Visa fullständig version : Uppkörningen närmar sig
Jag har gjort teorin och halkbanan och nu är det sista steget kvar, nämligen att köra upp men vart fasen är bästa stället att göra detta på? Jag bor i sthlm men har inget emot att åka lite utanför om det kan bidra till en lättare uppkörning. Vart bör man köra upp skulle vara kul att sätta den på första försöket.
Berätta vart ni körde upp och hur det gick.
Kan tillägga att jag gått 10 körlektioner på körskola samt kört som privatist.
Mvh/Spawn
flenders
2007-09-02, 13:08
Jag körde upp i en annan stad än där jag själv bor eftersom jag var tillsammans med en tjej då jag höll på att ta körkortet och nästan bodde hos henne kändes det som. Fördelen med att köra upp där var att det var inte jättemånga filer, inte så mycket trafik och så. Nackdelen var att jag inte kände till området/staden lika bra som min egen.
Så fördelar kan beskrivas att du kan välja en lite mindre stad att köra upp i, då får du mindre trafik att hålla koll på och anpassa dig efter. Det är mindre filer, så det blir mindre byte av fil. Den enda verkligen nackdelen är att du inte känner till vägarna så du kan inte förlita dig på alla vägskyltar/hastigheter du har inlärd.
Jag körde upp i en annan stad än där jag själv bor eftersom jag var tillsammans med en tjej då jag höll på att ta körkortet och nästan bodde hos henne kändes det som. Fördelen med att köra upp där var att det var inte jättemånga filer, inte så mycket trafik och så. Nackdelen var att jag inte kände till området/staden lika bra som min egen.
Så fördelar kan beskrivas att du kan välja en lite mindre stad att köra upp i, då får du mindre trafik att hålla koll på och anpassa dig efter. Det är mindre filer, så det blir mindre byte av fil. Den enda verkligen nackdelen är att du inte känner till vägarna så du kan inte förlita dig på alla vägskyltar/hastigheter du har inlärd.
Okey bra info men det är unjefär de för och nackdelar jag tänkt igenom men tänkte lite mer på vart det är bra/lätt? Finns det statestik på vart flest klarar sig på första försöket osv.?
Fredriiik
2007-09-02, 13:23
ja körde upp i jakobsberg. hyffsat lätt runda. en del rondeller, motorvägspåfårt, avfart ja du vet allt som finns där i krokarna. men för mig va de lätt.
första försöket och privatist å de gick galant :)
så jakan kan ja rekommendera.
NiXPhoenix
2007-09-02, 13:31
Okey bra info men det är unjefär de för och nackdelar jag tänkt igenom men tänkte lite mer på vart det är bra/lätt? Finns det statestik på vart flest klarar sig på första försöket osv.?
Det finns statistik på vägverkets hemsida, dock bara för de stora orterna.
De ställen som har riktigt bra uppklarningsprocent är ofta småorter i Norrland och dessa finns inte med officiellt på VV.
Har du inte vana från nåt av områdena där de har uppkörningar i Stockholm?
SJJ Johan
2007-09-02, 13:34
ring sista minuten på de ställen du kan tänka dig köra upp. det är svårt att få tid men det gäller att vara ihärdig. det tog mig ungefär tre veckor att få tid, men det kan det vara värt om man får körkortet.
Ha uppkörning på samma ställe som du har övningskört med körskolan.
Prova jakobsberg, där bor jag och det är inga direkt svåra vägar. Betydligt lättare än att köra upp i Sumpan/Solna där jag körde.
blekfet2
2007-09-02, 13:44
lika lätt överallt såvida man kan köra bil.
NiXPhoenix
2007-09-02, 13:48
Prova jakobsberg, där bor jag och det är inga direkt svåra vägar. Betydligt lättare än att köra upp i Sumpan/Solna där jag körde.
Det där är lite värmande att läsa för en som mig som sumpat uppkörningen i Solna tre gånger. ;) Nu blir det snart Norrland.
Burträsk är ett bra ställe att köra upp i norrland :)
Det där är lite värmande att läsa för en som mig som sumpat uppkörningen i Solna tre gånger. ;) Nu blir det snart Norrland.
Samma här, jag kuggade tre gånger i sumpan, men till sist gick det bra. Uppkörningar är fan inte min grej. :)
Jag har dock inte kört upp själv i Jakobsberg så jag vet inte säkert, men rent logiskt borde det vara lättare då jakan inte direkt har svåra vägar.
