handdator

Visa fullständig version : Ufo-filmen - sann eller falsk?!

Lizard
2007-08-29, 20:44
Häromsistonde så dök det upp en ny såndär film som man häpnar över. Just denna innehåller flygande tefat som ger sken av att vara filmade av en händelse av någon på Bahamas. Troligen har du redan sett den, om inte finns den här:
up5jmbSjWkw

För något år sedan dök den här upp där en meteorit slår ned rakt framför kameran:
VUzUunM9U6o

Är detta då sanningen eller är det fejk?
Om ni tittar på denna så kanske ni förstår hur det hela ligger till:
Bmc3pee1yP8

Nu har tekniken spridit sig till Hollywood där filmaren JJ Abrams utnyttjar samma teknik med skakig hemmavideo och avancerad 3d rendering:
RMF_lohzglY

Jamenjamen säger du kanske, hur går då det hela till? Toppkandidaten är programmet Vue från e-on (inte elleverantören) och vill du glutta närmare så kan du kika på den här länken:
http://www.e-onsoftware.com/products/vue/vue_6_infinite/v6i_video_layout.php

Kanske några som har fler lyckade exempel?

Er förtrogne i illusionsdjungeln
Lizard

Timme
2007-08-29, 20:57
Det var jag som lade upp meteoriten på kolo för ett år sedan ungefär :D

gibfel
2007-08-29, 20:59
1. Datortekniken som finns idag är riktigt bra :D

2. Lite havlkasst gjort. En meteorit som slår ner i den ENORMA storleken skulle få förödande effekter. Meteoriterna som slår ner på jorden härstammar huvudsakligen från astoidbältet och håller vid nedslagen en relativ hastighet på mellan 12-72km/s.

3. Hahaha:laugh:

Liten Men Fet
2007-08-29, 21:27
Men det visar ju på ett intressant faktum att det faktiskt är längre är möjligt att lägga upp en video nånstans och hävda den som bevis för en händelse inträffat.
Man måste ju på något sätt också visa att videon är oredigerad.

Det vore ju inte svårt för en glad amatör att ta en grynig övervakningsvideo från ett bankrån och lägga till statsministern som en av rånarna.´

Fast det är ju old news så att säga.

gibfel
2007-08-29, 21:29
Men det visar ju på ett intressant faktum att det faktiskt är längre är möjligt att lägga upp en video nånstans och hävda den som bevis för en händelse inträffat.
Man måste ju på något sätt också visa att videon är oredigerad.

Det vore ju inte svårt för en glad amatör att ta en grynig övervakningsvideo från ett bankrån och lägga till statsministern som en av rånarna.´

Fast det är ju old news så att säga.

+1 Speciellt inte om UFOn. Dä krävs det enormt övervägande bevis. Precis som med allt annat övernaturligt.

Chaan
2007-08-29, 21:33
Laddade upp en urgammal film nu eftersom tråden handlar om meteoritnedslag?!?

Grym ballistik vad det än är och definitivt är den inte filmad med senaste trickfilmningstekniken då jag haft den på hårddisken sedan 2002. Fast jävligt konstigt - för mig som inte studerat ballistik - hur meteoriten (?) kan ändra vinkel så mycket efter första nedslaget. Måste ha med inbromsningen att göra.
CIJGV2aSSYE

gibfel
2007-08-29, 21:45

Grym ballistik vad det än är och definitivt är den inte filmad med senaste trickfilmningstekniken då jag haft den på hårddisken sedan 2002. Fast jävligt konstigt - för mig som inte studerat ballistik - hur meteoriten (?) kan ändra vinkel så mycket efter första nedslaget. Måste ha med inbromsningen att göra.
CIJGV2aSSYE

Antingen är det filmad i grym slow-motion*screwy* Men jag skulle tro att det är fejkat med tanke på den konstiga förändringen av riktning som sker. Allt kan ju redigeras i efterhand, speciellt på en suddig film.
Den var ju inte i storlek av ett gruskorn som dom flesta meteoriter är utan det var mycket massa bakom den och med tanke på den enorma hastigheten den måste ha när den tränger in i atmosfären (en hastighet på minst 11,6 km/s). Den borde bokstavligen ha exploderat när den kolliderade med jordens yta.

DenSisteMohikanen
2007-08-29, 21:58
Den första filmen du länkade till är en trailer eller reklam till något. Minns inte riktigt vad. Fanns en tråd om den på ett annat forum.

edit.

Kollade inte de andra men såg nu att det kanske var lite humor i denna tråd :)

Jägermeister
2007-08-29, 22:12

CIJGV2aSSYE

Det där behöver ju heller inte vara ett meteoritnedslag. Ser väldigt mkt ut som tex en robot som studsar mot marken och sen exploderar vid andra nedslaget. För den ser ut att ha någon form utav drivning.
Kolla bara efter första studsen: den ökar faktiskt farten och ändrar banan i luften, något som inte skulle kunna hända om det var död massa utan drivning.

gibfel
2007-08-29, 22:13
Det där behöver ju heller inte vara ett meteoritnedslag. Ser väldigt mkt ut som tex en robot som studsar mot marken och sen exploderar vid andra nedslaget. För den ser ut att ha någon form utav drivning.
Kolla bara efter första studsen: den ökar faktiskt farten och ändrar banan i luften, något som inte skulle kunna hända om det var död massa utan drivning.

