handdator

Visa fullständig version : Vad göra åt knakande parkettgolv?

Officer
2007-08-30, 08:41
Jag har precis köpt en lägenhet som har ett par små områden i parkettgolvet som knakar när man står/går på det.
Ett särskilt irriterande ställe är den punkt som råkar ligga precis under min sängs vänstra nedre fot, och det knarrar så fort man rör på sig.

Finns det något enkelt jag kan göra för att minska/ta bort knarret utan att behöva riva upp golvet och sånt Martin Timell-tjafs? Typ hälla på någon sorts olja eller något.
Golvet är ett par år gammalt och väldigt fräscht i övrigt.

Snafu
2007-08-30, 08:43
Lägg en större platta och sen täck över den med en matta eller nåt -kan hjälpa. (McGyver).

Gabber
2007-08-30, 08:49
Har samma problem, flera kvadrat i linje har rest sig och det knakar så mycket att man är rädd att gå där då ungarna somnat.

Jag tar gärna emot tips också, men min lär nog inte gå att rädda.

backflash
2007-08-30, 08:58
deffa?

*cupid*

:D

Breakmedown
2007-08-30, 10:23
Förmodligen beror det på att:
A) parketten ligger kloss an väggen och får inget utrymme att röra sig vilket gjort att parketten rest sig
B) dåligt underarbete, t.ex. ojämn och otillräcklig flytspackling som gör att skiten sviktar.

I båda fallen är det nog enklast att helt enkelt bryta upp, göra rätt, lägga om. Tyvärr....:)

Officer
2007-08-30, 10:27
I båda fallen är det nog enklast att helt enkelt bryta upp, göra rätt, lägga om. Tyvärr....-....

Det var inte riktigt det svaret jag vill ha :(

Snafu
2007-08-30, 10:34
Jag blir alltid så avis när folk som Breakmedown kan diagnosticera såna här grejjer. Det är ju ubermanligt att kunna göra det med renoveringsgrejjer och bilar.

Gabber
2007-08-30, 10:54
Förmodligen beror det på att:
A) parketten ligger kloss an väggen och får inget utrymme att röra sig vilket gjort att parketten rest sig
B) dåligt underarbete, t.ex. ojämn och otillräcklig flytspackling som gör att skiten sviktar.

I båda fallen är det nog enklast att helt enkelt bryta upp, göra rätt, lägga om. Tyvärr....:)

Jag har kommit fram till det också och provat att hugga av småbitar hela raden där det ligger emot, men jag råkade ta fel vägg så det hjälpte inte.

Ska prova andra sidan innan jag river skiten,

Mashik
2007-08-30, 12:32
Kontrollera eller lyssna efter var golvbjälkarna går nära det knarrande stället. Borra ett litet hål och sätt en skruv som håller parketten fast i golvbjälken. Täck sedan skruven med en liten bit träbit av samma träsort och färg som golvet.

Lite väl mycket Martin Timell-tjafs, men du blir torligtivis av med ljudet i alla.

Gabber
2007-08-30, 12:40
Kontrollera eller lyssna efter var golvbjälkarna går nära det knarrande stället. Borra ett litet hål och sätt en skruv som håller parketten fast i golvbjälken. Täck sedan skruven med en liten bit träbit av samma träsort och färg som golvet.

Lite väl mycket Martin Timell-tjafs, men du blir torligtivis av med ljudet i alla.

det funkar endast om man har träparkett, alltså bottenlagret måste vara av tjockare variant om det ska fungera. vilket jag inte har såklart.

Empe
2007-08-30, 15:19
Oftast är det väl inte parketten i sig som knakar, utan reglarna under som sviktar p.g.a otillräcklig klossning eller liknande. Riv upp, klossa om, lägg på.

Pdaddy
2007-08-30, 17:16
Sluta odla lök i vardagsrummet mannen :D !!!!

M

Allan
2007-08-30, 17:57
Oftast är det väl inte parketten i sig som knakar, utan reglarna under som sviktar p.g.a otillräcklig klossning eller liknande. Riv upp, klossa om, lägg på.

