Visa fullständig version : Elöverkänsliga känner inte mobilstrålning
"Det är inte radiostrålning i sig som orsakar symtom hos elöverkänsliga. Det visar en ny brittisk studie.
Forskarna undersökte 44 personer som sade sig vara överkänsliga mot radiostrålning.
Under perioder på fem minuter exponerades försökspersonerna för strålning från GSM- och UMTS-basstationer. Försökspersonerna fick sina symtom. Men inte när mobilstrålningen var påslagen. Istället var sambandet mellan strålning och symtom slumpmässigt, både för GSM- och UMTS-signalerna.
En kontrollgrupp bestående av icke-elöverkänsliga var lika dåliga på att avgöra när mobilstrålningen var påslagen.
Resultatet stämmer enligt forskarna överens med tidigare liknande studier som gjorts.
Studien kan tankas hem från Internet.
3,1 procent av svenskarna säger sig vara allergiska eller överkänsliga mot elektriska eller magnetiska fält. Detta enligt en enkät från Socialstyrelsen år 1999. I Storbritannien är siffran 4 procent."
Källa: http://www.etn.se/index.php?option=com_content&task=view&id=22234&Itemid=126
Studien: http://www.ehponline.org/members/2007/10286/10286.pdf
Muskelbyggaren
2007-08-30, 07:10
Ge mig en studie som påvisar något "elöverkänsliga" reagerar på utöver det normala över huvud taget.
Ignatius72
2007-08-30, 07:17
Ge mig en studie som påvisar något "elöverkänsliga" reagerar på utöver det normala över huvud taget.
Funkar inte elöverkänslighet kan man alltid köra fibromyalgi alternativt utbränd. jag gillar de nya riktlinjerna, har man inte blivit frisk inom den vanliga läkarvården så får man söka sig till psykiatrin.
Scratch89
2007-08-30, 09:42
Det måste vara svårt att göra en "känns det nu?"-studie på hypokondriker. :D
Funkar inte elöverkänslighet kan man alltid köra fibromyalgi alternativt utbränd. jag gillar de nya riktlinjerna, har man inte blivit frisk inom den vanliga läkarvården så får man söka sig till psykiatrin.
Vad hände med "hysterisk"? Var inte det en folksjukdom för ännu längre tid sedan?
Det kan vara så att det finns personer på brädan som forskar på området som anser att flera av trådens skribenter gör bäst i att hålla brödf*ttan stängd. Puss :Virro
Scratch89
2007-08-30, 10:15
Det kan vara så att det finns personer på brädan som forskar på området som anser att flera av trådens skribenter gör bäst i att hålla brödf*ttan stängd. Puss :Virro
Puss. *cupid*
Vad har du att tillägga? Inga reflektioner?
Ignatius72
2007-08-30, 11:50
Då kanske personer på brädan som forskar om ämnet kan ge lite relevanta upplysningar i ämnet.
Liten Men Fet
2007-08-30, 11:58
Då kanske personer på brädan som forskar om ämnet kan ge lite relevanta upplysningar i ämnet.
Precis hittills verkar det ju som att folk är överkänsliga mot något men det är väldigt svårt att visa vad det är, inga studier som jag har sett har ju kunnat visa att det är just el. Det behöver ju inte visa att dom inte lider av nånting men uppenbarligen är det inte alla magnetfält eller strålningsdoser.
Elallergi/överkänslighet har ju rätt länge ansetts vara inbillning, men det är ju viktigt att verkligen under kontrollerade former undersöka fallet. Så man inte bara "tror" att det är föreställningar hos personerna.
Det beror på om den personen är intresserad av att hugga mun med dig. Gissningsvis inte.
Ignatius72
2007-08-30, 12:55
Det beror på om den personen är intresserad av att hugga mun med dig. Gissningsvis inte.
Då tackar jag för din medverkan. Det var ytterst informativt att höra att det finns folk som forskar på området. Det hade jag verkligen aldrig trott.:smash:
Fatalist
2007-08-30, 13:31
Kalla mig korkad, jag förstår inte vad du säger.
Menar du att det finns folk på brädan som forskar om elallergi som tar illa upp om man diskuterar det? :confused:
bertbert
2007-08-30, 14:28
Det måste vara svårt att göra en "känns det nu?"-studie på hypokondriker. :D
Elöverkänsliga är enligt er rent humbug?
Handcuff
2007-08-30, 14:30
Kalla mig korkad, jag förstår inte vad du säger.
Menar du att det finns folk på brädan som forskar om elallergi som tar illa upp om man diskuterar det? :confused:
Och att man då inte får ha åsikter i ämnet? Jag fattar då inte heller. För isåfall är det bara korkat att påpeka att medlemmar ska hålla käft. :Virro
Motorbreath
2007-08-30, 14:44
Fram tills att det går att bevisa är det i mina ögon psykiskt.
