handdator

Visa fullständig version : Virusproblem... igen.

Scratch89
2007-08-29, 16:37
Hej! Min flickväns dator har blivit helt invaderad av virus, och jag vet inte vad det är. Det är popups, som man måste klicka på, och som sedan drar en vidare till andra sidor. På skrivbordet läggs också ett par ikoner: Error Cleaner, Privacy Protector och Spyware&Malware Protection, som (om man tittar i genvägsadressen) länkar vidare till internetsidor.

Jag uppdaterade antivirusprogrammet (AntiVir, det där gratisprogrammet), och drog ut närverkskabeln innan jag sökte igenom datorn, men den hittade ingenting.
Nästa steg var att ta bort allt som låg i Tempmappen, och Temporary Internet Files, men det var några filer som inte låg kvar, som hade väldigt suspekta virusnamn:
http://img404.imageshack.us/img404/5711/fel2vs3.jpg

http://img516.imageshack.us/img516/7016/felup9.jpg

Jelp snela.

Yes
2007-08-29, 16:41
Ajdå, här ser man vad oskyddad porrsurfning kan ställa till med. ;)

Har du testat AdAware?

Scratch89
2007-08-29, 16:43
Ajdå, här ser man vad oskyddad porrsurfning kan ställa till med. ;)

Har du testat AdAware?

Det är ju på min flickväns dator, jag porrsurfar utan problem hemma. :D

Adaware tror jag finns installerat, jag ska se vad det hjälper. :)

Raggis
2007-08-29, 16:45
Ladda ner SDFix
1. http://downloads.andymanchesta.com/RemovalTools/SDFix.exe

Starta datorn i safe-mode, och kör programmet. Posta sedan den information som programmet visar.

Kwon
2007-08-29, 16:45
Ad-Aware

Spybot Seach and Destroy

Nod32

-

Hur ser din autostart ut om du kollar msconfig?

Yes
2007-08-29, 16:47
Det är ju på min flickväns dator[...]
Tjejer kan också porrsurfa. ;)

King Grub
2007-08-29, 16:47
SUPERAntiSpyware skall ordna saken.

http://www.superantispyware.com/

AdAware och SpyBot är hopplöst förlegade.

Kwon
2007-08-29, 16:48
Se där, Grub tipsar om något nytt :)

XroW
2007-08-29, 16:49
Tjejer kan också porrsurfa. ;)

ouch, undra varför hon håller på med det ? :D

onehitwonder
2007-08-29, 16:52
ouch, undra varför hon håller på med det ? :D

För att det är roligt. Tjejer som inte porrsurfar introducerar sällan nya fetisher in i sovrummet. Vilket självklart är tråkigt.

XroW
2007-08-29, 16:54
För att det är roligt. Tjejer som inte porrsurfar introducerar sällan nya fetisher in i sovrummet. Vilket självklart är tråkigt.

Kan man inte fantisera fram det utan porr ? :naughty:

Svammlar mest sitter på jobbet :/

Men tror att Adaware borde lösa TS problem :)

Scratch89
2007-08-29, 17:07
Superantispyware är på väg ner, tack för tipset Grub!

Hur sjutton startar man datorn i felsäkert läge? Eller det kanske inte behövs för Superantispyware? Men för framtiden, hur gör man? :)

Raggis
2007-08-29, 17:10
Superantispyware är på väg ner, tack för tipset Grub!

Hur sjutton startar man datorn i felsäkert läge? Eller det kanske inte behövs för Superantispyware? Men för framtiden, hur gör man? :)

Du trycker på f8 alt. del-knappen när du rebootar. Där kan du välja vilket läge du vill starta i.

hahavaffan
2007-08-29, 17:17
Det är ju på min flickväns dator, jag porrsurfar utan problem hemma. :D

Adaware tror jag finns installerat, jag ska se vad det hjälper. :)Hon har ju porrsurfat.

Scratch89
2007-08-29, 17:25
Den hittade 341 farliga applikationer, varav ca 320 fanns i systemregistret. :D

Nu verkar den funka ordentligt igen, tack för hjälpen!

EDIT: Nehej, det verkar fortfarande finnas grejer kvar. Det blir fan en full scan här...

XroW
2007-08-29, 17:26
Den hittade 341 farliga applikationer, varav ca 320 fanns i systemregistret. :D

Nu verkar den funka ordentligt igen, tack för hjälpen!

oj, vilken misshandlad dator! vad gör hon med den? *cry*

Yes
2007-08-29, 17:29
oj, vilken misshandlad dator! vad gör hon med den? *cry*
Porrsurfar?

