handdator

Visa fullständig version : Tips på sporter.

-Niklas-
2007-09-01, 20:18
Flyttade för en månad sen till en ny stad (jönköping) och känner att jag behöver bli lite mer aktiv än bara gymtränandet, något att kombinera det med.
Är 21 år och spelat fotboll senaste 15 åren med la nyligen av med det då jag skulle behöva byta lag.

Behöver lite tips på sporter som man kan hoppa in i som nybörjare, gärna sporter där man kan börja från grunden. Eller lätt kommer in i det.
Funderat lite på kampsport men finns ju ganska många olika varianter av det med.

tiiiips :confused: :confused:

sunkan
2007-09-01, 20:30
Jönköping har ju annars en väldigt bra klubb med många bra styrkelyftare.

nr16
2007-09-01, 20:39
Innebandy, JIK
Hockey HV71
Fotboll, J-södra
Handboll, Hallby

-Niklas-
2007-09-01, 20:47
Jönköping har ju annars en väldigt bra klubb med många bra styrkelyftare.
Är itne speciellt stark så tror inte styrkelyft redigt passar min kropp.

Innebandy, JIK
Hockey HV71
Fotboll, J-södra
Handboll, Hallby
Lite väl bra lag, spelat i div2 som bäst. Vill ha något man inte behöver satsa helhjärtat på utan mer något roligt.

nr16
2007-09-01, 20:48
Det finns ALLTID b-lag som du kan spela i och där behöver man inte va seriös

daja
2007-09-01, 21:00
Om HV hade haft ett b-lag tror jag att det hade varit en smula kul att se en 21-årig nybörjare dyka upp på träningen, alla nr16:s förslag är ju mer eller mindre elitklubbar, förstår inte hur han tänker där ens, hur ofta dyker det upp en kille på 21 som aldrig förut testat på sporten ens och bara glider in i ett lag?
Jag tycker du borde satsa på antingen korpen, eller spela med jobbarpolarna. Racketsporter är annars grymt kul och ger bra motion samt lätt att komma igång med bara man har en jämnbra eller aning bättre kompis att spela med.
Ta några tennislektioner tex eller börja med squash alt. badminton som knappast kräver några lektioner för att komma igång.

Om det inte ska vara bollsporter borde ju boxning/kampsport vara perfekt, bra träning och inte ovanligt med nybörjare i din ålder.

machine gun
2007-09-01, 21:03
Vet inte vad det finns för kampsportsklubbar i Jönköping, men sök på http://www.kampsport.se/klubbguide/ För det mesta brukar man få provträna och då kan du ju testa några olika stilar och känna efter om det är nåt för dig.

Annars finns ju alla möjliga sporter, som t.ex. klättring, löpning, orientering, längdskidor (kanske lite ont om snö i Jönköping iofs), simning osv osv.

Rahf
2007-09-01, 21:21
Capoeira om det finns nån bra mestre i Jönköping.

Tricket au batido härstammar från Capoeira.

joriice
2007-09-01, 21:22
Taekwondo (ITF, vad jag vet) är en bra sport, som ger vighet, uthållighet, koordination, styrka (hur mkt går att disskutera) det hjälper dig även att fokusera.

Det är till för alla, oavsett ålder.

Du är på din egen nivå, och kan därför inte anses som "dålig" eftersom du jobbar dig uppåt genom bältesgrader.

Kom ihåg att det ingår mönster, alltså "uppvisningar" med attacker och försvarskombinationer utförd i en viss ordning.

Så det är inte bara "sparka o slå"-sport, utan kräver rätt mkt utav ditt psyke.

jag "pausade" med sporten i våras för jag ville koncentrera mig på styrketräningen, jag kommer nog gå tillbaka och öva på lite av varje, för det är rätt kul om du tränar i rätt klubb. :)

-Niklas-
2007-09-01, 21:31
thx, många bra förslag. Ganska inne på på Taekwondo om de funkar bra för en nybörjare.

machine gun
2007-09-01, 21:34
thx, många bra förslag. Ganska inne på på Taekwondo om de funkar bra för en nybörjare.