Liten Men Fet
2007-08-30, 15:04
Fram tills att det går att bevisa är det i mina ögon psykiskt.
Mmmm det lutar åt att jag tror på det med. Sen betyder ju inte det att det inte är en åkomma som man kan skratta åt. Psykiska besvär kanske kräver en annan behandlingsform än om det skulle vara allergi mot magnetfält.
Säg att en person upplever stark stress i sitt arbetsliv och personen förknippar stressen med elektroniska apparater som dator och mobiltelefon, då tror inte jag det är långsökt att misstänka att det kan leda till ett psykiskt tillstånd som resulterar i ett fysiskt illamående så fort man blir medveten om att det finns en dator eller mobil i närheten.
Det mänskliga psyket är komplicerat och att stress kan leda till fysikt illamående och panikkänslor är ingen hemlighet, jag har en tjejkompis som får utslag när hon blir stressad i en tentaperiod så varför skulle man inte kunna förknippa så stark stress med tex datorer att man får fysiska men av det? Då är det ju inte elallerig utan en psykisk åkomma som ska behandlas på ett annat sätt.
Sen är det ju inte lustigt att folk mår bättre om du flyttar ut i skogen och tar det lugnt..
bertbert
2007-08-30, 15:13
Jag känner en "påstått elöverkänslig".
Personen i fråga har tvingats säga upp sig från ett välbetalt jobb som vederbörande dessutom trivdes bra med och flytta ut i obygden. Han har sedan dess fört en mycket besvärlig tillvaro.
Jag har ingen aning om vad som orsakar hans problem, men att tro att det är humbug baserat på en gnällkärring på TV eller en enstaka studie tycker jag är mycket magstarkt.
Fatalist
2007-08-30, 15:17
Personen i fråga har tvingats säga upp sig från ett välbetalt jobb som vederbörande dessutom trivdes bra med och flytta ut i obygden. Han har sedan dess fört en mycket besvärlig tillvaro.
Jag har ingen aning om vad som orsakar hans problem, men att tro att det är humbug baserat på en gnällkärring på TV eller en enstaka studie tycker jag är mycket magstarkt.
Mycket konstigt. Hur artar sig symtomen när han kommer nära elförande föremål?
King Grub
2007-08-30, 15:26
Enligt studier från Karolinska Institutet manifesteras fysiska symptom, och man kan inte förkasta elallergi som inbillning.
Recently, a new category of persons, claiming to suffer from exposure to electromagnetic fields, has been described in the literature. In Sweden, electrohypersensitivity (EHS) is an officially fully recognized functional impairment (i.e., it is not regarded as a disease). Survey studies show that somewhere between 230,000-290,000 Swedish men and women report a variety of symptoms when being in contact with electromagnetic field (EMF) sources. The aim of our studies has been to investigate possible alterations, in the cellular and neuronal systems of these person' skin. As controls, age- and sex-matched persons, without any subjective or clinical symptoms or dermatological history, served. Immunohistochemistry using antisera to the previously characterized marker substances of interest has been utilized. In summary, it is evident from our preliminary data that various alterations are present in the electrohypersensitive person' skin. In view of recent epidemiological studies, pointing to a correlation between long-term exposure from power-frequent magnetic fields or microwaves and cancer, our data ought to be taken seriously and further analyzed.
Electromagn Biol Med. 2006;25(4):245-58. Department of Neuroscience, Karolinska Institute, The Experimental Dermatology Unit, Stockholm, Sweden.
bertbert
2007-08-30, 15:32
Mycket konstigt. Hur artar sig symtomen när han kommer nära elförande föremål?
Först en motfråga: exakt vad är det som är konstigt?
Personen drabbas av migränliknande huvudvärk och illamående.
rememberence
2007-08-30, 15:36
Enligt studier från Karolinska Institutet manifesteras fysiska symptom, och man kan inte förkasta elallergi som inbillning.
Finns det någon/något som visar på VAD det är som orsakar elkänsligheten?
Electromagn Biol Med. 2006;25(4):245-58. Department of Neuroscience, Karolinska Institute, The Experimental Dermatology Unit, Stockholm, Sweden.
Det märkliga är att den studien jag skrev om undersöker relativt kraftiga fält (jämför mobil med brödrost tex) och i liknande frekvensområden som tex en mikrovågsugn. Det finns liksom inget mer som på avstånd skulle kunna påverka en person än den elektromagnetsika strålning som en elektrisk apparat avger.
Ignatius72
2007-08-30, 16:54
Det finns iofs ingenting i den historien som säger att det finns eller inte finns människor som är elöverkänsliga. Det enda det säger är att individen har en besvärlig tillvaro.