Man lägger inte parkett på reglar. Förmodligen är det som beskrevs ovan, den ligger för tätt mot vägg, ingen rörelsemån, vilket gör att den rest sig. Riv sockeln och gör om.

Ignatius72
2007-08-30, 18:37
Man lägger inte parkett på reglar. Förmodligen är det som beskrevs ovan, den ligger för tätt mot vägg, ingen rörelsemån, vilket gör att den rest sig. Riv sockeln och gör om.

Visst kan man lägga 22mm parkett på reglar? Om inte annat så har jag då sett det, på ett flertal ställen.

Allan
2007-08-30, 18:56
Visst kan man lägga 22mm parkett på reglar? Om inte annat så har jag då sett det, på ett flertal ställen.

Fribärande golv lägger man på reglar, ja. Men jag har en känsla av att det inte är ett sånt golv AP har

Ignatius72
2007-08-30, 19:00
Fribärande golv lägger man på reglar, ja. Men jag har en känsla av att det inte är ett sånt golv AP har

Utifrån beskrivningen så är det med största sannolikhet så att han inte har parketten på reglar. men det var inte det du skrev. Du skrev att man inte gör det, det är en annan sak. Hälsningar från ordmärkaren:D

Mr Zero
2007-08-30, 19:03

Jodå visst är det så.
Har aldrig sett det göras nuförtiden men på 70-80 talet gjordes det så.

Tuniz
2007-08-30, 20:48
bor du i lägenhet? då ligger det säkert på en betongplatta (och imellan en plastmatta från 70-talet :D )

Låter som dom inte lämnat tillräckligt med rum runtom parketten så den buktar upp lite där den knakar.

är det så kan man skruva ner det partiet med en skruv och dölja skruven. Vore dock taskigt om det fortsätter knaka på ett annat ställe...

Byt plats på sängen? lägg en matta under för att minska ljudet från knakandet? Detta kan du ju börja med iallafall

Officer
2007-09-11, 21:25
Ja jag bor i lägenhet. Byggt på 60-talet.
Tack för alla svaren. jag börjar bli galen på ljudet. Funderar starkt på borra/skruva in skruv-metoden.

Frågan är vart jag ska borra, hur djupt - och ska jag trycka i en plugg och skruv eller hur ska jag göra exakt? Hur många skruvar ? Räcker en? Osv.

Tuniz
2007-09-11, 21:36
Ja jag bor i lägenhet. Byggt på 60-talet.
Tack för alla svaren. jag börjar bli galen på ljudet. Funderar starkt på borra/skruva in skruv-metoden.

Frågan är vart jag ska borra, hur djupt - och ska jag trycka i en plugg och skruv eller hur ska jag göra exakt? Hur många skruvar ? Räcker en? Osv.

Har du tur räcker det kanske bara med 1. Är det en betongplatta golvet ligger på kan du förborra genom parketten med ett träborr, sen byta till ett betongborr och gå ner 2-3 cm i betongen (inte för djupt, då petar du bara ner pluggen för djupt), peta i en plugg och skruva i en skruv med stort huvud.
Använd en sån där skruvfräs så du får ner hela huvudet i parketten så det inte sticker upp och täck skruven med "faketrä på tub" :D

EDIT: borra i mitten av det knarrande området

Officer
2007-09-11, 21:39
Har du tur räcker det kanske bara med 1. Är det en betongplatta golvet ligger på kan du förborra genom parketten med ett träborr, sen byta till ett betongborr och gå ner 2-3 cm i betongen (inte för djupt, då petar du bara ner pluggen för djupt), peta i en plugg och skruva i en skruv med stort huvud.
Använd en sån där skruvfräs så du får ner hela huvudet i parketten så det inte sticker upp och täck skruven med "faketrä på tub" :D

EDIT: borra i mitten av det knarrande området

Thanks
Ska försöka våga testa. Det värsta somn kan hända är att jag får ett fult tomt skithål mitt i parketten men va fan :D
Men om det inte skulle räcka med 1 skruv.. Dock att jag hör att det hjälpt lite iallafall - ska jag då borra in en till bara? Vart isåfall? Precis bredvid?