Jag tränade Taekwondo WTF en termin och på den klubben jag tränade på var det iaf många som var över 20 som gick i nybörjargrupperna. Man börjar ju med alla tekniken från början, så man behöver inga förkunskaper.

(att jag bara tränade en termin hade inget med sporten att göra, höll på med kickboxning, men hade skadat axeln och ville testa en sport med mer bentekniker)

Frantic
2007-09-01, 21:35

It sure does. När jag började så hade vi allt från små knubbiga ungar till 50-åriga gubbar som inte kunde sparka högre än sina knän med. Grymt kul sport där du som sagt blir vig och får bra kroppskontroll! Ge det ett försök :thumbup:

Alfred Nobel
2007-09-01, 21:47
Golf <3

gibfel
2007-09-01, 21:52
Innebandy, JIK
Hockey HV71
Fotboll, J-södra
Handboll, Hallby

Sen när kan man hoppa in i ett hockeylag om man är fotbollsspelare? Ganska svårt om man inte har riktigt bra koll på skridskorna;)

skaparn
2007-09-01, 22:36
Sen när kan man hoppa in i ett hockeylag om man är fotbollsspelare? Ganska svårt om man inte har riktigt bra koll på skridskorna;)

I HV71 verkar ju vem som helst platsa ändå, så det ska nog funka med en gammal avdankad fotbollspelare.

gibfel
2007-09-01, 22:38
I HV71 verkar ju vem som helst platsa ändå, så det ska nog funka med en gammal avdankad fotbollspelare.

Där har du en poäng:D

Jax
2007-09-01, 22:43
Kampsport finns det diverse av i Jönne, bland annat Capoeira som nämdes tidigare i tråden. En polare som höll på med det verkade nöjd med tränaren i alla fall.

Fotboll om du är sugen på det igen ska inte vara några problem att hitta lag till. Finns på flera olika nivåer. Samma sak med innebandy och flera andra bollsporter även om jag inte har lika stor koll där.

För konditionsidrotter finns bland annat IKHP som är en stor och bra klubb med ordentligt utbud.

Dykning finns även om det kanske klassas mer som aktivitet och inte sport.

Är du student så finns någon form av skolförening som har en drös med aktiviteter.

Kort sagt, det finns ganska mycket om man är beredd att leta. Frågan är vad du är sugen på?

gibfel
2007-09-01, 22:45
Vilka här inne klassar GOLF som en sport eller mer som en hobby? Jag har svårt att välja själv :S ???

Hobbes
2007-09-01, 22:47
Behöver lite tips på sporter som man kan hoppa in i som nybörjare, gärna sporter där man kan börja från grunden. Eller lätt kommer in i det.

Klättring stämmer väl in på din önskan.

http://www.jonkopingsklatterklubb.nu/

De tar 795 kronor för en grundkurs, såkallad toprepskurs. Detta innebär att du har grundläggande kunskap för att på ett säkert sätt klättra och säkra klättrare inomhus.

Det är min rekommendation, som själv började klättra vid 31 års ålder*flex* .

Alfred Nobel
2007-09-01, 23:09
Vilka här inne klassar GOLF som en sport eller mer som en hobby? Jag har svårt att välja själv :S ???

Det vi ägnar vår tid åt här i livet är oftast intressen (Undantag finns självklart, tex skolan) i någon form och om du klassar det som en hobby eller sport är upp till dig.

Fast Golf, där stora internationella tävlingar arrangeras och stora prissummor utdelas, hamnar automatiskt inom kategorin sport och inte hobby, i min mening. För mig är en hobby att samla på bildäck, resa runt jorden, springa i kloaker, bygga med lego, måla modellflygplan etc.

Oftast accosierar man sport med lagspel och ja, det golf är inviduellt, men uteslut inte de ur sportvinkeln. Det visas ju på sporten @ tv!