Det finns ju olika sorters strålning också. Det är skillnad att ha en tranformatorstation i sovrummet eller en glödlampa på 40w. Det sägs ju att det är skillnad på 3G-master och GSM-master för att ta ytterligare ett exempel.
Summa summarum så gäller samma regler för fibromyalgi, utbrändhet (ordförande i utbrändas förening har varit sjukskriven i 16 år för det) och elöverkänslighet, dvs att det bör finnas någon form av dokumentation på att det överhuvudtaget existerar. Kanske lite starkare än att det inte kan uteslutas.
Det hade varit intressant att få veta mer helt enkelt.
Muskelbyggaren
2007-08-30, 17:12
Elöverkänsliga är enligt er rent humbug?
Vet för lite för att säga det, men upplys mig gärna. Det borde inte vara särskilt svårt att göra blindtester med ett antal elallergiker för att få klarhet i saken en gång för alla. Finns sådana studier?
Edit: Såg Grubs inlägg precis, intressant och tvärt emot vad jag trodde.
olle lindblad
2007-08-30, 17:20
Lägger in den här texten från vetenskap och folkbildning:
"Elöverkänslighet, elallergi. Från att inte alls ha förekommit har det på senare år blivit förhållandevis vanligt att människor säger sig känna av och ha obehag av elektriska fält. Ett vanligt förlopp är att man först anser sig känna av en viss typ av strålning (lysrör, bildskärmar, basstationer för mobiltelefoni) och att det sedan utvidgas till all strålning med upphov i elektriskt maskineri. Det rör sig om långvågig strålning där det saknas kända fysiologiska mekanismer som skulle göra den farlig, försåvitt inte intensiteten når termiska nivåer (dvs. man blir mikrad). Intensiteten från exempelvis en mobiltelefonmast är dock så låg att just detta är fullständigt uteslutet.
Ordet "strålning" är visserligen korrekt men en smula olyckligt valt, eftersom det kommit att starkt förknippas med radioaktiv alfa-, beta- och gammastrålning (där bara den sista är av elektromagnetisk natur och de båda första partikelstrålning) som onekligen är ohälsosam. Det är därför lätt att anta att all strålning med automatik är farlig, vilket alls inte är fallet.
Den elöverkänsliga tesen är inte primärt att man på lång sikt blir sjuk, utan att man direkt känner av strålning och kan avgöra om man är utsatt för den eller inte. Det är viktigt att göra skillnad mellan de effekter drabbade gör gällande att de känner av och skador komna av långvarig exponering. Det senare är en fråga om många år eller decennier, och även om inte heller sådan exponering tycks bevisat farlig är det i alla händelser en annan fråga.
Det experimentella läget är betydligt enklare då det handlar om den påstådda elallergiska effekten eftersom den är omedelbar. Det har gjorts otaliga försök, men i skrivande stund tycks ingen någonsin ha uppvisat förmåga att känna av den elektromagnetiska strålning det handlar om (viss osynlig elektromagnetisk strålning går att känna, företrädesvis då värmestrålning, men återigen - det är inte detta som frågan gäller). Det typiska experimentet är att försökspersonen placeras nära en elektrisk apparatur som hon inte kan se eller höra. Hon får sedan tala om när hon med hjälp av sina allergiska symtom uppfattar att den är av och på. Ingen har alltså upprepade gånger lyckats med det. Däremot har andra försök visat att symtomen är starkt korrelerade till när försökspersonen tror att fältet finns. Det förefaller alltså långsökt att besvären skulle ha något med elektriska fält att göra. Vad de beror på är inte helt klarlagt; och även om viss korrelation med allmänt dålig arbetsmiljö kan skönjas är det vanskligt att kategoriskt uttala sig om exakta orsaker på annat sätt än att de inte tycks elrelaterade.
Det är visserligen sant att elsanering (då man bygger om vissa rum för att skärma av dem elektromagnetiskt) ibland ger god effekt. Med anledning av ovan nämnda undersökningar kan man dock anta att det rör sig om en placeboeffekt, eller att arbetsmiljön också fått sig en allmän uppryckning när omgivningen totalrenoverats.
Det är synnerligen viktigt att påpeka att det inte finns någon anledning att tro att de drabbade bluffar eller är speciellt okunniga. Ingen förnekar att symtomen finns och att de drabbade har besvär och behöver hjälp. Det är dock högst tveksamt om någon blir hjälpt av att man av missriktad respekt kritiklöst accepterar de påstådda orsakerna till besvären. (DT)
Litt.:
* C.-J. Göthe, Folkvett 2/2000, s. 7-19.
* J. Malmquist, Läkartidningen 101(1-2), s. 64-73, 2004."
De visar iofs inte länkar till undersökningar.