NiXPhoenix
2007-09-02, 14:06
Burträsk är ett bra ställe att köra upp i norrland :)
Ah, ja det låter som en riktigt liten ort i varje fall. Jag har dock bokat intensivkurs i Arjeplog, hoppas bara det inte är snö/slask redan i första delen i Oktober, det vore lite trist. Varierar väl antar jag.
Samma här, jag kuggade tre gånger i sumpan, men till sist gick det bra. Uppkörningar är fan inte min grej. :)
Jag har dock inte kört upp själv i Jakobsberg så jag vet inte säkert, men rent logiskt borde det vara lättare då jakan inte direkt har svåra vägar.
Fjärde-försöket-klubben. :thumbup: Hoppas jag kan joina den.
Finns det statestik på vart flest klarar sig på första försöket osv.?
Stod i tidningen får några månader sedan (BLT då).
Find and thou shall seek!
Scratch89
2007-09-02, 14:27
Jag körde upp i Skövde, fast jag fick underkänt, men inte på grund av att jag körde dåligt, inte kunde vägarna eller mängden trafik, utan snarare för att jag var så fett nervös.
Ett stort tips är att TITTA DIG OMKRING ÖVERDRIVET MYCKET, för det verkar vara en stor del i uppkörningen.
Vad var det ni kuggade på då?
Jag körde upp i Skövde, fast jag fick underkänt, men inte på grund av att jag körde dåligt, inte kunde vägarna eller mängden trafik, utan snarare för att jag var så fett nervös.
Ett stort tips är att TITTA DIG OMKRING ÖVERDRIVET MYCKET, för det verkar vara en stor del i uppkörningen.
Men du måste ju ha gjort något fel väl?
Scratch89
2007-09-02, 14:34
Vad var det ni kuggade på då?
Jag tittade mig inte tillräckligt mycket om, även fast jag visste att det inte kom några bilar från något håll (i rondeller och korsningar, t.ex). Han menade att man skulle titta "bara för att", även fast jag sökte igenom alla vägar innan jag åkte in i korsningen/rondellen. Jag ansåg att man då bara tappade fokus på dit man skulle osv. Kanske inte så bra att tjafsa med sin uppkörningslärare. :D
Spawn: var bor du i sthlm? jag bor väldigt nära sollentuna, gick i skolan där osv, så man lärde sig områdena utantill liksom när man sen övningskörde där. och man kan köra upp i sollentuna också och då var det guld värt att ha åkt runt där så mkt så man kände sig bekväm på vägarna.. tipset är isåfall helt enkelt att köra upp i det område du kan bäst, även om det är väldigt lite du kan om det området. och så ska du spela som om du är jagad av ngn, dvs kolla i speglarna hela tiden. var 6e sek kan du kolla i backspegeln t.ex ;). när du svänger kollar du först backspegeln, sen sidospegeln, sen blinkar du åt det håll du vill svänga osv..
Jag körde också upp i Sollentuna och klarade dessutom på första försöket (yay!) Mitt tips är att köra så mycket som möjligt där du ska köra upp, och träna parkering på ALLA parkeringsplatser utanför vägverket, så du vet precis där du ska placera bilen för att parkera när du har kört upp färdigt. Var inte rädd för att ta omtag och placera bilen rätt om du kommer fel.
Det som nästan garanterat kommer med på uppkörningen:
Yttre (+/eller) inre visitering
Rondellkörning
Backa runt ett hörn
Påfart/avfart motorväg
Backa runt hörn är också värt att träna på, speciellt med att lära sig avstånd från bilens bak till olika avståndspunker, jag blev tex ombedd att backa runt ett hörn och stanna 1m från en lyktstolpe.
Träna både yttre och inre visitering.
Som någon redan har sagt, bilda ett mönster för dina spegelsblickar. Överdriv ALLT. Det ska synas vart du tittar. Backspegel -> högerspegel -> backspegel -> vänsterspegel -> backspegel -> osv, minst 1 ggr/10 sek. När du ska svänga, titta extra noga på den eventuella cykelvägen som brukar korsa vägbanan.
Och till sist, kör så mycket du bara kan, och när du kör upp.. glöm inte att a n d a s. ;) Ta tillfälle och småprata lite med din uppkörare, det brukar lugna ner en lite när man sitter där och händerna skakar av nervositet, haha!
good luck :thumbup:
Jag håller inte alls med, jag körde med den stilen på några "låtsasuppkörningar" med körskolan och då klagade de som fan på att det inte kändes naturligt, bla bla bla, bara massa subjektivt klagande och inget på vad det verkligen var jag gjorde för fel.