Olsson
2007-09-02, 00:34
Mountainbike :)

krellik
2007-09-02, 00:39
BJJ (alltså brasse jujutsu) är bra skit och finns i Jönköping. Det är väldigt kul just för att man får "brottas" med motstånd istället för att hålla på med en massa inåtvänt flum. Det är väldigt anpasningsbart till -alla- typer av kroppsbygnader. Väldigt tekniskt och kan vara skonsamt och säkert ifall man kör med bra folk.

Finns kickboxning i jönköpning med. Mitt tips är att testa dom två klubbarna, det är beprövade stilar som "funkar".

Whistler
2007-09-02, 03:46
Som en del andra redan nämnt så finns det bra med kampsport i Jönköping.

Kolla upp Kampsportsalliansen vid Rosenlund, de har träningar i kickboxning, traditionell ju-jutsu, sport-ju-jutsu, krav maga och aikido. I lokalerna bredvid (Ungdomens Hus) ligger judo-klubbens dojo där man träna Judo, men de samsas även med BJJ-klubben som tränar brasiliansk jiu-jitsu och vale tudo.

Samtliga kan vara värda att testa på, och det är nu du ska göra det. Det är i början av terminen och jag skulle tro att samtliga klubbar låter dig testa på gratis en eller två gånger per stil för att känna om du hittar rätt.

Sport-jujutsun är väl så komplett det kan bli om du är ute efter varierande träning, de har även tränare i Europa-eliten, så där snackar vi kvalitét, liksom på BJJ-klubben.

Squirrel
2007-09-02, 13:11
Vet inte om det finns, men ITG (http://youtube.com/watch?v=H_rcy4bu6jw) är alltid kul.

nr16
2007-09-02, 15:31
Om HV hade haft ett b-lag tror jag att det hade varit en smula kul att se en 21-årig nybörjare dyka upp på träningen, alla nr16:s förslag är ju mer eller mindre elitklubbar, förstår inte hur han tänker där ens, hur ofta dyker det upp en kille på 21 som aldrig förut testat på sporten ens och bara glider in i ett lag?
Jag tycker du borde satsa på antingen korpen, eller spela med jobbarpolarna. Racketsporter är annars grymt kul och ger bra motion samt lätt att komma igång med bara man har en jämnbra eller aning bättre kompis att spela med.
Ta några tennislektioner tex eller börja med squash alt. badminton som knappast kräver några lektioner för att komma igång.

Om det inte ska vara bollsporter borde ju boxning/kampsport vara perfekt, bra träning och inte ovanligt med nybörjare i din ålder.

Jo, men alla vi som har varit pojar har förmodligen spelat alla dessa sporter på fritiden? Kanske inte hockey men dom andra är jag ganska säker på att han har utövat förr, mer eller mindre seriöst....

MacGyver
2007-09-02, 16:09

Såvitt jag vet så finns det bara en "klubb" (eller snarare företag) i JKPG för Taekwondo och dom är ganska dyra och riktar sig främst till familjer. Förutom ovan nämnda kampsporter så finns även kyokushin karate i Huskvarna http://www.huskvarna-karate.se/

Echoone
2007-09-02, 16:54
För mig är en hobby att samla på bildäck antar att det måste vara en hobby inom en väldigt sluten krets :laugh:

krellik
2007-09-03, 13:10
Jag fick dåliga vibbar som satans när jag såg nån mc-dojo aktig reklam för taekwando i just jönköping. Jag kan ju ha fel men det verkade av dess sida vara ett av de skarpaste mc-dojo exempel jag sett i lilla Sverige.

Whistler
2007-09-03, 13:29
Jag fick dåliga vibbar som satans när jag såg nån mc-dojo aktig reklam för taekwando i just jönköping. Jag kan ju ha fel men det verkade av dess sida vara ett av de skarpaste mc-dojo exempel jag sett i lilla Sverige.

Jepp, jag har också fått den känslan. Det är inte lika mycket en förening dit man kan gå för att lära sig något kul idrottsligt, som det är ett företag där man köper in sig.