Fatalist
2007-08-30, 17:25
Först en motfråga: exakt vad är det som är konstigt?
Personen drabbas av migränliknande huvudvärk och illamående.
Jag ifrågasätter inte elallergi, jag tycker bara att det är konstigt. Jag skulle vilja se en ordentligt utförd studie med blindtest och med en stor kontrollgrupp.
OK, då kan man alltså rimligtvis tänka sig (Obs! Jag påstår ej att detta är en sanning) att det handlar om ren placebo.
bertbert
2007-08-30, 17:30
Jag ifrågasätter inte elallergi, jag tycker bara att det är konstigt. Jag skulle vilja se en ordentligt utförd studie med blindtest och med en stor kontrollgrupp.
OK, då kan man alltså rimligtvis tänka sig (Obs! Jag påstår ej att detta är en sanning) att det handlar om ren placebo.
Ok bra, en god inställning! Blindtest och placebo är begrepp i min smak, eftersom man inte bara avfärdar det, utan undersöker det med vetenskapliga metoder.
Jag kan inte utesluta att personen i fråga är drabbad av placebo; jag har dock mycket svårt att tro det, då följerna av besvären (fysiska eller ej) är så oerhört stora.
Personen är civilingenjör inom elektroteknik - då är det ett märkligt öde att bli elallergisk.
Ignatius72
2007-08-30, 17:51
Personen är civilingenjör inom elektroteknik - då är det ett märkligt öde att bli elallergisk.
Eller kanske just därför. (med syftning till inlägget om arbetsklimat).
Fatalist
2007-08-30, 17:51
Ok bra, en god inställning! Blindtest och placebo är begrepp i min smak, eftersom man inte bara avfärdar det, utan undersöker det med vetenskapliga metoder.
Jag kan inte utesluta att personen i fråga är drabbad av placebo; jag har dock mycket svårt att tro det, då följerna av besvären (fysiska eller ej) är så oerhört stora.
Lagom ironiskt, om du ursäktar cynismen. ;)
bertbert
2007-08-30, 17:54
Eller kanske just därför. (med syftning till inlägget om arbetsklimat).
Lagom ironiskt, om du ursäktar cynismen. ;)
Jag tänkte mest på den cyniska ironin ja.
Min moster påstår sig vara elallergiker.
Man kan stå och hålla en mobiltelefon 1dm bakom hennes huvud utan att hon visar några symptom, får hon se mobiltelefonen så får hon migrän, illamående etc etc.
Det funkar också jättebra att resa med flygplan som det går flera flera mil med kablar igenom utan att hon känner av någonting eftersom hon förmodligen inte tänkt på det.
Min far har varit elektriker i 30år och han har aldrig hört talas om att en elektriker har fått Elallergi/Elöverkänslighet.
Fatalist
2007-08-30, 19:51
Min moster påstår sig vara hypokondriker.
Man kan stå och hålla en mobiltelefon 1dm bakom hennes huvud utan att hon visar några symptom, får hon se mobiltelefonen så inbillar hon migrän, illamående etc etc.
Det funkar också jättebra att resa med flygplan som det går flera flera mil med kablar igenom utan att hon inbillar sig någonting eftersom hon förmodligen inte tänkt på det.
Rättade några småfel. ;)
Rättade några småfel. ;)
Be my guest :thumbup:
En professor hemma på universitet beräknade att attraktionen mellan röda blodkropparna ökar med en faktor 100 000 000 000(!) när de utsätts för elektromagnetisk strålning i samma våglängdsmråde som mobiltelefoner. Han använde en ganska enkel modell, men visade lite bilder på blodprov från finger och öra tagna före och efter någon hade använt en mobiltelefon i 20 sekunder där blodcellerna mycket riktigt klumpat ihop sig ovanpå varandra som tallrikar. Det försvann efter ett tag (mer än 10 min), men är kanske inte så nyttigt i längden.
http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/3605203.stm
http://www.news-medical.net/?id=8629
En professor hemma på universitet beräknade att attraktionen mellan röda blodkropparna ökar med en faktor 100 000 000 000(!) när de utsätts för elektromagnetisk strålning i samma våglängdsmråde som mobiltelefoner. Han använde en ganska enkel modell, men visade lite bilder på blodprov från finger och öra tagna före och efter någon hade använt en mobiltelefon i 20 sekunder där blodcellerna mycket riktigt klumpat ihop sig ovanpå varandra som tallrikar. Det försvann efter ett tag (mer än 10 min), men är kanske inte så nyttigt i längden.
http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/3605203.stm
http://www.news-medical.net/?id=8629
Lalalala, se no evil, hear no evil, speak no evil.
http://math.gmu.edu/~eobrien/image/ignore.jpg
*kissass*
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.