Sen på uppkörningen så "spelade" jag bara lugn som att jag hade all koll i världen, kollade mig inte särskilt mycket bakom nacken, inga ryckiga rörelser, det gick jättebra, inga anmärkningar alls. Man får inte glömma att de man kör upp med bara är människor, de dömer inte objektivt, utan subjektivt, så se till så att de känner sig trygga så är det en enorm fördel.
Scratch89
2007-09-02, 16:59
Jag håller inte alls med, jag körde med den stilen på några "låtsasuppkörningar" med körskolan och då klagade de som fan på att det inte kändes naturligt, bla bla bla, bara massa subjektivt klagande och inget på vad det verkligen var jag gjorde för fel.
Sen på uppkörningen så "spelade" jag bara lugn som att jag hade all koll i världen, kollade mig inte särskilt mycket bakom nacken, inga ryckiga rörelser, det gick jättebra, inga anmärkningar alls. Man får inte glömma att de man kör upp med bara är människor, de dömer inte objektivt, utan subjektivt, så se till så att de känner sig trygga så är det en enorm fördel.
Fast... jag gjorde exakt som dig på min uppkörning och kuggade pga detta. Det kanske är olika från lärare till lärare och sådär. Min åsikt är att det borde sitta fler i bilen, helt tre stycken. Alla lägger vikt på sina saker, och det borde vara en helhetsbedömning av alla tre som ligger för grunden.
Fast... jag gjorde exakt som dig på min uppkörning och kuggade pga detta. Det kanske är olika från lärare till lärare och sådär. Min åsikt är att det borde sitta fler i bilen, helt tre stycken. Alla lägger vikt på sina saker, och det borde vara en helhetsbedömning av alla tre som ligger för grunden.
Vad var det du gjorde sa du? Blev du kuggad för att du verkade lugn och självsäker i din körning?
Håller med om att det hade varit bättre med 3 stycken, mycket bättre.
Jag körde upp i Sollentuna och klarade på första försöket.
Det viktiga är att man är säker i sin körstil och att man tar det LUNGT! Försök att inte bli stressad av det hela utan se det som om du är ute och kör med en vanlig passagerare. Och om du nu råkar gör ett misstag, säg det. -"Oj, nu glömde jag blinka ut ur rondellen, det var inte så bra." osv osv.
Det är mina tankar om uppkörningen.. =)
Scratch89
2007-09-02, 18:46
Vad var det du gjorde sa du? Blev du kuggad för att du verkade lugn och självsäker i din körning?
Håller med om att det hade varit bättre med 3 stycken, mycket bättre.
Jag blev kuggad för att jag inte tittade mig omkring som en idiot, även fast jag visste att det inte kom någon. (Jag hade tittat typ 100 meter innan, och såg alla mötande vägar och filer som mynnade ut i den kommande korsningen/rondellen)
Jag blev kuggad för att jag inte tittade mig omkring som en idiot, även fast jag visste att det inte kom någon. (Jag hade tittat typ 100 meter innan, och såg alla mötande vägar och filer som mynnade ut i den kommande korsningen/rondellen)
Sånt suger. :(
Och hur ska inspektören veta att du inte gör på samma sätt varje gång du kommer till en korsning/cirkulationsplats? Uppkörningen går ut på att visa att man faktiskt vet hur man beter sig i olika trafiksituationer, vilka speglar man ska kolla i och så vidare, även om det kanske inte är helt nödvändigt i just din korsning.
Men köra bil kunde du, bara inte köra upp??
Och när du var fett nervös så körde du bra?
Vilka konstiga slutsatser ni drar?
Inte konstigt att så många oerfarna är inblandade i olyckor när man tycker att man kör så bra fast man uppenbarligen inte gör det för just dom omständigheterna ska inte räknas med.
Jag körde upp i Bromma. Fick köra ut mot Drottningholm och runt där. Det var inga problem alls. Men jag var också nervös innan och under. Tror alla är det.
Men köra bil kunde du, bara inte köra upp??
Ja i princip, blev sjukt nervös under uppkörningen och gjorde småfel jag normalt aldrig skulle missa på.
Varför är du så skeptisk? Var inte direkt frontalkrockar jag kuggade på.
piraten99
2007-09-03, 11:48
jag har uppkörning snart!
dom jävlarna på vägverket ska få sig en omgång de sent ska glömma!
ett tips när du kör upp. kolla speglarna! höger, bak, vänster, fram upprepa hela tiden
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.