handdator

Visa fullständig version : Teknik: S-video -> scart =svartvitt?

Handcuff
2007-09-01, 18:14
Pluggade i min nya mediaspelare idag..använde en s-video till scart kontakt mellan spelaren och tv´n. Funkade bra. Har tre scartuttag bak på min tv (panasonic) och provade sedan att flytta efter scarten till AV2 eftersom jag kör min DVD i AV1....då blev det svartvitt!! Och även när jag byter tillbaka till AV1 så blire svartvitt *gah!*

Pluggar jag i dvd´n = färg
Kör jag med vanlig videokabel (gul) på framsidan av tv´n = färg

Alltså..har jag pajjat mediaspelarens s-video ut...eller har kabeln pajjat? *gah!*

hahavaffan
2007-09-01, 18:23
Det är för att den förmodligen får fel PAL, eller möjligen en NTSC-signal. Kolla i inställningarna för tv-outen i datorn, och ställ den på PAL-B. Fortfarande fel så byt bara kontakt med dvdn och den.

Eller: Högerklicka på skrivbordet --> Egenskaper --> Inställningar --> Avancerat --> GeForce 7800GT --> nView-Skärminställningar --> Högerklicka på den sekundära skärmen (TV'n) --> Välj TV-format --> Avancerad... --> Ställ om från S-video till Komposit, eller tvärt om så ska det nog lösa sig ska du se.

Handcuff
2007-09-01, 18:36
men de funka ju innan :( Sen vare bara svartvitt mitt i allt när jag höll på å fippla me kablarna...

Är ingen dator heller. Det är en fristående mediaspelare. Ska ändå kolla settings..

Handcuff
2007-09-01, 19:02
Vilket skämt....bläddrade runt bland alla AV-lägen å flyttade runt scarten lite....i tredje scartjacket i läge "AV4s" så blev det färg :Virro