Fanns det något intressant i tempfilerna? Har du kollat cookies? Hon kanske försöker hinta om något... ;)

:D

King Grub
2007-08-29, 17:29
Det problem du har med Error Cleaner osv hittas inte av antivirusprogram... eftersom det inte är ett virus eller ett olagligt program. Det är ett lagligt program med ett riktigt företag bakom. Ett omoraliskt, förstås, men ändå ett legitimt. Deras program infekterar inte en dator av sig själva, utan användaren måste själv installera det (även om han eller hon luras till att göra det).

Scratch89
2007-08-29, 18:20
Det problem du har med Error Cleaner osv hittas inte av antivirusprogram... eftersom det inte är ett virus eller ett olagligt program. Det är ett lagligt program med ett riktigt företag bakom. Ett omoraliskt, förstås, men ändå ett legitimt. Deras program infekterar inte en dator av sig själva, utan användaren måste själv installera det (även om han eller hon luras till att göra det).

Aj då, vad finns det kvar att göra? Formatera?
Jag får även upp det här, hela tiden, och det verkar som om hela System Volume Information är fullt av .exefiler som AV reagerar på. Vad göra?
http://img127.imageshack.us/img127/4790/fel3zp4.jpg

Scratch89
2007-08-29, 18:23
Jag är nästan säker på att det inte är Elin som varit ute på några konstiga eller snuskiga sidor, däremot laddar hon hem mycket bilder som hon gör om i Photoshop o sådär. Kan det ha varit i dessa bilder grejer legat o lurat?

En annan fråga: Om man sitter i en router, och en annan datar blir infekterad, kan det då smitta av sig hos de andra datorerna i nätverket? Hennes bror sitter o laddar ner precis allt möjligt skit, ute på tveksamma sidor och liknande, och om han installerar något på sin dator är ju viruset (eller vad det nu är) förbi routerförsvaret och brandväggarna, vilket då kan leda till att det sprids... eller?

Greg
2007-08-29, 18:41
Jag hade exakt det viruset.

Formatera om. Jag gjorde allt jag kunde men fick inte bort skiten.

Formatera!

Granatgiraffen
2007-08-29, 18:48
Läs igenom: http://www.bleepingcomputer.com/forums/topic105116.html

King Grub
2007-08-29, 19:20
Jag får även upp det här, hela tiden, och det verkar som om hela System Volume Information är fullt av .exefiler som AV reagerar på. Vad göra?

Stäng av Systemskydd. Då töms System Volume Information.

King Grub
2007-08-29, 19:31
Förresten, hade du inte kryssat i att SUPERAntiSpyware skulle söka genom System Volume Info?

Scratch89
2007-08-30, 01:07
Förresten, hade du inte kryssat i att SUPERAntiSpyware skulle söka genom System Volume Info?

Jo, den sökte ju igenom, och det verkar som om virusen blev aggressiva som fan av att jag kom på dem. :D

Jag ska se vad jag kan göra nästa gång jag är där, hur stänger man av Systemskydd?

champion
2007-09-06, 10:48
Kapar nu din tråd.

Det är så att jag har fått ett virus i min dator.
Klickar jag på mitt antivirusprogram så blinkar den 15gånger och slås av. klickar jag på internetsymbolen så öppnas 30st startsidor upp och det blir ett fel och sidorna stängs och trycker man på internet igen så hänger sig datorn. Klickar man på startmenyn så försvinner den 0.2sek senare. trycker man på startmenyn med tangentbordet så synns startmenyn men för jag över musen så försvinner den och startar allt man ser på menyn och datorn blir helt låst.

Försökt med SUPERantiSpyware men den stänger bara av programet.

Programen som man ser längst ner i aktivitetsfältet blinkar hela tiden.

Startar jag om datorn och inte rör datorn alls så ser den ut å må bra tills jag rör ett program eller rör startmenyn så blir datorn cp och dör senare.

Hur fan får man bort viruset?

Hur fick jag virus? Jo jag förde hem en film och den gjorde min dator cp. Jag kommer inte åt filmen pga jag kan inte öppna mina mappar då datorn öppnar 15st på en gång så datorn låser sig :(

Har testat felsäkertläge men kommer ej åt filmen.

MasterChief
2007-09-06, 11:10
SUPERAntiSpyware skall ordna saken.

http://www.superantispyware.com/

AdAware och SpyBot är hopplöst förlegade.

När jag var oskyddad under några dagar för ett par veckor sen (innan jag fick röven ur och köpte nya skydd) så fick jag massor av skit. En del försvann med Super. Lång ifrån allt dock. De värsta pop-up sakerna var kvar. Med Spybot blev det dock helt rent så helt förlegad kan den ju inte vara.