inte hallon! Vilda hallon är ljusår godare än trädgårdshallon dessutom får man leta länge efter ett värre och mera svårdödat ogräs! Dessutom ger de inte speciellt mycket bär med tanke på hur stor busken kommer att bli. Hellre amerikanska blåbär (större än svenska vilda blåbär), jordgubbar sen lite grönsaker förslagsvis plocksallad.

Cilia
2007-09-03, 18:56
örter, tomat, sallad, bär är gott det skulle jag ha med

lite fina växter (blommor) roligt att blanda färger.

edit
en fråga bara
varför flyttar man från Vasastan ut till en förort även om ettan är mysig?

Zakath
2007-09-03, 18:58
Chili går att ha ute på sommaren, vissa sorter kan också överleva vintern om de är mycket skyddade.

Men jag tycker att du ska odla kryddor, det är väldigt trevligt att ha färska kryddor att tillgå (chili är en krydda också iof :P).

Tomat, chili, kryddväxter, ätliga blommor, grönsaker.

De flesta saker som går att använda/äta överlever dock inte vintern eller så är de ettåriga. Men det kanske inte är något krav att de ska göra?

Edit: Bärbuskar som Cilia nämnde är en utmärkt idé!

FreCKo
2007-09-03, 19:13
örter, tomat, sallad, bär är gott det skulle jag ha med

lite fina växter (blommor) roligt att blanda färger.

edit
en fråga bara
varför flyttar man från Vasastan ut till en förort även om ettan är mysig?

jag bor hemma nu, that's why :D

Tack btw för alla tipsen! Ska nog köra en lite mer grönsaksorienterad plätt och en mer för frukt...

LadyInsane
2007-09-03, 19:17
Jag råkade läsa "olla".....tänkte direktera dig vidare till Angel.....:D

lectris
2007-09-03, 19:17
Sockerärter!!!! *drool* *drool*

FreCKo
2007-09-03, 19:18
Jag råkade läsa "olla".....tänkte direktera dig vidare till Angel.....:D

Ptja, Sami har ju flytt sthlm så... *grr*

XroW
2007-09-03, 19:22
Inga såna saker, jag ska fan kunna njuta av min skörd, inte sitta och odla cannabis på bakgården :Virro

Fyra minuter från trådstart innan ett "odla gräs"-skämt nämndes...tsss, men jag antar att du bad om det FreCKo.

Aaah mina oallmänbildade, Det är olagligt att odla "gräs" så kan ju inte varit det jag menade, Paeoniflorum på latin men på svenska opiumvallmo.
Det är däremot lagligt att odla fram!! Även fast det nog inte finns någon poäng med det men ni har ju iaf lärt er nått nytt :D

*kissass* suckers!

FreCKo
2007-09-03, 19:27
Aaah mina oallmänbildade, Det är olagligt att odla "gräs" så kan ju inte varit det jag menade, Paeoniflorum på latin men på svenska opiumvallmo.
Det är däremot lagligt att odla fram!! Även fast det nog inte finns någon poäng med det men ni har ju iaf lärt er nått nytt :D

*kissass* suckers!

och då till följdfrågan: Varför odla något jag inte får skörda? :MrT:

dared
2007-09-03, 19:38

Det är tufft att göra saker man inte får.

akAn
2007-09-03, 20:12

de flesta papaver somniferum är en vackra blommor, men om du vill kunna skörda det du odlar så är det väl fel växt.

akAn
2007-09-03, 20:21
ändrade från singular till plural och glömde att ta bort "en"

mela
2007-09-03, 20:22
POTATIS! Vad är bättre en färskpotatis *dregel*