internethjälten
2007-09-11, 21:45
Har du gjort som Allan samt någon annan föreslog att ta bort golvlisterna och kolla om parketten ligger kloss mot väggen? Att borra ett hål i parkettgolvet känna inte rätt :-/

Jag är inte 100% säker på det men jag har för mig att jag såg en golvläggare som såga bort ett par mm bakom en golvlist med en specialsåg. Någon annan inom byggsvängen som kan bekräfta?

Maharadja
2007-09-11, 22:47
När vi renoverade hade vi iallafall ett mjukt isoleringsunderlag under parketten. Golvet e helt ljudlöst nu! :)

Officer
2007-10-08, 10:21
Jag borrade ett hål i golvet under en liten matta (som råkar vara ett av ställena som det knarrar i hos mig) och till min förskräckelse så var det SAND under golvet och inte betong. Jag kan alltså inte skruva fast skiten mot underlaget.

Jag hällde ut lite vanlig träolja inatt och smörjde in det och torkade bort i morse men det löste naturligtvis inte knarret. Har läst lite om att man kan gnida in potatismjöl där det knarrar så brukar det lösa sig. Jag har bara testat med vanlig vetemjöl men jag kanske ska prova med potatismjöl?

Erfarenheter, någon?

(jag bara vägrar riva upp golvet eller riva bort lister o försöka mig på något Timell-tjafs som att såga osv osv... :cryout: )

/ÅNGEST

ArcTiC
2007-10-08, 12:09
sand? Låter som att det är uppreglat trots allt (Betong, sand ovanpå, reglar, golv.) ...eller?
Hur tjockt är sandlagret?

Officer
2007-10-08, 12:12
sand? Låter som att det är uppreglat trots allt (Betong, sand ovanpå, reglar, golv.) ...eller?
Hur tjockt är sandlagret?

Ja du inte vet jag hur det är konstruerat där nere :D

Jag tryckte in en smal och ca 15-17 cm lång fil igenom det borrade hålet (parketten var kanske ca 2 cm tjockt) och trots att jag tryckte in hela filen så nuddade jag inget botten i sanden.

Bolio
2007-10-08, 13:06
Merhaba AP-bey.

Jag har exakt samma problem som du, så även jag är tacksam för hjälp!

Officer
2007-10-08, 15:00
Merhaba AP-bey.

Jag har exakt samma problem som du, så även jag är tacksam för hjälp!

Merhaba!

Det är fan ett riktigt problem för mig nu med knarrande parkettgolv. Det stör mig något så enormt så jag ligger och tänker på det och tänker på det när jag tränar på gymet osv osv. Nu jävlar ska det smöras in potatismjöl. Jag återkommer med rapport.

Bolio
2007-10-08, 15:06
Haha, good luck. :)

Jag hatar också det. Min lägenhet känns fett fashionabel och fin, men golvet i vardagsrummet driver mig till vansinne. Hur mycket kostar det att byta golv och lägga nytt rätt bra och fint golv på cirka 25 kvm, om en firma gör allt jobb åt en? Jag är helt inkompetent.

Micke-s
2007-10-08, 15:22
sand e ett vanligt avvägnings matrial, prova att fylla upp med mer sand eller limma skitet.. om man har otur så har sanden rört på sig under tiden man har lagt golvet eller så har det gåttvidare någon annanstans. men om du vill gå den läta vägen borra ett litet hål typ 6mm sen fyll på med polyorutan-lim ( ett skummande lim som limmar allt ( även händer och dylikt). så få inte skitet på dej ..

