Visa fullständig version : Sätta en skärm i standby?
Sätta en skärm i standby?
Har en stor crt kopplad till min laptop.
På den brukar jag kolla film och så, men när jag gör det, vill jag ofta släcka skärmen på laptopen. Dock släcks den inte när jag drar igen locket, utan den ligger igång (blir jäkligt varmt också).
Så frågan är ifall det finns ett smidigt sätt att sätta skärmen i standby, utan att påverka den externa skärmen.
Har CRT som "förlängt" skrivbord.
rememberence
2007-09-01, 22:17
Hur funkar det att slänga igen skärmen på bärbara bara sådär, går den ner i "sparläge"?
Jag har valt att den inte ska gå in i sparläge när locket stängs (kan bara välja mellan; stänga, spar, vilo). Väljer man "Gör inget" så ligger skärmen igång och det blir svinvarmt...
Men om du under energialternativ väljer att stänga av skärmen efter X antal minuter, slocknar den externa skärmen också då? *screwy*
Annars är ju det ett alternativ!
Smidigast är väl att ha en snabbknapp så du fippla från dual view till använda external crt som primära skärm. Annars när du stänger locket så slockna LCD skärmen, det som bli varm är hårddisken som snurrar när du titta på film.
Smidigast är väl att ha en snabbknapp så du fippla från dual view till använda external crt som primära skärm. Annars när du stänger locket så slockna LCD skärmen, det som bli varm är hårddisken som snurrar när du titta på film.Svar nej, skärmen är igång, eller så fälls en massor av dioder fram runt om hela skärmen och skapar ett ljussken när locket slängs igen.
Men om du under energialternativ väljer att stänga av skärmen efter X antal minuter, slocknar den externa skärmen också då? *screwy*
Annars är ju det ett alternativ!Yepp.
NiXPhoenix
2007-09-02, 13:53
Inte för att det här hjälper så mycket (alls) men som Prankie säger är det till största delen själva datorn som drar ström och alstrar värme, inte skärmen.
Det är inte möjligt att köra skärmsläckare på bara en skärm? Isåfall kan du ju köra en som är mest svart. Men antar att det inte går. :( Annars, kör ett svart skrivbordsunderlägg! då blir det inte så mycket ljus från den bärbara.
Inte för att det här hjälper så mycket (alls) men som Prankie säger är det till största delen själva datorn som drar ström och alstrar värme, inte skärmen.
Det är inte möjligt att köra skärmsläckare på bara en skärm? Isåfall kan du ju köra en som är mest svart. Men antar att det inte går. :( Annars, kör ett svart skrivbordsunderlägg! då blir det inte så mycket ljus från den bärbara.Nä, det är klart, inte skärmen som ensam alstrar värmen, men, skärmen fungerar som en mössa.
Datorn blir i alla fall stekhet i det läget och då det är inte bara dåligt för datorn, utan det är också jobbigt, då fläktarna drar igång på full rulle då.
NiXPhoenix
2007-09-02, 14:56
Nä, det är klart, inte skärmen som ensam alstrar värmen, men, skärmen fungerar som en mössa.
Datorn blir i alla fall stekhet i det läget och då det är inte bara dåligt för datorn, utan det är också jobbigt, då fläktarna drar igång på full rulle då.
Det är en ful lösning, men testa svart bakgrund (skrivbordsunderlägg t ex, eller ta upp ett bildprogram), sen lägger du nåt tyg över skärmen (uppfälld givetvis) och störs inte av ljusskenet. :)
En t-shirt kanske, testa lite olika saker.
Det är en ful lösning, men testa svart bakgrund (skrivbordsunderlägg t ex, eller ta upp ett bildprogram), sen lägger du nåt tyg över skärmen (uppfälld givetvis) och störs inte av ljusskenet. :)
En t-shirt kanske, testa lite olika saker.Faktiskt något som testats redan, lägger skärmen fullt utfälld sedan en kudde över.
Fast inte världens bästa för skärmen att stå igång hela tiden heller, redan lyckats bränna ut den en gång, så får väl börja tänka lite på hur jag använder den nu för tiden.
Just nu väljer jag under egenskaper varje gång att den ska vara inaktiv, men det är lite smådrygt att göra varje gång - man är kanske för bekväm...
Faktiskt något som testats redan, lägger skärmen fullt utfälld sedan en kudde över.
Fast inte världens bästa för skärmen att stå igång hela tiden heller, redan lyckats bränna ut den en gång, så får väl börja tänka lite på hur jag använder den nu för tiden.
Just nu väljer jag under egenskaper varje gång att den ska vara inaktiv, men det är lite smådrygt att göra varje gång - man är kanske för bekväm...
Du kan ju växla mellan skärmar med Alt+F5. Vilken som skall vara primär medans den andra inte är på.
Så kör jag med min externa crt på min laptop.
Du kan ju växla mellan skärmar med Alt+F5. Vilken som skall vara primär medans den andra inte är på.
Så kör jag med min externa crt på min laptop.Har också sådan Fn funktion, dock är det inget som går att använda då man har expanderat skrivbord.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.