+1

Chaan
2007-08-29, 22:44
Något att titta på i alla fall.

Rhino
2007-08-29, 23:00

Jag antar att första ordet "är" i den text i själva verket skall vara "inte"? :)

Lizard
2007-08-29, 23:03
Det var jag som lade upp meteoriten på kolo för ett år sedan ungefär :D
Det gjorde du kanske? Jag kan då bara tillägga att meteoriten är klippt ur en reklamfilm för Toyota Tacoma
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/6c/05-07_Toyota_Tacoma_Double_Cab_TRD.jpg/250px-05-07_Toyota_Tacoma_Double_Cab_TRD.jpg

och det hela producerades genom Method Studios (http://www.methodstudios.com/mox808).

Lizard

Lizard
2007-08-29, 23:15
Haitifilmen, den med ufona är spårad till ett nick som lyder "Barzolff" och är knuten till den franska produktionsbyrån Partizan. Barzolff påstås vara "ett absolut geni" och har i uppdrag att medverka i en produktion av ett filmprojekt som tycks handla om just det som filmen handlar om; en ufo-fejk som går över styr. Barzolff hade, på bara 17 timmar och med en MacBook Pro, tillverkat och publicerat filmen "som ett socialt experiment - vad händer om folk ser något sådant?" Jag tror han(?) fick svar på sin fråga...

Här är en annan av de filmerna som Barzolff producerat:
mos9-LReoWQ

Lizard

gibfel
2007-08-29, 23:19
Det gjorde du kanske? Jag kan då bara tillägga att meteoriten är klippt ur en reklamfilm för Toyota Tacoma
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/6c/05-07_Toyota_Tacoma_Double_Cab_TRD.jpg/250px-05-07_Toyota_Tacoma_Double_Cab_TRD.jpg

och det hela producerades genom Method Studios (http://www.methodstudios.com/mox808).

Lizard

Haitifilmen, den med ufona är spårad till ett nick som lyder "Barzolff" och är knuten till den franska produktionsbyrån Partizan. Barzolff påstås vara "ett absolut geni" och har i uppdrag att medverka i en produktion av ett filmprojekt som tycks handla om just det som filmen handlar om; en ufo-fejk som går över styr. Barzolff hade, på bara 17 timmar och med en MacBook Pro, tillverkat och publicerat filmen "som ett socialt experiment - vad händer om folk ser något sådant?" Jag tror han(?) fick svar på sin fråga...

Här är en annan av de filmerna som Barzolff producerat:
mos9-LReoWQ

Lizard

Härligt:D Nu är det bara 3 filmer kvar. Ifs dom sämst gjorda men men.

Liten Men Fet
2007-08-29, 23:46
Jag antar att första ordet "är" i den text i själva verket skall vara "inte"? :)

Jaja, missförstå mig rätt. :)

JustinCredible
2007-08-30, 00:08
Undrar hur specialeffekterna i filmer kommer att vara om typ 100 år.. En del reklamfilmer nu har ju specialeffekter som hade varit grymma i biofilmer för tio år sen.. Som bilreklamen med bilarna som hänger i luften med ballonger.

Motorbreath
2007-08-30, 11:02
Undrar hur specialeffekterna i filmer kommer att vara om typ 100 år.. En del reklamfilmer nu har ju specialeffekter som hade varit grymma i biofilmer för tio år sen.. Som bilreklamen med bilarna som hänger i luften med ballonger.

Vadå? Menar du att de egentligen inte hänger i luften med ballonger? *cry*

Zax
2007-08-30, 12:42
Jag jobbade som digital compositor(Visuella effekter) på långfilm och reklam ett tag och är väldigt skeptisk till videoklipp som bevis för något alltså.
Är tveksam till att det skulle finnas något som inte hade gått att fejka tillräckligt bra för att folk skulle tro det var äkta.

Problemet är nog snarare att dagens 3d-program och Compositing-program saknar funktioner för att förstöra bilderna tillräckligt för att göra dem trovärdiga. Det blir helt enkelt för bra för att kunna vara äkta. Att filma saker "handhållet" är ju ett knep som används för att ge illusionen att det är en amatör som filmat, men det finns en mängd olika program nu för att analysera, eller "Matchmova" objekt in i skakiga sekvenser.

Och de renderingsmotorer som finns ute nu är så sjuka att fotorealism inte är några problem längre.

Lizard
2007-08-31, 06:18
Härligt:D Nu är det bara 3 filmer kvar. Ifs dom sämst gjorda men men.

3 till visste jag inte, men denna spektakulära flygning över Paris gjorde Barzolff som bevis på att det var han/hon som var upphovsmannen.
lDd2I8fr06Y

Vue6 är alltså troligen en av de möjliga programvarorna. Finns fler att välja på som Atlantis, Bryce mfl:
T4VsvyNP3y0

Lizard