Micke-s
2007-10-08, 15:24
Har du gjort som Allan samt någon annan föreslog att ta bort golvlisterna och kolla om parketten ligger kloss mot väggen? Att borra ett hål i parkettgolvet känna inte rätt :-/

Jag är inte 100% säker på det men jag har för mig att jag såg en golvläggare som såga bort ett par mm bakom en golvlist med en specialsåg. Någon annan inom byggsvängen som kan bekräfta?

sågen heter fien multimaste.. guds grymmaste uppfining http://www.multimaster.nu/ ... underlättar hela min arbetsdag :hbang: :hbang:

Officer
2007-10-08, 15:25
sand e ett vanligt avvägnings matrial, prova att fylla upp med mer sand eller limma skitet.. om man har otur så har sanden rört på sig under tiden man har lagt golvet eller så har det gåttvidare någon annanstans. men om du vill gå den läta vägen borra ett litet hål typ 6mm sen fyll på med polyorutan-lim ( ett skummande lim som limmar allt ( även händer och dylikt). så få inte skitet på dej ..

Självklart vill jag gå den lätta vägen :Virro

* Okej så hur exakt ska jag limma? Bara trycka in limmet genom hålet? Hur mycket lim? Vad exakt gör limmet då - limmar översta skiktet sand mot parketten? Det lär ju inte hjälpa något.

* Och ang. att fylla på med mer sand.. Hur gör man detta smidigast på ett litet område som knakar? Vad för typ av sand?

PS: sökte på polyorutan men hittade inget på google!

Micke-s
2007-10-08, 15:28

* Okej så hur exakt ska jag limma? Bara trycka in limmet genom hålet? Hur mycket lim? Vad exakt gör limmet då - limmar översta skiktet sand mot parketten? Det lär ju inte hjälpa något.

* Och ang. att fylla på med mer sand.. Hur gör man detta smidigast på ett litet område som knakar? Vad för typ av sand?

saken e att detta lim skummar som fan .. och då fyller du ut detta "tomrum" imellan sand/ parkett, ,, men bular parketten upp ??? . .så e det i största sanolikhet att det e överspännt ! . kolla då bakom listerna ifall den ligger an mot väggen.. isånna fall så får du såga. eller stämjärna av det. =) . ..

Micke-s
2007-10-08, 15:33
ifall du ska fylla mer sand så finns sand att köpa. det ska vara tvättat strandsand riktigt finkornigt.

länk till polurutanlim http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=20691308

Officer
2007-10-08, 15:36
saken e att detta lim skummar som fan .. och då fyller du ut detta "tomrum" imellan sand/ parkett, ,, men bular parketten upp ??? . .så e det i största sanolikhet att det e överspännt ! . kolla då bakom listerna ifall den ligger an mot väggen.. isånna fall så får du såga. eller stämjärna av det. =) . ..

Tack för svaren!

Lyckligtvis så bular inte parketten upp någonstans. Så jag slipper riva lister och såga m.m..
Jag ska genast köpa polurutanlim från Classe och limma in ett helt hav med lim där det knarrar!

Hur lång tid tror du det tar innan jag kan märka effekt av skumlimningen? Hur mycket ska jag spruta in per hål?

Micke-s
2007-10-08, 15:40
ta lite åt gången .. och duscha med lite vatten typ en sprayflaska med vatten eller något annat bara du får en fin "dimma" av vatten " det härdar limmet" .
men ta lite och prova dej fram.. det kanske inte funkar alls med kan ju alltid prova jag tror att det kan gå och det e sällan jag har fel ! =)

Micke-s
2007-10-08, 15:41
ifall det skummar ut så ta bort det innan det härdar för sen sitter det..
ps innehåller isocyanater, inte bra att andas in =P . .lycka till .

Officer
2007-10-08, 15:42
ta lite åt gången .. och duscha med lite vatten typ en sprayflaska med vatten eller något annat bara du får en fin "dimma" av vatten " det härdar limmet" .
men ta lite och prova dej fram.. det kanske inte funkar alls med kan ju alltid prova jag tror att det kan gå och det e sällan jag har fel ! =)

Tcak än en gång.
En sista detaljfråga..
jag trycker ner limburkens munstycke i det ca 6 mm stora hålet jag borrat ner.. Trycker in lite lim åt gången osv. Men när den väl börjar skumma - kommer den väl att täppa igen hålet starkt som fan, då kan jag ju inte spruta in mer?
Korkade frågor kanske men jag är lika händig som en kossa och vill inte göra mer fel än nödvändigt :D

Micke-s
2007-10-08, 15:47
fyll så att det kommer upp !. eller så kan du köpa en hål såg . och såga ett runt hål på 30mm så kan du ju se när du limmar. sen e det bara att stoppa tilbaka den biten du sågade upp..

du löser det säkert.

Officer
2007-10-08, 19:19
Sagt och gjort.. hällde i rätt mycket av limmet i två hål på olika ställen i vardagsrummet som knarrar. Det har gått ca 2 timmar nu men än har det inte blivit ett dugg bättre trots att det inte skummar upp något lim längre ur borrhålen. Fan vad irriterande. Tar det lång tid innan det är helt stenhårt-härdat? Jag hällde i tills det svällde över ur hålet (tog kanske 20 ml per hål).

Allan
2007-10-08, 19:21

Så varför ringde du inte då? Jag JOBBAR JU FÖR HELVETE NITTIO METER FRÅN DIN PORT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Officer
2007-10-08, 19:23
Så varför ringde du inte då? Jag JOBBAR JU FÖR HELVETE NITTIO METER FRÅN DIN PORT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Seriöst Allan du får svartjobba åt mig om du har tid i veckan nån kväll kanske?

Micke-s
2007-10-09, 15:35
Sagt och gjort.. hällde i rätt mycket av limmet i två hål på olika ställen i vardagsrummet som knarrar. Det har gått ca 2 timmar nu men än har det inte blivit ett dugg bättre trots att det inte skummar upp något lim längre ur borrhålen. Fan vad irriterande. Tar det lång tid innan det är helt stenhårt-härdat? Jag hällde i tills det svällde över ur hålet (tog kanske 20 ml per hål).

hmm .,. om inte det funkar så borra upp hålen igen och kör och köp fogskum. samma sak som polurutan limmet fasst detta skummar redan ifrån burken/sprayflaskan.. men detta e starka grejor . har du otur kan det kanske lyfta golvet . men jag tror att det ska gå..

Jense
2007-10-09, 16:37
flytspacklar man verkligen under träparkett? känns som det är limmat dit på billigaste sätt oftast.

Allan
2007-10-09, 20:13
flytspacklar man verkligen under träparkett? känns som det är limmat dit på billigaste sätt oftast.

Man gjuter plattan, eller lägger dit håldäck eller filigran. Det är en grov, ojämn yta som inte kan göras nånting på. Då antingen jämnar man av golvet med flytspackel, bygger nivellgolv eller lägger reglar. Så man flytspacklar inte under parketten - man lägger parketten på flytspacklet. Och man limmar helst inte dit parketten. Den läggs rörlig.
Kolla mer här (http://www.coop.se/upload/modul/coopse/vh-Inomhus/Lagga-laminat-parkett-och-tragolv.pdf)

SvenAn
2012-09-29, 20:32
Någon som har provat det där nya vita pulvret mot knarrande parkett som har kommit (se http://www.knarrkvitt.se)?

Cilia
2012-09-30, 14:54
Vilken fantastisk bump

ååhhh vad jag saknar Gabber. Undra hur det går för honom.

isato
2012-09-30, 14:58
Någon som har provat det där nya vita pulvret mot knarrande parkett som har kommit (se http://www.knarrkvitt.se)?

Vad jobbar du med?

Cilia
2012-09-30, 15:01
Det här är det bästa i annonsen
"Detta hjälper således mot knarr i själva parketten, vilket är vanligt, ej om knarret kommer från underliggande byggnadsmaterial. Under alla omständigheter värt att prova - eller bara ha som en rolig grej.

Hur tänkte dom här? Är det om man inte har något kul att göra en lördagkväll? Ska man då sprida ut lite pulver och skratta? Vad är det här för pulver eg? Är det KnarrVitt eller KnarkVit?